June 26, 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

June 26, 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

— Habeş İmparatoru 4B Sayla 6 ; Son Dakika: Boğazlar konferansı ilk — devre müzakeresini bitirdi. Bir harp tehlikesinde alâkadarlara malümat vererek harp gemileri hakkında muktezasını yapacağımızı bildirdik. İkinci içtima konsey toplantısından sonra olacak. Montrö, 25 (A.A)—Boğazlar | konferansı Türkiye tarafından ı tevdi olunan mukavele proje sinin ilk kıraatini bitirmiştir. | Konferansın ikincı içtimaı Mil- | letler cemiyeti toplantısından sonra akdolunacaktır. Konferans bu sabah Tür- kiye'nin kendisini harp tehdi- dine maruz hissettiği takdirde Milletler cemiyetini mukteza- sının — ifası için haberdar ve | imza eden devletleri mattar ede rek harp gemileri | ve.muavin gemilerin boğazlar- dan geçmesini kendi müsaadei mahsusasına muallak — bulun- duracağını - bildiren 9 uııcuı malü- maddeyi müzakere etmiştir. Japon delegesi M. Şato bu hususta yeni mukavelenameyi imza edenlerin — malümattar edilmelerinin kâfi görülmesini teklif eylemiştir. Avustralya delegesi M. Bru- ce yeni mukavelename Millet- lercemiyeti tarafından kaydo- | lunacağından cemiyetin haber- dar edilmesi lâzım geldiğini tebarüz ettirmiştir. N M. Şato * hükümetinin bu husustaki kati noktai nazarını konferansın ikinci toplantısında bildireceğini beyan eylemiştir. Montrö, 25 (A. A.) — M. Litvinof gazetecilere Sovyet hükümetinin boğazlar meselesi karşısındaki vaziyetini tasrih | Siyasi dostlukla beraber faşist eden bir tebliğ vermiştir. Bu tebliğe göre, Sovyetler birliği hükümeti bilhassa Karadenize sahil devletlerin gemileri için boğazlardan serbest geçiş is- temekte ve Lozan muahede- sinde bu hususta hiçbir kayıt mevcut bulunmadığını tebarüz ettirmektedir. Montrö, 25 (Radyo) — M. Litvinof Sovyet tezi hakkında: — Sovyet hükümeti, arzet- tiği tezinin haklı olduğundan emindir. Bir Karadeniz dev- leti olmak itiberile boğazlar- dan hariçten gelecek — devlet- ler filolarının geçmesini şart- lara tabi görmek isteriz. Talebimiz Lozan muahede- sine mugayir değildir. Boğaz- ların diğer — devletlerin filola- rına evelden bildirmek şartile ve dostane mes'elelere serbest olmasınin zararı yoktur. Sosyete menafii namına ha- reket — edilecek hâdiselerde Rus veya müttefiki devletlerin donanmalarının — boğazlardan geçmesi serbest olmalıdır. Metalibatımızı, diğer dev- letlerin metalibat ve menafine de uydurmak - için çalışmak- tayım. Rus — metalibatının lâzımdır. Demiştir. Montrö, 25 (Radyo) — Üç günlük müzakerattan sonra, Sovyet'lerin metalibatına Tür- kabulü Almanya - Italya birliği kurmak istiyorlar! Berlin 24 (A.A) İtalya hava nazırı general Valle bugün hususi tayyaresile buraya gelecek ve haftd sonuna kadar Ber- lin'de misafir kalacaktır. Gazetelere verilen bir tebliğte, Generalin 1933 yılı ilkbaha- rında M. Göring'le general Milchin İtalyan hava kuvvetleri erkânıharbile İtalyan hava kuvvetlerine yapmış oldukları ziya- reti iade maksadiyle geldiği söylenmektedir. Siyasi