20 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

20 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

ae ea OO Alman Milletine D FihteninHitabesi 51 Ecnebi, şimdi, tarihin felsefe- sinden pek nadir bahsetmek- tedir ; söylemekten ziyade ta- Tih felsefesinin prensiplerine dayanarak yeni bir alfın devir yaratmağa uğraşmaktadır. Alman, durümü - itibarile, ecnebinin bu baptaki mesaisi neticesini önceden aydeyivere- bilir. yolunu çiziverebilir. Doğ- ruluk ve samimiyet ıle - kendi işindekinden ziyade - Tahsin edebilir. Altın devri nasıl elde etmeli? Ecnebi için altın devir; haya- tın durması ve ölmesi değil mi? ölü arzın sinesinde &n kıy- metli maden, altın olabilir. Fakat yaşayan hayat unsuru güneş tarafındadır. Hayatın kaynağı güneştir. Alman, bunu bilir. Alman tarihin ve insa- niyetin kapalı bir (devir ! eyc- le)in giz dolu kanunlarına inkişaf ettiğine inanmaz. Bi- lirki tam adam: Evelden ya- pilmiş — şeyleri — tekrarlamaz. Bilâkis daima yeni şeyler ya- ratmak suretile tarihe bir yol verir. Asla mazinin avdetini beklemez. Mazinin harfi harfine tekerrür ettiğini görürse bu neticeyi hiç olmazsa, takdire şayan bir şey şeklinde asla görmez. Ecnebinin bu ölü zihniyeti, bizim diğer fenni fikirlerimiz -üzerine de tesir etmektedir. Verdiğim misaller, bunu pekâla göstermektedir. Buna sebep F dur: Biz, ecnebi tarafından ge *ğ," edilmiş (obje ) ler üs- - tünde, kendi tarzımız ile çalı- şıyoruz. Ve eşyanın bu niza- mına derin surette nufuz edi- yoruz. Ben ancak, mevzuumuza temas eden misalleri - Vazo- lunan prensiplerin neticelerin- den çıkarılabilecek itirazlardan çekinecek tarzda - aldım. Bunlar bizim iktidarımızın üstünde olan şeyler değildir. Eğar boş zamanımız olsaydı en son noktasına kadar bun- ları izah ederdim. Biz şimdi Bıgnlın bir tarafa bırakacağız. iz onlara ve nelicelerine, sathi bir müşahidin zannetti- ğinden çok daha derin nufuz etmişizdir. VI — Bu ecnebi zihniyet, ilmi fikirlerimiz üzerine de olduğu gibi, normal hayatımız ve şartları üzerine de tesir etmektedir. Bundan evelki gibi, bunu da göstermek için kök hayatın ve hürriyetin özü ne olduğunu görelim. Eğer Hürriyeti: Bir çok — “müsavi imkânlar arasında ka- — lipta muayyen bir karar — Verememek mânasında alırsak © zaman hürriyet, hayat değil- — dir; reel hayata doğru yol — arama ve hazırlanmadır. Ha- — yat, burada başlar. — Binaenaleyh iradenin her — kararı, ilk bakışta: (Bizzat © ilk şey) gibi görünüyor. Baş- ka bir ilk şeyden müştak gibi görünmeyor. Olduğu hal üze- re bizatihi mevcut gibi görü- nüyor. k Hürriyet kelimesinin mâna- O nasını tayin ve tesbit etmek — isterim. İradi kararın objesine — gelince iki ihtimal vardır : - (1) Hâdise öbjede var olan — — etm — den tamamen ayrı — olarak, zahir olabilir. (2) İradi - bir kararın dişarlaşmasında Çeviren: M. Rahmi Balaban (Mevcut — etri) hazır olabi- lir. Hemen şunu kaydedelim ki (Mevcut — etri) ancak iradi bir kararda tezahür ede- bilir. Fakat bazan (Vücud) un tezahür etmediği yerde, yalnız hâdise görülmek suretile, iradi karar olabilir. Evvelâ bu sonuncuyu ele alalım. (Vücut) ten ayrı, sâde hâdise, tek başına tezahür ve tecelli edebilmeğe — haricen mevcut olmağa müsteit olarak, değişmez