20 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

20 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

ee l Sayla 2 Şehrimizde küsufu külli 5,45 te vukua geldi Hâdise, birçok yerlerde filmlere alındı. Berlin rasathanesi yeni bir yıldız keşfetti Dün sabah vukua gelen kü- sufu külli, bulutsuz bir hava içinde şehrimizden çok iyi görülmüştür. Sabahleyin saat tam 5,10 da güneş yukarı kı- sımdan tutulmağa başlamış ve bu sırada cenubu şarki istika- metinden gelen bulut arasına girmiştir. Fakat, bulutlar ça- buk dağılmıştır. 5,45te gü- neş tamamen * kapanmış ve ortalık kararmıştır. Bu esnada gök yüzünde yıldızlar görüne müştür. Küsufu külli, 1,5 da- kika kadar devam etmiş, gü- neş tekrar yukarı kısımdan kurtulmağa haşlamıştır. Pek çok kimseler isli"camlarla kü- suf hâdisesini takib ve tetkik tabiiye mual- limin riyasetinde Nif dağına giden onbeş kişilik heyet te rasad âletlerile hâdiseyi tetkik eylemişler ve akşam şehrimize dönmüşlerdir. Bu hâdise, her otuz altı se- nede bir defa vukua gelmek- tedir. 1972 senesine kadar yaşıyanlar bunu bir defa da- ha görebileceklerdir. Tokyo 19 (Radyo) — Kü- süf hâdisesi vukua geldiğinde âlimler tarafından yapılan tet- kikler iyi neticeler vermiştir. Birçok resinler de alınmıştır, Londra 19 (Radyo) — Gü- neş tutulması açık olarak gö- rülmüştür. Güneşin üçte bi- rini kaplıyan siyah gölge mü- kemmelen farkediliyordu. Moskova 19 (Radyo) — Küsüf hâdisesi muhtelif nok- talardan tarassut - edilmiştir. Dört noktadan iyi neticeler alınmış, filimlere çekilmiştir. Diğer yerlerde yağmur - çalış- mağa manı olmuştur. Berlin 19 (Radyo) — Ber- lin Payeze rasathanesi bu sa- bahki küsüf esnasında yeni bir yıldız keşfetmiştir. Moskova, 19 ( Radyo ) — Bütün istronomlar, bu sabah Kafkas dağlarında toplanmışlar *ve küsüfu tetkik ederek, çok değerli filimler almağa muvaf- fak olmuşlardır. Bidayette ha- va bulutlu idi. Fakat küsüftan biran evel bulutlar dağılmış BYTTERLAR UFO YUD NA A ZN Başvekil İsmet İnönü im- - zasile tebliğ olunan Gen- O başkur kararını almış bulunuyorsunuz. Bu ka- rar mucibince ödevinizi devr ve teslim ettiğiniz bugüne kadar kifayet ve dirayetle ila ettiğiniz par- — H hizmetlerinden dolayı — sizeteşekkürlerimi arze- — derken genyön kurulun da bu hissiyata iştirakini — bildirir ve sevgilerimi su- narım. — Dahiliye Vekili ve C.H.P. b genel sekreteri * Avni Dogıu..ı:ıpılıkı mektubu ile İzmir'lilere veda etmektedir : İzmir'in değerli halkına Yurdu, partiyi duyarak — ve bilerek seven ve her ba- kımdan üstün yaratılan İz- — mirlilere veda eder ve içim- — de kendilerine karşı yaşa- — yan alâka ve minneli say- — giyla anarım. . Eski parti başkam Yozgat saylavı A, ve güueşin vaziyeti, mükemmel bir hâlde görülebilmiştir. Fransa'da ve daha birçok memleketlerde — küsüf tesbit edilmiş ve filimlere alınmıştır. İstanbul, 19 (Hususi) — Bu sabah küsuf bâdisesi — şehri- rimizden de görülmüş ve tet- kik edilmiştir, Bursa, 19 (Hususi) — Kü- suf hâdisesi burada çok alâ- kalı olmuştur. Uludağda İstan- bul Rasatane müdürü Fatin tetkikat yapmıştır. Güneş ta- mamen kapandığı zaman gök- te