5 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

5 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

KGNY UĞU TAA A ASA NSN Siyaset Ve Aşk Edebi, tariht macera romanı GEKLAREE KAT — M İçilen Likörler, mi neş'esini bir derece daba artır miştiş; fakat Şarbay üçe geldiği ve halkın balonun baş Tamasını beklediğlei bildirdi, Dük Lodavik: — Haydi, dansa! Dedi. Bütün misafirler kulktılar, ve bir arada kilisenin meydan Lığıda vardılar, burada lâzımgelen bazırlıklar ecvelden yapılmıştı. Halk bir oğızdan: — Yaşasın Gran Düşes! Diye bağırdılar. Hortans, kollarını teklifelzce sallıyor, bütün köylüleri selöm byordu. Köyüu muzikucıları Muszorka çalıyorlardı. Kont Lodovik Hortans'ı dansa davet etmekle — baloyü — açınış oldu. Oyundan sonre, Bortans bâ feye geldi, bir kadeh şarap aldı; irlerin sunt yanında gendisine bayretle buk makta olan birkaç genç gördü Ve: Haydi, gençler! Diye bağırdı. Kadeh tokuturalım! Bu davet, yenlden neş'eeler yarattı vo gençler birer kadeb şarap alarak: — Gran Düşes'in şerefine ve sıhhatine! Dediler. Bortans, bu vaziyette, sah nedeki balini slmış bulunuyordu. Üç Keman, bir Viyolensel, bir Flavta, bir Klârent ve bir de borudan mürekkep olan orkestra bir Vals çaldı, Hortans bu de- fada Fermon ile dans etil. İkinci Mazorkayı, köyün gü zel delikanlbılarımndan — birisi Hle oynadı, Bortans'ın bu bareketi, balk arasında büyük bir sevinç uyandırdı. Ve: —Gran Düşes, Birlnci Na | polyon kadar kibirsizdir! Dediler. . .. Orkesira birden “ — Gözel Helen ,, den bir kadri! çalmağa başladı. Hortanı, Paris'in en modası, kendisinin en fazla balkettiği bu bava karşısında kendisini unattu; Dük Loda vik'in de tavslyelerini, mevki- İnl aklından çıkurdı, nemen dans meydanına atıldı, Güzel bacaklarını, cihanın en gözel —bacaklarımı — göstezerek, binbir bareket ve kıvrınlı İle ; oynamağe başladı! Bötün elddiyetini muhafaza eden Kora'da, kendinden geçti, Germen'i Dana sahasına — çekti Ve... Göderus'an kuruluşundan- beri görülmiyen bir sahne pey- da oldu, gençler hep bir arada, dans mabadesl addetiikleri Hor- ANADOLU — Günlük Siyasal Gazete coştu! Sahip ve Başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM ÜUmumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet İdarehanesi: S , İzmir Beyler C. Halk Partisi — binaa “;Ğ':.;. Telgraf: İzmir « ANADOLU Telefon: 2776 «. Posta kutusu 405 F ABONE ŞERAİTİ; Yıllığı 1200, Altı aylığı 700, Ü; y : aylığı 500 kuroştar. —— * | Yebmna memleketler için senelik abone ücreti 27 Biradır. — Heryerde &5 Karuştur. tans'ın etrafını çevirmişler #yol- yorlar, bağırıyorlar, gülüyorlar, sıçrıyorlardı... 