26 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

26 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

Brendizi Açıklarından Ana- dolu Karilerine Mektuplar: Pire Limanında Çok Bü yük Bir Faaliyet Var. Yunanistan, Bahriyesi Kuvvetli Devletler Aleyhine Neden Taahhüde Girmiyor? Montrö konferansına giden arka- daşımız Hamdi Pire Limanı Brendizi açıkları 19-6-936 Dün galiba sol tarafımızdan Ekalkımış - olacağız, münasebetsizlik akşama kadar peşimizi bırakmadı. Pire'ye yaklaşıyorduk, Yunan dostlarımızın son zamanlarda çok Barileştirdiklerini okuduğum bu li- manı İlk defa olarak görecektim, Sabahtanberi hazırlanmıştım, vapu- ran Himanda iki saat kadar kula- dağı ve bu. müddet zarfında Pire- nin, Âtina'nın görülmiye değer bü- tün noktalarını gezmek mümkün olduğunu söylüyorlardı. Avdettr kim yoldan döneceğim? Önü- me çıkan bu belki de yegâne fir sattân istifade etmek için vapur yıhtıma yanaşır yanaşmaz derhal Fakat eödeki pazar bermutad çarçıya uymadı. ve münasebetsizlik te işte buradan başladı. Yavaş yavaş Pire'ye yaklaşı» yoruz. Ballandıra ballandıra gözüm- de büyüttükleri bu şehir daha uzak» tan beni fena bir hayal sukutuna uğrattı. Gözünüzü alabildiği kadar bir saha üzerinde uzanan Pire'de bir tek ağaç göremiyardum. Bizim yeşilliğe, cömerd bir itiyad ile ahış- mıaş olan gözlerimize, bu manzara, ilk nazarda fena halde çarpıyordu. Çorak, kuru, taşlıklı ve esmer bir toprak üstünde irili-ufaklt bir sürü binalar bir-birini kovalıyor, bun: Tarın arasında bakışlarınızı dinlen: direcek, bu bina kasyetinin ağırlı: ganı gilecek ve Bir ağaç, ne bir damla yeşillik görünüyordu. Açıkla kısa bir. tevakkuftan sonra Himana girdik. Yunan'lıların şarkın bütün ticaretini kendilerin de teksif etmek için ciddi bir faa- liyetle çalışukları ve muvaffak ta oldukları daha ilk nazarda görünü- yordu. Bizim Zonguldak kömürünü vapurlara — kolaylıkla satmak — için son sistem vinçler kurmuşlar; ayni zamanda birçok geminin birden yolcularını, yüklerini boşaltmalarını mümkün kılacak texisat vücuda ge tirmişlerdi. Pire'nin bu vaziyetini gördük- ten sonra İzmir limanının niçin suyu çekilmiş bir boş değirmene dönmüş olduğunu, İstanbul'daki |i- anan faaliyetinin gün gittikçe niçin azaldığım daha iyi anlamıya baş- Tadım. Ben bu acı mülâhazalarımı ta- kip ederken vapur da rıhtıma ya- naşmıştı. - Vakit kaybetmemek için hemen merdivenlere koştum. Hayret... Bir gün evel Rados'u çıkmak için pasaportlarımızı bul- duğumuz masanın üzerinde birşey- ler yoktu. Buna rağmen merdiven- oğru yürüdüm. Vazifesini in edemediğim ünifor- mâlı bir memur karşıma dikildi : Pasaport!.. Anlaşıldı, bu yeni zaman may- muncuğu ile mücehhez olmadan birgey yapmıya, bir yere çıkmıya imkân yoktu. Döndüm. Gözlerimle kamarotu, gemi zabitlerinden bi aradım. Bir masaya yan pesaport kaydeden bir Yunanlı'dan diğer bir masada para değiştiren bir sarraftan ve nihayet hepsi de benim — gibi biraz yette bekleşen yolculardan — başl kimse yoktu. Neden sonra