yıldızlar gözükmüştür. İzmit, 19 (ALA) — Güne- şin tutulması şehrimizden kıs- men seyredilebilmiştir. Sabah- leyin güneş bulutsuz bir hava içinde doğdu. Fakat küsuf yaklaştıkça cenubi şarki isti. kametinden beliren kesif ve siyah bir siş sür'atle ortalığa yayılmağa başladı. Bununla beraber şehrimiz saati ile 4,56 da sağ yarısından itibaren kü- sufa girdiği görüldü. Bu su- retle küsufun seyri ancak 5,15e kadar takibedilebildi. Ondan sonra güneş sislerin arasında takriben beşte biri — tutulmuş bir halde kayboldu. Bu yüz- den tam tutulmanın başlangıcı hissedilmedi. 5/59 da - ortalık iyite kararmış bulunuyordu. Bu vaziyet birbuçuk - dakika kadar sürdükten sonra ortalık tedricen aydınlanmağa başladı. Saat 7 den sonra sis te ta- mamen dağılmış bulunuyordu. Küsufu şehrimiz muallim ve talebelerinden bir grup Orhan tepesinden takibettiler. İzmit, 19 (AA) — Ata- türk'ün 922 yılında İzmit'e ilk ayak bastıkları gün Halkevi- miz tarafından 19 Haziran tesbit edilmiş ve adına Ata- türk günü denilmiştir. Bu mü- nasebetle bugün şehrimiz halk evinde kutlama yapılmış ve bundan böyle her yıl yapıl- ması kararlaştırılmıştır. Bugün şehir baştan başa donatılmış ve saray bahçesinde Halkevi tarafından 100 kışilik bir çay ziyafeti verilmiş ve Atatürk'ün o gün verdikleri söylev okunmuştur. Akşam da | Halkevi tarafından bir müsa- | mere vertilmiştir. -* Arjantin Uluslar sosyete- sinden çekilecek mi? Boenos-Ayres, 19 (Radyo)— Arjantin ayânında mahud nota üzerine yapılan münakaşalar- dan sonra meb'us'ardan — M. Oriyori, Arjantin Hükümetinin uluslar sosyetesinden çekilmesi hakkında bir takrir vermiştir. Takrir harciye encümenine havale edilmiştir. Maksim Gorki Yarın mera- simle gömülecektir.. Moskova, 19 (A.A) — Mak- sim Gorki'nin cenaze merasi- mini tertib için hükümet hu- susi bir. komisyon teşkil et- miştir. Merasim 20 Haziran saat 18 de Kızıl meydanda yapılacaktır. Maksim Gorki'nin edebi mi- rasını ve muhaberatını tesellüm etmek üzere de ayrıca bir ko- misyon teşkil edilmiştir. NADOLU, | Günün Telgraf Hab Japonya, Mançuriye 5 mil- yon muhacir yerleştiriyor. Mançuri'deki Japon kumandanı Itagaçi hükü- metine mühim bir plân gönderdi. Tokyo, 19 (Radyo) — Kuvan-Tong ordusu erkânıharbiye reisi general Nesyey İtagaçi Japon hükümetine bir plân vermiştir. Bu plân mucibince Japon fazla nüfusundan beş milyonluk kısmının yirmi senedo Mançuri'ye yerleştirilmesi lâzımdır. Bu hususta da geniş bir kredi istenilmektedir. Azaki gazetesiş “General İtagaçi ayni zamanda kuvvet te istemiştir. Bu kuvvetlerin Rusya- ya karşı hudutlara yerleştirilmesi icap etmektedir, demektedir. Filistin Heyeti Londra'ya Vardı. ERRümee Grevci Arap'lar, Hayfa Beledi- yeBinasına Bomba Atmışlardır Kudüs, 18 (ALA) — 1929 karışıklıklarile alakadar olarak idam edilen üç arap şefinin bu idamlarının yıldönümü olan dün bütün memleket dahilinde vaziyet gayat gergin devam etmiş ve birçok hâdiseler çık- mıştır. Yafa civarında otomobilli bir polis müfrezesi arapların hücumuna maruz kalmış ve vukua gelen bir çarpışmada bir arap ölmüştür. Müteaddit yahudi müesseselerine — kur- şunlar atılmıştır. Seron ovasında bomba ile demiryollarını tahrip için bazı teşebbüslerde bulunulmuştur. Belçika'da Büyük bir mühim.