25 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

25 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

B Sıyfa 6 -Ş Alman Milletine FihteninHitabesi 73 Diğer bazı devlet adamları da: Şimdiye kadar terbiye bususunda yayılan işleri iyi bularak, hakkında henüz bir fikirleri olmıyan yeni plâna iştirak etmek istemiyorlar. Bize gelince biz bu adam- lardan birşey ummiyoruz ; yal- nız eler hu temel işin teme- lini atma onların eline bırakı- hırsa buna arıyoruz. Başka adınlar da vardır ki fen ve fels-fede derindirler ; bunlar ödev'er'ni ciddi tuta- caklardır. İnsan ve mukadde- ratı üzerine ; beşeriyetin bu günkü ihtiyaçları üzerine sağ- lam ve muayyen fikirleri var- dır. Ah.. İşte bu adamlar, bir kez inansalar ki bizi tehdit eden barbarlıktan ancak ter- biye ile kurtulabiliriz.. Bunlar, yeni terbiyenin yaratacağı yehi ipsanlığın silohetini daima göz- leri önünde tutabilseler.. Kur- tuluş için bundan başka yol olmadığına inansalar... Ancak bu adamlardır. ki beşeri işlerin en yüksek ida- recisi ve çocukların vasisi sıfa- tile ; ancak tanmya ve vicda- nıma hesap verecek olan, dev- lete : Çocukların saadeti için, terbiye hakkını veriyorlar. Askerlik hizmetini vatandaş- ların isteğine bırakan bir dev- — Jet var mı? Vatandaş istesin istemesin askerliğini yapmıya- cak mı ? Terbiye işi de böyle mecburi tutulmalıdır. Evelden askerlik : Gönüllü idi. Sanra- dan gönüllülerin, güdülen erek — için,az geldiği görülünce mec- . buri tutuldu. Terbiye işi de k bugün bu durumdadır. Bu mecburiyeti tatbikte yalnız ilk | nesil için güçlük görülecektir: İk; Bu nesil işi anlayınca, kendi- !7 liğinden itaat hasıl olacak ve böyle terbiye edilen bir nesil de vatan için silâha daha se- ve seve sarılacaktır. İşterseniz ilk sıralarda mec- buri terbiye işini, askerliğin ilk sıralarında olduğu gibi, bazı kayıtlarla tahdit edebilir- siniz. babaları okula gönder- miyen çocuklar, bilâhare mil- let'n içinde, eski durumun na- sıl insan yetiştirdiğini göste- — Ten zavallı örnekler olurlar. Bu terbiye, bütün ve vatan- — daşlara şamil, milli olmalıdır. | Zira bizim dilimizi konuşanla- rın hepsi yeni bir ırk teşkil — maenaleyh herkes, bu terbiyeyi — bütünvatandaşlara temin işini üstüne almalıdır. Yeni terbiyenin ne olduğu- © — nu bütün Alman'lar, Alman'ca — Vasıtasile, anlıyacaklardır. Ec- — mebinin bu terbiye vasıtalarını tamamen kendine mal edebi- leceğini sanmıyorum ; alayım dese bile bunun başka yerden geldiği belli olacaktır ; bina- enaleyh kendisine tamamen mal edemiyecektir. An.ma bi- zim için güçlük yoktur ; çün- kü herşey hazırlanmıştır. Ve hemen işe koyulmalıyız. Birbirinden başka başka, — Alman devletleri olması bizim — için bir bahtiyarlıktır. Bu şu- be şube olma, vaktile bazı — felâketlerimizi mucip olduysa — da, buğün bu milli iş için faydalı olabilir. Belki bu dev- — letlerden bazıları : Bu terbiye — işinde, bulundukları durumdan a M etmek mecburiyetindedirler. Bi- emoun olacaklari yerde, ter- İ ce yaşarı Çeviren: M. Rahmi Balaban biyeyi öteki devletlerden da- ha ileri götürmeği ülkü edine- ceklerdir. Filhakika bu yeni terbiyenin küşat resmini yapa- cak olan millet ; en üst mer tebeye çıkacak ve bütün diğer milletlerin hürmetini, sevgisini, l şükranını kazanacaktır. Ve ona, yeni milliyetin hakiki temelcisi gözüle bakacaklardır. Bu millet, öteki milletlere : İzinden