9 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

9 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

ll 9 /1/ 936 Yarı-S; Olacak olan İtalya - Etyopya işi şimdiye kadar birkaç kere muammalı safhalar gösterdi. Zaman ol- du ki, askerlik bakımından ne olabileceğini — anlatmak - için hokkalarla mürekkepler tüken- di.. Zaman oldu, bir İtalya- İngi[lere harbı. ihtimali üze- rinde duruldu. ADOLU, Menemen'e Yıldırım düştü Bir kişi öldü, İkisi de bayıldı.. Menemen kazâsında şiddetli Bütün bu düğümler birer birer| yağmurla birlikte tolu düşmüş çözüldükçe yeni — düğümler peydahlanıyordu. En son dü- ğüm “Sanksyonlar,, ne olacak mes'elesi idi. “Mümkün oldu- ğu kadar Şğeç kaldırlacak,, diyenler aldanmadı. Çünkü daha hâlâ sadksyonlar filen kalkmamıştır. Ve her geçen gün bunların tesir, tesirlerini artıracaktır. Çünkü bugün sanksyonların tesirleri değil tesir tesirleri hesaplanmaktadır. Ve şüphe yok ki, sanksyonların kaldırıl- ması artık kesinleşmiştir. Bazı memleketlerde -karşı partiler bu mes'ele üzerinde dana du- rabilirler. Fakat bunun artık bu memleketlerin iç politika- ları bakımıadan bir ehemmi- yeti olsa gerektir. Arsıulusal politika bu mes'eleyi hallet- Halletmiştir. ame, Etyopya mes'elesinin. henüz 40 1ncı düğümünde değiliz. Yeni dü- ğüm şudur: “Sanksyonlar - kâlkacak fa- kat Etyopyanın İtalyaya ilhakı tanınmıyacaktır. Öyle ki bundan sonra, İtal- ya için Etyopya mes'elesi, tuttuğu — toprakları bir kere her;hangi bir tehlikeden ma- sun- bulundurmak, ikincisi de oeuburalarısimara. kâfi gelecek parayı bulmaktır. Japonya Mançuri'yi — ilhak edip Mançuko'yu yarattıktan sonfa, ayni davalarla karşı- laştı. Meselâ, Mançuko'yu te- cavüzden masun - tutabilmek için bunu Sovyet Rusya'ya doğru dış Mongolistan'a kadar Çin'e 'doğru dâ duvarın öte- lerine kâdar genişletmiye mec- bur kalmıştı. Demek oluyor ki, şimdiden sonra nerede İtalyan palitika- sının zikri geçerse, burada *Etyopya'nın ilhakının tasdik edilmesi yahut - edilmemesi, sözlerini işiteceğiz. Politik ve ekonomik pazarlıkların esasinı, artık hep bu “İlhak, esası teşkil edecektir. Buna benzer hallerde, tarih göstermiştir ki, bu pazarlıkla- rın sonu belki pazarlığın bir ucunu tutan devletin diploma- tik münasebetlerini değiştir: miştir”amma “İlhak, n tanın: ması — keyfiyetinin aleyhinde değil lehinde tecelli etmiştir. Bakalım, anin — ilhakı mes'elesinde de böyle mi ola- caktır? — Şu da işaret edilebilir ki, büyük devletler arasındaki bu gibi pazarlıklar daima uzun sütmüş ve her birinin birçok manevra ve mukabil manevra yapmalarını icabettirmiştir. Ve bazen, “İlhak,a ençok - itiraz eder flı:ı.i görünen büyük dev- let, “İlhak,aı tanımakla en bü- yük faydaları “temin etmiştir. Fakat, bazen Şimdilik, en son düğüm “İlhak, mes'elesidir. Acğıubı diğerleri gibi mi bir düğümdür. yoksa bir kördü ğüm müdür? Bunu bize zaman Burhan Belge ve mahsulâta bir mikdar zarar vermiştir. Tolu yağarken dü- şen yıldırımdan Menemen ci- varında bulunan iki kişi yara- lanmış ve bir kişi de ölmüş- tür. Bayılanlar hastanede te- davi altına alınmışlardır. Gece çalışa- cak memurlara ıyevmiye verilecek. Liman işleğinde geee çalı- şacak olan memurlara ayrıca yevmiye verilmesi hakkında Vekiller heyetince kabul edi- len karar dün - vilâyete - gel- miştir. Bu karara göre gece çalışacak liman şube âmirle- rine 100, liman reisine 70 ve daha küçük memurlara 35-40 kuruş yevmiye verilecektir. Kültür müdürlüğü Maarif müdürü Ali Rıza, Almanya'da bir