21 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

21 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

20 Genç kral, kendisine çok bahalıya mal | olan ilk zaferini kazandı.. Fransova'nın hassa süvari- leri bu korkunç kuvvet karşı- sında adeta eridi; Alman üc- retli askerleri bir biyanet kar- şısında kaldıklarını sandılar; çünkü onlara İsviçre'lilerin ilk temasta silâhlarını bırakacak- ları söylenmişti. Birinci Fransova, kendi ce- saretine güvenerek ikibin pi- yadenin başında olarak mai- yet askerlerini de müsademeye sürükledi. Bu şiddetli taarruz karşısında İsviçre'lilerin piştar kolları gerilediler. Kral hücu- munu iki defa tekrarladı; top- lar yeniden mevzi aldılar ve faaliyete geçtiler. Harb meydanını kesif bir toz tabakası kaplamıştı. Gö- ğüs göğüse harb müthiş bir şekil aldı. Bu korkunç müca- deleyi gece, ancak gece yarı- sınâ doğru durdurabildi. Birinci Fransova, -Düşmanın kendisini diğer muhariplerden farketmesine sebeb olan- be- yaz zanbak çiçekleri süslü fa- kat harpta berbad Bir hale gelen zırhi. üzerinde olduğu halde askerlerini topladı. Elinde üç mızrak — kırılmış, bindiği at yaralanmış zırhtan başlığı korkunç bir şekilde delinmiş ve hayatı on defa tehlikeye düşmüştü. Su içmek için miğferini başından çikar- dığı vakit Ççenesinin kan ve toz içinde olduğu görüldü. Kral, kendisine verilen suyu yulamadı. Su tası olarak kul- lanılan, bir askerin çelik baş- Tığı içinde kan vardı! Borizenler, mütemadiyen bo- ru çalarâk dağınık olan kıt'a- ları davet ediyorlardı. Atını değiştiren kral, bir müddetçik istirahate çalıştı. Gün doğarken harb tekrar başladı. Fransız'lar selâmeti ancak zaferde bulacakları için fevkalâde surette harb edi- yorlar ve mütemadiyen toprak kazanıyorlardı. Birden bir sü- vari: "Sen Mark! Sen Marki, Diye bağırdı. Gelenler, biraz geç olmakla beraber Venedik'li yardım kol- ları idi. Bu kuvvetlerin görün- mesi üzerine İsviçre'lilerin yer- lerini bırakmamış olanları da tutunamadılar, Milâno üzerine rüc'ata başladılar. Galipler: — Düşmanın hepsini esir tutmalı, kılıçtan geçirmeli! Diye bağırışıyorlardı. Fakat, istikbalde kendisine bağlamak istediği için kral, mağlüb İsviçre'lilerin takibini şiddetle yasak etti. Birçok bayrak, silâh ve esir elde edilmişti. Bunlar toplanır- ken, henüz bitmemiş olan harb gürültüsüne müthiş bir infilâk sesi de karıştı. Ve, kral, henüz harb silâh- Tarı üzerinde olduğu halde, muzaffer Aaskerleri arasında göründüğü zaman, müthiş bir alkış başladı! * ** Ortalık kararmakta olduğu halde kral yoluna devam etti. Bu zafer, yirmi senedenberi kralın hasretini çektiği zaferin — ilki idil Fakat bu zafer, çok pahalıya kazanılmıştı. Harb X BÜYÜK TARİHİ TEFRİKA Birinci Fransovaı Çeviren: F. Şemseddin Benlioğlu sahasında — 10,000 - ölü yatı- yordu! Kral, maiyeti tarafından ta- kib edildiği halde, bir mezba- hayı andıran harb - sahasını hiçbir. şey söylemeden do-W laştı, Fransa'nın en asil ve — kiy- metli prensleri, gençleri sefer- ber olarak ve silâhlarile kralın gözüne emsalsiz bir güzellik arzediyorlardı. b Kral bunlardan - tanıdıkları- bvın her birisine ayrı, ayrı ilti- fatlarda bulundu. Fakat, yerde kanlar içinde yatanlar arasın- da da tanıdık simalara tesa- düf etti, Bunlara minnet ve şükranlar:nı ne suretle ifade edeceğini bir türlü tayin ede- | medi ve: Dostum.. —Arkadlaşım!. Dedi. Fakat yerdekilerin he- men hiçbirisinden cevab ala- w madıl Harb maktullerinin birçoğu çıplak bir halde idiler; bir karga alayı gibi ” muharib orduları takib eden soyguncular, bun- Jarı çoktân soymuş ve orta- | dan kaybolmuşlardı. Kralla birlik zafer sahasını gezmiş olan — ihtiyar mareşal Trivulse, sonradan: —Sonu var— | Belediye ANADOLU, Burnava şarbayına halk cevap veriyor. 