9 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

9 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

! — edince, * Alman Milletine FihteninHitabesi 62 I. — Bize göre, böyle bir terbiye fikri, sâdece münakaşa mevzuu olacak boş birşey ol- mayıp, reel hayata — girmiştir bile. Bizim şimdi yapacağımiz iş : Bu terbiye sistemini hali hazırın hangi realitesine bağ- hyacağımızı göstermektir. Bunu, pestaloji tarafından öne sürülen ve tatbik - edilen yeni terbiye plânına bağlamak gerektir. Bunun münasebet- lerini daha iyi tayin ve tesbit edelim. Evvelâ şunu söyliyeyim ki bu zatın eserlerini vaktile oku- dum. Onun terbiye - plânını inceleyerek aldığımız — ilham, bize bazı fikirler verdi. Bu mevzu üstüne bir fikir edin- mek isteyenlere de böyle biz- zat kendilerinin incelemesini tavsiye ederim. İkinci elişlere değil. Şimdiye kadar, bu me- todun tatbikatından, mümkün olduğu kadar az bahsettik. Sebebi ; metodu ehemmiyetsiz gördügümüzden değil; ilkönce sahibinin hakiki maksatları hakkında sağlam ve emin bir fikir vermek kastile böyle yaptık. Çünkü bazan mevkti tatbi- ka koyma, o maksatları rea- lize etmiyebilir. Metodun nasıl tatbik edileceği, nasıl kullanı- lacağı, o maksatlardan — çıka- rılacaktır. Ancak ondan son- radır ki iyi anlaşılabilir. ve mevkiü tatbika vaz'ı hakkında bir hüküm verilebilir. Eğer bu metod, filân veya falan yerde bazan - körcesine görenin gibi şeylerle bozulur: sa, o zaman şüphesiz bir oyuncaktan ve şarlatanlıktan ,ibaret kalır. Fakat buna * göre bnyle bir hal vukuunda, mes'- ul metodun mucidi değildir. Bence bu, ilk önce, pesta- Toji'nin karakteri ile garanti edilmiştir. Bunu bütün samimi ve dürüst yazıları göstermek- tedir. Onunla — loter ve varsa diğer onlar gibilerle — : Bi- zim milli karakterimizin kö- künün ne olduğunu gösterip bu karakterin bugüne kadar, Alman — dilinin konuşulduğu memleketlerin hepsinde, ne takdire şayan bir kudret mu- hafaza ettiğini ispat edebili- rin, O da ' bütün hayatını, her türlü engellerle çalışmakla geçirdi. Onun kusuru : Vuzuh ve ehliyet azlığı idi. (İşlenmiş bir irfandan, geniş mikyasta, mahrumdu) hariçte, daima ta. nınmadı. Alaca-bulaca sezdiği bir erek için yenilmez bir eğilim ile, durmadan uğraştı : Kimsesiz zavallı halk - için duyduğu aşk ile... Bu kuvvetli aşk, onu (Zaman ve devrin ihtiyacı farkile) Loter gibi yaptı. Halkın hayatı, kendi hayatı oldu. İşte onun kılavuzu, ( gayri meş'ur olarak, fakat sağ- lam ve kat'i sezdiği bu aşk idi, Böyle bir aşkın en son bir mükâfata ermemesi imkân- “sız olmaklar, bu aşktır ki ha- yatının akşamına doğru, haki- katen fikri ve reel olan keşif- lerle onu taçlandırdı. Bu ke- şifler, en cür'etkârane tahay- yüllerinde !mdni - 'an — bile, dahe. feyizli SeY'.e — verdi. Vi f'.