26 Haziran 1936 Tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

26 Haziran 1936 tarihli Tan Gazetesi Sayfa 6

6 Zecri tedbirlerin kaldırılması TAN Boğazlar Konferansı ve İtalya Uluslar Kurumu Konseyi bugün bu işi görüşecek Eden dün Pariste siyasi temaslar yaptı, Necaşi Londradan tezahüratla Cenevreye uğurlandı (Başı 1 incidel Filhakika Halya, zecri tedbirler kalktıktan sonra konferansa gelece- gin işrap etmiştir. Fakat dün gelen telgraflardan — öğrendiğimize göre, Stefani Ajansı, şimdi de “Italyan hü- kümetinin, umumi şeraitinin bu mese le hakkında müzakerelerde bulun - maya müsait olmadığı hususunda nazari dikkati celbetmiş olduğunu ve | 26-6-936 arp Projenin tetkiki bitti (Başı 1 incide) dirler, İngiliz delegesi Stanhop bu mesele etrafında Londradan talimat beklemektedir. : Japonların vaziyetine gelince, bun lar, bu işe fazla kerışmamakla bera» bor İngilizlerin noktai mazariarını tutmaktadırlar, Tekwik ve tahrir komiteleri ken: Cenevre, 25 (Tan) — Milletler Ce miyeti Konseyi yarın saat 17 de top- Janacaktır. Celseye Eden reislik ede- cektir, Ik defa olarak Delboe'da ce- miyetin içtimamda ve İngiliz, İtal - yan delegeleri arasındaki boş koltuk ta yer alacaktır. Ruznamede şunlar vardır: 7 — Asurilerle Geldanilerin yerleş tirilmeleri meselesi, 2 — Beynelmilel Lâ Haye adalet | divanma iki aza intihabı, 3 — Lokarno muahedenamesi ah- kâmmm Almanya tarafmdan ihlâli meselesi, 4 — Italyan - Habeş ihtilâfı. Geçen ay içinde yaptığı toplantı- larda Habeş - Italyan meselesine ta- allük eden bir karar vermeksizin da- ğlan Uluslar Kurumu, zecri tedbir- ler meselesini görüşmeyi de 16 hazi- ran tarihine bırakmırtı. Bu tarihe ka- dar bir taraftan yeni kurulan Fran- *siz kabinesinin, diğer taraftan Ingil- terenin İtalyaya karşı güdecekleri si yasetin taayylin edebileceği umulu- yordu. Halbuki 16 haziranda iki hü- kümette zeeri tedbirler meselesi üze rinde kat'i bir karara varamamış, bu. yüzden Konsey içtima: da 28 hazira- na tehir edilmiştir. Fransa ve İngiltere, Italyayı tek- rar aralarında görmek istedikleri için zecri tedbirlerin kaldırılmasına razı olmuşlardır. Şu hale görer İtal- ya lehinde düşünen Fransa ve İngil İerenin Konseyin bu içtimamda han- gi nokta üzerinde gayret sarfedecek leri ve Konsey neticesinin Italya men faatlerine uygun olacağı tahmin edi lebilir. Necaşi Cenevreye hareket etti Londra, 25 (Tan) — Habeş impa- ratoru, buglin, öğleden sonra Viktor ya istasyonundan Cenevreye hareket İmparatorun hareket edeceğini ha ber alan binlerce halk, istasyonda toplanmış, İmparatoru candan selâm lJamış ve tezahürat yapmışlardır . Bu tezahlirattan milteessir olan Taymis'in çok mühim bir makalesi "İtalyanların tahkim etmeleri Türklerin şüphelerini uyandırmıştır" — BAŞI 1 fmdan Anadoluda gayeleri olmasın- “dan şüphelenilen İtalya Uluslar Ku- Tumunun otoritesini inkâr etmiş bu- Tunuyor. Fühakika şimdiye kadar silâhsız- lanma hakkında birçok sözler söylen miştir. Fakat devletler hararetle #i- Iâhlanmaktadırlar. Türkiyenin dos - tu, ve belki de müttefiki Sovyet Rus ya boğazların tahkim edilmesine da- ir olan arzusunu hiç bir zaman giz- İememiştir. Bu saydığımız şartlar tahtında Türkler bir emri vaki yapa- rak Boğazları derhal tahkime kalkı şabilirlerdi. Fakat müzakere yolunu tercih etmeleri lehlerine kaydedile - çek bir harekettir, Boğazlarm tahki- mi hususunda dürüst hareket etmiş- lerdir. Bununla beraber konferansın .