20 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

20 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

40020 /6/ 936 — » Birinci Fransova BÜYÜK TARİHİ TEFRİKA 19 Çeviren: F. Şemseddin Benlioğlu| Kral Fransova: Beni seven arkamdan gelsin! Diye bağırdı.. Gaiib Bayar, mağlüb Kolo- na'ya: — Sinyor, bu harptır. Ka- zanmak, kaybetmek ayni de- recede ihtimal dahilimndedir! Diye teselli verdi. Mağlüb Kolona, zabit La Paliç tarafından esir sıfatile götürüldü. Elde edilen ganaim şunlardı, “Rüzgarın evlâtları,, denilen cinsten 400 cins panyol atı, 600 adet te İtalyan cinsten ikinci derecede at, ellibin altın. binden fazla esirl.. Bu güzel muvaffakıyet ha- beri kral birinci Fransova'ya henüz dağlarga iken geldi. Sforça'ya yardım için gön- derilen 1500 askerle atlarının, kumandanları Prosper Kolona ile birlikte düşmesini, kral nihai zafer için bir delil saydı. Papa askerlerinin mağlübi- yeti İs. esir haberi ve Fransız ordusu- nun alpleri Arjantiye ve Sen Pol berzahlarından geçerek aşması üzerine İsviçre'liler Mi- lâno'ya doğru çekilmek zaru- retinde kaldılar. Kral bunları kendi hizmetine kandırmak için çalışıyordu. İsviçre'liler ikiyüz bin altın ekü mukabilinde Sforça'yı terk etmeği kabul etmiştiler; fakat hareket için parayı bekliyor- ğustosta, karargâha ter ve toz içinde kalmış bir sai geldi. Atını çatlatırcasına sü- rererek- Ambruaz'dan — geli- yordu. Si Sir, dedi. 19 Ağustos günü saat onda kraliçe Klod dünyaya bir kız çocuğu, Lüiz'i getirdi, Müjdesini verdi. Kral Fransova'nın yüzü bu- ruştu. ve: — Bir kız mı?. Dedi. Fakat, istikbale emin olan genç kral, maiyet erkânına içki ikram etti ve: — Veliahd da gelecek defa doğar elbet!. Kraliçe kısır de- ğil ya... Dedi. — Hayır.. Onların âdetidir, ilk defa kız çocuk doğurmak- tan işe başlarlar.. 29 Ağustosta kral Navar'ı hücumla zaptetti, fakat yağ- maya müsaade etmedi. İsviçre'lilerle müzakere de- vam ederken Fransız ordusu da zengin ve münbit bir arazi dahilinde ilerjiyordu. Ordu, yorulmadan ilerliyor, halk tarafından da düşmanlık görmüyor hattâ hüsnü suretle karşılanıyordu. Bilhassa İtal- (yan —kadınlar çok memnun görünüyorlardı, çünkü onlarca “Fransız'lar bagajlarında aşk cilveleri”de taşırlar!, dı. Fransız ordusu Mi varında Marimyan'da iken, İş- viçre'liler Lombardiya ceneral vekili - Kardinal dö Siyon, Fransız ordusuna karşı zaferin muhakkak ve mukadder oldu- ğuna ve başta kral olmak üzere, Fransız ordusunun bü- tün mevcudu, bol altın ve şa- raplarile esir edileceğine dair irad ettiği nutukla Fransova'ya dönmekten — vazgeçtiler. Ve 1515 senesi Eylülünün 13 üncü no ci- günü sabahı Fransız'larla harb nizam aldılar. TUT Marinyan Kral birden kulak kabarttı; ovadan İsviçre'lilerin öküz boy- nuzu borularının sesleri duyu- luyordu. için Fransız borizenleri birden eevab verdiler; ve küçük ta- bur davulları da: — Çabuk.. Çabuk. At üze- rinel!, Emrini verdi. Kral Fransova, hemen harb atınım üzerine atladı kerlerine: — Beni seven arkamdan gelsin! Dedi. İsviçre'liler, yanaşık