müşahitlerin ifadelerine göre nazırlardan bazı nüfuzlu kimseler şu aralık Alman - İtalyan dostluğunu kuvvetlendir- meğe ve bilhassa Fransa, İspanya ve Belçika'daki son siyasi inkılâplardan sonra bir nevi beynelmilel faşist birliği çalışmaktadırlar. kurmağa Berlin 25 (Radyo) — İtalya hava erkânıharbiye reisi gene- ral Göring tarafından kabul edilmiştir. Bundan sonra Alman tayyare karargâhları gezilmiştir. Bugün de İtalyan generalı şere- fine bir ziyafet verilecektir. Cenevre'ye, milletinin haklarını müdafaa etmeğe gidiyor.. Londra 25 (Radyo) — Viktorya garından bugün saat 14 de Necaşi de Cenevre'ye hareket etmiştir. Necaşi den evel gazetecliere: hareketin- — TLondra'dan ayrıldığım şu sırada İngiltere'nin Habeş mes- elesinde gösterdiği ciddiyet ve himayeye teşekkürü bir borç bilirim. İngiliz milletinin Aasaleti bu hususta tamamen görül- müştür. Allah İngiltere'ye her zaman yardımcı olsun. Ben milletimin hukukunu müdafaa Demiştir. için Cenevre'ye gidiyorum. Londra 25 (A.A) — Necaşi bugün öğleden sonra Cenev- e giderken kendisini teşyi için resmen mümessil göıı;levil- iyecektir. Bu münasebetle resmi mehafil ecnebi kiren yapmakta oldukları seyahatlarda İngiltere hükümeti- — Stikbal veya teşyide resmen nümessil bulundurulmasının “ . elmadığını beyan etmektedirler. hükümdarların müte- kiye, Romanya ve Fransa'nın yardım ettiği anlaşılmıştır. Japonya hükümeti bu meta- libata taraftar değildir. Bulga- ristan'da muhalefet etmektedir. İngiltere'nin de bu metali- bata karşı henüz ne taraftar olduğu meşküktur. Zecri tedbirler - kaldırıldığı zaman kont Çiyano Montrö'ye gelecek ve konferansa iştirak edecektir. İtalyan dış baka- nınin Rus talebine muhalefet edeceği söylenmektedir. derece — Bugün konferans konsey iç- timandan sonraya talik edile- cektir. İngiltere ile sovyetler arasında noktai nazar ihtilafı vardır. M. Litvinof, kapalı deniz istemektedir. Karadenizin addedilmesini İngiltere ise, bu mes'eleyi bugün Londra'da kabine iç- timaında tetkik etmiştir. Fa- kat ne karar verildiği malüm | değildir. .. Bükreş'te Faşistleriu Bir Marifeti Bükreş, 25 (AMA) — Kü- çük, küçük gruplar hâlinde hareket eğmekte, Faaliyette bulunmakta olan faşistler, Ro- men sosyalist demokrat par- tisi binasınt harabeye çevir mek istemişler, binanın cam- larını kırmışlar, kapılarına ateş! vermişlerdir. Faşistler, dış mahallelerde demokrat Yahudi gazetelerini yakmışlardır. GKMT T CN D Ucuz, temiz, taze ilâç ve tuvalet çeşitleri Hamdi Nüzhet Sıhhat Eczanesi Başdurak Büyük Salepçi oğlu hanı karşısında Z A ” a NS ANADOLU, —Başı 1 inci sahifede— lerine tevessül etmiş ve Türk delegeleri boğazlarda sıhhiye teşkilâtı ve tahsil olunan re- simlerin mahiyeti hakkında | izahat vermişlerdir, İngiliz heyeti murahhasasın- ca teknik mahiyette izahat is- tenmiştir. Bulgar, İngiliz, Yunan, Türk, Yugoslav ve Japon murahhas- larının iştirakile noktai nazar teatisi olmuş ve bu Türk li- manlarında durmaksızın boğaz- lardan transit olarak geçen vapurlardan sıhhiye resmi alın- masi üzerinde