1 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

1 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

e y W ee N - a Y £ L ' i_ F bi - soracâktım. Çünki kendisi ile - mak istediğini söyledi. Bu üç —— zardır. Fakat ne kadar doğru © | Telefon: 2776 -Posta kutusu 405 Esl Yullığı 1200, ılu qlıgı 700, üç p ÇOT AT RU ŞUÇ T NADOLU, SON Siyaset..Aşk Edebi, Tarihi, macera romanı 62 H Dük metr dotel'e: — Bana iyi bir yerde bir masa gösteriniz. Karnım çok aç. Dedi. Getirilen mıdyeleri yimeğe başladığı sırada, Marki Gofli- fet'i redingot ve silindir şapka ile gördü. Marki'de oturacak bir masa arayordu. Dük, hemen Marki'yi yanına çağırdı;. Marki çok sevdiği dostlarından birisi idi. Mar- ki'nin iyi tabiatları, temiz ah- lâkı çok hoşuna gidiyordu. Ve; — Benim masama, yanıma oturmaz mısınız? Dedi. Marki bu teklifi kabul etti. Dük Lodovik: — Hayirola.. Dedi. Böyle giyinmek için sebep ne? Yoksa bir cenaze merasiminden mi dönüyorsuuz?. — Takriben öyle. Çünki bir cenaze alayı tertibine he- men lüzum olacaktı. Bir düel- koda yabitlik yaptm.. — Muhasımlar kimler idi? — Şövalye Aldoma ile yüz- başı Kont Hanri dö Buage- mon! Dük hayret içinde kaldı: — Mümkün değil! Dedi. Hanri benim çocukluk arka- daşımdır. Benimkinden birkaç kilometre ötede Vokloz'da bir şafösü vardır. * — Evet. Sevimli bir deli- “kanlı ve kahraman bir zabittir. Harbiyede !kendisini sevmiyen ve'takdir etmiyen yoktur. e Ne için düelle etti? — 'Bünu ben de sizden çok eski bir dost olduğunuza g&o “bize meçhul olan düel!'o sebebinin Size malüm olması “—mümkündür; , — Ben Hanri'yi üç hafta- danberi görmüş değilim! — Şu halde siz de benim gibi bir şey bilmiyorsunuz, demektir! Mamafih, bu iş te bir kadın parmağı olsa gerek! Dük Lodovik; — Bu da mümkün değil ! Dedi. | — Neden mümkün olmasın? — Çünki — Hanri şimdiye - kadar hiçbir kadına karşı sevda vhissetmiş değildi, en son gö- Tüşümde bana artık evlenmek ve sade bir aile yuvası kur- hafta içinde Hanri'nin kendi- sini bir düelloya sürükliyacek kadar bir aşka kaptırmış ol- masına imkân görmiyorum. — Evet, bu bir noktai na- ANADOLU Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet İzmir İkinci Beyler sokağı B Halk partisi - Vinan içinde © Telgraf: İzmir — ANADOLU ABONE ŞERAİTİ aylığı 500 kuruştur Yabancı memleketler için senelik — abone dereti 27 liradır Her yerde 5 kuruştar ü geçmiş nl!ıhılır 35 kmuuı olabilir. bilmiyorum. İnsanlar çok çabuk değişiyorlar. Afrika ile Paris arasında bir insana hâkim olacak şartlar çok de- gişir. Hânri genç ve zengindir. Yakışıklı ve istikbali parlak bir zabittir. Bunun kısa bir zaman içinde bir genç kız veya kadınla sıkı bir. münasebet tutabilir.. — Siz böyle mi tahmin edi- yorsunuz?. — Evet, Tahminim böyle- dir. Bununla beraber bu düello etrafında hiçbir. şey” öğren mek te istemiyorum. Çünki dostumun” arzusu bu - sebeple rin gizli kalmasıdır.. — Yaralandı mı? Evet. Dük Lodovik bu tasdik üze- rine telâş ve heyecana kapı- larak: — Ağır mı?, Diye sordu. — Hayir, sol kolundan bir kurşun yarası aldı. Düello ta- banca ile oldu. — Tabii istirahat mecburi- yeti hasıl oldu, değil mi? — Yalnız birkaç gün için, kemiğe bir zarar gelmemiştir. — Harbiye hastanesinde- | midir?, — Hayir. Kendi evinde yatıyor. — Nerede oturuyor? — Matinyan sokağında nu- mara 31 de. — Kendisini ziyaret etmek mümkün