tedkik seya- hatı yapmak için haraket et- miştir. Maarif müdürlüğü va- zilesini vekâleten. Karşıyaka kız muallim mektebi müdürü Rahmi Balaban ifa etmektedir. Muallimler ve yaz tatili Yaz tatili münasebetile şeh- rimiz muallimlerinden bir kis- mı, Yamanlar dağına, bir kıs- mı Bozdağ'a gideceklerdir. Mühim bir kısmı da istanbul'a giderek — tatilini İstanbul'da geçireceklerdir. İstanbul'a gi- decek muâllimlerin ibateleri, Ege yurdunda parasız temin edilecektir. Ölüm İzmir saylavı Benal 'N. An: man'ın anası ve Adana ziraat mektebi ve pamuk istasyonu direktörü Rahmi Behçet ve madenci Salih Sarım ve Sin- ger kumpanyası müfettişi Ne- şet Anman'ın , kayınanaları ve merhum avukat Tevlik Nevzad'ın refikası Cimile Nev- zad bir müddettenberi düçar olduğu hastalıktan kurtulamı- yarak vefat etmiş ve cenazesi dün Güzelyalı'daki evinden birçok akraba ve dostları ta- rafından kaldırılarak asri kab- ristana defnedilmiştir. Merhu- meye Allahın râhmetini diler ve ailesine de taziyet beyan ederiz. Zavallı çocuk dere Kasımpaşa cinaye. Pergama'da tinin faili bir kadın ,, Mahmure İzmir'de tutuldu, mü- him mektuplar bulundu. Mahmure Altı ay evvel - İstanbul'da Kasımpaşa'da- 700 Jlira, para- sına tamah edilerek taşla başı ezilmek ve boğazı iple boğul- mak suretile feci bir şekilde öldürülen Üsküplü ' Esma'nın katli hâdisesinde alâkadar Ri- fat ve Osman, bundan evvel şehrimizde tutularak İstanbul'a gönderilmişlerdi. Cinayette alâ- kası bulunan — Rifat'ın karısı Mahmure de dün Tepecik'te Yenimahallede oturduüğu evin- de tutulmuş ve tevkif edil- Henüz 28 yaşında bulunan Mahmude'nin evinde cinayetle' alâkasını tesbit eden dört tanc mektup bulunmuştur. Bu mek- tuplardan en son gelen: 24 mayıs tarihlisinde - Mahmure'- nin cinayetteki alâkası 'açıkça gösterilmektedir, Rifat'ın İstanbul -Ağırceza, mahkemesinde devam etmekte olan muhakemesi, mühim saf- halar arzetmektedir. Maznu- nun bazı sözleri, — İstanbul müddeiumümiliğinin — nazarı dikkatini celbetmiş ve bulun- duğu koğuşta yataklarının altı aranmıştır. — Yatağının içinde karısı Mahmure'nin bazı mek- tupları bulunmuştur. İstanbul müddeiumumiliği, hadiseye ehemmiyet vermiş ve Mahmude'nin suçta alâka- dar bulunduğu neticesine va- rarak İzmir müddeiumumili- ğini vak'adan haberdar et- miştir. İzmir müddeiumumiliği, bu ihbarı alınca büyük bir ehem: suyunda boğuldu. Sebebi suların içinde bulunan bir taşa çarpmasıdır. Evelki “akşam saat 17,30'da Sinekli caddesindeki derede feci bir vak'a olmuş, yüzmek için suya airlan 16 yaşında bir çocuk boğulmuştur. Boğulan çocuk, Pirlepeli Recep oğlu İdris adındadır. Soyunup çaya girmek istemiş ve suların iki metre derinlik vücude getirdiği bir yerde birdenbire - başaşağı suya dalmıştır. Fakat bâşı, su içinde bulunan ve dışarıdan görün miyen bir taşa şiddetle çarpınca sersemliyerek yüzememiş ve boğulmuştur. Etraftan yetişenler, İdris'in ölümü ile karşılaş- mışlardır. Hâdise tahkikatına müddeiumumi muavini Şevki Suner tarafından elkonmuş ve kimsenin suçu olmadığı anla- şıldığından tahkikat evrakının hıfzına karar ve cesedin defni için ruhsat verilmiştir. miyetle tahkikat ve takibata girişmiştir. Mahmude'nin tü- tün mağazasında işçilik ettiği tesbit edilmiş ve evinde araş- tırma yapılmıştır. Evde İstanbul umumi ha- pishanesinde 10 numarali ko- ğguşta bulunan Rifat'tan gel- miş dört tane mektüp bülün- muştur.. Bu mektuplardan bi- rinde cinryette -Mahmude'nin alâkasını tesbite yarayan iti- raflar bulündüğu için