24 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

24 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

PC - -M02A 161936 Ç dıkler Kitap illeti huııvı_ıdı. zsüppeliğe — epiyee düşman bir dostumla beraberim Dostüm, ayak Çayak — Üstüne - attı. hattâ, yanlama keyf çatar gibi ku- raldu. Tramvay doldu, Bir bayan girdi içeriye.. Bi pp yanı başındı ıy'ı Biyinmiş, temiz, çık bir . Flinde muhtelif moda mecmua- ıuı. paketler ve gaire vardı. Arka- 'a daşımıza — şöyle bir bakxtı. Gözle- rinde, — Lütfen yerinizi bana terk etmez misiniz? Der gibi bir mana vardı. Dow tum buna, omuzlarını silkerek, kaş Tannı Kaldırarak cevap verdi. Ba. yün, müdhiş snrette asabileşti. Fa- kat bizim dik - kafalı arkadaş, oru- h değil. Derken, -şöyle fakirane giyin. miş, şapkası tornistan edilc edile acayip şekle dönmüş, - Darülâceze- den diplomalı gibi - zayif, nahif bir hatun kişi daha girdi içeriye.. Omuz yaşını geçmiş görünüyordu. O çık bayanın yanında oturdu. Aradaki müdhiş tezada diye- eek yoktu doğrusu : Birisi rengin, zengin, sıhhatlı, muhteşem ve mağrur, Öbürü ise, sıska; çökmüş, - sos İuk, cansız. ve mazlum.. Birincisi meydan okuyor, öbürü: — Bupa Jüzum yok, meydan SİZİ Diyor. Zavallının elinde, Fran- sızca bir felsele kitabı vardı. Ar- Kkadapım, başımı çevirdi. İkincisine şöyle bir baktı. Gözü kitaba ilişti. Hemen yerindet kalktı. Ona, — Buyurun, burayı toşrif edin! Dedi O, teşekkür etti, fakat ne dediği duyulmadı. Diğer baya- nn yanından, korkarak, — gözleri önünde; Bgeçti, oturdu. Şık bayan, küplere bünmişti artık.. Bizim ar- kadaş, yaptığı işten memnun - bir adam tavrı ile, lâkayd lükayd etra- fana bakındı. vaydan... Benim sormaklığıma vakit kal- madan, 6, başılı bir daha çevirdi. Şik bayana baktı. Trâmvay, rayla: fın üstünden kayıp gitmi Göksünü boşalttı, sonra : — Kitaptız kadın!. -Diye ho- murdandı - — elindeki mecmuaları parçalamalı, paketlerini yırtıp için- dekileri fırlatmalı. Ve ana dereli ki, — Kitapsız kaldıkça, kitgpsız yaşadıkça sen;... Arkadaşım biraz durda. nün mecrasım değiştirdi : — Zavalh -dedi- felsefe kitabı gayor. Gördün yal Bilmiyor ki, o kitaba metelik veren yok. Oncağız, tramvayın içine gece vakti zındana Çöken titrek ve zayif bir aşığı gibi girdi. Kimse görmedi onu.. Fakat öbürü girince, herkos, evvelâ şapka- sından — başladılar, #onra gözlerine baktılar, sonra, doru cildine imren- dikleri anlaşıldı, mecmualarına, pa- ketlerine kadâr hasretle tetkikat yap- tılar. Ve o du, bir van kodisi gibi kuruldu. Benim felsefe kitaph meç- hul arkadaşım ise, kitap taşımanın, kitaplı olmanın agır yükü halinde ne hâle girmiş görmedin mi? Arkadaşımı fazla dinlemedim. Yüzüne baktım. Buhranlı zamanla- rından biri idi. — Haydi -dedi: gitl.. Ben de Ha kahvehaneye girerek biraz kitap karıştırayım. Çimdik Az soura, indik tram- Sözü- İkinci İ!;niserliğe ; 1 terfi edenler Şehrimiz emniyet müdür- lüğü kadrosunda üçüncü ko- miserlerden ikinci komiserliğe terfi edenlerin emirleri gel- miştir. Taharri üçüncü komi- seri Osman, İkiçeşmelik mer- kezinden Recep Ferdi, Ke- mer merkezinden Hicabi ve Kahramanlar — karakolundan Hamdi ikinci komiserliğe terfi etmişlerdir. Çorakkapı mer- kezinden Cemal, ikinci komi- serlik namzetliğine tayin edil- miştir. Kutlularız. aynı Devlet demiryolla- rı ardiye tarifesi : İlzmirin iktisadi-yatile ehemmi- yetle alâkadar bir iştir. İzmir tüccarlarından » birça- Yu, Devlet Demiryolları ida- resinin 1 Hazirandan itibaren tatbike başladığı arziye ücreti