5 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

5 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

Haylran 5 — Madam; cennetmekân kra- hin ölümünden sonra kırk gön. Halk ta bâlü Noterdam'da göz yaşlarile müteveffanın rubunun İstirahatine duudadır. Yirmlee- kiz gün daha bekliyeceksiniz! — Ylrmisekiz gön mü?. lm- kânı yok; buma hiçbir snretle tabammül — edemiyeceğim! Na barbar memleket! Yirmisekiz gön daha mı?,, Burada - oniki gün kapalı kaldım, fakat bun dan fazlasına tahammülüm yok! Küçük kraliçe ağlamağa haş ladi. Mütbiş bir sinir bubramı içinde kalmıştı! — Ben mi istedim?, — Kralı- nızi ben mi İstedim?. Diye beğırdı. Fransova'nın annesl: — Fakat.. Dedi. Lâzımdır ve âdet böyledir! Sir bir kra- llçe, bir Fransa — kraliçeslainiz. Bu da İnsana fazla kuvvet, ce saret ve tabammül kabiliyeti verir. Dedi. Madam Valusz, genç kraliçe nin karnına dikkatle baktı; gebe olduğuna dalr hiçbir işaret gö remedi. Ve, biraz asabi bir balle: — Yarından sonra kral Sen Denis'e gidecek orada resmi müoadi sabık kralın mezarı önünde: “Kral öldü, yaşasın kral!,, Diye bağıracaktır. Dedi. Beyaz kraliçe, yeni kralım validesine dikkatle baktı, ve; — Yarından sonra Fransa kralı kim olacaktır? Diye sordu. — Kim olacak?. Oğlam! Mari biraz alaylı bir ifade İleş — Kim?, Bevim dsmadım, Allah sazardan soklasın, sizin oğlunuz, Monsinyör Fransova dö Valan w? — Tabli. Oğlam — vellahtlık bukukunu hiçbir zaman bhiçbir *kimseye terketmemiştir. Bunu bildiğinizi samıyorum. Madam, daha sarih görüşelim. Sizi mü teveffa zevcenizin bir mahsu lânü karnınızda taşıyıb taşıma diğimizi söylemeğe davet edi yorum! — Hayır; mütoveffanın kar —hımda çocuğu yoktur! Madam Lulz geniş bir neree abrken, hürmetkâr bir reverane yaptı ve kepıya doğru yürüdü. Kapıdan çıkacağı sırada beyaz kraliçe: — Madam. Madam! D.ya teslendi. Vaziyetin — bu saraha Hne mukabli, burudan bemen Çıkabilecek miyim?. Dedi. Madam Luiz sür'atle oğlur #ezarının dalresine gitti; — Oğlum, hükümdarım, ve- Fransova, validesinin bu söz- lerinden, krallık işimin endişe tiz bir gekille kendi lehine hal ledildiğini #enlamakta — geç kal Mmadı. Bogünün ertosl gün bir sefir, Renç Arşidük — Şarl d'Otriş'le blr ditffak müshedesi akdi için tarka doğra bütöün sür'müle gi Gyorken, M. dö Vandom da Nlınllııııı temin için Aragon Okralı nezdine koştu; âlim Kil- o Büde de, Alp Çeviren: P. Şemseddin Benlioğlu Sabık kraliçenin mütevetla kraldan gebe olmadığı sevinçle anlaşıldı.. aşarak, karşı tepelerden geçe- rek papa onuncu Leon'an mu vafakat ve yardımını temine gitti. Atını çatlatacak kadar sür'atle süren bir eâi, Dük da Savua'ya mahsus bir serbest geçme — İradasl götürdü; glzli siyasi memurlar Cenova Duçe- lerinin Ilttifakını temine çalışır ken, Venedik sefirleri ve sulh müzakeresl için Togiliz murab hasları da bekliyordu. Ba sırada, çok büyük - bir gizlilikle Rober dö la Mark ve Dük dö Göldre ile Loren dükü de 20,000 — kişllik bir piyade kuvveti toplamağa çalışıyorlardı. Halya'nın bir sarayı andıran zenginliği, selefleri gibi ve za ferler elde etrmek İçin sabırsız lanan genç Fransova'nın nazarı dikkat ve bırsını celbediyordu! Düak dö Burbon serseker, Antuan Düpar çaşölye, La Palla ve Lotrek de Mareşal - tayin edildiler. Lotrek'ln hükümdarla uzaktan karabeti verdi; Bunan içle kral bu mareşale “Koze