16 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

16 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

P ilil:"' Bağday koruma kanununa dair.. Birkaç yıl önce, memleket: te ziraati muhtelif sebeblerle her gün artmakta olan buğ- daylarımız, sayılı kişilerin alım isteklerine bırakmamak ve bu suretle, Türk varlığının en büyük temellerini teşkil eden köylüleri korumak ve kalkın- dırmak — için buğday koruma kanunu adı ile pek yerinde bir kanun çıkarılmıştı. Ben daha © zaman, bu kanunun memlekette, Türk köylüsü üze- rinde yaratacağı iyi tesirlerden , bahseden birkaç yazı yaz- mıştım. O yazılarımda bulâsa ola- rak demiştim ki, bu kanun iktısadi — hayatımızda olacak kanunların hemen ba- şında gelir. Belki bu kanunun eksik yerleri vardır. Ole' ilir de! Yalnız bu kanunu bir tıl- sım sanmak ta doğru değil- dir. Bir taraftan tatbikatta görülecek eksiklikleri düzelt- mekle beraber, bu kanınu bütünlemek - için memleketin muhtelif yerlerinde, büyük is- tasyon ve iskelelerinde, silolar yapmak, zahire borsalarım, Çiftçileri himaye edecek şekle sokmak, onlara esaslı krediler temin eylemek, şimendifer, nakliye tarifelerimizi indirmek ve heleen başta olmak üzere ziraat bankasının, yurdun muh- telif yerlerinden salın alacağı buğdayları kat'i bir zaruret görülmedikçe memleket piya- salarında satmamak, hariçte piyasalar bulmak ve buğday- larımızı cihana tanıttırmakla ancak — buğday kanunundan beklenen kesin faydalar elde edilebilir. Filvaki, ziraat ban- kası memleketin mühtelif yer- lerinde silolar yapmadı değil, bunu sevinçle ve şükranla görmekteyiz. Yapılan silolar memleket ve çiftçi hesabına en büyük eserlerden sayılabi- lir. Gerçi yapılmış olanlar he- nüz ihtiyaca cevab verecek halde değilse de imkân nis- bf!inde her gün yapıldığını görmekteyiz. Geçen yıllarda eğer, elde buğday korma kanunu olma: saydı. köylünün ıstırabı her- halde daha çok acıklı olurdu ve gene o kanun münasebe- tile ziraat bankasının elinde geçen kurak senede bir mik- tar toplu buğday bulunmasay- di, şüphe - edilir miydi. ki, memleketin tohumluk ve yem- liklerile, hele getirdiğimiz göç- menlerin her ihtiyacı dışardan buğday gelirmeksizin temin edilebilsin! Buna aslâ imkân yoktur. Harice muhtaç olmak- sızın bu. ihtiyaçlar kolayca temin edildise bunu buğday koruma — kanunu ile © kanı- hun kolayca sonuçlar verme- sini temin eyliyen şimendifer siyasetimize borçluyuz. Bu in- kârı güç olan bir hakikattir. Bu yıl, yurdun her yerinde bol buğday mahsulü vardır. Şura veya burada, biraz fazla yağmur veya dolu düştü ise, bunlar mahsulün heyeti umu: Mmiyesine — müessir değildir. Dünyanın hiçbir yerinde bü- tün ve eksiksiz birşey olamaz. Bü sene de varsın o eksik birâz fazla yağmurdan olsun! Bu yazımla bilhassa tebarüz ettirmek istediğim nokta, ka- nunup ilk çıkışında yazdığımı tekrar etmek olacaktır. O da, ""lhiuliı bol olduğu yerlerde, Zırı_ıt bankası köylünün pa- tesirli ;İhracatın . ç Kontrolu İcçin. | —.. Tacirler muta- 'lea hazırladılar.. İktisad Vekâletince ihracat mahsullerimizin ihraçları es- nasında kontrolü için bir ni- zamname bazırlanmak üzere tetkikata - girişildiğini ve İz- mir'deki ihracatçıların da mü- talealarımın sorulduğunu yaz- mıştik. Bunun için İzmir kuru meyve ihracatçılar birliği idare heyeti, borsada bir toplantı yapmış ve üzüm ile incir ihra- catçılarınım mutalealarını tespit etmek üzerc iki komisyon teş-, kil etmişti. Bu komisyonlar, dün öğleden evel Türkofiste toplanarak çalışmışlar ve mu- talcayı