19 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

19 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

S e e 4 Sayfa 2 Dışbakanımız Belgrattani Montröye hareket etti. NADOLU;, Tevfik Rüştü Aras, ıstasyonda birçok Avam kamarasınln dunku zevat tarafından uğurlanmıştır. Tevfik Rüştü Aras Belgrad 17 ( A. A ) — Avala ajansı bildiriyor: Montrö'ye gitmek üzere dün akşam gelen Türkiye dış işleri ba- kamı Dr. Tevfik Rüştü Aras Yu- gödlav bükümet merkezinde bir gün kalınıştır. Dr. Aras bu sabah saat 11 de başbakın M. ederek — kendilerile bir saat süre Stoyadineviçi xiyaret hir konuşmada bulunmuştur. Öğle üstü doktor Aras, Naip dan (kabul edilmiş I'ıirk e diş prens Pol ta Pol ve prens işleri Ingiltere, Italya'nın sefer- berliğinden ve Alman fa- aliyetinden endişededir. —Başı 1T inci sahifede— Lord — Eden, andlaş- masanda savaş bittikten sonra dahi mütecaviz Cenevre devlet aleyhine zeeri tedbirler kaydı olmadığını; bundan başka iz eksperlerinin zecri tedbirlerin tatbikini harbın önüne geçmek ve durdürmak maksadile kahul — ettiklerini — söylemiştir. M Eden — üçüncü — m olarakta, zecri tedbirlerin devamının, Ce- nevre anıdlaşmasınca derpiş edilme- miş olan m vaviz nleyhine cezayı n — olacağını ileri sürmüş ve ketin ise, İtalya'ya karşı garaz. zecri tedbirlerin tatbikinden vazge- çilmesini teklif bu izahatından rlerin sına karar verilm.ştir. Londra 18 (Radyo) — Ra mehaf'ilde beyan olunduğuna & kaldırılma İngiltere'nin zecri todbirlerin kal- dırılmasını istemesi, Almauya'nın şon askeri hazırlıklarından — şüphre etmesindendir. İngiliz nolasına ce Yap verilmemiş ması ise bu şüp- heyi bir kat d a artırmıştır. İngiltere, İtalya'dan tam serbesti alan - Almanya'nın tarya statükosunu bir Avus. muhalaza etme- eylemektedia, zeeri tedbirlerin kaldırılmasile İngiltere'nin nüfuzu- mesinden de endişe Bu mehafil, mün tekrar iade edilmiş olacağını da söylemektedirler. Bazı mahfiller ise, zçeri ted- ve M. Stoyadinaviç.. Bi muştür. gl yemeğine Öğleden sonra doktor konuşmalarına devam edecek ve ve aat 22 de Möntröya —mütevec. cihen Belgradı. terkedecektir. Belgrad, 18 (Radyo) — Türl er bakamı Tevfik Rt Aras, bugün öğ ve — istasyonda daha birçol lanmışbır. birlerin kaldırılmasımın, kâfi olma- dığim beyan ve İtalyan fütuhatının seri #ürette tanınması / İüzumunda kt ne göre, der, Bu mahfillerde Habeş mex'elesi meveud oldukça beynelmilel ger- ginlik dalma devam edecektir. Londra, 18 (Radyo) — Büngün avam — kamârasındaki — müzakeratta Baldvin ve Eden izahat verecek- lerdir. Bu izahat bilhaska harici si- yasete aid olacaktır. Loid Core'ta bir nutuk irad edecektir. Zecri tedbirler hakkında hükü- met birçok yerlerden bu tedbirle- rin kaldırlması için telgraflar al- maktadırlar. Cönubi Afrika'dan buşka bütün dominyonlarda ayni talepte bulun- maktadırlar, Londra, 18 (Radyo) Hari- ciye dairesi eksperleri u yetesinin önümüzdeki için bir plân hazırlam plân mucibince İngilte Habeşistan'daki harbin (f