25 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

25 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

Birinci Fransova BÜYÜK TARİHİ TEFRİKA Çeviren: Fransova, yolda mütemadiyen at değişti- rerek umulmaz bir sür'atle saraya döndü. Yorulmak bilmiyen - süvari, yurulan atını büyük bir süratle değiştiriyor, ve halkın “Yaşa- sın Kral!, avazeleri arasında mütemadiyen ilerliyordu. Saat onbirde, bir handa ayak üzerinde yemeğini yiy gece elbisesini dahi çizme ve mahmuzlarını bile çıkarmadan yatıyordu. Liyon'dan evvel, yolda garib bir kervanla karşılaştı; hâkim, belediye azası, avukat, hasılı her sınıftan birçok kimseler katırlara binmişler, yanlarında da boş sandıklar yükletilmiş katırlar olduğu halde karma karışık bir halde ilerliyorlardı, Bunlar, zaptedilen yerleri yağ- maya giden maceraperestlerdi! Kralın genç nedimi: — Yol verin.. Kenera yağ- macılar.. Kral için yol açıyo- rum! Diye bağırınca, bu her sı- nıftan mürekkeb kalabalıkta büyük bir telâş hasıl oldu; ne yapacaklarını bile şaşırdılar! Nedimin bir sözle dağıttığı bu alayın düştüğü garib vazi- yet kralı kahkahalarla gül- dürdü. Kral ilerledikçe yolları ıl.ılı.ı kalabalık buluyordu! Validei krali, oğlunu karşı- larnak üzere, saray musiki şi- naslarını, - şâirle: rini ve bir sürü hizmetkârları göndermişti. Ayni onikinci Lui'nin mahud deli cücesi Tribüle'yi de gönder- meği unutmamıştı. Kral, sür'atinden hiçbir şey kaybetmiyerek ilerlemekte ve bu karşıcılar da, bütün halk ile birlikte “Marinyan zaferi, şarkısını söylüyorlardı. Şarkı şöyle başlıyordu: *Sevimli Gallua'lar, kibar kral Fransova'nın zaferini din- leyiniz.. Frerelelan, fanfan, fanfenl,.. Mulende, süslü bir teskere ilerliyordu: Teskerenin kuş tü- yü minderlerine güzel, tombul, câzib bir kadın kürulmuştu. Çok güzel kokular sürünmüş olan bu kadın Mari Goden, kralın yol metresiydi. (Bu ka- dın bir müddet sonra Şarl- ken'in metresi olmuş, iki defa evlenmiş, kızları olmuştur.. Bu kadının torunu dördüncü Han- ri'nin çok sevdiği kadınlardan Gabriyel d'Estre'dir. Haliskan, tabif daima mükemmel mahsul verir!) Güzel kadın, krala elindeki çiçek demetini attı; ve etek- lerini kaldırarak güzel bacak- larını gösterdi ve; — Yeşasın zambaklar kralı!, Diye bağırdı. Fakat kralın duracak vakti yoktu; güzel kadını ancak öpe- bildi ve: — Allahassmarladık sevgi- lim! Dedi sürdü. Kral, bir akşam yalnız ola- rak Ambruaz şatosuna vardı. Kendisinin bukadar çabuk ge- leceğini hiçbir kimse beklemi- yordu. Kapılar, bunun için kJP—'lİ' idi!, — Hey... Kimdir orada... Kral, ağzı köpükler içinde ini, nedimle- ve atını gene ileri zamanda | F. Şemseddin Benlioğlu bulunan atım — şahlandırarak cevab verdi, ve: — Zaferl. Diye bağırdı. Kral maruf tâbir veçhile *Kan ve ter, içindeydi. Kralı bu halde görenlerin hepsi bi den, bir ağızdan: — Yaşasın krall Diye bağırdılar! * Kraliçe, kralın dikkatle bak- | makta olduğu ipek kundaklı VAJ | Borsada | Üzüm satışları: Ü Aha K. $. 