June 21, 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

June 21, 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

4 Sayla 2 Düşündüklerim Avukatlar Arasında Düello Gazetelerin yazdığına göre, iki arkadaşına düello teklif Ü 2 — Hâdisenin hukuk adamlarıdır. 3 — Hâdise, mesleki, yani doğmuştur. simaları, Şu üç noktayı tebarüz ettirince, Hâdise, adliye çatısı altında geçiyor. İstanbul'da bir avukat, diğer etmiş. sırtlarında adli hukukf ve adli sebeplerden hayret içinde, hattâ ıstıs rapla sormak lâzım değil midir ki: Hukukçular, kendi mesleklerinde doğan ihtilâflarda, ihkakı hak yolunda, kanun fevkine çıkar ve ellerine tabancaları, meçleri alırlarsa okuyup yazmak bilmiyen köylünün; Kanunu kavramıyan işci ve esnafın bir. tarla delik için, bir şu veya bu rişmeleri mazur görülmez mi? n, bir gün- için, sokakta mukateleye gi- Türk vatandaşına moda olması lâzım gelen hukukçu, elinde Türk camiasının nizam ve hukuk müeyyedesi olan kanun ye- rine silâh taşımağa kalkarsa, adliye müessesesinin hükmü nedir ki?, Bu zat, kanunun, vatandaş şeref ve haysiyetini ko- rumâk kifayeti taşımadığını idd ia ediyorsa, kamutay ve adliye vekâletinin Ankara'da bulunduğunu unutmamalıdır. Aile harimindeki karı ve koca hâdiselerini bile tanzim eden cumuriyet kanunları, adliye çatısı altında, avukatlar arasındaki meslek ihtilâflarına mı kâfi gelmiyor? Gene unutmamalıdır ki, düello, kanunsuz devirlerin, yahut ta kendilerini kanun fevkinde gören asılzadelerin ve macerape- rest şövalyelerin bir mirasıdır. metana başvurmasını mazur Bir avukatın bu eski devirler gösterecek hiçbir sebep yoktur. Bizce bu, Türk kanunlarına ve adliyesine bir tecavüzdür ve böyle tesbit edilmelidir. Orhan Rahmi Gökçe İngiliz Siyasası Sİlaaa v casabük Bir Gazete, Uluslar Sosyetesini De Ter- ketmeliyiz, Diyor. Paris, 20 (Radyo) — Jurnal de Deba, İngiltere'nin yeni siyaseti hakkında yazdığı bir makalede “Bunu çoktanberi Fransa'nında yapmış olması lâ- zımdı. yapılan müzakerelerde tecrid edilmiş vaziyette kalmamak için vakit kaybetmeden İtalya ile temasa geçmek icab et- mektedir., Demektedir. Londra, 20 (Radyo) — Eve- ning Standar gazetesi, M. Ede- nin nutkunu teşrih ederek: "İtalya'nın dostluğu İngiltere için lâzımdır; fakat M. Eden bu işi başaracak siyaset adamı değildir., Evening Niyüz de: “Sade zecri tedbirleri kaldırmak de- gil, Uluslar sosyetesini de terk etmek Tâzımdır. Cenevre'de hâdisatın inkişafı çok yeni şey- ler gösterecektir., Demektedir M. Baldvin Bu günlerde bir Nutuk verecek.. Londra, 20 (Radyo)— Baş- vekil M. Baldvin refikası ile birlikte sayfiyeye gitmiştir. M. Baldvin bugünlerde bir nutuk- ta verecek ve önümüzdeki haftanın ilk günlerinde Lond- ra'ya avdet edecektir. General Ali Hikmet İzmir'e Gelecek.. İstanbul, 20 (Hususi muha- birimizden) — General Ali Hikmet, yakında spor işleri için İzmir'e gidecektir. . Amasya valisi Kadri » Tokat valisi - Fatz Ergun, Ti valisi Nazmi Töker, Niğde valisi Faik Üstün, Konya valisi Cemal Bardaki, Yozgat valisi B. Baran, Seyhan valisi Tevfik Hadi Baysal, Amasya valisi Etem Akıncı, İçel — valisi Rüknettin antep valisi Ali - Rıza Çi valisi — Hayri — Sırtıkızli, Gorki'nin ölümü — — Hükümetimiz de Sovyet Rusya'ya taziyetlerini bildirdi Ankara, 20 (Hususi muha- birimizden) — Sovyet edibi Maksim Gorki'nin ölümü mü- nasebetile — Başbakan İsmet İnönü tarafından Sovyet Rusya icra komitesi rcisi M. Molo- tof'a ve Dışişleri Bakan vekili Şükrü Saracoğlu tarafından da Sovyet Rusya dış bakanı M. Litvinof'a taziyet — telgrafları çekilmiştir. Moskova, 20 (Radyo) Maksim Gorki'nin ölümü mü- nasebetile muhtelif devletler büyük elçileri, icra komitesi reisi Molotof'u ziyaret ederek taziyette bulunmuşlardır. Tür- kiye Başbakanı General İsmet İnönü ile Fransa meb'usan meclisi reisi M. Heryo'dan da M. Molotof'a — taziyet telgraf- ları gelmiştir. Moskova. 20 (A-A) — Mak- sim Gorki'nin vefatı dolayı- sile bütün Sovyetler birliği matem içindedir. Şehirlerde, fabrikalarda, kolhozlarda ma- tem toplantıları yapılmaktadır. Gazeteler Gorki hakkında uzun makaleler neşretmekte ve ayni zamanda Sovyetler birliğinin her köşesinden ve yabancı memleketlerden gelen taziyeleri bildirmektedirler. Kaçakçılıkla Mücadele... Ankara, 20 (A.A)— Geçen bir hafta içinde Gümrük mu- hafaza örgütü 8I ka- çakçı, 3453 kilo gümrük kaçağı, 33,440 defter sigara kâğıdı, 1320 paket sigara, 183 altın lira 48 Türk lirası, 45 gram Eroin, üç tüp Neo kokain, bir tüfek ile 47 kaçakçı hayvanı ele geçirmiştir. Yugoslavya'da ' İzorlu bir fırtına.. Belgrad, 20 (Radyo) — Dün son valisi - Feyyaz Durmuş Evren- dilek, Kırşehir valisi Mitat Saylam, Sıvas vali vekili Ahmet Refik, No- van, Maraş — valisi Adli Bayman, — Çankırı valisi - Derviş filüsmü Üz- çıkmış ve bunu da şiddetli bir dolu takib etmiştir, Dolunun şiddetinden umumi hayat bir çeyrek saat tamamile W y - | İ NADOLUg İ Telgra Haberleri öne we | Mtalya, zecri tedbirler kaldı- rılsa bile, kendisi boy- kotaja devam edecekmiş.. Fransız gazeteleri; zecri tedbirlerin kaldırı- İacağını ve fakat, Habeşistan'ın Italya'ya ilhak edilemiyeceğini yazmaktadırlar. Paris, 20:(Radyo) — Uur nal dö Deba), Zecri tedbirler kalktıktan sonra dahi İtalya'- nın mukabil tedbirleri kaldır- mıiyacağını ve 52 devletin ticaret malları hakkında tatbik ettiği boykotaja devam eyli- yeceğini, her gün (Yalnız İtal- yan malları kullanınız !) Şek- linde yeni yeni yaftalar yapış- tırılmakta olduğunu haber ver- mektedir. Roma, 20 (Radyo) — Yarı resmi salâhiyetli bir zat, be- yanatında demiştir ki: - Zecri tedbirler kalkınca mukabil tedbirler de tabiatile kaldırılacaktır. Zecri tedbirle- rin ekönomik kısmı bizim milli endüstrimizin fevkalâde inki şafını mucib olmuştur. İtalya, bundan istifade arzusunda de- 'fildir. Önun Şa yeya bu.dey; let aleyhinde hiçbir husumet duygusu yoktur. Gene bu zat, M. Eden'in nutkunun memnu- niyetle karışık - bir sükün ve huzurla dinlendiğini - söylemiş ve: — Bu 'nütuk, “İtalya “hosa- bına siyasi ve askeai bir mu- vaffakıyettir. Elân bir Habeş hükümetinin — bekasını iddia eden şayialar, bu nutukla tek- zibe uğramışlardır. Paris, 20 (H.R.)— İngiltere ve Fransa hükümetlerinin, İtal- ya aleyhine tatbik edilen zecri tedbirleri kaldırmalarından bah- seden Fransız gazeteleri, muh- telif mutalealarda bulunmak- | tadırlar. Figaro gazetesi, yalnız zecri tedbirlerin kaldırılacağını, fa- kat Habeşistan'ın ilhakının tanınmıyacağını yazıyor, Zecri tedbirlerin kaldırılması başka, ilhakın tanınmasının başka ve Cenevre paktının tadili mese- lesinin de yine başka şey ol- duğunu ve bu meseleler ara- sında lojik bir münasebet varsa da bunların üçünün bir- den Cenevre'de mevzuu bahse- dilmesi doğru olmadığını ilâve ediyor. Gurnal) gazetesi de, İngil- tere için yapılacak kombine- zonlardan bahsederek üç türlü kombinezon bulunduğunu ya- zıyor ve bunları şu — süretle sıralıyor: 1 — İngiltere, Fransa ile Almanya'yı barıştırıp bir blok yapmalı ve İtalya'yı durdur- malı, 2 — İngiltere; İtalya ve Al- manya ile bir blok yapmalı, Fransa'yı durdurmalı. 