24 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

24 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

ÇARŞAMBA | 24 HAZİRAN 1936 TELGRAF İKİNCİ YIL — S KURUŞ TAN EVI , Matbanerlık, Klişeeilik TELEFON 4 24318, 24316, 24310. TAN, İSTANBUL No, 424, SİYASAL GÜNDELİK GAZETE Marsilyada yeniden grev başladı, limanda bulunan 50 gemi kızıl bayrak çekti Projemiz müzakereye esas teskil edecek İtalya Konferansın tehirini istiyor semra Dün beş madde tetkik edildi, harp - Giornale d'İtalya, İtalyanın, kendisi orada olmadan alınacak kararları kabul etmiyeceğini yazmaktadır | İtalyanın mektubunu geri alacağı zannedilmiyor Havas Ajansı teknik bazı zorlukların çıkması ihtimalinden bahsediyor Konferansın iki hafta sürmesi muhtemel (Sureti mahsusada Montröy. den arkadaşımız A. N. Karacan dan). Montrö, 23 — Boğazlar konferan- sin ilk hususi celsesi bu sabahı ak- tedilmiştir. Türkiye hariciye vekâle ti umumi kâtibi Türkiye tarafın - dan tanzim edilmis olan proje hak - kında İzahat vermiştir. Bu projenin bemen müzakeresine başlanmıştır. Ik celsede Numan Rifat Mene - mencioğlu projemizi beş kısma ayıra KAR iza oğla. Numan Rifat birinci kısımda, harp, sulh ve bitaraflık vaziyetlerinde de- niz ticaretine tam serbesti verilme- #ini, ikinci kısımda harp gemilerine emniyet içinde serbesti verilmesini, #çüneü kısımda sivil, askeri tayyare | ler Koğazlârdan geçtikleri zaman Türkiyenin çizeceği yol üzerinde ser- besce xeçebileceklerini izah etmis ve dördüncü kısımda mukavele ahkâmı nın Türk hâkimiyetini bozacak teş - mile ve tefsire uğramıyacağı kaydi- nin bazı hâdiselerde hakimiyetimizi tatbik etmenin imkümsızlıiğına karşı konduğunu, söylemiştir. Rifat Menemeneloğlu, beşinci kı- sında mukavelenamenin İmzasile derhal mer'iyete girmesi lüzumunu Boğazlar ge e hnnfe Türen toplandığı Romadan Berline bir telgraf: İtalya Akdeniz misakı fikrini kabul etmiyor İtalya Alman cevabının gecikmesindö âmil olduğu için!| İngilterede büyük heyecan var Paris, 23 (A.A) — Lozan Muahedesinin tadilirie mütcallik İtalyan! iyaseti hakkında Madam Tabois, Montör'den Oeuvre gazetesine şu! | İ telgrafı çekmektedir: Müntrö'nüiğn emmi a İ idi Kamarasında İlgi Lideri hükümete şiddetle hücum etti Hükümete 170e karşı 384 reyle itimat beyan edildi Londra, 23 (Tan) — Avam Kama: rası bugün tekrs tetdbirlerin kaldı kabinenin vermiş olduğ zakerelerine devam etmiştir. kkında Valiler Partide toplandılar ,İsmet İnönü kendilerine ; yeni vazifelerini anlattı gemileri meselesi bugün konuşulacak Şükrü Kaya, İzmir mıntakası valilerinin top- lantısında bulunmak üzere İzmire hareket etti Ankara, 23 (A A.) — Kendilerine Parti başkanlığı evdi edilen valiler- den Ankaraya davet edilen 28İ, bugüü #aat 15 de bökanlar ve yün kurul üyeleri hazır bulundukları halde, Başbakan ve parti umumi reji si vekili Ismet Inönünün başkanl altmda genyön kurul merkezinde tı lanmışlardır. Başbakan son alırlar, kararın mu cip sebepleri hakkında ' bir söylev vermiş, valilere yeni Yazifelerinin hemmiyetini anlatmış ve kendilerine muvaffakıyetler dileyerek bakanlar- la birlikte toplantıdan ayrılmıştır. Bundan sonra Içbakan ve p: Güzel san'atler Akademisinde dün güzel bir sergi açıldı Sergide teşhir edilen bine yakm. eser; davetliler ta- rafından büyük bir Güzel San'atl alâka ile tetkik Zenciler beyazlara hücum ettiler Toplanan valilerden Tevfik Hadi, Rüknettin Sözer, Halit edilmiştir Sergide teşhir edilen eserlerdön bir kismet r Akademisi talebe- ; liyan sergi, #kademinin geniş salon - sinin elli beşinci ve 931-035 ders yılı | larında ve seçilmiş bir kalabalık hu- esnasında hazırladıkları eserleri top- | (Arkası 7 incide) anlatmış ve Türkiyenin bu mukave- lenamenin tatbikine intizaren çıkabi- lecek tehlikelere maruz kalmak İste- mediğini bütün delillerile ve belâğat le izah etmiştir. Fransız baş murahhası Pol Bon - kur Rifat Menemencioğlunu bu va- ih böyanatmdan dolayı tebrik et - miştir, Konferansm akşam toplanan cel sesinde, projenin tetkikine devam e- dilmiştir. Konferansın açıldığı