tarifesinin yüksekliğinden şeh- rimiz Ticaret Odasına şikâyet etmişlerdir. Bu tarifeye göre herhangi istasyona gelen bir mahsul, yirmi dört saat zarfın- da istasyon ambarından veya deposundan kaldırılmadığı tak- dirde arziye ücreti vermek icabetmektedir. Eski İzmir — Kasaba ve temdidi demiryolu ile Aydın demiryolu, Devlet demiryolları idaresine geçtikten sonra da bu 24 saatlık arziye tarifesinin tatbikine başlanmıştı. Fakat şehrimizdeki tüccarların, Tica- ret Odası vasıtasile İktısat vekâletile Nafıa vekâletine bil- dirdikleri şikâyet ve dilekleri üzerine mahsul vaziyeti ve tüccarların hepsinin depoları bulunmadığı için iktısadi vazi- yete yapacağı tesir göz önün- de tutulmuş, Nafıa vekâleti her mahsul için ayrı-ayrı hü- Kütülörü HOW 'odllk BiT üiryiye tarifesi kabul etmişti. Bu tari- feye göre incirlerin üç günde, özütülerin! yedi günde, 'pala- zahire ve pamuklar bir ayda İstasyonlardan kaldırıl- mak lâzımdı. Bu müddet esna- sında kaldırılmadığı için hiç bir ücret alınmıyacak, fakat bu müddet geçince arziye ücreti hesap olunacaktı. Bu şekildeki tarileden, tüc- carlarımız da memnun - kal- mışlardı. Haziranın - birinden itibaren tatbike başlanan 24 saat müsaadeli ardiye tarifesi, tüccarlarımızı - tekrar 'şikâyete sevketmiştir. Birçok tüccarlar, şehrimiz ticaret odasına mü- racaatla geçen sene - tatbik edtlen ardiye tarifesinin tatbik edilmediği takdirde çok mü- him zararlara uğrayacaklarını bildirmişler ve alâkadar ma- kamların nazarı dikkatlerinin celbini istemişle müt, ir. M ia eee relerA A AAA LALALA Ticaret odası reisliği, İz- mir'in iktısadi hayatını ehem. miyetle alâkadar eden bu mes'ele İçin İktisad ve Na- fia Vekâletlerine müracaatla bulunarak - şimdiki — tarilenin tatbiki takdirinde - tüccarların yüksek bir ücret vermek veya bu mallar için depolar kira- lamak ve bu masrafları da malın maliyetine zammetmek mecburiyetinde kalacaklarını, bu suretle mahsullerimizin ra- kip piyasalarda ucuza - satıl- ması gibi mühim Şbir vaziye- tin temin edilemiyeceğini bil- « dirmiş ve gene geçen- seneki tarifenin tatbikini istemiştir, Eskidenberi Aydın - demir- yolu idaresinin - olduğu gibi Devlet demiryollarının (Şehir emtia bürosu) namile anılan şehir dahilinde küçük bir teş- kilâtı vardı. Bu büro, tüccarların Alsan- cak istasyonu ile olan işleri- ni görmekte tavassut eder ve tüccarlara her türlü kolaylığı gösterirdi. Devlet demiryolla- rınca bu. büronun kaldırılma- sına karar verildiği de haber alınmıştır. Şehrin ticaret merkezi ile Alsancak istasyonnnun uzak- lığı düşünülürse pekâz mas- raflı olan bu büronun faaliye- tinin idamesi ticaret işlerimiz için ne kadar hayırlı olduğu derhal anlaşılır. Zaten idare için masraf ve külfeti de az- dır. Sonra tüccarların ve hal- kın elli kiloya kadar seyriseri ile gönderecekleri eşyayı da burası kabul ediyordu. Hal- buki şimdi tüccar, bu gibi eş- yasını, Aydın ve Kasaba hattı üzerinde bir yere göndereceği vakit, hususi kamyonlardan birine vermeği ve bu suretle Alsancağa kadar gitmek zah- metinden — kurtulmayı tercih edecektir. Bazı tüccarlarımız, — (devlet demiryolları şehir bürosujnun faaliyetinin idame - ettirilmesi ADOLUmu Şehtimizde bulunmakta alan ve İzmir'in iktsadi waziyetini ted. kik etmekle meşgul bulunan İkti. sad — Vekâleti » baş müşaviri Halil Mita, dün Türkofia direktörlü- günde üzüm; İncir ve tütün tüccar: larile bir toplanu yapmış.. bu kı sundaki - ihracatçılarımızın dilekle | zini tesbit evmiş, notlar almıştır. Almanya, İngiltere