7 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

7 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Ç mektedir. Alman Milletine Fihte'nin 45 Bizdeki dini reformdan son Te ectebiler, terbiye meselesini - kendi — felsefelerine — göre - Hmeeledilder. Onların ba nevi aramalarına, İlk önce, bizden de taklik edenler ve he yecanla sarılanlar bolunda. Al man kerakterinln bunu nereye kadar götürdüğünü yeri gellace göstereceğiz. Şimdiye kadar söyledikleri mizi, «ize : Yenl âlemin teşek- külü ve ceklal ile dalma aynl olan münasebetleri tarihl umuü- misi açık olarak anlatmıştır. Hıristiyanlık — çekli — altında olan bakiki din, yeni âlemin tohbumu olmuştur : Bunun bü yük meselesi; ba — dini eski medeniyete — ithbal etmek - işi oldu. Böylelikle eski medeni yet ; müânevlleştirilecek — (Splri- tuslizi) ve kutlulaştırılacak idi. Bünuün — için iİlk önce, bherleti yanlıktan ; Her türlü kürriyeti reddeden barlci otoritesi kaldı rılmak ve onu eski medeniyetla bürriyet zihniyeti ithal edilmek Mzımgeliyorda. — Ecnebl adım attı. Amma Alman mu- vaffak oldu. Birinciyi İkmal edecek olan İkinci edım; bu dini ve bununla bütün bikmetl bizde aramakta idi: Eenebi bunu — hazırladı. Amma Alman realize etti. Şimdi atılacak adıma gellace (kt ebediyen günün — mes'elesi olarak kalacaktır) bütün vetan daşları; mükemmel Insan olarak yetiştirmek İşidir. Bu olmudıkça *En nihayet elde edilmiş olan bu felsefe, berşeye — şamil ola muyacak ve reel hayattaşhizmeti görülemiyecektir. Felsefeden uy rı bir terbiye eleteml İse, kendi vamta ve küavvetl He, mükem- mel bir uydınlığa asla — ulaşa mayacaktır. Bu iki İş birbirinin müötemmimidir: Ayrılınca ber biri makıstır. ve kendisinden istifade edilemiyen birşeydir. Bu yeni terbiyeyi kurma : Mükemmel kültüre götüren her teyi yapmış ve doğen yeni ülemde bunun bütün karakter lerini muhafaza etmiş — olan Alman milletine düşmektedir. Bir kerre bu mesele tanzim edilince, Iosanlığın diğer mese- leleri tamamen balledilmiş ola caktır. Böylece, Alman — milleti, bu göne kadar, nevi beşerin kül türü yolunda çalışmıştır. Alman milletinin takip ettiği tabti töyir — vasıtasile biz iki defa gösterdik ki bötün kültür, bil. bassa Alman'yada, helktan gel Ba hâdiseyi deha vazih bir eurette göstermenin “gimdi zamanıdır. — Yukarıda gördük ki reform — Meselesi ; — İlk önce, halke sunulda, Ve ancak entrelerile birleşince mu vaffak olundu. Ba bir kalda olap İstlenası olmadığını şimdi bana — göstereceğiz. — bafaza anda kalmış olan Al — Maao'lar, ülkelerinin ehli ve #ilevi faziletlerinle hepsini mu etmişlerdir : Sadaksı, doğruluk, honör, sadelik. Fakat kültürü: Yüksek ve meaoevi bir hayata ulaştırma — vaşıtası olma derecesinde İnki paf ettiremediler, Ancak 0 za — maanki birlstiyanlığın ve papas, — larinin, değivik İnsanlar üzerine — tesil lı_ıggdııı inkişaf ıııllı: Hitabeleri M. Rahmi Balaban ———LL—LL—LEELM” göçmüş göçmenlerden geri kal- dılar, Lâkin — del cesur. ve döğrn — İdiler. Şanu da - itiraf ederiz ki yarı barbarlardı. Böyle olan halk, şehirler kurda ve bourada medent hayat onsurları, sür'atle en Üst noktamva kader fakişaf etti. Barjava teşkilâtı esasiyeleri kuralda. Bu kurum- lar, vakın, biraz dae siholyetli İdi amma pek mükemmel (idi. Nizam ve Intizam 2ihoiyeti