ınun istediği yalnı. - kalka — yardım. idi : Keşfi, bununla 4 terbiye etti ; kâmül kn'layıp. Çeviren: M. Rahmi Balaban aydın sınıf arasındaki uçurumu kaldırdı. Ve bize, yalnız ara- dığı halk - terbiyesini - değil ; hakikaten bir milli terbiye verdi. Öyle ki bütün nev'i beşeri ve milletleri, halihazır- da, kıyısında yuvarlanmakta oldukları uçurumdan — çıkar- mağa kudreti vardır. Pestaloji'nin temel fikirleri, büyük bir vuzuh ve kat'iyet ile, yazılarında görülmektedir. Şekil itibarile : Terbiye, in- di olmiyacak. Körcesine bir badana da olmıyacak : Sağ- lam, emin ve kat'i bir peda- göji isteyor. Bizim milli ka- rakterimizin sağlam ve ciddi olan temel zemini de istemektedir. Onun istediği — Fransız'la- rın tâbirile — : Terbiyeyi me- kanize etmektir. Terbiye işin- deki parolası budur, Özüne gelince: Bu yeni metod, ilk önce çocuğun şahsi hür faaliyetini oyarmak ve şe- killendirmektir. Bize göre onun temel fikri budur. Eski terbiyenin, çocuğu ka- ranlık bilgiler arasında dolaş- tırıp dolaştırıp, nihayet reali- teye götüremediği hakkındaki itirazlarına ben de tamamen ortağım: Eski usul, hayatın şartlarına hiç uyamadı ve membaları üzerine hiçbir te- sir yapamadı. Buna ilâç olarak pestaloji şunu teklif etti: Ço cukları, doğrudan — doğruya müşahede ettirme. Biz tamamen bu fikirdeyiz: Talebenin ruhi faaliyeti, ha- yallerini bizzat kendi teşkil etmelidir. Ve öğreneceği şey- leri hür olarak öğrenmelidir. bunu Devlet hava yollarının - İz- mir'de hurulacak — İstasyonu için, umum müdür tarafından İzmir'de bırakılmış olan pilot tayyarecilerden Abdullah, ça- lışmalarına devam etmektedir. Dün buhususta bize - verdiği malümata göre, Halkapınar bataklığının istasyon meydanı olması kararlaştırılmıştır. Fa- kat arazi kıismen - bataklık, kısmen de inişe müsait olma- diği için, esaslı bir imlâ ve tesviye ameliyesi yapmak, bu- rada cetvelleri doldurmak lâ- zımgelmiştir. Valimiz ve Şar- bar doktor Behçet Salih, bu iş için çok alâka ve yardım göstermişlerdir. Bu maksatla Nahadan amele, silindir, Be- W | Hava postası için saha hazırlanıyor.. Vilâyet ve belediyenin alâkası büyüktür.! İstimlâkât yapılacaktır.. lediyeden de keza amele, tan- zilat arabası vesaire verilmiş- tir. Ameliye hararetle devam- dadır. Yakında bitirilecektir. Saha, tamamen istimlâk edi- lecektir. Belediye mühendisleri iştimlâk haritasını hazırlamış- lardır. Bir tarafı Halkapınar deresi ve fabrikasile iplik fabrikası, diğer taraftan Halkapınar is- tasyonu, Burnava ve Karşıyaka yolu, diğer taraftan da Mersinli yolu hudud olmak üzere orta- da kalan saha istimlak edile- cektir. Haritanın bir kopyası umum müdürlüğe gönderilmiş- tir. Saha 15 güne kadar, inişe müsaid bir şekle konmuş ola- caktır. Harp patlıyacdk görünüyor —Başı 1 inci sayfada— Von Norat, Fransız sefirine Danzing Senato reisinin nut- kunun —Alman hükümetinin tam muvafakatile hazırlanmış olduğunu söylemiştir. Danzing, 8 (Radyo) — Bu- radaki nazi hücum kıtaları, Almanya'dan gelen kuvvetlerle mahsus surette artmıştır. Danzing, 8 (Radyo) — Grayzer gazetecilerin - sualle- rine cevap vererek : — “Şimdiden hazırlanan şeyleri söyliyemem, Fakat bek- lediğimiz saat yakındır.,, De- miştir. B LA KP Ucuz, temiz, taze ilâç ve tuvalet çeşitleri (Vazıh seziş ve görüş) , ancak Ha_mdl N het hür bir surette teşekkül etmiş olanlarda olabilir. Metodun tatbiki isbat et- miştir ki pestalojinin (Vazıh görüş) ten maksadı, daima az çok kör olan, maddi ıtladan ibaret değildir. Yeni pedago:- jinin; çocukta bu (Vazıh