nimi!, Diye hitab ederdi. Biraz sonra Bonive amiral ilân edildi. Fransova bütün mevekli ikti darları — gençlik arkudaşlarına birer, birer dağıttı. — Ş$onu var Salihli'de Muhtarlarla yapılan taydalı bir. toplantı Salihli, (Hasusi) — Bogün Salihli ilçebayı Fikri'nin baş kadlığı altında jandarma ko motam Mitat'ın huzura İle bü tön köy muhtarları himayel etfal #inemasında — bir toplantı yaptılar, Toplantıda bütün köy- lerin kireçlenmesi ve badalan- mastı, kiremitsiz evlerin üzer. Terloin kâmllen kiremitle örtül mesi, köy kahvelerinin zemlal- nin beton olması ve fazla pen- cere İle sıbbi bir vaziyeto sa- kulması kararlaştırılmış ve kay makamı, mubhtarlaera direktifler vermiştir. Bilâbare jendarma komutanı Mitat ta «öz alarak bava kuru: muna karşı elbirliği ile çalışıl- ması ve buseneki mahsullerden yüzde iki verilmesi lüzumunu anlatmıştır. Mohtarlar kuruma karşı elden geldiği kadar çalı- şacaklarını ve yardımda bulu: nacaklarını vadetmiİşlerdir. İlçede soyadı: İlçe nüfas memurunun ge- celi gündüzlü — çalışmalar netl- cestinde kazada soyadı almıyan biçbir. klmas kalmamıştır. Akhisar'da Tam 28 senelik bir dava neticelendi Akhisar, (Hususi) — Akhi: sar'ın Akkocalı köyü ile Ba'ı ketir'la Sındırgı kazası — Yağcı bedir - Eğeidere köyü arasında 28 senedeaberl devam eden budüt ve arazi ihtllâfı nihayet halledilmiş ve hakem Akkoculı köyü lebine olarak mahkemwel temyizco tasdik edilerek iİlâmı gönderilmiştir. Ba 28 senelik dava dosyasının mahkemel tem- yize gönderilmesi için kırkyedi Ura posta ücreti verilmir, he Burnava'da li Su derdine bir çare bulunabilecek mi? Burnava, — (Bususi) Su, Buroava'nın en mübhim bir der. didir. Bugün şebre gelen su, zaten İçllecek şartları balz ol madığı gibi şehrla Töğımlarını sulamığa da kâfi gelmemekte- dir. Dağda temiz membalardan akan ve şebre kâfi olacak saya senelerdenberi şebre getirmeğe Takân bulunsmamıştır. Herasene yapılau teşebbüsler, bütçeye ko nan paralar orada kalmakta ve bu iş her zaman olduğa yerde saymaktadır. Geçenlerde Burnava'ya gelen Nafın Bakanı Ali Çetinkaya, Bornava'nın bütün İşleri « sında bilhassa en derdi ile alâ kadar olmuş ve şehre temiz bir süyün getirilmesi lâzımgeldiğini söylemiştir. Belediye bütçesinin darlığını - öğrenince bu suyun getirilmesi için devlet yardımı da kabil olabileceğini, teşebbüs edlimesini ve kendisinia de aza mi yardımlarda — bulunecağını söylemişti. Bu fırsattan daj ma ölesef isilfade edilememişlir. Su, memleketin ehemm'yetli ve başarılacak — İşlerinden bi risldir. Aydın kadınları Azdın, (Hususi) — Aydın ba yanları dün halkevi salonundu, ilbayımızın eşi bayso Necmiye Gündayın — başkanlığında bir toplantı yopmışlardır. — Ticoret yodası başsekreteri Mazhar, rko nomi bakanlığı tarafından bir son teşrinde Ankı vi evin- de açılacak (Kadın el İşleri ve san'atları sergisi) hakkında İza- hat — vermiştir. - Kadınlarımız, bu sergiye İştirak etmeği ka rzarlaştırmışlardır. Sergl için her evde ve her yerde bazırlık ve — çalışma gö rünüyor. Esasen Aydın'da, he sap İşl denilen İnce el İşi çok ilerldir. Evvelco zeybeklerin uçkar başlığı ve çevreleri, şim di Ankara'da birçok — anlonlar- da yostık ve divar süsü olarak kullanılıyor. —Aydın'da el iİşile hayatını kazanan pekçok kadın vardır. Dün çevre, uçkur başı işliyen ba kadınlar, bugün yaslık, dıvar