baş bulâbildim. semi idaresi, kalacağı bauhanesi şaçkın bir vazi- Vaziyet an burada pekâz yolcuların de marot şıldı. şarı çıkmalarına müsaade etmemey karar vermişti. Büyük — bi kasten mahrum edilmiş çocuklar gibi somurtarak yerimize döndük. Buna rağmen vapur Pire lima. ninda tam birbuçuk saat kaldı. Şimdi artık Korent kanalına doğru yol alırken düşünüyordum ; Dün Rados'ta idik, Filipo Grimani ora- da da, çok değil, tam — birbuçuk saat kalımış, fakat bizim dış; oyun — zevkinden mamıza hiç mümanaat edilmemişti. Pire limanında ayni müddet dar- duğumuz halde bu memnuiyet ne- den icap ediyordu? Hiç şüphe yok vapur idaresi Yunanlı dostlarımızın yolculardan beş on döviz sızdırma- larım kaskanmış, buü tatlı imtiyazı yalnız İtalyan Himanlar günmüş olacaktı.. Gemi süvarisi nezaketi kibarlığı hakkını beslediğim hürmet ne kadar büyük olursa olsun göz göre göre vapur yolcularına yapılan bu döviz şakasımı kolay , wnutamıyara: Bm sanırım. Korent xanalı görülecek birşey.. Sahilde kümelenen dilber Rum kız« larının mendil sallayışlarına cevap n hasret- meyi ye verirken vapurda yavaş yavaş ka yor. İleride kanalım bir 8e hür yakasına atlıyan bir ifer köprüsü daha ilk nazar- da görünüyor. Mora yarım udasile Yunanistan'ın diğer kısımlarını bir birine bağliyan ba biricik tren köprüsü önünde bir hayli düşün- düm. Yananlı dastlarımızın bahri- yesi küvvetli - devletler aleyhinde bir taahhüt almaktan niçin kaçır- makta - olduklarını şimdi daha iyi anlıyabiliyordum. Filhakika daha mubasamatın ilk gününde iki daki- kahk bir bombardıman ile bu köp- rüyü havaya uçarahilecek olan bir düşman donanması — Yunanistan'ı kolayca iki parçaya bölebilirdi. Gemi dim n al- tından — geçiyor. geniş körfezine doğru dümen kırıyorda. am köp Korent'in Yukarıda küprünün üstünde geci- ken birkaç yolcu şapkalarile, men- dillerile lâkaydane bizi selâmlarken ben bâlâ Yunan milli müdafansı- nin bü zayif, şim bilir miçin ihmal edilmiş noktasını düşünüyor, buna bir çare düşün- miyenlere hayret ediyordum. .*» Geç vakite kadar küpeştede dolaştım. Uzun bir mahrumiyetten sonra bu güzel vapur yolenluğunun zevkini çıkarmak istiyor, saçlarımı, elbi: raksettiren tatlı gece rüzgürmü — hütün — mevcudiyetimle içmiye — çalışıyordum. — Kamarama döndüğüm zaman saat onbir bu- çağu bulmuştu, Baktım, içecek su- yum kalmamıştı. Zile bastım, bir daha bastım, kimse gelmedi. Ben- de vuhaf bir inadçı hali vardır. Başladığım şeyi kolay kolay barak- mam. Devanı ettim. Saat elimde, Nüzhet yazıyor : | başlanacaktır. Gümrük depo | Adliyecilerimizden terfi ve nakledilenler. Adliye vekaletı, terfi ve nak- lolunanları bildirdi. ve antrepoları Lım;;ıîgı.l.e;'ı Umum müdürlür ğüne devrediliyor. Maliye Vekâletinden İktısad Vekâletine devredilecek olan liman işleri umum müdürlüğü 1 temmuzdan itibaren İktısad Vekâleti tarafından idare edil- meğe başlanacaktır, Yeni ka- nuna göre İzmir gümrük depo ve antrepoları da 1 temmuz- dan itibaren liman işleri umum mudürlüğü tarafından