19 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

19 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Següre bu mes'elenin halli için zevcesini de çağırdı. Kirklık ve iri — vucutlu bir kadın olan zevcesi, güneşin yüzünde koyu bir maske hu- sule getirmiş olmasına rağmen güzel bir köylü idi Bu kadının da hayatta tek bir arzusu, ihtirası vardı: Parisi görmek! Bir vakitler M. Gizo'nun hizmetine girmek üzere Paris'e gitmeğe hazırlanmışlı; Fakat Şubat ihtilâli üzerine tahak- kuk etmek üzere olan bu arzu geri kalmış ve ondan sonrada ikinci bir fırsat çıkmamıştı.. Bunun için, bu güzel ve dinç göylü kadın, taze ve çok gü- zel kızının arzusunun mahiye- tini çok iyi anlıyor, bu fikre muhalefet kudretini kendisinde bulamiyordu. Köylü kadın kocasına: — Bunu kabul lâzımdır. Dedi. Eğer Lüi Filip hükümeti düşmemiş olsaydı, mes'ut ta olacaktım. — Şimdi mes'ut değil misin? — Maksadımı yanlış anlıyor- sun.. Fakat.. Següre omuzlarını — silkti. Paris'te bir genç kız için ne- ler melhuz ve mümkün oldu- ğunu, bütün tehlikelerini izah etti. Fakat bu izahat, Pibu- let'in annesi tarafından nikbin fikirlerle karşılandı. Köylü kadın, kocasına: — Haydi camm sen de! Dedi. Pibulet, hangi bir çap- kının tatlı sözlerine kulak asa- cak bir kız olsaydı, burada da şimdiye kadar neler yapmazdı? Paris'te bunlarla uğraşmağa vakit bile bulmıyacaktır! — Âlâ.. Ya Dük Lodovik? Buna ne dersin?. Pibulet'in annesi K kahkaha- © larla güldü kıza ihtiyacı varsa, Paris'te istediğinden âlâsını kolayca bulur! Sonra da doğduğunu bile bildiği çocuğumuzu, kendi Havdır Rüşdü ÖKTFM neşriyal ve yazı işleri Hamdi Nüxhet —-— izmir ANADOLU 716 >Postu kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, alu aylığı 700, üç aylığı 500 kuruştur leketler için senelik ücreti 27 Kiradır Her yerde kuruştur Sünü geçmiş nüsbalar 25 kuruştur. ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR bir kadın veya | & Siyaset.. Aşk Edebi, Tarihi, macera romanı 52 W | çocuğu gibi sever! Biraz çap- kındır. fakat ahlâksız değildir! Pibulet'de: — Zaten, dedi. Ben Dük'ün konağına gitmiyeceğim ki ... Düşes'in yanındaki güzel ka- dının yanında bulunacağım!. Kızının bu son sözü, re'nin karısını biraz düşün- dürdü. Vaftiz. gününde Hor- tans'ın yaptığı rezalet, bu gü- zel köylü kadının kulağına kadar gelmişti. Ve kızına: — Bacaklarını papas'ın ve Şarbayın burnuna kadar kal- dıran kadının yanına mi git- mek istiyorsun? Diye sordu: Pibulet başı ile evet işareti yaptı. — O.. Bu Gran Düşes bana biraz tuhaf bir kadın gibi göründü. Papas onun ha- reketleri karşısında yüzünü ellerile kapatıyordu. — Zavallı * Mukaddes adam ,, ! — Hayir anne.. Düşes değil. diğeri, sarışın kadın! Hortans'ın çok hafiflik yap- masına mukabil Kora, daima temiz ve asil kalmış, yalınız bol-bol gülmüştü. — Ya.. O mu?. Bu kadın her halde çok iyi kadındır. bana öyle göründü. Genç kız, büsbütün ümitle- nerek: — Şu halde, anne. Müsa- ade ediyorsunuz. değil mi diye sordu. Tam cevap vereceği sırada, kapının açıldığı ve sert ayak sesleri duyuldu. Gelen Jan Sebesgü - idi. Evin önünden geçerken bir selam vermek için uğramağı muvafık bulmuştu! Karı ve koca Següre'ler, Jan'a birkaç kısa cephe ile kızları- min arzusunu