hi zecri tedbirlerin kaldırıl- masım teklif ederekti: Bundan başka İngiliz hasları mu uluslar sosyetesine yeni hir pakt teklif edeceklerdir. Bu pakt, konsey tarafından ho- men tedkik ve müzakere edilmiye- gektir. Bu pakt, zecri tedbirlere mukabil bir tekliftir. Müzakeresi eylül içtimama bırakılacaktır. Bu akşam E L HA M RA Telefon 2573 Yarın akşamdan itibaren Amerikadan yeni gelen, asrımızın en kuvvetli Türk illüzyonist ve manyetizörü Pr. Zati Sungur Manyatizm, ipnotizm, fakirizm, illüzyonizm üstüne harikulâ- de heyecanlı fenni tecrübeler ve hünerler gösterecektir. Bir kadını gözleriniz. önünde destere ile parçalıyacak, bir kadını da iskelet haline getirecektir. İzdihama meydan vermemek için numaralı biletlerinizi şimdiden aldırınız. Akşamları 9 da başlar. Cumartesi ve Pazar gündüz 5 de maltine.. FİYATLAR: Husust? 100, birinci 75, salon ve balkon 50 kuruştur| Fransız kabinesi azasından alıkoy- Aras zevat larafından uğur: celsesi çok gürültülü oldu Londra 18 (Radyo) — n nazarı dikkat avam kamara- sına çevrilmiş idi, Bugün bütü M. Eden beynelmilel ve harici üzerine siyaset beyanatta — bulun. M. Eden, ile bu bir mülâkat yapmış- fir. Avam kumasasının - celsesi Sabahleyin, M. Bâlde.n üserine kabine beyar reisi saat 15 te açılmış ve Eden hemen kür- süye çıkarak — Zeert tedbirler ile elde et- mek isi Nİz neticeye vâsıl ola- Akim kalan bir usul üze rinde ssrar etmekte bir fayda yok- tar, İhtilâfin başladığı andan itiba- zen biz h madık türlü tedbirleri Cenev- re'de ittiğar ettik. Maksad müşte- vek emmniyetin taarruzundan masu- niyeti temin idi ere hükümeti bu tecavüzi | durdürülmüası hususunda Fakat itiraf et- elde etimek istediğimiz neticeyi birçok sebepler altında elde edemedik. ayak olmuştur. meliyiz ki Askeri tedbirler husu- sunda da yardım göreceğimizi san- mak fazla nikbinlik olur. Bogün filen bir- Habeşistan devleti mevcud değildir. Bu vazi- yeti değiştirmek te ancak yeni bir harp işidir. Biz vaziyeti bugün böyle görü- yoruz. Askeri bir hareket yapılma- dan — vazi: i aslâh imkâm gören var midır? Uluslar sösyetesi de şimdi bu emri vaki önü ilk tedhirlerden farklı — tedbirler tarmamen ittihaz etmelidir. Uluslar sosyetesi bu vaziyete İk noktai harp kar nazarında asrar ederse, yapmak lüzm gele- cektir. Ve harp Akdenize de sira- yet edecektir. Şu zamanda kimsenin harbı. düşünen vur etmek ist İngiltere hükümeti Habeş da: vasındaki hattı hareketinden dolayı mütocesir değildir; bu - tedi Tüzün vardı; önüne geçmek bir vazile İogiltere bu vazifeyi, bü; çlukle SÖZ soylıyebıldı ve niha- yet zecri tedbırlerın kaldırılmasını istemiştir. Londra'dan bir görünüş.. dostlukla yapmıştır. Bundan dolayı Ctihar duyar, akat tedbirl. ün xecri r. Kısa bir xam lefer safla- - Bununla be- lözüm kalmamı; da kalkmalıdır. rından şiddetli -Mul cele raber, uluslar 80 nme- zeeri tedbirle- kuldırılması niz samılmasın, rin sosyete vasıtı lâzımdır. Bu sırada — ekseriyet meb'uzla. rile liberal ve amele