24 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

24 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Yüzbaşı Buagemon iç cebin- den cüzdanını çıkardı, içinden bir kartını muarızına verdi ve şahitlerini yarın zavalden ya- rım saat sonra bekliyeceğini söyledi. Kübalı bu teklifi kabul etti ve tekrar yerine döndü. Yüzbaşının canı - sıkılmıştı; Mareşal kendisinden yeni işin biran evvel bitirilmesini iste- miş bulunuyordu. Bu düello haberini alınca herhalde kıza- caktı. — Neye böyle düşünüyor- sunuz? Bu sualı Lüsi sordu. Hanri genç kadının döndüğünü duy- mamıştı. Birden irkilerek: — Manasız bir dalgınlık!. Diye cevap verdi. — Fakat sizi tabii halde görmiyorum. Benziniz sararınış — Bir zandan ibaret bütün bunlar! Sizinle beraber oldukça nasıl düşünceli olabilirim? Burada yarım saat kadar daha kaldılar. Artık dönmek zamanı gelmişti. Geldikleri araba ile döndü- ler. Salona girdikleri vakit, Lüsi Hanri'nin neden düşün- celi olduğunu daha fazla bir ısrarla, anlamak istedi. Niha- yet Hanri ormanda Aldoma ile geçen hadiseyi anlatmağa mecbur kaldı ve: — Yarın şahitlerini kabul edeceğim ve belki de bir gün sonra vuruşacağız! Dedi. Genç kadın büyük bir te- lâş içinde kaldı. — Hayir! Dedi. Benim için vuruşmanızı hiç istemiyorum. Aldoma kılınç kullanmakta birinci derecede bir adamdır. Sizi öldürebilir.. Yüzbaşı güldü, ayni zaman- da genç kadını uzun bir öpü- cük ile öptü; ve: — Merak etmeyiniz. Dedi. Ben de silâh kullanmasın bi- lenlerdenim. Kendimi müda- faaya her zaman muktedirim. Ayni zamanda mutlâka kılinç ile vuruşacak değiliz. Bu hak şahitlerimizindi, Belki de ta- bancayı intihap ederler. Bu sözler, Lüsi'nin - sinirle- rine fazla bir tesir yaptı, genç kadın hıçkırıklarla, adeta bo- gulacakmış gibi ağlamağa baş- ladı. Hanri,ye iyiden iyiye yaklaşmış, dolgün ve güzel göğsünü genç zabitin omuz- larına bastırmış dudaklarını da uzatmıştı: — Sevgilim, sevgilim! Seni Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet İdarehanesi: İzmir İkinci Beyler sokalı €. Halk partisi binası içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 - Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üç aylığı 500 kuruştur Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Her yerde $ kuruştur. - sümü geçmiş ANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR 25 kuruştur. Siyaset..Aşk Edebi, Tarihi, macera romanı 56 HN kurtarmak için lazımsa haya- tımı fedaya hazırım. Dedi. Genç kadının bü hali, bu sözleri Hanri'yi adeta çıldırttı; çünkü bir nevi aşk itirafı demekti! Ve kendisi de: — Lüsi, sizi — seviyorum! Diye bağırdı. Sizi herşeyden ziyade seviyorum ve eğer bu düello'da ölürsem, yine mesut olacağın. Çünkü bu hayat için siz kendi hayatınızı feda- ya hazır bulunuyorsunuz! Genç kadının da başı dön- müştü; — Hanril, Dedi. —L beni dinleyiniz, rica ederim. Şu zamanda bile bu Aldoma'ya kin değil bir minnet hissi besliyorum. Beni size takdim eden odür; kıs- kanmak, sizi kaybettiği için her türlü deliliği yapmak hak- kıdır; tabiidir!. Ve eğer ümit ettiğim veçbile bu düellodan sağ çıkarsam, benim zevcem olmağı bana söz verir misiniz? Lüsi, ihtiyarsız olarak titredi. evet, bu serseri hayattan kur- tulmak Kontes Buagemon ol- mak canına minnetti! Fakat heyhat. Bu ancak zayif ihtimal, bir serap idi. Hanri, Amirle- rinden müsaade almadan ken- disini zevceliğe kabul ede- mezdi. Ve... Küçük