9 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

9 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

p BK TE N 44dll Sayla 2 Ankara mektupları: ; İş kanununda ne Ankara, (Hususi muhabiri- miz yazıyor) — Hükümetçe “teklif edilen İş kanunu projesi- nin iş müddetlerine aid olan kısmı Devlet Şürası tanzimat dairesinde görüşülürken, Güm- rük ve ve İnhisarlar Vekâleti iş müddetlerinin 8 saat olarak tesbit edilmesi esasına itiraz €etmiş ve şimdi işçilerini günde 8,5 saat çalıştıran — inhisarlar idaresinin, bu esas kabul edil- diği takdirde, senede (172575) lira fazla bir masraf ihtiyarına mecbur kalacağını ileri sür- müştü. Ancak, gerek hükümet ve gerekse kamulay encümeni; “umumi bir prensip mahiye- tinde olan bu esasın değiştiril- mesine muvafakat etmemiştir. Şurada işçilerin rizaları alın madan bazı hallerde fazla ça- lışmaya mecbur edilmemeleri keyfiyeti de bilhassa müna- kaşayı mucip olmuş ise de askeri fabrikalar müstesna ol- mak üzere, bütün müessese- ler de Bu prensibe riayet edil- mesi bir madde ile kanuna sokulmuştur. Askeri fabrika- larda kanuni müddetten fazla çalışacak - işçilere, fazla çalış- tıkları müddet için ücret ve- rilmemesi — hakkındaki üçret verilmesi keyfiyetin han; müessesede olursa olsun, işçi- nin tabif haklarından saymak icabedeceği) mülâhazası ile, reddedilmiştir. Bu hüküm seferberliğe ha- zırlık ve seferberlik esnasında memleket müdafaasının ihti- yaçlarını temin edecek iş yer- - lerinde çalışacak ameleye de — milli müdfaa emrinde teşmil edilmiştir. İktısat vekâ- leti tarafından hazırlanan ipti- dai projede, seferberlik zama- larına münhasir kalmak üzere p * — haller ayrı bir madde ile gös- | Ü — Madde 40 — mües- seselerde çalışacak — işçilere fazla mesai için fazla ücret verilmemesi teklif edilmişti. Muvakkat encümen — proje- sinde günlük kanuni çalışma müddetleri içinde sayılacak terilmiştir. Bu maddede aynen şöyle deniliyor: Madenlerde, .ı;( taşocaklarında, yahut her ne — türlü olursa olsun yeraltında veya su altında çalışacak iş- | lerde işçilerin kuyulara, deh- — lizlere veya asıl çalışma yer- lerine inmeleri veya girmele- rile bu yerlerden çıkmaları için geçen zamanlar. B — Demiryollarının veya sair yollar ve köprülerin yapıl- /— Ması, muhafazası, tamir veya “ tadili gibi işlerde vaki olduğu veçhile işçilerin, ikamet ettik- leri mevkilerden uzak bir me- safede bulunan iş yerlerine hep - birlikte — nakledilmeleri — İcab eden hertürlü — işlerde — bunların toplu ve muükannen — Surette götürülüp getirilmeleri — esnasında geçen zamanlar. C — İşçinin işinde ve iş — yerinde heran emtine hazır — bir halde bulunmakla beraber — çalıştırılmaksızın ve Çıkacak — işi bekliyerek boş geçirdiği — zamanlar, - Ç — Uhdesindeki işin asıl — İşyerinde icap eden işçinin, istek | (Fazla çalıştırılan işçilere fazla | rafından başka bir. | maddeler var? Kai Sisiç yere gönderilmesi veya iş ve- Tenin evinde meşgul edilmesi asıl işini yapmaksızın geçen zamanlar, D — Emzikli kadın işçile- rin çocuklarına , süt vermek için tayin edilecek olan za- manlar, günlük tesbit edilmiş bulunan kanuni çalışma müd- detleri içinde sayılır ve bu sebeblerden dolayı işçi ücret- leri hiçbir türlü eksilmeye uğ- ratılmaz. Yukarıki