hazırlamışlardır. Öğle- den sonrada kendi aralarında toplanarak bu mutalca üzerin- de müzakerede bulunmuşlar- dır. Buğgün raporlarını, Türko- fise verecekler ve Türkofis, kendi tetkikatına ait raporile birlikte bünları İktisad Vekâ- letine gönderecektir, İhracat- çılar, Mahsullerimizin dış pi- yasalarda revacı düşürecek harket ve teşebbüslere mani olmak için ihraç esnasında kontrolunu muvafık görmekte- dirler, fakat bu kontrolun ih- racat işlerini güçleştirmiyecek tarzda yapılmasını da istemek- tedirler. Avlama usulü İktisad vekâleti, av derisi fiatlerile ehemmiyetle alâka- dar olmaktadır. Av derisi fiat- lerini yükseltmek ve — bunun için deri kıymetlerini artırmak için tedbirler almaktadır. Ve- kâletten şehrimiz ticaret oda- sına gelen bir tahriratta av derilerinin istihsalinden ziyade satış ve ihracının inkişafı mem- leket menfeati noktai naza- rından |âzım geldiği ve tedki- kat yapılmakta olduğu bildi- rilmiştir. Avcıların avlama tarz- ları hakkında tam bir bilgiye sahip olmamaları, bu kıymetli ihraç maddemizin kıymetini düşürmekte ve istifade imkân- larını - azaltmaktadır. —Bunun için vekâlet,' av hayvanlarının avlama tarzları hakkında alâ- kadarlara — tebliğat yapılması bildirilmiştir. raya muhtaç olduğu şu hasat ve harman - zamanında fiatler düşmeden tezelden kurumunu işe başlatarak satın almağa başlanmasıdır. Ancak bu yıl satın alacağı buğdayları geçen yıllarda olduğu gibi yurdun şu yerinden ahp bu yerine asla satmasın! Banka - satın alıp — topliyacağı | buğdayları | yurdun haricinde piyasalar bu- larak oralara satsın ve yurda para getirsin!. Fikrime kalır ve bankanın kudreti de müsait olursa hat- tâ bu yıl hesabına alacağı buğ- dayları hiçbir. yere satmadan bir yıllık buğdayı her ihtimale karşı, yurdun . mühtelif yerle- rinde depo etsin! Gelecek yıl da ürün bol olursa bir yıl evelini © zaman satsın. İşkg bir yıl toplayıp, diğer yıl sat- mak, memleketi her zaman her tehlikeye karşı koruyacak esaslı bir sigortadır. Gazetelerde görüyoruz ki, Vzmir’de spor işleri i *Yeni reis ve ajan- lar işe başladılar. Su birincilikleri yakında başlıyacak, gü- reş müsabakaları da hazırlanacak. İdman cemiyetleri — ittifakı nizamnamesinin, son umumi spor köngresindeki tadilâtının bir neticesi olarak, İzmir'deki spor teşkilâtı da yeni şeklini almıştır. Mıntaka başkanı olarak göz tabibi doktor Mitat'in, asbaş- kan olarak ta doktor Hüse- yin Hulki'nin vazifeleri genel merkezce ta lik edilmiştir, « Teknik heyetlerin vazifeleri de dün nihayet bulmuştur. Bu fudbol ajanlığına Adnan - (İz- tepe), voleybol ve basketbola Şerif (Göztepe) , denizciliğe Refik (K.S.K.), bisiklete Alâ- eddin (Göztepe), atıcılığa De- mir Şevki (Altay), güreşe Safi (Göztepe) seçilmişlerdir. Merkez heyetini teşkil eden bu ajanlar, dün Dr. Mitat'ın riyasetinde ilk içtimalarını ya- işler etrafında müzakerelerde bulunmuşlardır. Bu meyanda: Bir zamandanberi şehrimiz- de mühtelif nam'ar altında faaliyette bulunan, bazı genç kız ve kadınları dolandıran, ayni zamanda hırsızlık yapan bir kadın yakalanmıştır. Bu kadın, Saniye, Emine, Ayşe | ve Fatma adlarını taşımakta Jidi. Adliyeye verilmiş ve üçüncü Müstantiklikte tevkif edilmiştir. Evvelâ bir doktora müracaat ederek, kendisinin Avrupa'da büyük müesseselerde aşçılık ettiğini söylemiş ve doktorun yanında beş ay aşçı olarak Fransa buğday mes'elesini dev- let inhisarlarına almıştır. Gene gazetelerde okuyoruz ki, gaçen ay İtalya'da buğday, devlet işi olarak inhisara bağlanmıştır. Gerek İtalya ve gerek