ve bana tapmeği — ülkenin diğer yerlerine yaptılar. Çok Inkişaf etmiş olan ticaretleri, dünyayı keşfe yardım etti. — Şonu var — Çeviren: Istanbul Gazete- leri Ne diyorlar?. Istenbul, 7 (A.A) — Coamu- riyet gazetesinde Yunus Nâdi, üamumri sulhan ve müşterek emniyetle masıl korünabilece- ginl tetkik eden bir yazı neş: retmiş ve bu gayenin ancak ve ancak milletler cemiyetine da- hil her milletin tcabında bütün küavvetlerile - cemiyetin emrine bazır bulunması süretile tahak- kuk edebileceğini söyliyor. Tan gezetesi, yenli Fransız kabinesini yazısına mevza ya- parak bu kabinenin'bulanduğu vaziyetin parlâmentodaki kuv- vetli müzaheret gruplarına göre çetin olduğunu ve ba çetinliği artıran başlıca sebebla de Fran- #8'nın harlci ve dahllt polltika bakımlarından en nazik bir devrede bulundüğa sırada ik. Udarı ele almış ve teşekkül u. barile sağa ve sola İnbirafı ko- Taylıkla kabil bolunmuş olması olduğunu yazıyor Yunan Kralı * Seyahate Çıkacak Atina, 6 ( Radyo ) — Kral Yorgl vellahtla birlikte Hazlran ortalarında Dedeağac'a gidecek, Drama ve Serezi de ziyaret ede- cektira , Buraları gezdikten sonra Se- lânik'e gidecek olan kral 21 Hazirande Kılkış'teki zafer âbi. desini açacaktır. Şelânik tariklle Gergira'ya glderek biray kalacaktır, Belçika'da Sosyalistler lideri kabineyi kuracak Brüksel, 6 (Radyo) — Kral Leopold, M. Vanderveld'i yeol kabineyi teşkile memur etmiş ve müafakat cevi lmaştır. Yeni kabine, milif blr ka: bine olacak ve erkânının mü: him kımı meclisten olacaktır. Meellsteki bam — fırkalar, ba kabineye — İştirak etmek husu: sunda müşkülât — göstermekte- dirler. Bunun için M. Vander: veld . katolikler ve liberallerle anlaşacaklır. Önümüzdeki pazartesi gönü kabinenin teşkili muhtemeldir. Yunanistan silâhlanıyor.. Atina, 6 (Radyo) — Atina'da Ayos Kozma'de yeni bir tayyare meydanı vücüde — getirilecektir. Metaksas kabinesinin bir kıs- t bügün toplramış ve Alman. ya'ya 60 milyon drahmllik mü- himmat ve allâbın slpariş edii- Kamutay reisimizin büyük özverenliği. Ankara, 6 (A.A) — Yüzde ikilerin vergi hbaline konul masına rağinen Kaemutay baş anı Çaokırı saylavı Abdul. balik Renda kendisi ve #silesi için tasbhat ettikleri üye at datı olarak 936 yılı için 500 Hra teberra etmişlerdir. Türk heava korumu Ren- da'ya teşekkürlerini sunar. Burdur, 6 (A A) — İlbaylık baçkanlığı altında bugün Türk bava karumu bibasında bir toplantı yapıldı. Yer ürünü fane nisbetinin Burdur - vilâ yeti ve kazalarında yüzde iki alınması memnuoiyetle kabol olonarak karara bağlanmıştır. Varolsunlar Rize, 6 (A A) — Rize'liler de hava küvvetlerine yardım larını yüzde birden İkiye çı: karımı dır. Üati Anlaşmak Mümkünmüş. Roma, 7 (Rsdyo) — Sir Sa muel Hoar'ın tekrar kabineye glireceğinden bahseden Tribuna gözetesi, İngiltere'nin ve diğer devletlerin İtalya İle anlaşma- ları mümkün olduğanu, Akde viz'deki İogiliz harp gemileri- nİn gerl çekilmesi mukabilinde İogiliz'lerin Kımldeniz'de iste: dikleri her türlü teminatın ve- rilebileceğini ve İtalya'nın bir zenci ordasu teşkili mes'elesi nia zaten hayalden — ibaret ol: duğana yazıyor. Necaşi Şerefine veri- len resmi kabul.. Londra, 6 (Radyo) — Hebe şlstan'ın bura elçisi doktor Mar. ten'in, İmparator - şerefine ter tib ettiği resmi kabul, bugün