26 Haziran 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

26 Haziran 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

24 Bırıncı Fransovalı BÜYÜK TARİHİ TEFRİKA iren: F. Şeın.u-ddın Benlioğlu Mahkemelerde: Komünist Mahkümlar gea F Bdi BN ç hkümi yet kararı Valdei Krali: Para! Para! Para!. Diye 'Temyizce onaylandı.! oğlunun ısrahndan şikâyet etti. Validei krali, omuzlarını sil- kerek oğluna: — Paral Paral Paral Diye bomurdanıyordu. Halbuki ben sizin İtalya'dan para getirece- ğinizi sanıyordum! — Madam... Onikinci Lü, hasis bir adam olmasına rağ- men şansölyesine: *— İtalya'yı elde tutmak için ne lâzımdır?. Diye sorduğu vakit: *— Sir, evvelâ para, sonra para, her vakit para lâzım- dir. » Cevabını - almıştı. Bu söz çok doğru bir sözdür! — Oğlum! Selefinizle ara- nızda binbir sarraf ve müra- bahacı Yar. Bunlardan birka- çını tutmak ve cezalandırmak lâzımdır. Bu suretle diğerlerine de misal olur. — Madaml. Siz saltanat naibisiniz, Bunları asınız! — Bunu söylemek kolaydır; fakat yapmak güçtür. Buna rağmen yapmak. lazimdır. — Yapınız anneciğim. — Siz de biraz hesab öğ- reniniz. Parayı avuç dolusu etrafa saçıyorsunuz. Biraz iktı- sad üzere bareket ediniz, oğ- lum. Validei kralı, gençliğinde çok idareli hareket etmeğe alışmıştı. Zaten zengin de de- gildi. Bunun için Fraüsova'yı da gençliğinde daima sıkı tut- müş, israfına meydan verme- mişti. Bununla beraber bir defal validesinin altın ve elmas mü- cevherlerini rehin ederek para bulmağa mecbur kalmıştı. He- nüz onaltı yaşında iken, Am- ruaz'lı bir kıza fena halde tu- tulmuş ve bu yüzden borç yapmıştı. Bu kıza o kadar tu- tulmuştu ki, nezdinde uzun veya kısa bir tedavi imkânını elde etmek - için bir gün bu kızın kapısı önünde attan su- reti mahsusada düşmüş, buna rağmen de bu kızı bir türlü yuııuııumımıml Validei krali oğluna: — Haydi - sezarım! Dedi. Herhalde bugünkü parasızlığa bir çare buluruz! * .. Kral, 30 Teşrinisanide, Blu- az'da büyük ruhani âyinde hazır bulundu; damadı arşidük tarafından hedıye edılııııı olan Burgonya rütbesini fvyıyordu Kralın - yanında - İtalya'dan henüz dönmüş bir iki harb arkadaşı da vardı. Bunlar, İtalya'dan sade son haberleri değil. para dolu heğbeler de 'eu'miılndi. 9 Kânunuevvelde kral Milâ- no'dan Bolonya yolunda şaha- ne bir alayla birlik gidiyordu: Papa'nın yeğeni krala, amcası namına: Zatıhaşmetpenahilerinin bu- kadar seri seyahat buyurmama- larını rica ederim. Çünkü biz, asker değil ruhanileriz; Fransız değil İtalyan'larız. Ayni za- mânda Zatı asilânenizden daha yaşlıyız! Demeğe mecbur kal- mıştı. Nihayet Papa, haşmetli ve baştan başa ipekli, kadifeden mamül elbiseler giymiş kala- balık bir heyetle Bolonya'ya “ geldi. Papa, kralı çok dosta- * e İ Pat Bi v p YiKom Bd A ne kabul etti, o kadar ki mu- tad voçhile 'ayaklarını öpmek için eğilen genç Fransova'yı