bir tahki- kat, her şeyi bir anda alt-üst edebilecekti. Ve yine, Fon Dergolç'un ajanı — Stüber'in ŞAİ PN İlarakk Yallr caktı. Fakat, bu çok hoş - teklifi ulu-orta red imkânı yoktu. Bunun için, kabul makamında dudaklarını genç zabite uzattı! ZY Pibulet, Kora Peorl'un da- iresinin üst katında, çok se- vimli ve 16 ıncı Lüi tarzı mo- bile ve karyolayı havi bir oda işgal ediyordu. Burada saatlerce okumak ve dikiş veya nakış ile vakıt geçiriyordu. Kora, Dük'e de- diği gibi Kont Vodrey'in ölü- münden sonra çok sakin bir hayat sürüyordu. Süvarelere çok az iştirak ediyor, haftada ancak bir iki defa lokantaya çıkıyordu. — Devam edecek — Denizli haberleri İlimiz Kültür direktörü Ziya Boyacıoğlu Yozgad Kültür di- rektörlüğüne, Memleket has- tanesi dahiliye — mütehassısı doktor Rıza Derviş Tarsus hastanesine, göz mütehassısı doktor Naile Siird hastane- sine - nakil ve tayin edilmiş- lerdir. İlimiz Kültür direktörlüğüne Yozgad Kültür direktörü Va- sif ve Ziraat direktörlüğüne Edirne umumi müfettişlik Zi- raat müşaviri Esad Berkman tayin olunmuşlardır. Yeni Kül- tür direktörü gelerek vazifeye başlamıştır. « C.H. Partisi .b:şkınlığını bu- gün ilbayımız Ekrem Engür tarafından devralınmıştır. 'Nübetçı' eczaneler l Bu akşam Başdurakta Sıhhat, Karataşta Santo, Tilkilikte Yeni İzmir, Irgatpazarında —Asri, Güzel. yerde Afiyet eczaneleri açıktır. SON TELEFON H TELCRAF inl a 24 /6/ 936 H ER TELSİZLE Fransız Dış Siyasası .- .—— Fransız Dış Bakanı Mütecavize Karşı Müşte- rek Ve Fili Hareket Lâzımdır, Dedi. Akdenizin, Her Hangi Bir Devletin Değil, Her Milletin Olacağını Söyledi. Balkan itilâfı da ayni maksat üzerindedir. Fransız bakanı, nutkunda Paris, 23 (Radyo) — Bugün meb'usan meclisinde hariciye bakanı M. Delbos harici si- yaset hakkındaki nutkunu ira- detmiştir. Bu nutuk 13 büyük sahife idi, kırk dakika sürmüştür. M. Delbos: — Siyasetimiz açıktır. Halktan aldığımız va- zife ve selâhiyeti sulhün ida- |: mesine hasredeceğiz. Sulha hizmet arzusu bize en büyük cesaret ve kuvveti - bahşet- mektedir. Bütün - taahhütleri- mize sadık kalacağız, müşte- rek tesanüdü devam ettire- ceğiz. “Şimdi —yeni bir vaziyet doğmaktadır. Bunu tetkik ede- ceğiz. Kabine ile beraber olan iş sınıflarının yârdımı bizim mev- kümizi sağlamlaştırmıştır. Her iki meclisle teşriki teşrii kuvvetimizi artırmaktadır. Vatan işlerinde ne menfeat, ne de parti düşüncelerine ka- pılmiyacağız. Hükümetin siyaseti, tekrar ederim, Sulh siyasetidir ; bü- tün devletlerle birlikte cihan sulhunu idame etmek iste- yoruz. Biz, sulh yolunda bütün milletlerle birlikte mukaddes bir harbe giren bir millet mevkiindeyiz. En kuvvetlinin en İıı:ı hakkını - kabul etmi- temiz ve mesaide * Uluslar sösyetesinin bir buhran geçirdiğini kabul lâ- zımdır. Fakat müşterak tesa- nüdü temin için sosyeteyi takviyeye ve beynelmilel ka- nunlara hürmete mecburuz. Sosyete evvelkinden daha kuvvetli olarak devam edecek. Zecri tedbirlere gelince: Bu tedbirleri, sulhun temini için İtalya aleyhbine ittihaz ettik, İtalya'ya karşı dostluğumuza rağmen biz de bu tedbirlere iştirak ettik, filhakika beşeri- yet ve adalet namına bu ha- rekete iştirak lâzımdı. O zaman meclis bu kararı kabulde - ittifak ile hareket etmiştir. Fransa, sulh namına her harekete iştirak etmiş ve ede- cektir. Fakat şeraiti hazıra altında Aartık bu tedbirlerin devamına lüzum kalmamıştır; çünkü