oldu. Diplomatlardan on — kişi hazır bulunmuşlardır. Dış İşleri bakanı Lord Eden, mazeret dermeyan etmiİş ve ye- rine bakanlık memurlarından birlal göndermiştir. Sabık başkanlardan Lold C rç da bazır bulanmuştur. İmparrtor, davetlilerle uzan müddet Fransızca konuşmuştur. D. O. Bank Ergani'deki hissesi alınacak. İstanbol, 7 (Husust muha- birimizden) — Doyçe Oryest bavkım, Ergeni madenindeki hissesini bükümetlmiz — satın alacaktır. Bunun için görüş melere başlanmıştır. Burdur - Antalya Burdur, 6 (A.A) — Burdar- Antalya şosesl yenlden tamir edilmektedir. Günün Telyazı Haberleri lDost Devlet Nazırı Dün Mesat nezaretinde Ankara'ya Vardı. Hararetle Karsıla;dı Ve Şerefine T. Rüşdü Aras Bir Ziyafet Verdi. — Ankara, 6 (A.A) — Yügos lavya nazırlarından B. Behmen refikasile birlikte bu sabah saat 9.50 de şahrimize gelmiştir. Na zır İstasyonda - Harlciye - veklli Dr. Tevfik Rüştü Arame, Nafım vekili Ali Çetlakaya ve refikası, Ankara vallal, Nafıa müsteşarı, Devlet demiryolları umum mü: dürü, Harciye protokol dalresi şefi, berlci iklaci dalre şefl ve ve husus! kalem müdürü, An kara emniyet direktörü ve Na fa kalemi mahtus müdürü ta rafından karşılanmıştır. Misafir ler Ankara palas oteline İnmiş A)| terdir. B. Behmen eaat 11 de Nafıa Italya, Avusturya başve- kilinin son konuşmaları. aha sonra bariciye vekille: rini makamlarınna ziyaret et. miştir. Bayan Behmen de emat 11 de Bayan Çetinkaya'yı ziya- ret etmiştir. All Çetinkaya İle refikası onat 13 da mlisafir na- zırla refikasına ziyaretlerini fade etmişlerdir. Tevfik Rüştü Aras eat 13, 30 da misafir nazırla refikası şerefine Çankaya'da hariciye köşkünde bir öğle ziyafeti ver- miştir. Ziyafette misafirlerden buşka Nafı kili Ali Çetinkaya He refikasu ve barlciye, nafıa vekâletleri erkâmı, Yugoslavya vefiri ve sefaret erkânı hazır bulunmuşlardır. Roma 6 (Redyo) — Mumolini ile Avatarya başbekam — Şuş ning arasında yapılan vedilmiştir. konusmaya dalr şa resmi (tebliğ neş Avastorya başbakanı Viarogglodan avdet etmekte olan Müsso Nnlye mülâk! olmaştar. Massolini Şoşolag İle Rocco - Della Ca- minate de İki şant kadar gaye! samimi görüşmüşiür. Haber alındığına göre bu mülükatta dış İşleri müsteşarı Saviç de bazır bulunmuştur. Avasturya başbakanı öğle yemeğini Mos solidl İle beraber yedikten Vensediğe doğru seyahatına — devam etmiş ve bugün oraya varmıştır. Yarın beynelmilel sergiyi geze- cek ve Viyanaya dönecektir. Salâhiyettar İtalyan mebafilinde ehemmiyetle kaydedildiğine göre ba mülâkatın hiçbir fevkalâde mahiyeti yoktur. Ve noktal nazar teatileri Roma protokollarının çerçevesi haricine çıkmamıştır. Viyana 6© (Radyo) — Avusturya başvekili M, Şuşalng bogün Venedik'e gitmiş ve ora an da tayyare ile Viyana'ya dönmüştür. Başvekil hemen kabiceyi toplamış ve İzahat vermiştir. Bu seyahatla siyasi bir mahiy.tl balz olmadığı muhakkak ol makla beraber, bakiki hedef ve mabiyeti benüz anlaşılmamıştır. Uzak Şarkta Çinde Vaziyet Karanlıktır. Şanghay- da Japonyaya Karşı Kin Var. Şunghay 6 (Radyo) — Cenubi ve şimali Çinde vaziyot ger ginliğini mobafaza etmektedir. Bötün Çinde birbirine karşı va- ziyet almıştır. Şanghayda da Japonya aleyhine şiddetli bir inffal vardır. Kanton askeri Nankin hudatlarında mevki almakta de: vam etimektedir. Ba