hemen ayağa kaldırdı, kendi- sini kucakladı. Sonra, papa, şimdiye kadar görülmemiş bir şekilde dua etti; akşam yeme- ğini kralla birlikte yidi. Bu âni dostluk nazarı dikkatı cel- bediyordu. Kral şehrin sayısız kilise ve saraylarını gezerken — başvekil Düprat mütemadiyen çalışı- yordu. Kral, mütemadiyen gez- mesine rağmen başvekilinin mesaisine daima nezaret ede- cek vakit bulabiliyordu. Nihayet, Fransız kilisesini kralın hükmü ve idaresi altına koyan konkordato aktedildi. Papa onuncu Leon, Fransız kralı birinci Fransova'ya evek- lerin ve papazların tayini hak- kını veriyor; kral da kiliselerin mutad vergilerinin papaya ve- rilmesini kabul ediyordu! Bu suretle Papa onuncu Leon, yabancılar için daima bitmez tükenmez bir hazine olan güzel Fransa'nın parasına rahatça kavuşuyor. Demekti. Papa esasen vakıtlardanberi para sıkıntısı çekiyordu. Ro- mada'ki Sen Piyer kilisesi, parasızlık yüzünden bir sene- denberi yarım kalmış, bır tür- lü bitirilemiyordu. Para bul: mak için papazlara çok mik- tarda ve çok pahalı “Kefaret, satmalarını emretmiş, bu taz- ik Luter'in kıyamı ve Re- orma'yı mucib olmuştu. Papa ile birinci Fransova arasında akdolunan bu Kon- kordatöyu Paris parlâmentosu Üç sene tasdik etmedi. Par- lâmento, Kral ile Papanın kendilerine ait olmiıyan hak- ları satmakla itham ediyordu. Papa, rühani bir vazifeyi bir krala, kral da: vergi tahsili gi- bi cismani bir işi papaya ver- miş idi. —Sonu var— Aydın haberleri Aydın, ( Hususi ) — Orta okul öğretmenligine ilimiz ilk okulu —öğretmenlerinden 51 kişi talip olmuş ve sınavları yapılmıştır. Bunlardan 8 öğ- retmen edebiyat, 4 öğretmen tarih, coğrafya, 5 öğretmen riyazi ilimler ve 5 öğretmen de fen bigisi zümrelerinden sınava girmişlerdir. Parti işleri: İlbayımız Özdemir Günday parti genbaşkurun son kararı üzerinc cuma günü sabahleyin partiye gelerek başkan vekili Neş'et Akkor'dan muamelâtı devir. almış ve o gün ilyön- kurul haftalık toplantısını İlbay ve parti başkanı Özdemir Günday'ın başkanlığında yap- mıştır. Soyadı: İlimizde soyadi işi kanunun tayin ettiği 2 Temmuza kadar tamamen bitirilmiş olacaktır. Şimdiden hattâ Haziran ba- şında birçok kamunlarımızda soyadı almamış hiç kimse kal- mamıştır. Bütün köylerde soy- adı almıyan yoktur. Bir tayin: Aydın bölgesi sıtma müca- dele reisi doktor Rüştü Sıhhat Bakanlığı genel inspekterliğine, yerine lâboratuvar şefi Abdur- rahim atanmışlardır. Kt p S glalk, Şelirimiz “Ağirceza' 'mahike- mesi, Türkiye Cumuriyeti teş- kilâtı esasiye kanununu değiş- tirmek maksadile komünizm cemiyeti aid prensipleri yapmak için beyanname dağıtmakla maznun Hasan oğlu Ahmed Çağ, Meh- med Emin, Yusuf, Mazh: İsmail ve Receb oğlu Ahmed'i dörder sene ağır hapse ve Hayri Tekin üç sene dört ay ağır hapse mahküm edilmiş- lerdi. Mahküm edilenler, Ağırceza mahkemesinin bu kararını tem- yiz