fıkranın her ben- dinin tatbikine müteferri hü- kümleri havi olmak üzere ni- zamnameler çıkarılır. Birinci fıkrada yazılı bend- lere dahil bulunmakla bera- bör bu maddenin şumulü içine , sokulması lüzumlu görülecek haller nizamnamelrle - tesbit olunur. dinlenme müddetleri: Bundan başka iş ortaların- daki dinlenme müddetleri de günlük kanuni çalışma müd- detlerinden Ssayılacaktır. Pro- jenin buna tahsis edilen 24- üncü maddesi şöyledir: Madde 42 — Çalışma müd- detinin ortalama bir zamanında mahalli adet ve işin icabına göre vaktı tayin edilmek üzere işçilere, A— Sekiz saattan az müd- detli işlerde yarım saatlık, B— Sekiz saat veya daha fazla müddetli işlerde bir sa- | atlık bir dinlenme verilir. C— Beş saat ve daha az müddetli işlerde “ dinlenme ,, vermek mecburiyeti yoklur. Ç— “Dinlenme,, bir iş yeri- nin ayni şubedeki bütün işçi- leri hakkında mukannen ola- rak ayni saatte tatbik olunur. D— Yukarıda yazılı çalış- ma müddeti içinde değildir. İş hayatında gece Neye derler: Projenin bir maddesine gö- re, iş hayatında gece tabiri, en geç saat 20 başlıyarak en erken sabah saat altıya kadar geçen ve her halde en fazla 11 saat süren gün devresidir. İşçilerin gece çalışmaları, işin ortalama bir zamanındaki *dinlenme, müddeti sayılmıya- rak, sekiz saatten fazla miyecektir. Bu kayde göre vazı: kanun için, işçinin muvafakatile de olsa, sekiz saatten fazla me- saiye cevaz vermemiş oluyor. Sanayie ait işlerde 18 ya- şini doldurmamış erkek ço- cuklarla her yaştaki kız ve kadınların gece çalıştırılama- maları bir ana prensip olarak projeye ithal edilmiştir. Esa- seri 29 birinci teşrin 1929 ta- rihinde Vaşingtonda imza edi- len arsıulusal mukavelede de, *ki bu mukavele 24 - millet tarafından tasdik edilmiş ve hemen bütün ileri memleket- lerde meri olmakta bulunul- muştur- bu esaslar kabul edil- miş bulunmaktadır. Bununla beraber muvakkat bir müddet için ve istisnai bir hal olarak bu yaştakilerinde gece çalıştırılabilmeleri kabul edilmiştir. Bu kanunun meriyete gir- mesinden itibaren dört yıl müddetle sosyal ve ekonomik bakımdan görülecek lüzuma zi Dti sür- | 9 /6/'936 . KA Bükreş'te feci bir kaza oldu.. .. İki tribün çöktü. 10 ölü, 200 yaralı var.. Bükreş 8 (Radyo) — Kral Ka- rolun tahtına avdetinin altıncı se- neli devriyesi mürlasebetile yapılan askert merasim osnasında büyük bir kaza olmuş erden birisi binlerce insanla birlikte çökk müştür. Bu kaza çok feci olmuş ve Bükreş imdat «ıhhit arabaları mec- ruhları nakle kâfi gelmemiştir. Şimdiye kadar 10 ölü — ve 200 ya- ralı hastanelere - kaldırılımışlır. Ya- ve tribii rası hafif olanlar evlerine sevke- dilmiştir. Bu kazadan sonra daha küçük bir tribün daha yıkılmıştır. - Bu kazada yaralı nisbeten azdır. Bükreş 8 (Radyo) — Romanya gazeteleri dün yortu — münasebetile aştır. Dunun için kaza hax- esmi tebliğ henüz neşredil: memiştir. kait bir Fransız zabiti de vardır, Bükreş 8 (Radyo) — Kaza yü- zünden ölenlerin miktan çok faz- Tadır. Fakat hakiki miktar bildiril- memektedir. Yaralı miktarı 400 adedini bulmuştur. Bütün hastaneler Ölü ve mec rüh, kaza kurbanlarile doludur. Maraşta Havacılığa Yardım Maraş, 7 (A.A) — Belediye, | Ticaret ve Ziraat odaları üye- lerile çiftçilerin