5 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

5 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Düşündüklerim... Doğurmıyan Kadınlar! Değerli dostüm ve yazı ar- kadaşım avokat Nuri Sıtkı ge Çenlerde bir derde dakundu; Çocuk düşürme!. Düşünüyorum; Bu memlekette sosyoloğ, mü- hekim ge- çinen kaç vatandaş, ba mevzu özerinde neler yazdılar, bize neler eöylediler, me ettiler? Hiçi. Sanki bir cemiyet için de “Çocuk,, mevzuu sonuncu plânda yer alan bir lüke me seledir. Ve, konuşulda da olur, konuşulmasa da.. Halbuki yalmız çocuk düşür me değli, bir de kısırlık facla © İle karşı karşıya yoruz. Terihin, en - velüd, en zorla anası olan Türk kadını, yeni girdiği bayatın hevası içinde amıl benliğini ve kadın liğın asıl mana - ve — vezifesini ooutarak mütemadiyen boraya doğra kaçıyor. Doğuran, sadece kasabalı' kadındır. — Şehirde bir nevi müstehlik tüfeyli tip kılığına giren kadın İse, yalmız kendi fizik vazilesine değli, koskoca bir cemiyetin davasına arkanını çevirmiş, saçlarım ta dudaklarının - bo yanmı tezeliye tazeliye, ayak ayak Östü, oğzunda elgi ma sasında içkisi öyle lâkaylt ki, ba tipla tarl bi Türk kadını neslinden ola bileceğine” İnanamıyoruz Topraklar bomboş. Servetler, ölü balinde yatıyor. Yord mü dafanıı İso vüfüsta alâkadar. Bu memleket, ea aşağım 3540 milyon canlı bir kalabalık bek Biz. nüfasumuzan art masını, başkaları gibi, emper yallet ve müstemlekeci bir sis tem takibi için değli, kalkınmak, — kuvvetli için İstiyoruz. Doğurmıyan kadın, kök sa İsmamış, görde — verip dal bu dak atamamış, yeşliliksiz, göl gesiz, çiçeksliz, meyvasız, —İâa lettayin bir yaban ota gibidir. Hattâ, bütün lüksüne, böütün fantezlsine, bütün iİddlalarını, bötüd gösterişine rağmen, bir tütam ot!, Orhan Rahmi Gökçe tefekkir, münevver veleri tercü bulunu köşlü ve ve raya taraya, ve kumarı İle, liyor. sadece olmak Kordonda Elektirikli Tramvay İşletilecek. Şirkete Teklif Edilecek Şartlar Tesbit Olundu. Kordonda — işletilecek elektrikli tramvay için yakında vilâyette bir toplantı yapılacak, şirket müdürü İile — belediye murebbesı da — bu - toplantıya Iştirak edecektir. Haber aldı- ğımıza göre tramvay ve elektrik Belçika — merkezi, kordonunda — elektrikli tramvay İşletilmesi İşlbi üzerine olmak kararımı — vermiştir. Vall Fazlı Güleç'in, Ankura seyahatinde Nafla — Vekili Ali Çetin Kuyu ile görüştüğü sırada İzmir halkının otobüs — derdi yüzünden çektikleri görüşulmüş ve Nuafle Vekili, kordanda elek tikli tramvay İşletilmesi İçin olun şirketinla İzmir müzakereye girişilmesini mava fik bulmuşta. Evvelce belediye reksliğinin, şirketçe İzmir yebri ve balkı lehine kabul edilecek bazı şart larla şirketin kordonda tramvay İşletmesi doğrü olacağı hakkın da yaptığı teşebbüsler, bu su- retle müsbet bir şekil almıştır. Yaptığımız tahkikata — göre şirkete teklif edilecek şartlar | şonlardır : £ — Şirket, derbal Basma neye kadar elektrikli tremvay (Zaten Basmaneye kadat raylar düşen İşletmeğe - başlıyacaktır. milş bulanmaktadır, yolorz Gezi bulvarına kadar tramvayın gü zergübi tesbit — edilecek, bu kısına da ray düşenceektir.) 2 — Gerek sanayide, gerek teaviratta — kollanılan — elektrik kilovat ücretinde bir kuruş tenzilât yapılacaktır. 3 — Konak Göüzelyalı tzamvay ücretlerinde bir mik dar tenzilât kabul edilecektir. 4 — Şirketçe her sene te mettüden belediyeye verilmekte on bin İira, yirmi bin Iblağ olunacaktır. 