etmişlerdi. Temyiz mahke- mesince tetkik edilen dava evrakı üzerine tasdik kararı verilmiş ve bu dava evrakı şehrimiz ağırcezasına gelmiştir. İdamdan kurtuldu. Çeşme kazasının — Alaçatı nahiyesinde 16 yaşında Şadiye adında sevdiği bir. kızı, bi- çakla önsekiz yerinden yara- lyarak öldüren Arnavut Şa- hin'in ağircezada devam et- mekte olan Mmuhakemesi son safhaya gelmiştir. Dünkü cel- sede iddia makamını işgal eden müddeiumumi — muavini Şevki Suner, iddiasını serde- derek istintak kararnamesine göre, kanunun idam maddesi mucibince muhakeme edilmek üzere mahkemeye sevkedilen maznunun Türk ceza kanunu- nun 448 inci maddesi muci- bince onbeş sene ağır hapse mahküm edilmesini istemiştir. Mahkemece, bugün karar tef- him edilecektir. Mahküm oldu Bir kız mes'elesinden çıkan dedikodu yüzünden Eşrefpa- şada çoban Hüseyin'i mavzer kurşuıııle yaralıyan Giritli Hü- seyin'in Ağırcezada muhake- mesi neticelenmiş ve 7 ay ta- yin edilen hapis ,cezası yaşı- nin küçüklüğü nazarı dikkate alınarak üç ay 15 güne indi- rilmiştir. Suçlu, mahkümiyet müddetini de doldurduüundan tahliye edilmiştir. Karaman sokağı cinayeti Karaman mahallesinde Kay- serili Ali'yi kabadayılık yüzün- den öldürmekle maznun Reşad ve Mustafa'nın muhakemele- rine bugün Ağırcezada başla- nacaktır. Bu cinayet, sarhoş- luk ve: — Buranin efesi sen misin? Sözünden olmuştu. Davanın 14 şahidi, bugün dinlenecektir. Zimmet davası bitti 932 senesinde sahte bazı masraf kâğıtları tanzim ede- rek mahkeme harçları faslın- dan 1540 lira 90 kuruşu zim- metine geçirmekle — maznun hazine dava vekili kâtibi Ce- lâl ile Milli Emlâk müdürlüğü veznedarı Edib'in, suçta alâ- kası sabit olmamışsa da ih- mali bulundugu anlaşılmış, fa- kat suçun işlendiği tarihe gö- re af kanuna göre beratine karar verilmiştir. Ehli vukuf raporuna naza- ran sahte masraf senetleri tanzim ederek 1540 lirayı yi- diği anlaşılan Celâl bir sene iki ay hapse ve bu parayı hazineye ödemeğe mahküm edilmiştir. Celâl da af kanu- nundan istifade ettiğinden ha- pis cezasının infazına mahal | teşkil ederek buna | Akhisar ve havalisinin geçirdiği felâket 4 Hayvaı;râldü, 150 bin kilo tütün, 70 bin kilo üzüm mahvoldu. Akhisar'ın bazı köylerinin tolu yağması yüzünden bir fe- lâket geçirdiğini yazmıştık. Hâdise hakkında Akhisar'ın Göl- marmara nahiyesi belediye reisi Tahir Alpay'ban bir mek- tup aldık, aynen neşrediyoruz: Akhisar'ın Gölmarmara nahiyesinde 20 haziran 936 cu- martesi günü saat 16-17 sıralarında dehşetli gürültülerle ce- viz ve ufak portakal büyüklüğünde dolu düşmüştür. Dört hayvan ölmüş, dört tütün çardağı yıkılmıştır. İnsanca zayiat yoktur. Urayca yapılan incelemeye göre, felâkete uğrayan arazi tahminen bin dörtyüz hektardır. Bunun içinde 150 bin kilo tütün paçavraya dönmüş ve mahvolmuştur. Bağlar * 70 nisbetinde yalnız çu- kilo üzüm yerlerdedir. buk kalmıştır. 