20 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

20 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

t — Doğrusu.. Pibulet'in her şeyi Dük için feda etmesine bir mana veremiyorum! evelki gün, bu odada benim yüzüme bile bakmadı; çönkü Dük de- nilen adam burada idi. Eğer Dük'e aşık olmasaydı, tabii böyle hareket etmiyecekti! Köylü ve kaba delikanlının kıskançlık sevkile söylediği bu sözler, Pibulet'de derin bir infial ve nefret uyandırdı; pa- tavatsız köylüye hiddetle ba- karak: — Aşık ta olsam, bundan sana ne? sen kim oluyorsun,ki seni hesaba katacağım! sen epey zamandanberi bana iiânı aşk edüp doruyorsun. Benimle evlenmek istiyorsun. Dur ba- kalım ben sana ne suretle mukabele edeceğim birazda onu anla!. Şimdi seninle ni- şanlı değilim, sana nişanla- Tanmakta benim için bir ölüm demektir. Fakat görüyorsun ki sana karşı hiç bir merbutiyet ve mecburiyetim yok. Ben bekâr, hür bir kızım! Haydi.. Següre'nin vaziyeti düzeltmek için söze karıştı: — Böyle yapmayınız. Her ikiniz de haksızsınız! Dedi. Kızım, hakiki sebebini bilme- den bağlanıyor. Sen de, oğ- lum Jan, kızımdan şüphe hak- kına malik değilsin. Kızım namuslu bir. kızdır. Köyde onun kadar ciddi kız varmıdır? — Fakat bu münakaşa, Jan'ın geldiği andanberi bir söz söylememiş olan baba Segü- re'nin canını sıktı ve, yumru- ğunu masaya vurarak: — Benim de bu hususta söze hakkım yok mu?. Ben ailenin babası, yani şefi değil- miyim?, Dedi. Bir defa yutkunduktan sonral! — Doğrusu bizim kızın Pa- ris'e yalınız. başına gitmesi benim hoşuma - gitmiyor! Biz köylüyüz, köy çocuklarıyız. Her şeyden fazla toprağımıza bağlıyız. Kızımızın da köyden ayrılmamasına çalışmalıyız. Ben kızımı, kim olursa olsun hiz- metçi olsun diye yetiştirmedim. Bu sabah Dük'e gideceğim ve ona da söyliyeceğim. Dedi. sesinde kat'i bir ka- rar vardı; vaziyeti âmirane idi. Bu hususta hiç bir söz dinle- miyeceği aşikârdı. Pibulet kapıyı şiddetle vura- rak çıktı, doğru kendi odasına Çıktı; karyolası üzerine yüzü- koyun — yatarak - hıçkırıklarla ağlamağa başladı. ANADOLU Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet Tdarehanesi: İzmir İkinci Beyler sokağı €. Halk pârtisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 — Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üç aylığı 500 kuruştur Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Hir yerde karısı 5 kuruştur. Siyaset.. Aşk Edebi, Tarihi, macera romanı 53 ŞA Saat on birde, çiftçi Següre evinden çıktı, doğruca şatoya, Dük'ün nezdine gidecekti. Hava sakin ve berraktı gök yüzünde en küçük bir bulut bile yoktu. Kuvvetli bir güneş, yaldızlı ışıklarını her - tarafa yayıyordu, Gayri me'nus - hiçbir hiçbir gürültü yoktu; İnekler sessiz gibi geçiyorlar, uzaktan bir çobanın sesi duyuluyordu. Següre şatonun büyük ka- pısından içeri girdiği vakit Dük'ü, Kora'yı ve Dük Ger- men'i gördü. kahve altıdan evel hava almak için çıkmış- lardı. Dük, çiftçiyi görünce dostca bir selâm verdi ve: Seni gördüğüm için memnun oldum. Sana söyli- yeceklerim var.. Dedi. — Ben de size bazı şeyler söylemek için ğeldim, Dük hazretleri! Ve, Següre Dük'ü hürmetle | selâmladı. Dük: Bürada gördüğün Kora Pe- arl. Kontes Morkviç - kızın Pibulet'i beraberinde Paris'e götürmek istiyor! Bu talep kızının menafiinedir ve bende böyle olmasına taraftarım! Dedi. Següre