25 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

25 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

l Sayfa 6 * Alman Milletine Fihtenin 58. Hitabe : 8 Kelimenin tam münüsile Bir millet nedir — Va- tan severlik. (Irkın — terekkisi ve ferdin — öl mezliği — Kendisi için yaşadığımız valanın — ölmezliği bütün büyük tevlid eder Bu ğimezlik fedakârlıkları Bu his tevlit yolun- hissi, daki terbiy faydanı.) Son dört hitabede; Alman milletini; kökü Alman 'diğer Cermen — milletlerden — ayıran vasıfları izah ettim. Fakat bu ancak : “Millet nedir ?, Sua- linin verdikten sonradır ki ta- mamlanmış olacaktır. Lâkin bu meselede : Ekseriya iradedilen ve pek muhtelif tarzlarda ce- yap verilen : “Vatanseverlik nedir ?,, meselesile pek sıkı alâkadardır. — Vatanseverlik — nedir ? Yahut ferdin, — memleketine karşı olan aşkı nedir ? Eğer biz yukarılarda söyle- Hiğimiz şöyleri iyi elt üdekik di isek şimdi vazıhan anlarız ki yalnız Alman ; (Hakiki va- tana) maliktir. Milletine karşı ferdi ve makül bir aşk olabi- lecek olan da yalnız Alman- dır. Çünkü o, yaşayan, canlı bir ırktır. Prensipleri indi ve ölü olan bir adamda bunlar olamaz. İlk önce mütekaddim fikir- lerle hiç münasebeti olmadığı sanılan âtideki ihtarlarla mese- lenin halline doğru yol açalım. 1 — Yukarıda gördük din : Bütün “dünyavi, madı şeyleri ve bugünkü hayati bir tarafa bırakabilir. Ve bir din- dar, bunda ahlâklılık ve kut- silik için hiçbir. mahzur gör- mez. Bu arz üstünde bizim hayat ve çalışmamızdan — hiçbir - iz kalmıyacağı ; ilâhi şeylerin bi- le fenalığa ve ahlâk bozgun- luğuna tahavvül edeceği ka- naatile insan; hiç olmazsa başka bir hayatın daha yük- sek nizam ve varlığını hatırla- ma sayesinde, hal ve hareke- tinde, kendindeki ilâhi hayatı yaşatabilir, Meselâ —bu suüreteledir ki Havariler ve alelümum ilk hı- ristiyanlar, kendilerini bu fani arz hayatının üstüne aşarak cennete — kavuşmuş - tahayyül ettiklerinden arzdaki devlet, vatan, millet işlerile uğraşmağı bütün hayatları boyunca bir zül sayarlardı. Hattâ' daha ileri giderek bu arzı, bir menfa bayatı sayanlar da var- dı. Bununla beraber - bu, ne hal tabiidir. Ne de ahvalin cereyanı böyledir. Pek nadir birşeydir. Bundan başka dev- let ve millet işinden tamamen vazgeçme — hıristiyanlar tara- fından dini bir his gibi göste- rilmesine rağmen — dini ters anlıyanların zihniyetidir. Filha- kika bu hal, — eğer işten kaçak bir insanın hali değil- se — dünyayi hayatın istiklâ- lini mahveder. Bu hayatı sâ- dece asıl hayata götüren bir yol, ve iradei — ilâhiyeye itaat için çetin ve güç bir imtihan meydanı yapar. Dünya, sâdece bir darülimtihan, olur. Bu mânâda alınca (Ekseri- Ya denildiği gibi) ebedi ruh, © bbedende ceza için hapis- ahvalin — normal gi- Hitabesi Kai Hi Reei Balattş dişi, bilâkis, bu fant hayatta da — daha yükseğini ümit ile beraber — bahtiyarlık ve şükran hissettirecek bir hal doğurtmaktadır. Şu doğrudur ki 'din : Hak- sızın zulüm gören esirleri te- selli etmektedir. Bizim likri- mize göre ise hakiki din : Bü- tün esaret şekillerile mücadele etmeli, ve dinin rolü, yalnız : mahpusları teselli etmek deri- kesine düşmemelidir. Bir za: lim, dine itaatı emredebilir, ve cennetin ancak bu dünyada hiçbir yer bırakmiyanlara ait olacağını söyliyebilir. Fakat bizler, dini böyle kabul etme- meliyiz. Ötedeki cennet arzu- file bu dünyayı cehennem ha line sokturmamalıyız. İnsan