60-70 Hektar pamuk tarlaları batmıştır. gibi kazık kalmıştır. 60-70 bin Süpürge çöpü 200-300 Bin kilo palamut ufak dalla- rile beraber yerlere dökü'm?ştür. On bin k'lo zeytin danesi yerlerdedir. Mısır darıları salkım söğüt gibi olmuştur. Arpa, buğday, nohut, burçak, sisam, kumdarı, bostan vesaire ku- ru ürünlerin zararı da çoktur. Yarım saat içinde muhtelif semtlerden gelen ka a bulut- lardan dökülen felâketli dolu halkı çok şaşkın bir hale ge- tirmiştir. harmanların döğülen kısımlarını silip götürmüştür. ler birçok tarlaları basmıştır. çıkacak kadar seller akmış, bu da ayrıca halkı perişan etmiştir. Halk çardaklarını bozup evlerine gelmiştir. Yağmurlu doludan sonra dağlardan inen seller Bu sel- Yollarda beygirin göksüne Hasara uğr- yan tütün tarlalarının durumunu görmek üzere Akhisar in- hisarlar ziraat şefi Refik Brav Marmara'ya gelmiştir. Bu fe- lıkel Akhisar ilçebaylığına bir rapor ve cetvelle arudılınıştır, Habsburg haneda- nı tahta gelirse. Küçük itilâf İıududları kapayacak ve seferberlik ilân edecektir. “İstanbul 25 (Hususi) Habsburg'ların tekrar tahta getirilmesi için Avusturya'da başlıyan ve son zamanlarda kuvvetlenen cereyan, Roman- ya, Çekoslovakya ve Yugos- lavya'da derin akisler yap- makta ve şiddetli bir muha- lefetle karşılanmaktadır. Alâ- kadar mehafilde söylendiğine göre, Arşidük Otto tekrar Avusturya tahtına gelirse, kü- çük itilâfı teşkil eden Yugos- lavya, Çekoslovakya ve Ro- manya devletleri derhal hu- dudlarını kapayacaklar ve se- ferberlik ilân edeceklerdir. İtalya, Avusturya — tah- fını kurmağa çalışıyor. Prağ, 25 (Radyo) — Çekos- lovakya matbuatı ve - siyasi mehafili, İtalya'nın Arşidük Otto'nun Avusturya tahtına geçmesi için mesai sarfetmekte olduğunu ileri sürmektedirler. Avusturya'nın yeni Roma sehri M. Valdenek Habsburg hanedanı — taraftarlığile meş- hurdur. İtalya ve boğaz- lar konferansı —Başı 1 inci sayfada— Anadolu Ajansının notu: Hariciye Vekilimiz Montrö'de bu İtalyan motasına vevap vermiş ve bu cevabında vaziyeti hazıranın mühtelif —manzaralarında — inkişafı olunca İtalyanın - konferans mesai- sine iştirake amade olduğuna dair tediyatından memnuniyetle bahset. tikten sonra, henüz başlayıp devam etmekte olan konferasa - İtalya'nın iştirakini görmekle bahtiyar olaca- gınu bildirmişti. Çok teessüf olunur ki diğer milletlerin hayati işlerinin İtalyanın muvafık göreceği zamanlarda isabet BĞ M. Mussolini'nin, müstem- lekeler işinde yardım vadile Almanya'yı Avusturya'yı ilhak- tan vazgeçirdiği sanılmaktadır. Önümüzdeki hafta bir Habs- burg siyasi komedisi oynana- cağı tahmin edilmektedir. Valiler Ş. Kaya'nın başlıan- lığında topla toplandılar | —Başı 1 inci :ılıl]ede— oldukları halde iç bakanı ve parti genel sekreteri Şükrü Kaya İsmet İnönü'nün Anka- ra'da toplanan ilbaylara yap- tığı yeni değişiklik hakkında- ki