26 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

26 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 1

TAN EVi Ganeteeilik, Matbaacılık. Klişecilik CUMA 26 HAZİRAN 1936 Falih Rıfkı ATAY'ın boğazlar konferansı karşısında italya- nın vaziyetine dair mühim bir makalesi 3 üncü sayfada TELEFON 4 24318, 24319, 24310. TELGRAF: TAN, İSTANBUL İKİNCİ YIL — Noa SS KURUŞ SİYASAL GÜNDELİK GAZETE Projenin tetkiki bitti konferans talik edildi Tahkım prensip itibarile kabul edildi | 'Yeni toplantı milletler cemiyeti ictimaından sonra yapılacak Altıncı madde müstesna olmak üzere diger öğeler Konferansı | ve İ talya Boğazlar konferansı gayet iyi bir | hava içinde projemizin tetkikini bi - tirmiştir, Konferansa iştirak eden murahhaslar, bir tarnaf| tan kendi menfaatlerini, ve İ dünya sulhünün tarsinini düşünür - ken, diğer taraftan 24 temmuz 1923 tarihli mukavele ile tayin olunan Bo- Zarlar rejiminin yerine kaim ola - cak yeni bir mukavelenin nekadar yerinde olduğunu görmüşler, ve bey- nelmilel sahanm çok karışık olduğu bu devirde bizim de takibine mecbur | olduğumuz emniyet gayesinin pek Mmuhik olduğunu tasdik etmişlerdir. Fihakika . Montrö konferansma | Lozan munhedesinde imzası olan dev etlerden yalnız Italya istirak etme- miştir. Söylendiğine göre İtalyanm bu hareketi, evvelâ zecri tedbirler lâğvedilinceye kadar Avrupa işleri - be karışmamak hakkmdaki kararm- İ dan İleri gelmiştir. İ o Yalnız şunu hatırlatmak gerektir ki, Almanya, Reni işgal edip te 1925 Lokarno munhedesini tek taraflı ola- Tak bozduğu zaman, Büyük Britan- Ya, Belçika ve Fransa gibi Italya da Lokarno. devletleri konferansına A- boizi'yi murahhas olarak göndermiş fakat karara girişmek istemediğini İz | bar etmiştir. Hoş, saten bu konfe -| İ Pans da esaslı hiçbir karar almadan İ meseleyi geri btrakmıştır. İ Simdi. o zamandanberi hayli va © | kit geçti. İtalyanlar Habesistann Merkezini İşgal ettiler ve fili hir - bak yaptılar. Bu zafer tamam olun- ca, faşist hükümeti derhal zeeri ted- | birlerin sıkı çerçevesinden kurtul -| mak çarelerini aramağa ve bu ted - birler kalkmadıkça Avrupa islerine : ya karar verdi. Lâkin şuna dikkat elmek lâzımdır ki, Htal- | Ya, Cemiyeti Akvamdan çekilmiş de- Bildir. Cenevredeki içtimalara mun - tazaman murahhas göndermektedir. Belki buğün toplanacak olan Kon -| Bey içtimamda Aloizi yine tekrar es- |, yerini alacaktır. | Onun için bugünkü Konsey top - İ Hantısı, ve alınacak kararlar, Mon - trö konferansı bakımından da büytik bir ehemmiyeti haiz telâkki edilebilir. Vaziyet şudur: Ingiltere hükümeti uzun düşünce lerden sonra zeeri tedbirlerin kaldı- Yılmasına karar vermiş ve bu karara Pransa, ve Belçika da iltihak etmiş- tir. Bu tedbirlerin kallıması Italya - ya tekrar Avrupa İşlerile meşgul ol- İ mak imkânmı verecektir. Yalnız şurasına işaret edelim ki, Japonya da Cemiyeti Akvamdan rılmışken ve Avrupa İşlerine karış- | mamağa azmetmişken sırf Boğazlar Mmukavelesine imza eden bir devlet si- fatile Montrö konferansına iştirak et miştir, Ve hattâ Uluslar Kurumu ile herhangi bir alâkası olabileceği zan- hedilmesin diye, konferansın toplan- tı mahalli olarak Cenevre değil, Mon- teö seclimiştir. Boğazlardan her sene 2.527.000 ton miktarmda İtalyan ge- Mmisi geçtiğine ve İtalya, Boğazlar - dan geçen gemiler tonajı itibarile bi- Yinci olduğuna göre, onun bu konfe- | Pansa iştirakvetmesi, kendi bakımm- dan daha enteresan olabilirdi. Kaldı ki, Akdeniz müvazenesinde mihim bir rolü olan İtalyanın, Montrö kon- İeransına gelmesi, sade bir Avrupa İşi değil, ayni zamanda kendi menfa- A4 sayılabilirdi. TArkası 6 mera) TAN İtir. Bo; | bahsederek, bü itün ütün maddeler teknik komisyona havale edildi (Sureti mahsusada Montrö ye gidem arkadaşımız Kara candan Montrö, 25 — Türkiy: kol teklif edilen lar rejimi projesinin te zlardan geçe: lerinden, ve bunların tonajmdan bah seden altmcı madde müstesna olmak İ üzere diğ addeler azçok sempa- tik telâkkilerle teknik komisyona hi erinde en çok münakaşa edilen ve harp gemileri - nin Boğazlardan geçişine ait olan altmes maddenin nasi halledileceği malüm değildir. Sovyet Karadenizin hususi iy