faydası olmamıştır. ve kalmamıştır. Bunun için Cumartesi günü zecri tedbirlerin kaldırılması hakkındaki kararı ittihaz ettik. Zeeri tedbirlerin kaldırılması beynelmilel vaziyeti normal şekle sokacaktır. Uluslar sosyetesini takviye için çalışmak artık bir mec- buriyettir. Fakat bu hususta yeniden hatalardan sakınma- hyız. Bu takviye ve reform için hiçbir. milletin tereddüd etmemesi lâzımdır; çünkü za- İ rarını Habeş mes'elesinde elim M. Leon Blum surette gördük. Bir harb çık- madan önüne geçecek tedbir- leri bulmalı ve koymalıyız. İyi bir netice elde - etmek için 16 ıncı madde kilayet etmez. Fakat mütecavize karşı kuvvet ve fili hareketler temin edilmelidir. Maalesef bazı dev- letler gördük, ki doğrudan doğruya alakadar olmadıkları ihtilâflar karşısında dürüst ha- reket etmemişlerdir. Sulh için mıntakavi uzlaşma ve misaklar yazılmalıdır. Fa- kat bunlar her hangi bir dev- let aleyhine ittifak halini al- mamalıdır. Ancak bu sayede 16 1ncı madde müfid olabilir. Bu esaslara vâsıl olmazsak, mütecaviz — maksadını izhar için daima en müşkül ve buh- ranlı zamanları seçecektir. Her halde bütün milletler nezdinde müşterek tesanüd sistemini kabul ettirmeliyiz. Önümüzdeki aylar, hükü- metin vakit kaybetmediğini gösterecektir. Merkezi — Avru- Ka'dı geniş bir sulh esası azırlıyacağız. Akdenizde de böyle ola- caktır. Bu deniz her milletin olacak, her hangi bir devletin denizi olmiyacaktır! Son martta çıkan Lokarno davası, bizim olduğu kadar Avrupanın da bir davasıdır. Belçika'da bizim kadar doğ- rudan doğruya - alâkadardır. Bu mukaveleyi tekeffül etmiş olan devletler Fransa ve Bel- çika ile birlik hareket etmiş- lerdir. Fransız Demokrasisi, büyük İngiliz Demokrasisi ile hem ahenk olarak sulhun - temini için — çalışacaktır. — Fransa, Ren'den ötede, Almanya ile de geniş bir uzlaşma esası ara- mağa hazırdır. Sosyalisf Sovyet hükümeti ile aramızda sulha hadim bir misak mevcuttur, Fransız - Lehistan dostane münasebetlerini takviye — ede- ceğiz. Belçika, Romanya ve Çe- koslovakya ile Fransa müşte- rek tesanüt hususunda müt- tehittir. n Balkan itilâfı da ayni he- def ve maksat uğurunda fev- kalâde mesai sarfetmektedir. İspanya, İskandinavya dev- Almanya'ya tarizler yaptı. letleri Uluslar sosyetesine iti- mat besliyen devletlerdir. Almânya ile olan ihtilâfı kaldırmak için Fransa - elden geleni yapmış ve yapmakta devam edeceğiz. M. Heriyo Lokarno esası dahilinde Almanya ile bir dostluk teminine çalışmış idi. Birçok fırsatlarla da M. Hit- ler de Fransa dostluk - istedi- ğini söylemiştir, fakat biz, Fransa'nın aleyhine bir dost- luk değil, her iki tarafın me- nafiine uygun bir dostluk is- tiyoruz. Almanya'nın yeniden silâh- lanması büyük bir faaliyetle devam ve inkişaf etmektedir. 6 Mart'ta Versay muahedesini yırttı, 7 Mart'ta Lokarno mu- ahedesini ayaklar altına aldı. Bu muahede Avrupa sulhunun bir muhafızı idi, Bundan sonra bir endişe ve buhran devri başladı ve bu- güne kadar devam elmekte- dir. 10 Martta Lokarno dev- letleri Almanya'ya bir muhtı- ra verdiler. 