100 İmzalı bir mektupta Burna- va belediyeciliği izah ediliyor. Burnova belediyesi hakkında | gazetemizde çıkan — tenkitler sebebile, Belediye reisi Fehmi bize bir cevap vermişti. Dün Burnova'dan yüz imzalı bir mektup aldık. yüz.imza, hiç şüphesiz, Burnova gibi küçük bir nahiye merkezi için çok mühimdir ve bunun bir mâ- nası vardır. Mektup şöyledir : Sayın gazetenizin Burnova reisi hakkında - bir müddettenberi devam ile haklı neşriyatına — karşı, Belediye reisinin verdiği asil ve esastan uzak cevaba hayret ettik. Bu zat, memleketin belediye umu- ru ile kat'iyen alâkadar ola- mamaktadır. Çünkü kendi ti- careti dolayısile sabahtan ak- şama kadar İzmir'de meşgul olmaktadır. Bu hal, yalnız Burnova'lılarca değil, İzmir'li- lerce bile malümdur. Hiç ol mazsa bunu itiraf etmesi lâ- | zımdı. Meydanda olduğundan bahsettiği - âsarına — gelince, acaba her sene Burnova ça- yına yemlik olan ölülerimize yaptırdığı — kabristandan mı, yoksa memleketi bir mezbele halinde bırakan - tanzifat işle- rinden mi. geçen sene gelişi güzel yapılan bazı döşemelerin kontrolsuzluk yüzünden aradan iki ay geçmeden eski hallerine Nazilli'de Mektep Faaliyeti , Hacı beyli mektebi talebesi, muallimleri ile bir arada Nazilli'den yazılıyor: Hacı beyli ilk okulu talebesi öğret- menlerinin çalışmalarile şehir okulları öğrencilerine parmak ısırtlıracak derecede çok mükemmel bir ayrılık müsameresi vermişlerdir. Bu müsamereye Nazilli Halkevi gençleri, bando ve orkestrası da katılarak köylülerimize iyi bir gece geçirmiş- lerdir. Köy öğretmeni Şükrü Erdem'e, köylüler ve bilhassa değerli ilgilerini esirgemiyen Sevindik'li köyü halkına ve bu işte çok yardımı dokunan Parti ilçe kongresi delegesi Şevket Ünlü'ye gençlik ve memleketçilik adına teşekkürlerimizi sunarım. Uşak'ta birinci devre likleri Uşak Gençler birliği takımı Uşak'tan yazılıyor: Uşak Gençler birliği varlığıyla, vahdetiic spor hizini gittikçe arttırmaktadır. Halkevi spor komitesince yapılan karşılaşma fikâstüründe birinci farkile bitirmiştir. Gençler birliği devreyi - büyük sayı nci devreden de emin bu- lunuyor. Takım çok enerjik ve müsteittir. Kulüpte de ona göre büyük bir çalışma gözükmektedir. gelmiş olmasından mı bahset- mek isteyor ?. Bunların hiç birisinden de- gilse, her halde, elektrik am- püllerini değiştirmiyerek — bir çok sokakların zındanda kal- dığından veya memlekette içi- lecek bol mikdarda ( 3 İnaç- lık) ve yüksek evsafta mevcut suyu memleket namına temlik ettirmeyip de — Burnova'lılara kireçli su içirerek, hamurdan farksız ekmek yedirerek mide- lerini fesada uğratmak - gibi işlerden bahsetmek — isteyor olsa gerek.. On senelik belediye reisliği zamanında toplanan yüz bin- lerce kiraya mukabil memle- kete verdiği müsbet eserlerin yekünu yirmi beş bin İirayı tutmıyan belediye