3 — İtalya ve Fransa ile birleşerek Almanya'yı durdur- malıdır. Bu kombinezonlardan mühimmi -üçüncüsüdür ve İn- giltere, bunu yapmağa çalış- malıdır. Övr gazetesi de, zecri ted- birlerin tesirsizliği karşısında onları kaldırmanın ehemmi- yetsiz bir hâdise ve kollektif en Fransa'daki Grev, Gittik- 'çe Şiddetini Kaybediyor Maamafih bazı müesseselerde yeniden grev hareketleri başladı. Paris 20 (Radyo) — Grev gevşemiş olmakla beraber henüz büsbütün bitmiş ve halledilmiş değildir. Dün Jabat mıntaka- sında da büyük bir grev ilân edilmiştir. Lovarda maden imalâthanelerinde bir uzlaşma temin edil- miş isede iş ancak pazartesi günü başlıyacaktır. Tulon'da grev genişlemiştir. Strazburg grev azami şekili bulmuştur. Sen'de bir takım müesselerde grev ilân edilmiştir. Haver'de 2500 amele, vapurlarda ve sefinelerinde grev - halindedirler. Marsilya'da grev vaziyetinde bir salâh hasıl olmuştur. Bu Pr. Zati _E LHA M RA Telefon 2573 Amerikadan yeni gelen, kuvvetli Türk illüzyonist ve manyetizörü asrımızın en Sungur Manyatizm, ipnotizm, fakirizim, illüzyonizm üstüne harikulâ- de heyecanlı fenni tecrübeler ve hünerler gösterecektir. Bir kadını gözleriniz. önünde destere ile parçalıyacak, bir kadını da iskelet haline getirecektir. İzdihama meydan vermemek için numaralı biletlerinizi şimdiden aldırınız. Akşamları 9 da başlar. Cumartesi ve Pazar gündüz 5 de matine.. FİYATLAR: emniyetin zaala uğramaması için bu hareketin doğru oldu- ğunn yazıyor. Roma, 20 (Radyo) — Res- mi — mahfellerde — İtajya'nın, zecri tedbirlerin -kaldırılması hakkında henüz Milletler ce- miyetince karar verilmemiş olduğu için Cenevre'de ay sonunda toplanacak olan Mil- letler cemiyeti assamblesine iştirak etmiyeceği söyleniyor. İngiltere hükümetinin, bu ted- birjerin kaldırılması hakkın- daki kararı, henüz zecri ted- birleri tatbik eden devletlerin hepsinin bu tedbirleri kaldır- dığı demek değildir. Selâhi- yettar bir hükümet adamı, Havas ajansı muhabirine be- yanatta bulunarak İngiliı diş bakanı M. Eden'in son nut- kunun ortalığa bir sükün ve huzur verdiğini, zecri fedbir- lerin şu veya bu devlet hak- kında tatbikinden bir fayda hasıl olmiyacağı anlaşıldığını, n İtalya lehine ini söylemiş ve İtalya'nın, istikbale artık em- niyetle bakmakta olduğunu ilâve etmiştir. e M. Hitler M. Şuşning'le 'neler konuşuyor? İstanbul, 20 (Hususi muha- birimizden) Buraya gelen haberlere — göre - yakında - Âle maniya cumurreisi M. Hitler'le Avusturya başbakanı M, Şuş- ning arasında mühim bir mü- lâkat olacaktır. Bu görüşmede Avusturya ile Almanyanın an- laşacakları uzlaşacakları tahmin ediliyor. Siyasi mafil- lerdebu mülâkata büyük bir ehemmiyet veriliyor. İstanbul - İzmir hava postrsı Müdüriyet tetkikat yapmağa geliyor. İstanbul, 20 (Hususi muha- birimizden) — Hava yolları müdürü Şevket, tayyare ile Ankara'dan İstanbul'a gelecek ve buradan da hava yolu ile gidecektir. — İstanbul, İzmir arasında tesis edilecek hava postaları için İzmir'de