ve diğer mem- Teketlerle olan / ticaret ve kliring anlaşmaları üzerinde tüccarlarımıza | faydal ümat veren baş müşayir Halil Mitat, dün öğleden sonra İz- mir'deki birçok tearet mücssesele. rimizi gezmiştir. Bugün Burnava'ya giderek zi- raat mektebi ile bağcılık - enstitü- Yeni ince ituz fabrîkası 29 Haziranda törenle açılacak.. Çamaltı tuzlasında inşa edil- miş olan ince sofra tuzu fab- rikasının tecrübeleri yapılmış ve fabrikanın bütün tesisatı tamamlanmıştır. Türkiye'de ilk kurulan sofra tuzu fabrikası- nın açılma merasimi bu ayın 29 uncu günü yapılacaktır. Açılma merasimine riyaset ede- cek olan gümrük ve inhisarlar vekili Ali Rana, refakatinde inhisarlar umum müdürü Mitat bulunduğu halde 28 Haziranda İzmir'e gelecek ve 29 Hazi- randa açılma merasimini ya- pacaktır. Çamalti - tuzlasında - rıhtım, bina ve yol inşaatı için Tuz- la'dan Çiğli'ye kadar' 15 kilo- metrelik sahada döşenmiş olan dekovil — hattı “ve makineleri; 40 bin metre murabbaı - taş taşınmış - ve ihtiyaç tamamen karşılanmış olduğundan inhi- sarlar umum — müdürlüğünün emrile Konya'ya gönderilmiş! lunmasını ticaret odası reisli- ğinden ricada bulunmuşlardır. Odaca devlet — demiryolları umum müdürlüğü nezdinde teşebbüste bulunulmuştur. Fakir Yavrulara Dün Verilen Ziyafet İzmir Öksüzlere Cemiyetinin Kreşlerinde bak- tığı fakir yavrulara her sene olduğu gibi bu sene de bir ziyafet — verilmiştir. - Ziyafeti Ege palas ve Şehir gazinosu müsteciri Murad — Türkmen vermiştir. Yavrular için bir aile sofrası hazırlanmıştı. Akşam üzeri denizin serin rüzgârına karşı bütün yavrular — şefkatlı Yardım | Dünkü ziyafetten iki inliba.. bir ana ihtimamile hazırlanan sofra da neş'e içinde gülüp eğlenerek yemeklerini yemiş- | Terdir. Kreşlerde ihtimamla bakı- ten b salmılara Tni menoğlunun - verdiği ziyafette Valı ve Parti başkanı Fazli Güleç ile Yozgad saylavı Av- ni Doğan, Balıkesir saylavı Hacim Muhittin, gazetemizin sahip ve Başmuharriri Denizli saylavı Haydar Rüştü Öktem ve Öksüzlere yardım cemiyeti reisi Hamdi Akyürek te bu- Tunmuşlardır. Ziyalet münase- betile müteaddit fotografiler çekilerek yardıma muhtaç yava ruların neş'eleri tesbit edilmiş- tir. Fakir yavruları sevindiren Murad Türkmenoğlunu takdir ederiz. için tavassut ve delâlette bu- serererae.. Iktısadi tetkiklerin neticesi müsbettir. Vekâlet başmüşaviri, tüccarla- rımızın dileklerini tesbit ediyor sünü ve haşerat ve emraz müca. dele istasyonunu gezecek, saat 15 te pamuk tüccarlarımızla Türkof is te bir toplantı yaparak muhtelif işler üzerinde görüşecek ve bu tüc- carların dileklerini tesbit edecektir. Baş möşavir Halil Mitat, İz- mir'de yaptıpı iktısadi tedkikler se> bobile Aydın ve Münisa iktısadi vaziyeti hakkında da kâfi malümat bu vilâyetlere at — yapmaktım sarfınazar etmişlir. Bugün İzmir- deki ticaret mücsseselerimizden bir kısmımı daha gezip tedkiklerde bu- hanacak ve yarın Ankara'ya dö- Türkiye- Fenlândiya ——— — |Ticaret vekliringan- laşması imza edildi.. Hükümetimizle Fenlândiya hükümeti arasında 1 Temmuz 936 dan muteber olmak üzere tevazün esaslı bir ticaret ve kliring anlaşması imza edil- | diği İktisad vekâletinden şeh- | rimiz Türkofis direktörlüğüne bildirilmiştir. Bu anlaşmaya göre Türkiye menşeli mallar Fenlândiya'ya tahdid edilmeksizin ithal, olu- nacaktır. Fenlândiya malları için de biri serbest, diğeri kontenjantlı iki liste hazırlan- mıştır. Mühim bazı ihracat malları- mız için gümrük tenzilâtı ka- bul edilmiş ve Konsolidation