anlattılar. Bu haber Jan'ın dimağında bir yıldırım tesirini yaptı. He- rifin yüzü buruştu, hiddetten tuhaf bir hal aldı, ve: — Sakın ha.. Dedi. Bu gyenç kızı, Paris gibir bir batakha- neye göndermeyiniz!, Baba: Fakat, Paris'e sadece monsinyoru bakmak için gide- cek olursa?. Dedi. Baba Següre bu suretle Paris'e gitmekteki tehlikelerin kızına bir zararı gelmiyeceğini anlatmak istedi. Fakat Dük'ün | adının anılması Pibulet'in ka- ba aşıkının soğuk kanlılığını kaybetmesine sebep oldu. —Sonu var— Gürültü Sarhoş — olarak Kemer'de Sürmeli sokağında gürültü ya- pan ve herkesin rahatını bozan Mehmed Kemal oğlu Reşad zabıtaca tutulmuş ve polise de hakaret etmiştir. Şehir Gazinosunda 25 Haziran 1936 Perşembe akşamı C.H. P. Yalılar mahfeli tarafından Mevsimin En Büyük eai di tadırlar. Gardenpartisi Bu gecenin fevkalâde eğlenceli ve neş'eli olması için İzmir'in en kibar aileleri bizzat meşgul olmak- kasın; giliz Politi- Şülşüen üğ ddi 5 Haziran 936 tarihli Deyli Meyl gazetesinden: M. Grandi'nin M. Eden'le yaptığı görüşmeler. İtalya'nın İngiltere'ye karşı iyi niyetler beslediğini ve bu memleketle İtalya Aarasındaki gerginliğe artık bir nihayet vermek iste- diğini gösterir — kuvvetli bir delildir. Bu başlanğıç iyi karşılana- cak mı, yoksa geri çevrile- cek mi? Bu, tarihte bir dö- nüm noktasıdır ve burada ve- rilecek karar, dünya mukadde- ratı üzerinde tesiri olacaktır. Bu kritik zamanda İngiliz kabinesi bir takım ileri gelen şahısların ve sosyalist propa- gandacılarının “ kuvvetli bir cephe göstermek , “ ayak di- remek , gibi propagandaları- nın tesiri altındadır. Bu yüz- den Cenevre'de gelecek Mil- letler Cemiyeti toplantısında zecri tedbirlerin devam etti- rilmesi ve yahud petrola am- bargo konmasi, Süveyş kana- lının kapatılması suretiyle şid- detlendirilmesi beklenmektedir. İşi bu yola dökmek istiyen- lerin büyük bir mes'uliyetle karşılaştırılmaları lâzımdır. Bunlar, İngiltere'nin duru- munu sağlamlaştırmak için hiç hizmette bulunmuş değillerdir Bunlardan - birçoğu İngiltere- nin silâhlanması lüzumsna şid- detle muhalefet etmiş olan- lardır. Eğer onları kendi ha- line bırakmış olsaydık, hükü- metin beyaz kitabında göste- rildiği şekilde, İngiltere tama- mile hazırlıksız bir halde iken bizi” yehi bir büyük” barbâ sürükliyeceklerdi. Bakanlar, iyice düşünüp ta- şınarak karar vermelidirler. İngiliz politikası İngiliz silâh kuvvetini artırmıya doğru git- melidir. Hükümetin vazifesi zırh giymeden savaş meyda- nına çıkmak değil, adamakıllı kuvvetlenib — imparatorluğun sulh ve emniyetini korumak- tır. Şurası da iyice akılda tutul- malıdır ki dominyonlar, impa- ratorluğun gerçek menfaatleri bahse mevzu olmadıkça harba girişmek dileğinde değillerdir. İhtiyatlı bir politika ile ha- reket ederek zecri - tedbirleri hemen, yahut mümkün olduğu kadar çabuk kaldırmak sure- tile Avrupa'da bir durluk bulabiliriz. rümeşerlireni ÖĞ İspanya'da Yeni arbedeler olmuştur. Madrid, 18 (Radyo) — İs- panya'da yeniden kargaşalık- lar olmuş, birçok kimseler ya- ralanmıştır. Hükümetçe iş fe- derasyonu binası kapattırıl- mıştır., Barselon'da 100 bin grevci vardır. Grevciler, haf- tada 40 saat, günde 6 saat iş usulünün ihdasını, kadın ve erkek işçi ücretlerinin