&hemmiyeti az değildir, 1923 muka- yelenamesinin harp gemilerinin geç- melerine dair tam maddeleri esasen harp halinde bütün ehemmiyetlerini kaybedeceklerdi. Çünkü ne İngiltere, ne de hiç bir başka devlet Türkiye- Karadeni: tahkiminin şümulünü iyice incele - melidir. Yalnız Çanakkale mi tahkim edi- lecek, yoksa Boğaziçide mi? Bu mü- bim bir noktadır. Italyanlarm Oniki a süphesiz Türklerin şüphelerini uyandırmıştır. Bu şüp- helerden yeni Roma Imparatorluğu- nun kurucuları mes'uldur. Konferansta sulhta o Boğazlardan harp gemilerinin geçmesinden başka vi imparator halka hitaben şu beyanat ta bulunmuşlardır: “.- Büyük ümitlerle Cenevreye gi diyorum. Ingiltere hükümetinin şah- sima karşı gösterdiği teveccüh ve mu habbet, haklı davamı müdafaa için bana kuvvet veriyor... Necaşi hareket ederken İngütere İ hükümeti, teşyi için mümessil gön - | dermiemiştir: Bu münasebetle resmi mahafil, ecnebi hükümdarların müte | nekkiren yapmakta oldukları seya -| hatlerde hükümetinin istikbal ve teş yide resmen mümessil bulundurma - İ smm esasen usulden olmadığıni be- yan etmektedirler. Londradaki Habeş sefareti, Ede - nin ve imparatorun son görüşmeleri | hukkında; resmi bir tebliğ neşretmiş tir, Bildirildiğine göre, Habeşista - nm İtalyaya ilhakı, İngiltere tara - fmdan tanınmıyacaktır. Hattâ bu nokta Üzerinde Eden Necaşiye temi- nat vermiştir. Eden Pariste nazırlar!a görüştü Paris, 25 (Tan) — İngiltere hari - ciye nazırı Eden, bugün buraya gel- miştir. Gece Cenevreye hareket ede- cek olan nazır, Başvekil Blumla bir milddet görüşmüş.Delbes kendisimi ak şam yemeğine davet etmiştir. Temin edildiğine göre, bu hususi görüşme - ler sırasında, Cenevrede konuşulacak olan. bütün meseleler gözden geçiril miştir, Şimal küçük devletleri Habeşistanın ilhakını tanımıyorlar Londra, 25 (Tan). — Bitaraf şima H Avrupa küçük devletleri murah - hasları, bugün Cenevrede bir toplan- tı yapınışlar ve Milletler Cemiyetinin yarmki toplantısmda tetkik edile - cek meseleleri görüşmüşlerdir. Bu küçük devletler, Habeşistanm ilhakmı tanrmıyasak ve zecri tedbir | ler tatbikatınm idameösini istiyetek - lerdir. on iki adayı INCIDE i mühim meseleler de görüşülecektir. Aşağı Tuna devletleri Türkiyenin iş- tirak edip kendilerinin mevki alma- dıkları bir harpte Boğuzların ticaret gemilerine kapanmamasına karşı te minat, isteyeceklerdir. oAvuslurya, Çekoslovakya ve Macaristan deniz devletleri olmadıkları halde Tuna ticareti ile yakınen alâkadar olduk- larmdan Boğazlarla alâkadardırlar. Tuna ticaretinde pay: olan Almanya Montröde yer almamakla beraber konferansın elde