beyanat esasına dayanarak gereken tavzihatta bulunmuş ve yeni durumun icap ve tat- bikatını anlatmıştır. Bu toplantıdan sonra Şükrü Kaya parti merkezinin bahçe- sini gezmiş ve matbaamızın mürettiphanesine girerek ter- tip ailemize samimi iltifatlarda bulunmuş ve bilâhare otomo- bille refakatlerinde Vali Fazlı Güleç ve diğer meb'uslar bu: lunduğu halde İnciraltı'na gi- derek bir gezinti yapmışlardır. Ziyatet: Gece saat 20 de belediye tarafından Bahribaba'da sahil park gazinosunda Dahiliye Vekili ve parti genel sekreteri Şükrü Kaya şerefine bir ziya- fet verilmiştir. Bergama panayırı Her sene 25 haziranda Ber- gama'da açılan: ve bir hafta deygam eden Bergama hayvan ve emtia panayırının busene 14 eylülde açılması kararlaş- tırılmıştır. Pahayır, gene bir hafta devam edeçektir. İLBorsada | Üzüm satışları: | Ç. Alıcı K. S. Kdk 118 İnhisar idal 675 7 | 53 H. Alanyalı 9 9 | 52 Vitel 875 9 41 M. J. Taran. 9 12,5 9 25 22,5 Ali kaptan 8 50 — 9 50 8 Y. İ. Talât 10 50 10 75 18 H. z. Ahmet 9 25 9 25 312,5 517959 518271,5 Zahire satışları: Ç. Cinsi K. 5. KS 225 Buğday 6 6 225 ken. pala, 580 680 40 B. pamuk — 43 S0 43 50 25 Ton Bakla 475 475 ' Nöbetği eczaneğer I Bu akşam Kemeraltı'nda İttihat, Güzelyalı'da Güzelyalı, Irgatpazarı'nda Asri, İkiçeş- melik'te İkiçeşmelik, Alsan- cak'ta Jozef Jülyen cezaneleri açıktır. Ceset kimin? Nihayet hüvi- yeti anlaşıldı.. Bundan bir müddet evel Cumaovasının Gölcükler köyü civarında bir hendek için- de ensesinden mavzer kur- ı şunile yaralanarak öldürülmüş bir adam bulunmuştu. Yapı- lın esasli tahkikat neticesinde ılk zamanlar kim olduğu an- | Taşılamıyan bu olünün, Tepe- köyden Ömer oğlu Duran Ali * olduğu anlaşılmıştır. Katil tes- bit edildiğinden zabıtaca ara- nıyor. Kaçakçılık Yeni hâkimlik ihdas edildi.. Kaçakçılık davalarını gör- mek üzere şehrimize yeni bir hâkimlik teşkil — olunmuştur. Bu hâkimliğe 83 lira asli mas aşla mülga İstanbul ihtisas hâkimi Atıf tayin edilmiş ve emri dün Adliye Vekâletinden şehrimiz müddeiumumiliğine gelmiştir. Alman gazete- leri neşriyatı Blum'un nutku iyi tesir yaptı Berlin, 25 (A.A) — Siyasi mehafil ile bütün Alman ga- zeteleri M. Blum'un harici si- yaset hakkındaki beyanatını memnuniyetle karşılamaktadır- lar. Gazeteler bilhassa Fran> sanın Alman hükümetinin sulh arzusunda bulunduğunu kabul ve teslim etmekte olduğunu ehemmiyetle kaydetmekte ve M. Blum'un ve hakiki bir sulh zihniyeti olan eski muharipler zihniyetine hitap etmiş olma- sına işaret eylemektedirler. Yunan'lılar Borçlarını kıs- men verecekler.. Atina, 25 (Radyo)— Başve- kil, Yunan borçlarını müzakere — — için Maliye bakanı riyâsetinde Yunan murahhas önümüzdeki hafta içinde Lond- ra'ya gideceğini söylemiştir. Âyni beyanatta, dayinlerin — yüzde 35 tediye hakkındaki — Yunan teklifini kabul - ettikle- rini de bildirmiştir. ö a F,