24 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

24 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 3

7-6. Amerikada Ruzvelt bu seferki seçimde kaybedecek Raisieumhur seçiminde reyler şimdilik Ruzveltin aleyhine çevrilmektedir — Demok - pat birliğinin açılma toplantısından «vwel hüküm süren umumi! kanaate göre, bundan evvel müemmen gibi Roozeveltin yeniden Reisi - cümhurluğn intihabı, mümkün olan bütün reylerin bir araya toplanması için kuvvetli ve yorulmak bilmiyen galışmalara bağlıdır. Son günlerin siyasal manevraları temamiyle Roo- setvelt'in aleyhine dönmüş bulunmak tadır. Bu hel Cümhuriyetçi namzet Yandof'a müsait bir vaziyet hazır Mamaktadır. Sanıldığma göre, Roos velt'a ilânı harp eden demokrat par- tinin en sağ cenah lideri Smith, ar- kadaşlariyle beraber Landon tarafı- na geçecektir. Diğer taraftan Leukessen'in yeni partisinin taşekirili de Roosvelt'in lehinde değildir. Bununla (beraber, Roosvelt'in seçimler Üzerinde elin büyük bir nüfuru vardır. Bir Bulgar çobanı Yu- geoslavyada öldürüldü Sofya, 23 A.A. — Stefani ajansı bildiriyor: Nikolof admda bir bul #>” çobanı, kaçan sürüsünü kovala- mak İçin Yugoslav hududu dahiline birkaç adrm girdiğinden Yugoslav Yandarmaları tarafından Kapalo ya- yakininde öldürülmüştür, Yeni bir tayyare rekoru Vila Coublay, 23 (A.A.) — Ba- Yografm İlk okunuşuna göre Fran » ss kadm tayyarecisi Maryse Hilz, bu sabah, 14.000 metro irtifaa çıka rak 28 haziran 1935 tanbarı iye kadm tayyarecisi Carina Neğrone'a sit bulunan kadm irtifa rekorunu kırmıştır. alyan teyyarecisi, 12,000 metro. ya kadar yükselmiş idi. Herriot, romatizmadan mustarip İyon, 28 (A-A.) — Romatizma- üsn mustarip olan Herriot, bir kaç saman tam bir istirahatte buluna waziyetinde büyük bir olmuştur. Artık hiç bir bülten neş- şedilmiyecektir. Normandi üzerinde Bir tayyare direklere çarparak parçalandı Londra, 23 (A-A.) — Normandie Degre serin Pugnet, Evening Nevs gazetesine beyanatia buluna, Marsilyada 50 vapur kızıl Kral ali 42 inci yıldönümü Londra, 23 (Tan) — Kral Ed- vârd'mn döğumunun 42 inci yıldönü. mü, bugün, bütün Tmgilterede bü- yük merasimle kutlulanmıştır. Kral atâ binmiş olduğu halde, Bukingam sarayından çikarak as- keri resmi geçidi teftiş etmiştir. Kralm kardeşleri kendisine - refakat etmişlerdir. "Art ırk,, ın yanlış bir tefsiri Ankara, 23. (A.A) — Almanya büyük elçiliği aşağıdaki tekzibi yol- lamıştar: Iranlı, Iraklı ve Mısirlilârm art wktan telâkki edilmiyeceklerine dair Almanya iç işleri bakanlığınm bir tamimi hakkmda bazı İstanbul gaze- telerinde çıkan havadis hakikate uy- mamaktadır. Bu haberin tamamen yanlış oldu- ğu şuradan da töbarliz eder ki habe- rin istinat ettiği Nüremberg kânün- larmm hiç bir yerinde ari ırkı keli- meleri mevcut değildir. Yunanistanın bir protestosu Atina, 23 (Tan) — Bulgar askeri tayyarelerinin Yunan toprağı Üze- rinden uçmalarmı hükümet protesto edecektir. Emniyet imtihan sualleri rı Ankara, 23 (Tan) — Yakmda açılacak olan üçüncü komiserlik imtihanma elit suallar (Emniyet Umum Direktörlüğü tarafından ha- snap tayin olunan gün ve sa- lerde açılmak zere bugünlerde vilâyetlere gönderilecektir. Hazineden taksitle mal alanlar i Ankara, 23 (Tan) — Finans Ba- kanlığı hazineden taksitle mal almış olanların taksit