9 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

9 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

«40 9 /7/ 936 DÜŞÜNDÜKLERİM Serseri hâlâ dolaşıyor Onun doğum tarihi, Kabil ila cuklarının; kiz. kardeşletini puylaşmaı tesbit edilebilir. Kabil, elindeki taşı kı iVin, yani Âdem babanın ilk ço- iğin katğa ettikleri gün olatak şine vurup ta onu yuvarladığı dakikada, yöre akan Kan pılktılarının içinden Birisi dünyaya geldi. Bu birisi, hemeb ayağına demir çarığı geçirdi eline katk bulanima hbir balta uldı, dünyayı dolaşımağa çıkti.. O terihle bu yıl & andır ne kadat biri Karanlık sene gekli, geçü? Kan kırmızı suratlı serseri, ne dimlendi, ne yoruldu? Bir defa yola çıkıncds Bazan yıllarca hiç oturmadığı olürdu.; İpili karuş Bür baydat gibi. Vügün Cilân yeri, yarın filân diyarı bamverdi. Gesdi mi, gezdü verseri | Dolaştı mü, dolaştı. serseri ! Yaptı mü, yaptı sersöri ! Kardı mı, . kırdi. serderi ! Böğdü mü; döğdü detteri! No çanı çıkmaz, ne kırk doküz boğümlü, ae bikmaz, usunmaz hay. dutmuş bu !. Dün gazetelere bakarken ne göreyim: Bu ipi kopuk; bayraksız; vatansız, milliyetsiz serseri, Afrika'dan bir dıçramış, (4 Duuçiğg'e kadar gitmiş. Çat burada, çat kapı arkasında! Yarin Memel'e, öbür gün Avüsturya'ya gidecekmiş.. Serseri hazretlerinin seya- Hati devami ediyor, Bakalim marifetini nerede gösterecek? Orhan Rıılım_ı_ Gökçe Orta Awuml "da yeni bir kaynaşma Almanya ile Avusturya anlaşıyorlar.. Buü vesile ile Almanya, İtalya an- laşması da kuvvet buluyor. Parla, 8& (Radyo ) — Son haberlete göre Alanya ile Avusturya arasında bir uzlaş- ma imzalanmak üzeredir. Von Papen'in mesaisi netice - ver- mektedir. Ve M. Şuüşning ile Mussolini mülâkatı bu uzlaşma ile alâkadar idi. Bu uzlaşmaya İtalyan-Alman yakınlaşmasının büyük tesiri olmüştür. Roma, 8 (Radyo) — M. Hitlerle Avusturya — başvekili M. Şuşning'le bir mülâkat ya- pacakları Ve müşterek bir be- yanname neşredileceği söy- lenmektedir. Bu mülâkat, Lokarno muka- velenamesinin akdinin yridö- Bümü olan 22 temmuzda ya- pılacaktır. Neşredilecek beyannamede: i — Almanya tarafından Avusturya'nın istiklâlinin tan- dığı, 2 — Almanya'nın Avustur- ya'nın dahili işlerine karışmıya- cağını taahhüt ettiği; 3 — Avusturya'daki — nazi teşkilâtının lâğvedileceği zik- rolunacaktır. Ayni zamanda Almanya Arşidük Ottonun işi addedecektir. Budapeşte, 8 (Radyo) — Avusturya başvekil muavininin Peşte'den sonra Roma'yâ gi- deceği ve Almanya ile Avus- türya hükümeti — arasındaki münasebat hakkiında Müsso- Tini'ye malümat vereçeği bil- diriliyor. Budapeşte, 8 . (Radyo) — Avusturya başvekil muavini M. Yorkald, bugün Peşte'ye gelecektir. M. Yorkald. baş- vekile vekâlet eden hariciye nazın M. Kaynav dahiliye na- zırı ile görüşecek, Peşte ya- kinindeki malikânesinde nezâ- het halinde bulunan bâşvekil Gömböş'ü ziyaret edecektir. Viyana, 8 (Radyo) — Ve- nedik'te bulunan prens Ster- | hemberg'in, Müssolini'ye mü- lâki olmak üzere Soma'ya gi- deceği bildinil Kaymakamlar Yakında mühim de. gişiklikler yapılacak Ankara, 8& (Husust Muhabi- rimizden) — Parti reislikleri- nin memleketin en büyük mül: kiye memurları uhdesine veril- mesinden doğan