partisi men- arasında ve on dükika mulka Sükütun av- sopları giddetli münaka- şalar - olmuş devam edilememiştir. detinden sonra M. Eden — sözüne devam ederek: Kânun evelde İngiltere Akdeniz devletlerini bir kümeti, İtalyan taarruzu karşısında bir itti- hada davet teşebbüsünde bulun- muştur. Bu hususta temaslara, zec- Ti tedbirler kaldırılmış olsa da devam - edeceğiz. Hâdisatın yeni seyri bunu — mutlak sürette icabet- trecektir. Fakat sosyete paktının 17 ci müddesi — mücibince bir tecav ittihaz edilecek tedbir- etmektedir. ihtilâfı çok elim ve ders karşısında Bu sene tecrübeleri verici olmuştur. leri — tasrih İtalya - Habeş uzak bulundür- mamak Vâzım çin, Ak- deniz — var sağlam — emniyet esaslarına — bağlamak şarttır: İngil- tere hükümeti uluslar soeyetesinin takvi şiddetle — taraf tardır. Teşebbüslerinde muvaffak olacak şekilde takviye edeceğiz ve bu esas gında tetkik edilecektir. Kabinemiz, döminyonlarla ya- pılacak işlerde tam bir mutabakat Vaziyeti — sağlamlaştır- yapadağız. Ulus- bütün . otoritesi ile Naxar — dikkatten Bunun esine halindedir. mak için het lar sosyo ihya edeceğiz. Demiştir, M. Eden Almanya hakkında da: — Alman — küvvetleri tarafın- dan Ren mintakasının işgali keyfi- dikkati calib ve mazik bir safha daha husüle getirmiştir. Bu vaziyeti de wlâh lâzımdır. Almanya yetini hükümetine — vaziyetin tavazzuhu için bür su ruz ki Almanya hükümeli kısa bir verdik; umuyo- nde — suallerimize zaman sevap verecektir. Bir millet takibedeceği hedele dikkat ve mrarla yürümeli- fakat herşeyden evel sulbun lamesini esas bilmel Doğan ihtiyaçları kabul dir; yeni — vaziyet ve ediyor.Demiştir. Zelse devam etmektedir. *0 Güzeee— —— Leon Blum kabinesi dün iki defa toplandı. Harp maddelerinin millileştirilmesi hak- kındaki kanun, harbiye bakanı tara- fından meclise verildi. | bazıları.. Paris, 18 (Radyo) — Bugün kabine iki defa toplanmışiır. Sabah içtimamda kâbineye M. Daladiye riyaset etmiştir. M. Blum ayanda bulunmuştue. Bu içtimada dahiliye bakanı- nın cemiyetler kanunu muci- bince bazı cemiyetlerin sed ve lâğvı ta'ebi tetkik edilmiştir. Lâğvı istenen bu cemiyetler *“Fransist,, “Solidariti Fransez,, *Vatanperver gençler,, vesaire cemiyetleridir ki bunlar yarı askeri mahiyeti haizdirler. Maliye bakanı M. Driyol da yarın mecliste paranın müda- faası hakkındaki nutkunu he- yeie ' bildirmiştir. Bundan sonra mesai bakanı da otel, kahve vesairenin su- reti idaresi hakkında bir tek- lifie bulunmuştur. M. Daladiye de harbiye bakanı sıfatile harp' mevadı- nin — millileştirilmesi - hakkın- daki lâyihayı meclise arzet- miştir” Akşam üzeri de saat 16 da ikinci bir kabine içti- Fransız Milli bankası. Paris, 18 (H.R) — Nazırlar heyeti, parlamentoya iki mü- him proje vermişlerdir. Bunlardan biri frank kıy- metinin muhafazası için alına- cak tedbirler, diğeri de Fran- sa Milli bankasının takviyesi hakkındadır. Yunan Kralı Gömülcine'ye geçti. İstanbul, 18 (Hususi muha- birimizden) — Dedeağaç