29 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

29 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Bozyaka | Çam kokün rühümü sardi. saralı öyle baygınım ki öyle Bozyaka Sanki can evinden kalbim yaralı Ölürüm kalırsam böyle Bozyaka * Elinde — neş'eler oyuncak — oluun Koynunda gönüller salıncak olsun Senin de sevgilin yapmcak olsun Dadak ver kucakla şöyle Bozyaka * Efsane yaratan akşamların da Çağıltı başlarsa ilhamlarında Gönlüme beşik bul kırkçomlarında Bana da bir nimni söyle Bozyaka Al Hadi Okan p. Murad Ger- men'i dün ebe - diyete verdik.. (Baştarafı 1 inci sahifede) kayınbiraderi Sümerbank mü- dürü Nurullah Sümer, akra- baları, dostları ve bütün Ma- nisa halkı, asker, şehir ban- dosu cenazeyi takibediyordu. Muradiye meydanlığında bii müddet tevekkuf — edilmiş, Manisa'lılar namına bir mu- allim ve İzmir valisi Fazlı Güleç birer nutuk vermişler, merhumun — meziyetlerinden bahseylemişlerdir. Cenaze, nutuklardan sonra hükümet caddesini takiben Cumuriyet meydanlığına ge- tirilmiş, burada merhumun refikası tabutun üzerine kâ- panarak ağlamış, bu hazin manzara bütün Manisa'lıları |. ağlatmıştır. Cenaze buradan bir - oto- mobile konmuş ve asker ta- rafından selâmlanarak İzmir'e hareket edilmiştir. Karşıyaka'da: Cenaze, Karşıyaka'ya saat 18,30 da getirilmiş ve iskele || meydanlığında asker ve polis müfrezeleri tarafından selâm- lanmıştır. Önde askeri muzika, bir müfreze polis bulunuyordu. Askerler cenaze otomobili- nin iki tarafından yürüyor- lardı. Cenaze - otomobilinin arkasında Vali, belediye Reisi ve merbumun kardeşleri ile akrabaları, Askeri ve mülki erkân, merhumun — dostları yürüyorlardı. Askeri muzika- nın çaldığı matem marşı ile Soğukkuyu kabristanına ka- “dar gidildi. Vali Fazlı Güleç, merhumun mezarı başında bir söylev vererek, bu kıy- metli idarecimizin hayatından muvaffakıyetlerinden, memle- — | kete ve millete olan merbu- OŞ tiyet ve sadakatinden, bil- hassa merhumun İzmir'deki vazile devresinden ve burada bıraktığı iyi intibalardan bah- — | setmiş ve sözlerini şöyle bi- | tirmiştir: | " Kiıymetli ağabey, sana hitap ediyorum. Mezarında — | rahat uyu. Milletine medyun | olduğun vazifeyi hakkile ifa | ettin. Burada bulunanların | göz yaşları bunu ispat ediyor, | İlbayın nutkundan sonra | merasime nihayet verilmiştir. | Mezara, İzmir ve Manisa — | Yilâyetleri, C. H. Partisi, İz- | mir Şarbaylığı, Manisa Şar- baylığı, civar kazalar Kay- makamlıkları ve Parti ocak- Tarı adına ondan fazla çe- I lenk konmuştür. ünün Telgraf Haberleri Hareket façist İFilistin isyanı ve yeni In- Danzig'de siyas giliz tedbiirleri. hareketidir Âsiler l;ı.-lal bayra- gını kullanıyorlar Londra, 28 ( Radyo ) — Deyli Meyl gazetesinin Madrit muhabiri, ceneral Mola'nın bü- tün kuvvyetlerini Madrit cephe- sine sevkettiğine bildirmiştir. Kraliyet taraftarları bu ordu nun irtibat tertibatını idame etmektedirler. Şimali İspan- ya'daki askeri hareket bir fa- çist hareketidir ; cumuriyet bayrağı yerine kraliyet bay- raği kullanmaktadırlar. Âsiler Katalanya'nın da bir kısmımı — ellerinde — bulundur- maktadırlar. Bask, Astüri ve Galis, Endü- lüs, Navar ve faşis eyaletleri ; âsilerin işgal ve idaresi altın- dadırlar. Âsi general Mola'nın ü , tayyare kuvvetleri de vardır. ' 'İngiltere - Mısır Gazeteler yeni an- laşmadan memnuni- yetle bahsediyorlar. Londra, 28 (Rıdyo)— Tay- mis esi Mısır - İngiliz an- hşmgıııı“ın bıhıed:rî Mısır'lılar vaziyetteki tcbcd dülü iyi ve çabuk anlamışlar