tetkikler yapacak, İstanbul, İzmir hava postası hattını tet- kik edecek ve meydanın ne- rede olacağını tesbit eyliye- cektir. Maliye vekili Ankara, 20 (Hususi muha- birimizden) — Maliye - vekili Fuad. Ağralı bu gün Ankara- dan İstanbul'a gelmiştir. Temsil mektebi İstanbul, 20 (Huşusi muha- ve İzmir'e öğlerüzeri müthiş bir fırtına |Husust 100, birinci 75, salon ve balkon 50 kuruştur| birimizden) — Maarif Vekâ- Dikkat letince bir temsil mektebi « Yarın akşam programl) açılması hakkında yapılmakta © tamamile değişecektir olan tetkikler ilerlemiştir. Tem- sil mektebi, busene Ankara'da Küçük Haberler Amerika'lılara yardım Vaşington, 20 - (Radyo) — Hükümet memleketlerine dö- necek Amerika'lılara yardım etmek ve dış memleketlerde yabancılarla — evlenmiş olan Amerika'lı kadınların memle- ketlerine dönmeleri için karar almıştır. Amerika'lı kadınlara, kocalarından ayrılmaları teklif edilecektir. Yunan halk partisinde Atina, 20 (Padyo) — İkiye ayrılmış olan halk partisi bir- leşecektir. Yeni patinin idare meclisinde M. Rali, M. Strato da bulunacaktır. Haziranın 29 unda fırkaların içtimamda bir- tasdik edile- umumi heyet leşme keyfiyeti cektir. Fransa'da yeni bir mektep Paris, 20 (Radyo)— Fransa hava bakanlığı, teknik bir hava mektebi tesisine karar vermiştir. Tayyare ile devrialem: Bükreş, 20 (H.R.)— Vaktile Villi Kost'un yaptığı tayyare ile devrialem seyahatını - tek- rarlamak ve rekor tesis etmek için bir Romen tayyarecisi hazırlığa başlamıştır. Bu seyahatın istilzam ettiği masraf 18 milyon Levadır, Paranın temini için iane top- lanacaktır. Bükreş, 20 (A.A)— Tanın- mış Romen - tayyarecilerinden Bahru Kanta Kure, 40 bin kilometrelik bir mesafe kate- derek son bir devrialem seya- hatı yapmak için bir teşeb- büse girmek niyetindedir. Tay- yareci, Paris'ten kalkacak ve Rusya, Behrenk boğazı, Alaska, Kanada ve Nevyork'tan geçe- rek Atlâs Okyanosunu da aşmak suüretile Paris'e gele- cektir. Fransa'da kapanan teşkilât Paris 20 (A.A) — Faşist ma- hiyetindeki teşkilârların dağıtılması hakkındaki kararname resimi gaze tede intişar etmiş ve adli polis komiserleri bu — kararları dört tep kilâta bildirmişlerdir. Bu teşkilât- ların dağıtılması herhaagi bir. vak'a çıkmadan yapılmıştır. Fransa ve olimpiyatlar: Paris 19 (A. Ay — Fransa hü- kümeti Berlin alimpiyatlarına res- mi mümessil göndermiyecek yalnız Fransız — atletlerinin bu olimpiyat. lara — iştirak edebilmeleri için bu- günlerde tahsisat kabul edecaktir. Lozan üniversitesi: Lozan, 20 (Radyo) — Lo- zan'ın Akademik senatosu Lozan — üniversitesitenin — yü- züncü senei devriyesi merasi- mini hazırlamak üzere toplan- mıştır. Bu münasebetle üni- versite mezunlarından büyük mevki alanlara davetnameler gönderilmiştir. Ve M. Mussolini'ye de da- vetname gönderilmiştir. Yeni bir yıldız: Berlin 19 (A. A) — Bu sabah Berlin Babelsberg rasathanesi cep- he burcunda yeni bir yıldın keş- fotmiştir. Hindenburg balonu: Berlin 20 (Radyo) üçüncü şin için — Fre Hinden- ü Ame- shafenden burg balonu, rika seferi barehet etmütir. İsviçre'de de zecrf tedbir- lerin kaldırılması istendi. Bern: 20 (Radyo) — İsviçre federal meclisinde M. Ruska tarafından zecri - tedbirlerin kaldırılması hakkında bir tak- rir verilmiştir. Takrir kabul edilmiş ve zecri tedbirlerin kendiliğinden kalkmaktâ — olduğu — bildiril- miştir. ; ğ