süsü, sofra ve çay takımları İşlemektedirler. Yeni mektep Manlsa, (Husosi) — Horoz köyünde yapılmakta — olan beş dersbaneli İlkmektep ilbay Mu rat Germen'in yüksek bimmeli ve köy ihtiyar heyetinin gey- Teti İle bitmek üzeredir. Ya- kında çatı aksamı kapanacak ve 936 - 937 ders yılı için hezir bir vaziyette bulunacaktır. Yeni Hâkim Akhbisar, (Hasusi) — Akbi- sar hukuk hâkimi Âkll İzmir tlearet mahkemesl azalığına ter- fiaa nakil ve tayin edilmiştir. Mumalleybh adilyede bulunduğu müddetco kendini — sevdirmiş hakukşinas ve değerli bir bâ kimdir. Kastamoni'de Yağınurlar Kastamoni, 4 (Husosi) — Şid detli yağmurlardan — bahçeleri salar basmıştır. şehir çayı bazı köprüleri yıkmıştır. Ispanya'daki grev Madrld, 4 (Radyo) — Grov: eilerle patronlar arasında henüz bir. azlaşma husule gelmemiştir. Çiftçilerin grevl gittikçe bü- yümektedir. (Malaga) da bazı ç e di A Son akik a: BAA LAŞT PD N Habeş İmparatoru Dün Dedi Ki: Uluslar Sosyetesinin Kuvvete Hak Vererek Bizim Se: simizi Duymak İstemiyeceğini Zannetmiyoruz! Londra, 4 (Radyo) Ne ceçi, bugün Habeşlstan sefaret hanesinin büyük sslonunda ga zete mühabirlerini kabol etmiç | İngillece olarak yazmış olduğu 350 Bin işci grevde! Fransa'daki Grev Müs- takbel Ka - bineyi Düşündürüyor. | 230 Fabrika muattaldır. Saro kabinesi dün istila etti. Yeni meclis reisi M. Beryo'dur. Yeni kabineyi teşkile memur edilen Leon Blum Parls, 4 (Radyo) — Parls ? mıdtakasındaki grevel amelenin miktarı 350 bin kişidir. Vazi yeti, yalnız şimdikli hükümeti değli, bir hafta sonca mevkil Iktidara gelecek olan sosyallıt. lerl de düşündürmektedir. Amele b.zineleri de telâşa düşmüşler: dir. Grev kendiliğlnden — putla- mış ve bir teşvik eserl değil dir. Amele teşkilâtı, grevolleri vazile başına davet etmiş ve çocuklarla ihtiyarların sü'tsüz ve tütünsüz, ekmeksiz kalmak ih- Ümalleri olduğuna ve bunlara meydan verilmemesini rlca et- miştir. Şimdilik umami grev ilânı mevzubahe — değildir. - Çünkü ameleler, dilekleri patronlarca kabal edildiği takdirde İşe baş: lamağa hazır olduklarını bildir. mişlerdir. Parla, 4 (Radyo) — Komü- nlst İlderi, iddia edildiği veç hile nizam ve Jatizamın iblâl edilmediğini, amelenin 40 enat- lk meşaj — tetbikini — İstediğini ve bunda haklı olduğunu söy- lemiştir. Pürls, 4 (Radyo) — Grev, büyümekte devam ediyor. Şim diye kadar ikiyüz otuz fabrika musttal bir baldedir. Bu fab: rikalarda işliyen amele yüzbin kişidir. Şi Dün ıkııı iki saat devam eden bir müzekerede herikl taraf — dinlenmiş İse de hiçbir netice elde edilememiştir. Büyük mağazalarda çalışan mMemur ve müstahdemin de gteve sürüklenmek üzere bulu- nuyorlar, Bü sebeble bütün bu mağazalar sahipleri, başba- kan M. Alber Saro'ya ziyaret etmişler ve vaziyeti konuş- muşlardır. Paris, 4 (Radyo) — Porla mentonun buügünkü — toplantı- sında rels seçimi yapılmış M. Edvar Heryo relis fatihap edil- mlştir. Başbakan M. Alber Saro bu | elt dükmr — ! ve bir masanın urkasında ayakta oldoğu balde, sefarethane kü tiplerinden — birisi, Necaşi'nin giderek kabinesinin — srifı Relsicömur M, Lebron'a dim eylemiştir. M. Lebron, derhal temaslara başlamış — ve perlamento - relsi M. Heryo İle âyaa — relsi M. Janene'yi kabal ederek — yenl kabinenla teşkili hakkında ko nuşmuştur. Bundan sonra M. Leon Blum'u kabul etmiştir. Kabinenin, M. Leon