12 Tmparator üçüncü Napolyon sababtanberi Tulyceri sarayında iş kabinesinde çalışıyordu. Napolyon'an İş dalresi gevlş bir salon idi. Ortada büyük, lüka ve aşağı kadar çekmece- lerle dola bir masa vardı, Masanın karşısında geviş pen- vereler, biraz kenarda — Napol- yon'un hususl dosyalarını bavl büyük bir kasa, dıvarda da Parls'in plânı vardı. M. Droyn dö Lüys'i çağırdı, ve bu zat he men geldi. Dış İşleri bakanı: — Sir, dedi aldığım bir ha İmparator | beri çok şayanı dikkat ve hemen zütüsllânelerine bildirmeğe lâ yik buldum. — Bü baber neya alttir? Avastarya - Maüacarlistan Imparatoru Fransova Jozef Ve nozya ( Venedik eyaletini ) zatıdallânelerine - heman Viktor Emanoel'e devredilmek Şartile . verecektir. Bu. süretle İtalyan vahdeti tahakkak ediyor. de- mektir. Imparator, bayretini sakla muk İçin yözünü buruşturda. Dıçişleri bakanı #özüne devam ederek; — Bunun, patlamak üzere bulunan —Avusturya - Prusya harbinin önüne geçmek için yapıldığına şüphe Fransova jozef Ital, bitaraf kalmasını İstemektedir. Ve Avusturya'nın Prusya'dan Silezyo'ya ilhakına bizim tara fımızdan mümanest edilmeme &l de şartları arasındadır. Dedi, Impsrator birden; — — Garip bir haber. Bu ha- beri mereden aldınız, Bakan efendi, diye sordu. — Doğrudan doğruya Viyana sefirimizden! Sefirlmiz, Fran: sova Jozefle bir ?üukıımh bunu öğrenmlş! — Fransova - Jozef " kendi kendine kolayca kararlar — ve- riyor. Fakat bunların Avrupaca kabul edilâp edilmiyeceğini biç te hesaba katmıyor! — Neden böyle olmasın, Sir? ba hal süreti tatbik edilirse, belki de harbin önüne geçilmiş olur! — Sonu var — Köy, mekteb ve ordu — Baştarafı Ici sahifede — tandaş olarak yetişmesine uğra, çacağını vadeden en modern mokteb tpi olarak — bildiğimiz Amerika'daki Falnbop'e — veya Fransa'daki L'Ecole des Roc. hes idi. Dün gördük ki Türk ordusu, kendi unsurlarının dörtte üçü nü teşkli eden köylüyü eline aldıktan sonra, Ecolo active denilen bu mekteb tipinİn usal- lerini, tatbik ederek, onu kö- yüne, yalnız okuma, yazma bi len bir. vatandaş gibi değli, kendi için hayata iyice hazır lanmış ve bulunacağı —mohit içinde” faydalı olmak imkâvla- rını elde etmiş olgun birer İm- san olarak lade ediyor. Törkiye'de köy-mekteb ve orda, en candan bir emek bir- liği İle biribirini tamamlamak. tadır. Tavas Mektubu — em ğ alr Yol inşasına başlanıyor $ (Husasi muhabiri Iktısadi. ebemmiyeti Tavar, mizden) balz Müoğle-Davas yolanun İn- çası içla mecllsl umumlce teh #lsat tesdik edilmişidi Ba defa Devisli valisi Ekcem Keten, il çemize gelerek yapı'acak yolu maballinda tedkik etmiy ve mu: tafık buldüğundan yakın sa manda — İnşasına — başlanmasını emretmiştir. $ — Belediye relal Ömer'in vuku bulun İstifası üzerine ya- pilan seçimde yerine sabık e8 cümen azasından Kemal Nihad hotibap edilmiş ve seçim ilbay- hkça da tesdik olunmaştar. Balkın medeni ve bedli ih Uyacım düşünen belediyo he yetl 936 bütçesine koyduğu tah. Elsatla radyo satın almış ve be lediyede müsald bir odaya ko yarak halkın İstifadesine arzet miştir. Halk gece yarılarına kadar radyo dinlemektedir. $ — Tütünlerin dikme ame Hyesi bitmiştir. Şimdi