hususi vazi- yetler üzerine, yakında valiler ve kaymakamlar arasında mü- him değişiklier yapılacağı söy- leniyor. Zirai kredi Kooperatifleri.. Ankara, 8 (Hususi) —Zirat keoperatifler hakkındaki ni- zaminame, bakanlar heyetinin dünkü — toplantısında — kabul edilmiştir. Ankara'da stcaklar Ankara, 8 (Hususi) — Şeh- rimizde müthiş sıcaklar başla- mıştır. Devairde öğle tatili üç saata çıkarılmıştır. Bremen borsasın- da bir hâdise. Türkiye menşe'li pamuk balya- larında neler çıkmış? İstabul, 8 (Husust muhabirimizden) — Bremhen patmuük bor- sasında satılan ve bir dokuma fabrikası tarafindan satin alı- nan Türkiye menşe'li pamuk balyalarında, pâmuğun “açır çek- mesini temin edecek taş, demir parçaları vesöir tchebi tmad- deler çıktığı İktisat vekâletine Şikâyet edilmiştir. Pamtik bal- yalarında iğnele, eski bışak demirleti, hattâ kibrit kuütüları da bulunmuştur. İktısat vekâleti, patitık yetişen yerlerdeki ticaret odülarına bu mes'ele üzerinde ehemmiyetle tahkikât yapilarak Bremen börsasına pâmuk göndermiş olan ihracatçıların teşbitini tmret- miştir. Panuklarımızın dış memleketlerde Yevacını düşürmek — için hile yakanlar hakkında ticaret ödalânh Kanurit mucibince takibat yapılacaktır. Amerikada müthiş sıcak- lardan 50 kiş i öldü M. Ruzvelt, kuraklıktan muztariP 170 bin çift- çiye yardım edilmesini emretti. Nevyork, 8 (Radyo) — Amerikâ'da korkunç sıcaklar hüküm sürüyor. Muhtelif yerk—ıdşı: gelen son haberlere göre, 24 saat zarfında sıcaklardan elli kişi ölmüştür. Sıcakların şiddeti şimdiye kadar görülmemiş dereğededir. : . Nevyork, 8 (Radyo) — Reisicumnhur M. Ruzvelt kuraklıktan muztarip 170 bin çiftçiye yardım edilmesi için emir vermiştir. Başbakanımız İstanbula ge- çip Atatürk' —Başı 17 inci sahifede— rilecek karar gelecek celseye Konülferans tahrir komitesi tarahından yapılacak tadilâtla 11 nei maddenin yeni metnini kabul eylemiştir. Fakat son fıkranın kabulü 14 üncü mad- denin kati surette kabulüne muallak olarak bulunmaktadır. 12 inei ve 13 üneü medde- ler münakaşasız kabul edilk miştir. — 14 üncü madde fikir teati- sine sebebiyet vermiş, tadiller teklif olunmuş ve bu tadiller prensip itibarile kabül olun- muştur. Bazı murahhas heyet« leri bu yeni metnin ancak bu sabah konferansa verilmiş ol- masımı — ileri sürerek kabul reylerini mahfuz bırakmışlardır. 15 inci maddenin münaka- şası esnasında muhtelif dele- geler tarafından esasta deği- şikliklerle — şekilde — tasrihler teklif olunmuştur. Konferans, bir devletin Ka- radenizde — bulundurabileceği tönaj Mmecmuu hisbetini dörtte üçten, üçte ikiye indirmeğe karar vermiştir. Konferansa, Ayti zamanda tasrih edilmiş olan kalma müddetini üç hüftaya indir: meği de kararlaştırmıştır. Teklif olunan diğer esasa ait değişiklik tekliflerinin mü- nakaşasına önümüzdeki içte mada devam olunacaktır. İnsani bir hareketi istilzam eden fevkalâde ahvalde kara- denizde bulunmasına müsaade edilen gemilerin umumi tona- jının fazlalaştırılması meselesi bir fikir teatisini intaç etmiş ve bunun neticesinde başkah tarafından ileri sürülen bir uzlaştırma sureti halli teknik komiteye havale olunmuştur. Konferanş, Fransız murah- has heyeti tarafından