bedellerinin tecili hakkmdaki kanuna ek Kanunun ne şekilde tatbik edileceğini gösteren bir talimatname hazırlamaktadır. Yunanistanda Kral, Makedonyada tetkikat yapıyor Atina, 23 (Tan) — Kral, dün sa: bahleyin Selânikteki askeri tesisatı ra birçok i ni kab) etmiştir. Eral bugün Selâ - ge | nikten hareketle Makedonya seyaha tine devam edecektir. Başbakan Me taksas buğün tayyare postasile bu- raya gelmiştir. Başvekil, diktatörlük ı| haberlerini tekzip ediyor Atina, 23 (Tan) — Başbakan Me- Selânikte Japonya İngiliz teklifini reddetti Takyo, 23 (AA) — Kabine, In- bitin ismi Horseydir. Tayyarenin en | gilterenin Londra deniz muahedena- kam Havre'a götürdük. Çünkü gemi a A Ka bu enkuşm toplarılmasmı bekliye - | vâki olan FM pe - Yunanistanda AN bir fırt Atina, 23 Tan) 2 Yolee'de dün| Berlin 25 (AA) — Almanya yeni yeni bir istikrer aşçı bir istikraz açmıştır. SON HABER Karabükte Kurulacak demir ve çelik fabrikaları Ingiliz grupile yapılan mali anlaşma dün Sumerbankta imzalandı Ankara, 28 (A.A.) — Birinci beş senelik endüstri programma dahil olup Sümer Bank tarafından bu se- ne Karabük'te kurulmasına başlana- cak olan demir - çelik fabrikaları ile mütemmimi başı sânaylin kurul- masma talip olmuş olan H. A. Bras- sert and Co-Ltb. London Şirketi Ve Ingiltere Credit Export Guarantee Department dairesi müemesilleri ve Sümer Bank arasmda cereyan et- mekte olan müzakereler iki taraf arasmda mutabakatla möticelenmiş ve bu bâpta vücuda getirilmiş ma- İl anlaşma buğün öğleden sonra beş- te Silemr Bank İdare Meclisi salo - nunda İmzalanmıştır. İmza arasmda Pkonomi Bakanı Celâl Bayar, İngiltere maslahatgü - zarı Mr. Morgan ve Credit Export Güsrentee Department mümessili Mr. Sammı e'nin zevcâsi ve ken- disi, İktisat Vekâleti (müsteşarı Kurdoğlu, Maliye Vekâleti mümessi» UW nakit işleri umum müdürü Kiş- mir, İngiltere ataşe komersiyali ko» Tonel Wods, mühendis J. Crabbe ve iki taraf müzakere heyetine dahil diğer zevat, İngiltere sefareti ve Sümer Bânk erknı hazır bulunmuş- lardır. Mr. Sammerwille ve Maeken- Tie taraflarından dostça sözler taati edilmiş ve Türk heyeti tarafından ayni şekilde mukabele olunmuştur. Ticaret ve sanayi müzesi Ankaraya taşınıyor Ankarı, 23 (Tan) — Ekonomi Bakanlığı İstanbulda bulman Tica» ret ve Sanayi Müzesinin Ankaraya taşmmasma karar vermistir. Eşya- dan bir kısmı İstanbul Yüksek Ti. caret Mektebinin emtia dersi tatbi - katmda istifade edilmek üzere, ora « da bırakılacaktır. o Yeni gelen eşya- larla müze, burada mükemmel bir hale getirilecektir. Adliye tayin listesi Ankara, 23 (Tan) — Adliye ta- yin listesi yüksek tasdika arzedil- miştir. Bu listeye göre, 850 hâkim ve middeiumum! arasında terfi, ma» aşa zam ve nakil ve becayişler ya- pılmaktadır. Sıhhat Bakanlığı teşkilâtı Ankara, 23 (Tan) — Sıhhat Ba. kanlığı Teşkilât Kanunu bugünkü Resmi Gazetede çıkmıştır. Çekoslovakyada Macar ekalliyeti geniş haklara maliktir Prağ, 28 (A.A) — Macaristan ha riciye nazırı de Kanyanm geçenlerde söylemiş olduğu bir nutuk miinaaabe tiyle Çekosyovakya adliye nazırı De el 'beyanatta bulunmuştur: “e Macar ekalliyetinin hukuku himayeye muhtaç değildir. Çekoslo- vakyadaki Macar ekalliyeti, Maca - ristandaki Maearlarm haiz oldukla. rı hukuktan daha geniş haklara sa hip bulunmaktadır. Herhangi