gö- Sıhhat Eczanesi Başdurak Büyük Salepçi oğln hanı karşısında rüş)ü nasıl inkişaf ettireceği- | MEMAREAKAARDIRMARAAAACANIIIIN nin umumi kanununu hariku- lâde bir surette gösterdi. Ço- cukta inkişaf edecek olan kuv- vetlerin tabii seyrü tekâmülünü, tâ başlangıçtan itibaren adım adım takibetmelidir. Pestalojinin terbiye plânın- daki hataları, tek ğır sebep- ten neş'et etmektedir: İlkönce istihdaf ettiği pek mahdut erek (1) ile, bilâhare vasıta- ların çok daha yüksek sonuça ulaştırması, Bu ikisi birbirini tutmuyor. Bu tutmamazlık şöyle kaldı- rılabilir: İlk - istihdaf noktası terkedilerek ikinci — noktaya sarılma ve bunun bütün ne- ticelerini takip etme, (1) Tamamen sokakta kal- mış çocuklara en zaruri yar- dımı yapma. Milletin öte ta- rafı ise nasılsa öyle kalacaktı. Pestalojinin ilk istediği bu idi. Bu kimsesiz öksüz çocuk- ların biran evel hayata atılıp ekmeklerini — kazanabilmeleri ve hayatta da kendi kendile- rini terbiyeye devam edebil- meleri için pestaloji : Oku- ma ve yazmıya aşırı önem vermişti ; bunu, halk terbiye- sinin en yüce ereği saymıştı (Şunu da unutmiyalım ki o asırda, bu vasıtalar, terbiyenin en bi vanı lırdı). Bununla beraber o gör- dü ki okuma ve yazma : Nevi beşeri karanlıklara salmış ve aşın derece iddiakâr ve ki- birli yapmıştı. Bu sebepledir ki sonra (Vasıtasız müşahede hades) prensibine — mugayir, başka prensiplere başvurdu. Ve bilhassa şuna başvurdu ki tamamen yanlıştı : Dili, ırkı- mızi yükseltme vasıtası yap- mağa teşebbüs. —Sonu var— l | BLACK les mouches, moustiguece, cafarda, fourmis, punsisos, puces #t tou6 autres İnsaetec pernicicux Iİnstantanöment! Son em- ploi uıı—l-ıı..lmh#ııa—nwuıuı—ouıw BÜTUN BÖCEKLERİ OLDÜRÜR. Umum dcpoıu.' İlımcı lıordon No. 88 Komiseri bir Beyanname neşretti Filistin Küdüs, B (Radyo) —— Fev- kalâde komiserlik dün gece radyo ile balka hitaben bir beyanname neşretmiştir. Bunda, Filistin'deki ısyan hareketlerinin yakında bastırı lacağını, icabederse — askeri kuvvetlerin — fazlalaştırılacağı, halkın askerlere karşı gelme- mesi bildirilmektedir,. Komiser, Arapları son hadiselerden me- sul olarak göstermekte ve son vaziyetler dolayısile yeni vergiler alınması lâzım gele- ceğini ve bunun için proje hazırlandığını haber vermekte- dir. Yüksek komiserlik, karı- şıklıklar bittikten Sonra bir İngiliz heyetinin Filistin'e ge- leceğini de halka bildirmiştir. Kiralık ev Karantina'da Köprü mev kiinde tramvay caddesinde 681 numaralı ev, kiraya veri- lecektir. Görmek isteyenlerin Köprü'de bakkal Ahmed'e ve görüşmek için de Kardiçalı hanında 55 numarada avukat Hüsnü ve Cemal'e, yahud idarehanemize — müracaatları ilân olunur. Ev, yeni tamir görmüştür. Konförü mükem- meldir. Ziya ve hava bakı- mından en titiz aile sahiplerini bile tatmin edebilir. Mücellit — Ali Rıza Yeni kavfalar çarşısı No. 34 Açık artırma ile fev- kalâde büyük satış. 