Fransa, kurumları itibarile hiç te bi- zim kadar çiftçi değildirler. Onların durumlarında daha geniş mikyasla endüstri hâki- miyeti vardır. Biz, bir taraftan en geniş adımlarla endüstri hayatına girmeğe çalışırken, diğer ta- raftan en büyük kuvvet olan çiftçileri kalkındırmak ve bü- tün hayatımızda kalkınma yap- mak için behemehal köylü gelirini artırmak, malını kıymet- lendirmek - zarurel ve mecbu- riyetindeyiz. Birkaç — yıllık ta- rihi olan buğday koruma ka- nunu ve onu tamamlıyan idari tedbirler, sanmam ki, bu yol- da yürüyeceğimiz en düzgün yolu bize göstermemiş olsun... Kastamoni saylavı T. Coşkan heyetlerin yerine ajan olarak, | mirspor), atletizme Ferid (Göz- | parak mıntakayı alâkadar eden | leri için faaliyete geçilmesi kararlaştırılmıştır. — Yardımcı bir komite teşkil edilecektir. 2 — Futbol ekzersiz saha- ları tesisi için derhal faaliyete geçilecektir. Bu işe ayrılmış beşbin lira vardır. Her kulü- bün, en yakinine düşen saha- lar üzerinde çalışılacaktır. 3 — Yağlı güreşe ehemmi- yet verilecektir. Esasen mer- kezden de bu “hususta direk- tifler gelmiş, hazırlıklar ya- pılması emredilmiştir. Muh- telif güreş müsabakaları tertip edilecek ve fakat içindeki ka- zalarda temaslar — yapılarak | müsteit gençler seçilecektir. 4 — A)janlar, kendi şube- lerinin yapacağı işler etrafında birer rapor hazırlıyacak ve merkez bheyetine vereceklerdir. Heyet raporu müzakere — ile kat'i çalışma şekillerini tayin edecektir. Haber aldığımıza göre, bu ajanların emrinde birer lig heyeti de bulunacak ve pro- ramları tesbit edecektir. nın marifetleri. Mevhum oğlu doktora kız ara- yıp dolandırıcılığa çıkmış. çalışmıştır. Bu esnada komşu kızlarından bazılarile tanışarak onlara bir fotoğraf göstermiş- tir. Yakışıklı bir delikanlıya aid olan bu fotoğraf için: — Doktordur, Gülhane has- tanesinde çalışıyor, oğlumdur, kendisine güzel bir kız arı- yorum, Diyerek onların alâkalarını celbetmeğe muvalfak olmuş, kendisine hürmet ettirdiği gi- bi onların birer miktar para- larımı da almıştır. Hattâ bazı kızlara cihaz ve düğün hazır- lıkları için epi masraflar da ettirmiş, onlara hakarette bu- lunmuş, bazılarına da: — Sen çirkinsin. benim oğ- İüm sana tenezzül etmez, diye- rek yüksekten atmıştır. Bu kadın; kirk yaşlarında- dır. Bir gün doktorun aşcısı ortadan kaybolmuş ve dokto- run bazı kıymettar eşyasını da | beraberinde götürmüştür. Bir müddet sonra Berga- mâlhi Emine adını kullanan bu yaman kadin, Bergama'da babası bulunan, fakat İzmir'de KAD EEPEETEELNEERNR LA E LHA M RA Telefon 2573 Sinemasında bugün Sevginin sesi JEAN KIEPURA - MARTHA EGGERTH - ve Avrupa'nın iki " meşhur komiği Paul Hörbiger - Paul Kemp , Seanslar — 3,30-5 - 6,30 - 8 - 9,30 Ambalaj ta- Himatnamesi.. Odaca tetkikat yapılıyor.. Muvakkat — kabul - suüretile memlekete ithal edilen amba- laj eşyasının mahsup muame- lesi hakkında İktısat Vekâle- tinden gelen ve tatbike baş- lanan talimatname hakkında İzmir'deki tüccar ve komus- yonculardan bazıları - ticaret odasına şikâyet ederek bu talimatnamenin ihracat işleri- ni güçleştirip güçleştirmiyece- ğginin - tetkikini istemişlerdir. Bunun üzerine ticaret odası tarafından — tedkikata — girişil- miştir. Ambalâj eşyasının ih- racatta mahsubu — yapılırken idhal ve ihraç beyannameleri- nin birleştirilmesi ve o suret- le gümlük idaresine verilmesi lâzım gelmektedir. Bu şeklin zorluklarımı komusyoncular, ti- caret odasına bildirmişlerdir. Odada yapılmağa başlanan tedkikat neticesi hakkında ha- zırlanacak olan rapor