25 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

25 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

BN ter , bmğ ç© MT be y w | * ı 4400 25 /7/ 936 ' ANADOLU a DÜŞÜNDÜKLERİM Medeniyet, deliliğin anasıdır. Bir doktor arkadaşla konuşuyonluk. Bize dedi ki; — Delilik arlıyor ve artacaktır. Çünkü bu, medeni hayatın tabit görünen bu kat'i hükü ifade etmekle tam b yaşayışın tekâmülü, ih hakikatte, bugünkü mbet taşıyor. — Delilik, tinde artacaktır. Zengin Âmerikalıyı servet ve işsizlik tesirile zavanadan çıkarıp maceralara ve garibelere sallırtan medeniyet, hiç şüphesiz, zincir halkaları gibi birbirine eklediği nihayetsiz ihtiyaçların tazyikile de, maddi ve manevi züğürtü hastalandıracaktır. Istırabımız, ihtiyoçlarımızın çoğalmasından ileri gelmektedir. Bu 1- tırab, bizim (izik enerji ve mukavemetimizi mütemadiyen kemirmektedir, Bunun tabil ueticesi olarak ta âsabın makanizması bozulmakta ve niha- yet, bir dimağ mes'elesi ortaya çıkmaktadır. Nasıl ki, kültürü yüksek bir adam hayatın içyüzümü daha geniş ve daha derin görür, o nisbette düşünme âlemini büyültürse; medeni adam da, ayni şekilde daha çok — ihtiyaçlar karşısında kalarak — yorulmakta ve hırpalanmaktadır. Bea, sen, ; düne kadar sinemayı bilmezdik. Bir k- yafet endişesi taşımazdık. Tahsilin kafamızdaki hududu, rüş binin dıvarı idi. Kitab, bizim âlemin ötesinde kalan bir neme kadın, dört senede bir elbise yaptırırdı. | Daha fazlası da var ya! yoktu. Zevk vasıtaları azdı. Hayat, vasati olarak saat yedide başlar, dide biterdi. Gece, bir lâmba altında başlıyan uyku âleminden ibaretti. Bu, bir nevi atâlet içinde, tevekkel ve uyuşturucu bir felsefe hâkimdi. Halbuki dünkü iatan tipi ile iptidai hayat arasındaki anlaşma ve irtibat kolaylığı, artık bir hayal olmuştur. Hayat şimdi zordur, çetindir ve ihtiyaçlarda © nisbette çoktur. Binaenaleyh daha fazla bir enerji ve mukavemet, daha çok bir çalışma İşte, medeniyetin getirdiği delitikteki mantıki sebebler bunlardır. Fakat gene ayni medeniyetlir ki, kendi - doğurduğu bu — maraziyeti izaleye çalışıyor. Garib görünse bile bu böyledir. Medeniy*t normal bir kadın olarak düşünülse, delilik tevlid etmekte bulunması ile, yarı canavar ve korkunç mahlükat doğuruyor, demektir. ile karışık miskin ve ce vardır. Şimdiye kadar misli Orhan Rahmi Gökçe görülmiyen uçuş.. Tayyare 56 saat havada kaldı. 9374 kilo- kara'dan şehrimize geldi. metrelik uzun bir mesafe katetti. Moskova, 23 (A.A) — Ağır endüstri halk komiserliği tay- yarecilik endüstrisi ve merkezi idaresi tebliğ ediyor: Ant 25 tayyaresi mürette- batı hiçbir yerde tevekkuf et- meksizin Moskova -Behrenk denizi - Fransova Jozef arazisi, Çelyoskin burnu yolu ile Kam- çatkada Petropovlovsk'a kadar uçmak vazifesini almıştı. Bun- dan sonra eğer vaziyet ve hava müsait ise tayyare Amur nehri üzerinde Nikolayovska doğru uçuşuna devam edecekti. Ant 25 mürettebatı kendi- lerine verilen bu vazıleyi par- lak bir surette ifa etmişlerdir. Tayyare 56 saat 20 dakika havada kalmış ve 9374 kilar metrelik yol katetmiştir. Bu mesafeden 8774 - kilometresi evelçe tesbit edilmiş olan yol üzerinde —“katedilmiş yalz 600 kilometresini tayyare Se- vernaya, Zemlia ve Okkoto denizinde tesadüf — ettiği tay- funlar dolayısile başka yoldan yapmıştır. Tayyare mürettebatı büyük müşkülâtla karşılaşmış ve bun- ları büyük bir muvaffakiyetle yenmiştir. Severnaya Zemlia | mıntakasında Ant 25 kuvvetli bir kutup tayfununa rastlamış ve üst-üste gelmiş kesif bulut tabakaları içine girmiştir. 4 saat tayyaresmütemadiyen kö- rü-körüne uçarak kendisine bir yol açmağa çalışmış ve saatte 700 kilometre sür'atindeki bir fırlınmadan — kurtulabilmek için 3000 metreye kadar çıkmıştır. Tayyare bu esnada baştan başa buzla örtülmüştür. Fakat tayyare Stanovuy ve Krebet dağlarını aşarak bu müthiş güçlüklerden nihayet sıyrıla- bilmiştir. Tayyare Kamçatka'da Pet- ropavlosvk üzerine geldiği za- man yere bir Bandrol atmış ve Amur üzerine Nikolayeys- ke doğru yoluna devam et- miştir. Okhotz denizi üzerin- 'eniden büyük bir ayyar Ağır endüstri halk komi- serliği bu fena hava şeraitin- den haberdar olur olmaz ko- miser Orenikiez'e tayyareye verilen - vazifenin hitam bul- müş olduğunu ve artık yola devam - edilmemesini telsizle tayyare kumandanı Ckalov'a bildirmiştir. Bunun üzerine M. Stalin Ant 25 kesif bir sise rağmen mükemmel bir surette Niko- layovsk'in garbında Amur üze- rinde Ud adacığına inmiştir. Tayyarenin Iuttiîi 9374 ki- lometrenin 5140 kilometresini Behrenk denizi, Kutup denizi ve Ökhotz denizi teşkil et- mektedir. Şimdiye kadar misli görül- memiş olan böyle bir uçuşun icabettirdiği fevkalâde kuvvet ve sinir gerginliğine rağmen tayyarenin mürettebatını teş- kil eden üç kahraman tayya- reci Cekalov, Baydukov ve Beliakov neş'elidirler ve tam surette sıhhattadırlar. Tayyare- nin vaziyeti de mükemmeldir. Moskova, 23 (A.A) — Tas Ajansı bildiriyor: * M. Stalin, Molotof, Orconi- kidze, Voroşilof ve İdanov Ant 25 tayyaresi mürettebatına aşağıdaki telgrafı çekmişlerdir: Biraderane selamlarımızı ve mühteşem uçuşüun muvaffakı- yetle başarılmasından - dolayı hararetli tebriklerimizi kabul C '1,'» , İzmit civarın- da ne arıyordu? enkaz a Budapeştede büyük bir bi- na yıkılmış, yüzlerce amele elgraf Haberleri Itında kalmıştır.. Enkaz altından çıkarılan ölülerle yaralıların adedi henüz tesbit edilememiştir. Budapeşte, 24 (Radyo) — (Rakofski) caddesine tamirine başlanan muazzam bir bina an- sızın yıkılmış ve altında yüzlerce amele kalmıştır. Enkaz altından çıkarılan ölülerle yaralıların adedi henüz lâyıkile tesbit edilmemiştir. İtfaiye efradı, hummalı bir gayretle enkazı kaldırmağa çalışmaktadır. Bu hâdise, Budapeş- te'de derin bir teessür uyandırmıştır. A. Çetinkaya İzmir'e gelecek Ankara, 24 (Hususi muha- birimizden) — Nafıa Vekili Ali Çetinkaya, Büyük Millet Meclisinin 30 temmuzda ya- pacağı toplantıdan — sonra İz- mir'e gidecektir. Saffet Arıkan İstanbul 24 (Hususi muha- birimizden) — ;Maarif Vekili Saffet Arıkan bu şabah An- Bir kalpazan şebekesi tutuldu. İstanbul, 24 (Hususi muha- birimizden) — Yeni gümüş paraları taklid eden ve piyasa da süren bir kalpazan şebekösi meydana çıkarılmış, kalpazan- lar âletlerile birlikte