çapalama ameliyesine başlanmıştır. Tahl sarlar İdaresinden alınan ruhsa tyelere nazaran büsene Tavas çevreslinde 12,000 dönüm tütün dikildiğine göre vasatf olarak bir milyon ikiyöz bin kilo tü tün İstibsal - edileceği tahmin edilmektedir. Tavas toprakları Din çok nefle tütün yetliştir mekte olduğunu bilen İzmir tötün kampanyalarının memur- ları şimdiden buraya gelerek tedkikat yapmaktadır. $ — Bura iahisarlar idaresi iki memurla idere edilmekte idi. Büsene tütün zer'iyatının pek — fazla tebeblle İşlerin — iki dön dürülemiyeceğini meydana koy- muştar. Bir ikt memurun kad roya ilâve edilmesi İstenmiştir. olması memurla Tecavı Kunduracı — Mustafa — oğla Hakkı 11 yaşında Adil'e yan- g'a yerinde şarap — İçirmiş ve tecavüzde bulunmuştur. Hakkı muştür. Esrar tutuldu: Bahribaba parkı içinde gezen Buldanlı Ali oğla Ali Rızanın üzerinde DÜ santigram esrar bulunmuştur. Polise hakaret : Selânikli Ahmed oğla Kâmll He Ahmet oğlu Recep sarhoş olarak Birincibeyler sokuğında gelip geçenlere mani olmuşlar, bunu gören polle tarafınılan karakola davet edilince haka- rette bulunduklarından — tatul. muşlardır. Hırsızlık Kahramanlar — mahallesinde 87 laci adada T inci sokakta oturan İsmail oğla Mehmedin bahçe kapısından - evine giren hirsiz tarafından bir takım el bise İle bir ssat ve iki çif Iskarpla çalınmıştır. Zavallı kadın Araba altında öldü Cumaovası — nahiyesinde feci bir keza olmuştur. Kemalpaşa mahallesinden Ali oğla Mosta: fa'nın karısı Fatma, Aziz na mıvda birivin arabaslle tötün tarlasına gitmekte iken nasmlsa araba devrilmiş ve zavallı ka- dın araba altında kalarak ağır sürette — yaralanmışlır. — Fatma, derhal Memleket hastanesine kaldırılmışsa da aldığı yaraların teslille Ölmüştür. Arabacı Aziz; Ölen Fatma'aın kardeşidir. Ka sebebiyet vermek suçun- dan hakkında tahkikate buşlan. mıştır. AA İA HAB ve TELGRAF Hayfa'da biraz sükün”'var. Fakat endişe devamdadır. Sergi çok az alâka gördü. Hazlyon 5 örı TELSİZLE Arap'lar Ingiliz Süel Trenine Suikasd Hazırladılar, Muvaffak Olamadılar. Iki Ingiliz Polisi, Birkaç Yahudi Yaralandı. İvgiliz'ler —— Süel Manevralar Yapacaklar. Mısırda İane Toplanıyor Kudüs, 4 (Radyo) — Yabudi mübaceretl azalmıştır. — Mayıa ayında 2168 Yabudi gelmiştir. Beytülahen'de kanlı hâdiseler olmuş, iki Toglliz pollal ve Ya hudi kolonisfaden — birkaç kişi Matbusta konan de yeralanmı sansör Yahudi gezetelerine teşmil edilmiştir. Filistin'e Togiliz askeri geti ren İki trene karşı sulkasd ter tib edildiği anlaşılmış ve tren ler yoldan çıkmışsa da, nüfusça zeylat olmamıştır. Tren tekrar yola geçirilmiş ve batlar düzel Hlerek aakerler Kudüs'e sevko lanmuştur. Meçhül şah elar, Ku düs tren yolunda İki köprüyü uçurmuşlardır. Kabire, 4 (Radyo) — Bu ayın 17 sindo toplenscak olan arap komitesi, bir (Flllstla gü Dü) yapmağa karar verecektir. O gün, bütün Masir'da - para toplanacak ve Filistin