gidilecek örnek ol duktan başka, muhtaç olduk- ları cesareti de verecektir ; onların tereddütlerini izale ede- cektir. Onlara, yeni terbiye hususunda, ilk kitap ve ilk üstat olacaktır. Ötekiler bu işde ikinci mevkii işgal ede- ceklerdir. " Teşekkür olunur (Ki bu ara- mızda bütün yüksek hislerin tamamen kaybolmadığını gös- termektedir) ki Alman devlet- lerinin çoğu : Hangisinin da- ha yüksek medeniyete sahip olduklarını aralarında müna- kaşa ottiler : Bazıları bizde fikir ve matbuat hürriyeti da- ha geniş, dediler. Bazıları biz- de okullar ve üniversiteler da- ha mükemmel, dediler. Bazı- ları da mazideki ön ve liya- katlarını öne sürdüler vesaire... Fakat bunlar hakkında ne ile hüküm verilecek ? — Ancak şimdi verebiliriz : Bütün mil- | lete şamil olması lâzım olan bu yeni terbiyedir ki bu bap- ta mehek olabilecektir. —Sonu var — ödemiş'te Boğazlar zaferi bayramı Ödemiş, (Hususi) — Mont- rö zaferi burada parlak su- rette tes'it edilmiştir. Şehir kâmilen ışıklar içindeydi. Ban- do muzika, güzel parçalar ça- lıyordu. Çanakkale saylavı Dr. Mustafa Bengisu hoparlor kar- şısında Çanakkale hakkında bir konferans verdi ve hara- retle alkışlandı. Saat ikide mukavelenin im- zası müjdesi geldi. Sürekli bir alkış ve “Yaşasın Atatürk, ya- şasın cumuriyet,, avazeleri yük- seldi. İstiklâl ve Cumuriyet marşları çalındı. Ödemiş sa- baha kadar bayram yaptı. Ertesi gün Cumuriyet mey- daninda bir miting yapıldı. İstiklâl marşından sonra Öde- miş Belediyesi namına mual- lim Hamdi Akman boğazlar mes'elesi etrafında zaman za- man alkışlanan bir nutuk irat etmiş ve Atatürk Türkiye'sinin bu işde gösterdiği muvaffakı- yeti büyük bir şükranla teba- rüz ettirmiştir. Bunu Parti adı- na Muharrem Baron'ın nutku takip etmiştir. Derhal Atatürk'e ve büyüklere tazimat ve bağ- hlık telgrafları çekilmiştir. Müteakiben Atatürk âbide- sine çelenk konmuştur. |Ve burada cumuriyet marşı söy- lenmiş, tezahürat yapılmıştır. Gece Halkevinde bando ile, radyo ile, ulusal parçalar çal- mak, rakkaslar yapmak, havai fişekler yakmak suretile eğle- nilmiştir. Binlerce kişi hep bir ağız- dan cumuriyet marşını söyle- miş ve halk unutulmaz bir ge- Dost Devletler Montrö'de temin ettiğimiz muvaffa- kıyeti kutlulayorlar.. Ankara, 24 (A.A) — Mont- rö boğazlar konferansının mu- vaffakiyetle neticelenmesi do- layısile Yugoslavya, Irak, Ef- ganistan başvekillerile İsviçre- nin Ankara sefiri Hanri Mar- tin'den Başvekil İsmet İnönü- ne gelen tebrik telgrafları ve bunlara verilen cevaplarda aşa- gidadır : Başvekil general İsmet İnönü Ankara Başta Celâletmaab kral haz- retleri olduğu halde boğazları mes'elesini görüşen Montrö konferansını büyük bir alâka ile takib etmekte ve sevindi- rici neticelerini beklemekteydik. | Türk hâkimiyetini boğazlar üzerinde yeniden ihya eden mukavelenamenin imza edildi- diğini Ekselâns Şükrü Saraç- oğlu telyazısında tebşir etmek | lütfünde bulundu. Türkiye'nin kazandığı işbu hukuki ve si- yasi parlak muvaffakıyet dola- yısile kendim ve arkadaşlarım | namlarına en samimi - tebrik- lerimizi arzederken gerek dev- let reisimizin ve gerek mille- | timizin ve hükümetimizin öz | kardeş Türkiye'nin tutacağı | her yolda parlak muvalfakı- yetler kazanmasını candan di- : lemekte olduklarını beyan ve | derin saygılarımı sunarım. Yasin Elhaşimi reisi elvüzera Yasin Elhaşimi hazretleri reisülvüzera