ve İngiltere'ye istinat lüzumu- nu bütün şiddetile hissetmiş- lerdir. Mamafih her iki tarafın hüsnü niyeti bu uzlaşmayı te- min etmiştir. Sudan ve sair meseleler hakkında da bu uzlaşma gibi uzlaşmalar elde edilecektir. Kapitülasyonlar — meselesi şimdi mevzuu bahsedilmiyecek sadece ecnebilerin vergiye tabi olması kabul edilecektir. Demektedir. Mancester Gardyan'da di- yor ki: Mısır'lılar dürbinlik ve kiya- set göstermişlerdir. Her iki tarafın hüsnü niyeti sayesinde elde edilen netice mühimdir. Yunan kralı Yazı Korfo'da geçirecek.. Atina, 28 (Radyo) — Kral ikinci Corç Verga'ya gitmiştir. Burada Yunan istiklâlinin ilk harplerinden birisi tes'id edi- lecektir. Yunan donanması da Kalamata limanında - buluna- caktır. “Kral buradan Korfo'ya gi- decek ve yazı burada - geçi- recektir. İtalyan'nın Habeşis- tan faaliyeti Mogadisy, 28 (Radyo) — Yerli halk ve rüesadan mü- rekkeb kalabalık önünde ci- varda bir nümune çiftliği vaz'ı esas merasimi yapılmıştır. Bu merasime ceneral Santini riya- set etmiş ve İtalya hükümeti namına birçok vaidlerde bu- hunmuştur. Adis-Ababa, 28 (Radyo) — Necaşinin sabık posta nazırı dünkü ziyaretini müteakib bu- gün resmen Graçyani'ye de- halet etmiştir. Abamayam'da rüesadan bir kısmı ve 160 silâhlı Habeş'li teslim olmuştur. Araca'da dört mitralyoz ve on silâh teslim edilmiştir. Çalamora'da iltica- lar devam etmektedir. - Arap'lar bombalar attılar. Bazı tevkifat yapıldı. Vaziyet müşkil safhaya girdi. İskenderiye, 28 (Radyo) — Mısır gazeteleri, Filistin vazi- yetinin yeniden müşkil ve vahim bir safhaya girdiğinden bah- setmektedir. İngilizler, isyanı bastırmak için şiddetli tedbirler almışlar- dır. Bunlar arasında grev ve silâhsız mukavemeti tavsiye eden- beyannameleri toplatmış ve dağıtanlardan bir kısmını da tevkif etmişlerdir. Arap'lar tarafından birçok yerlere bombalar atılmıştır. Yafa tecrid vaziyettedir. Bütün yollar İngiliz müfrezelerinin muha- faza ve himayesindedir. Maverai şeriada, Umman şeyhlerinin verdikleri karar üzerine yaziyet çok müpbem bir şekil almıştır. İtalyanın ticari müzake- reler için şartları. 5 gae —— İngiltere ile müzakereler durdu. Fran- sızlarla sür'atle ilerliyor. Roma, 28 (Radyo) — Roma hükümeti, diğer devlel ticari münasebetlere girişmek için müzakere halindedir. tere ile müzakere inkıtaa uğramıştır. kere, sür'atle ilerlemektedir. Roma hükümeti, diğer devletlerle ticari münasebata girişmek için zecri tedbi Fransa ile olan mü erin tatbikinden evelki hesaplar hakkında geniş müsaade istemekte ve üç şe- kilde mütalca yürütmektedir. 1 — Zeeri tedbirler kararını tatbik etmiyen devletler. Re- ma hükümeti bunlarla normal bir şekilde kliring anlaşmalarına göre münasebate devam etmektedir, 2 — Zecri tedbirleri tatbik etmiş olan devletler. Bu devletlerle ancak peşin para mukabilinde iş yapılacaktır. 3 — Zeecri tedbirleri tatbik eden devletlerden arada mali ihtilâf olmıyan ve mali ablokaya iştirak etmiyen devletler. Bu gibi devletlere üç aylık hcsap açılacaktır. Mudurnuda ceviz ırılıgınde ya- ğgan dolu 2 kadmı öldürdü Kadın ve çocuk yaralılar var. Hayvan te- lefatı çoktur. 