5 — Kordonda ve belediye göstereceği bazı mühim bulvar ve — caddelerde - elli metre aralıkla beşer yöz mam olan — Menşe şahadetnamesi Hariciye Vekâletinden şehri- miz tearet odasına gelen bir mektupta memleketlmizden her- hapgi bir yabancı İlman veya memlekete parti hallnde sevke- dildikten — sonra gümrük arazlsine filen sokul madan üçüncü bir memlekete ifraz edilerek gönderilecek Türk menşeli için — müfrez menşe şebadetnamesi verilmesi hususunda kontolosluklarımıza tebliğat yapılımış olduğu bildi. rilmiştir. ©o memleket mallar Sıhhat Meclisi Halkapınar Suyu ile meşgul.. Vilâyet Umumi Sıhbat Mec Hsl, Sıhhat müdürlüğünde top: lapmış ve Halkapınar suyu hi hakkında mü him kararlar almıştır. Halkapı nar suyunun kaynağı civarında ve yakımıdaki tepe üzerinde ev ve Taşaatı — derhal menedilecektir. Kaynağın mu: huafazası — için yeni — tedbirler alınacaktır. meve mıntal salre | bu -— luk Jâmbalar yakılmak süretile tonvirat — yapılacaktır. — Şirket, tenvirat içiv belediyeden para İstomiyecektir. Şirketin, bu garı edeceğl kuvvetle tahmia mektedir. Şirketin kabul etmesine mukabil tram kabul edil vay İşliyen batlarda otobüs se fetlerine asla müsande edilmi yecektir. Vilayette yapılacak gö rüşmelerde mutabakat bâsl ol düktan sonra belediye ve şirket murahhasları Ankara'ya giderek | Nofia Vekâletinde imtiyaz mu kavelenamesi müzakercaine baş Kültürpark'ta İşler Devam Ediyor. Iki Sene Zarfında Bu Geniş Saha Cemnet Gibi Olacaktır. —— Kültürparkın ağaçlandırılmıa- & ve çiçeklerle süslenmesi İçi, büyük bir sür'atle İlerlemek tedir. — Hazırlanmış olan plâna göre Üç aylık bir çalışma neti | cesinde kürtürparkın dörtte biri bu şartları | b fidanlarla şekli alımıştır. Fuvarın açılacağı 1 eylüle kadar Atatürk devrim inşa edileceği saha DiD etrafı da Tamamen — tarh larla tzyin edilecektir. Bunan İçla kültürpukta montozam bir dalresinde tamamen tarhlarla, söslenmiş ve müstakbel müzesinin program yüzlerce üzüm Satışları Alivre Salışlarımazı Evler Fiat- leri Gene Düşürmüşler. Berlin Türk Ticaret odasın. dan, Almanya piyasalerındaki son — hbaftekl hakkında şeh mabsnllerimizin satış veziyetleri rimizdeki a| ırlara bir va- por gelmiştir. Bu rapora göre Hamborg pliyasasında bazır. mal kara özüm - üzerinden bazı İş ler yapılmıştır. Pakat bü İşler hemen kâmllen düşük flatlerle lar Öze ziyade Reporda olmuştur. Alivre rinden bu bafta daha teklifler — alınmıştır. deniliyor kt: Teecssürle kaydettiğimize gö re, bezi Türk evleri yeni mahsal fiatlerini yeniden kırmışlardır. Bona karşı tanın miş Türk ibracat evlerinin Tatleri indirmeğe pek o kadar yanaşmadıkları — memnaniyetle haber verilmektedir. Şöyle ki; büyük evler, diğerlerine naza ran bemen her Üp İçin 100 kilo başına 1-1,6 Hra fezla flat İstemektedirler. Ne yazık ki, Almanya'daki alıcılar tabla tile daha ziyade düşük flatleri gözönünde tatmakta ve hare ketlerini ona göre tayin ve tanzlm etmektedirler İ Fiatler hakkında yaptığımız tetkiklerden banı mühim neti- celer aldık. Ba netlceleri bir kaç gün sonre alâkadar ma kamlara arzedeceğiz. Şimdilik yalvız günü — İşeret edelim ki Hat mes'elesinde pek İhtiyatlı hareket edilmesi, Türk köylü sünün ve Türk iktısadiyatının olduğa gibi —Almanyadaki alâ “kadarların da yüksek menfest Heoaret TAYYARE Sineması - Bu hafta iki büyük film birden g- BİTMEMİŞ £ öyle kız unutulur muf: ENFONİ filminin dahi rejisörü VİLLİ FÖRST'ön bizzat temell ettiği büyük operel 2-ESRARENGİZ HANE.. Dünyaca meşhur şaheser flim AYRICA: MİKİ CANLI KARIKATÜRLER Seans saatleri: saat 14 te başlar. 