idareye Yeni - teşkilât ve kadro için Ankara'da İk- tısad — Vekâletile temaslarda bulunan şehrimiz liman işleri umum müdürü Haşmet Dülge- nin birkaç gün sonra şehri- mize döneceği ve yeni teşkilât | kadrosunu da beraberinde ge- | tireceği haber alınmıştır. Yeni | veler | oi | teşkilâtta kadroda birçok ilâ- bulunduğu söyleniyor. Ankara'daki temaslarda yeni liman tarifesi mes'elesi rinde de görüşülmüştür, Liman işleri umum müdürlüğü, ay başında İktısad — Vekâletine geçtikten sonra liman tarifesi, şimdikine nazaran tenzilâtlı olarak hazırlanacak ve Vekâ- letin tasdikinden sonra - tat- bike başlanacaktır. Gümrük antrepoları da İiman işleri üze- umum müdürlüğüne — geçece- | ğine göre memurları da bu idareye bağlı olacaktır. Şim- diki gümrük ambar memurla- rının vaziyeti hakkında henüz bir karar verilmemiştir. Bu memurların, İiman işleri umum müdürlüğüne geçmesi müh: temel görülüyor. Tel-Aviv'de 'Mahsullerimize 'müşteri bulundu.. Tel-aviv'de açılan beynelmi- lel sergide Türk pavyonunda muhtelif mahsullerimizin nümu- neleri teşhir edilmiştir. Orada çok beğenilen bu nümuneler üzerine otuz. kadar - firma, Türkofise müracaat ederek ser- gide nümunelerini gördükleri mahsullerimizi çok beğendik- lerini ve Türkiye'den badem, fıstık, üzüm, incir, zeytinyağı vesaire mahsullerimiz -üzerine iş yapmak islediklerini bildir- mişlerdir. Türkofis, bunun için ihracatçılarımızın — adreslerini kendilerine gönderecektir. Ziraat müdürü Kayseriye tayin edildi Vilâyet Ziraat müdürü Zühdü Kayseri Vilayeti Ziraat mü- dürlüğüne tayin edilmiştir. İz- mir Ziraat müdürlüğüne mın- taka mücadele müfettişi Nadir Uysal tayin olunmuştur. Kuşadası oda Büdçesi * Kuşadası kazası Ticaret ve Sanayi odasının yeni yıl büd- çesi İktisad Vekâletince cüz'i tadilâtla tasdik edilmiş ve şehrimiz — Ticaret — Odasina gelmiştir. tamı yarım saat kısa fasılarla — vile h am halde kamarot hazretle- rini uyandırımıya - muvaffak olama- dim. Bu hal bir Türk vapurunda bir ecnebinin başına gelseydi bu rat ne düşünürdü bilmem. Fakat ben birşey düşünmemeyi — tercih ettim. Sadece susuz yattım, Hamdi Nüzhet Şehrimiz adliyecileri arasın- da “yapılan terfi ve nakiller hakkındaki emir, dün Adliye Vekâletinden şehrimiz Cumu- riyet Müddeiumumiliğine gel- miştir. Bu emre göre mülga | İhtisas Müddeiumumisi Arif Balıkesir Müddeiumumiliğine, Brrinci Hukuk mahkemesi âzâ- sından Ali Rıza Kılıç Akhisar Hukuk hâkimliğine, âzâ mü- lâzimi İffet, Manisa Sulh hâ- kimliğine, İkinci Hukuk âzâ- sından Mekin Afyonkarahisar Hukuk hâkimliğine, âzâ mua- vini Hasan İhsan Foça Müd- | ddeiumumiliğine, Birinci Hu- kuk mahkemesi âzâsından Ali Rıza Çelik Konya Sulh hâkim- liğine, tayin ve terfi ettirilmiş- lerdir. Müddeciumumi Mazhar'ın —maaşı S5 liraya, | Ticaret mahkemesi âzâsindan 40 liraya yük- | İzzet'in maaşı seltilmiş ve bu zevat birer derece — terfi — ettirilmişlerdir. — H.Mitat Dün Cellâd Gölüne gitti .. Şehrimizde bulunan ve ik- | . | başinvavini | tısadi tetkikler