müdür? — Mümkün. Sizi kabul et- mekle çak bahtiyar olacaktır. Yalnız, belki de' cam - sıkıl- maktadır. — Yemeği bitirince, ben Hanri'nin yanına gideceğim. Saat üçe doğru, Dük Lo- dovik Hıuç:.n dö Buagemon'un kapısının zilini çaldı, Hanri'nin Cezayirden beraber getirdiği emirberi Filiber kendisini sa- lona aldı ve kartını zabitine götürdü. Bundan pek az za- man sonra dönerek Dük'ü Hanri'nin odasıfa götürdü. — Sonu var — 518726 Zahire satışları: Ç. Cinsi KOS Ru'S. 100 Ton buğday 6 7 301 Buğday 6 3 116 Arpa 61 Bakla 475 475 198 ken. pala. 410 — 710 6000 adet kuzu d. 87 87 Bu akşam Başdurak'ta Sıh- hat, Karataş'ta Santo, Tilki- lik'te Yeni İzmir, Irgatpaza- n'nda AÂsri ve Güzelyalı'da Nıyeî eczancleri açıktır. Bir muhasip iş arıyor. Ticarethamelerde usulü def- teriye göre defter tutmak ve muhasebe işlerinde çalışmak üzere bir muhasip iş aramak- tadır. Talip olanlar gazetemiz idare memuruna müraçaat et- melidir. Hü ee Bina ve arazi vergileri Tahsilât iyi yi gidiyor Bina ve arazi vergileri Mu- hasebe hususiye müdürlüğüne geçtikten sonra vergilerin tah- siline büyük bir ehemmiyet verilmeğe başlanmıştır. Bina ve arazi vergilerinin ilk tak- siti, Vilâyet umumi meclisince verilen karara göre Haziran- dır. Bina vergisi tahsilâtında, şimdiye kadar görülmemiş de- recede bir fazlalık temin edi- leceği anlaşılmıştır. Her mü- kellefe ayrı-ayrı — vergi borcu tebliğ olunarak bu ay içinde ilk taksiti her halde vermesi bildirilmiş olduğundan icra muamelesine maruz kalmamak için herkes vergi borcunu Muhasebei hususiye şubelerine yatırmağa başlamıştır. Bugün ve yarın, ilk taksit borcundan mühim mikdarda bina ve arazi vergisinin daha tahsili müm- kün olacağı anlaşılmıştır. Mu- hasebei hususiye müdürlüğü, vergi tahsilâtında halkı sıkma- dan hareket etmektedir. Zinet garajı sahibi nasıl öldü? Zinet mobilye fabrikası ve garajı sahibi Ahmed'in, zehir- lenerek öldürüldüğü hakkında | müddeiumumiliğe yapılan şi- kâyet üzerine tahkikata baş- landığını yazmıştık. Mezardan | çıkarılan Ahmed'in cesedine otopsi yapılmış ye zehirlenme yüzünden ölüp ölmediği anla- şılmak üzere ahşası İstanbul Tıbbı adil müessesesine gönde- rilmişti. Ahmed'in, iyi bir halde iken içtiği bir çaydan sonra fenalaşarak ölmesi kardeşle- rinde - zehirlendiği hakkında bir zan uyandırmıştır. Müd. deiumumilikçe ifadeleri alınan Ahmed'in kardeşleri, zehir- lenme mes'elesinde ısrar et- mişlerdir. Bazı kimseler Ah- med'in anjin dö puvatrinden öldüğünü söylemişlerdir, dok- torlara göre anjin dö puvatrin hayatta iken anlaşılan, fakat ölünce yapılacak muayenelerde anlaşılamıyan bir hastalıktır. İstanbul Tıbı adil müessese- sinden gelecek rapor, bu ölüm vak'asındaki esran meydana çıkaracaktır. Askeri mekteplere girecekler Şehrimiz orta mekteplerin- den mezun olan gençlerimiz- den birçoğu askeri liselere girmeğe karar vermiş ve şim- diden müracaata başlamışlar- dır. İlk mektepler mezunla- rından da asksri mekteplere girmek için müracaat edenler çoktur. Bu gibiler, Konya ve Erzincan askeri orta mektep- 375 4 25 lerine gireceklerdir. Talebeler, askeri mekteplere leyli, parasız kabul edilecek- lerdir, hattâ bir miktar maaş- ta alacaklardır. Fakat bu mek- teplere kabul edilmek - için açılacak imtihanlarda muvaf- fak olmak şarttır. Otobüslerde temizlik Şehrimizin muhtelif semtle- rine işleyen otobüslerde te- mizliğe