yakalan- mışlardır. Bu adam kim? İstanbul, 24 (Hususi muha- birimizden) — İzmit civarında dolaşan ve harekâtından şüphe edilen Oska isminde bir ec- nebi yakalanmış ve mahke- meye verilmiştir. Atatürk'le İngiliz kralı arasında telgraflaşma Ankara, 23 (A-A) — Bü- yük Britanya kralına karşı tevcih edilen suikasd dolayı- sile K. Atatürk ile Sekinci Edvard arasında aşağıdaki telgraflar teati olunmuştur: Majeste Sekizinci Edvard Londra Zatı şahanelerine tevcih edi- len menfur suikasttan kurtul- maları dolayısile Majestelerine enhar tebriklerimi ve derin sempatimi bildiririm. K. Atatürk K. Atatürk Türkiye Reisicumuru Ankara Sempati ve tebriklerini bil- diren çok nazik telgrafınızdan dolayı samimi surette teşekkür ederim. Edvard 8 KO AYA LKT SA ND hammül, soğukkanlılık ve yıl- mazlığınızla iftihar ediyoruz. Sizlere Sovyetler birliği kah- ramanı unvanının verilmesi ve tayyare kumandanı Ckalova 30,000 tayyareci Baydukov ve Beliakova yirmişer bin ruble mükâfatı ita edilmesi hakkın- da merkezi icra komitesine müracaatta bulunduk. Samimiyetle ellerinizden sı- #01.46 Bir meb'usun tenkidi Sosyete formalite ile iştigal ediyor.. Müşterek harekette esaslı ve kat'i bir anlaşma lâzımdır. Londra, 24 (Radyo) —Lord (Mangil) Avamkamarasına ver- diği bir takrirde, Uluslar sos- yetesi paktının 16 ncı maddesi hakkında esaslı bazı istek- lerde bulunmakta ve bu mad- denin, aynen tatbikini taleb eylemektedir. Lord (Mangil)bu takririnde ezcümle diyor ki: Uluslar sosyetesinde aza olah elli üç devletin rolü, bir takım formalitelerle iştigal et- mek değil, herhalde ve her hangi bir vak'a karşısında müş- tereken sulhü kollamak ve bu esas dahilinde — çalışmaktır. Her devlet tebeasını ği;ıye Aksi takdirde Uluslar sosye- tesi paktının manâsı kalmaz. Vaziyet göstermiştir ki, mın- takavi paktlar, umumi - bir harbın önüne geçemiyecektir. Buna en bariz" misal, Alman- ya'nın hareketidir, — binaen- aleyh, Uluslar sosyetesini teş- kil eden devletler arasında sulhü vikaye edecek tedbirler almak ve daima müşterek ha- reket eylemek Tâzımdır. Alâkadar - nazırların hepsi Lokarno konferansında bulun- duklarından, Lord (Manfil) in takririne cevab verilmemiş, bu baptaki münakaşa, gelecek Çarşamba'ya talik olunmuştur. etmek üzere faaliyete geçti. Hükümet Madrid civarında mağlüp! Madrid'de anarşi başlndı.—İıpanya Fransa'dan silâh istemiş!.. Madrit, 24 (Radyo) — Ame- rika'nın (Ekspurt lâyn) vapuru Marsilya yükünü tahliye et- mek ve ondan sonra derhal Barselon'a giderek - oradaki Amerika tebaasını almak üzere müstacel emir almıştır. (Düken) adındaki Fransiz torpidosu da, Fransız tebaa- sını himaye etmek için (Tan- zer) e hareket etmiştir. Berlin, 24 (Radyo) — Doyç- lant ve Amiral Şer Almanya- nın İspanya'daki tebaasını hi- maye etmek için İspanyı sü- larına hareket etmişlerdir. Paris, 24 (Radyo) — - (Si- yera Kardörano) da - âsilerle hükümet kuvvetleri arasında vukua gelen kanlı bir muha- rebede, hükümet — kuvvetleri mağlüp olmuşlar ve perişan bir halde ric'at eylemişlerdir. Bu muharebede harbiye na- zırının yaveri (Rolyo dö Kaşro) ağır surette yaralanmış