yüzünü buruşturdu. Buraya, kızının Paris'e gitme- sine muhalefet için gelmişti. Fakat Dük o kadar samimi söyliyordu,ki bunun karşısında mukavemet mümkün değildi. Sonra... Kendisine bu kadar iyiliği dokunan, bir sürü ala- cağına mukabil hala para yardımından çekinmiyen yakında öleceği söylenen bu iyi ve güzel adama mukave- met doğru olur muydu?. sır, ve Kai "Zoğlul paşa- nın cenazesi.. Kahire, 19 (A.A)— Zağlul paşanın cesedinin Kahirenin eski mezarlığından 1930 sene- sinde milli iane ile inşa edil- miş olan türbeye askeri mera- simle nakli esnasında yarım Milyon Mısır'lı hazır bulun- muştur. Üzüm satışları: Bu akşam Kemeraltında Hilâl, Karataştada Santo; Keçecilerde yeni İzmir, Irgatpazarında —Asri eczane- leri açıktır. * Kama taşımak Tepecik'te Ajman kulesinde Ahmed oğlu Hasan'ın üzerinde bir kama bulunmuş ve zabıtaca alınmıştır. — Sonu var — "| makalede dünkü celseı a| tedbirlerin -kaldırılması Alıcı K& TÜ Celârdin B Bo Taranto — -9 25 29 $. Emin 9 50 8 J. Taranto mah. 7375 7375 7 Kaptan Ahmet —10 10 3 H. Hanri w 267 517443 517710 Zahire satışları Ç Cinsi K. K. 100 Ton Buğday 67 100 > 11 Arpa 3 3 30000 Kilo P. Çekir. —3 25 — 3 25 36311 ,, yapeğ 49 — 66 50) NADOLU, Baldvin kabinesi © . çekilecek mi? —Başı T inci sahifede— tutmamış ve İngilir tarihinde en büyük siyasası ihaneti irtikâp et- miştir. Mumaileyhten sonra M. Loyd George söz almış ve bükümeto karşı daha hücumlarda bulunmuştur. Milletler cemiyetinin şiddetli cephesi henüz bozguna uğramamış- ur, M. Eden Cenevreye bu işi yap- mak, Bu cepheyi bozgüna uğrat. mak için gidivor. Kendisi Cenevre- ye milletler cemiyetini ezmek, par- ça parça etmek için gidiyor. Bu işi başka birine bırakmasını çok arsu ederim. M. Loyd George, milletler ce- miyeti “mukavelenamesinin derpiş etmekte olduğu bütün tedbirlerin tatbiki hususunda Fransanın İngil- tereye müraharet etmiye hazır olup olmadığımı sormuştur. M. Eden ga cevabı vermiştir: — Yeni Fransız hukümctl er- kânı ile birçok defalar görüşmek fırsatını elde ettim. Framsız ricali zecri tedbirlerin kaldırılması mes- elesinde ön-cayak — olmağa hazır ol- madıklarım söylediler. Ve İngiltere hükümeti ile beraber çalışmağı çok arzu etmekte olduklarını bildirdiler. Y Pransa hükümeti bana şimdi edbirlerin muhafaza- sını mi yoksa yeni tedbirlerin tat- bikine müzaharet etmesini mi arzu etmekşe — olduğunu bildirmedi. zec sarih — surette M. Loyd George şu mukabele- de bulunmuştur: — Zeecri tedbirler tatbik edil- diği zaman harp tehlikesi azalmış idi. Büyük İngiliz harp filosunun İalyanlara karşı koyamıyacağı gibi inanılmaz bir söz sarfetmeye imkân tasavvur olunabilir mi? Rizim de- nanmamız hali hazırda her ihtima- le karsı mükemmel surelte hazır- Tanmıştır, — İtalya müstesna olmak üzere bütün Akdeniz devletleri size müzaharet etmiye hazır idi. Buna rağınlan siz. kaçtınız. Bundan sonra M. Loyd George gürleyen bir sedle kollarını M. Edene — ve kabine erkâmıne doğru uzatmış - olduğu halde şöyle de- miştir: Bu gece alçakcasına teslim ol- dük. Alçak işte burada. Muhalefete — mensup — birçok meb'uslar M. Baldvindan — çu eval. lere hemen cevap . vermesini mişlerdir, Başvekil süyle demi ger İngiltere herhangi bir tehdide maruz kalmış olsaydı, eli silâh tutan herkes silâha olacaktı. Londra 19 ( A.A ) — Roisleri Saymen — olan