için normal olan : Cennet ha- yatını bu dünyadan itibaren yaratmaktır ; ebedi saadete blaştracak vaztlar, har gönlü hayatımızda yaşamaktır. Dün- yadaki hayatımızla ebediyet arasına : fanilerin göremiyece- ği kavrıyamıyacağı bir uçurum kurmamalıdır. Bilâkis beşerin bilgisi aydınlığı altında çalı- şarak bunları birbirile kaynaş- tırmalıdır. Bir misal verelim : asıl karakter istemez ki disi, kendisinden' 'sonra yaşa- yacak çocuklarının ve torun- larının hayatlarında daha asil- leşmiş, daha yüksek bir halde yaşamasın. Ademoğlu, işte bu düşün- cesini, en iyi bir miras olmak üzere çoçuklarına vermek ister; onlar da kendilerinden sonra gelenlere versinler der. Bu zihniyet ; belki bir zaman, te- fessühyn — ve mütefessihlerin en büyük düşmanı olmuş ; ve adalet hissinin kuvvetlenmesi- ne sebep olmuştur. Irkının namütenahi tekâmülü işinde, velev pek az olsun, kendi fikir ve filinden de bu- lunmasını hangi asıl karakter özlemez. Zamanına tamamen yeni birşey kim vermek iste- mez. — Yeniliklerin -tükenmez kaynağı olmağı kim istemez ? Ömrük kısa senelerini, ebedi- yen devam edecek - şeylere sarfetmeği kim istemez? Böy- lece basit bir in$an, âdı tari- he geçmese de, — Çünkü ön alma arzusu, sevilmiyecek bir kibirliliktir — ketidi vicdanın- da, hayatının boşa gitmediğini tasdik eden bir anıt dikmiş olur. Hanği asil karakter bunu istemez? Hangi —Sonu var— Naldöken cinayeti Şahitler tekrar dinlenecek Burnava'nın Naldöken kö- yünde on lira alacak ve bir kız mes'elesinden aralarında çıkan kavga sonunda Aziz ve Zeynel'i öldürmekle maznun Kâzım ve kardeşi İbrahim'in muhakemeleri son safhaya gelmişti, dün karar tefhim edilecekti. Mahkeme heyetince dava dosyası tetkik edilmiş ve şa- hitlerden bazılarının ifadele- rinde vuzuh bulunmadığı an- laşılarak bu şahilerin tekrar celp ve istimalarına karar ve- rilmiştir.. Muhakeme — başka bir güne talik edilmiştir. ken- | ödemiş'te Bir Cinayet.. Tarla sulamak mes- elesinden | kişi öldü. Ödemiş kazasının kaya kö- yünde bir cinayet olmuştur. Mehmed Ali oğlu 45 yaşında Hüseyin ile ayni köyden Ah- met arâsında tarla sulamak mes'elesinden kavga çıkmış, Ahmet odunla Hüseyini dö- verek başından ağır sürette yaralamıştır. Yaralı Hüseyin, tedavi için kaldırıldığı Ödemiş hastanesinde - ölmüştür. Katil Ahmet tvtularak adliyeye tes- lim edilmiştir. Şeyh Mehmed Üfürükçülük yapar- ken tutuldu. Evvelki gece Eşrefpaşa'da kiremitci sokağında 23/1 nu- rükçülük yapan Ali oğlu şeyh Mehmed, zabıtaca suçüstü tu- tulmuştür. Eski şeyhlerde olan Mehmed'in bir zamandanberi rüüskacılık ve üfürükçülük yap- makta olduğu haber alınmış ve tutulması için tertibat alın- mıişti. Gece Süleyman ve Ni- yazi adında iki kişiye evinde muska hazırlayıp üfürükçülük yaparken suçüstü yakalanmıştır. Evde yapılan araştırmada 25 tane mumlanmıs muska ve bazı eşya ile bir miktar para ! bulunmuştur. Şeyh Mehmet, dün akşam adliyeye veril- miştir. İstanbul gazeteleri neşriyatı. İstanbul, 24 (A.A) — Bu- ünkü ' güzütekür*Monttö-köne feransının —ilk - toplantısında Türk tezinin kazandığı zaleri alkışlıyorlar. Cümhuriyet; baş yazısında, Türk tezinin kuvvetinden bahs- ederek, boğazların tahkimi hususunun Türkiye'ye en tabi hakkı olan emniyet ve selâmet teminatımı vermekle kalmıyarak, ayni zamanda bir harp devre- sinde ccnebi ticaret ve harp gemilerinin geçiş serbestisini de temin edeceğini söyliyor ve bu