fevkalâde ehemmiyet verilmesi belediyece kararlaş- tırılmıştır. Onun için temizliğe çok dikkat etmeleri, otobüs sahiplerine tebliğ edilmiştir. Aksi takdirde ceza örecek- lerdir: Haftada iki defa her otobüs, belediye temizlik me- murları tarafından dezenfekte edilecektir. e B LA S SA SD RA E AT İ tak Si LAY TELEFON İngiliz kabinesinin TELCRAF düşeceği A. Kamarasında İngiliz, Fransız As- keri Ittifakı Olup Olmadığı Soruldu Almanya'ya müstemleke verilmesi düşünülmemiş- ' HABER .EL(.LL! tir. Harbiye nazırının nutku münakaşa edildi. Londra, 30 (Radyo) Avam kamarasında dün akşam üzeri Etly takriri üzerine şid- detli münakaşalar ölmuştur. M. Etiy, harbiye bakanı Duf Koper'in Paris'te iradet- tıği nutuk hakkında bu tak- rirle izahat istemiş ve Fransa ile askeri bir ittifak olup ol- madığını sormuştur. Sir Con Simon hükümet namına şu cevabı vermiştir: Harbiye bakanı siyasi vazi- yetin şimdiki halinden istifade ve Ren davasının da İngilte- re'yi şiddetle alâkadar etme- sine istinat ederek Pâris'te bir nutuk iradetmiştir. Bu nutuk resmi beyanat değildir. Sadece dostane bir nutuktan ibarettir. Major Etli: — Fransız ga- zeteleri bü nutku hususi ve dostane bir nutuk değil, fakat İngiltere hükümeti namına söy- lenmiş resmi beyanat addet- mektedirler- Harbiye bakanı Paris'te söylediği sözleri hari- ciye bakanlığına vermiştir. Sir Con Simon: — Fransız gazetelerinin neşriyatı bizi alâ- kadar edemez; Fransız gaze- telerinin neşriyatını da kon- trola mecbur değiliz. Etli: — M. Baldvin'in takib edeceği siyaseti sarahatle an- latması zamanı gelmiştir. Sir Arşibald Sinkler: Harbiye bakanının nutku fena bir nutuk değildi; bu nutkun aleyhinde fazla söz söylene- mez. Lord Çurçil, — Harbiye bakanı tarafından Paris'te söy- lenen dostane nutuk, yerinde bir nutuktur. Alman'yanın va- ziyeti karşısında bu nutuktan başka nasıl söz söylenebilir. Biz de bu sözleri takviye ede- riz. Harbiye bkkanı esasen Paris'e Fransız Başvekili ve hariciye bakanı ile vaziyet üzerimne görüşmek için gitmişti. Londra, 30 (Radyo) — Al- manya'ya müstemleke verilip verilmiyeceği hakkında avam kamarasında hükümetten mü- teaddit sualler sorulmuştur. Lord Gran Bor cevap ve- rerek: — Böyle birşey yoktur. İn- giltere hükümeti bu gibi hu- susatı evvelâ Dominyonlarla müzakere eder; ve şimdi böyle bir müzakere yoktur, demiştir. M. Eden de, Dominyonların İngiltere'nin siyasetini beğen- memekte — olduklarını söyle- miştir. Londra, 30 (Radyo) — bine reisi M. Baldvin sıhhi ahvali hasabile sayfiyeden he- nüz Londra'ya dönmüştür. M. Baldvin'in bu hastalığı siyasi bir hastalık addedenler vardır. Deveran eden şayialara göre M. Baldvin muhafaza- kârlar içtimamda sıhhi ahva- lini bahane —ederek iktidar mevkiinden çekilecektir. M. Baldvin'in dostları bu haberleri kat'i surette tekzip etmektedirler. Baldvin'in say- ——eaap © saa— fiyede kalması sadece şuhsıle alâkadardır. Sir Con Simon Türk Dili Üçün- cü Kurultayı.. çeti g eailke t 24 Ağustosta İşe başlıyor ... İstanbul, 30 ( Hususi muha- birimizden)— Türk dili üçüncü kurultayının 24 Ağustos Pa- zartesi günü Dolmabahçe sa- rayında toplanması kararlaş- tırılmıştır. Kurultay'a — iştirak etmek istiyenlerin 15 Temmuz akşamına kadar adres ve ad- larını Türk dili kurumu genel sekreterliğine bildirmesi lâ- zımdır. Geçen - kuruültayda bulunmuş olanlardan bu