vekâlete gönderilecek ve talimatnamede bazı değişiklikler yapılması is- tenecektir. Şarbon aşısı Menemen kazasında 70 bin koyun ve bu miktara yakın diğer hayvan vardır. Sürü sa- hipleri; hayvanlarına şarbon hastalığına karşı koruyucu âşı yaptırmak için baytar müdür- lüğüne müracaat etmekte ise- ler de ziraat vekâletinden kâfi miktarda aşı 'gelmediği için bütün hayvanlara aşı'yapılma- sına imkân hâsıl olamamak- tadır. Son zamanda gelmiş olan aşı da bitmiş olduğundan scele aşı istenmiştir. KS YAYT CEEDANTSMARADATTAAN U oturan bir kadının evine git- miş ve akraba olduğunu, Ber- gama'daki babasının seneler- denberi kendi yanında kaldı- ğını söyleyerek babasına yar- dım etmek üzere ev sahibin- den bir miktar para kopar- mış ve kendisini on gün mi- safir olarak baktırmıştır. Bundan sonra Ayşe adı al- tında gene faaliyete geçen bu kadın, birçok genç kızlara oğlu olduğunu söylediği mev- hum doktor için talip olmuş ve bunları dolandırmış, fakat foyası meydana çıkarak tu- tulmuştur. Şimdi hapisanede - bulun- makta ve hakkında tahkikata devam edilmekte olan bu ka- dının, (Torbalı belediye ebesi) Mediha nâmile dolaşan, tele- fon vesaire ile ve birçok dok- torların imzalarını taklid etmek suretile banka müdürlerini do- landırmağa kalkışan kadın ol- düğü — tahmin- - olunmaktadır. Onun için bu noktadan tahki- kat yapılmaktadır. Komı"urîiî— y imtihanına girdiler Dün polislikten üçüncü miserliğe terfi etmek e memurlar için bir açılmıştı. Vilâyet on yapılan imtihane altmış kı resmi ve sivil polis met girmiştir. İmtihan he müddeiumumi müavini taz Yılmaz riyaset edi: Sualler emniyet umum müd lüğünden ve mühürlü bir içinde gelmiştir. Öğleden s ra başlıyan imtihan, saat zekadar devam etmiştir. tihan evrakı bugün emniyet umum — müdürlüğüne — gönde- rilm k üzere mühürlenmiştir, Ağaçtan düşen Çocuk ağır yaralı Alsancah'ta Celâl Bayaı varında oturan Jozefin'in bes- lemesi İtalyan 17 yaçında Mi- şel, komşu çocuklarile s ğ baç oynarken bindiği bir tan yere düşmüş ve sol dan ağır surette yaralann Denizcilik gecesi Haber aldığımıza göre, Göz- tepe spor kulübü cumartesi günü akşamı bir - denizcilik gecesi hazırlamıştır. ğ ZABITA: Â GELTARA MA AR A S Çocuklar arasında Karşıyaka'da Alaybey desinde Kâmil oğlu yedi yaş- larında Bürhan, kolunu but arkadaşı Nüsret oğlu 8 yaş da Osman'a kızmış ve başından yaralamıştır. Bıçakla yaralamış: Halkapınar fabrikasında | Mehmet oğlu İsmail ile A dülkadir oğlu Fettah arasında kavga çıkmış, İsmail bu Fettah'ı sol kabasından yar lamıştır. Esrar bulunmuş Çorakkapı caddesinde M med oğlu Hüseyin'in üzerinde 114 gram esrar bulunmuştur, Çakı ile yaralamak — Alsancak'ta devlet nir- yolları sekizinci işletme Ü- dürlüğü iskelesinde Melek lu Beşir, yanında bulunan | mallarını — nakletmekte arabacı Hasan oğlu Musa' kızmış ve çakı ile Musıı'yı"' a. şından yaralamıştır, Kumar oynamak Keçeciler'de Zühre sok da Hilmi,Süleyman ve | kumar oynarlarken - tutulm lardır. » ğ Saçlarından sürüklemiş a Karantina'da Mansur zad sokağında oturan İbrahim Hayriye'nin evine zorla g saçlarından sürükliyen Hüsi oğlu İsmail zabıtaca — tul muştur. “ Satırla laarruz — — Kasap Ömer oğlu İsmail Gaziler caddesindeki dükkâ- — nına kaçak et aramak 1 giden belediye et tahkik murlarından Aziz oğlu Aziz'e satırla taarruz etmiştir. çi Eve taarruz —— — Karantina'da Muradoğlu so- kağında İzzet kızı Havva, kızı Münevver ve Nimet'le hi: çisi Zehra ve oğlu ayni sokakta Mümin- S Emine'nin evine taarruz ederel Emine'yi dövmüşlerdir.