7 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

7 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Sayfa 4 —- Baştarafı Ici sahifede — Fiyetinin lıjematına —mazbar ol düğünü bildiği için muvaflek olacağına emindir. Comnriyet perverlerin ve — demakratların da Tulmadıca Vârık olduğumuza Şüphe yoktur. Fraosz milleti demokrasl ve serbesliye Gşıktır ; bize verdiği Julmat İle hüküm süren buhra pa bir bal çeresi bulmak öml dinl beslemiştir Bükümetln arzusu ve bedefi Bulbtür ; İstinat ettiğlim ekserl yetin de hedefi budur. Önü- müzdeki mesal sahası çetla bir sehadır ; Takat büsnüniyet ve İyi çalışmak sayeslnde muvaffak olacağımıza şüphe yektur. Kebine, aldığı İtlmada ve Hatinad edeceği ekseriyete her yakit lâyik olacaktır. İzah ettiğimiz progremımız, mesalmizin — bir be, şimdiye kadar söz kalan progremımız bundan son ra ik sahasına girecektir *Önümüzdeki hafıadan İtibaren meclise bir takım kanunlar ve receğiz ve tasdikini İstiyeceğiz Bunlar urasında umüami af, 40 saatlık hafta, yevmiyeleri verlil mek şartile #meleye tatil vermek ©K sahasında kanon lâyibaları vardır. Bundan başka ikinci bir seri lâyihalarla imar, bağdayın kıy metlendirilmesi; et, süt, şarab gibi gıda maddelerinin kontrolü, Bank dö Frana'ın kontrolü gibi hususatın — teminini — meclisten detiyeceğiz. Iş görebilmek için berşeyden evvel sükün ve senyişin devamı ve muhafazası — esaştır. Ba hu susta azemi titizlik göstereceğiz. İşsizlere yardım için bir ser. maye tesis edeceğiz; çifiçi borç ları için mühim tedbirler tul- haz edeceğiz. Ticari vaziyeti 1slaha ve bazı z cemiyetlerin veziyetlerinin zarar wermiyecek şekle — sokulmasına çalışacağız. Bötün masalmizde meclla ile bemahbenk olmak en büyük emelimizdir. Bu yeni cumuriyet hükümeti, Fransa için yeni bir devir teşkll edecektir. Manma- fih İşlerimizi işkâl için çalışan- lara mukabele ve müdafan ede- ceğiz. Bugünkü bükümet, vaziyetin | vebametini gizlemez; ve yapa gı biçbir işi de gizliden ve arkasından yapmıyacaktır. Birkeç gün sonra mali bir ptoğram da arzedeceğiz. Franas gibi bir memleketto, ber — İşin B gerih ve temiz olması lâzımdır. Müşkilât karşısında yorolacak değiliz. —Bejnelmilel — vaziyet, — bizce ancak sulh esanna İrca Günlük Siyasal Gazete Sahip ve Başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet Tdarehanesi: T İzmir İkinci GT Pasal bHlaen Ha Telgraf: İzmir « ANADOLU Telefon: 2776 « Posta kutasu 405 ABONE ŞERAİTİ; Yıllığı 1200, Altı aylığı 700_ Üç 500 kuruştur. m N ÇERLOTTE Hazlran T #MMMMİNM Fransız Meclisi Dün Toplandı. M. Leon Blum Siyaseti Izah Etti. -. edilmelidir. Sulh İstiyen ber devlet ve millet yanında blz de balonacağız. — Munhedelere ve verilen sözlere riayet edeceğiz Sulha birau evvel varabilmek için silahların tahdidine çalışa cağiri Yani beynelmilel bir ozlaşıma ile silâhlanma fsaliye tine Dihayet vermeğe çalışacağız Harlci ve dahili her işimizde sulha varmak emelile, Demok rasi pransibleri — dahilinde — ve satih olarak — çalışmak — esas programamızdır. Siz bötün Fransayı temell eden blie kovvet olmak İtiba- rile sizla İtimadınız bize Fran: sanın İtimadı. olacaktır. Kanu dahilinde bulunun groplarla da teşrikt mesal ede Bl çerçeva ceğin ve ba groplardan mesal mize yardım bekliyeceğiz Mak- set ve hedefimiz, memleketl sökün ve aşaylsa, relah ve va adete ve müvaffakıyete doğru yürütmektir. Demlştir. M Blumun bu sutku biter birmez meclisin ekseriyet cena- bi ayağa kalkarak kebioeyi şid detle alkışlaı : Bandan