bir surette tayin ve tesbit edilebilir. Bu takdirde O0; ne ise bizzarure odur. Objesine gelince, eğer iradi karar, sâde bu hâdiseden iba- ret ise bu, ( Kökve ilk şey) değildir. Fakat kendisinin üs- tünde olan (İlk şey) in hâdi- seleri kanunlarına tâbi, zaruri bir şeydir. İnsanın tefekkürü ; kendi içinde en samimi varlı- ğının in'ikâsları parlıyan bir ayna olmağa, ilk önce, hür gibi görünen (Madam Kezadi karardan bahsediliyor) bu ira- di karar — Tefekkür kendini düşününce — hür olma vas- fını kaybedecektir. Onu (Za- ruri) şekilde görecektir. Haki- katte de böyledir. Kendilerinde irade : Hadi- selerin dar sahasını açamıyan insanlar kendilerini hür sanır- lar. Zira sathi ve daldan dala olan zekâları onlara o hayali verir. Fakat her yerde (Zaru- ret) ile sıkı rabıta olduğunu gösteren — (Tefekkür), onlara hakikati gösterebilir. Hâdise- nin temel kanunları mütenevvi şekillerde olabilir. Bu şekil- ler, bazı münasebetler altında, müteharrik ve gayri muayyen bir heyeti mecmua ; ve diğer bazı münasebetler altında ise muayyen ve sabit bir mecmua teşkil edebilirler ; ve bunda bütün diğerleri tarafından ta- yin ve tesbit edilmiş olan her unsur, hepsini tayin ve tesbit eder. (Fenomalite) yi — geçmeyen iradı karara gelince — aşikâr bir şeyi tasavvur, alelümum, hiçliğin aşikâr olmasıdır — bu kararın objesi : Bu irade- nin ve mümkün olan bütün ferdi iradelerin heyeti mecmu- asının imkân dairesinde olan kararlarlarile tayin ve tesbit edilmiştir. O, mümkün olan kararların atılmasından sonra kalan şeyi ihtiva edebilir. Müstakil, ilk veya şahsi varlık değildir. Müştak olması itiba- rile bütün fenomalitenin umuü- mi zincirinin bir neticesidir. Medeniyette bu seviyeye yükselenler ve ciddi düşünen- ler, bunu, bizim gibi böyle itiraf etmekte ve söylemek- tedirler. Bunlara görünen şey: (Eenomalite) dir. Bizzat (Vücut) değildir, bilâkis iradi bir ka- rarda (Vücut etri) bir vasıta ile değil de doğrudan doğruya şahsen tecelli edince, kapalı bir daire gibi nazarı itibare alınan — fenomalite - vesilesile söylediğimiz bütün neticeler, yeniden tezahür ederler. Çün- kü burada fenomalite yoktur. Bununla beraber bu neticeler, levcut etri)yi yok edemez. 1 mümkün her şey ince- Tendikten sonra yine müte- kaddim münasebetlerin tayin edemediği bir (Fazlalık) kalır. —Sonu var— İzmir belediyesinden 1 — Şükrü Kaya bulvarında Vasıf Çınar caddesi ağzındaki meydanlık ile Mustafa Enver caddesi arasında kalan — kıs- min tesviyesi ve belediyece verilecek kesme - taşlarla dö- şenmesi işi başkâtiplikteki ke- şif ve sartname veçhile 7/7/36 salı günü saat 16 da açık eksiltme ile ihale edilecektir. Bedeli keşfi bin ikiyüz altmış iki lira altmış kuruştur. İştirak için doksanbeş liralık muvak- kat teminat makbuzu veya banka teminat mektubu - ile söylenen gün ve saatte encü- mene gelinir. 2 — Üçbin altiyüz lira be- deli keşifli kültürpark — içeri- sinde yapılacak beton ve mo- zayik büyük havuzun inşası işi başkâtiplikteki keşif, şartname ve proje mucibince 7/7/936 salı günü saat 16 da açık eksiltme ile ihale edilecektir. İştirak için ikiyüz yetmiş lira- lik muvakkat teminat makbuzu veya banka teminan mektubu ile söylenen gün ve saatte encümene gelinir. 