davada en büyük hakkın bizde olduğunu ve bu hakka karşı durmak istiyen kuvvetin mutlâka yıkılacağını kaydedi- yor. Kurun, Konferansın — açılış celsesinde söylenen nutukların ihtiya ettiği sempati tezahur- lerini — davamızın — şimdiden muzalfer olduğuna delil telâkki ediyor ve diyor ki: “Bu nutuklar, terddütsüz Türk tezinin tam bir zaferi olarak kabul olunabilir. Bu parlak yeni zafer Büyük Ön- der Atatürk'ün ve onun büyük fikirlerinin, Türk — inkılaâbının yeni bir zaferidir. Yaşasın Atatürk. « Ucuz, temiz, taze ilâç ve tuvalet çeşitleri Hamdi Nüzhet Sıhhat Eczanesi Başdurak Büyük Salepçi oğlu hanı karşısında maralı evde muskacılık ve ülü- | ANADOLU, ZABITA: REARULAT UT K SA YEN Beraet ettiler Zimmetlerine para geçir- mekle maznun Çeşme'nin uzun dere Köyü “muhtarları Salih ve Mustafa ile köy kâtibi Beh- çet'in ağırcezada mekte olan muhakemeleri ne- ticelenmiş ve suçları sabit ol- madığından beraatlarına karar verilmiştir. Bıçak taşımak Tepecik'te Kâğıthane cad- desinde sabıkalı Ali oğlu Vey- sel'de bir bıçak bulunmüş ve zabıtaca alınmıştır. Ana yaralanır mı? Küçük — tuhafiyeciler - çarşı- sında bir yatak mes'elesinden aralarında çıkan kavgada Şe- oğlu Ahmed ve Osman oğlu Muhiddin, övey anaları bulunan Gülfem'i bıçak ve tokatla boğazından ve vücu- dunun diğer yerlerinden ya- ralamışlardır. İkisi de - tutul- muştur. Çocuklar arasında : Karşıyaka'da Mefharet s0- kağında oturan Hüseyin oğlu 13 yaşında Fikri, komşuların- dan sünnet olan Cemal adın- daki çocuğun eteğini kaldırıp sünnet yerine bakmak istemiş ve bunu gören Cevdet oğlu İlhan buna mani - olmak iste- miştir. Cemal'in arkadaşı Fik- devam et- rif | ri bundan kızmış ve bir şişe atmak suretile İlhan'ı baca- ğından hafif surette yarala- mıştır. Hırsızlık Karşıyaka'da Fahriddinpaşa scaddesinde oturan Tahir ka- rısı Hatice, çiftlikte bulundu- ğu sırada evde hizmetçi ola- rak bulunan Hasan - karısı Azime, bazı eşya çalmıştır. Tahkikata baslanmıştır. Otomobilin samlarını kırmış: Mürteza oğlu Celâleddin evelki gece sarhoş olarak El- hamra sineması önünde müş- teri bekliyen Abdülhalim oğ- lu Zeki'ye ait otomobilin cam- larını yumrukla kırmış ve tu- tulmuştur. Tekerlek çalınmış: Dolma'da otomobil durak yerinde Mustafa oğlu İbra- him'e aid 346 numaralı oto- bste bulunan 15 lira kıyme- tinde bir lâstik tekerlek çalın- mıştir. Bir umum- hane kapatıldı.. Fuhuş ve fuhuş yüzünden bulaşan hastalıklarla mücadele kumisyonu dün Sıhhat müdürü doktor Cevdet saraçoğlu'nun reisliği altında toplanmış ve içinde müsaadesiz rakı içilen bir umumhanenin muvakkaten kapatılmasına karar vermiştir. 25 /6/ 936 Üi İzmir vakıflar direktörlü- ğgünden: 1 — Mezarlıkbaşında 58793 lira 84 kuruş bedeli hal binası inşası evelce kapalı zarf usulü ile yapılan eksilt- mede 52032 lira 55 kuruş bedelle müteahhidine ihale mişti. Müteahhidin taahhüdünü ifa etmemesi dolayısile muka- vele feshedilmiş"ve idare ile eski müteahhit tarafından vücuda getirilen imalât mahkemece tesbit olunmuştur. Geri kalan ima- lât müteahhit nam, hesabına yaptırılmak üzere ” 24-6-936 tari- hinden itibaren açık artırmaya konulmuştur, İhalesi 10-7-936 cuma günü saat 16 da İzmir vakıflar direktörlüğü binasında müteşekkil komisyon huzurunda yapılacaktır. 2 — İstekliler bu işe aid projeler ile imalât ve eksiltme şartnamelefini ve tesbiti delail raporunu her gün vakıflar ida- resine müracaatla gösterebilirler. 