sonra M. Heryo söz İstiyenlere söz vermiştir. Fernan Loras, Pol Reno ve esir meb'uslar başvekilin not konu tenkid etmişlerdir. Daha on meb'us söz söyliyecektir. Mözakere ve münakaşa devam etmektedir. Celse arasında bükümeti tu- tan ekseriyet gürübü - İlderleri blr içilma yaparak itimad reyi verilmesine karar vermişlerdir. Kadınlar namına bir garüp ek- seriyet fırkası İdere meclisine müracast ederek kadınlar için fotihep bakkı İstemişlerdir. Kadınlar meb'asların kısmı ozamı tarafından şiddetle alkış. Tanmışlardır. M. Blaum'an bıyııııı meclla mabafiliade sempati | le karşı- lanmıştır. Farla, 6 (Radyo) — Ayan meclisinde celse esat 10 te açıl mış ve kabine namına M, Dala- diye, kabianenin ikinel relal ve harbiye bakanı sıfatile nut- kunu İrat etmiştir. Maliye bakanı M Vensan Driyol da ayan meclisine gele rek ayan maliye — oncümeni relsi M. Kayö ve bütce rapor- törü İle müzakerelerde hulun muştor. Bundan sonra ayanın selı günü iİçtimaına karar ve- rilmiştir. Parlfa, 5 (AA) — Radikal Sosyalist La Mopuligae gazete- slnla İşaret ettiğine göre, Leon Blum'an İogiliz slstemini tat- bik ederek bükümet İşlerini müsteşarlar — vasıtasile döndür mek basusundaki niyeli tatbik edilememiştir. Bu guzete bü: kümtet ve sondikelar federasyo. nunun birlikte bir beyanname meşredeceklerini haber vermek- tedir. Komünist Huamanite gazetesi, hükümetin grev dolayıslle çok nezik bir vaziyette bulaonda gonu yeltnaktadır. Bu gazeteye göre İsteklerizi kabal ettirmek ezminde olan emele hükümet ten yardımı görecefini ümlt et mektedir. Parla, 6 (A.A) — Yenl Fran- sz kabinesi dün saat 17 de İlk toplkntısını yapmıştır. Başvekil M Leon Blum bu sabahki top İantıda kat'i şekil kararlaşacak olan — katine boııımoılılı tir. Dışsiyasa bakımından Fransa hükümetinin muslihane argulu- cımı ve Milletler cemiyetine müzahir. olmak szmini ifade edecektir. — İç #slyasaya gelince, beyaoname hükümetlo Salı günü meclise 40 #aatlık haftanın tat bikini, Gcoretli tatil gönleri Ib dasıbı — ve köllektif mukavrle akdini İstiyen kanan lâyihaları takdim edeceğini bildirmektedir. Bandan başka hükümet harb endüstrilerilerinin — mililleştiril meslnl İatlyecektir Döskü kabine toplantısında nazırlar ayrıca grevden doğan durüma da tetkik etmişlerdir. Londra, 6 (B.R) — Fran sa'nın Londra sefiri, Fransn'nın yenl diş bekanile —görüşmek üzere dün akşam Parla'e git milştir Parls, 6 (H.R) — 37 Ko münlet meb'ason İntibap maz bataları — porlamentoda — tasdik edilmiştir. İntihaplurı münaka şayı mücip daha 20 kadar meb'as vardır. Leoa Blam ka bincel, bugün parlamento huzu ronda beyaonamesini okuyacak ve İstizahlera cevap verecektir. Parlı, 7 (H. R) — Gezete ler, — Parla hareketine ozun yazılar tabels etmektedir ler. Halkın İhtiyacını — temin etliği hallarda çalışan — amele ler, tekrar İşe başlamışlardır. Gezetelerin bugünkü ilsanları daha ümit vardır. Populer gazetesi, amelenin dileklerinin yerine — getirilece: gini, fakat bunun İntizam da fresinde olacağını, — hiçbir Iati zamezlığa hükümetin müseade etmiyeceğini, — petron'arın da şimdiki vaziyetten memnun bu- lunduklarını yazıyor. Eko Dö Pari gazetesi de grevler münasebetile kaybedil. miş birşey olmadığına göre te essüfe değer bir mes'ele mevzu- bahls bulanmadığını kaydediyor. Parlı, 6 (Radyo) — Fransız parlamentosu, geç vakte kadar müzakerelere devam etmiş ve M. Leon Blum'un — sslahat programını kabül ederek yeni kabineye 210 rey — muhalife karşı 384 reyle itlmet etmiştir. amele