ileri gelenleri dün partide toplandılar. Top- lantıda her ulusal işte öncül olan Maraş, kuvvetlerimize yar- diım hususunda — emsalinden geri kalmıyacağından yer ürün- | lerinden yüzde ikisinin hava kurumu için verilmesine karar verildi. Bir İstifa Lohdra, 8 (Radyo) — Sulh komitesi reisi Lord Lojiyon istlfasını Vermiştir. Bu. komüta Loid Corc tarafından tesis edilmiş siyasi bir teşekküldür. Komisyon Toplandı Fuhuş ve fuhuş yüzünden bulaşan hastalıklarla mücadele komisyonu dün Sıhhat müdür- lüğünde doktor Cevdet Saraç- aoğlu'nun başkanlığında toplan- mış bazı kararlar almıştır. SARYEKTE MA ELYETA TARAU DK SEZU O DAR dayanarak, — İktısat Vekâleti bazı sanayi işlerinde, istisnai ve muvakkat mahiyette olmak üzere, 16 yaşından yukarı yaş- taki kız ve erkek - çocuklarla daha büyük kadin işçilerin gece çalıştırılmalarına izin ve- rebilir. (Bu takdirde işçi kadınların veya kız ve erkek çocukların ne gibi şartlar altında ve ne yolda egce - çalıştırabilecekle- rinin tayin ve tesbiti de ayni vekâlete aittir.) Diğer taraftan bir iş yerinde önceden tahmin edilmiyen ve- ya önüne geçilemiyen ve muay- yen vakitlerde vukubulmak ma- hiyetini göstermiyen bir arıza- nan çıkması gibi mücbir sebep- lerin hudusu - takdirinde ve yalnız o hale münhasır kalmak üzere, kadın ve erkek her yaş- taki işçilerin gece. çalıştırıla- bilmesine de cevaz verilmiştir. Böyle bir hâdisenin zuhu- runda, iş veren bu hâdisenin mahiyetini, başlama ve bitme andını, 24 saat içinde mahalli hükâmetin alâkadar makamına bildirecektir. * Ömer N. Köstem t — Devam edecek — Ölenler arasında müte- | ea Y Köçtlk e el | elzemdir. Demektedir. Berlin sefarethanesinin | Tamıştır. sanayi mamulâtının Şanghay, 8 (Radyo) — Nan- kin ordusu piştarları İtan'a vürmıştır. Bunlar Lşicn-Su'ya doğru ilerilemektedirler. Kanton ordusu da başka istikametten — ilerilemektedir. Ceneral, Liçen-Şi şimale doağ- ru ilerilemektedir. . Mareşal — Şangay — Çekin Londra piyasından bir istikraz akdi için bir heyet gönder- diği söylenmektedir. Bu istik- raz ile silâh, tayyare ve mü- himmat alınacaktır. Bu islik- razın muvaffak - olacağı sanıl- mamaktadır. Çin'de vaziyet çok zaziktir. Bu nezaketi Japonya'nın ha- zırladığına şüphe edilmemek- tedi * 11ti Italyan Cahşidatı Manevralara verilen manalar, hayal mahsulu imiş. | — Rama 8 (Radyo) — İtalya'nın büyük manevralarına hariçte | atfedilen manalar hep hayal eseridir. Buseneki İtalya'nın bü- yük manevraları Napoli ile Bari arasında yapılacaktır. Şimal | hudutlarında yapılacağı hakkındaki haberler tamamen asılsızdır. Berlin 8 (Radyo) — Resmi Cermanya gazetesi İtalya'nın resmi | tebliğde İtalyan askerlerinin Brenere tahşit edildiğini yalan- bir tebliğini neşretmiştir. Bu CN C S DÜt L SANE Kamutay Müzakereleri Sanayi mamulatı maliyet ve satış fiat- leri kontrol edilecektir. Ankaara 8 (Hususi) — Kamutayın bugünkü - toplantısında maliyet ve satış fiatlerinin mesi hakkındaki kanunun ikinci müzakeresi yapılmış ve kabul edilmiştir. Orta okullar öğretmenleri kanlığının kanun lâyihası da müzakere ve kabul Kamutay, yarından itibaren hergün toplacaktır. kontrol edil- hakkındaki Kültür ba- olunmuştur. Eden, Uluslar Sosyetesi Mu vaffak Olmadı Diyor. | Ingiltere'nin