16 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

16 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Yuhaaaa, Çerkes Etem'e! Kör değildir, fakat gözünü kapamıştır. İnsandır ve bizim gibi fizik bir teşekkülü, bizim Fakat, be- — şeriyetin doğum teknesi, böy- gibi kılığı vardır. - le bir mahlüku doğurduğu için — hâlâ sancı çekmektedir. ? Eti, çamurdan, —— Kanı, zehirden, — Vicdanı, vicdansızlıktan, Şuuru, hiyanetten, Arzusu, ihtiras ve süfliyet- “ten yaratılmış bir mahlük! Ta- rihin divanında yediği mahkü- miyetten sonra, başını göklere T b İ t k | — Her taraf gece.. Bilhas- /— sa Türkiye karanlık içinde! Diye diye toprağa gözünü dikmiş.. Fakat tabanlarının al- — toprağa bile girememiş; ser- seri, avare, diyar diyar sürü- /— Nüyor.. — Onu bir aralık, istiklâl mü- cadelesinin ilk zamanlarında sarılmış bir ihtilâlci gibi idi.. — Fakat uydurma bir ihtilâlci! — Karanlık günlerde, şöhret “ve mevki hesabına silâha sa- orilan bir kahraman müsved- desi!. Mayası ve kanı bozuk bir - sözde vatanperver! — Çok geçmedi. Türk ihtilâ- ünin ve milli savaşın hakiki cephesi kurulunca, yağlı ta- rını kaldırarak, bir bay- lan, öbür bayrağa, bir cep- l n öbür cepheye, bir da- “yadan öbür davaya geçti. — Aydınlıktan kaçan bir mah- lük sürüsü halinde, emsali ve “Toprağımızda kalan maske- sine baktık ta, namlısını bize Çevirmiş hayaletine, onbir mil- -— yon ağızla, bol bol tükürdük. ' — Gidiş, o gidiş! Fakat ser- seri; bunu hazmedememiş ola- cak; boğaziha kemik kaçan ir köpek gibi, hırıldayıp du- » Betonarme yeni Türk iğını, hırıltıları ve av'ave- ile karşılayor. “Artık bunamıştır, ihtiyarla- r, sürünerek, kaburga ke- Mmiklerini, diz kapaklarını ve lerini çamurlara sürterek iyor. Dün Anadolu'da okudum. uriye'deki bütün Çerkes'ler, bu ihtiyar -köpek için bir lâ- et anazbatası hazırlamışlar. kudum da gayri ihtiyari şu- 1 söyledim : — Yuhaaa, Çerkes Etem'e! Orhan Rahmi Gökçe sonra, biz de doğru ve ız ve yopacağız! tan'a kücum ederken ve mi: ütleri çiğniyerek ayni emniyetini temin etmek get iddiasına mukabil biz D ve güneşe hiç kaldırmıyarak, tından gelen nefretin tazyiki ile *Wü:tük. Kurtuluş davasına | hempası ile beraber çekildi, dâlini tarumar ederken; Şefimiz M. Ruzvelt'i Tebrik etti... Ankara, 15 (Radyo) — Bir- leşik Amerika hükümetlerinin istiklâli günü — münasebetiyle Cumur reisi Atatürk ile Ruz- velt arasında aşağıdaki telg- raflar teati olunmuştur: S. E. B. Franklin Ruzvelt Amerika Birleşik Hükümet- leri Reisi, Vaşington Asil Amerikan milletinin bu milli bayramı gününde ekse- lansınızdan şahsi saadetleri ve Birleşik Amerika hükümetle- rinin refahı hususundaki hara- Üretli dileklerimin — kabulünü rica ederim. Kamâl Atatürk Kamâl Atatürk Türkiye Reisicumuru. Müttehit hükümetlerin istik- lâli senci devriyesi münasebe- ekselansınızdan — gelen | tiyle | dostane telgrafi pek samimi | takdirle karşılandığını gerek milletim namıma ve gerekse kendi namıma ifade eyler ve size ayni iyi temennilerde bu- lunmakla büyük haz duydu- ğumu arzederim. Franklin Ruzvelt 'Ziraat Vekâleti- 'ne Kim Gelecek? D Ankara, 15 (Hususi muha- birimizden ) — Avrupada te- davi edilmekte olan Ziraat Vekili Muhlis Erkmen'in isti- fası hakkındaki haberler teyit etmektedir. Riyaseti cumur başkâtibi Hasan Riza'nın Ziraat Vekâ- letine getirileceği