reisi, bun- larla nasıl iftihar edebilir ?, Bu mektubumuz, Burnova balkının — belediye — reislerine ! karşı olan teveccühünü ispata kâfidir sanırız. Yüksek saygılarımızla İmzalar Burnava, (Hususi) — Bur- nava'nın belediye - işleri hak- | kındaki halkın şikâyet ve di- leklerine aidyazılarıma, reisin vermiş olduğu cevabı okudum. Şahsımı alâkadar ettiği için kısaca birkaç noktaya temas mecburiyetinde kaldım: 1 — Ben ancak noksan gördüğüm ve halkın da şikâ- yet ettiği şeyleri yazarak bun- ların yapılmasını diledim. Ya- pilmiş işleri çok defa nasıl yazdımsa bunları da aynen yazmak vazifemdi. Hakikatler dinlenirken !müteessir — olma- | mak ve Jihtiyaçların -teminine ve başarılmasına doğru git- mek en dürüşt bir iş olur. Çünkü şahsi işler, memleket işlerine, pek tabiidir ki, hiçbir zaman tercih edilemez, 2 — Reis benim — şahsen muğber olduğumu ve bu yüz- den yazı yazdığımı ima etmek isteyor. Şahıslara daima hür- metkârım. Herkese olduğu gibi reisin şahsına da hürmetim | ren Atletizm ogramlari tesbit edildi Bugün atletizm teşvik yarışları başlıyor. Müsabakalardan sonra K.S.K ve Göztepe bir maç_yapacaklar. İzmir birinciliklerine hazır- lık olmak üzere bölge atletizm heyeti tarafından tertip edilen teşvik müsabakaları bu gün Alsancak sahasında - başlıya- caktır. Atletizm müsabakala- rından sonra K.S.K — Göz- tepe birinci takımları arasın- da da hususi bir maç yapıla- caktır. Göztepe takımı en kuvvetli ' oyuncuları ? Fusdve Hakkı'dan mahrum - olacak, fakat esaslı bir kadro ile çı- kacaktır. Diğer taraftan Halk saha- tefik kulüpler arasında da maçlar tertip ediimiştir. Gü- nün en mühim müsabakası gayri federtlerdön namını taşıyan ve müttefik Şarksporla — birleşerek — Ege spor teşkilâtını meydana geti- takımın — Demirspor takımile yapacağı maçtır. Mü- sabakanın hitamında Halkevi spor komitesi tarafından Ege spor takımına, Eşrefpaşa ismi- ni taşıdığı sıralarda Halkev- leri takımlarını yenerek kazan- dığı şild verilecektir. Bu maçtan evel ve saat tam 14 de Altınordu genç takımile — İzmirgücü takım- ları karşılaşacaktır. Bu müsa- bakayı Kahramanlar — Hacı- hüseyinler karşılaşması - takip edecektir. .. Atletizm heyetinin — istilası üzerine tayin suretile vazile alan yeni heyet dün öğleden sonra içtima ederek senelik faaliyet programını tanzim et- miştir. Bu programa göre 21 ve 28 Haziran atletizm teşvik mü- Boğazlar konferansı ile yakın vardır. Fakat halkın dilekle- rini ve kasabanın ihtiyaçlarını hiçbir zaman bu hürmete feda etmem, Şahsi iğbirarı bende değil, kendisinde araması ica- beder. Tekrar edeyim: Başarılan işlerle birlikte ve diğer ihtiyaçları, noksanları ve halkın - isteklerini yazmak vazifemdir, Bunu yapmakta Üzüm satışları Ç. — Ahcaı KS KS 21 M. j. Teranto — 9 75 9875 850 8 50) 9 50 9 50 Zahire satışları: Ç. — Cinsi K.S. .K, S 200 Buğday 7 7 22 R. pamuk u 4 Bİ K. palamut 470 730 297 B. pamuk 43 50 44 Bu akşam Kemeraltında H Karataşta Santo, Koçecilerde yeni İzmir, Irgatpazarında —Asri eczane- leri açıktır. olduğum için vicdanen müs- | * terihim. —Başı 1 inci sayfada— Hişecektir. Baldvin kabinesi, İogiltere'nin en büyük alâkası olmak hasebile Türkiye'nin bu teklif ve talebini doöstane- telâkki — etmiştir. 