TELEFON ON HABER TELGRAF 'IELSIZI.E Italya Hükümetinin Brener'e Asker Tahşid Ettiği Doğru Değilmiş. Italya Boğazlar Konferansına İştirak Etmiyecekmiş. Doğacak Gerginliğe Daha Şiddetli Davranacakmış. Romea, 6 (Redyo) — İtalya hükümetinin Brener'e askor teh- gd ettiği hakkındaki yaylalar resmen tekzip edilmiştir. Avus torya hudadlarına hiçbir seker sevkedilmemiştir. Ttalya'nın bo gezlar konleransına İştiraki cf hetine gelinec : bu huvusta he nüz verilmiş bir karar yoktar. Zeert tedbirler dolayısila Ttal ya'nın Montro kooferansına da iştirak elmiyeceği söylenmek tedir. Roma, 6 (A A) — Millt mec: Ha milif müdafasnın küvvetlen dirilmssi projesini —mazarı İti, bura almeğı L1 reye karçı 150 rey İle kabol ötmiştir. Bu pro jenln tatbik edilmesi İçla 235 milyon İsviçre frangı — tehsisat istenilmektedir. Roma, 7 (B. R) — Cenev re konuşmalarından bahseden Ciyornale Ditalya gezetesi, Ital ya'nın, sanimi bir sulh taraf tarı olduğunu, fakat ayni za manda her türlü gerginliğe de deba mükabeleye hazır bulun duğunu yazarak cmrl vakilerin artık hükümden düşürülmesine imkân kalmamıştır. İtalya, çok sabırlı davranmıştır, demektedir. Bükreş, 6 (Radyo) — M. Benea ve Prens Pol bugün bu. raya vüsil olmüşler ve büyük merasimle — karşılanmışlardır. Kral Karol misatirleri bizzat karşılamıştır. Bükreş halkı bu münasebetle çok büyük tezabüretta bulan moştur. Üç devlet relel müzakerelere başlamazdan — evvel Kotroçeni aarayıdın Öönünde asekeri bir geçit resmi yapılmıştır. Ba merasimde Kral, M. Benes, prena Pol, Romanya vellabtı vesair erkâm bazır. bulunmuş lardır. Müzakereler yarın — başlıya- Mahkemelerde Bulgurca Köyü Cinayeti Davası Devamda Maznunun Karısı ve Kardeşi De Aleyhinde Şahitlik Ettiler. Camaovası nshiyesinin Bul. gürce köyünde İbrehim oğlu Süleyman'ı döverek öldürmekle mazoun — İlyas oğla Musa'nın mubakemesine dün - ağırcezada başlanmıştır. Mosa; Süleyman'ı dövmediğini ve bir arabadan düşerek — yoralandığını, yarala: rıoın tesirile zatürriye yakalana- rak hastanede öldüğünü söyle miştir. Şahit sıfatlle dinlenen Mosa'nın kardeşi İlyas, vak'ayı şöyle aalatmıştır: — Bir gün evde otururken Mosa geldi, odunla Süleyman'ı beni ve karıstımı dövdü. Süley man'ın Ölümü belki bu dayak. tan olmuştur. Muhtar Salih te ça şekilde — şahillikte — bulun- muştar: — Vak'adan malümatım yok- kardeşi oto mereden geliyorsun diye sordum. — Kurdeşiim Süleymanı Fran sız hastanesine yatırdım. Dedi. Sonra ölmüş diye duydak, ara- badan düşerek yaralandığından malümatım yoktur. Mazounun — karısı Elif de dinlendi, ve evde Musa tara: fından odanla dövüldüklerini Süleymanin da — dövüldüğünü söyledi. Gelmiyen bazı şahitle- rin celbi için mabakeme başka bir göne talik edildi. Yeni paralar geldi İstanbol'da darphavede basıl mış olan 1, 2 ve beşer kurüş luk — cümuüriyet — pnralarından mübim mikdarı şehrimiz def terdarlığına gelmiş ve piyasaya sürülmek Iur. boankalara da- caktır. Ba müzakerelera Ro manya harlciye bakanı ve Çe koslavakya harlciye bakanı İşti. rak edeceklerdir. Yunanıaıaıı 'da Dıktalbrlnk Mü? Atina, 6 (Radyo) — Meclla reisi M. Sofatls, Yunanlatan'da biz Diktmtörlük tesla edileceği bakkındakl etmiİş ve: şoylaları tamamen teksib — Metakaas kabinesl —meclisin verdiği karar mücibince beş ay müddetle vasi salâhiyot dahilimde çalışacaktır. Demlştir. M. Teotoki Çerşamba günü Atlwe'ye dönecek ve helk partlal iki hizbi erasoda müşareket tesisi İçin müzakerata girlşecektir. Askeri âll komlayon affı umumiyl