3 — Muvakkat teminat miktarı 4190 gireceklerin teminat makbuzunu veya bu miktara baliğ banka mektubunu ve ticaret odasında kayıtlı olduklarına dair musad- dak vesaiklerini ibraz etmeleri lâzımdır. 4 — Eksiltmeye girecek isteklilerin mimar veya mühendis olma'arı ve inşaatın her türlü kanuni idari ve fenni yetlerini kabul ve ifa edecek mütehassıs mühendis veya mi- marla bütün muamelelerde müştereken mes'u! çalışmaları şarttır. Ayni zamanda bu | için enaz 30000 liralık bir İzmir sicilli ticaret memurluğundan: (Osman Oskaner) ticaret unvam ile İzmir'de hükümet | caddesinde 59 numarada kır tasiye ticaretini yapan Osman | Oskaner'in işbu ticaret unvanı | ticaret kanunu hükümlerine | göre sicilin 1683 numarasına kayt ve tescil edildiği ilân olunur. i İzmir sicilli ticaret memur- luğu resmi mührü ve F. Tenik imzası | İzmir sicilli ticaret | memurluğundan: (Mazhar Öngör) ticarat un- vanı ile İzmir'de hükümet caddesinde 80 numarada tu- hafiye, hırdavat, kolonya ve saire ticaretini yapan Mazhar Öngör'ün işbu ticaret unvanı ticaret kanunu hükümlerine öre sicilin 1682 »numarasına ant ve tescil edildiği ilân olunur. İzmir sicilli ticaret memur- luğu resmi mührü ve F. Tenik imzası, —- İzmir sulh hukuk mahke- mesinden : İzmir inhisarlar idaresi tara- fından İzmir'de Mağralı soka- ğında 8 no. lu evde oturan müskirat eski muhafaza me- muru tevfik Nuri için 666 ku- ruşun tahsili hakkında açılan davasında cereyan — etmekte olan muhakemesinde müddei aleyh namına tastir ve berayi tebliğ irsal kılınan davetiye- sinde bilâ tebliğ iade edilme- si ve davacı vekilinin sepk eden talebi üzerine gazete ile ilânen tebligat icrasına karar verilerek bu bapta muhake- KLİŞE ve MÜHÜR ATÖLYESİ BELEDİYE CİVARİ -LİMONCULAR ÇaRşısı N*2 v ğ. DA L FB L F n e eli ndek elit BELL i keşifli edil- liradır. Eksiltmeye mes'uli- olmak üzere eksiltmeye girebilmek binanın inşaatını muvaffakiyetle bitirmiş olduklarına dair resmi fen heyetlerinden. verilmiş mu- saddak belgeler göstermeye mecbürdur. 25 “29 4 9 1832 ————————————— mede 14 temmuz 936 tarihine müsadif salı gününe tayin k- hnmış olduğundan yevmi mez- kürda saat 10 da mahkemeye gelmediği veya bir vekil gön- dermediği taktirde hakkında giyap kararı verileceği dave- tiye makamına kaim olmak üzere ilân olunur. (1839) Sulh Hukuk mahke- mesinden: İzmir İnhisarlar başmüdüri- yeti tarafından İzmirde Kara- taş'ta 9 Eylül sokağında 14-15 sayılı hanede mukim tütün fab- rikası eski atelye memuru ve muhasibi İskender aleyhine açılan alacak davasının yapı- lan ilk duruşması sırasında müddei aleyh İskendere tebliğ edilmek üzere gönderilen da- vetiye bilâ tebliğ iade edilmiş ve mumaileyhin ikametgâhını terkle nereye - gittiğini bilen olmadığı mübaşir meşruhatin- dan anlaşılmış olmakla ika- metgâhı meçhül kalan müddei aleyhe ilânen ilânen tebliğat itasına karar verilmiş oldu- gundan müddceialeyh İsken- der'in mahkemenin muallâk bulunduğu 17-6-936 taribine müsadif Çarşamba günü saat 14 de İzmir Sulh hukuk mah- kemesinde bulunması için ilâ- nen yapılan tebligat üzerinde müddeialeyh mahkemeye gel- mediğinden hakkında gıyab kararı tebliğine karar verilmiş olduğundan müddeialeyh İs- kenderin mahkemenin muallak bulunduğu - 7-7-936 - tarihine müsadif Salı günü saat 10'da mahkemede bulunması- veya bir vekil göndermesi için işbu gıyab kararı tebliğ makamına kaim olmak üzere ilân olus 1834