6T H € S S Süflük oğlu Sabri K. & 9 50 73875 10 28 B. pamuk Şikâyıller: Arabacılar çeşmesi mi? Yapıcıoğlu mevkiünde Yu- suf dede caddesinde cami ya nindaki çeşmede her zaman en aşağı onbeş kadar yük arabası “ve hayvanı (arabacılar çocuğa bakarken, kraliçe de çocuğun üzerine eğildi. Kral: Arşidük - Şarl d'Otriş bizden bunu zevce olarak isti- | yor. Babası imi olacak Bbilmi- | yorum. Bundan başka hemşi- reniz Rene'yi de evlendirece- giz.. Dedi, Kraliçe: — Zavallı- küçük Lüizl Dedi, Kral ve prenseslerin izdivacının niha- yet'bir poletika ve menafii dliyo üğblolduğunu' düzünüyok” lardı! ve Fransova, çocoğun duvağını kaldırırken: — Madam.. Dedi. böyle bedbaht mıyı: — Ben sevdiğimi almış-Bu- lunuyorum, Fakat biraz yerin- Dedi, kraliçe, prens ve Biz de de dursa... Kral kızını bir dizine, karı- sını da öteki dizine oturttu ve: başkasını İ — Ben sevmem ki... sizden Dedi, —Sonu var— Ege valileri bugün toplanacaklar. —Başı T inci .rıılıı]eıle— ekilimiz ve parti ge ardan çıkarken sürekli önünde hazır Dİr sürette alkışlanmıştır. Gör lanmış — olan mabilinc binen Şükrü Kaya; şehrimizde bu- n müddetçe misafir kala- â konaj Tund gitmişler. ve ra - belediye sunda şeref cakları pekâz — istirahattan tarafından şebir gazi lerine — verilen ziyafette bulunmak üzere gazinoya gelmişlerdir. Parti genyönkurul üyeleri de | asa misafir olmuşlardır- kişilikti, vakte kadar Ziyalet otuz sant 21 de başlıyan ve geç devam telif mevzular — üzerin hasbihallerde bulunulmu, fette — şehrimizdeki valiler toplantı üzere — İzmir' bulunmuşlardır. bugün saat 16 da parti merk Dahiliye — Vekili ve pa sekreterimiz Şükrü Kaya'nın Valiler toplanı nasında genel rrisliği alında olacaktır. Toplantıva Ege mintakası vili- yetleri valileri olan İzmir, Aydın, Manisa- Balıkcsir, Denizli, Isparts, Burdur, ve Antalya valileri iştirak edeceklerdir. Müoğla — valisinin bu toplantıya gelmiyeceği — haber alın- muştır, Valiler — toplantısında parti i ve parti reitlikleri vazifelerini gür- meğe başlıyan — valilere direktil ler Aydın ün otomobille Aydı valisi Murad Vekilimizie birlikte Ma- nisadan şehrimize gelmişlerdir. Va- lilcaden bazıları bügün gelecek- lerdir. Dahiliye Vekilimiz ve parti ge- nel sekreterimize hoş geldiniz deriz. yeni üzerinde görüşü valisi iye İ davet edilen 28i bügün saat tarafından yıkanmaktadır. Bu civarda oturanlar, yoldan ge- lip geçmek hususunda bile zorluk çekmekte oldukları gibi çeşmeden hiç su alamamakta- dırlar. Belediye reisliğinin bu vaziyete nazarı dikkatini celp ederiz. Karakollardaki telefonlar Polis merkez karakolların- daki — otomatik - telefonların hususi mükâlemeler - için de kullanıldığı anlaşılmıştır. Em- niyet müdürlüğünden bütün polis merkezlerine gönderilen bir tamimde resmi - telefon makinelerile hususi mükâle- melere katiyen müsaade edil- memesi ve aksi taktirde fazla mükâleme ücretlerinin alâka- dar memurlara tazmin ettirile- | ceği bildirilmiştir. Kurşun çalmışlar : Kantar mevkinde Girid ha- nında Tevfik oğlu Mustafa'ya aid 15 kilo kurşunu ça'an Os- man oğlu Şükrü ve. Ahmed | ıuıulmıışlırdır ” Gecikmiştir ; Ankara 23 (A.A) — Ken- dilerine parti başkanlığı tevdi edilen - valilerden Ankara'ya 15 te bakanlar ve genyön ku- rul üyeleri hazır bulundükları | halde Başbakan veparti umu- mi reis vekili İsmet: İnönünün başkanlığı altında parti kura- gında toplanmışlardır. Başbakan son alınan kara- rin mucip sebepleri hakkında bir söylev vermiş, valilere yeni ehemmiyetini ha- tırlatmış ve kendilerine başa- rılar sileyerek bakanlarla top- lantıdan ayrılmışlardır. Müteakiben iç bakanı ve genel sekreter Şükrü Kayanın başkanlığında iki saat devam eden toplantıda parti işleri ve vilâyetin genel hizmetleri gö- ödevlerinin rtüşülmüş ve toplantı sonunda valiler kendilerine verilen yeni ödevden ve şayan gördükleri itimattan dolayı minnet ve ta- zimlerinin Büyük Şefe arzını iç bakan ve genel sekreter krü Kaya'dan rica etmiş- lerdir. Ege bölgesindeki ayni top- lantıya başkanlık etmek üzere iç bakamı ve genel sekreter Şükrü Kaya genyönkurul üye- lerinden yedi zat ile beraber 7,45 treni ile İzmir'e hareket | muştur. tatbik etmişlerdir. Fransız mecmualarına yasak: Varşova 24 (Radyo) — Dahi- liye bakanı bazı Fransiz mecmua- Jarmın — Lehistana girmesini yasak b H_J;Dı—' OLU; . Ingiltere Amele partisi şefi kabineyi tenkit etti — Başt Tinci sahifede — sermayelerile tekrar Stereza çephesine avdet mi etmek isti- yor? M. Mussolini'nin ısrarı karşısında İngiliz somalisini, Sudan'ı, Genya'yı İtalya'yamı verecektir? Uluslar sosyetesini teşkil eden devletler, müşterek sadık - bulunmakta- dırlar; yaltız. İngiltere hükü- meti- dönmüştür. Dahiliye bakanı Sir Con Simon cevaben demiştir ki: — Uluslar sosyetesinin İtal- yan « Habeş ihtilâfında âciz mevkide kaldığını inkâr ede- cek siyasi bir teşekkül yoktur. Petrol ambargosu hakkında tesanüde M. Eden bu hususta tam ma- | lumat izahat — vermiştir; İtalya bazı devletlerden petrol temin edebilecekti; çünki pet- rol sahibi olan memleketler- ve | den bir kısmı zecri tedbirlere iştirak etmemiş -idiler. Bugün uluslar - sosyetesine dahil hiçbir devlet yoktur ki bizim gibi-düşünmüş olmas ». Çünki muhasemat hitam bul- siyasetine de- vamın da manası kalmamıştır. Dün M. Rüzvelt'in ambar- goyu kaldırması bu hakikatı sarih surette gösteren — bir hadisedir. Sir Arşibald Sinkler: - La- val - Hoar şekli, Amerika'yı petrol üzerine am- bargo koymaktan menetmiştir. Şimdi Habeşistan'ın işgali karşısında ccnebilerin menafi ve hukuku temin” edilmeli. ve bu memlekette- açık kapu si- prejesinin | yascti baki kalmalıdır. Con Simon: — İngiltere hükümeti, Uluslar sosyetesiğe mensup diğer - devletlerin de kabul ettikleri veçhile, İtalya'yı sulha veya ademi tecavüze ic- bar! için- «kuvvet —. ve ; şiddet kullanmak taraltarı değildir. Bu sözlerimden, İngiliz bah- riyesinin vazilesini — görmek için hazır bulunmadığı mânâsı çıkmamalıdır. Fakat Avrupa'- nın bugün geçirmekte olduğu buhranlı vaziyet, Habeş'istanı himaye için yeni bir harp ge- misi fedasına imkân verme- mektedir. Uluslar , “sösyetesine karşı mecbur olduğumuz daostluğu bana tekrarlamayınız. Bu