oğazlardaki emniyeti » mahfuz kalmak şartile yüksek jdaki gemilerin geçmesini isti- yorlar. Ve ayni şartlar dahilinde, ken di üseli bahrileri arasında seyrisefer salâhiyeti talep ediyorlar. İngilizler buna karst bir taraflı serbestiye taraftar görünmemekte - Söoyet: Rakyü bej Heleğüsi (Arkası 6 mcıda| Litvinof Zecri tedbirlerin kaldırılması Uluslar Kurumu Konseyi bugün bu işi görüşecek Uluslar kuruma nun yeni binası (Yazısı 6 ıncidaj Taymis'in çok mühim: bir makalesi "İtalyanların on iki adayı .tahkim etmeleri Türklerin şüphelerini uyandırmıştır" Türkiye Boğazları tah- kim etmekte çok haklıdır Dün gelen Taymis gazetesi, Bo - ğazların tahkimi meselesinde Akde- niz havzasındaki memleketlerin va- 3iyetlerine, dair şayanı dikkat bir makale neşretmiş ve Türkiyenin te- Zine yerden göğe hadar hak vermiş- tir. Bu makaleyi aşağıya alıyoruz? Türkiyenin Boğazları tahkim bu- susunda gösterdiği sebeplerin mü - him olduğu şüphesizdir. Alâkadar devletlere gönderilen Türk notası değişen Avrupa siyasi ve askeri va- yetinde 18 inei maddenin "Türk em niyetini temindön uzak olduğunu pekâlâ isbat ediyor. Teminâtçı der- İletlerden biri olan ve Türkler tarâ- LArkası Gmcıda | Par çalanan otobüsün karmakarışık an kazı Topkapı haricinde. müthiş bir kaza Dün öğleden sonra Topkapı dışın- da feci bir otobüs kazasi olmuş, fren lerinin bozulmasi yüzünden idaresiz kalan bir otobüs devrilerek parçalan İmişter. Otobüste bulunan 29 yolcu- İ dan 13 ü ağır, dokuzu hafif surette İ yarslanmışlardır.- Bir muharririmi» zin kaza hakkında yaptığı tahkile göre, bu feci kazanm tafsilâtı şudur: Vakaya sebebiyet veren araba, Ça- talce Şoförler Birliğinin 370 numa- Pralı Gtobüsüdür. Şerif oğlu rafınd ğ- W üzeri cu ile Ça atalcadan ha- reket etmiş ve Topkapı dışındaki Davutpaşa kışlasının önüne kadar ârizasız gelmiştir. Araba Davutpaşa i Kışlasının virajını dönerken, birden (bire otobilsün şaftı kırılmış, yol iniş ; olduğu için yavaş yavaş sürati art - mağa başlamıştır. . Tehlikeyi hisse- TArkası 7 incidef Ağır yaralılardan dördünün Bir otobüs devrildi ve parçalandı 9 kişi ağır 13 kişi de hafif surette yaralandı hayatı tehlikede dir, kazanın frenlerin birdenbire bozulup tutmamasından ileri geldiği anlaşılmaktadır Hâdise mahallinde tahkikat yapılıyor i Fransanın diş siyasası mühim izahat verdi Paris, 25 (A.A.) — Bugün Senato da dış siyasa hakkında müzakereler cereyan etmiştir. De Blols, Italyan yardımım elzem bulunduğuna işa- Tet ettikten sonra Valle'in Berlin 2i- yaretinden endişeler duyduğunu bil- dirmiş ve birdenbire, İngiliz - Alman bahri anlaşmasına benzer bir anlaş- maile karşılaşmak arzu etmeyiz. LArkası 6 merda7 Büyük Türk inkılâbı Başlarken Yazan: Ziya Şakir Tarihi vesikalara dayanan bu harikulâde tefrikayı Yarın neşretmeğe başlıyoruz Dün geceki güreşler Fransız Dışbakanı (İlk karşılaşmada Alman takımı 5 - 2 mağlüp oldu Olimpiyatlara hazırlık kampında çalışan güreşçilerimiz Finlândiya müsabakalarından sonra: şehrimize davet edilen Almanyanın sayılı gü - reşçilerine malik Dortmund şehri ta kımile dün akşam Taksim stadında büyük bir kalabalık önünde ilk karşı laşmalarini yaptı. Seyirciler arasmda Türkspor ku- rumu umumi merkez başkanı Gene- Tal Ali Hikmet. Ayardem ve umumi merkez âzalarile federasyon rilesast bulunuyordu. Saat 20,35 te Türk ve Alman ta- | kanları Ringe çıktılar, Takdim merasiminden sonra saat tam 20,41 geçe müsabakalara baş - i landı. 56 kilo: Küçük Musafa - Şönbiben Orta hakemi: Vaymor. Iki “ rakip biribirlerimi yokluyorlar. Alman da- ha uzun boylu ve daha teknik gibi. Üstüste hamleler yapıyor fakat Mus tafa dü ondan geri kalmiyor müte- madiyen kafa kol kapmağı uğrağı - yor: Alman güreşçi bir aralık seri bir hareketle Mustafayı belinden kav ramağa muvaffak olduysa da Musta fn bundan kurtuldu. Ve ilk'on dakikâ beraberlikle ni - hayet buldu. İkinci devreye Alman âltta' Mus. Yaşar dün geceki güreşte hasmını saltoya alırken tafa üstte başlandı. İşini çobuk gör- mek istiyon Mustafa sık sık hamle - İer yaptıysa da Alman bunlardan çok büyük bir maharetle kendisini kurtardı ve iki defasında Mustafayı müşkül vaziyetlere soktu. LArkâsi 5 iride)