yapan [lmıal İ Vekaleti —başmüşaviri Halil Mitat, dün sabah Torbalı ka- zasına giderek Cellâd gölünün kurutma mıntakasını gezmiş ve açılmış olan kurutma kanalla: rını görmüştür. Cellâd gölünde bir milyon kilo yılan, sazan ve kefal balığı vardır. Göldeki yılan - balıklarının - avlanarak İngiltere ye Almanya'ya ihracı için gölde tetkikler yapıldık- tan sonra Halil Mitat, Kuş- adası'na ve Selçuk'a gitmiş, orada da tetkiklerde bulun- muştur. Dün akşam şehrimize dönen iktısad — başmüşaviri, buğünkü trenle Ankara'ya'dö- nöcek ve tetkiklerine aid ra- porunu — hazırlıyarak- İktısad Vekâletine verecektir. y ŞŞT YŞ Türkiye için Yeni kontenjan Hissesi ayrıldı.. Fransız hükümetinin. 936 senesi ikinci üç aylık devresi- ne mahsus olmak üzere Tür- kiye için munzam kontenjan tahsis edilmişlir. Bu Tisteye göre munzam kontenjan İiste- sinde Türkiye mahsullerinden 26 kental kabuklu ceviz, 11 kental kabuksuz ceviz ve 50 kental peynir ayrılmıştır. Bu- nun için dün Türkofise malü- mat gelmiştii Odalar kurultayı kitabı İktısat vekâleti, Türkiye Ti- caret ve Sanayi Odaları dör- düncu umumi kurultayına ait zabıtları bir kitap halinde bastırmış ve bütün Ticaret ve Sanayi Odalarına göndermiş- tir. Şehrimiz Ticaret Odasına da gelen bu eserde İktısat Vekili Bayar'ın reisliği altında toplanan dördüncü — büyük kongrede cereyan eden müza- kereler ve alınan kararlar, dilekler hakkında — mufassal malümat vardır, Stajyer hâkim namzedi Naime terfian âzâ muavinliğine tayin olunmuştur. Birinci icra memuru İlhami | terfian Menemen Müddeiumu- miliğine, İkinci icra memuru Ferhunde Ankar icra memur- luğuna, âzâ muavini Fahamet icra memurluğuna, Menemen Müddeiumumisi — Ratip, Mu- danya düddeiumumiliğine, Kuşadası Müddeiumumisi Sad- rettin İstanbul Müddeiumumi- liğine, Foça Müddeiümumisi Fahri Milâs Müddeiumumili- gine, Torbalı Müddeijumumisi Zühtü Fethiye Müdd&iumumi- liğine terfi ve nakledilmiş- lerdir. İzmir mahkemesi âzâlığına Başmüddeiumumilik muavinle- rinde İsmail Hakkı, âzâ mua- vinliğine İsparta âzâ muavini Hayrünnisa tayin edilmişlerdir. 35 Lira maaşlı Bodrum Müddeiumumisinin maaşına da beş lira zammedilmiştir. “ Araba kazası nasıl olmuş Evelki gün Kahramanlar'da bir araba kazası olduğunu ve Osman oğlu Ömer'in araba; sına binen Hasan ve Mustafa adında iki çocuğun, arabaya koşulu hayvanın ürkmesi yü- zünden yere düştüklerini, bun- lardan 13 yaşında Mustafanın öldüğünü yazmıştık. Adliyece yapılan tahkikata göre kaza şöyle olmuştur: Arabacı Ömer, Kahraman- larda bahçıvan sokağında ara- basına koşulu olan hayvanı sulamak üzere başıboş bırak- mıştır. Ö sırada Ahmed oğlu 13 yaşında Murtafa ve arka- daşı Hasan, arabaya binmiş- lerdir. Bunlardân — Mustafa, beygirin dizginlerini çekerek hayvani sürmüştür. Hayvan birdedbire ' ürkhütiş Ve koş- mağa başlamış, arabanın te- kerleklerinden . biri taşa çar- parak hasıl olan sarsıntıdan Mustafa ve Hasan, muvazene- lerini kaybederek yere düş- müşlerdir. Mustafa başı üze- rine düştüğünden