tasdik ve tasvib — etmiştir. Bn soretle memuür ve zebita bütün siyasi mahkümlar siyari ser- besti ve hukuka malik olmuştur. tekaüde sevkedilen dört general du yeniden ordu Kondilik. kabinecsi — tarafından Filistin'de Kanlı Hâdise- ler Yeniden Tazelendi. ,Kuadüs, 6 (Radyo) — Hay: fa'da bugün bir çok karışıklık olmuştur. Pazar da Araplurla zabıta arasında müssdeme çık- miş ve zabita silüâh kullanmak mecburiyetinde kalmıştır. Bu müsademede ölen ve ya ralanan çoktur, fakat mikdarı meçbuldür. Vaziyet her tarafta berbattır. yollar, asker ve zırhli. otomo: biller tarafından mubafaza edil- mektedir. Bir polle karakoluna bir bomba atılmışsada İosanca za ylat olmamıştır. Hayfa, 7 (A.A) — Sabahle yin bazı Arap'ların tevkifleri üzerine sokaklar süngülü uaker. ler tarafından İşgal — edilmiştir. Abali mevkufların götürüldü. gü polle karakolunu taşa tüt müuşlar ve bomba atmışlardır, birçok ta ellâh atılmıştır. Bunun üzerine asker ve polis mukabe- leye mecbur kalmıştır. Nüma- yöşçilerden birlel ölmüş, diğer bazıları da yaralanmışlardır. — Istanbal, 6 (Husust —muha- birlmizden) — Hayfa'dan gelen haberlere göre sabahki hüdise lerde tevkif edilen arapların sevkedilmiş oldukları polle ka- rakoluna bomba atılmıştır. Iğ Hçşaşcılar, — taşlarla karekolan camlarını da kırmışlardır. Tü fek atışı açılınca polis ve as- ker de mukabeleye — mecbur kalmış ve bir nümayişçi ölmüş, diğer bazıları yaralanmıştır. Şe- hirda sükünet vardır. Hayfa, 7 (Radyo) — Sebze satanları tedbiş ve — mallarımı yeğıma eden Ağtişaşçılardan ba- — ——— Soyadı Alınız Sayadı. seçmek - ve kütüğe yazdırmak için konan müddet 2 Temmoz 1936 tarihinde bite: cektir. O tarihe kadar soyadı alıb kütüğe yazdıramıyanlar 6 Hradan 15 İiraya kadar pera gezasna çarptırılacağı gibl bun ların soyadları doğrudan doğ- ruya vall veya kaymakamlar mızin o tarihten Önce soyadla zını seçip nüfas İdarelerine bil. dtll,l'll Ilııııül. Vaziyet Berbattır. Arap'ların Götü- rüldüğü Karakollara Bomba Atıldı. zıları tevkif odilmiştir. Halk, » zabıta memurlarını taşa — tüt muşlur. Kudüs 6 (Radyo) — Bütün Fillatin, anarşi içtadedir. Arap- lar, Yahadi — çiftliklerini yağ- maya devam etmekte ve İn: giliz zabıta memurlarile çar- pışmalarda bulanmaktadırlar. Filletin'in muhtelif yerlerinde bombalar — atılmakta ve sokak muharebeleri vakubulmaktadır. Fransa grevi Parts, 6 (B.R) — Parls'teki mevaddı. tibbiyo — fabrikaları amelesi greve İştirak — ettikleri gibi Versay fabrikaları amelesi de temamen İştirâk etmişlerdir. Şimali Frensa'daki maden ve mensucat amelesinin de grev ilân ettikleri haberleri yanlıştır. Bu bavalide şimendiferler İşle: memektedir. Yaldız Parla hava: Helade grev İlân eden amele mikdar 210 bin, şimali Fran- *sa'da 90 binldr. Avrupada kar Istanbol, 7 ( Hasasi muha- birimizden) — Fransa ve Tagll: tere'nin bazı yerlerine kar yağ- dığı gelen haberlerden anlapıl: mıştır. Mussolini adına Yapılan bir teberrü. Roma, 6 (A.A) — Suhıl ajansı bildiriyor ; Milâno şebrinla Edison bir. Uğl başkanı B. — Müseolini'yi ziyaret ederek imparatorlağan tesisi İçim başarılacak herhangi bir eser veya teşebbüste kulla: nılmak üzere bir milyon İireti kendisine tevdi etmiştir. Iogiltere'de grev Londra, 5 (A-A) — Büyük bir sefer kumpanyat deniz amelesile dok aotrepolar amelesi füeret mes'elelerinden dolayı grev Hlân etmişlerdir. Harsızlık: Geaziler mehallesinin — Aşçı sokadında Mebmed kızi - Yıl- dız'ın evine girüp bir tencere tutal: çalan Ali oğla — Hasan muştur.