edeceği neticeye bigâne kalamaz. Boğarlardan geçen ticaret gemilerinin durumu tetkik e- dilmelidir. Ayni zamanda İngiltere bilhassa Çanakkelede ölen Ingilizle- rin mezarları ile alâkadar olacaktır. Bu mezarlara gelen ziyaretçilerin Gelibolu yarım adası askeri mıntak& olduktan sonra bile eskisi çi hüs- nü kâbaul görmelerini temine çalr- şacaktır. Böyle bir teminat elde edi- lememesi İngiltere, Irlanda, Avust- ralya ve Yeni Zelandada fena tesir bırakacaktır, Dahiliye Vekili İzmirde Valilerin ntılarında Izmir, 25 (Tan) — Dahiliye Veki- li ve Cümhuriyet Halk Partisi Genel Sekreteri Şükrü Kaya, bu sabah Vi- lâyette genyönkurul azalarınm işti - rüâkile yapılan toplantıya başkanlık etmiş, vilâyet işleri etrafında izahat almıştır. Öğleden sonra saat 16da akdolunan ikinci içtimada Partiye ait işler görüşülmüştür. Gece Şükrü Kaya şerefine belediyede 100 kişilik bir ziyafet verilmiş ve ziyafet çok sa- umumi vaziyet tavazruh etmedikce, | dilerine havale edilen möselelerin konferansa iştirak edemiyeceğini be | «tütlerile meşgul olmaktadırlar. Ge- yan ettiğini, haber vermektedir. . İrek bu etlitlerin ve gerek Londra Bu umumi vaziyet nedir? ZEcri| dan pekleneh talimatın müsbet ne- tedbirlerin kalkması mı? Streza cep- | ticeler vereceği ümit edilmektedir. hesinin yeniden teşekkülü mü?.. İn-| Umumi toplantı komisyonlar çalış- gilterenin sulh plânı hakkında sor- | malarını bitirdikten sonra yapılacak» duğu suallere Almanyanm Şaraba | mı? Veya bunlarla birlikte birçok O Yarn Genevrede Uluslar Kurumu belin el meselelerin muhassalası | konseyi toplanacak ve zecri tedbirler Li ZE meselesini konuşacaktır. Bu tedbir - Diplomatik dilde bazı elâstiki keli- | yer kaldırıldıktan sonra İtalyanın da meler vardır. Bunları hangi | Montrö konferansına iştirak etmesi çekseniz olur. beklenmektedir. “Umumi vaziyetin inkişafı, tabiri Ali Nazi KARACAN de bu denlüi tabirlerden birisidir. Kal dı ki, biz beynelmilel sahada bircok | Konferansın ikinci içtimai Montrö, 25 (A.A) — Roğazlar karışıklıklar olduğu için Boğazlar re | jiminin değiştirilmesini istedik. Ve tek taraflı hareket etmiyerek, Yine | konferansı. Türkiye trafından tev- Lozan mukavelesinin tayin ettiği sa, | Ji olunan mukavele projesinin ilk kı rahate dayandık. Mu sayahat Lozan | Toatüni bitirmiştir. Konfersnam ikin- mukavelesinin 18 İnci maddesinde | Ci içtimaz, Milletler Cemiyeti toplan- meri : tlarından sonra akdolunacaktır. Beriarteii çalader.i Konferans, bu sabah, Türkiyenin, ... Eğer nagihani bir taarruz, va | kendisini harp tehdidine maruz his | hut herhansi bir füli harp veya teh- çettiği takdirde, Milletler Cemiyeti. didi harp, Boğazlarda seyriseferin pi yuktezasnın ifası İçin haberdar serbestisini veya gayri askeri min- | çe imza eden devletleri malümattar takaların emniyetini tehlikeye yacak olursa, tarafeyni aliyeyni kıdeyn ve herhalde Fransa, Büyük | Britanya, İtalya ve Japonya bu hu. susta Cemiyeti Akvam Meclisinin karar vereceği bütün vesaitle onları müştereken menedeceklerdir.,, İ Lozan münhedesine imzalarmı ko- yan bütün devletler, beynelmilel va- zyetin karışık olduğu şu zamanda dileğimizi kabul etmişler ve İtalya müstesna olmak üzere Mentrö'de| toplanmışlardır. Umumi vaziyetin karışık olmasına İstinat eden bu maddenin tatbikini “umumi vaziyetin | inkişafma,, talik etmek, Boğuzlarım ve memleketimizin emniyeti bakımın dan hiç te şuyanı arzu bir keyfiyet değildir. Kaldı ki, İtalya, Lozanı im- zalayan diğer devletler gibi bu mad- de ile de karışık bir vaziyette, Boğaz arm emniyeti meselesini hassaten tekeffül etmistir. Onun için böyle bir zamanda “umumi vaziyetin inkişa fmı,, beklemek ne dereceye kadar doğru olabilir bunu bilemeyiz. Dün gelen Stefani Ajansı telgrafın dan çıkan mâna sudur : Boğazlar konferansının toplanma- st nabemevsimdir. Fakat bu nabe - mevsimlik daha ziyade Italyan bakı mından ileri sürülmektedir. Bizim! kanaatimizce Boğazlar rejiminin ta- dili için bundan daha münasip bir zaman ancak dünya sulhü için en kö- tül ihtimaller meydana çıktığı zaman | bulunabilir, O zaman da umumi vaziyet açık kapılar dolayısile hiç te Türkiyenin emniyeti lehine inkişaf edemez. Boğazlar rejiminin tadili bu bakım dan bizim en hayati bir işimizdir. Bu hayati işimizi İtalyanm ar - zularma, muvafık göreceği zamanla- ra İsabet ettirmek mümkün değildir. Stefani Ajansı, İtalyanm, oAkde- niz havzasında yeniden hiç tevessii emeli beslemediğini ve binsönaleyh Türkiyenin Boğazlar rejimini tadil i- gin ileri sürdüğü sebeplerden biri - nin mevcut olmadığını beyan etmek- tedir. Ialyanların bu iddiası hiç te yerinde değildir. Biz Boğazları, her- hangi bir devletin Türkiyeye karsı taarruz etmek cüretini kendisinde görecek kadar aykırı bir düşünce bes lemesi ihtimalinden dolayı değil, bel- ki Boğazlar otomatik - man temin bakımından tahkim et - mek istiyoruz. Yoksa şu veya bu dev letin Türkiyeye herhangi bir teca - vüz emeli besliyebileceğini bile zan- netmek aklımızdan geçmiyor. Bu itibarla İtalyanm imzasmı koy- duğu Lozan muahedesi tadil edilir. ken biran evvel Montröde bulunması- nı İstemek hakkımızdır, emniyeti gihi hayati ederek harp gemileri ve muavin ge- milerin Boğazlardan geçişini kendi müsaadei mahsusasma muallâk bu - lundurulacağmı bildiren 9 uncu mad deyi müzakere etmiştir. Japon delegesi Sato, bu hususta yeni mukavelenameyi İmza edenle - rin malümattar edilmelerinin kâfi gö rülmesini teklif eylemiştir. Avusturalya delegesi Bruce, yeni mukavelename © Milletler Cemiyeti tarafından kaydolunacağındân cemi» yetin haberdar edilmesi lâzımgeldi - ğini tebarilz ettirmiştir. Sato, hilkümetinin bu husustaki kaVi noktai nazarını, konferansın ikinci toplantısında bildireceğini be yan eylemiştir. Londra siyasi mehafilinin kanaati Londra, 25 (Tan) — Buradaki $i- yasi mahafilin kanaatine göre, Mon- £rö konferansının Milletler Cemiyeti toplantısından sonraya tâliki, daha iyi bir neticeye varılmasma âmil o- tabilecektir. Malüm olduğu Üzere Milletler Ce- miyeti Konseyinde ve Asamblesinde Italyanın vaziyeti