Akdeniz'deki menfaatleri, Necaşi, Uluslar sosyetesine bir Londra 8 (Radyo) — Deyli Tçlgrafın bahriye muharriri bir makalesinde: Akdenizde'ki İngiliz menafii mühimdir.Hind yolu üzerinde olduğu için İngiltere için hıyıt! | bir kıymeti haizdir. Malta'ya mukabil Şarkt Akdeniz'de yeni üssübahriler yücude getirilmesi heyet gönderecektir. Landra 7 (A.A) — Negüs'ün etrafında bulunan zevatın bildirdiklerine göre İmparator Cenevre'ye gitmiyecek ve Milletler cemiyeti nezdinde kendisini temsil etmek üzere bir heyet tollıyacaktır. İmparator bir iki haftaya kadar İngiltere'yi terketmek niyetindedir, İmparator î'sviçn:'nin daha tesbit edilmemiş olan bir mahalline gidecek ve orada oturacaktır. Londra 8 (Radyo) — M, Eden dün bir nutkunda sarih surette zecri tedbirlerin ve Uluslar sosyetesinin ademi muvaffakıyetini söylemiş ve yeni bir siyaset takibi lâzımgeldiğini bildirmiştir. Belçik;la kabine vaziyeti.. eee ——— Gene eski başbakan mı gelecek? Brüksel, 8 (Radyo) — M. Vanderveld kabinenin teşki- linden sarfınazar etmiştir. Va- ziyeti krala da bildirmiştir. M. Vanzeland'ın. kabine teş- kiline memur edileceği sanıl- maktadır. M. Vanderveld, Brüksel şar- bayı M. Maks ile görüşmüş- tür. M. Maks gazetecilere: — M. Vanzeland'ın. kabine teşkiline memur edilmesinden başka çare. kalmamıştır, de- miştir. Brüksel, 8 (Radyo)— Dünkü vilâyetler intihabatı da Reks pbrtisine dbha fazla bir mu- vaffakıyet vermekle nihayet bulmuştur. Mecliste Reksist meb'us mikdarı 55 olacaktır. Dün 9000 rey fazla ve İibe- rallerle katoliklerin kaybettik- Çinde Japonyanın hazır- Tadığı nazik vaziyet.. Ordular harekete geçti. Şimdilik müsa- deme vermemeğe çalışıyorlar.. Hankav 8 (Radyo) — Şimal kuvvetlerinden iki fırka, Ho- vantung kuvvetleri ile birlikte Çevanka varmışlardır. Nankin kuüvvetleri bir müsademe vu- kuuna meydan vermemek için ginale döğrü'geri! çekişişler- dir. Vaziyet iyice anlaşılıncaya kadar, şimal kuvvetleri de müsademeye meydan verme- mek istememektedirler. Japon- yada Kantona henüz cevap vermemiştir. Bir Facıa Daha Londra, 8 (Radyo) — Ha- vanpor'da askeri bir tayyare düşmüş ve bir mülâzim ölmüş | diğer bir mülâzım da yara- | dün topl: | işleri hakkında kararlar vermiştir. lanmıştır, lerini elde etmişlerdir. Reks partisi yeni bir teşek- küldür, M. Degrel tarafından idarc edilmektedir. M. Degrel: — Bu intihabatta milletin bizimle — beraber — olduğunu göstermiştir. Küçük partiler karşımızda — dağılacaklar ve yakın bir istikbalde hükümeti de ele alacağız. Bizim faaliyetimiz Belçika- yı bolşeviklikten kurtarmıştır, demiştir- İtalya'da Bayram Roma, 8 (Radyo) — Bütün İtalya'da ve Roma'da meşru- tiyel bayramı yapılmıştır. Roma'da Kral tayyare kıt'a- ları bayrağına altın madalya vermiştir. Mussolini'din damadı kont Ciyano'nun rütbesi yükseltil- miştir. Borsa idare heyeti Şehri iz borsa idare heyeti 4 borsanın muhtelif E L H A M R A.Tolelon 2573 Yalnız 20 kuruşla üç büyük film birden 1- Bosna Sevdaları TÜRKÇE SÖZEÜ VE ŞARKILI 2-Monte Kristo Kontesi| BRİGİTTE HELM 3 — AYRICA BÜYÜK OLİMPİYATLAR FİLMİ R Seanslara Dikkat : 3.40 B. Sevdaları, 5.10 Monte Kristo Kontesi, 7 Olimpiyatlar ö KA A k filmi, 8 Bosna Sevdaları, 9.30 Monte Kristo Kontesi, YD KF LA x