25 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

25 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

ANADOLU 25 /7/ 936 HB Türk - Bulgar dostluğu artıyor. Aras, Bulgar başbakanı ile dostça konuştu. ——— o ... Yugoslavya başvekili M. Stoyadinoviç imzayı müteakip Birinci Fransova BÜYÜK TARİHİ TEFRİKA Çeviren: F. Şemseddin Benlioğlu ıw 46 Şarlken orduları Alman ve İspanya hu- dudlarından Fransa'ya tecavüz ettiler. Bir gece, bütün düşmanlar, sekizinci Hanri, Papa ve Şa- rlken incile el basarak Fran- sa lehine hareket etmiyecek- lerine yemin ettiler. .. Kral birinci Fransova, Mi lâno'yu istirdad için büyük bir ordu kaldırmış, kiliselerden borç olarak birçok altın almış, Sen Marten dö Tur'un gümüş parmaklıklarını eritmi: şahsi emlâkini yüzde oniki faizle rehin etmişti. Sarraflar bu vaziyetten mem- nun değildiler; bunların bir kısmı, gayri memnunlara her zaman açık olan Burbon'ların Paris'teki konağına iltica et- mişlerdi. Parlamento da vazifesini iyi #görmüyor, mümanaat gösteri- yordu. Hasılı, Paris'te bir ho- murtu devam edib duruyordu. Kral, şiddet göstermek lü- zumunu hissetti ve yedinci Şarl zamanında olduğu Fran- sa'nın İngiliz'lerin eline teslim edilmiyeceğini ilân etti. Ve Turnel kapıları önünde birkaç sehpa dikildi, birkaç kişi de ibret teşkil etmek üzere bu sehpalara sallandırıldı! Fransova, bu icraattan son- ra İtalya yolunu — tuttu. Yol üzerinde, Sen Piyer lö Marti- ye'de Normandiya âyam Be- | ze'den. Diyan dö Puatiye'nin kocasından, Dük dö Burbo- nun Burbonez'den geçerken kendisine baskın vereceği ha- berini aldı. Bunun üzerine kral birinci Fransova, baş kumandanının memleketin idare merkezi üze- rine cesaretle ve korkmadan yürüdü. Burbon merkezi olan Mu- len'den hasta olduğunu ba- hâne ederek hareket etme- mişti. Kral, hasta olduğunu iddia eden Burbon'un baş ucuna kadar geldi ve seferde bu lunduğu müddetçe kendisini kral kaymakamı olarak bıra- kacağını fakât emin olmâk için de kendisini İtalya'ya ka- dar beraber götüreceğini bil- dirdi! Ve gülerek: — Siz İtalya'da, Marinyan da olduğu gibi piştar kuman- danlığını yapacaksınız, ve genc Milâno'yu zaptedeceğiz! Dedi. çi — Sir.. Sizden birkaç gün müsaade isterim. Çünkü, böyle hasta halde ve teskere ile harba gitmek mümkün olamaz sanıyorum! Kral fazla birşey - teklif et- medi.ve yoluna devam etti. Burbon da kuvvetli bir katıra binerek dağlık yerlerden, zaptı mümkün olmıyan müstahkem şatosuna — gitti ve orada ka- pandı. Kral, Liyon'da İspanyol'la- rin Gaskonya'ya, Alman'ların da Şampanya'ya girdiklerini haber aldı. Bu iki haber üzerine tcha> lükle hazırlandığı İtalya sefe- tinden vazgeçti ve hudutları- nın müdafaasına karar verdi. İlk iş olarak Dük dö Bur- bon'un başını getirene büyük bir mükâfat vadedildi; ve tu- Milli takımımız tulan birkaç şeriki cürmünden de hiyanetin bütün şekil ve tafsilâtı anlaşıldı. İmparator kuvvetleri Alman- ya ve İspanya hudutlarından mütemadiyen ilerlemekte idi- ler, Paris'te telâs ve heyecan büyüktü. Birinci Fransova, eski sürlerin harabiye yüz tu'muş oldukları cenubi kısımda si- erler ve hendekler kazdırllı. guna rağmen Paris'liler emin değildiler. Rabele: — Bu sürler böyle bir şe- hir için ne kadar âciz ve kıy- metsizdirler; bir inck - bile kuvvetli bir tos vurmakla bun- ları yıkabilecektir! Diyordu. Kral, Paris'lileri temin için: — Paris'i kaybetmektense, hayatımı kaybetmeği daha iyi buly:rum,. Şıy—'hri ıiıig;ılle biılikt)e müdafaaya yahud hep birlikte, ölmeğe davet ederim. Eğer ben harb sahasından ayrıla- rak yanınıza gelmiyorsam, bile, karımı, çocuklarımı, annemi, yer üzerinde malik olduğum en aziz leri size gönderi- yorum. Dş:'yc haber g'%ndı'n]ı. Dük Dö Burbon, bir hiz. metçi kıyafetinde