zamandanbe - ri devam eden müzakerelerin yürü - yüşü Türk tezine çok müsaittir. Öğ- rendiğime göre müzakerelerde hiç büyük itirazlar olmamaktadır. Mu - Alman hükümeti üzerinde Eylüle kadar İngiliz sual listesine cevap vermemesi için İtalyanın şiddetli tazyikte bulunduğuna dair çıkan ha- | berler dün akşam büyük “bir heyecan uyandırmıştır. Londra'dan ge- |len telgraflar, Alman Elçiliğinin İngiliz Dış Bakanlığını bu cevabın | Eylüle kadar tehir edileceğinden aşağı yukarı haberdar etmiş olduğunu İ müeyyiti Muhalif işçi partisi söz alarak, kabinenin detle tenkit etmiş ve ezcümle demiş tir ki: , — Hükümet hafta, muba- liflerin yapmış” olduğu tenkitlere tatmin edici cevaplar eri tedbirlerin © kaldı kâbinenin vermiş olduğu gilterenin İsmini ve göhret lar altma aldığı gibi, Miligtler Ce- miyetini de zayıflatmıştır. “ Italyanlar tarafından Habeşis- | tanın kısmen işgal edilmiş olması, | zeri tedbirlerin kaldırılmasma biç bir vesile teşkil edemez. Bu suretle oe Luiz'in mağlübiyeti zencileri fena kızdırdı (Arkası 7 nci sayfada) İtalya ve Uluslar Kurumu Uluslar Kurumuna yardım rahhaslar esas itibarile prensipte Mmutabıktırlar. Ancak bazı maddeler de daha ziyade sarahat temini için bunlar komisyonlara gönderilmekte. âlr. Bugün projenin beş maddesi görü pülmüştür. Harp Harp gemilerine ait mühim kısım yarın tetkik edilecek - | tir. Yarından sonra sabahları umumi heyet toplanacak, akşamları komis- yonlar içtima edecektir. Konferansm iki hafta süreceği tahmin edilmektedir. — Ali Naci KARACAN Konferansın tebliği Montrö, 28 (A.A.) — Anadolu fAjansınm hususi muhabirinden Boğazlar konferansı bugün aşağı- daki tebliği neşretmiştir: "Montrö konferansı ikinci toplan- tısını saat 10,30 da akdetmiştir. Mü- gakereler husust o olmuştur. Konfe- rans reisi Bruce intihabından dola- TArkas: 7incide) birliği İtalyanın Uluslar Kurumu haricinde kalması isteniyor Londra, 23.(A.A-) — Milletler Ce- miyetine müzaheret birliği umum! konseyi, Lord Lytton tarafından tev di edilmiş olan bir karar'sureti ka- bul etmiştir, Bu takrirde Ingiltere hükümetinden Milletler Cemiyetine Italyanın mukavelenameyi ihlâl et- miş olduğundan dolayı cemiyet ha- ricinde telâkki etmesini teklif et- mesi talep olunmaktadır. Uluslar Kurumu mukavelesi Londra, 23 (A.A) — Fransız se- firi Corbin, dün Eden ile yapmış ol- TArkası 7 incide) konseyinin kararı MADARIAGA Atle, sözünü bitirirken ilâve 'et- miştir : — Bundan sonra ve Cenevre kon- feransirida hükümetin “ne gibi bir hattı hareket takip edeceğini sara- haten anlamak istiyo Sir Con Simon hükümet namına cevap vererek demiştir : — Zecri tedbirler harbı menetmek maksaği ile konmuştu. Şimdi ise Karp bitmiş olduğundan bu tedbir. lerin devamma lüzüm kalmamıştır. İ bir tek çare vardı — harp etmek! Buna ise hiç kimse'razı değildi. Bundan sonra muhalif “Liberal partisi lideri - Arşibald Sinkler söz almış ve kendi partisinin zecri ted- birleri saklamağa taraftar olduğunu bildirmiştir. Bugün Avam Kamarası, “siyaseti hariciye hakkında" yapılan müzake- relerden sonra mubalefetin “verdiği ademi itimat takririni 170 muhalife karşı 384 reyle reddetmiştir. Italyan işgalinin önüne geçmek için | böyle Nevyorkta evvelki: gece dün şampiyonluğu mamzetliği için, yapı - lan maçta zenci böksörün bütün tah- minler hilâfma yenilmesi Amerikan zencileri arasında bilyük bir geleyan yapmıştır. Nevyorktaki zenci mahal lesinde beyazlara hücum edilmiştir. Büyük polis kıtalar heyecanı güçlük le teskin edebilmiştir. Bir dolara karşı 14 hattâ 17 dolar koyarak ırktaşları'lehine bahse tu- tuşan siyahiler maçın * umulmadık Zenci Luviz'le galibi Şimeling maçtan. iki ay evvel gülerek konuşuyorlardı neticesi karşısmda bir saniyede fa- kir kaldıklarmı ve bütün ümitleri ni. kaybettiklerini görmüşlerdir. Bahsi müştereke giren gruplerm maçın neticesi Üzerinde İariçten-te- sir İcra ettikleri şimdi siyabilerin da ha fazla köpürmelerine sebep olmüg tur. Bu heyecanlı mag hakkında da ye- ni boksörün ve diğer münasebet plânlarının sözleri beşinci sayfamız. dadır,