karguşa lhıklarında ölen ve yaralanan arapların ailelerine — gönderile cektir. Kudüs, 4 (Radyo) — Hay fa'da sükün versa da gerginlik devam etmektedir. Bir Yahudi kadınımı öldüren Arab'ın öonbeş sene bapse mahküm — olmasına rağmen Arap tahrikçileri halkı gteve teşvik etmektedirler. Bir Togiliz sigara fabrikasının Arab amelesi tekrar İşe buaşlamıştır. Yahudi bankalarına müracaat eden Arab —müşterilere de te- sadüf edilmektedir. Tel âvlv sergisi bu ayın altı vnda kat'i olarak kapatılacıktır. | Vaziyet çok karışıktır. Yollarda emniyet olmadığından busene sergiyi elyaret edenler, ber seneye nlsbetle çok az ol muştor, Londra, 4 (Radyo) — İve- ning Standard . gezetesi, Iagiliz bükümetinla Fillstin hüdiseleri karçısında vaziyetini izah eyle- mekte ve şanları yazmaktadır : “Yahodi matbust ve maha- filinin hareketleri, Tagiliz bü. kümetinin Filistin'deki vazliye- Ünl — kolaylaştırmaktan — çok uzaktır. Yahadi muhaceretinin Maverayı şerlaya da — teşmlli hakkında yahudi komitesince kabul edilen karar sureti İse, Arap'ların galyanını arttırmak. tap başka hiç bir İşe yaramı yacaktır , Diyor. Londra 4 (Radyo) — Man- dalar komlsyonu, uzun süren ve münakaşalı geçen bir top: lantıdan sonra Filistin mes'ele- tinla ba İçtima devresinde gö: rüşülmesine — karar İlk defa o'urak maveral şerla mes'elesi görüşülecek ve İşe boradan başlanacaktır. Kudüs, 4 (Radyo) — Vaziyet, bugün biraz daha sükünetle geçmlştir. Zabıtanın aradığı elli kişiden mürkkep bir gruba saklıyan köyler, hükümeter şid detle - cezalandırılmıştır. logiliz fevkalâde 'komlseri, yapılacak olan askeri manevre- lerde bazır. bülanmak — üzere Aden'e gitmiştir. vermiştir. ——M — — | — Hahambaşı, gezetecilere ver: | diği bir. diyevde, Müslüman | Araplarla yahudiler srasındaki dostane müneasebetlerİn, ne xa man olsa tekrar teessös edeceği ve yahudiler'in, Müslümanlar'ın mallarına gözü olmadığını söy lemlştir. Londra 4 (A. A) — Kudüs ten bildiriliyor: Mısırdan iki İogiliz taburu nu bakletmekte — olan - trene karşı — hazırlanımış bir sulkasd keşfedilmiştir. Tren yoldan çık tığı için tehlike bertaraf — edil Belçika Kabine buhranı devam ediyor.. Brüksel 4 (Redyo) — Müs yü bugün de, kral Leopoltun emrile muhtelif . yasallarla konuşmuştur. Blüsyü Jemsen, Vanzelatla konuştuktan şonra gazetecilere vaki beyana- tında, kabine teşkili için en müsalt ve selâhiyettar — şahaın, M. Vanzelat olduğunu söyle- miştir, Muhasa, syan seçimi sona ermeyiece buna dalr biç Vanzelat, birşey söylenemez, M. Vanzolat, vaziyet hakkın- daki Taporunu, yakında vere- cektir. Bu —reporun - birinci maddesinde M. Vanzelat'ın fami yazılıdır. Zira mumalleyh, ayal zaman da üç parilala İtimadım helzdir. Çin'de Nankin, 4 (Redyo) — Şimali Çit hükümet relsi General Çon Siyen Hovan), vaki beya- natında, Pekin havalisinin, ya kında Nankin — hükümetinin nufazundan kurtulacağını söy- lemlştir. Nankin