Bağdad Boğazlar hakkında Möntröde cereyan eden ve ahiren hüs- nü neticeye iktiran eden mü- zakerattan dolayı başta haş- | metlü kral hazretieri olduğu halde dost ve komşu|) İrak hükümeti tarafından gösteri- len alâkaya son derece mü- tehassis olduk. Bü vesile ile (—u gerek namı - devletlerine ve gerek mesai arkadaşları na- mına vaki tebrikâta teşekkür- lerimi arz ve kardeş İrak hükümeti ve milletinin refah ve tealisi için en samimi di- leklerimi derin saygılarımla takdim eylerim. İsmet İnönü Ekselâns İsmet İnönü Ankara Montrö konferansının nihai neticesinden ziyadesile bah- tiyar olarak kraliyet hüküme- tinin hararetli tebriklerini ka- bul buyurmanızı rica ederim. Stoyadinoviç başbakan Ekselâns Stoyadinoviç baş- bakan Belgrad Ekselânsinizin Montrö kon- feranşının nihai neticesi mü- nasebetile — yollamış olduğu tebrik telgrafından ziyadesile mütehassis olarak gerek cum- huriyet hükümetinin — gerek şahsımın Samimi teşekkürlerini kabul buyurmanızı rica ederim. İsmet İnönü Ekselâns İsmet İnönü Ankara Boğazlar hakkında clde edi- len iyi netice ve muvaflfakı: yetten dolayı gerek Efgan hü- kümeti adına gerek kendi adıma en samimi tebriklerimi yollamakla kesbi şeref eyler ve Türk Cumuriyetinin terakki ve refahı hakkındaki emelle- rinizin tahakkuku için temen- nilerimi bildiririm. Muhammed Haşim D s aei Furunlanmış Ve Tam Kurutulmuş GÜRGENLER ZINGAL -DA BULUNUR Rutubet ve sıcakta katiyen şeklini değiştirmez lıereıte ararsanız ZINGAL GÜRGENİ ALINIZ İMobilya, karoseri imalâtı için ideal kereste GÜRGENDİR! Almanya, beşler konferan sı içtimaına davet edildi.. Ingiltere, Fransaya as- keri teminatını tazeledi. Alman gazeteleri verilen kararlar üzerinde mütalea serdetmiyorlar. Londra, 24 (Radyo) —Brük- selde toplanacak olan Lokarno konferansının tarihi, Almanya ve Romadan alınacak cevab- lardan sonra tesbit edilecektir. İyi haber alan mehafilde söylendiğine göre, üçler kon- feransının dün öğleden son- | ra ki 'celsesinde, İngiltere'nin Belçika ve Fransaya yardım taahhütleri görüşülmüştür. Fransa Başvekili Leon Blum, İngiltere'nin taahhütleri baki kalması lüzumunda ısrar et- miştir. Söylendiğine göre, İn- giltere Fransanın bu teklifini kabul eylemiştir. Londra, 24 (A.A) — İn- giliz—Fransız — Belçika müza- kereleri sırasında yeni bir Lokarno yapılmasını bekliyen Fransız ve Belçika heyeti mu- rahhaslarına açıkça anlatılmış- Ekselâns Muhammed Haşim Han Başvakil. Kâbil Boğazlar hakkındaki müza- ketelerin nihaf neticesi müna- sebetiyle gerek kendi namla- rına, gerek Afgan hükümeti namına göndermiş oldukları nazik tebrik - telgraflarından dolayı gerek kendi adıma, gerek cumuriyet hükümeti adı- na ekzelansınıza samimi su- rette teşekkür. eder ve Alga- nistan'ın refahı hakkındaki en hararetli temennilerimi - bildi- ririm, İsmet İnönü Ekselans general İsmet İn- önü Başbakan. Dolmabahçe sarayı İstanbul Ekselans türk'ün müteyakkız - önderliği altında Cumuriyet Türkiye'si- nin Montrö'de kazandığı muh- teşem — diplomatik muvaffaki- yetten dolayı derin tebrikle- rimi bildirir ve Türk milletinin sevincine samimiyetle iştirak ederim. Hanri Martin İsviçre elçisi Hanri Martin İsveç elçisi İstanbul Ekselânsınızın Montrö kon- feransının iyi — neticelenişini münasebetile göndermek lüt- funda bulunduğu tebrik - tel- grahi mufadından ziyadesile mütahassis olarak en samimi teşekkürlerimin