görüşülecek ve 76€ ri tedbirlerin kaldırılması hakkmda bir karar verilecektir. Ancak bu karardan sonra İtalya- nm da Montrö konferansına iştirak edip etmiyeceği belli olacaktır. Montrö, 25 (Tan) — Konferansın üç günlük mesaisinden sonra, şimdi ki vaziyet şöyle hülâsâ edilebilir: rak etmiyen Italyadan başka, pren- sip itibarile diğer bütün devletlerin muvafakatini temin etmiş bülunu N yor. ? — Konferansta, münakaşaya se bep olan yegine mühim nokta, Bo- Fazlardan geçecek olan harp gemile- rinin tonajının tahdidi meselesidir. 3 — Wer bakımdan kuvvetli bir vaziyette bulunan Türkiye, tonaj me selesinden dolayı İngiltere, Japon - ya Fransa ve Rusya arasında çıkan ihtilâfla tamamen bitaraf kalmakta ve hiç mlidahale etmemektedir. serbestisi Türk hükümeti tarafından tamamen temin edilmiştir. Sovyetlerin istediği ontrö, 25 (A.A.) — Litvinof ga- zetecilere, Sovyet hükümetinin Bo - ğuzlar meselesi karşısında vaziyetini | tasrih eden bir tebliğ vermiştir. Bu| tebliğe göre, Sovyetler birliği hükü- meti bilhassa Karadenize sahil dev- Boğazların bir meselenin sürüncemede bırakıl - masma asla razı olamıyacağımızı bir defa daha hatırlatmak isteriz. TAN Dayinler mümessili gitti Bir müddettenberi Ankarada bu- kunan Fransız dayinler milmessili Dekloziye, dün şehrimizden geçerek, akşamki ekspresle Parise dönmüş - tür. Belgrad Elçimiz Belgrat elçimiz Ali Haydar, dün sabah şehrimize gelmiş ve Perapalas oteline inmiştir. Ali Haydar, birkaç mimi olmuştur. gün sonra Ankaraya gidecektir. edin letlerin gemileri için Boğazlardan ser best geçiş istemekte ve Lozan müa- hedesinde bu hususta hiçbir kayıt mevcut bulunmadığını tebarüz ettir. mektedir. Konferansın tafsilâtı Montrö, 25. (A.A.) — Anadolu a- Jansının sureti hususiyede gönderdi- gi muhabiri bildiriyor * Bugün aşağıdaki tebliğ neşrolun- muştur: Konferans, beginci toplantısında, 9 uncu maddenin müzakeresine baş- lanmıştır. Japon delegesi Sato, vermiş oldu- Zu izshatta, kendisinin koymuş ol- duğu ihtiraz kaydının Türkiyenin bir harp tehdidi halinde acil tedbir- almak hakkına ait bulunmamakta, fakat Türkiye tarafından bu husus- ta Milletler Cemiyetine (o yapılacak tebligatı istihdaf eylemekte olduğu» nu bildirmiştir. Japon hükümetinin fikrine göre, mukavelerameyi imza edenlere haber verilmesi kâfidir. Maamafih bu keyfiyet, Türk-hükü- metinin Milletler Cemiyeti nezdinde lüzum gördüğü herhangi bir müra- caatı yapması hakkma hiçbir suret- le dokunmamaktadır. Paul Boncour, Japon heyetinin | duyduğu müşkilâtı kaldıracak sureti | hal kaydı ihtirazisiyle Fransız he-| yetinin 9 uncu maddeyi tsmamen tasvib eylemekte olduğunu mistir, Romanya heyeti, bir harp tehdidi halinde Türkiyenin kendi ömniyeti- ni #iyanet endişesini tamamen ve büyük bir sempati ile tasvip eyle- mekte olduğunu bildirmiş ve ileri sl rülmüş fikirler mahiyetinde bazı mülâhazalarda bulunmuştur. Türk delegesi, Japon delegesinin arzusunu nazarı dikkate almaya ha- zır bulunduğunu — söylemiştir. Zira, Türkiyenin Milletler Cemiyeti