24 Martta Alman- ya hükümeti, bu muhtırayı reddetti; müzakereye yanaş- madı. Sulhperver olan Lo- karno devletleri bu hususta lâzımgelen — tedbirleri ittihaz ettiler ve İngiltere de 6 ma- yısta Almanya'ya bir sual İis- tesi verdi. Bu sual İistesine de Almanya henüz cevap bile vermedi, vereceğini de bilmi- yoruz. Fransa, hiçbir devleti tehdit rinde gözü yoktur. Yapacağı- mız en büyük iş silâhların tahdididir. Fransa bu hususta önayak olmağa çalışacaktır. Bütün milletler sulhü ve milli emniyetlerini istemek hak- kına maliktirler. Fransa'nın da bu husustaki hüsnüniyetini iyi bilirler; silâhlanma yarışları devam ederse, biz de bu mü- sabakaya iştirak edeceğiz, baş- ka çare yoktur. Bunun önüne geçmek için harp aleyhine Cenevre'de te- şekkül eden komisyona iştirak edeceğiz. Ve bu fikre hükü- met için harp ve silâh sana- yüni millileştirmek hakkındaki kanunu kabul ettik. Hava kuvvetlerinin tahdidi için ğepılıcak misaka girece- ğiz. Buna da Almanya güçlük göstermiştir. M. Hitler. verdiği muhtıra bu pakta taraftar görünmüştü. Fakat sade garp için kabul ettiği bu paktı şarka teşmil etmemektedir. Bu meselenin halli için İngiltere'nin sual listesine çevap alınması lâ- zımdır. Fransa, medeniyet bütün” Avrupa'ya şamil bir hava misakına hâlâ taraftardır. Sulh yolundaki mesaimiz çok uzun ve çok Mmeşekkatlı olacaktır. Mesele sâde Fran- namına Küçük Haberler Fransız borsasında Paris 23 (Radyo) — Bank Dö Fransez iskonto faizini yüzde altıdan beşe indirmiş- tir. Börsada bugün vaziyet normaldı. Yağmur durdu Şibinkarahisar, 23(Hususi) — Uzun zamandanberi fasıla ile devam etmekte olan yağmur- ların arkası kesilmiştir. Ekin- lerin harman edilmesine baş- lanmıştır. : Habeşistan'a amele gidiyor Cenova, 23 (Radyo) — Sar- dunya vapurile 1700 — amele Habeşistan'a hareket etmiştir. Bu kafileyi birçok kafileler daha takip edecektir. Belçika Kabinesi toplantısı Brüksel, 23 (Radyo) — Yeni Belçika parlâmentosu bugün birinci içtimanı yapmıştır. Bugün M. Kâmil Huimans meclis reisi seçilecektir. Diğer taraftan sinatoda top- lanmış ve büro intihabatı yap- mıştır. |Habeşistan'da İtalyan bankası Adis-Ababa, 23 (Radyo) — Banka Ditaly, dünden itiba- ren serbest faaliyete başla- mıştır. Dün mahalli gümüş para üzerine epice muamele olmuş ve bunlar - İtalyan parası ile değiştirilmiştir. Armanya'da dahili istikraz Berlin 23 (Radyo) — Al- manya'da yüzde 7,5 faizli 25 milyon marklık dahili bir is- tikraz aktebilecektir. Amerika, Avrupa İşlerinden uzakmı kalacak? Vaşingion, 23 (H. R.) — Cumur reis Ruzvelt, hazırla- dığı yeni bir proğramda Ame- rika Müttehit — cumuriyetleri bükümetlerini nazârı dikkate almakta, Amerika işlerinde Avrupayı tamamile bir kenara bırakmaktadır. Kadın Tayyareci Yeni bir rekor tesis etti.. Paris, 23 (Radyo) — Fran- sız kadın tayyarecisi Badograt tayyaresile 14 bin metre yük- selerek yeni bir rekor tesis etmiştir, Bu suretle 28 Hazi- ran 1935 de İtalyan kadın tayyarecisi - Negrona'ya aid rekor — kırılmıştır. Bu. rekor 12,000 metre idi. TTE T AAAT TTT TERM sız'ları değil bütün beşeriyeti alâkadar eder! Nizam ve serbesti için bu meclisten yarddım göreceği- mize eminiz. Beynelmilel iti- madı, mütecavize karşı her vakıt muvaffakıyetle kullanmak için çalışacağız. Yakın bir âti nam ve hesabına şimdiden silâhlanma yarışının durdurul- masına başlanacağını — vaad edebiliriz. Çünkü biz, milli emniyeti tehlikeye koymadan bu yolda yürümek çarelerini bulacağız. Bunun için, bu hususta bi- zim gibi düşünenler bizi takip edeceklerdir.., Demiştir. M. Blum da bu beyanatı Ayân meeclisinde de okumuştur. İstanbul, 23 (Hususi muha- birimizden) — Fransa, bey- nelmilel siyasette İngiltere ve Balkan antantı ile yürümeğe karar vermiştir.