'e hükümeti boğazlar hakkın- ekeri ahkâmın kaldırılmasım . Bu teklif te kabul edi- Esasen deniz devletlerini şiddetle alâkadar edecek bir. mes'eledir. Bu konferans. umumi harpten sonra muahedelerin ilk tadili için toplandığı halde, çok — dostane bir şekilde toplanacaktır. Çünkü Tür- kiye hükümeti, Almanya gihi ha- rekel etmemiş ve usulden aynl- mamıştır. Atina, 20 (ALAY — Montrö'ye gitmektö olan Elen heyeti başkanı Mavrudis Selânik'ten. geçerken ga- zetecilere yaptığı beyanatta demiş- tir ki : — Boğazların yeniden askeri- | Teştirilmesi hakkında Türk noktai nazarlarına lam sürette müzaheret için emir almış bulunuyorum. Bo- gazların tahkimi Balkan antantının diğer azaları olan memleketlerin emmiyetine hiçbir halel vermemek- tedir. Limnos ve Semendirek Elen adalarının yeniden tahkimi işine gelince, bu mes'ele Montrö'de mü- zakere edilmiyecektir. Çünkü ayrı bir mes'eledir. Bulgar'ların Ege sında müttefik ve gayri müt- | Eşrefpaşa | sabakaları yapılacak ve nu- mara kazanacak atletlere ma- dalya verilecektir. İzmir atle- tizm - birincilikleri 12 ve 19 Temmuzda yapılacaktır. Sergi münasebetile belediye - tara- fından tertip edilen büyük spor - hareketlerine , atletleri- mizin - iştirakini temin için 6 ve 9 Eylülde ayrıca bit Son- bahar atletizm günü de tertip edilecektir Kış programı aşa- gıda gösterildiği şekilde tesbit edilmiştir: 27 /12/ 936 şehir dahilinde propağanda yol koşuları. 3/1/937 münlerit kır ko- | şuları, | 10/1/937 Takım halinde . | kır koşuları. 24 /1/ 937 de de kır koşuü- ları resmi mıntaka birincilikleri yapılacaktır. Bugün yapılacak teşvik mü- sabâkalarının — programı - da şudur; Müsabaka tam 15 te baş- hyacaktır ve sırası şöyledir: 100 metre sürat seçime, gülle atma final, B00 metre sürat final, tek adım final, 110 metre manialı seçme, Disk final, yük- atlama final, 200 metre sürat seçme ve final, 5000 metre mukavemet final, 4X 400 bay- rak yarışı. 28 Haziran Programı: 100 metre sürat final, 1500 metre yarım mukavemet final, Cirit final, 400 metre sürat final, 110 metre mania final, 4X1500 bayrak mukavemet koşusu, 4X100 bayrak yarışı, Sırıkla yüksek atlama, üç adım, 10000 on bin metre Mukave- met, babjan bayrak koşuları. denizinde mahreç almaları mes'e- lesi de Montrö'de müzakere edil- miyecektir. Çünkü böyle: bir mes'e- le mevcut değildir. Paris 20 (Radyo) — Boğazlar mes'elesini konuşacak olan Montrö konferansı, pazarlesi günü (Yarın) öğleden sonra saat 16 da - taplana- saktır. Bu toplantıda — dokuz dev. letin delegasyonları bazır buluna: caktır. İngiltere'yi Lord Stanhop, Fransa'yı Pol Bonkur, Rusya'yı M. Litvinof, Romanya'yı M. Titgleskoy Yunanistan'ı M. Mavrudis, japon- ya'yı M, Sao temsil edeceklerdir. İtalya'ya gelince, zecri tedbir- lerin — kaldırıldığı — ilân edilir edil- mez, |Manirö) könferansına delege gönderecektir. Fransız delegasyonu (Mont- rö) ya hareket ediyor. Paris 20 (Radyo| — (Montrö) konferansında Framsayı romsil ede- vek olan Mi Pol Bonkur ile Fran- sız. delegasyonu, yarın (Bugün) saat 10 da buradan - hareket edecekler- dir. Delegasyon —meyanında, Fran- sanın AAnkara sefiri de bulunmak- tadır. Toprak kayması Paris, 20 ( Radyo) — Pers pinyondan bildiriliyor: şark davası yeşil masaya geliyor. — ŞA Tikoleben'de - bir — toprak — kayması olmuş ve yolu mııtır.Mıddîmeıı.( 'j zz AĞ ge |