beynel milel bir mahkeme, Çekoslovakya - daki macarların vaziyeti ne olduğu» mu tahkik edebilir... HER GÜN A, Tanadıklarımdan biri vardır, ba - şında yeni bir şapkaya rastladığım günü hatırlamam. Fakat bu eski şapka, onu şik giyinmekten alıkoy. maz. Kıyafetine son derece düş- kündür. İsharpinleri, her zaman hain. Kuki, göeieği delme temizi TAN Sultanahmette, eski Bizans eserle ri Üzerinde araştırmalar yapan pro- fesör Bakster, yeni bulunan moza - yiklar etrafında gağetecilere şu İza- hatı vermiştir: “— On haftadanberi çalışmakta” yız. Bu masai, daha iki buçuk ay de vam edecektir. Bu seneki araştırma» larımız müsbet neticeler vermiştir. Uzun tetkiklerden sonra yeniden kıy metli mozayik izlerine tesadüf ettik. Bu mozâyikler, evvelâ, Sultanahmet eamlinin arkasma rasirvan A hafri- yat mmtakasmda eski Bizans kilise sinin bulunduğu mahallin otuz metro ilerisinde görülmüştür. Sıkı araştır. malar sonunda, mozayikin ipodroma kadar 150 metro boyunda olduğu, fi- zerinde 38 renk bulunduğu ve yek - pare bir şekilde devam ettiği anlaşıl mıştır. Mozayikin üzerinde oturan bir adamla, otlyan üç keçi resmi görülmektedir. Ayrıca elinde kalkan tutan bir adam, kartala sarılmış yilan resimleri de var. Mozayiklerin bazı yerlerinde kı » rıklar ve sakatlıklar vardır. Bunlar Üzerine bir mütehassıs çalıştırılacak ve İlç sene zarfmda tamir edilmeleri temin oltmacaktır. Bu tamir şu su - retle yapılmaktadır: Bulunan moza- yikler üstüne, tizerine zamk veya tut kal silrülmüş bez parçaları yapıştırı er. Bu beze resmin tersi çıkar. Bu &- rada mözayikteki boşluk ta bezde İş bırakır. Bilâhara bu izler, boşluklar doldurularak saklanır. Kazmın B kısmında Bizans saray» larmın duvarlarına tesadüf edilmiş - tir. Bu duvarlarm bir kısmında Bi - sans devrine ait İnce fresklere raslan miştr. Bu mmtakada hayli çok ça » nak ve çömlek parçaları da görülmüş tir. Bu mmtakadaki hafriyatı geniş mikyasta ilerlemektedir. Henüz du- varlarm zemini bulunamamıştır. Hafriyatm aygır deposu içine dü. şen C kısmında Romalılar devrine a- It bir duvar bulunmuştur. Uzerinde MI İİİ İİİ BİR FIKRA TİMİN Dost başa, düşman ayağa bakar.. Artık, dayanamadım: — Kuzum, dedim, ben senin ba» şında yeni bir şapka göremiyecek | tır. miyim? Gülümsedi: — Zannedersem, hayır: Çünkü buna lüzum Bir ata- görmüyorum. lar sözü vardır: “Dost başa, düş” Yeni çıkan mozayiklerden bir başkası © ARZI. —ş—ş—şğ, eş Eski Bizans eserleri Sultanahmetteki hafriyat on sene devam edecek İaanasrsanersssssesasasasasas Profesör Bakster, bu sene bulunan kıymetli mozayikler hakkında etraflı izahat veriyor İTİN KN tetkikat yapılmaktadır. Öğrendiğimize göre, Sultanahmet hafriyatı 10 sane devam edecek ve icap eden istimlâkin yapılması için tedbirler almacaktır. B hafriyat mm takasında bulunan Osmanlı devrine ait İnsan kemikleri Ankara meteolo- İl enstitiisiine gönderilmiştir. Ensti- tüde tetkikler neticesinde, bu kemiklerin 300 sene evveline ait ol duğu anlaşılmıştır. Hafriyat C kısmında bulunan ufak fakat değerli eşya parçaları 3000 se- neliktir. Hazineden taksitle mal satın alanlar Hazineden taksitle geyri menkul mal satm almış olanlarm taksit be - dellerinin tecili vilâyete bildirilmiş - tir. Buma göre; 1 — 1TTI sayılı kat! tasfiye ka - nununun mer'iyetinden