Tunâa avrupa komisyonunda temsil olunan devletlerin stasyoner- leri hâkkında Fransiz murah- Kas heyetinin teklifini müza- kere etmiş ve mesele mahfuz bırakılmıştır. İstanbul, 8 (Hususi muhabi- timizden) — Başvekil General İsmet İnönü, bu sabahki An- kara ekspresile şehrimize gel- miştir. Başvekil, Cumurreisi Atatürk tarafından kabul edilmiş ve uzün müddet görüşmüşlerdir. İsmet İnönü'nün bu seyahati- nin Boğazlar mes'elesile alâ- kadar olduğu — zannedilmek- tedir, İstanbul, 8 birimizden) — lususi muha- iltere hükü- - meti tarafından, Türk proje- sini tadilen kabul edilmek üzere teklif edilmiş olan proje Ankara'da iyi bir tesir uyan- dırmamıştır. Konferansın suya düşmesi ihtimali vardır. Moatrö, 8 (Radyo) — Bo- gazlar konferansı - tarafından tetkik edilmekte olan “Bo- gazların — serbestisi, —tezinin 16 mcı meddesi Türkiye hü- | kümetinin muharip devletler filolarını men hakkını vermek- tedir. Fakat bu hususta mu- rahhaslar arasında bir ihtilâf husvle gelmiştir. Sovyet murahhasları buna muhalif bir tez dermeyan et- mişlerdir. lagiliz murahbasları, birinci tezi müdafar etmişler, Bu vaziyet üzerine İngiltere, Türkiye ve Japonya murah- hasları 16 ıncı madde hak- istemişlerdir. Bugün bu mes'ele üzerinde de bazı tadilât yapmıştır. Madde 10 — Boğazlardan geçecek harb gemileri ve mu- evin gemiler için onbeş gün evel Türk hükümetine dipla- matik tarik ile haber verile- cektir, Bu ihbarda gemilerin gidecekleri yer, isim, tip, adet leri ve boğazlara giriş tarihi gösterilecektir. Eger bu tarih değiştirilecek olursa yeni giriş tarihi üç gün evelden bildiri- lecektir. Boğazlardan geçiş ilk ihbar tarihinden itibaren 20 gün zarfında vukubulacak- tır. Bu devrenin inkizasından sonra önbeş günlük yeni bir preavis verilmesi lâzımdır. Ge- Çiş esnasında kuvvei bahriye kumaudanı — tevekkuf — etmek mecburiyetinde kalmaksızın Ça- nâkkale ve İstanbul boğazı methalindeki bir işaret istas- yonuna emri altında bulunan kuvvetin hakiki teşekkülü ile bu kuvvete ait bütün mütem- mim malamatı bildirecektir. Madde 11 — Her hangi bir zamanda boğazlarda transit halinde bulunabilecek — olan bütün ecnebi bahri kuvvetlerin azami tonajı yekünu geçiş es- le görüştü.. nasında fiili hizmette bulunan Türk filosu tonajı yekünunun nısfını tecavüz etmiyecek ve- yahut fiili hizmette Bbulunan Türk filosu tonajının yarısı on beş bin tonu bulmadığı trkdirde mezkür azami tonaj yekünu 15 bin tonu geçmiye- gektir. Maamafih mad- denin yukarıki bendinden iş- tihdaf edilen kuvvetler 9 se- fineden fazla ihtiva edemezler. Karadeniz'de sahili olan ve- ya olmıyan devletlere mensup olüup 14 üncü madde ahkâmı mucibince boğazlar dahilin- deki bir Türk fimanını ziyaret eden gemiler bu tonaja dahil olmiyacaktır. Montrö, 8 (AA) — Muh- telif delego heyetlerine men- sup şahsiyetler İtalya'nın bo- gazlar konferansına iştirakten imtina etmesi ve bu husustta ileri sürdüğü deliller hakkında şiddetli telsiratta bulunmakta- dırlar. İtalya'nın Bbeynelmilel teşriki mesaisine tekrar başla- mak için gittik daha İi Ucplşri ifc':i.?:rmeıinde'n_v: Akdeniz anlaşmalarının feshini istedikten sonra milletler çe- miyetinde ıslâhat istemesinden