müsavi olmasını ve bir işsizlik ban- kası açılmasını, — işsizlere bu banka vasıtasile yardım edil- mesini isteyorlar. *'Madam Staviski.. Paris, 18 (Radyo) — Madam Staviski dün gece Nevyork'tan buraya gelmiştir. Nevyork'ta bir müzik holde - çalışıyordu. ANADOLU, AA SON TELEFON Bü TELGRAF 19 /6/ 936 Biir HABER YELSİZLE yük Rus Edibi Maksim Gorki Dün öldü Büyük Edip Nasıl Yetişti, Hayatında Nelere Maruz Knldı Ve Ne Suretle Muvaffak Oldu? Moskova, 18 (Radyo) Dün gece neşredilen bir resmi tebliğde, Maksim Gorki'nin sıhhi durumunun çok ağırlaş- tığı bildirilmektedir. Sovyet edibi güçlükle teneffüs ede- bilmiş, kalb gayri muntazam olarak çarpmış, ateş yüksel- miştir. Moskova, 18 ( Radyo ) — Bir müddettenberi hasta bu- lunan Rus'ların en büyük edi- bi Maksim Gorki, bu sabah Kremlin sarayındaki hastanede ölmüştür. Maksim Gorki, Rus inkılâ- bının en büyük başlarından biri idi. Çarlık aleyhine vuku- bulan ve senelerce devameden mücadelelerde Maksim Goki- nin şuurlu ve yüksek muvaf- fakiyetleri, Rus inkılâp - tari- hinde hususi bir yer işgal edecek derecededir. Büyük Edib, Çeka'nın ilk teşekkülünde aza kaydolunan- lardan biridir. Çeka, © zaman Lenin'in başkanlığı altında bu- Tunuyordu. — Maksim — Gorki, 1905 Rus isyanında Bakü'ya gitmiş ve orada inkılâb için çahşırkeni yarbkikükümeli di rafından tevkif edilmiş; ve bir sene sonra hapishaneden ka- çarak İtalyaya geçmişti Burada (Lenin) le buluşmuş ve daha birçok taraftarlar bularak çar- aleyhine şiddetli bir propa- ğanda şebekesi kurmağa mu- yaffak olmuştu. Maksim Gorki, İtalya'da iken büyük bir plân kullana- rak, bizzat Çarın kendi adam- larından meşhur - fabrikatör (Saramorozol) le temasa gel- miş ve hattâ bu adamın nak- di muavenetini bile - teminc muvaffak olmuştur. Az bir zaman sonra Çar tarafından ilân edilen umumi aftan istifade ederek Petro- grad'a dönen Maksim Gorki derhal bir gazete çıkarmış ve yazdığı şiddetli makalelerle bütün Rusya'da heyecan uyan- dırmıştır. Maksim Gorki, da- ha o zaman Rusya'nın müs- takbel başlarından biri ola- cağı belli idi. Büyük edip, Genel * savaşa kadar bu mücadeleye devam etmiş ve fakat kalcınine, san- sör tarafından yakalanmıyacak bir cereyan vermeğe mecbur olmuştu, lâkin, Lenin'e süikast tertip edildiği gündenberi, açık yazmağa başlamış ve inkilâba kadar ayni şekilde mücadele- sine devam eylemiştir. Maksim Gorki, çarlık düş- tükten sonra inkılâpçı arka- daşlarından bazılarile uzlaşa- mamış ve 1922 senesinde teb- dilhava bahanesile Rusya'yı ikinci defa olarak terketmiş ve İtalya'nın (Sorente) şehrine giderek orada oturmuştur. Fakat Maksim Gorki gibi büyük bir adamın, Rus vata- nından uzün müddet uzak kalması, inkılâpçı arkadaşları razı olmamış ve (Lona Çaris- ki) nin araya girmesile büyük —a edip iknü - edilerek — tekrar Moskava'ya getirilmiş ve ken- disi, Rusya'da (Kalem ve ki- tap) şefi olmuştur. Maksim Gorki Stalin, büyük edip'in haya- tını, daima kendi ağzından derin bir zevkle dinler ve ona karşı buyük bir sevgi beslerdi. Italya Habeşistan'da faaliyette bulunuyor Roma, 18 (Racyo) — Tri- bona gazetesinin Adis-Ababa muhabiri bildiriyor: Mareşal Graçyani Harar'dan gelen Habeş raslarına beya- natta bulunmuştur. Asmara, 18 (Radyo) — Eritre