kabulünü riça ederim. İsmet İnönü k firile Belçika ve İngiltere mas- Arap grevini N | Reisicumur Ata- tedirler. tır ki Lokarno anlaşmalarının Almanya tarafından feshi üze- rine verdiği askeri teminatı İngiltere idame etmektedir. Berlin, 24 (Radyo) — Al- man matbuatı üçler komisyonu münasebetile — çıkan — tebliği neşretmiş fakat hiç bir müta- lea dermiyan etmemiştir. Ga- zeteler yalnız Avrupa vaziyet umumiyesinin umumi bir teş- rikimesaiye ihtiyacını yazmak: tadırlar. Londra, 24 (Radyo) — Lo- karno meselesi - için burada toplanan üçler konferansı, bu- tün İtalya ve Almanya ile muhabereye başlamıştır. Fran- sa'nın Berlin sefiri M. Ponso, Belçika'nın Berlin sefiri ve İn: giltere'nin hususi murahhası Vilyem Strase'ye giderek, Al- manya hariciye nezareti umuru siyasiye müdürü — umumisini ziyaret etmişler ve üçler kon- feransının dünkü mukarrera- tını tahriren vermişlerdir. Ümurü siyasiye müdür umu- misi (Von Vifof), Almanya'nın temenniyatını izhar etmiş ve mukarrerat — notasını — alarak, Hitler'e takdim edeceğini bil- dirmiştir. Roma-dan gelen haberlere göre de, Fransa'nın Roma se- züncü Filistin ve Su arasında birleşme mi: Kudüs 24 (Radyo) — Yahud Husustöğretmen Fen, biyoloji, fizik, kimya ve riyaziye gibi derslerden ga- yet ucuz bir ücret mukabilin- de ders almak istiyenler her gün saatl0 - 12 ve 16 - 18 de Elhamra bitişiğinde Milli kü- tüphaneye S. T. rumuzile mü- racaatları D. 4 Ucuz, temiz, taze ilâç ve tuvalet çeşitleri Hamdi Nüzhet Sıhhat Eczanesi Küçük salepçi hanı karşısında e SS a $ lahatgüzarları, İtalya hariciye nazırı Kont Çiyano'yu ziyaret etmişler ve İtalya'yı konferansa davet eylemişlerdir. Londra, 24 (Radyo) — M. Blum, bu sabah, Makdonald'la uzun müddet — konuşmuştur. Delbos'ta, Rusya, Polonya ve küçük itilâf sefirlerini kabul etmiş ve Lokarno mes'elesi hakkında verilen kararları bil- dirmiştir. Londra, 24 (Radyo) — M. Leon Blum, bugün konferans delegasyonlarına hususi bir ziyalet vermiştir. Bu ziyafette; Nevil Çemberlayn, Lord Eden, Lord Halifaks, (Düf Koper) ve daha birçok zevat hazır bulunmuşlardır. Ziyafetten son- ra M. Leon Blum, Paris'e ha- reket etmiştir. n yü- günü.. riye Arapları ? li gazeteleri, bügün 'siyonist teşkilâtı reisile yaptıkları bir mülâkatı neşretmişlerdir Siyonist şef, yahudi muhaceretinin gayri muayyen bir. müddetle talik edildiği hakkındaki şayiaları tekzip etmiştir. Diğer taraftan Arak gazeteleri Londrada bulunan Arap murahbaslarından aldıkları bir haberi neşretmişlerdir, Bu ha- bere göre yahudi muhacereti muhakkak surette durdurulacak- tır, Arap grevinin yüzüncü günü için büyük milli ve dini me- rasim ve tezahürat hazırlanmaktadır. Dini merasim ayni şekil- de ve ayni zamanda hem cami pılacaktır. ilerde ve hem - kiliselerde ya- Lida kasabası isyan dolayisile kasabaya tarhedilen 5000 lirâyı protesto etmiştir. Davar Yahudi gazetesi, Filistin Arapları, Suriye Araplarile Berutta son bir içtimada birleşmişlerdir. Hâlen Filistin'de bir Suriye heyeti mahsusası mevcuttur ve bu heyet Filistin Arap- larına silâh, mühimmat ve para temin etmektedir. Demektedir. Kudüs 24 (A.A) — Dün Telaviv mektebine atılan bir bom” ba altı kişinin ağır surette yaralanmasına sebebiyet vermiştir. Arap mehafili İngiliz komisyonunu eylülden evvel gelmiye- ceğine dair olan haberden dola; e HLA & iyı memnuniyetsizlik göstermek- — silE | nt Dü Hai