1 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

1 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

| ! DÜŞÜNDÜKLERİM: f - — Kaldırılamıyan cenaze İ Habeşistan denilen büyük toprak parçasının yarısı, yirminci asrın | meş'um bir harp hastalığı ile hayatım kaybettikten sonra, İtalya, bu © yan ölü, yarı diri milleti sırtına vurarak Tariht bir Roma merarlığına | götürmek istedi. Maksadı onu çoktanberi birkaç kuru kemikten başka birşey görmemiş olan aç mezarların ağzına atmaktır. Bu hüdise aşağı yokarı, dünyamın bugünkü en mühim mes'elesi olmuştur. Cenevre'deki siyasi kilisenin papazları ise cenazeyi vaftiz etmiyor, onun tetfin merasimini yapmıyorlar. Çünk diyorlar ki: f — Bu bizce bir ölü değildir. | ayakları, kolları hâlâ sıcak! İ Yirminci asırda böyle bir tetfin merasimi yaplığı takdirde beynel- | milel siyast kilisenin çatısı zelzelelerle çatlıyacak, çanları ötmiyecek ve | biç kimse artık bu kiliseye dönüp te ıstavroz çıkarımıyacaktır. f Hiçbir ölünün başında böyle bir rezalet olmamıştır. İtalya hâlâ wsrar D ediyor. Hattâ o kadar ki, bu tabanları çatlak, siyalı me; ve sıska ölüyü, yarı yarıya mezara sarkıtmış papazların v. iy Cesetten kopanlan kanlı kelle, Habeş imparatoru adı altında ve eski kesik baş masalında olduğu gibi, Cenevre sokaklarında yuvarlanıyor. Kendisi sosyetenin kapıkına çarpıyor. Dile geliyor: | — Ben «diyor- ben yaşıyorum.. Ben ölmedim. Ve bir ölünün söylediği bu sözler Cenevre'nin firaklı, simokinli pa- pazlarım heyecanflan heyecana düşürüyor. Mukaddes paktn yapraklarım açarak İncilden hir dua gibi ağır ağır okuyorlar.. Bütün bunlar, ölünün uğursuzluğuna değil, betbahtlığına delâlel eder. Fakat öyle görü görüyor ki İtalya, kendi mağduru olan maktul Habeşi, vatikana bile vaftiz ettirmeden, tek başına gömecektir. Yarı ölü, yarı düri bir mezara girmenin dehşetini tasavvur ediniz. Vaftiz olmıyacak gerçe amma; Ben öldükten sonra çeşmeler kan ağlasın.. Filistin'de /Arap Hükü- meti Kurulacak. Filistin hâdiselerinde İtalyan parmağı Ona bir şırınga vurulabileceği — gibi . i /7/936 _ANAD()L hi üniversitede skandal Ecnebi Profesorler, Türk profesor ve doçentler yerine ecnebi getirilmesini istediler. 0 Operatör M. Kemal, prafe.ıör Nisen-in yanlış teşhisile Mani- sa'da Dr. Muhlis'i öldürdüğünü adliyeye haber verdi. İstanbul 30 (Hususi muha- | birimizden) — — Üniversitede dün mühim bir toplantı ya- pılmış ve toplantı çok müna- kaşalı olmuştur. Üniversitede hocalık yapan ecnebi profesörler, Türk pro- fesör ve doçentlerin yerine ecnebi profesör ve doçentler Küce* Si G GAT YO Ihtiyat Subaylar getirilmesini istemişlerdir. Bu talep, münakaşaya yol aç- miştir. Üniversite rektörlüğü Kültür bakanlığı vaziyeti tet- kik edecektir. İstanbul 30 (Hususi muha- birimizden) — Operatör M. Kemal, müddeiumumiliğe mü- racaat ederek Üniversite pro- 313-326 Tevellütlüler bu dev- rede hangi sınıfa alınacak? İstanbul, 30 (Hususi muhabirimizden)— Erkânıharbiye ri- yaseti, silâh altına çağırılacak subaylar hakkındaki kararna- meyi şubelere tebliğ etmiştir. Buna göre; 313 326 Doğumlu piyade ihtiyat subayları ağustosta; topçu ve muhabere ihtiyat subayları bir şubatta; - süvari ve mesaba ihtiyat subayları bir martta; istihkâm ihtiyat subay- Londra, 30 (H. R.)