söylenmek- tedir. Suikast davası Bugün yeniden başlıyacak! Ankara, 15 (Hususi muha- birimizden) — Temyiz mahke- mesince nakzedilen suikast da- vasına bugün Ankara Ağır ceza mahkemesinde başlana- caktır. Maznunlar, mahkeme- nin daveti Üüzerine buraya gelmiş bulunmaktadirlar. Çin muhripleri Hon-Kong, 15 (Radyo) — İtalya'da Kanton hükümeti hesabına inşa edilmiş olan iki muhrip — mürettebatı tara- fından — Nankin hükümetine teslim edilmiştir. leti olması ve Lozan sulhunda imzası bulunması itiba- , İtalya da hazır bulunsun. Fakat buna yanaşmadık- kısa yoldan, esasen bizzat tağa muktedir, mecbur ve haklı olduğumuz şeyi * .. — Bu arada işaret etlmek gerektir ki; İlalya, Habeşis- İletler cemiyeti nezdindeki cemiyete dahil bir devletin güya, Eritre müstemlekesi- ve güya Habeş'lerin müte- adi taarruzlarını durdurmak için bu harekâtı yaptığını 1 işti. Mevhum taarruzlar üzerine kurduğu bu em- de diyoruz ki: 1 — Biz harp açmadan sadece kendi toprağımız üze- önde bir hakkımızın tanınmasını istedik. Lokarnokonferansıvelngil- terenin Akdeniz anlaşmaları İngiltere, İtalya ve Almanya’yi—gücendirmekten çekiniyor. Almanya henüz cevap vermedi. Landra, 15 (Radyo) — Roy- ter ajansına görce, İngiltere ka- binesi, prensip itibarile Lokar- no konferansının teehhürüne karar vermiştir. Bu karar üze- rine, Baldvin'in evinde bir toplantı olmuş ve Lord Eden'le Nevil Çemberlayn hazır bu- lunmuştur. Kabine, tekrar toplanacak- tır. Lord Eden ; İngiliz donan- masının Akdeniz'den çekilme- sile İngiltere'nin, bazı Akde- niz devletlerile yapmış olduğu unsurların kaldırılmadığını be- karno konferansı gayri muay- yen bir atiye talik edilmiş addolunabilir. Fransa'nın bu hususta ne yapacağı henüz belli değildir. Londra! 15 (Radyo) — İn- giliz kabinesi M. Baldvin'in riyasetinde toplanmış ve M. | Eden de istirahatini bitirmiş olduğundan bu içtimada ha- zır bulunmuştur. M. Eden, İtalya'nın Lokarno konferansına iştirak etmemesi sebeplerini izah etmiştir. Bu izahate nazaran, Brüksel kon- feransı bir. müddet için talik yan eylemiştir. Londra 15 (Radyo) - edilecektir. Lo- Londra, 15 (Fadyo)— Res- Habeş çeteleri iyice faaliyete geçtiler İtalyanlara zayıat verdiler. Yeni bir harp hazırlığı var!. Londra, 15 (Radyo) — Mançester Gardiyan gazetesinin dip- lomatik muharriri, I;alyınlımı Habeşistanda büyük müşkillerle karşılaşmakta olduklarını yazmaktadır. Yağmur mevsimi, İtalyanları bütün tedbirlere rağmen zor- luklara maruz bırakmıştır. Demiryolunu tahrib eden Habeş çetelerine karşı İtalyanların yapmağa çalıştıkları taarruz teşeb- büsleri akamete uğramış ve çeteler, İtalyan mülrezelerine za- yıat verdirdikten sonra kaçmağa muvaffak olmuşlardır. Habeş- lerin, Göre mıntakasında da büyük harp - hazırlıklarile meşgul bulundukları görülmüştür. 4 Muharrir, yazısının sonunda, herhalde Habeşistanda sulhun temini işinin, İtalyanların olduğundan çok zor oldoğu anlaşıl- mıştır. Diyor. Amerika'da sıcaklar Ölenler binleri geçti. Ziyan da 300 mil- yon doları buldu.. 