1760 20 24 30 3 Şehir meclisinin 2/7/936 günlü kararına tevfikan — ilân tarihinden itibaren vesaiti nak, Tiye sahipleri nakil vasıtala- rınmı haftada bir dezenfekte ettireceklerdir. Muhalif hare- ket edecek nakil vasıtaları sa- hiplerinden nisbi para cezası alınacaktır. Ve haklarında ta- kibatı kanuniyede — bulunula- caktır. 1756 Asansör üzerinde dokuz eylül caddesinde Asansörden başlıyarak yeni Türkiye soka- ğına kadar lağım ve yeni dö- şeme yapılacaktır. Lağım işi- nin bedeli keşfi 1950 ve dö- şemenin bedeli keşfi sekiz yüz kırk beş liradır. Açık eksiltme ile ihalesi 3-7-936 cuma günü saat on altıdadır. İştirak için iki yüz on İiralık muvakkat teminat makbuzu veya banka teminat mektubu ile söylenen gün ve saatta encümene gelinir. Keşif ve şartnamesi 14 kuruş bedel mukabilinde başmühendislik- ten temin edilir. 1714 17 20 24 28 Beher metre murabbaı yir- mi beş kuruştan otuz. dokuz lira on üç kuruş bedeli mu- hammenle 95 sayılı adanın 156,50 metre murabbamndaki 91 sayılı arsası başkâtiplikteki şartname — veçhile 30/6/936 salı günü saat on altıda açık artırma ile ihale edilecektir. İştirak için üç liralık muvak- kat teminat makbuzu ile söy- lenen gün ve saatte encümene gelini. — 11 14 17 20 1 — Bayındırlık sahasında- ki Şükrü Kaya Bulvarında, Vasıf Çınar ve Voroşilof cad- desinin birleştiği yerdeki mey- danlığın tesviyesi ve Beledi- yece verilecek bandırma pa- ket taşı ve kesme taşla dö- şenmesi işi 30/6/936 salı gü- nü saat 16 da açık eksiltme ile ihale edilecektir. İşin be- deli keşfi 1550 liradır. Keşif ve şartnamesini görmek üzere başmühendisliğe, iştirak için 117 kiralık muvakkat teminat makbuzu veya banka teminat mektubu ile söylenen gün ve saatte encümene gelinir. 2 — Bin beş yüz lira be- deli muhammenle 3/4 tonluk bir iş otomobili alınacaktir. Otomobil, belediye tarafından istenilen şekilde karoseri yap- tırılarak — teslim — edilecektir. p Açık — eksiltme ile — ihalesi 30/6/936 Salı günü şaat 16 dadır. Mali ve fenni şartna- melerini görmek üzere Beledi- ye elektrik ve makina mühen- disliğine, iştirak için de 113 Tiralık muvakkat teminat mak- buzu veya banka — teminat mektubu ile söylenen gün ve sağte encümene gelinir. 3 — Vezir Osmanağa su yollarının tamirinde — kullanıl- mak üzere dört yüz adet ma- sura, sekiz yüz adet rekor, sekiz yüz adet çifte nipli, yüz adet üstüvane ve yüz elli adet içli dışlı redüksyon alı- nacaktır. Hepsinin bedeli keşfi dört yüz doksan iki lira yet- miş kuruştur. Açık eksiltme ile ihalesi 30/6/936 Salı günü saat on altıdadır. Keşif ve şartnamesini görmek — üzere baş mühendisliğe, iştirak için de otuz yedi liralık muvakkat teminat makbuzu veya banka teminat mektubu ile söylenen gün ve saatte encümenc geli- nır. 4 — Senelik icarı 20 lira bedeli muhammenle Alsancak- taki eski duhuliye barakasının bir senelik kirası başkâtiplik- teki şartname veçhile 30/6/936 Salı günü saat on altıda açık arlırma ile ihale edilecektir. İştirak için iki liralık mu- vakkat teminat makbuzu ile söylenen gün ve saatte en- eümene gelinir. 