16 — 19,30 Eerarengiz hane, 17,30 -— 21,15 Böyle bir kız unu tulür mu? Camartesi, pazar (Böyle bir kız unutulur mu?) filmi ile Fiatler 15 20 BO korüştür. lerl Icabından — bolanmaktadır. Binaenaleyh kendi şahsi kârla pını ancak — ve ancak flatleri | düşürmekte gören bazı evlerin bu bareketleri tabildir ki hü kümetimizin gözünden kuçaı yacaktır. Son hafta satış fiatleri 100 kilo başına (Sif Hamburg) 7 mumaradan 11 numaraya kadar 13,26 — 18,50 Türk llrası #arasındadır. Eylâl ve birinci teşrin yük lemesi flatleri de şudur : ? Nomara 11 lire, 8 numa- ra 12 Hra, O numuara 13 ra, 10 nomara 16 İlra, 11 vuma Ta, 18 İlra. Daha evvelki baf. tanın alivre satış fletlerinde yöz kilo başına 1 — 1,5 llca hk bir fark vardır. İncir : Piyasada — canlılık — yoktar. Mevcat İnclıler - üzerinden tek tök satışlar olmuştur. - Diğer taraftan stokların, oldukça faz la bulunduğa söyleniyor. Eski mahsol plyesasının bu vaziyetinin 1936 rekoltesi Işleri üzerinde de bazı tesirler bırak- tığı zannedilmektedir. Yeni re- kolteden yapılan bazı tekliflere Hamburg piyasasınca çok alâka gösterilmemiştir. — Fiatlere ge Moce, eski mahsol eketrlema Cenevin İzmir naturel İncirle rinin 100 kilosa için elf Bam- borg 10 ilra İstenmekte İse de Hambarg'takt —malların — daba ucuza arzolunduğu baber verll. mektedir. Bildirildiğine göre, aynl ka litede 936 mabenlü İzmir'den 99,5 Hiraya teklif olunmuaştar. Balmumu: Türk balmumlarına — mübim İstek varsa da Ihtiyaca yetecek derecede — teklifler alınmamak- tadır. İhrecatçılarımızın - teklif yapmaları İstenmektedir. lik gardenparti Türk Maarif cemiyeti, 13 Hazlran camartesi günü akşamı Şehir gazinosunda — mevsimiu fik gerdenpartislal — verecektir. Gardenpartinin — gözel olması için şimdiden bezırlıklara baş: lanmıştır. Kültürpark'ın tamamılanmanı işiofo ancak yedi senede müm- kün olacağı — söylenmekte Idi Fakat mesalde gösterilen sür'at ve tatbik edilen disiplin — saye- sinde Költürpark'ın ikl senede tamamen vücade geleceği sola. plmışlır. Yüzlerce araba, Kül- törpark'ın tarhları İçin kavvel fobatiyesi yöksek maktadırlar. Yakında Költürpark etrafın daki mirydan - ve — bulvarların kesme taçş döşenmesine — başla: nacaklır Yalaız Kültürpark'ın ena metbali önündeki dafre şeklindeki meydena par ke taşı döşenecektir. V ÇI Dar bulverile diğer cuaddelere kesme taş döşenecektir. toprak taşı yarım Almanya Ve Ihracatçılarımız Kontrol dairesi- nin rolü mühimdir... Almanya'ya mal — sevkeden İhracatçılarımız ekseriya Alman kontrol dalreslain müsandesini almadan mallarını göndermekte ve bu yüzden bilbasıa fiat ha sosunda İhtilâfa düşmektedirler. Berlin Türkofle — şubesinden şebrimlz Ticaret odasına gelen blir mektubta şu malâmat veril mektedir: Türk Ibracatçılarile Alman İdbalâtçıları arasında tekarrar eden fiatı, Alman kontrol dal- resl kabül etmediği takdirde Almanya'ya mal idhal etmenin Amkânı yoktur. — Nitekim büa yüzden son günlerde Alman- ya'ya Tiftik ve Yün Tdhalâtımın hiçe endiği görülmüştür. Ticaret Odasmı, bu vaziyetten şehrimizdeki alâkadarları haber dar edecek ve İbracatımızı müş kilâte uğratan bu gibi mesele lerin önüne geçecektir. Köy Mektebleri Yeni tedrisat programı hazırlanıyor Ankara'dan gelen baberlere göre Maarif