milli liberal grubu meb'uslarile — reisleri Makdonald olan milli işçi grubu meb'asları zeeri tedbirlerin kaldırılması kara- rında hükümet kendilerinin reyini sormadığıcdan — salı günü hükümet aleyhinde vey vermeğe hazırlan. maktadırlar. Bu takdirde Saymen ve Makdonald kabineden çekile- cekler ve kabine münhasıran mu- hafazakârlardan ibaret kalacaktır. Paris, 19 (Radyo) — Madam Taboyi Övr gazetesin: Barı- bineyi de Növil Çemberlây'nın ku: racağını yazmakta, bu hâdisenin pek yakınla olacağını kaydetmek- tedir. Roma, 19 (A.A) — İtalyan ga- zeteleri. Eden'in zeeri tedbirler hakkındaki beyanatım veşretmekte ve İngiltere'nin Cenevre'de zecri teşehbü- sünde bulunacağını yazmaktadırlar. Londra, 19 (AA) — İşçi par- tisi halka hitaben niye> başlığı ile neşrettiği bir be- mnamede hükümeti, resmen gi- ştiği taahbütleri tutmamaklı ham etmekte, İngiliz dış siy nin anahtarı milletler cemiyeti ol- duğunu ilân eylemekte ve halkı milletler cemiyetinin idaresi altında kollektif emniyeti, sulhu ve adaleti müdafaaya ve milletler cemiyeti konsey ve assamblesinin meş'um toplantısından evel sesini duyur- miya davet eylemektedir. Londra, 19 JRadyo) — Avam kamarasının bugünkü toplantısında, e. TELEFON Londra, 18 (A.A)—Morning Post gazetesinin Roma'dan öğrendiğine göre, İtalyan hü- kümeti zecri tedbirlerin kal- dırılması ile iktifa ederek kendisi de mukabelei bilmisil olmak üzere koyduğu zecri tedbirleri kaldıracaktır. Bu de- mektir. ki, İtalya boğarzlar konferansına ve Lokarno dev- letlerinin ileride yapacakları müzakerelere iştirak edecek ve nihayet Akdeniz'de bir de- niz anlaşmasının imzasını gö- rüşecektir. Atina, 19 (A.A.) — Başba- kan Metaksas ecnebi gazete- cileri kabul ederek kendile- rine muhtelif meseleler hak- kında beyanatta bulunmuştur. Başbakan hükümete diktatör- lük temayülleri atfeden - şayi- alar hakkında bunların asıl ve esaslı olmadığını söylemiştir. Başbakan, Türkiye'nin müt- tefiki bulunan Yunanista'ın Montrö konferansında Türk noktai nazarına — müzaharet edeceğini, Türkiye'nin yapa- cağı müsbet teklifleri henüz bilmemekle beraber Türk pro- jesinin Yunanistan'ın müdafaa etmesini takarrür etmiş bulun- duğunu bildirmiştir. Metaksas Alman bankası direktörünün yaptığı seyahatın münhasıran ekonomik — mahi- yette olduğunu ve elde edilen anlaşmanın Yunan-Alman kle- | ring hesabından Yunanistan'ın geriye kalan alacaklarının tarzı başbakan Baldvin söz alarak de- | miştir " — Zeeri tedbirlerin kaldırıl- ması, Avrupa'nın bulunduğu müş | kül vaziyet dolayısile takarrür et- | miştir. Aksini iltizam edecek olur: sak, uluslar sosyetesinin ölümünü tesi otmiş olacağız. Avam kamarası müzakerrleri sona erdikten sonra, sarayın etra. fında toplanmış olan binlerce halk, Baldvin'le Lord Eden'i hararetle alkışlamıştır. Berlin, 19 (A.A) — Eden'in dünkü beyanatı münasebetile Alman matbuatı İngiliz siya- setinin Almanya'yı anlama- makta devam ettiğini ve Al- man İtalyan münasebatının ya- kında yakılacak olan Cenevre | müzakerelerine bağlı bulundu- ğunu yazmaktadır. | Kap, 19 (ALA) — İngiliz * hükümetinin zecri tedbirlerin kaldırılması hakkındaki kararı cenubi Afrika'da çok fena kar- şılanmıştır. En nüfuzlu gazete olan Kap Times diyor ki: Eden'in dünkü İngiliz Avam kamarasındaki beyanatı şim- diye kadar Avam kamarasında bir İngiliz dış