ve lay- yare ile Madrid'e nakledil- miştir. İtalya'nın (Monte Kokolo) zırblısile (Prens Mariya) posta vapuru, İtalya tebcasını alıp götürmek üzere Barselona ha- Madrid - ile (Barselon) da tramvaylar — işlememekte ve halk, heyecan içinde bulun: maktadır. Asilerin idare ettiği harb tayyareleri, Cebelüttarık'taki hükümete sadık harb gemile- rine bombalar atarak mühim hasarat yapmışlardır. Hasara uğrıyan gemiler, tamir - için (Malasma) destigâhlarına yol- lanmışlardır. Madrit, 24 (Radyo)— Vazi- yet, çok naziktir. Şehir dahi- linde anarşi Başlamış ve bir çok müesseseler yağmıya uğ- ramıştır. Ecnebi teb'alar, ken- dilerini alıp götürmek üzere gelen kendi vapurlarına bine- rek mütemadiyen uzaklaşıyor- lar. Paris'ten gelen haberlere göre, elli Fransız vapuru, Fran- sız ve Belçika tebaalarını al- | mak üzere İspanya sularına hareket emrini almışlardır. Paris'ten gelen bir haber, İspanya'nın Fransa'dan silâh istediği şayiasını tekzib et- mektedir. Başbakan rüldüğü de sö Ü de söyleniyo: Kiroga'nın öldü- Ankara'da —— .4 ga— Ceviz büyüklü- günde dolu yağdı.. Ankara, 24 (A.A)— Bugün saat 13 te şehrimize ceviz büyüklüğünde dolu düşmüş- tür. Dolu 20 dakika kadar sürmüş, bağ ve bahçelerde hasara sebeb olmuştur. Gümüşhane, 24 ( ALA ) — Dün şiddetli doluyu takibeden yağmurlardan seller geçmiştir. Sel bazı bahçeleri tahribet- miştir. Berlin Olimpiyatları Amerikan Atletleri geldiler.. — Berlin, 24 (Radyo) — Ame- rikan atletleri, bugün buraya geldiler ve büyük törenle kar- şılandılar. Atletler, doğruca Meçhulasker âbidesine gitmiş- er ve çelenk vâzeylemişlerdir. Alman gençleri, bütün Cenev- re misafirlerini alarak usulden olduğu üzere belediye daire- sine götürmüşler ve orada izaz ettikten sonra Olimpiyat oyun- larının yapilacağı köye izam Eylemilerdir. İtalyan'lar ve Habeş çeteleri Yeniden çarpıştılar Roma, 24 (Radyo) — Adis- Ababa'dan bildirildiğine göre, İtalyan orduları Kovare'de te- mizlik harekâtına başlamış- lardır. Adis-Ababa'nın 120 - kilo- | metre cenubunda Habeş çe- teleri ile çarpışmalar olmuş ve bu çeteler dağıtılmıştır. — İtal- yan kuvvetlerinin — geçtikleri yerlerde, Habeş'ler dehalet etmektedirler. İstanbul'da Lozan Günü.. İstanbul, 24 (Hurusi muha- ı birimizden ) — Lozan günü İstanbul üniversitesinde mera- simle kutlulandı. Birçok ha- tipler ateşin nutuklar söyle- diler. Cim Londos şenliğe gelecek Istanbul, 24 (Hususi muha- birimizden) — İstanbul festi- valinde bulunmak üzere Yu- nanlı pehlivan Cim Londos ta gelecektir. Yunanistan'da Bugün grev var!. —Başı T inci sahifede— tokis, parlâmenter - bir hükümetin deşkili için bütün kuvvetile çalışa- cağını ve bütün partilerin, bu nok- tada birleşmesi lâzım geldiğini söy- lemiştir. Temtokis, mütcakiben Populer partisi ile Venizelistler partisi bap kanlarını ziyaret etmiştir. Bir Ce- sed bulundu Evelki gün Burnava'nın Ka> vaklıdere köyü civarında İzmir” Kemalpaşa şosesi kenarında bir fundalıkta 70-80 yaşlarında tahmin edilen bir kadın cesedi bulunmuştur. Adliyece - tahki: # kata başlanmış, fakat kadının hüviyetini tesbit etmek müm- kün olamamıştır. Vı'inıdundl