ve hasta halde, tam bir ay Fransa'nın içinde dolaştı, durdu. Ancak ayın sonlarında Almanlar tara- fına gitmeğe ve asker başında mevki almağa muvaffak oldu. Fakat kral, zafer yıldızının altında doğmuş idi. Ve birinci Fransova; Dük'ten kılıcını is- tediği zaman, Burbon kin ve hiddetle: — Krala söyleyiniz ki beni kılıcımdan pişdarlık kuman- danlığını alarak dük Dalan- son'a verdiği zaman mahrum etmiştir, cevabını gönderdi. — Sila vt ——onmn — dün gitti. İzmir'li Fuad İstanbul, 24 (Hususi muha- birimizden) — Olimpiyadlara iştirak edecek milli fudbol ta- kımımız oyuncuları bugün Ber- lin'e hareket etmişler ve spor- cular tarafından uğurlanmış- lardır. Milli takım, ilk maçını - üç ağustos pazartesi günü Nor veç milli takımı ile yapacak- tır. Takımımız bu maçta galip gelirse ikinci maç, Alman milli takımı ile olacaktır. Dışbakanımız T.R. Arasa derhalbir tebrik telgrafı çekti. « —10 0 6—0 G — — İtalya'nın imzasına intizar edebiliriz. Bir Romen gazetesi, İngilte- re'nin, Fransız, Rus, Romen nazar noktasını kabul ettiğini yazıy--. Bükreş, 23 (A.LA) — Gaze- teler Montrö hakkındaki neş- riyatlarına devam Adev diyor ki: Yeni mukavele Avrupa sul- hunun umuümi menafii - bakı- mından tahlil edilecek olursa İngiltere'nin ilk defa olarak kat'i ve ameli bir şekilde teş- kilâtlı kollektif emniyete iş- tirak etmiş olduğu görülür. Titulesko'nun müdahalesi üze- rine İngiltere bu — sahada Fransız — Rus— Romen nok- tai nazarını kabul etmiştir. Bu gazete Titulesko'nun Romanya menafiinin - korun- makta olduğunu ve Türk— Romen — dostluğunun — ehem- miyeti hakkında söylediği söz- leri tebarüz ettirerek makaleyi bitirmektedir. Belgrat, 24 (AA) — Ava- la ajansı bildiriyor : Montrö konferansından An- kara'ya dönmekte olan Türki- ye Dış işleri bakanı Dr. Tev. fik Rüştü Aras ve Türk mu- rahhas heyeti bu sabah Belg- rat'tan geçmiştir. Dr. Aras durakta başbakan ve diş işleri bakanı B. Stoya- dinoviç adına dış işleri bakan muavini B. Martinetz tarafın- dan karşılanmıştır. ediyorlar. bulunan Dr. Aras,: Montrö konferansı esnasında Türkiye- ye yaptığı yardım - dolayısile Yugoslavya'ya — teşekkürlerini bildirmiş ve demiştir ki : Konferansın — muvaflakiyeti yalnız Türkiye için değil fakat bütün Balkan antantı için bir muvaflakiyet teşkil etmektedir. Türkiye'nin Montrö mukavele- namesini bu ay sonunda tas- dik etmesi muhtemeldir. Dr. Aras Pravda gazetesine aşağıdaki — beyanatta — bulun- muştur: İmzayı mütcakip — dostum Stoyadinoviç'in bana gönder- miş olduğu telgraftan dolayı bilhassa memnun oldum. Gazetecilerin; — İtalya mu- kavelenameyi imza edecek mi? sualine Dr. Aras şu cevabı vermiştir: Bu hususta birşey bilmeyo- rum, Fakat memnuniyetle bu- na intizar edelim. Dr. Aras ayrıca şunları söy: lemiştir: Sovyetler birliği mukavele- nameyi ayni günde tasdik edecektir. Ve Montrö'deki İn- giliz heyeti ise daha ilk gün den itibaren Türk noktai na- zarı ile mutabakat — halinde bulunmuştur. Sofya, 23/(A.A) — Bulgar ajansı bildiriyor: Ankara'ya dönmekte olan 'Türk murahhas heyeti başında dış işleri bakanı olduğu halde bugün saat 16,30 da Sofya- dan geçirtiştir. Bulgar başba- kanı M. Köseivanof Türk ba- kanını karşılamak üzere Dra- goman istasyonuna kadar git- miş ve orada ,Dr. Aras'ı ken- di salonlu vagonuna — davet ederek Sofya'ya kadar kendi- siyle samimi görüşmelerde bu- lunmuştur. Bu münasebetle beyanatta | Tevfik Rüşdü Aras, M. Stoyadinouv:ç Sofyada konuşmalara istas- |muştur. İki muhatap Türk-Bulgar| yon salonunda devam olun- münasebetlerinin iyi inkişafını — İngiliz kabinesinde Evvelâ Makdonald ve Saymen'un, sonra Londra, 23 (A.A) — Star gazetesinin diploması muha- biri M. Mak Donald ile M. Saymenin - bugünlerde — istifa