- mat fabrikası yandı Brüksel, 19 (Radyo)— Brük- sel civarında Forest köyünde bir fabrikada büyük bir yan- gin çıkmıştır. Fabrika mevaddı iştialiye ile iştigal ettiğinden yangın çok büyük bir süratle tevessü etmiştir. 4 amele ağır surette yanmıştır. Etfaiye yan- giınin sirayetine meydan — ver- memek için üç saat fevkalâde mesai sarfetmiştir. 2800 metre murabbaı - bir saha üzerinde kurulmuş olan bu fabrika tamamen yanmıştır. . Olimpiyakos Ankara'ya geliyor İstanbul, 19 ( Hususi ) — Yunanistan'ın kuvvetli takım- larından Olimpiyakos, iki maç için Ankara'ya gelecektir. SA Bu akşam ELHAMRAA tesin 2573 Yarın akşamdan itibaren Amerikadan yeni -gelen, asrımızın en kuvvetli Türk illüzyonist ve manyetizörü Pr. Zati Manyatizm, ipnotizm, fakirizm, illüzyonizm üstüne harikulâ- de heyecanlı fenni tecrübeler ve hünerler gösterecektir. Bir kadını gözleriniz önünde destere ile parçalıyacak, bir kadını da iskelet haline getirecektir. İzdihama meydan vermemek için numaralı biletlerinizi şimdiden aldırınız. Akşamları 9 da başlar. Cumartesi ve Pazar gündüz 5 de matine.. FİYATLAR: -Düello İstanbul Barosu Bokalım ne ka- rar verecektir? İstanbul 19 (Hususi) — | Avukat Hasan Fehmi, arala- rında geçen bir hâdiseden dolayı Avukat Fuat ve Avur kat İsmail Münir'i düelloya davet etmiştir. Keyfiyeti baro tetkik eylemektedir. D.Hava yolları 15 Kişilik tayyareler alınacak İstanbul, 19'( Hususi ) — Devlet hava yolları idaresi, İstanbul, ankara - İzmir arasın- daki seferler için on beşer kişilik iki büyük tayyare satın alacaktır. Romenbankası Memleketimizdeki faaliyetini tatil etti. İstanbul, 19 - (Hususi) Şehrimizde bir şübesi bulunan Romanya'nın Hrisovebmi ban- kası, memleketimizdeki faali- yetini tatij etmiştir. M. Benes Bir Romen gene- raline nişan verdi.. Prağ, 19 (Radyo) — Cumur reisi M. Benes, bügün Ro- manya generali Prodona be- yaz aslan nişanının büyük rüt- b;sini vermiştir. Yugoslavya naibi hükümeti prens Pol da ayni Romanya generaline Sen Sava nişanının büyük rütbesini vermiştir. Londra 18 (A.A) — Arap isteklerini - bildirmek dün akşam bir Filistin Arap heyeti buraya gelmiştir. Tas- rih olunduğuna göre bu he- yet resmen — müzakerelerde bulunmıyacaktır. Zira Araplar tarafından Filistindeki bugün- kü buhranın - halline — selâhi- yettar olan heyet yalnız Ku- düs Arap yüksek komitesidir. Londra 18 (A.A) — Ha- ber verildiğine, göre, Hayfa belediye dairesine bombalar atılmış ve bina ciddi surette hasara uğramıştır. Kapıcı ya- ralanmıştır. Fransa Berlin olimpiyatla- rına girecek. Paris 19 (Radyo) — Ka- binenin önümüzdeki içtimaında Fransa'nın Berlin olimpiyat- larına dar bir kadro ile işti- raki müzakere edilecektir. Barselon kongresine de kuv- vetli bir murahhas heyeti gönderilmesi düşünülecektir. M. Valera Habeşistan'ın akibeti bizlere ihtardır diyor. üzere Dublin, 19 (A.A) — Dö Valera beyanatında demiştir ki: Ithalât yapamıyan- — *" Habeşistan'ın akibeti, lar okusun bütün milletlere bir ihtar teş- kil