evvel bedel- leri taksitle ödenmek üzere mübadil rumlardan metrük her türlü ziraate maheus arazi ile yirai mahsulât ih - sar, İmal ve tasfiye eden veya faali- yeti, ziraf mahâulât ile alâkadar olan imalâthane, fabrika “ve milmasilleri ni satın alan veya bir meskeni ve ya hut irat getirmiyen arsaları harine- den artırma ile satm alanların 1934 malf yılmdan sonra tahakkuk etmiş ve edecek taksit bedelleri ihale tari- hinden itibaren yirmi taksitte alm - mak ilzere tecil edilmiştir. 2 — Ötedenberi hazineye ait olan veya muhtelif kanun ve muâhedeler le hazineye intikal eden ve yahut be delleri mübadil zümre istihkakma karşılık tutulmuş ve artırma ile satıl mış olan her nevi arazi ile iratsızar salardan borçlu olan müşterilerden borcunun yüzde yirmisini tediye et- miş vaziyette olanlar veya tediyatını bu nisbete iblâğ edecekler -aldrkları mal tapuya raptedilmiş olsun olma » sm - verdikleri paradan dolayı hasi- i ni eca ee Mk De pte bulunmamak 'bu malları a. verdikleri takdirde borçlarmm mo» i#kontoya tâbi tutulacak. 4 — 2554 bumüralı kanunla uza tilan taksitler - gerek vakıflar umum müdür! ayağıma yeni | Bunlarm taksitlendiri! Frog da tersiden yeni geldiği belli olen bedri Vm gm la mesinde, bundan sönraki müddet İ- evi maları hakkında da tatbik GÜNGOÖRİ cin (15 haziran 936 dap itibaren) f3-' nacaktır. ? ez — Vefalı adamdır. Diyebilelim. B. FELEK Romen festival heye” geniş kadro ile geliy' Iki ağustosta başlıyacak ve İs” tanbul sezonu,, hazırlıkları gün g tikçe ilerlemektedir. Bu işlerle uğ şan komite ile festival ve sezona tirak edecek heyetlerle yapılan. habereler artık son devresine 8 tir. Şimdiye kadar elde edilen neti lere göre, bu yıl Romanyadan gei cek olan festival heyeti geçen sente kinden hem daha kalabalık, hem da ha zengin numaralı olacaktır. Bu 8- rada Avrupanm muhtelif yerlerinde konserler vererek fevkalâde muvaf- | fakiyet kazanmış olan Romen çocuk heyeti de gelecektir. Yirmi beş kişi: den ibaret olan bu heyet hep kü « çücük çocuklar ile mürekkeptir. Bü- yük insanlardan mürekkep festival. Miyeti için de geçen seneki yerine Londra festivaline iştirak eden he «, yet gelecektir. Diğer taraftan Yunanlılar da, da- hâ canir tablolar göstermek ve bö numaralar yapmak üzere geçen sene kinden daha iyi yetiştirilmiş bir he- yetle geleceklerdir. d Türk vatandaşlığına kabul edilen beyaz Ruslar Mütareke senelerinde memleketis mize iltica etmiş bulunan beyaz Ruf lardan 1015 ailenin Türk vatandaş» kabulü için Nansen ofisi tara» fından hükümetimize müracaatta bu tunulmuştur. Memnuniyetle öğreni- yoruz ki, bunlardan 986 sınm Türk tabiyetine almması icra vekille * he- yetince kararlaştırılmıştır. Hemen bütün memleketlerin | dilerine karşı hudutlarını kapadık rı bir sırada bu insanların Türk biyetine kabul edilmeleri, hiç şüph yok ki, inşaniyet davasınm en ileri ve olgun bir örneği olmuştur. Türk vatandaşlığına kabul edilen 986 be- yaz Rus ailesinin, hükümetimizin bü hareketini büyük kadirşinaslıkla tes lâkki edeceklerine, ve diğer yurdtaş- tekeitlere | va gibi, Türk yurdunun yükselmesi davasında ayrı ayrı vazife alacaki- rma inanmak lâzımdır. ————— iz yürütülmez ve şimdiye kadar sinde verilmiyen taksitler için v lerinden itibaren geçen müddet, «it eyyamı müteehhire faizi ari