kadın müddeiumumijikte — isticvap edilmiş ve dün akşam sulh ceza hâkimliğine verilmiştir. Sülhceza hâkimi Naci Erel, Mahmude'yi isticvab etmiş ve ortadaki delilleri -tevkif için kâfi görerek tevkifle hapisa- neye göndermiştir. Mahmude- nin kocasına yazmış olduğu İstanbul müddeiumumiliğinin ele geçirdiği mektupta şu sa- tırlar vardır: ç “Rifat! Sakın ilk ifadeni de- ğgiştirme, beni ele verme, ço- cukların sokakta kalır.; Rifat'ın karisı -Mahmudeye yazdığı mektupta ise şu satır- lar vardır * “İstanbal hapisanesinde mev- kuf ve mahkümlarla karı ve çocuklarını “hususi " odalarda örüştürüyorlar, ben kla- ıiîıııııîı umyhınctine dıyıC::umryı- <ağım; artık — gel,> çocukları etir, burada bir işe girersin, irlikte könuşur, kırıî'uîl':nz. Paraya çok ihtiyacım var. Bu- rada bit içindeyim, bana kimsc bakmıyor, — her -halde ” para gönder.. 24 mayıs tarihli mektupta Rifat, çok isyankâr davraniyor ve şunları yazıyor : *Evlâdlarım için ağlaya -ağ- laya gözlerim kör oldu, Allah dualarımızı kabul etsin ve bizi âvuştursun, ölürsem — çocuk- larım öksüz kalacak. İnsafsız kadın, bire canavar, bire aksi Ben aptal değilim, bu defa herşeyi söyliyeceğim. Sen beni kandıramazsın. ; Eğer gelmez- sen mahkemeye herşeyi — bil- direteğim, Beni Buraya sokan sensin, çocuklarımdan — ayiran sensin, ateş yaksın yüreğini, Avukat “tutacağım iye bu muhakemeyi geri - bıraktıraca- ğım ve senin buraya gelmeni bekliyeceğim, gelmezsen seni buüraya kelepçeli getirteceğim,. herşeyi haber vereceğim.. Sırpça yazılmış ve tercüme ettirilmiş bir kâğit ta bulun- müştur ki, bunda Azizler, Meryem, İsa, Nikola ve saire | gibi 40 ad vardır, bü Azizler, ( yardıma çağırılmaktadır. Hâkim Naci, mektupların okunması bittikten gonra Mah- Mude'ye sordu; — , — , Bak mektuplara! Bu işte sen de ortaksın. ğ — Ben kabul etmem. Bir kişi çıkıp ,söylesin, cezama razıyım. Esma'yı biz öldürme- dik, kocası onu çamaşır yıka- mağa gönderirdi, ölüsü bu- lunmuş. Benim kabahatım yok. Hâkim Naci Erel, maznun kadını tevkif etmiş ve ceza evine göndermiştir. Mahmude, buradan İstanbul'a gönderile- cek ve kocası Rifat'la birlikte muhakeme olunacaktır. Ka Dolu.. mikdar daha zarar oldu. Son hafta içinde Bergama kazasında bazı yerlere tekrar yağmurla - birlikte dolu düş- müş ve bu yüzden bazı mah- süller zarar görmüştür. Zararın az miktarda olduğu söyleniyor. Evelce yağan do- ludan zarar görülmüştü. Kazalar mez- bahalarında Bir ayda kesi- len hayvanlar.. Kazalardaki mezbahalarda kesilen hayvan miktarı hak- kında istatistikler tutulmuştur. Bunlara göre Dikili kazası mez- bahasında Haziran ayında 116 koyun, 88 kuzu, 25 oğlak, 12 öküz, 20 inek, 30 dana kesil- miştir. Tire kazası mezbahasında 40 koyun, 23 keçi, 728 kuzu, 967 oğlak, 27 öküz, 24 inek, 144 dana. Ödemiş mezbahasında da 567 kuzu, 366 oğlak, 37 ko- yun, 4 . keçi, 28 dana, 97 inek, 71 öküz, 1 manda, 1 malak olmak üzere 1222 baş hayvan - kesilmiştir. Ödemiş mezbahasında kesilen hayvan- ların — kilo itibariyle -tutarı 24877 kilodur. Hayvan ihracatı son gun- derde artıyor Yunan bandirali -Ayazoni, Katina' ve ' İyonyon' - vapurları ile dün limanımızdan Yuna- nisian'a 1066 sığır, 1278 ko- yün, kuzu verkeçi ihraç edil- miştir. Önümüzdeki haftalar içinde de mühim miktarda hayvan ihracatı yapılacaktır. ZÂABIİTA: N Sb AMi CAO GN Kadın yüzünden Bir kişi, önlerini kesmiş Karşıyaka'da Banka soka- ğında oturan Ahmed oğlu İs- mail, komşüsu Kerime adın- daki-kadınla gezerken, evelce bu kadınla alâkadar