azası sıfatiyle olan taahhütleri ayrıca tas- rih edilmiş bulunmaktadır. Konferans baskanı, Japon delege- sine hitaben, mushede her ne süret- le olursa olsun Cemiyet tarafından kaydedileceğinden, Milletler Cemiye- tine yapılacak tebligatm bundan münbais olduğunu ifade eylemiştir. Elen delegesi, Japonyanın Millet- ler Cemiyeti azası bulunmamasından doğan güçlüğün fikrinde bulunmuştur. Bir harp teh- didi halinde, Türkiye nasıl olsa Mil- letler Cemiyetini (haberdar etmeye mecbur olacaktır. Fakat Jüponya kendi takdiri hususundaki serbesti- sini tam olarak muhafaza edecektir. Lord ve Doktor Aras, Japon heyetinin” ediğelerini nazarı dikkate alan bazı tadil tekliflerinde bulunmuşlardır. Sato İse, hükümetinin katt noktai nazarmı, konferans umumi celsele- rinin yeniden başlıyacağı zaman bil- bildir. Fransanın dış siyasası (Başı 1 incide) demiştir. Dış işleri encümeni başkanı Be - Tenger, alkışlar arasmda, milli mü- dafaanm idamesi hakkındaki hükü. met beyanatmın sarahatinden dola- yı tebrik etmiş ve demiştir ki: Zecri tedbirlerin kaldırılması bu yolda birinci merhaleyi teşkil etme idir. Bu yolda devam İçin hllküme- te Itimadımız vardır, En nihayet söz alan Dış İşleri Bakan: Yvon Delbos, bütün hatiple- | re cevap vermiş ve ezcümle demiş” tir kiz Fransız ve Alman düşünceleri uz- laştırılmaz düşünceler değildir. Al - manyanın İngiliz suallerine cevap vermesini ümit ediyoruz. Aksi tak - dirde meseleyi 19 Mart anlaşması “ İ esası üzerinden diğer Lokarno dev. letleri ile yeniden tetkik etmek lâ- zım gelecektir. Hükümet, Montrö de Türkiyenin istediklerini de büyük bir sempati ile telâkki eylemektedir. Muallimlerin tetkikleri İstanbul Kültür Direktörlüğü, ilk- mektep muallimlerinin tarihi eserler üzerinde bilgilerini arttırmak, “yeni ders yılma İyi esaslar dahilinde ha- zırlanmak için bunların toplu tetkik- lerde bulunmasını muvafık görmüş- tür. Bugün, Samatya ve Şehremini mıntakasımdaki ilkmektep muallim - lerinden Yüz kişilik bir grup müzele- ri, sarayları, ve Sultanahmetteki Bakster tarafından yapılan hafriyatı gezerek tetkikler yapacaklardır. ir İŞ Hastabakıcı mektepleri -if V.kâletii- “ihhive Vekâle- ti arasında Cereyan eden muhabere a İ. ““ıbakıcı mektepleri « nin çoğaltılması kararlı ği Halen kiside Pilin olmak üze ik hastabakıcı mektebi vardır. de Ankarada açılması muvafık ilm0r*” He ker mektebi - ne muallim olmak "zere Avrupaya talebe gönderilecektir. i Çin - Japon vaziyeti gergin Şanghay. 25 (49 — İyi bir membadan öğrenildiğine göre Koü- angsi kuvvetlerinin pişdarları Heng- shov'a vâsıl olmuşlardır. Ve bu müm- takada bulunan hükümet kuvvetleri üzerine ateş açarak sonları bir mik - tar zayiata uğramışlardır. Vaziyet, gergindir. direceği hakkında ibtiraz kaydi der- meyan eylemiştir. Başkanı, Milletler e Cemiyeti azası olmıyan mumzi devletlerin bhakları- nı muhsfaza eden ve ayni zamanda Türkiyenin Milletler Cemiyeti azası gıfatiyle olan o taahhütlerini nazarı dikkate alan bir formülün nihayet tahrir komitesi tarafından bulunaca- ğı ümidini izhar ederek, 9 uncu mad de hakkındaki müzakerelerin tehiri- ni teklif eylemiştir. Bulgar heyeti, bir beyanatta bu- narak, Bulgaristanm sulh müahede- leri ve Milletler Cemiyeti paktı ile elinde tuttuğu emniyet garantileri- nin idamesini istihdaf eden formül- ler üzerinde kendi noktai onazarımı bildireceği hakkında | ihtiraz kaydı koymuştur. 