12 16 20 24 1629 İzmir Asliye Mahkemesi Bi- rinci Hukuk Dairesinden: Davacı müfredatı dava İistesinde yazılı Puntada karakol sakağında kâin 7 nu- maralı” hanede mevcut ve Pol Çıkarelli'den metrük bulunan 800 lira kıymetindeki 46 par- çadan ibaret olan eşyanın ayni hanede mukim Jak Çıkarelli, Amonoil Çıkarelli, Mari Hay- diç Piyer Anyezi ve Nikola Armakulastan istirdadı hak- kında açtığı davanin temyiz mahkemesince nakızdan sonra müddeialeyhlerden Nikola Ar- makolas hakkında giyaben icra kıliınan muhakemesinde mah- keme zabıtnamesinde yazılı olduğu üzere Nikola armakulas tarafından ikrar olunan eşya- nın aynen Nikola Armaku- las'tan istirdadına ve işbu eş- nın fazlasile diğer müddeia- leyhim hakkındaki hazinenin davasının reddine ve mahke- me masrafının iki taraftan alınmasına dair mahkemeden sadır olan 4 Teşrinisani 935 turih ve 35/666 numaralı hü- küm ihbarını mnbeyyin ihbar- name ahiren müddeialeyhin ikametgâhı meçhul kalmasına mebni mahallesi mümessilli- ğine tebliğ edilerek bu bapta muktezi bilcümle — merasimi kanuniye ifa edilmiş olduğun- dan hukuk usul muhakemeleri kanununun mevaddı mahsusası mucibince tebliğ makamına kaim olmak üzere keyfiyet ilân olunur. 1759 İzmir İnhisarlar Başmüdür- lüğünden : Darağaç müskirat deposun- da mevcut 510 kilo 150 gram bakır alatı taktiriye pazarlıkla satılacaktır. Muhammen — bedel - kilasu 17 kuruş teminatı 13 liradır. İsteklilerin 27/6/936 günü saat 10 da başmüdürlüğümüz- deki komisyona gelmeleri, 16 20 1665 öğk hazine İzmir 2 inci icra Me. dan: Mehmed oğlu Abbas ağa- nın emlâk ve eytam banka- sından ödünç aldığı paraya mukabil bankaya ipek eyle- diği İzmir'de üçüncü sultaniye mahallesinin Varna'lı çikma- zında ve tapunun 452 — esas No, da 69 adanın 17 parse- linde kayıtlı Kadı İlyas bey vakfından 399,401 ve 403 ye- ni vergi numaralı ve takdiri kıymet raporuna göre — eski 399 yeni 2 numaratajlı ve diğeri hacı Ali caddesinde 535 numaratajlı olup Varna'lı çıkmazında 2 numaratajlı numaratajlı hanede miktarı kâfi avlu ve taşlık ve avluda tahtani bir mutbak ve bunun ittisalinde helâ ve ayrı bir örtü altında zemini toprak ve üstü kiremitle örtülü ve cep- hesi tahta ile kapali dam şek- linde bir mahal merdivenle üst kata girildikte bir kapı- dan yekdiğerine girilir iki oda ve mutbakın üstünde bir gu- sulhane, hacı Ali caddesindeki 535 taj numaralı hanede es- kiden dükkân iken “şimdi iki oda olarak müstamel ve bin- ikiyüz lira kıymetli maa müş- temilat hanenin tamamının ge- çen seneki satışı 2280 numa- ralı kanuna tevfikan geri bı- rakıldığı halde birinci sene taksiti muayyen vadesinde ödenmediğinden bu hüküm ortadan — kalkarak yeniden mülkiyeti açık artırma sure- tile ve 844 numaralı Em- lâk ve Eytam bankası kanunu mucibince bir defaya mahsus olmak şartile artırması 27/7/ 1936 Pazartesi günü saat 11 de icra dairemiz içinde yapıl- mak üzere 30 gün müddetle satılığa konuldu. Bu artırma neticesinde satış bedeli her ne olursa olsun borcun ödenmesi tarihi 2280 numaralı kanunun mer'iyete girdiği tarihten sonraya müsa- dif olması hasebile kıymetine bakılmıyarak en çok artıranın üzerine ihalesi yapılacaktır. Satış 844 numaralı Emlâk ve Eytam bankası kanunu hü- kümlerine göre yapılacağından ikinci artırma yoktur. Satış peşin para ile olup müşteri- den yalmız yüzde iki buçuk dellâliye masrafı alınır. İpotek sahibi alacaklılarla