63 deli de öldü. Nevyork, 14 (ALA) — 11 gündenberi hüküm süren sıcak | dalgası yüzünden ölen veya kaybolan adamların adedi 1431 | dir. Rekolte ve çiftlik hasaratı 300 milyon doları çok ğeçmek- tedir: Bu derece mühim insan telefatı hiçbir zaman görülme- | miştir. Adli tabipler üç gün içinde 150 otopsi yapmışlardır. Akıl hastalıkları hastanesinde 65 hasta ölmüştür. Bunlardan 32 si doğrudan doğruya hararetten ve 31i de hastaliklarının artmasından ölmüşlerdir. M.Metaksas borçlar hak kında birşey söylemedi Popülerler ve yeni hükümet - Dahiliye vekilinin seyahati Atina, 15 (Radyo) — Başbakan General metaksas; Yunanis- tanın İngiltere'ye olan borçları hakkında kendisinden malümat | istiyen gazctecilere beyanatta bulunmaktan istinkâf eylediği gibi, iki memleket arasında cereyan etmekte “olan müzakere- lerden de bahsetmek istememiş, bunun için birşey yazılma- masını rica eylemiştir. Atina, 15 (Radyo) — Popüler partisi, bugün toplanmış ve dahili vaziyeti tetkik eyledikten sonra, meb'usan meclisine da- yanacak yeni bir hükümet teşkil edilmesi lüzumunda karar kılmıştır. Atina, 15 (Radyo) Dahiliye nazırı M. Sikilâkakis, dahilde yaptığı hatten dönmüş ve tekrar Trakya ile Makedonyaya hareket Etmiştir. Avdette, Yunanistanın dahili vaziyeti hak- kında uzun bir rapor tanzim edecektir. İtalya'da Bükreş'te mü- 2 — Taahhütlerimize olan hürmetimizi, Lozan âkid- t toplamakla isbat eyledik. — Bizim hakkımız temin edilirken, hiçbir milletin lâli. hakları ve toprakları üzerinde her hangi bir iklik olmuyor. — Bizimki tamamile sulh içindir.. te Montrö'ye gelmiyen İtalya ile Türkiye arasındaki ve isabet farkları! SAPAN mi mahafilde, Fransız hükü- metinin Lokarnocular konfe- ransının toplanması için Bel- çika'ya müzaherete karar ver- diği — söylenmektedir. İngiliz hükümeti, konferansın toplan- masına taraftar değildir. Çün- ki Almanya henüz İngiliz -su- al listesine cevap vermemiştir. | Ve İngiliz sualnamesinin baş- hca maddelerinden olan Avus- turya meselesinde bir anlaşmı- ya varılmıştır. Bundanbaşka, üç devletin bir toplantı yap- | masının Almanya ve İtalya'yı kızdıracağından — çekinilmek- tedir. — —rii 14 : : 10 Çüzmeee— ——— — — Romanya ka- binesi toplandı.. Titulesko vaziyeti fena görüyor.. | — Bükreş 15 (Radyo) — Vekiller ı heyeti bugün Tataresko'nun riya- setinde toplanmıştır. Dış işleri ba- kam M. Titulesko da bu içtimada bazır. bulunmuş ve siyasi vaziyel hakkında izahat vermiştir. M. Titulesko — vaziyeti çok va- hüm görmektedir. Bugün M. Titu- lesko Montrö'ye gidecek ve boğaz- lar konferansımın - içtimamda hazır bulunacaktır. | Arnavutlar (H. Riza paşaya lâbide dikecekler.. İstanbul, 15 (Hususi muha- | birimizden) — Tiran'dan gelen | haberlere göre, Arnavut'lar, İşkodra müdafii Hasan Riza | paşa için bir âbide dikmeğe karar vermişlerdir. Ankara'da Otobüs kazası Ankara, 15 (Hususi muha- | birimizden) — Bugün — şehri- İ mizde bir otobüs kazası ol- muş, bir frenle çarpışan oto- büsün içinde bulunan yolcu- lardan iki kişi yaralanmıştır. Fransa'da İki otomobilin yaptıkları Paris, 15 (Radyo) — Dün kızıl bayrak çekmiş iki oto- mobil milli cephe tezahüra- tını bozmağa teşebbüs etmiş ve büyük bir gürültü çıkmıştır. Hâdiseyi teskin için jandar- manın müdahalesi lâzımgel- miştir. M. Blum Nasyon meyda- nına gelmiş ve halkı ittihat ve süküta davet ederek — şunları söylemiştir: —Yapılan grevler, ve grev- lerin şekli suitefsir edilmek- tedir. Demokrasi prensiplerine riayet lâzımdır, demiştir. Sofya civarında Kömür ve petrol istihlâ- İsademe oluyordu.. ki serbestleşti Roma, 15 (Radyo) — Zeeri tedbirlerin ilgası münasebetile İtalya'da