defaki kurultayda bulunmak - istiyen- lerin de yine isimlerini ve ad- reslerini bildirmeleri — icabet- mektedir. Soyadlarile beraber öz adlarda yazılacaktır. Kurul- tayda tez vermek istiyenler 15 Temmuz akşamına kadar tez- | lerinin bir kopyasını genel sekreterliğe göndermiş - ola- caklardır. Fransa'da Feshedilen cemi- yetler mes'elesi Paris, 30 (Radyo) —. Meb- usan meclisi bugün cemiyet- lerin Lağvı etrafındaki takrir- lerin müzakeresi için toplan- mıştır. İyileşen M. Heryo dün Pa- ris'e gelmiş ve buğün meclise riyaset etmiştir. Takrir sahibleri - feshedilen cemiyetlerin siyasi bir cemiyet olmayıp meslek birlikleri gibi birer birlik olduklarını söyle- mişlerdir.! Ayni zamanda vatani cemi- yetlerin feshine itiraz - etmiş- lerdir. Dahiliye bakanı M. Salen- gro bu tenkitlere cevap ver- miş ve bu cemiyetlerin mec- lisin tasdiki ile lâğvedildikle- rini ve bunların lâğvının dahili asayiş için lâzımolduğunu söy- lemiştir. . Şuşning Cenevre- den çağrılıyor.. Cenevre, 30 (A.A) — Salâ- hiyettar Fransız mahafilinden bildirildiğine göre M. Şusning kendisinin Cenevre'de huzu- rünun arzu edilmekte oldu- ğundan haberdar edilmiştir. Paris'te fırtına Paris, 30 (Radyo) — Dün Baorda'da büyük bir fırtınağol- muş ve iri taneli dolu yağmış, mezruata ve bağlara zarar vermiştir. Nis'de bir mensucat fab- rikası yıkılmış, fakat boş ol- duğu için nüfusça zayiat ol- mamıştır. Avam kamarasında M. Bald. vin'in yerine izahat verecektir, Bristol'da bir fırtına —— . ;ra Tahribat var.. Londra, 30 (Radyo) — Dün akşam üzeri Bristol'de büyük bir fırtına büyük zararları mu- , cip olmuştur. Bütün yolları sular basmış ve her yer birer dere halini almıştır. Sular ağaçları kökliyerek sürüklemiş, otomobiller sular altında kal- mıştır. Bir sayfiyede çalışan bir garson yıldırım isabetile öl- müştür. Habeşistan'dan Dönecek askerler Geçit resmi yapacak Napoli, 30 (Radyo ) — 2 Temmuz da Napoli'ye Forna- tone ve Montakaro firkaları gelecektir. Bunlar gönüllü ve talebeden mürekkep - firkalar- dır. Harp sahasından dönen bu fırkalar büyük tezahuratla karşılanacak ve bizzat Musso- lini'de bu numayişlere iştirak edecektir. Venedik — sarayı balkonundan gençlerle konu- şacaktır. Bu fırkalar hemen - terhis edilecek ve sadece zabitler kasket ve kılıçlarını muhafaza edeceklerdir. Kendilerine nak- di mükâfat verilecektir. Bu hadise, Habeşistan'da vaziyetin ne kadar sağlam ol- duğuna delil olarak gösteril- mektedir. Yalanmış! Roma, 30 (Radyo) — Hü- kümete mensup resmi mehalil, uluslar sosyetesi — içtimamın başladığı şu sırada bir sürü haber neşredildiğine nazarı dikkati celbetmektedir. Londra radyo istasyonu, doktor Marten'in Sore'deki Habeş hükümetinden ajdığını iddia ettiği Desie'ye taarruz haberi de bunlar arasındadır. Bu haberi Belçika'da diğer bir radyo istasyonu da vermiştir. Alman akalliyet- leri vaziyeti Bir Alman nazırı neler söylüyor? Berlin 29 (A.A) — Bakan- lıksız bakan M. Hans Frank Gelsenkichende şimali Veste- falya Nasyonal sosyalist kon- gresinde söylemiş olduğu bir nutukta ezcümle şöyle demiştir: Bütün dünyaya karşı alenen bir ihtarda bulunuyoruz. Zira Avrupa'nın birçok mintakala- rında bir takım insanlar, cer- mendir, diye itisafa cüçar edi- liyorlar. Tazyik altında bulun- makta olan Alman akalliyet- leri mes'elesinin yeniden göz- den geçirilmesi lâzım olduğu Haati d G |