bharbiye Nazırı Hoy Çla, Simalk'a vazıl olmuştur. Son haberlere göre, Napkin ordaları, Ankeno'da toplanıyor lar. Ba barekesler, Çan Kay Şek aleyhinedir. Bundan dolayı va slyet çok karışıktır. Şankbay, 4 (A.A) — Çin'liler bütün geyretlerini İstiklâllerini müdafaa ve arzularını merkez bükümetince kabal ettirmek İçin sarfetmektedirler. Kaoton ve Nanoklio arasındak! mücadole sücl #af haya girmiştir. Cenub Çin'in hudutlarında cereyan etmekte olan eöel hareketleri tekzibeden resmi hiçbir. malumat alınma- mıştır. Çan - Kay - Şek'in Kusn tung ve Kouangu hudutlarında 350 bin kişi tabşit ettiği haberi fnanılacak mahiyettedir. Üç kan- ton orduşunun bü budilara doğru yürümekte olduğu bildi riliyor. Bu malumata göre Ku- abgs ordusu Hanavna girmiştir. Ayni zamanda Kantun bi rocl ordusu hudüdü . geçmiş ve şimdi Hengeene doğrn yü- rümektedir. Diğer Kunton or" düsü da — hiçbir maraz kalmakezın ayni lstika: | mette İlerlemektedir. mükavemete miştir. Ruylar yerine konolarak trenin Kudüse müvasalâtı te- min edilmiştir. Meçhul kimse: ler Kudüs yola üzerindeki iki köprüyü bombalamışlardır. Hayfa, 4 (AA) — Polis merkezlerladec - birinla — yaki, ninde bir omnibüse bomba atılmış, 6 yahodi, 1 arab ve 1 Mişir'li yaralanmıştır. Posta- hane önütde de bir bomba patlamış ve birçok — cam kırıl mıştır. Birkaç kişi tevkif edil- miştir. Madrid'de — Grev gittik- çe büyümektedir.. Madrid, 4 (Redyo) — Amole grevi, gittikçe büyüyor. Şimdiye kadar işi terkeden amele, yüzelli bin kişiye baliğ olmaktadır. Greveller (Tanceri) de hükü- mete hücum etmişlerdir. Golos grevi Atina, 4 (AA) — Gölos grevl bitmiştir. Grevl tertip ve bu hareketi kendi fesat hare- ketlerine alet ettiklerinden do- Tayı iki meb'an tevkif edil- miştlr. Memlekette yağmur Ankara, 4 (Hususi muhabi. rimizdenv) — Son 24 eat için- de Manisa, Muğla, — Malatya vilâyetlerile Gireson cenubun- daki sahada yağmur yağmıştır. Kırşehir. ve Beyşehir havallsine nohut büyüklüğünde dolu düş müştür. İsparta'da doladan bağ- ların gözleri kırılmıştır. Dört Arap öldü Londra, 4 (Radyo) —Kahire Zagazik arasında İşliyen bir otobüs Ağaca çarpmış ve kanala yuyarlanmıştır. Dört Arap öl: müş, iklel höükümet memuru lanmıştır. Yunan lî(')naııma- sının Manevrası. — Baştarafı lci sahifede — Yunanakralı Yorgi, istirahat etmek Özere yakında Korlo adasına gidecektir. Kral, Korfo'ya gitmeden evel Kılkış'ta yapılacak olan mera. elinde bazır bulunacaktır. Parla, & (Radyo) — Atina- dan haber veriliyor: Ba ay içinde Yunan ordusu ve bava kuvvetleri, Muakedon- ya'da geniş manevralara başlı: yacaklardır. Bu manevralarda Erkânı harbiyel umumiye relsl genral Papago blatat - buluna: caktır. Atlaan 4 (Radyo) — Yunan kralı, yakında Makedonya ve gerbi Trukya'da seyahate çıka- caktır. Ba seyahatl esnasında 1913 senesinde büyük bir bar- be sahne olan Kılkış şehrine de oğrayacaktır. Kral 21 Hazlran- 4