hâ- dise büyük ,bir dera olmuştur ve bu derse göre vluslar sos- sosyetesini yeni - kuvvetlerle teçhiz edeceğiz. Gene daima Dominyonlarla sıkı temasta bulunuyoruz. Bu- nun için amele - partisinin bu takririnin reddini istiyoruz. Bundan sonra kabine reisi M. Baldvin söz almıştır: — Aldığımız malümatın nâ- tammari” Glinümük “Tüğinen vize İtalya'nın Habeşistan'daki is- tilâsının tamam olduğunu söy- liyebilirim. Bunun için Habe- şistan'da da meşru bir Habeş idaresi mevcud olduğunu da kabul edeceğiz. Şu anda lâzim olan şey zecri tedbirlerin kaldırılma- sıdır. Çünkü muhasemat dur- Muştur. Zecri tedbirlerde ısrar etmek için askeri hareketi de hesaba katmak lâzımdır. Ha> beşistan'ın İtalyan — istilâsın- dan kurtarılmasının siyasi te- şebbüslerle imkânı kalmamış- tır. Hiçbir devlet te askeri tazyik düşünmemektedir. Biz de bu fikirdeyiz. Geçirdiğimiz bu buhran cs- —Başı 1 inci sahifede— İtalyan hükümeti bu mektu- bunda. konferansın başka bir zamana tehirini telkin etmeye kendisini sevkeden sebepleri telif cephelerinde nsta ken bil- aydınlanmaz konler: disini temsil ettireceğini dirmektedir. İtalyan hükümeti ayni manda önümüzdeki toplantı- larda cereyan edecek müza- za: kereler ve görüşülecek mes'e- lelerin heyeti umumiyesi hak- kında en kat'i kuyudu ihtira- ziye dermeyan etmektedir. 'Türk heyeti murahhası reisi doktor Aras, İtalyan dış ba- kanı — tarafından gönderilen | mektubun İtalya'nın pek ya- kında konferansa iştirak ede- bileceğini işrap eylemekte ol- duğunu memnuniyetle müşa- | haslarının bir an ev.l körfe- ci ett klerini 'nin bahtiyar | rar ş'a ahzı ını huyîum;îır Konferans idari mah? bazı kararla:dan Tür- | kiye tarafından tevdi olunat mukâvele, projesinin müzake- reye esas olmasını kabul et- miştir, sorra, Menemencioğlu; Türkiye'yi bu projeyi tevdie sevkeden — se- bebleri anlatmıştır. İngiltere murahhası söyliyor. Lord Stanhope, namına boğazların keri bir hale ifrağı prensibini kabul ettiğini, şu şartla ki, diğer bütün bakımlardan mu- cibi memnuniyet bir mukavele akdinin olması lâ- zimgeldiğini söylemişlir. Mumaileyh proje maddele- rinin müzakeresi sırasında tev- di edeceği bazı tadilât kaydı ihtirazisile Türk projesinin mü- zakereye esas olarak — kabul edilmesi hakkında reisin yap- tığı teklife iltihak eylemiştir. Japon delegesi kürsüde: Japon delegesi Sato, Türk projesini müzakere esası ola- rak kabul etmiş ve fakat hü- kümetinin mütemmim talima- tına intizaren projeyi tetkik etmek hakkını muhalaza — ey- lemiştir. Mumaileyh zamanı geldiği zaman projenin 9 uncu mad: desi hakkında kuyudu ihtira- ziye dermeyan — eyliyeceğini bildirmiştir. M. Litvinof ne dedi? Litvinof Karadenizin hususi mahiyetinden ve bu deniz sa- hillerinde bulunan devletlerin menfaatlerine mütcallik bazı mütalea'ar kaydı — ihtirazı ile Türk hükümetinin projesini kabul ettiğini söylemiştir. Mumaileyh, projenin kat'i tahririnde Sovyet Rusya'nın husust vaziyetinin gözönünde hükümeti tekrar as- mümkün bulundurulacağı ümidini ızhar |Almanya, Yugoslavya