niza-ının da ve murabba teşkil edecek şekilde kıt'alarla geliyorlar ve yürüvüşlerinden yer titriyordu. | Bu gelen, insanlardan yapıl: mış !bir dıvar, göğüslerden vücuda gelmiş bir kaya idi Topların bir anda ateş etmesi | Bu bir kalb gibi çarpan, bir vücud gibi yürüyen kütleyi biran bile durduramadı. —Sonu var— Mahkemelerde: — ve as- | ANADOLU, Yabancı Gazetelerde Bir Ingiliz Uçmanının Teklifi Kıbrıs Adası, Derhal Bir Hava ve Denizaltı üssü Hâline Getirilmelidir. K.S.K Midilliye Çağırıldı. Pazar günü atletizm müsabakaları ve Göz itepe K.S.K. maçı var resinde berabere kalan Göz- tepe ve K.S.K. lakımları, önü- müzdeki pazar günü hususi bir maç yapacaklardır. Bu maça her iki takım da kuv- vetli kadrolarile çıL.ırıkIar: Göztepe, — İstanbul'dan - yı gelen bir oyuncusunu da oy- natacaktır. Bu maçtan evel mıntaka at- letizm müsabakaları da yapı- lacaktır. Atletizm müsabaka- larına 50 atlet iştirak edecek ve seçmeler yapılacaktır. K.S.K. Midilli'ye çağırıldı K.S.K. takımı, Midilli spor kulübünden bir teklif almış- tır. Ada'lılar, iki maç için K. S. K.ı Midilli'ye davet etmek- te ve şartlarını bildirmesini is- | temektedir. Kız kaçırmış Menemen kazasının Emira- lem nabiyesine bağlı - Alaniçi köyünden Ahmed oğlu 334 doğumlu Ömer, gene bu köy- | den Yusuf kızı 337 doğumlu | Nesibe'yi zorla kaçırmış ve jandarmalar - tarafından takip neticesinde tutulmuştur. Dörtyol ağzı cinayeti Yalancı şahitlikten Ali adında biri de tevkif edildi Başdurak'ta kasaplar içinde dört yol ağzında arabacı İbra- him'i öldürmek ve Eskişehir'li Hüseyin'i yaralamakla maznun kasap Minçikof İbrahim'le kar- deşi Hasan ve kainbiraderi Hüseyin Hüsnü'nün muhake- dün ağırcezada de- vam edilmiştir. Vak'anın melerine nasıl — olduğunu | gördüğü ve bildiği ve, bunu zabıtada ve müstantiklikte söy- lediği halde mahkemede ila- desini değiştiren Eskişehir'li Ali hakkında müstantiklikçe yalan yere şahitlik etmekten dolayı lüzumu muhakeme ka- verilmiş ve Ali tevkif edilmişti. Dünkü muhakeme celsesinde mevkuf Ali de maz- nunlar arasında bulunmakta idi. Mahkeme reisi, Ali'yi is- ticvab etti. Ali, evelce mah- kemede söylediği sözleri tek- rar ederek: — Ben yalan söylemiyorum ve yalancılık nedir bilmem. Vaka günü kasaplar içine gel- diğim zaman İbrahim'le Çolak Ahmedin kavga ettiklerini ve şimdi burada davacı mevki- inde bulunan Hüseyin'in de bunları ayırmağa - çalışırken kavga edenlerin kendisini it- meleri üzerine, kasap Hasan'ın dükkânının kepengine” çarptı- ğını gördüm. Bunun üzerine Minçikof İbrahim, dışarı çıktı, başka bir şey bilmiyorum. Dedi. Bu. suretle yalancı şahitlikten tevkif edilen Ali gene ayni celsedeki ifadesinde ısrar etmiş oluyordu. Vak'a şahitlerinden Keme- raltı bekçisi Osman dinlendi ve vak'ayı şu suretle anlattı: — Gece Kemeraltında dev- riye geziyordum, Bir gürültü işittim, gürültünün geldiği ta- rarı rafa doğru koştum, ağzında uzün ' boylu' “birinin kaldırım üzerinde yatmakta olduğunu gördüm, yanına yak- laşarak: Hemşehri kim vurdu? Diye © sördüm,biç “Tevap vermedi. Bu sırada oradan geçen bir arabayı çevirip ya- ralıyı bir hastaneye gönder- meğe çalışıyordum, âni olarak birisi Kahramanlar sokağına doğru sür'atle kaçmağa başla- dı, halinden şüpheye düştüm ve yaralıyı bırakarak — kaçanı takibe başladım. Bir aralık : >3:Dar 1-Diye bağırdımve elimdeki elektrik fenerini ka- çana doğru açtım, — kaçan adam, durdu, yanına gittim, elektrikle yüzüne baktım, bu adam, şimdi davacı mevkiinde bulunan Hüseyin'di, elinde nacak ve bir de sopa vardı. Neden kaçtığını kendisine sordum ve: Bu nacak'la sopa nedir? Dedim, Hüseyin bana şu ce- vabı verdi: — Ben senden kaçıyorum, beni dövüyorlar, öldürüyor- lardı. Elimdeki nacak ve sopa da bana vurdukları şeylerdir, ben yaralıyım; dedi. Baktım Rakikaten başından ve goğ- sünden ağır yaralı idi ve kan- lar akıyordu. İstanbul'da bulunan iki vak'a şahidinin iladelerinin istinabe suretile alınmasına karar ve- tilerek muhâkeme “başka 'bir güne talik edilmiştir, Mahküm oldu Kemalpaşa'nın — Halilbeyli köyünde bir düğün esnasında Kâmil oğlu Ahmed, arkasın- dörtyol kalk, gseni dan giden çocnklara yerden aldığı bir avuç kumu atmış, | oradaki Deyli Herald gazetesi- | nin tayyarecilik muhabi- Lik maçlarının ikinci dev | Pi yüzbaşı Norman Ma- kamillan, gazetenin 9 ha- ziran 936 tarihli sayısın- da yazdını bir yazıda di- ü Habeşistamn harp | şartlarından nış, orada sükün mizam kurarak leştirmek — şartları Artık lkeyi sömürge- çime girmiştir. harp kuvvetlerini yollar ve kasabalar kura- cak kuüvvetler haline - getirmek za- manı gelmiştir. orudaki azını | mileri ile İtalya, Fokat İtalya, bu iş için harp kuyvetleri kadar büyük bir ordu bulundurmak ihtiyacında değildir. İtalyanların — orada | şimdiye kadar yaptıkları, dukları hava karat Traki mermnle şimdi de yapmakta ol âhları vasıtasile İagilterenin gibi, bütü imkânını ele alabilir. İtalyaslar bütün hava kuvvet- yaptığı kontrol etmek lerinin ancak, altıda birinden daha Habı erdi slan macirasına tahsis Memli ulundurmak eti kontrol al- se Bu Ka bile lü- tında dar tayyare bulundurmağ züm olmiyacaktır. Bundan dolayı İtalyanın bugün bulundurdı ler, otomobiller, anda asker. toplar, tanklar ve sair harp malzemesi, artık ba yerlerde Oraya kullamlabilir. i olduğu | | zin ea küvvetli devleti haline gel- miş bulunuyor. İtalyanın tam Akdenizin orta yerine düşen coğrafi ve a vaziyetinin büyük vardır. Tayyareleri ve denizalti ge- | bugün Roma im- | paratorluğunun 200 elinde bulundurduğu rinde Öm lunmaktadır. Taktik bakımından İtalya, Av. rupada — hiçbir devletten geri kal- mayan sür'atli bomba tayyarelerile Akdenizin bir başından öteki ba- şına kadar herhangi bir yere sal- dırabilecek bir kuvvestedir. İtalyan denizaltı - gemileri sayıca bizimki- lerden fazladır. İskenderiye, Hayfa, Malta, ve Cebetüttarıkta — bulunan İngiliz d bü süretle felce uğramış bir halde kalabilir. Kendisine bir ehemmiyeti L öne bir saha üze: az sahibi bu- ye ni nması karşi - hazırlanmak sorunda