— Deyli Herald gazetesine göre resmi mahfiller, Emir Abdullah'ın reisliği altında Filistin ve Ma- — verayışeria hükümeti namile bir hükümet teşkil edileceğini söyliyorlar. Dört kaza yahudi- | lerin ve dört kaza da Arap- Tar'ın iskânına tahsis edile- İ RWA & Roma, 30 (H.R) — Jurna- | le Ditalya adındaki İtalyan | gazetesi, İngiliz gazetelerinde | çıkan ve Filistin hâdiselerinin | İtalyan'lar tarafından körük- - Tendiği hakkında yazılan ha- / berlerin doğru olmadığını bil- | Kudüs, 30 (Radyo) — Şe- | hirlerde nisbi sükün varsa da | köylerde ve 'yollarda hâdise- | ler ve kargaşalıklar devam et- — mektedir. Arap'ların tecavüz- | lerine dair yeni haberler gel- — mektedir. | Yahudi'ler, bu teçavüzlere — aid doğru haberler neşrini ve |—müdafaa haklarını bizzat kul- lanmak istediklerini — Filistin | hükümetine bildirerek izin is- — temişlerdir. Arab şefleri, beş Müslüman “—hükümdara müracaat ederek 1—|ılârn'lırın en mukaddes yer- Jerinin derhal bir müdahale- den uzak tutulmasını ve Ya- hudi'leştirmekten — kurtarılma- o sini istemişlerdir. Bir Arab / gâazetesi, Arap'ların Filistin- | deki İngiliz mandasını kat'iyen : tanımadıklarını yazıyor. Kudüs, 29 (A.LA) — zimamdarları mehafili bir Amp | heyetinin Amman'a gitmiş ol- duğu haberini -tekzip etmek- tedir. Arap mümessilleri ile mandater hükümet arasında | hiçbir müzakere yapılması mu- | tasavver değildir. Bir İngiliz taburu gelmiş ve bu - suretle İngiliz kuvvetlerinin miktarı | dokuz tabura baliğ olmuştur. Kudüs, 30 (A.A) — Filistin | vaziyeti henüz salah bulma- mıştır. — Şehirlerde nisbi bir /-sükün hüküm ıunncktc ise de — “lindedir.. yokmuş. Arap'lar istimdad ediyorlar. dilerini müdafaa için izin iste- mişlerdir. İngiliz gazetele- rinden bazıları. Zecri tedbirler hak. kında ne yazıyorlar Londra, 30 (Radyo) — Lon- dra gazeteleri zecri - tedbirle- rin kaldırılmasının İngiltere- nin- İtalya ile olan ticaretini genişleteceğini yazmaktadırlar. Finansiyal Taymis te — ihra- catçıların neşrettikleri bir ma- kalede, zecri tedbirler yüzün- den görülen zararların telâ- fisi istenilmektedir. Uluslar sosyete- sinin ıslahı Bazıları Talik taraftarı ! Cenevre, 30 (Radyo) — Uluslar sosyetesi ıslahi müza- keresinin ı;eşrınıı:velc talik edileceği söylenmektedir. Fransız muhafili, bu talik keyfiyetine itiraz etmektedir. Cenevre, 30 (H.R) — Mil- letler cemiyeti delegelerinden bitaraf — devletlere — mensup olanlar, yeni bir toplantı ya- parak Milletler cemiyeti misa- kının islahi meselesi üzerinde müzakerede bulunmuşlarsa da kararda mutabık kalamamıs lardır. Yeni bir toplantı yapa- caklardır. ları da 15 martta staja çağırılacaklardır. Staj müddeti iki ay olacaktır. Bu devrede yalnız ücretli ve maaşlı hükümet memuru bulunan ihtiyat subayları ça- gırılacaklardır. * Bu sınıflara dahil olan ve serbest meslek sahibi bulunan ihtiyat subayları gelecek