etmelerinin muhtemel — oldu- ğunu bildirmektedir. M, Mak Donald sıhhi vaz- iyeti dolayısile vazilesini terk- edecek, M. Saymen'de başka bir vazifeye tayin olunacaktır. Fransa'da yabancılar Rama, 24 (Radyo) — Ga- zeteler, Fransa'da bulunan ya- bancı tebealar hakkındaki neş- riyata devam etmektedirler. Bu gazeteler, yalnız Marsilya- da 201 bin yabancı bulunduğu ve bunların 126 bini İtalyan olduğunu kaydediyorlar. İngiliz kralının kabulü Londra, 24 (Radyo) —Kral 8 inci Edvard, bugün İngik tere'nin Roma sefiri Dromon ile Amerika'nın eski Londra sefirini kabul eylemiştir. Dolfüsün yıldönümü Viyana, 24 (Radyo) — Dol- füsün ölümü yıldönümü müna- sebetile bugün bütün Âvus- turya'da âyinler yapılmış ve matem tutulmuştur. Baldvin'in çekilmesi bekleniyor. M. Makdonald, oğlu ve kızı Star gazetesi M. Boldvin'in bu iki zatın istifasını müteakib çekileceğini tahmin etmektedir. Buna mukabil dün akşam Vestminister koridorlarında M. Boldvin'in kralın taç giyme merasiminden — sonra - çekile- ceği ve 0 zaman kabinede vfak mikyasta tadilât yapıla- cağı söylenmekte idi. Bir kardinal ve siyaset Viyana, 24 (Radyo) — Avusturya başpapazı kardinal İmiçer bir. beyanname neşre- derek Alman - Avusturya uz laşmasını tes'it etmiştir. Vest Blak gazetesi verilen umumi affı da sulh için fay- dalı bir eser addetmektedir. 90 kişi zehirlendi Kahire, 24 (Radyo) — Ba- yat gıda maddeleri yidikle- rinden dolayı bir köyde 90 kişi zehirlenmişlerdir. Rekor Londra, 24 (Radyo) — Avam kamarası, gece yarı- sından bir saat sonraya kadar çalışmış ve sonra dağılmıştır. Kamara, bu celsede 34 saat bilâinkıta müzakerelere — de- vam eylemiştir. ZABITA: bir kere daha büyük bir mem- nuniyetle müşahede etmişlerdir. İstasyonda Dr. Aras, saray mareşalı Panof, dış işleri genel sekreter vekili Sarafov, siyasi daire direktör vekili ve proto- kol direktörü Petrov, Coma: kov matbuat direktörü elçi Balabanov 've dış işleri bakan- lığa diğer yüksek memurları taralından selâmlanmıştır. İs- tasyonda başta elçi Berker olmak üzere Türk elçi- liği memurları, Yugoslavya, Yunanistan elçileri, Çekoslo- vakya ve Romanya maslahat- güzarları, Sofya Türk-Bulgar dostluk cemiyeti mümessilleri ve gazeteciler de hazır belun- muşlardır. Ayni trenle Mon- trö'deki Bulgar heyeti de Sof- ya'ya donmüştür. 'omanya'da dış ayrıca bakan vekâleti.. Bükreş. 24 (Radyo) — Bu- gün neşredilecek bir kral ira- desi başvekil M. Tatareskoyu hariciye bakan vekili ilân ede- cek ve asıl hariciye bakanı bulunmadığı zaman bu vekil harici işlerini tedvir edecektir. Bir Kaza Manevra Esnasında oldu.. Evvelki gece Alsancak - is- tasyonunda manevra esnasında bir kaza olmuştur. Devlet de- miryolları amelesinden Habib oğlu (Mustafa, gece elinde: bir fener olduğu halde manevrayı idare ederken bindiği vagon- dan başını fazla dışarı çıkar- mış ve ilerisini görmek - iste- miştir. O sırada başı demir bir direğe çarpmış ve yere düşen amele ağır sürette ya- ralanarak hastaneye kaldırıl- mışlır. 100 Lira Nasıl çalınmış! Birinci kordonda Şehir ga- zinosu önünde Şoför Hamid oğlu Kâzım 198 numaralı oto- mobil içinde uyumakta iken 29 mumaralı otomobil şoföru Mehmed: — Burnava'ya müşteri var. Diyerek kendisini uyandırmış ve Kâzım, müşterisini Burna- va'ya götürdükten sonra aldığı iki lirayı cebine koyarken ce- binde taşıdığı yüz İiranın ça- hnmış olduğunu — görmüştür. Zabıtaca tahkikata — başlan- mıştır. Nara atmış Değirmend caddesinde sarhoş olarak ara atan Halil oğlu Eşref, zabıtaca yakalan: mıştır. Dövmüş Birinci Kordon'da Jozef kızı Jozo'nun evine giden Petro Oğlu Jan, Jozo'nun kacasını dövmek istemiş ve üzerine hücum etmiştir. Jozo kaçarken arkasından sandalye atarak ba- şından yaralamış ve kendisi tutulmuştur.