sekerin miktarı 250,000 dir. Bondan buşka Mureşai Şun Kuy-Çek de şimalde Tatiklâl İlân vilâyetler hudaduna 350,000 bin kişilik bir ordu tahşeit etmek. tedir. Japonların da hazırlıkları şiddetli bir — surette devam et mektedir. Bonun için veziyet çok karışık ve vahimdir. Nankin 5 (A.A) — Çin dış İşleri bakanlığı bir japon Ajenm- min Kantonda mahalli bir hükümet teesaüs ederek Nankin mer- kezi hükümetine karşı harekete geçtiği hakkında verdiği ha berleri kat'i sorette yalanlamaktadır. İatanbul 7 (Hosust muhabirimizden) — Aılnan baberlere göre |Kaçakçılıkla mücadele Kanton Çin hükümeti, vermiştir. japonyaya resmen barp ilâmına kurar ELHAMRA tcete 2513 - ... Yalnız 20) kuruşla üç büyük film birden 1 - BOSNA SEVDALARI TÜRKÇE SÖZLÜ ve ŞARKILI 2- Monte Kristo Kontesi M JİSeanslara dikkat: BRIGITTE HELM AYRICA BÜYÜK OLİMPİYATLAR FİLMİ 3,40 Bosun Sordaları. 6,10 Monte Kristo Kontesi. 7 Ollmpl- yatlar filmi. 8 Bosua Sevdaları, 9,30 Monte Kriste Kontesi. Bir toplantı oldu LA S L AA Parls, 6 (Radyo) — Bugün mesai nezeretinde — grevcilerle patronlardan mürekkep muhte- Hf heyetler - toplanmışlar müzakerelerde bulunmuşlardır. Mesai konteransında Cenevre, 6 (Redyo) — Me- saf konferansı bugün toplanmış ve İçtimm Önümüzdeki —salıya talik etmiştir. Yalcız encü menler çalışmıştır. Önümüzdeki salı günkü İç tlmsında mensucat — sanaylinde 40 santlik hafta mes'elesi mü- zakere edilecektir. Fakat aza aratında ihtilâfefkâr vardır. Ttalya delegesl bu konleransa Iştirak etmemekle beraber, İtal- ya 40 saatlik haftayı kabul et- miştir. Sovyet Rusya murah: busı da Rusya'nın üç ameleden mürekkep bir beyet gönderdi- ginl bildirmiştir. Tagiliz mesal bakanı M. Bro- va de bizzat bu konfıransa İş Urak edecektir. Meşhur pilot Tayyaresile Beraber düştü . Parla, 6 ( Radyo ) — Pilet (Davre| bugün bir tur esnasın- da tayyarcsile beraber — düş- müştür. Ribentrop Tayyare ile Berline Döndü.. Londra, 6 (Radyo) — Alman müarabhası Von Ribsatrop, bu- gün tayyare İle Berlin'e hare- ket etmiştir. Ankara'da bir sergi Ankara, 7 (Hususi muhabirl- mizden) — Gözel san'atlar birliği resim sergisi açılmıştır. Törende Büyük Millet Meclisi relsi Abdülhalik Renda, Kültür Bakanı Saffet Arıkan ve bir çok suylavlar bulanmuştar. Say- lav ressam Şevket, serginin açıl- ma törenine — İştirak — edenlere teşekkür ederek Cumuriyet hü kümetinin ve halk partisinin her zaman ve her — vesile ile birliğe gösterdiği yardımlardan gükranla bahsetmiştir. Kültür Bakanı, bu yardımların dün olduğu gibi yerın da devam edeceğini söylemiş ve ressam larımızın İnkılâb eserlerine daha çok ehemmiyet vermeleri lâzım- geldiğini — söylemiştir. — Resim sergisi gezllmiş ve beğenilmiştir. Iogiltere - Mısır Londra, 2 (H. R.) — Kral sekizinci Edvard, İngiltere hü- kümetlein Mısir fevkalâde ko- miserl Sir Lampson'a kabal etmiştir. Ankara, 6 (A. A.) — Geçen bir befta içinde gümrük muha- faza örgütü birl ölü 159 kaçakçı, 3913 kilo gömrük kaçağı, 1847 kilo fohlsar — kaçağı, İki kilo Esrar, Bir kila ham Afyoon, 4,5 kilo &iyah Baz morfin, 548 defter bir tâfenk, İki v 81 Türk Hrası, 90 kaçakçı hay vanı ele geçirilmiştir. Tren kuzası Viyana, 6 (B.R) — Parls - viyana aramında İşliyen ekepres, Lintz olvarında yoldan çıkmış, 5 kişi ölmüş, 20 kişi yaralan. — B ; Ğ ü