devrede alınacaklardır. Nakliye, otomobil, şimendifer, levazım, jandarma, baytar; eczacı, dişçi, tayyareci, kimyager vesair sınıflara mensup ihtiyat subayları da bu devrede silâh altına çağırılmiya- caklardır. N Topçu Atış Mektebinde Muvaffakıyetli en- dahtlar yapıldı İstanbul, 30 (Hususi muha- birimizden) — dün, Maltepe'"- deki Topçu Atış mektebinde manevralar — yapılmıştır. Ma- nevralarda — generaller — hazır bulunmuşlar ve büyük — çapta toplarla yapılan: endahtleri takip etmişlerdir. Atışlar tam bir muvaffakıyet içinde geç- miştir. Moskova'daki Gençlerimiz İyi diploma aldılar.. İstanbul, 30 (Husust muha- birimizden) — Moskova'daki tayyarecilik mektebinde nazari ve ameli olarak tahsil gören altı gencimiz, mektebi muvaf- fakıyetle bitirmişler ve 'diplo- malbru alkuışlardır. Gençleri- “miz, ayni zamanda tayyarecilik muallimi ehliyatnamesi de al- mışlardır. Fransa'da Grev TEm Seyyahlar geri dönüyorlar.. Paris, 30 (Radyo) — Gre- vin azalması devam etmekte- dir. Mevzii olmakla beraber bazı yerlerde yeniden grevler ilân edümektedir. Nis, Kan gibi Akdeniz şe- hirlerinde - otelcilerin — grevi, seyyahları Monako'ya gitmeğe mecbur etmiştir. Paris 30 (Radyo) — Paris- te greve devam edenlerin mik- ları 160,386 dır. Bunlardan 6995 i Paris te dahil olmak üzere Sen departmanı dâhi- A, Liselere para- sız talebe İmtihanlar 1 Eylül. de başlıyacak. Ankara, 30 (Hususi muha- birimizden) — Liselere para- sız leyli talebe alınması için bir Eylülde imtihanlara başla- nacaktır. Bu imtihanlara işti- rak eden talebenin imtihan evrakları Kültür bakanlığınca tetkik edilecek ve muvaffak olanlar seçilecektir. İş Kanununun Bir Tab'ı Toplatıldı, çünkü yanlıştı. İstanbul, 30 (Hususi muha- birimizden) — Şehrimizde bir matbaa tarafından basilan iş kanunü gisalesi yanlış basıldı- ğı için toplattırılmıştır. Buradan diğer - vilâyetlere gönderilen risaleler de toplat- tırılacaktır. Dyduk, duymadık demiyiniz! Umumi arzu üzerine görmeyenlerin görmesi için yalnız bu akşama mahsus ucuz fiatle Son gala temsili Prf Zati Sungur akşamki son galası için en nıuluın hünerlerini ıömncak ve bilhassa (Fakirizm) ve (Manyetizm) üze- rine büyüh tecrübeler yapacaktır. Fiatler: Bütün salon (50) Balkon (35) kuruştur. Bu sön temsilden başka İzmir'de hiçbir Dıkkat : yerde temsil vermiyecek ve yarın şeh- rimizden Manisa'ya hareket edecektir. AAA NYYN GAT ELHAM RA Telefon 2573 AA | gesi altı ay daha uzatılacaktır. fesörlerinden M. Nise'nin yan: lış bir ameliyat yapmak sure- tile Manisa Akıl hustanesi başhekimi Muhlis'i, öldürmüş olduğunu bildirmiştir. M. Kemal, Türkiye'nin en meşhur — operatörlerindendir. Müddeiumumilik, bu ihbarı ehemmiyetle nazarı dikkate alarak — tahkikat ve tetkikata girişmiştir. Adliyece Ankara ve İstan- bul'un meşhur doktorlarından bir ehli hibre teşkil edilerek bu ihbar tetkik ettirtlecektir. Profesör Nisen ile İstan- bul'dâki doktorlar arasında uzun zamandanberi bazı mü- nakaşalar oluyordu. Suikasd davası.. —.00 4ame—— Muhakeme 16 tem- muzda Ankarada ye- niden başlıyacaktır.. Ankara, 30 (Hususi