ağır surette yaralanmış ve tedavi için has- taneye kaldırılmışsa da orada ölmüştür. Arabacı Ömer, hay- vanı başıboş birakarak buü feci kazaya sebebiyet vermek suçundan tutulmuş, adliyeye teslim edilmiştir. Kadostrocu- ların tayinleri.. İzmir kadastro direktörlü- ğüne eski direktör Ziya Ferid, kadastro azalığına Ankara ka- dastro azasından Fuad, fen âmirliğine, eski fen âmiri Re- fik Halid, Manisa kadastro direktörlüğüne Konya - direk- törü Hasan, azalığına İstanbul üçüncü mıntaka Aazası Hâdi, fen âmirliğine fen memurların- dan Zeki Haydar ve Ankara ikinci mıntaka kadastro mü- dürlüğüne de Manisa kadastro müdürü Kemal tayin olunmuş- lardır. Turkkuşu 24 üye İnö- nüne gidiyor... j mu i Şehrimiz Türkkuşunda A. 57? be, Brövesinde — derslere devam eden - talebeden 24 kişi 2 Temmuzda C Brövesinde ders görmek üzere İnönünde kuru- lan kampa gönderileceklerdir. Talebelerden birisi Bayandır. C Brövesi dersleri 30 Ey- lüle kadar devein edecektir. — * Ondan sonra Lise ve Muallim mektebi mezunlarından olan — Türkkuşu talebesinden, askeri ehliyeti haiz o'anlar ihtiyat subayı olacaklar ve askerlik zamanları gelince askeri kıt'a- larda talim görmeden doğru- dan doğruya harbiye mekte- bine kabul edileceklerdir. Evkaf hali Müteahhit hesabına yaptırılacak Evkaf idaresi tarafından Me- zarlık başında inşasına başla- - nan hal santralı. müteahhide 52.032 liraya ihale Tedilmisti d Müteahhit, temellere başladık- — tan sonra inşaatı terketmiş ve — şimdiye kadar hiçbir şey yap- — mamiştır. Bunun üzerine evkaf — idaresi hal inşaatını müteah- — hit namühesabına yaptırmağı — kararlaştırmıştır. Yakında w- Saata bnşlnnaciıldır ç Beynelmilel sergi Ankara'da ikinci (Kânunda kurulacak.. İktisad Vekâletinden şehri- miz Ticaret odasına gelen bir mektupta memleket dıhılinıle taşkömürünün sarfiyatını artır- — mak maksadile — Ankara'da ': Vekâlet tarafından 16 İkinci- — kânun 937 tarihinde sergi — evinde (Maden kömürü yakan — vesait ve teshin aletleri bey- — nelmilel sergisi ) namile sergi açılacağı bildirilmiştir. Sergi, ecnebi memleketler sar nayı ıçin yeni ve p:;r çbulîbılmek Eıeısunındıı bir fırsat teşkil edecektir. ; Üzüm paketleri Olimpiyad hediyesi dağıtılacak. Olimpiyad'a iştirak için Al- manya'ya gidecek olan spor- cularla, dünyanın her tarafın- dan Olimpiyad'a gelecek spör- culara hediye olarak kıynı y mahsullerimizden küçük pal ler halinde üzüm ve incir derilmesi kararlaştırılmıştır. Şehrimiz üzüm kurumu üzüm tüccarları şimdiden bu: nun için hazırlıklara mışlardır. Böylece mahsuller miz iyi bir şekilde reklâm edilmiş olacaktır. " Ölüm Gazetemizin — Aydın 'İv Denizli seyyar muhabiri Yu- suf'un kardeşi ve eczacı T: a | ceddin'in dayısı İdris, epi zamandanberi müptelâ © duğü hastalıktan — kurt mıyarak vefat etmiştir. Cenazesi, dün şa mahallesindeki n ihtifalle — kaldırılarak kabristana götürülmüş v gömülmüştür, ğ Meslek arkadaşımız suf'a ve kederdide ail samimi taziyetlerimizi gimiz| Ki m! Bul e| yler e- PU len