bulunduğumuz İtalyan tah- didi karç sında Kıbris adasımı birinci — sınıf bir tayyar zaltı gemileri üssü haline m>cburiyetindeyiz. Kıbs ad bir İngiliz adası- Oruda — yapacağımız istihkâmlar vesaire için hiç kimse konuşmaya, muahedelere — bağlan- mağa mecbur değiliz. Oraya sarfedeceğimiz para da, imparatorluğun bir parçası — iç sarfedileceğinden yersiz olmaz Orada ne mahalli bir hükü- met ne de büyük bir harp sonun. du kurulmuş bir manda vaziyeti yoktur. Kıbris, Akdedizde büyük — adadır. 145 mildir. En geniş mil kadardır. Satıh 3613 mil murabbamdır. YA | ASA AMT AMT V EUKEETEYTLRZR fakat kumlar arasında bulunan bir taş, İsmet adında bir ço- cuğun alnına gelmiş ve çocuğu yaralamıştı. İsmet, ertesi gün yaranın tesirile ölmüştü. Ahmed'in şehrimiz ağırceza mahkemesinde devam cden mahkemesi — neticelenmiş - ve altı ay yirmi gün hapsine ka- rar verilmiştir. Beraat etti; Karşıyakada Ömer Lütfi'nin 6 yaşında oğlunun namusuna tesaddi etmekle maznun bak- kal Mehmed'in — Ağırcezada | mahkemesi bitmiş ve beraa- | üçüncu en uzunluğu 60 mesahası İse Adanın yeri de burularda bomba taarruz | icabettirecr | için, tine karar verilmiştir. İngiliz donanmasından İki sıra dağının tdan — doğuya ova vardır ki 60 arasında ba- doğrü — uzanan bir mil kadar tutar, â 10 ile Burada Bu ovanın gen 20 mil tayya çenupta bulunan arazinin dağlık tabiatte bulunması, dan ma- sun yeralü bir takım tayyare hav- sire imkân verir. kadar yiyecek biriktiri ger'arı yapılabili Buraya yakacak,; € leceği gibi kâfi miktarda sübay bomba - ve am geldi; phane ve ân masün b Praaklarda barındınrlabilir. Adanın kıyılarında da devizaltı üsleri ve her türlü taarruzdan ma- tamirhaneler, yedek alet ve yakacak depoları yapılabilir. Bu saretle Kıbris mre, bem de denizaltı genileri n müstahkem bir mevki haline getirildikten sonra artık doğu Ak- hâkim - bir hale gelir ve bizim okyanuslarla olan ticaret yo- €t altına girer. Bizim — milli ve imparatorluk hayatımız böyle bir emniyet ted- biri almayı gerektirmektedir. Bun- dan dolayı biz adası, hem denizine Tamuz emn hiçbir vakit gecik. ürmeksizin oradı atli tayyare alacak mağa hemen İcabederse bundan 100 yeni ve sür yeraltı hangar- başlamalıyız. başka inşa ya- pılir ve tedbirler alnabilir. Bundan başke 50 denizaltı ge- misi için betondan mahfuz yerler- de yapılması Tâzsmdı: Bir defa Kıbrısta bu v sağladıktan sonra artık İngi büyük bir sulh ve emniyet ek ve doğu Akdenizinde Malta ile Cebelüttarık arasında da hâkimiyetini, eskiden olduğu gibi, garanti altına âlına- bilecektir, Eğer Kıbrısta en modern tay- yareler - bulunduracak zaman elde edeceğimiz neticeler çok daha iyi olacaklır. Bugün birleşik Amerikada bu- careti içine gir olduğu gi olursak. o lunan en yeni - tayyareler, saatte 260 milden daha fazla bir sür'atle | uçmakta 3000 millik bir arferi h duürmaksızın — yapmakta yukarı 2500 kil taşıyabilmektedir. Biz bu tertip tayyareleri Kıb- rısta bulunduarmak enretile İngilte- sahillarinden Kıbrısa Akdeniz limanları « altında tutabil başka denizaltı ve aşağı gırlığında bomba renin cenub kadar — bül kendi hükn Bundan gunız Akdenizde defa bava tarafından climizden gene bize n iz. gene Kıbrista kura üssü - say sinde bir ve denizalı alınmış olan ticaret döne- cektir. Bu yol, yolu da imparatorluk alacak bir yoldur. Fakat bu hale getirmek — say hem ana vatanda, hem de denizler ötesinde bulunan — vatandaşlarımızı her türlü tehlikeden koruyabiliriz. Yalmız bu işe, vakit geçirmek- sizin girişmemiz lâzımdır. Benim ileriye sürdüğüm teklif birçok * masraf ları İhtimal ki ba iş İngiliz Kiratı gi- sinde hiç” ç dir. 15 decektir. Fakat — İngiliz ticaret — yolamuzu tarmak, di prestijimizi yerine getirmek ve her gün biraz düşen ticaretimizi yük- seltmek ve artan işsizliği azaltmak milyon kamoy tehdidi üzerinde aya sarsılan asırdır ilk | küvvetleri | bir kısmı Akdeniz'de. istiyoraa bu masrafa göğüs ger melidir. Eğer bunu yapmazsak istikbale emniyetle bakamayız. İmparatorluk ilk defa olarak kendi- mizi müdafaa kususunda zayıf dav- gibi büyük bir mill 4, yabancı kuüvvetlerinin dik- tası — altında ve bunun için lâzıı gelen her tedbiri elmak zaruretindedi: Evelce bizim habere ve tarihimizde ranıyoruz. — Bizim yaşamak en kuryetli mu- ai vasıla yolumuz Ak- denizden geçiyordu; şimdi ise orası en zayıf tarafımız haline gelmiştir. Eğer Nelson sağ olsaydı o za- man bize bu 'yolun her zamankin- kazanmış kuüvvet- den (Çazla ehemmiyet olduğunu söyle D lendirilmeli Bu da eğer Kıbris adat Ak- deniz hava ve denizalti kuvvetle- rimiz için kuvvetli bir üs haline | getirilecek olursa sağlanabilir. Fransa'da vazi- yet tehlikeli bir şekıl alıyor. —Başı ? inci bir an nrğ nasını M.Blam- bur insani mücsesesci grevcilerden kurtanı dan rica etmiştir. Eyaletlerde de yeniden yeniye ilân edilen grevler vardır. Nis'te butün vapur ve gemiler. de grev ilân edilmiştir. - Nakliyat Süpürücüler de greve rdir.* ziyet düzelmiş mıştır. Marsilya'da k.ırıııllıkl.ı tur. Karbone ve Nis sinemala ve sinemalar açılı müşevvik tevkif edilı Ru mayişle ö Ron valisi umumt bir emirname ile yasak etmiştir. 19 (Radyo) — Sağ ce- nah gazeteleri cemiyetlerin feshi kararını fi Paris, etmektedir. gazeteleri ise şayanı memnuniyet görmektedirler. 19 (Radyo) — Polix mü- düriyeti, cemiyetlerin feshi daki kararnameyi ver. tebliğ etmiştir. 19 (Radyo) — Franma bugün saat 10 da Eliza sarayında reisi cumur M. Lebrunun başkanlığında toplanmış ve bu top- ler. Sol cenal Paris, Pat kabinesi, lantıda hariciye nazırı (İvon Del. bos) harici siyaseti uzun uzadıya teşrih eylemiştir. Bundan sonra zecri tedbirler mevzuu bahs ölmüş ve bu. tedbir: mesai vsülüne tevfi: kaldırılması muvafık lerin, teşriki kan görülmüştür. Hariciye nazırı (İvon Delbos) kabinenin bu kararı hakkında dış memleketlerdeki İngiliz sefirlerine derhal malümat vermiştir. Kanada'nın kararı Ottova, 19 (A.A)—Kanada hükümeti milletler cemiyetin- de zecri - tedbirlerin kaldırıl- hemen İumiştir. sulıı/edo—, ç masını müdafaaya karar ver- — ğ