etmeli ve bu milletler hattı hareketlerini ona göre tanzim etmelidir.,, Ankara, 18 (A.A) — 2/12/ 935. tarih ve 3627 sayılı ka- rarnamenin A fıkrasına istina- den Türk parasının kıymetini koruma hakkındaki 11 sayılı kararnamenin muaddel 32 ci maddesinin tatbik — edildiği memleketlerden birine yapılan ihracat mukabilinde —mezkür maddenin B fıkrası.mucibince istenilen vesikayı getiremedi- ginden dolayı şimdiye kadar ithalât yapamıyanların aşağı- daki vesikaları tetkik edilmek üzere en geç 30/6/1936 akşa- mına kadar İktısat vekâletine göndermeleri lüzumu bildirilir: 1 —İhracat beyannamesinin musaddak sureti, 2 — Takas tetkik heyetle- rinin takriri kıymet beyanna- mesinin musaddak sureti, 3 — Satış faturalarının mu- S Sungur Hususi 100, birinci 75, salon ve balköon 50 kuruştur| saddak sureti, 4 — Konşimento sureti. erleri Italyan Gazeteleri Eden'in söylevi için Hiçbir fikir derme- yan etmiyorlar.. Roma, 19 (Radyo) İtal- yan gazetleri, resmi olarak hiç bir fikir dermeyan etme- mekle beraber, Eden'in nutku etrafındaki haberleri ilk sahi- felerinde — neşretmektedirler. Serlevhalardan başka bir yer- de imalı neşriyat yapılmamak- tadır. Bir İtalyan gazetesi : “İngil- tere İtalya'nın Habeşistan'daki harikulâde zaferini artık anlı- yor, ki garip bir serlevha kullanmıştır. Tevere gazetesi Baldvin'in “Sulhu kabul etmemekle ken- dimizi harba mı sürükliyelim?,, Şeklinde söz söylediğini yaz- maktadır. Berlin, 19 (Radyo) — Ber- lin gazeteleri de İngiltere'deki son siyasi hâdiselere ve Avam Kamarasındaki vaziyete büyük bir ehemmiyet vermektedirler. Franknorter Çaytung : “Cihan sulhunun temini için herşeyden evel muahedelerin tadili ve hudut haksızlıklarının kaldırılması, müstemlekelerin âdilâne taksimi lâzımdır. Av- rupa'nın yeni bir şekilde yeni- den tanzimi de lâzımdır. İm- peryalizmin de sesi dinlenme- lidir. “Hitler'in son nutku sulh için en salim yolu göstermekte idi. Fakat bu nutkun henüz ne dereceye kadar anlaşıldığı ma- lüm değildir. Bir uzlaşma yolu bulunma- lıdır. Ya dörtler misakı ya- pılmalı, yahut başka bir yol bulunmalıdır. Almanya bu hu- susta uzlaşmaktan çekinmiye- cektir, demektedir. Mısır Hükümeti Beynelmilel mesai birliğine girecek.. Kahire, 19 (Hususi) — Mısır hükümeti, beynelmilel mesai birliği bürosuna aza olması hakkındaki — teklifi kabul et- miştir. Gömböş İstirahat ediyor. Peşte, 19 (Radyo) — Baş- vekil M. Gömböş istirahat için bulunduğu sayfiyeden av- det etmiş. fakat yeniden beş haftalık bir istirahat için tek- rar gitmiştir. Litvanya'da Halk askerle çarpıştı Kavno, ( Litvanya'da ) 19 (Radyo)—Dün halk tarafından büyük tezahurat yapılmıştır. Numayişleri men için askerin müdahalesi lâzım gelemiştir. Asker — tarafından — dağıtılan halk, başka yollardan yine nümayiş sahasına gelmişlerdir. Bu hadiselerde maktul ve mecruh olup olmadığı henüz malüm değildir. İsveç kabinesi Stokholm, 19 (Radyo ) — Perso'nun bir temerküz kabi- nesi teşkili, halk partisinin ileri sürdüğü şartlar karşısında akim kalmıştır. Kral, bir çiftçi partisi kurması için Person'u memur etmiştir, ; z 20/6/ 936 (li | A a. as c00 M