cereyan etmiştir. Montrö, 24 (A.A) — Kon- ferans tarafından - bugün aşa- gıdaki 3 numaralı tebliğ neş- redilmiştir : Konferans, yeni Zelandanın konferansta kendini temsil et- tirmek fikrinde olmadığını ve fakat Lozan muahedesi ahkâ- minin mühtemel bir feshi ve ya tadiline karşı hiçbir itirazı bulunmadığını bildiren ve mez- kür memleketin Londra'daki fevkalâde komiseri tarafından gönderilen mektubuna ittilâ kesbetmiştir. Konferans, Türk projesinin ikinci kısmının tedkikine baş- lamıştır. Litvinof, 6 ıncı madde şu- mulünün ancak Karadeniz sa- hillerinde bulunmıyan devlet- lere tatbik edilebilecek şekil- de tasrihini istemiştir. Mumaileyh keza tahtelba- hirler için derpiş edilen istis- nanın uçak gemilerine de teş- milini istemiştir. Lord Stanhope bu madde- nin heyeti umumiyesi hakkında yeni prensidleri ve yeni bir metni ihtiva ettiğini kaydey- liyerek mes'elenin heyeti umu- miyesi hakkında Londra'dan talimat istemek mecburiyetinde kaldığını ve bu talimat henüz gelmediği için bu baptaki hattı hareketini talik eylemekte olduğunu bildirmiştir. Litvinof — istediği — tadilâtın Lozanda kabul edilen pren- siplerin terkini kat'iyyen ta- zammun eylemediğini, Kara- denizin hususi vaziyetinin Lo- zan'da tanınmış — olduğunu, çünkü bü -denizden çıkâcak AA olan kuvvetler hakkında hiçbir ATOLYESİ BELEDİYE CİVARİ - LİMONCULAR ÇARŞISI DS A M LA L aet lRİ AAA .— tahdidat derpiş edilmemiş bu- lunduğunu söylemiş ve esasen 6 mcı maddenin ancak neza- ket ziyaretlerine ait olduğunu kaydeylemiştir. Lord Stanhope Karadenizde yapılacak polis hareketleri ih- timalinden bahsetmiştir. Şota, Japonya'nın Karade- nize girecek harb gemileri hakkında derpiş ediler tahdidatı aynen Karadenizden çıkacak harb — gemilerine de tatbik edilmek şartile kabule âmade olduğunu bildirmiştir. Litvinof vaziyeti diğer hiç- bir denizle mukayese edilmiye» cek olan Karadenizin hususi vaziyeti üzerinde ısrar etmiş ve Karadeniz sahillerinde bu- lunan devletlere aid olup bo- gazlardan çıkacak gemilere mezkür denize girecek gemi- lere konulan tahdidatın aynini koymağa imkân (olmadığını kaydetmiştir. Mumaileyh — Karadenizden Sovyet Rusya'nın diğer liman- larına gemiler göndermek mec- buriyetinde kalabilecek olan memleketin hususi şartlarını tebarüz ettirmiştir. Pol Bonkur Fransız hükü- meti namına hakiki harp ge- milerine konulan — tahdidatın aynen muavin gemilere de konulması hakkında en - kati kuyudü — ihtirazriye — dermiyan etmiş ve bu kuyudu ihtiraziye şumulünün muavin — gemiler hakkında kabul edilebilecek olan tarife mütevakkıf bulun- duğunu söylemiştir. Aras, müteallik karar her ne olursa olsun boğazlar mıntakasının emniyetini temin. için derpiş edilen ve öyle kalacak olan tahdidat ve şeraitin konferans tarafından müzakere edilebile- ceğini kaydetmiştir. Aras'ın bundan maksadı bil- hassa evvelden haber verilme, geçerken malümat verilme ve tonilâtoların tahdididir. Stanhopa, Litvinof, Şato ve Kont Zesko evvelden haber verme prensibini teknik komi- tece tetkikten sonra mühlet hakkında