bakanının yap- tığı beyanatların en utandırı- cılarından biridir. - Londra, 19 (A. A.) — İşçi partisi hafta tatilinde zecri tedbirlerin kaldırılması aley- hinde bütün İngiltere'de şid- detli bir mücadeleye hazırlan- maktadır. Mamafih bu sabahki gazetelerin ekserisi mesai günü avam kamarasında yapılacak iti- mat reyinde hükümetin büyük bir ekseriyet temin edeceğine zarına mü Yunan heyeti Montrö'ye hareket etti. Japonya murahhasını tayin eyledi. İtalya da konferansa | Üya, HAB TELGRAF temin — eylediğini beyan etmiş, Yunanistan'ın bir akdeniz misakını Akde- nizde alâkadar bütün devlet- lerin — iştirakile tahakkukunu görmekle bahtiyar - olacağını kaydeylemiş, zecri tedbirlerde Yunanistan'ın Milletler cemi- yetince verilecek karara uya- cağını nihayet Bulgar - Yunan — münasebatı hakkında ihtilâflı mes'elenin münhasıran ekonomik - oldu- ğunu çünkü iki memleket ara- sında siyasi ihtilâfların mevcut olamıyaçağını ve mezkür eko- nomik ihtilâfların iki tarafında memnuniyetini mucip bir tarz- lesviyesini söylemiş ve ai sı TELSiZLE Yunanistan, Türk noktaina- zaheret edecek. iştirak edecek.. da hallini Yunanistan'ın arzu etmekte olduğunu - ilâve et- miştir. Atina, 19 (Radyo) — Bo- ğgazlar konferansına — iştirak edecek olan Yunan murahhası heyeti M. Bavrodi'nin riyase- tinde hareket etmiştir. Heyete hariciye direktörle- rinden M, Mostra M. | Androli, Yunan'istanın Ankara Navali de iltihak etmiştir. M. Polisti Paris'ten Montrö'ye ge- lerek heyete riyaset etmiştir. Cenevre, 19 (Radyo) — Ja- ve ponya hükümeti Montrö'de M. Şato tarafından — temsil edilecektir. mrg Mısır fevka- İtalya'da İstirahat |lâde komiseri.. ediyormuş. Roma, 19 (Radyo) — Prens Starhemberg'in Vini Nanno'da ikametinin siyasi hiçbir mahi- yeti yoktur. Prens Adriyalik sahillerinde tebdilhava ile meş- guldür. İspanya hariciye nazırı Paris'te Fransız ricalile görüşecek Madad - 10 Radyö) — di panya hariciye bakanı M. Bas- Cenevre'ye — gitmezden evel Paris'e uğrayacak ve Fran- sız hariciye bakanile bazı mü- zakerelerde bulunacaktır. |Londrada atyarışları Londra, 19 (Padyo) — As- kot atkoşularında birnci mü- | kâfat Ömer ve Bağdul ismin- deki atlar tarafından kazanıl- mıştır. Leh kabinesine mut- lâk salâhiyet verildi Varşova, 19 (Radyo) — Le- histan Diyet meclisi yaz tati- linden evel kabineye mutlâk salâhiyet — vermiştir. Kabine milli müdafaa işlerinde de mutlâk — salâhiyetle — hareket edecektir. muhakkak nazarile bakmak- tadır. P |Yeni direktifleri hamilen Kahire'ye hareket etti.. Londra, 19 (Radyo)— Mısır Fevkalâde komiseri Sir Miles Lampson, Hariciye erkânile ve M. Eden'le müzakerattan sonra yeni direktifleri hamilen Ka- hire'ye hareket etmiştir. Erkânıharbiye Reisleri memleketlerine dönüyorlar Bükreş, 19 (Radyo) — Çe- koslovakya umum erkânıhar- biye reisi general Bleviç ve refakatlerinde bulunanlarla bir- likte Porova havzasında bir gezinti vapmışlardır. General- ler yarın memleketlerine av- det edeceklerdir. Günarlayn şirketi Bir Küin Mari Daha İnşa- sına Hazırmış.. Londra, 19 (Radyo) — Sir Növil Çamberlâyn, Günarlâyn vapur şirketinin ikinci bir kra- liçe Mari vapuru inşasına ha- zar olduğunu — meclise bildir- miştir. Şaht Berlin'e gitti Peşte, 19 (Radyo) — Dok- tor Şaht bu sabah tayyare ile Berlin'e gitmiştir. ZVT a a nunm nma DŞ M ee pçe Bn. Sşafiaba gee' n