tenis — eylemiş ve — Soyyet Rusya bir deniz- den diğer denizlere deniz kuv- vetlerini nakletmeye — mezuh kılınmalıdır. Demiştir. Mumaileyh, Milletler cemi- yeti - kararlarını — tatbik — için FN GOTELECTAMAA LA YAT nasında harba hazırlanmış olan devlet sade İtalya idi. De- miştir. Avam kamarası 176 reye karşı 480 yani 280 fazla reyle kabineye itimat göstermiştir. hatırlatmakta ve vaziyet muh- | aydınlanır | hede etmiş ve İtalyan murah- | Türkiye'nin ikinci murahhası | İtalya 'Könferansıh Tehi- rini Düşünmektedir.. | icabettiği taktirde harp gemi- lerinin serbestçe geçmesinin derpiş edilmesi lüzumunu kay- deylemiştir. Fransa'nın fikri: Bonkur. ilerde — müzakere edilecek olan bazı mühim nok- | talar kaydı ihtirazısiyle Fransa hükümetinin 923 mukavelesile istihdaf olunan maksatlara ce- ap veren Türk projesinin | müzakere esası olarak -kabul ettiğini söylemiş ve Milletler cemiyeti paktının olduğu gibi bu kadro de aktedilmiş olan mıntakavi paktların tat- biki zımnında derpiş edilmesi | icabeden ahkâm hakkında Lit- vinof tarafından serdolunan müta'ca'arın ehemmiyetini kay- W detmiştir. Romanya'nın fikri : Cont Zesco, Türk projesi- nin hangi şartlar dahilinde müzakereye esas olması İâzım geleceğine dair Bonkur tara- fından beyan olunan noktai | nazarın Romanya'nın da noktai nazarı olduğunu ve Romanya- y | f projeyi dostane bır fikirle, | fakat Romen menfeatleri kay- gusile tedkik edeceğini söyle- miştir. | Yunan murnhhası dedi ki: Yunan heyeti murahhasası, | Türk projesini müzakere eşası | olarak kabul etmiş ve bazı tavzihat istemek kaydı ihtira- zisiyle mezkür projenin umu- mi hatları üzerinde mutabık bulunduğunu söylemiştir. Yugoslavya murahhası kürsüde : Subbotiç, maddelerin mü: zakeresi sırasında Yugoslav heyeti murahhasasının tevdi edebileceği tadilât kaydı ihti- razisiyle Türk projesinin çok şayanı kabul olduğunu derme- yan etmiştir. Bulgaristanın düşüncesi; Nerkof, Türk projesi hak- kında bilhassa - birinci kısım- daki maddelere dair bazı tav- zihat lüzümunu kaydetmiş ve Bulgaristan'ın mezkür projeyi esas itibarile müzakere esası olarak kabul ettiğini ve ancak konferans - işlerindeki - teşriki mesaisinin silâhtan teerit edil miş bir memleket olan Bul- garistan'ın emniyeti kaygusun- dan ve Boğazlar rejimi ile sıkı sıkıya bağlı bulunan ti- cari menfeatlerinden mülhem olacağını bildirmiştir. Habeşistan'da Yağmurlar... Adis-Ababa 24 (Radyo) — Yağmurlar mevsimi başlamış- tır. Mamafih askerler ; yel ins şaatında çalışmaktâdır. An- cak mesai 14 - 16 aramda ta- til edilmektedir. Temmuz ve ağustos aylarında yağmurlar daha şiddetleneceğinden şim- diden tedbirler alınmaktadır. maçları yapılacak, Berlin, 24 (Radyo) — Ak man tenis federasyon Yugos- lavya tenis federasyonu ile 11-12 temmuzda bir maç için. anlaşmıştır. Husule gekcek temettüün yüzde 65 ini Yu- göslavya takımı alacaktır. Yugoslavya federasyonu bu teklifi kabul etmemiştir; çönkü birkaç güne kadar Zagrep'te maçları vardır. Bu maçlar çok mühim olacaktır, Heti i: sbit Şliğ e<