verilecek karar kaydı ihtirazısiyle kabul etmişlerdir. Stanhopa, tonilâtoların tah- didi prensibini de 14,000 den yukarı bir rakkam tesbitine umumi — prensiplere Montrö'de müzakereler hararetlendi Harp gemileri için murah-. haslar ayrı ayrı söz aldılar Dış Bakanımız, Türkfyğ’nin bütün b;ynelmilel taahhütlerini yerine getireceğini söyledi. Müzakere harp gemileri üzerinde. varabilecek olan teknik komite tarafından tetkik edilmesi kay- dı ihtirazisile kabul eylemiştir. Litvinof dahi son fıkrası 26 /6/ 939 Üi Karadeniz sahilleri devletleri- | nin hususi vaziyetlerinin tanın- masını tazammuu eden (8-H) fıkrasının derpiş ettiği istisna sebebile tahdid prensibini ka- bul etmiştir. Romanya heyeti murahha- sası bu maddenin ortaya çı- kardığı teknik mes'eleler alâ- kadar komitece tetkik olun- duğu ve bütün heyeti mürah- hasalar prensib ines'elesihak- kında hattı hareketlerini tasrih edebilmelerine imkân verecek talimatı aldıkları vakit noktai nazarını miştir. Konferans, mukaddimeyi ve Gıncı maddenin bu noktala- rını tetkik etmiş ve diğerlerini teknik komiteye havale eyle- miştir. Konferans müteakiben 7 inci maddeyi tetkik etmiştir. Stanhopa hükümetinin nok- tai nazarını bildirmeyi talik etmiştir. Pol Bonkur, 7 inci maddede derpiş edilen rejimin haliharp- ta bulunan ve Karadeniz'e gidecek olan gemilerin tonilâ- tolarını tahdid etmek etmek bildireceğini — söyle- | itibarile Lozan muahedesi reji- | minden ayrıldığını kaydetmiş ve Milletler cemiyeti paktın- dan mütevellit taahhütlerin tat- | biki yalnız geçiş serbestisinin | tahdidile değil fakat ayni za- manda teşmilile tezahür ede- ceği derpiş edilmezse bunun bir tehlike arzedebileceğini söylemiştir. Litvinof, Milletler cemiyeti paktından - veya bu pakt da- hilinde aktolunan anlaşmalar- dan mütevellit yardım — taah- hütlerinin yerine getirilmesi keyfiyeti müstesna olmak üze- re hali harpte bulunan gemi- lerin Karadeniz'e men'ini istihdaf eden bir tadil teklifinde bulunmuştur. Bonkur, Litvinof tarafından yapılan teklifin daha derin bir tarzda tetkik edilmesi kaydı ihtirazisile ilk nazarda Millet- ler cemiyeti paktından ve bu pakt çerçevesi dahilinde akte- dilen anlaşmalardan mütevellit taahhütlerin yerine getirilme- sine ait Fransız düşüncelerine tevafuk ettiğini söylemiştir. Politis, mukavelede imzaları olmıyan devletlere karşı Tür- kiye'nin bitaraflık - vazifeleri hakkında Sovyet Rusya tara- girmesinin | fından yapılan tadil teklifinin — orlaya çıkurdıîı hukuki imti- yaza işaret eylemiştir. Aras, Türkiye'nin — bütün beynelmilel taahaütlerini ve bittabi Milletler cemiyeti pak- tindan terettüp eden taahhüt- leri yerine getireceğinden ka- tiyen şüphe edilmemesi lâzım geldiğini söyledikten sonra; bu taahhütler meselesinin hu- susi. bir maddede mevzuu bahsedilmesini teklif etmiştir. 8 inci madde hakkında hiç İ bir mütalea dermeyan olun- mamıştır. Reis, konferansın sâdece iptidai mahiyette ilk bir tetkikte bulunmuş olduğu- * pu tasrih eylemiştir. z üs öçülşeliek vi Ddi ci — aaamu A Gacaarrr 9ST MGÜKA A