Vekâleti, köy mek- tepleri için yeni ve çok eresli bir tedrisat programı — hazırla maktadır. Bonun için Avrupada tahsll görmüş muktedir. ve de gerli monarifçilerimiz, Vekâlette bir komlayon halinde çalışmak- tadırlar. Köy (mekteplerinde tedritet, — köylünün — ibtiyacım tamamen karşılıyacak bir vazl- yet iktisap edecektir. Vapurda Iki kişi yaralandı Alsancak Vapur İskelesine yanaşan Kenan motorunda bir vaka olmuştar. Vapurdan Çi: mento boşultmakta olan amele- den Erzuram'la İsa oğlu Meh: med ile Derad, motor — sahibi abmed ve aşçı Ömer aralarında su meselesinden kavga çıkmış, bunlardan Davad. Ömer'i ko lundan ve sırtından, Ahmed'i de sol elinden bıçakla yaralrmıştır. Vaka fallleri zabıtaca tutulmuş- tor, Tahkikata devam ediliyor. Heztran $ II;W'“U îfliu'htcllıl Takımımız ———0 — Dün Istanbula gitti Istanbul'da Viyana profesyo- pel takımı, Ankara ve İstanbol müuhtelft takımları e kapı şacak olan İzmir mohtelit ta: kımı, dün on sekiz kişilik biy kadro İle Camurlyet — vapurila İstenbal'a gitmiştir. Kaflle relel, belediye maavini — Susd Yurdkoru'dar. Tstanbul mınta- ka reheliği, bitaraf biz bakemin de götürülmesini İstediğinden Alupordu'dan Mustafa, mühte- Ht takım — oyancalarile birlikte gltmlştir. Htanbul'da yapılacak fadbol temasları çok mübim görülüyor. — Şehrimladen bazı spor meraklilerinin bile bu müsabakaları görmek özere J4 teabal'a — gittikleri haber alın- mıştır. Yepılacak müsabal e rejs | veticesinde olimpiyada gidecek milli takım oyancuları - seçile- cektir. Gençlerimize muvaflakı: yetler dileriz Selâhiyetli Hâkim.. Teşkilâtı yapılacak. Adllyo vekâletinden şehrimiz müddelumom!lliğine gelen bir emirde lâğvredilen İhtisas mah- kemesl yerine İzmir'de (Selâ. hiyetli hâkim) teşkilâtı yapıla- cağı bildirilmiştir. Bu mahkemenin (Selâhiyetli müddelumumi) altında bir de müddelamumtisi bulana: caktır. Yenl teşkilât yapılıncıya kadar İbtisas mahkemesine alt davaların asliyeceza —mahkeme lerinde — görülmesi - bildirilmiş tir. Onun için dün ihtli kemeslne ait dava dosyalarının asliyecezaya devrine başlanmış- tır. Vekâletten — gelecek emre göre bilâharâ ba davaları, Selâ- hiyetli hâkim görecektir. Mahküm Oldular Kemeraltı - eaddesinde Ke- mahli banı kahvetinde ocakçı Süleyman'ı tabanca İla öldüren namı Mozaffer'in Ağırcezada muoha- kemesl netlcelenmiş ve bâdisede #ddetli tahrik bulundoğu göz- önünde totolarak Muzaffer öç sene bir ay ve 18 gün ağır hapse mahküm edilmiştir. Komalpaşa kazasının Yukarı kızılca kovperatifi besaplarında Ihtilda ve zimmet suretlle wol- fetimalde bulanmakla maznun kooperatlf müdürü Ziya İle rele Mehmed'in Ağırcezeda de- vam etmekte olan mühakeme- leri neticelenmiştir. Ziya üçay on beş gün, Mehmed üç ay bapse — ve cezalarının — teciline karar verilmiştir. Zimmete ge- çirilen 415 liranın Ziya'dan ve — 150 Hranın da tahslli kararlaşı Küp şekerler her İkisinden şlr. Avrupa'dan ithal edilmiş olan — küp şekerlerin beher kilosunun l 28,85 kuruştan uıı!ıuı çeh- rimizdeki alâkadarlara bildiril. miştir. Evelce yerli fabrikela: rımızın İstihsalâtından olan ba — nevi şekerler 26,75 - 27,50 ku- — ruştan satılmakta İdi. Turing kulüb seyahatı Türlog ve otomabil kalübü — ba Pazar günü Bergama'ya bir seyabat tertip edecektir, Berga- ma'daki üsarıatika ziyaret edi- lecektir. ” Kulüb İdare heyeti, mevsln münasebetlle zengin bir seyabi proğramı bazırlemak özeredir. — * MAt