ha- valisinde tetkik seyahati ya- pan ve Yunan ordusunvn ma- nevralarında — hazır bulunan Yunan Kralı Jorj, Gömülcine- ye gitmiştir. Kral; Gömülcine müftüsüne bir nişan vermiştir. maı Elize sarayında M. Leb- run'un riyasetinde yapılmıştır. Dahiliye bakanı cemiyetler hakkındaki yeni kararı Cu- mur reisine imzalatmışlır. Di- ger bakanlar da muhtelif ka- nun İâyihalarını imzalatmış- lardır. , Kabine bundan sonraki bir içüimamnda Fransa'nın Berlin olimpiyat oyunlarına iştiraki mes'elesini — müzakere — ede- cektir. Liman İşleri Finans bakan- lığından iktısad bakanlığına geçti.. İstanbul, 18 (Hususi muha- birimizden) — İzmir ve İstan- bul Timanlarının Maliye vekâ- letinden İktısad vekâletine dev- redilmesi hakkındaki kanun buğün İktısad vekâletinden İstanbul ve İzmir liman işleri umum müdürlüklerine bildiril- miştir. Devir muamelesine der- hal bâşlanacaktır. Gümrük depo ve antrepo- ları da bu kanunla gene li- man işleri umum müdürlükle- rine geçecektir. Rus - Japon Balık avı mukavelesi Moskova, 18 (A.A) — Tas ajansı bifdiriyor: 17 Haziranda Japonya mas- lahatgüzarı dış işleri komiser | muavini M. Stomoniakof'u zi- | yaret ederek Sovyet — Japon balık avı mukavelesinin im- zası hakkında 26 Nısan tarihli Sovyet teklifine Japon bükü- metinin cevabını tevdi eyle- miştir. M. Stomoniakof Japon tek- liflerini tetkik ederek yakında cevap vereceğini vadeylemiştir. Bundan sonra Sovyet-Japon münasebetiyle alâkadar bazı meseleler üzerinde de görül- müş ve M. Stomoniakof pog- ranicnaya istasyonuna giden Sovyet trenleri işçilerinin bu istasyon Japon Jandarmaları tarafından birkaç zamandan- beri maruz kaldıkları fena mu- amele üzerine Japon maslahat- güzarının bilhassa nazarı dik- katini celbetmiş ve bu mahalli memurların Avrupa ile asya arasında Mançurya'yı Avrupa- ya bağlıyan beynelmilel mü- nakale yolunda faaliyetin dur- durmasını tehlikeye koyan bu gayri kanuni hareketlerine ni- hayet verilmesi için Japon hükümetinin lâzım gelen ted- birleri alacağı ümidini izhar eylemistir. Japon maslahatgüzarı me- seleden derhal — hükümetini haberdar edeceğini vadetmiştir. Fransa'da Grev niha- yete eriyor gibi.. Paris, 18 (Radyo) — Grev, nihayet bulmuş addolunabilir. Büyük mağazalar müstahde- mini ile patronlar arasında uzlaşma elde edilmiştir. Vilâyetlerde vaziyet henüz düzelmemiştir. Paris'te de bazı sınıf işçiler henüz işe başla- mamıştır. Bu sebeple mesai bakanlığında müzakerelere de- vam edilmektedir. Aile seyahatleri için Kolay bir usul tatbik olunacak Gankara, 18 (Hususi muha- birimizden) — Devlet demir- yolları umum müdürlüğü, dev- let demiryolları — hatlarında Eylül sonuna kadar aile seya- hatlerini - kolaylaştırmak için kolay bir usul tatbikine başla- mıştır. Tenzilâtlı aile biletleri ihdas edilmiştir. Bu biletlerle üç kişilik bir aile; meselâ, An- kara'dan İstanbul'a ikinci mev- kide 857 kuruşla, birinci mev- kide 1348 kuruşa seyahat ede- bileeeklerdir. 19 /6/ 936 İi Günün Telgraf Haberleri