12 Temmuz 936 pazar gü- nü sabah saat onda birinci kordon caddesi 328 numara- da Alsancak vapur - iskelesi karşısında pansiyon Vidori'ye ait fevkalâde mobilyalar açık artırma suretile satılacaktır. Maundan mamul fevkalâde zarif yatak odası takımı, şi- fonyeralı dolap, tüvalet, iki komodino ve karyolası, ceviz- den mamul lüks büfe, kare yemek masası ve altı maru- ken sandaliye, iki koltuk ame- rikan kanape iki koltuk dört sandaliye, Avrupa tından ipekli kanape takımı, maun portmanto, kapılı aynalı dolaplar, tuva- letlik komodinolar ve tuva: letler, divan yataklarile bera- ber, lüks maun karyolalar somya ve yatakları, orta ma- | saları, muşamba sandaliyeler, porselen lavabolar, plâke kısa karyolalar, yatak ve yorgan- larile beraber, elektirik avizo- ları, elektirikle işliyen çalgılı amerikan saatı perakende av- rupa sandaliyeleri. şık salon gramofonu 35 plâkile, singer dikiş makinesi, kabartma ma- un kadifeli kanape — takımı, avrupa hasır kanape takım- ları ve masası, gayet zarif ve nadide bir çift japon vazosu, muhtelif yağlı boya ve basma tablolar, portatif bezli kol- tuklar, avrupa mamulâtından güzel bir buz dolabı, etajer- ler, avrupa mamulâtından kü- çük amerikan yazıhanesi, am- per markalı iki lâmbalı radyo lüks orta masaları, bü nalı askılık, oval küçük ve büyük kuşlu aynalar, iki kişi- lik nikel kısa kesme karyola ve somyası, camlı orta ma- saları, ceviz etajerli muşamba kanape, sarı ve lâcivert kadi- feli kanapeler, bezli şezlonk- lar, kamış kanape ve iki koltuk, amerikan kanape ve iki koltuk ve dört sandaliye, muhtelif sigara masaları, obermair mar- IZMİR Pamuk Mensucatı Türk Anonim Şirketin Merkez ve Fabrikası: Izmir'de Halkapınardadırr. Yerli pamuğundan At, Tayyare, Kopekbış, Değirmen, Geyik ve Leylek Markalarını havi- her nevi Kapot bezi imal eylemekte olup malları Avrupa'nın ayni tip mensu- catına faiktir. Telefon No. 2211 ve 3067 elgraf adresi: Bayrak İzmir TARDLURNANTK ZKKK AEAARE | | kuruş mâun “tek | mahkümün aleyhe O gezmraman aaT | Ahmed Cevat'tan tahsilile da” mamulâ- | Ş len: izmir'de Gazi bulvarındâ Arpacı oğlu hanında iken yevm ikametgâhı belli olmıyall tütün tüccarından Ağabeyzadt Ahmed Cevat tarafına: İzmir Akseki ticaret bankâ' sı tarafından aleyhinize açılan alacak davaşının muhakemesi | sonunda müddeabih 3450 li- ranın protesto — tarihi olan 16 /5/ 935 tarihinden itibaren , yüzde beş faiz ve o nisbette avukatlık ücreti ve yüzde Of tazminatla birlikte müddeaali n vacıye verilmesine ve 11100 mahkeme — masrafınıl! aidiyetine temyizi kabil olarak 12/ /6/936 tarihinde mahkemece gıyaben karer verilmiş olduğuna daif hukuk usul muhakemeleri kar nununun 407 inci maddesi mu* cibince çıkarılan başkâtip ih- baraamesinin hâlen Almanyar nın belli olmiyan bir yerinde oturduğunuzdan bahsile bilâ tebliğ geri çevrilmiş ve mez: kür başkâtip ihbarnamesi mah- keme divanhanesine talik kı- lınmış olmakla tebliğ makar mına kaim olmak üzere key” fiyet ayrıca gazete ile — ilân olunur. 2079 Akhisar beled diyesinden: 120 lira aylık ücretli belq diyemiz fen memurluğu müt haldir. İsteklilerin vesikalari!? müracaat etmeleri ilân olu" nur. 7 9)12. 14 kalı alman piyanosu, muhte> lif etajerler, şimine a) kayseri, tebriz, uşak, demirci halı ve seccadeler ve kilimler vesair birçok eşyalar müza* yede suretile satılacaktır. Satış peşindir. fırsatı kaçı mayınız. Türk müzayede salonu müdürü | Şirketi