valisi general Guçoni Tigre'de yeniden 49 mektep ve hastane açılacağım bildir- miştir. Bundan başka Aksum- da yerlilere mahsus bir san'at- lar mektebi kurulacaktır. üeeaemaekinket eai Abi-Adi, Endi Selase, Ma- kalle, Hozyen'de mektepler açılacaktır. İtajya hesabına har- betmiş olan Eritre'll askerlerin yetimleri için de bir yetimhane açılacahtır. Harar, 18 (Radyo) — Harar valisi general Nazi mahalli kabile reislerini kabul etmiştir. Müslüman — ve hıristiyan dini reisleri de - kabul - edilmiştir. Bunlar yeniden sadakat yemini yapmışlardır. Doktor Şaht Budapeşteye geldi Peşte, 18 (Radyo) — Kral- lık naibi amiral Horti, Peş- te'ye gelen Almanya iktısad nazırı ve Rayişbank müdürü doktor Şaht şerefine bir zi- yafet — vermiştir. Macaristan milli bankası müdürü de ziya- fette bulunmuştur. İtalya bir istikraz yapacak Londra, 17 (A.A) — Daily Ekspres gazetesi - birkaç mil- yon İngiliz liralık bir İtalyan istikrazı hakkında Londra ile Nevyork arasında halen mü- zakereler cereyan etmekte ol- duğunu bildirmektedir. n * Maksim Gorki, daha küçük iken, belli-başlı — san'atların hemen hepsini öğrenmeğe mu- vaffak olmuştur. 9 yaşlarında iken, evelâ; kunduracı ” çıraklı ğına girmiş ve ustasından yi- diği dayağa tahammül ede- miyerek kunduracılığı — birak- mış ve boyacılığa başlamıştır. Gorki, oradada az - bir müd- det çalışmış ve sonra bahça- van çırağı olmuştur. Büyük edip, bahçevanlığı müteakip liman ameleliği, şimendifer- de kavaslık ve makasçılık yap- mış filâmacı, bayrak muhafızı ve nihayet lüstrocu olmuştur. Gorki, bu sıralarda sefalete düşmüş ve hayatına son vere- cek kadar ümidsiz düşmüştür. Fakat her nedense kurtarılmış ve ifakat bulduktan sonra Tiflis'e giderek, orada meşhur müelliflerden (Korolenko) nun yanına girmeğe muvaffak ol- muş ve çalışa-çalışa edebiyat sahasında bir şahs'yet olmuştu. Maksim i Rusya'da derin bir acı bırak- mıştir. Cenazesi büyük tören ile kaldırılacak Kremlin ve wavında gomulecckı'r Münasebatı müşkül Bir safhada imiş.. Londra, 18 (H.R) İngi- liz — Alman münasebetleri- nin müşkül bir devie geçir- mekte olduğu anlaşılıyor. Si- yasi mahfillerde İngiliz devle- tinin — suallerine Alman'ların geç cevap vermeleri — esefle karşılanıyor. Evening Standar gazetesi, İngiliz devletinin, Alman'yanın | vaziyeti sebebile deniz harp kuvvetleri tonajlarını artırmak mecburiyetinde kaldığını yazı- yor. Alman beyaz kitabının da neşri münasebetile bu kitapta İngiltere'yi. alâkadar çeden yazılardan - siyasi mah- fillerde esefle bahsedilmek- tedir. Küçük Haberler İsviçre frangı: Bern, (Radyo) —18 Fede- ral konseyin 935 yılına aid devlet bankası — hesaplarını tetkiki sırasında maliye nazırı M. Meyer söz olarak İsviçre frangının kıymetinin düşürüle- ceği hakkında çıkarılanşayi- aların asılsız olduğunu ve hü- kümetin, frangın düşmesine mani olacak her türlü tedbiri almış bulunduğunu bildirmiştir. Almanya - İtalya: Roma, 18 (Radyo) Ha- riciye dairesinde, Almanya ile İtalya arasında yeni bir tica- ret muahedesi müzakeresine başlanmıştır. Amerika'daki İtalyanlar: Roma, 18 (Radyo) — Nev- york'tan alınan bir habere gö- re 20 ağustostan eylüle kadar Amerika'daki — İtalyan'lardan mürekkep bir heyet — İtalya'yı ziyaret edecektir.