Blum tarafından teşkll edileceği ve Hstenin, yarın ( bugün ) İlân edileceği söyleniyor. Parle, 4 (Radyo)— M. Her: yo, 1Ö0 rey muhalife karşı, 377 reyle parlamento riyasetine e çilmiştir. L A Ispanya kabinesi Istifs mı ediyor? Madrit, 4 (Radyo) — Ispan ya kabinesinin atlfa — edeceği ve Giyasal groplar — tarafından yeni bir hükümet teşkil edile ceğl söyleniyor. Resmi mahafli, kabinede — ble değişiklik olaca ğinı ve fakat bunun — şimdilik mümkün — olmadığını — beyan ediyorlar. Benes Reis- lik Yapmıyacak. Londra, 4 (Radyo) — Ulus lar sosyotesi — konseyliğine M. Benes'in relslik ermiyeceği an Taşılıyor. Çünkü M Benes, Çe- koslovakya cümbur - relsldir. Cümbuar - rolsliği, bu vazifeyi görmesine manidir. Yeni kon sey relei seçilinciye kadar bu vazifeyi M, Eden görecektir. Bir hava tacıası daha!. Amsterdam, 4 (Radyo) — Şipode civarında bir Avusturya tayyaresl döüşmüş bir banka müdürü İle diğer bir yolcu öl: müştür. Trende yaegın Parje, 4 (Radyo) — Cenubi ekepres yolda iken yangın çık. mış, tren dürmüş ve yolcular başka bir ekeprese bindiril: malştir. İÇEDEMED. — STT OA AA davet etmiştir. bir mülâkatı okumuştür. Neceşi bu. mülüketında di: yor ki; — Blz harbı lstemedik. Bu na rağmen bir emri vüki oldu, Hiçbir hezırlığımiz yoökken bu barba girdik. Memleketimizi yaktılar, zehirli gazlar — kollan: dılar ve nihayelsiz zurarlar yap tılar, Ordaumaz rüc'at ederken, cephe arkasındaki köylerln ha reb olduğunu, masam - birçok İossnların zebirli gezlerla öldü rülmüş boluoduğunu gördülar. Biz, şerefimizi kurtarmak İçin elimizden geldiği derecede mü cedele ettik. Lâkin mücadelemizin — faydasız ve kun dökmekten başka bir netlce vermiyeceğloi gördüğümüzden — silâbımızı bi taktık ve Ulus olduğunu » ayetralnin, olduğu mütecaviz için İâzımgelen ted birlerle slinmstıcı büyök dev Metlerden diledik. O mütecaviz tayla ve tesbit —etmiş ki, memleketlmizi yaktı, ma süm Habeş hölkinin — kanını | dökre, Uluslar sosyetesinla esas ni zambameleri sarihtir ve bizim lebimizedir. Bu sebeple zannet- miyoruz ki. bu sosyete, kuyvete bak versin ve bizim sesimizi düymet Seferet kâibi. bu mülâketı okuduktan sonre, ayakta bulu. man Neceşi, bi habirlerici selâmlamış ve - se- londun çekilmiştir. Londra, 4 (Radyo) — Habeş sefiri doktor Marten, İtalya ve: firi batiç, bütün devletler dip- lomatlarını bir. resmi kubule Polonya Başbakanı vasi Salâhiyet istedi... Varşova, 4(Radyo) — Polanya Başbakanı General (Zlapofekl), tedilden evvel parlâmentodan Releleumur ve kabine relel için osülden oldağa üzcre vasl salâ hiyet İstemlştir. General ( Zmiglin ) Reislcu: müarla hükümete vasl ıülyıl verilmesinio zaruri olduğunu ve çünki ahvalin böyle İcabettir. diğini söylemiştir. Başbakan, General Zemiglin'in, Pilsüski'nin halefi olduğunu töylemiş ve kendisi Başbakan olmakla beraber, Orda müfettişi bulunan Zemiglin ile — Relelcu: mura tâbi . bulundouğunu İlâve etmiştir. Grevciler Blum hükümetinden Bir ültimatom aldılar Parle, 4 (Radyo) — Blam kabinesi, daha — teşekkül arefe- sinde olduğa halde grevcilere bir muhtıra vermiş ve derhal gteve nihayet vermelerini ibtar eylemletir. (Mecajerl Esej) gazetesl ve diğer akşam gezeteleri grev yüzünden Iİntişar — edememlş- lerdir. Japovya taaliyette Tokyö, (8.R.)— Kora'lılatın, Mançari'ye mübaceretini kolay- içla Japon'lar bir şir- — T