10 uncu madde hakkmda hiçbir illraz dermeyan olunmamıştır. 11 inci madde (üzerinde, Iagiliz, Türk ve Fransiz heyetleri arasında bir fikir teatisi cereyan etmiş ve bu madde Boğazları emniyeti ile hava #eyriseferinin menfaatlarmı uzlaştır mak üzere teknik komiteye havâle © lunmuştur. 12 ve 13 üncü maddeler de komi- teye havale olunmuştur. Başkan, konferansın, mukavelena- me projesinin ilk kıraatini semereli bir şekilde bitirmiş oldüğunu mü- gahede etmiş, işlere nihayet veril- mediğini ve komitelerin faaliyetleri lüzumu kadar ilerler İlerlemez © mumi içtimaların yeniden başlıya- cağını bildirmiştir. Konferans, Politis'in başkanlığın- da bir tahrir komitesi kurmustur, Önümüzdeki celse tarihi, genel sekreterliğin daveti ile tespit oluna- caktır. Türkiye borçlarına hürmet etmektedir. Londra, 25. (A-A.) — Revtera- jansı bildiriyor: Avam Kamarasında bir suzle ce- vap veren Runciman, “Türkiye, Türk. borçları hakkındaki anlaşmaya hür- met etmektedir... demiştir. —— Tütün işçileri Pirede 24 saatlik tesanüt grevi yapıldı Atina, 25 (Tan) — Evvelce Pire- de Papastratos fabrikasında grev yapmağa ve fabrikayı işgale önayak olanların tekrar işlerine kabül edil - memesi üzerine Pirede dün dört saatlik tesenüt grevi ilân edil.» Grevciler birçok nümayiş tertip et mişler ve sokaklarda yaşasın grevci- ler diye bağırarak dolaşmışlardır. Polis grevcilerin münasebetsiz ha reketlerini menetmek için müdafaa etmiş iki taraf arasında misademe- ler olmuş ve birçok kimseler yaralan mıştır. Papastratos fabrikası kuvvetli bir polis müfrezesi tarafından muhafa- .* za edilmektedir , j İtalyada paralar için yeni tahdidat Roma, 25 (A.A.) — 100 ve 50 liret lik banknotlar, 30 haziran tarihin - den itibaren ne Italya kırallık arazi- sine, ne de İtalyan arazisine giren yolcuların yolcu başına azami 300 Ji- ret sokmalarına omilsaade . vardır. Gizlice bu paraları Ttalyaya sokmak istiyenlerin bu “paraları müsadere edileceği gibi suçlular da kararname de yazıl cezalara çarptırılacaklar « dır, Yolculurn üzerlerinde azami bad den fazla olarak bulunan paraları 81- nır makamlarma haber (verdikleri takdirde bu fazla miktar alâkadar makamlara teslim olunacak ve bu paralar Ialyadan çıktıklarından sö- hiplerine iade edilecektir. Müessif bir irtihal Gazeteci arkadaşlarımızdan ve İn- hisarlar satış müfettişlerinden Ali Rizanın ağabeyisi Sihhiye muhasibi mes'ulü Şevkinin vefat ettiğini te - essürle haber aldık. © Merhumun cenazesi bugün saat on birde Etfal hastanesinden Kaldırıla - cak ve Edirnekapı şehitliğine defne- dilecektir. Merhum kırk beş seneden © beri memurtuk yapıyordu. Hayatm - kendisini sevdirtmiş