muha- birimizden) — Büyük Önder Atatürk'e suikasd tertip et mekle maznun iken Ankara ağırceza mahkemesince beraet eden, Urfa saylavı. Ali Saip Ursavaş ile Yahya ve arka- daşları hakkındaki karar, tem- yiz mahkemesince birçok nok- talardan nakzedilmişti. Ali Saip, Yahya ve arka- daşlarının muhakemelerine 16 temmuzda tekrar Ankara ağır- cezasında başlanacaktır. Yeni çelik fabrikamız.. İstanbul, 30 (Hususi muha- birimizden) — İktısad vekili Celâl Bayar, Eylül'de Karabük Çelik fabrikasının temelini me- rasimle atacaktır. Çelik fabri- kasının inşaatı birbuçuk senede tamamlanacaktır. Ankara'da Dükkânların kapanma saatleri. Ankara, 30 (Hususi muha- birimizden) — Belediye, yaz mevsimi münasebetile —dük- kânların saat sekize kadar açık kalmasına müsaade et. miştir. Çavuştan köy muallimi. Müsteşar Eski- şehi're gitti. Ankara, 30 (Hususi muha- birimizde ) — Maarif Vekâle- tince köy muallimi tayin edilen çavuşlar için Eskişehir'de bir köy muallimi kursu açılacaktır. Maarif Vekâleti müsteşarı Rıd- van Nafiz, bu iş üzerinde tetkikat yapmak üzere Eski- şehir'e hareket etmiştir” Kahve ithali müsaadesi İstanbul, 30 (Hususi muha- birimizden) — İhth kırşı- lamak için kahve itl Atatürk Başbakanımızı uğurladılar İstanbul, 30 (Hususi J habirimizden ) — Başbı İsmet İnönü, cumur reisi, Atatürk ile uzun müzakeri lerde bulunmuş ve posta yaresi ile Ankara'ya dö müştür. Atatürk, Baş! mızi tayyare — istasyonu: uğurlamıştır. General de, Başbakan İsmet İniıı!ı ile birlikte Ankara'ya gl'k miştir. $ Küçük Haberler : K İzmit'in kurtuluşu !!! İzmit 29 (ALA) — İzmitt'n kurtuluşunun 15 nci - yıl mü bugün coşkun bir. se' itlr ve heyecan içinde ku“ının in Bisiklet yarışı Hanover, 29 (A.A) — F sa - Almanya bisiklet yonluğu müsabakası 17 gi biyetle Almanlar - tarafını kazanılmıştır. Çin bankasının gönde, diği paralar Şanghay, 30 (Radyo)— bankası İngiltere'ye 12 yon altın dolar göndermi Düşeş dö Keni Londra, 30 (Radyo) — şeş dö Kent hafif bir amel l yapılmak üzere * bir kıl yatırılmıştır. Seyahatten dönen ’" denizaltılar Tulon, 30 (Radyo) — 9" Ti0 ve Heros - tahtelbahirl? uzun bir. seyahatten Tulon'a dönmüşlerdir. hğ Kontes Ciyano KL Berlin. 30 (Radyo) — tes Eda Ciyano bugün lin'den hareket etmiş ve ler'in hususi memurları - ti fından teşyi edilmiştir” Alman askert divanı Berlin, 30 (Kadyo) — kümet yüksek adalet asl divanını yeniden — tesis bir kanun projesi hazırlamı: Malta humması Tepecik'te bir Malta h ması musabı. — görülm Hastalığa karşı sıhhiyece figi zimgelen tedbirler alınmı Şimdilik üç gün iş' yecek, bilâhara güne tahvil edil İstanbul 30 (Hususi birimizden) — Temmuzun haftasından itibaren İstanb haftada üç gün olacak ileride Loudrıyo ısmarlat yeni yolcu tayyareleri geli! seferler hergüne tahvil yolunu - tetkik eden tayyâf ciler, Cumur reisi Atatürk rafından kabul edilmi Atatürk. tayyarecilerden yolu ve İzmir'de yapı olan hava istasyonu da malümat almışlardır. — - Çin silâh nı y 'Şanhay, 30 (Radyo) — Ç? hükümetinin Almânya ile ? himmat ve silâh mübay”” için bir mukavele akdt haberleri tamamen yi