diğer alâkadarların ve irtifak hakkı sahiplerinin gayri men- kul üzerindeki haklarını hu- dürlüğünden: - 20 /6/ 936 ZABİTA: v mEeae e Ran Kumar oynıyanlar Yangın yerinde zarla kumar oynadıkları görülen Mehmed oğlu Osman, Yusuf oğlu Sabri ve Ali oğlu İsmail tutulmuş- lardır. Başından yaralamış Alsancakt'a Mesudiye cad- desinden velespitle geçen Yah- ya oğlu Salih dikkatsizlik neti- cesi olarak velespidi yolda oynıyan Zihni kızı 6 yaşlarında Gülten'e çarptırmış ve başın- dan yaralanmasına sebebiyet vermiştir. Hırsızlık Birinci Aziziye mahallesinin Sinekli caddesinde 65 numa- ralı evde Hüseyin karısı Ay- şe'nin yavrulu bir keçisini ça- Jan Mustafa oğlu Hakkı tü- tulmuştur. Kalp durmasından ölmüş Hükümet caddesinde Ad- han Karakaşın mağazâsı önün- de düşüp ölen*Balıkesir has- tanesi idare memuru Yusuf'un muayenesinde kalp durmasın- öldüğü anlaşılmıştır. . . .-.-. e Izmir Sicili Ti- caretMemurlu- ğgundan: (IL. S. Önderoğlu) ticaret unvanile İzmirde Bakır bedes- teninde 13 numarada genel ürünler üzerine ticaret ve ko- misyonculuk yapan L. S. Ön- deroğlu'nun işbu ticaret unvanı Ticaret kanunu hükümlerine göre sicilin 1669 numarasına kayt ve tesçil edildiği ilân olunur. İzmir siciji tcaret memur- luğu ve resmi mührü ve F. Tenik imzası V SAT DA SADTT AT GNL susile faiz ve masrala dair olan iddialarını işbu ilân tari- hinden itibaren yirmi gün içinde evrakı — müsbitelerile birlikte memuriyetimize bildir- meleri icabeder. Aksi halde hakları Tapu sicilince malüm — olmadıkça paylaşmadan hariç kalırlar. 15/7/1936 tarihinden itibaren şartname herkese açıktır. Ta- lip olanların yüzde yedibuçuk teminat akçesi veya milli bir banka — itibar mektubu ve 33/18384 dosya — numarasile 2 inci icra memurluğuna mü- racaatları ilân olunur. H. İş. No. 155 Izmir mıntakası kadastro mü- İkinci Karantina mahallesinin iskele yokuşunda 91 kapı ve 85 taj sayılı arsanın tapu kaydı. bulunamadığı halde müba- deleye labi rumlardan maryonadan kalma olarak hazine adına kayt edilmiştir. Ölçüsü 99.50 metre murabbaı olup sağında 87 sayılı hüseyinin evi solunda 83 sayılı medhiyenin evi var- dır. Bu arsa ile ilgisi bnlunan kimseler İzmir'de saçmacı ha- mam sokağında 20 sayılı binada bulunan kadastro komisyö- yonuna bu ilân tarihinden itibaren iki ay işinde ellerindeki vesikalarile birlikte müracaat edip haklarını tesbit ettirmedik- leri taktirde hazine adına yapılan kayt kat'iyet alacaktır ilân olunur. 1726 Türkiye Ziraat bankasından: Buğday teşkilâtında çalıştırılmak ve ım":sabıh imtihanında göstereceği muvaflakıyet derecesine göre 70 - 100 liraya ka- dar aylık verilmek üzere on memur alınacaktır. Müsabaka imtihanına girebilmek için en aşağı Lise, Ticaret lisesi, Galatasaray ticaret kısmı mezunu veya mali bir mües- sesede veya bankada enaz üç sene çalışmış bulunması ve yaşı yirmiden aşağı ve otuzdan yukarı olmaması şarttır. Müsabaka imtihanı 30 haziran 936 tarihine müsadif salı günü saat 15 de Ankara, İstanbul ve İzmirde yapılacaktır. İmtihan programı ve diğer şerait Ankara, İstanbul ve İzmir Ziraat bankalarından öğrenilebilir. Talipler istenilen vesikalarla birlikte 25 haziran 936 akşa- mına kadar bu bankalara müracaat etmiş olmılıduluğwgâ OA Kİ