alınmıştır. Anlaşma — bugün- lerde vekiller heyetince tasdik edilecektir. Yamanlar kampı açılıyor. Verem mücadele cemiyeti- nin Yamanlar kampı açılmış- tır. Halktan isteyenlerin kam- pa kabulüne 1 temmuzda baş- Tanacaktır. Busene kamp için zamanında hazırlıklar yapıl- mıs olduğundan geçen sene- lere nazaran kamp daha mü- kemmel ve daha konlörlüdür. Su tesisatı ikmal edilmiştir. Hergün kamp ile Karşıyaka arasında muntazam kamyon seferleri temin - edilecektir. Otlar toplattırılmış, setler yap- tırılmıştır. Kamp müdürlü; geçen sene — kamp işlerini iyi #dare etmiş olan Recai tayin edilmiştir. 400 liralık Pırlanta nasıl kaybolmuş Tüccardan Cemal adında birinin karısı, evvelki gece Elhamra sinamasında 400 lira kıymetinde bir pırlanta iğne- sinin kaybolduğunu zabıtaya haber vermiştir. Zabıtaca tah- kikata başlanmıştır. Pırlanta- nın, sinama dışında kaybol- ması ihtimali de nazarı dik- kate alınarak tahkikata de- vam edilmektedir. Sayfa 3 Ihracatı Ko- ruma Kanunu — nacaktır. Bu maddelerden 6 incısı ih-« racat ruhsatnamesi almamış olanların ihracat yapmaktan menedilecekleri ve 16 1ncı maddede ihracatı kontrol için İktısad vekâletince kontrol me- murları teşkilâtı vücude geti- rileceği hakkındadır. Yılan balığı Köpek balıklarile mü- cadele edilecek İzmir - balıkçılar — cemiyeti Alman'yaya bir parti yılan ba- lığı ihraç etmiştir. Bu balıklar iyi fiatlerle satılacak olursa ihracata devam edilecektir. Limanda fazla mikdarda Köpek balığı bulunduğundan diğer balıklar azalmıştır. Bun- ların derilerinden nümuneler | hazırlanmış ve İspanya'da ta- | lip olan bazı müesseselere | gönderilmişti. Bu müesseseler- den henüz cevap gelmemi: İktısat vekâleti, İzmir körfe- zinde yinecek balıkları 'ehem- miîeıü mikdarda azaltan Kö- balıkları ile mücadele için tetkikat yaptırmaktadır. Müte- hassıslara yaptırılan bu tetki- kat üzerine yakında Köpek balıklarile mücadele için işe başlanacağı haber alınmıştır. Yukarı mahallelerin Tmarı Belediye daimi encümeni dün belediye reisi doktor Beh- — çet Uz'un başkanlığında l:î— lanmış, yukarı mahallele: bazı inşaatın mütcahhitlere ihalesini kabul etmiştir. Hakkı Balcıoğlu Şehrimiz ticaret odası reisi Hakkı Balcıoğlu, Avrupaya tetkik seyahatine — çıkmıştır. Fransa'da biray kadar kala. — caktır. 332 doğumlu Ve bundan evvelki doğumluların son muayeneleri İzmir askerlik şubesinden: Bu sene askerlik çağına girmiş olan 332 doğumlu ve geçen senelerden dev- rederek bu doğumlularla muamele görecek — olan diğer doğumlu delikanlı- ların son yoklamalarına I Temmuz 936 tarihinde baştlanarak 31 Temmuz 936 tarihinde Bitirilece- ğginden bu doğumlu ve bu doğumlularla muameleye tâbi gerli ve yabancı eratın tayin edilen gün- lerde cumartesi müstesna olmak üzere sabahları | öğleye kadar askerlik | meclisine gelerek yakla- malarını yaptırmaları ve gelmiyenlerin — kanunda yazılı cezalarla cezalan- dırılacakları ilân olunur. —.. — Tacirler, ruh- ğ satname alıyorlar.. — İhracatı koruma kanunu 15 Hazirandan itibaren mer'iyete * girmiştir. Bu kanun mucibince — & | | ihracat yapacak tüccarların, S Ticaret Odalarına müracaat ikt ederek ruhsatname almaları p _laq lâzımdır. İzmir'deki ihracat ta- gK cirlerinden bir kısmı, şimdiden y Ticaret odasına müracaatla ruhsatname istemişlerdir. Mü- dım! racaat edenler arasında, bu bş sene ihracat ticareti yapmak N istiyen tüccarlar da vardır. » * hracatı koruma kanununun '_’yı' 6 ve 16 1ncı maddeleri, altı girel ay sonra tatbik mevkiine ko- — — dş: e gi ile