on ay evel alınan mukabil tedbirler de kaldırıl- mıştır. Kömür ihrakı ile petrol sarfiyatı, bugünden itibaren serbest bırakılmıştır. Bükreş, 15 (Radyo) — Demir muhafızlar, Kompelung'da Hı- ristiyan Sosyalistlerle müsade- me edecekleri sırada Jandar- manın müdahalesine maruz kal- mışlardır. Jandarma kanlı bir siyasi çarpışmanın önüne geç- miştir. bir yangın Solya, 15 (Radyo) — Şe- hir civarında büyük bir yan- gin çıkmış, 130 ev yanmış 600 kişi açıkta kalmıştır. Nü- fusca zayiat yoktur. Hayvan telefatı fazladır. Zarar 15 mil- yon levadır. Eski Rusya kuvvetli bir M radeniz devleti oluncaya dar, boğazlar kayıtsız şaftf osmanlı sarayının hükmü * tında idi. Zaten başka tWf olmasında da sebep yok çünkü Karadeniz, Avrupa H dudları Tuna ve Adriyatik iken büyük imparatorluğ bir gölü idi. 4 İlk defa Ruslar 1774 6 boğazlardan kendi ticaret $' milerini serbestçe geçirm hakkını, 1803 de dçe İn ler boğazların harp gemile! ne kapalı olmak hükmünü elde ettiler. 1829, 1833, 184 1856, 1870, 1871, 1873 ahede konvansiyonları istiklâlini müdafaa etmek retinde olmıyan — osmanlı i! paratorluğu bir nüfuz vasıta$! sayılarak, sadece, bilhassa b İngiliz-Rus davası olarak mü” nakaşa edilmiştir. Rus'lar, ğgazları yalnız kendi harb file larına açtırmak, fakat diğel devletlerin harb filolarına ki patmek, İngiliz'ler ise boği ları yalnız ticaret gemilerid açık, fakat bütün harb filolaf rına kapalı bulundurmak — g yesini gütmekte idiler. Eski Rusya Karadeniz'de kendisi için kat'i bir emniyet ister; fakat Akdeniz'e istediği gibi girip çıkmak hırsından bir türlü vaz geçmez. İngillere ise Rusya'nın Akdeniz'e indi- gini görmek kâbusu altındadır. 1914 harbına kadar böylece devletler arasında bir. savaş- ma devam citikten sonra, os- manlı imparatorluğunun ınki- raz ve taksim senedi olan Sevr muahedesi ile Çanakka- le ve Karadeniz boğazları ve Marmara harpta ve sulhta bü- tün harb gemilerine ve tay- yarelere açılımıştı. Ondan son- raki Lozan muahedesinin hü- kümlerini biliyoruz. Fakat son on beş yirmi sene içinde coğrafyanın bu parçasında pek esaslı deği- şiklik olmuştur: Biri, Osmanlı imparatorluğu dağılarak, ye- rinde tam müstakil, milli ve imparatorluğun her türlü em- peryalist meyillerinden uzak bir Türk devleti kurulmasıdır. İkincisi, Lenin ihtilâli Çarlık Rusyası yerine, milli hak, mü- savat ve hürriyetlere hürmet eden ve onun, emperyalist ih- tiraslarını tasfiye eden sosya- list bir dumuriyet getirmesidir. Üçüncüşü; bütün tarihleri bir- birine düşmanlıkla geçen eski iki imparatorluğun yerine ge- — len iki halkçı, insaniyetci ve imkilâbçi cumuriyet — birbirle- riyle sıkı dostluğu ve birbir- lerine karşı tam emniyeti ve ikisi birlikte herkesle sulh için anlaşmayı, politikalarına esas olarak almışlardır. Eğer Milletler cemiyetinin güven ve barış nizamı muval- fak olsaydı, bu iki Cumuriyet silâhsızlanma davasını kabul etmekte tereddüd bile etmi- yeceklerdi. Sovyet'leri karada, havada ve denizde kuvvetlen- miye, Türkiye'yi kendi hak ve hürriyetlerini müdafaa edecek imkânları sür'atle elde etmiye sevkeden sebepler, Milletler cemiyetinin emniyet nizamını muvalfak kilmak istemiyen em> peryalizm ihtiraslarından iba- rettir. Türk'lerin kuruluş temeli, lop/rıldırını, hak ve hürriyet- lerine tam sahib olmaktır. Yeni — Sonu 6 ıncı sayfada— Çt