gevrekçi Halil önlerine çıkmış, İsmaili demirle - başından — yaralayıp kaçmıştır. Bilet ve para hırsızlığı: Maltızlarda - eski su şirketi binasında oturan liman işle- rinde gümrük ambar memuru Mehmed oğlu Salih, yatmak üzere odasına girmiş ve cake- tini sandalye üzerine bırak- mıştır. Caketi cebinde 30 lira para ile 4058 ve 872 nüma: ralı tayyare - piyango biletleri çalınmıştır. Hüseyin - kızı. Mümine'den şüphe -edildiğinden tahkikata devam olünuyor. Hırsızlık Bozyaka'da — Kavaklıpınar caddesinde oturan Ramazan oğlu Mehmedin cevine - hırsız girmiş, bir çift iskarpin, 6 metre entarilik çalınmıştır, Silâh taşıyanlar Kemer'de İzmir'li Hüseyin oğlu Rıfkı ile Kâzım'da birer bıçak, Alsancak'ta İlyasta ve Karşıyaka'da Ahmed Kemal'de birek kama .bulunmuş ve za- bitaca ılmmışu_ı' Sayfa 3 ll Görüşler Bir intihar hâdisesi Uluslar sosyetesinin büyük içtimamdayız. Yeni ve muh- teşem salonda yer alan aza- lar, Avrupa'nın sulhu namına kurban verdikleri Habeş da- vasını son bir defa gözden geçiriyorlar. Bu esnada kısa — | tok bir ses, bir tabanca sesi işidiliyor. Ne oluyor? Vuran. — vurulan kim?. Bu, sakın bir — katil olmasın?. Meselâ bir kara gömlekli faşist galeyana gelerek, zccri tedbirler işinde en ileri giden bir azaya kas- — detmiş olmasın?.. Yürekleri yufka olan bazı aza arasında on dakika süren bir telaş ve karışıklıktan son- ra, mesele anlaşılıyor. Korku- ya mahal yoktur; ölen bir Ya- hudi'dir. ve öldüren de ken- disidir!. Sebep ?.. Cebinden çıkan mektuplar sayesinde öğreniyo- ruz. ki; bu (Stephen Lex) adında bir Çek gazetecisidir. ve ırkan Yahüdi olduğu an- laşılan bu adam, Almanya'da (Beni İsraill kavmine reva gö- rülen işkenceyi, elli küsur Milletin delegeleri huzurunda protesto' etmek için canına kıymıştır. Aak Ve üflâs — gibi sebeplere — bağlanmıyan bu facia tamamen gayri şahsi, daha doğrusu milli bir mak- sada dayanması itibarile dik- kate şayandır. Bu hikâyeyi, kendisile ko- nuştuğum bir arkadaşımla tah- Kl ederken, milletlerinin ıztı- rabını, muhtelif vasıtalarla ifa- deye çalışan bazı adamlar ha- tırıma geldi: 300 milyon Hint- linin - esaretini 40 — günlük orucu ile hürriyete deceğine inanmış olan (Gandi), Irlanda'nın - istiklâlini bir o kadar gün açlık grevile temin etmeğe çalışan (Dö Valera) gibi (Stephan Lex) de, bir mutad — kalbe- — millet ve bir ülkü âşıkıdır. Ve —— bu aşk ve bu ülkü yolunda can vermiştir. Meseleleri, daima Cynigue bir zaviyeden - görmeğe alışık arkadaşım, fikrime iştirak et- medi: “Ben bu yahudi ölü- sünde ciddi bir idealizm ko- kusu bulamıyorum ; dedi, an- cak bu aklışuuru yerinde iken yapılmış bir intihar ise, doğ- rusu büyük cesarettir. Şimdi- ye kadar alışık olmadıkları tabancayı ellerinde taşımağa başladıklarına göre Antisemit, ler için tehlike başgöstermiş demektir. Bu, muasır yahudilik hare- — ketinde ilk hâdisedir. Muhakkaktır ki Çek gaze- tesi, Yahudi tarihinde şöhretli — bir yer - kazanmış oluyor. Bu- da bir nevi kârdır. Kâr ve kazançlar her Zaman maddi ” olamazyal, Kİ Ciddi mi konuşuyor, alay — mı ediyor; ânlıyamadım! İki Kef Türkkuşu —— Uçucu üyeleri bugü kampa gidiyorlar. Türkkuşu — şehrimiz — şube- sinde ders gören 18 genç, bugün İnönü kampına gide- — arasında — ceklerdir. Buunlar bir de kız muallim vardır. Geri kalan sekiz kişi de, ekserisi mektepli olduğundan SAÇ ve halen askeri kampta bu- v lunduklarından temmuzun 22 — sinde ikinci parti olarak İn- — * önü'ne gidecekler ve derslere iştirak edeceklerdir. — — bdı” ax 'T Ş