korkuluyor. Ayni mahfiller konferansın istinkâfına rağmen işine de- vam edeceğini ve İtalya hariç kalarak bir mukavele imza edeceğini kaydetmektedirler. Türkiye, İtalya'nın hattı ha- reketi ne olursa olsun boğaz- ları tahkime selâhiyettar ola- caktır. Mohtro, 8 (A.A) — Konfe- rans, İngiliz projesinin 26 mad- desinden oönbeşini tetkik et- miş ve barış ve savaş zaman- larında harb gemilerinin bo- gazlardan geçmesi mes'elesine temas etmek suüretile işinin zor bir safhasına girmiştir. Konferans, bir tek devletin Karadeniz'de muhafazaya se- lahtyettar olabileceği harb ge- mileri yekün tonilâtosu nisbe- tinin 8/4 den 2/3 e indirilme- şine ittifakla karar vermiştir. İnsani amaçlar için Kara- deniz'e gönderilmiş olan deniz kuvvetlerinin ikamcti - tahdid edilecektır. Konferans bu sabah saat 10 da 16 iıncı maddeyi müza- kere edecekttir. Bu madde savaş zamanında boğazlarda geçme serbestisi hakkındadır. İngiltere tarafından talep edi- len bu serbestiye Sovyetler birliği muhaliftir. Sovyetler birliği Karadeniz'in kapalı bir deniz olmasını istemekte, İnğil- tere ise açık deniz olarak kul- lamılmasını, Yunanistan ve Tür- kiye'nin teşriki mesaisile daimi bir karakol teşkilini derpiş et- mektedir. Yugoslavya .. Ordusu, her Zamandan Ziyade kuvvetlidir: Belgrat, & (Radyo) — M Stoyadinoviç verdiği bir $Ö levde, Yugoslavya ordusundf her zamankinden daha kuf vetli olduğunu söylemiş V Milletler cemiyetinden bahs€ derek, bu cemiyetin kuvvef lendirilmesi lüzumunu işal etmiştir. Yugoslavya Başvekili, YE göslavya'nın kuvvetli bir 0f dusu olduğu gibi dostları di bulunduğunu, İngiliz hariciy nazırının zecri tedbirler dolf” yısile Yugoslavya'ya veri teminatı — muhafaza iğil söylsmiş ve : £ — Türkiye, Romanya, ve nanistan olduğu gibi, M. U on Blum de Yygoslavya'n! emniyetini, memleketin emniy: ti olarak telâkki ettiğini söf lemiştir. Denilebilir 1ki, b karışık vaziyette Yugoslavyt en sağlam bir bloka bıİ, bulunmaktadır.. Demiştir. - . . Bolu Vilâyetin Dolu yağdı Bolu, 8 (Hususi) — Vilâyt tin birçok yerlerinde yağın! lar yağmış ve dolu düşmüşti Dolu mahsulâta zarar vermit birkaç hayvan telef olmuşt Muğla'da Kamyon kazası.. Muğla, 8 (Husust) — D:? akşam bir kamyon kazası muştur. Aydın'dan xelmy olan bir otomobil 66 67 inf kilometre arasında devril: atomobilden atlıyan bir altında 'kalarak ölmüştür.. Dl ğer yolcular da muhtelif y lerinden yaralanmışlardır. Hükümetimiz Mısır'la anlaştı Kahire, 8 (Radyo ) — sır'da bulunan eski Osmi ların — tabiiyetleri hal p Türk - Mısır anlaşması imzi Tanmıştır. Fransa'da Yeni tevkifat ve cemiyetler.. Paris, 8 ( Radyo ) — 5$? hâdiselerle alâkadır oldu! için mahkeme Ateş salip * sair cemiyetlere mensup çok kimseleri 8 günden 6 kadar muhtelif cezalarla c landırmıştır. Paris, 8 (Radyo) — D liye müsteşarı deniz — i tezgâhları mümessillerini kalf' etmiştir. Bu mümessiller ronmümessillerile müzaker€ tesanüdü birliği meni paris'te tekrar toplanmak temişlerse de zabitaca del dağıtılmışlardır. Hiçbir hâdf olmamıştır. Çiçerin 64 yaşında öldü.. — Moskova, 8 (A.A) — Sal dış işleri halk komiseri Get Çiçerin uzun süren ağır hastalıktan sonra bugün & kova'da 64 yaşında vefat