6 köy yarı-yarıya harab oldu Mudurun 27 (A.A) — Ayın yirmi beşinde Mudurnuya ce- viz büyüklüğünde dolu düş- müştür, Yarım saat süren do- lu yerde elli santimi bulmuş- tur. Şimdiye kadar böyle bir dolu afatı görülmemiştir. Dolu bütün mahsulâta bü- yük zararlar yermiştir. Dolu- nun en fazla zarar verdiği yer- ler Öğrencik, Albagut, Çini Sarayar, Dolica. Sürmeni köy- leridir. Bu altı köyde ekin ve İstanbul gazeteleri neşriyatı İstanbul, 28 (A.A) — Yu- nus Madi Cumuriyet gazete- sinde Balkan antantı devlet- leri arasındaki ekonomik ve kültürel münasebetlerden bah- sederek bu devletlerin yalnız manda ekonomik ve kültürel sahalarda da tam bir birlik yapmalarının gerek olduğunu, fakat bu isteğin öyle kolay- lıkla yapılamıyacağını ve ameli sahada tahakkuk ettirilebilmesi | için çok mesai sarfına ihtiyaç oldağunu söyleyerek bu işte de elbirliği yapılmasını arzu ediyor. Tan gazetesi, (İngiliz siya- seti) başlıklı yazısında İngil- tere'nin Avrupa işlerinde ta- | | Sibirya ekspresi kibedeceği siyasetin iki düş- man grup teşekkülüne mâni olmak olduğunu fakat — İngil- tere'nin bu siyasette muvaf- fakiyetinin şüpheli - bulundu- ğunu, muvaffakiaetsizlik tak- dirinde de kuvyetli bulunmak ve dostluktan — elini çekmek lâzımgeldiğini yazıyor. siyail sahada değil, “ayni xe- | re'den bildiriliyor: hububat kalmamıştır. Fırtınadan ağaçlar devrilmiş yemişler mahvolmuştur. Albagut köyünde iki kadın ölmüş, davar ve sığır hayva- natı da oldukça zayiat ver- miştir. Köyde ziraat aletleri seller arasında kalmıştır. Selden köy evleri ve ambarlar oldukça harap olmuş, birçok kadın ve ço- cuklar başlarından - yaralan- mıştır. Bir heyet mahallinde hasar ve zaran tesbit edecektir. Ara- dan yirmi dört saat geçtiği halde köylerde hâlâ dolu yı- gınları görülmektedir. Kanada'lılar döndü Brüksel, 28 (Radyo) — İp- Kanada'lı general — Ros'un — idaresinde 3600 Kanada'lı harb sahasını ziyarel elmiştir. Bu münase- betle birçok nümayişler — ya- pilmiştir. Havr, 28 (Radyo) — Ka: nada'lı sabık müahariplerden | 2800 Kanada'lı İskanya ve Otonya vapur-arına binerek Londra tarikile Kanada'ya ha: rekel etmiştir. Yoldan çıktı.. Şanghay, 28 (H.R) — Har- bin şeh.inden - bildirildiğine göre Sibirya ekspresi yoldan çıkmış, müteaddit — vagonlar dereye uçmuştur. Ölenlerin adedi malüm değilse de çok olmasından endişe ediliyor. bulunan araba ve | soygımculuk Dımıq 28 [A A) — Meç- hul bazı eşhas dün gece milli Alman muhalefet — partisinin | bürolarına girmiş, bütün mo- bilyaları — kaldırmış, bunları sokakta bekliyen bir kamyona yerleştirmiş ve nihayet bir semti meçhule kaçmışlardır. Bu esnada sokaktan geç- mekte olan bir polis memuru geceleyin yapılan bu - garip taşınma ameliyesi hakkında bu işi yapanlara bir sual tev- cih —etmişse de bunlar bu taşınmanın parti genel idare heyetinin emrile olduğunu bil- dirmişlerdir. Halbuki hakikat halde bu taşınmanın Alman muhalefet partisine karşı yapılmış bir soygunculuk - olduğu bilâhare anlaşılmıştır. Fransa'da Grev ———0 0 —— - |Âyan ve meb'u- san meclislerinde faaliyet çok arttı.. Paris, 28 (Radyo) — Par- lâmetonun tatili yaklaşmış ol- | duğundan âyan ve meb'usan meclislerinde fazla bir faaliyet göze çarpmaktadır. Meclis öğ- | leden sonra toplanmıştır. Bu toplantida mali lâyihayı tetkik edecektir. Bu proje 200 mil- yon franklık bir ktendinin sa- nayi ve müessesat hesabına âçilmanıni temin edecöktir; Harbiye encümeni — toplan- | mış ve .sîiâh fabrikalarının hü- mes'elesini M. Daladiye | bu mes'ele üzerine izahat ve- recektir. kümetleştirilmesi tetkik etmiştir. Paris meb'uslarından M. Su- |ı>c, bir takrır nrerzk grev- nıhayu Vrrıımcdığxne nazarı dikkati celbetmiştir. 28 (Radyo) — Pazar | günü Jan Jores'in katli senei D Paris, | tır. Bu merasime hükümet er- | kânı, solcenah partileri iştirak | edecektir. Pâris, 28 (Radyo) — Sen Eovaz'daki zirai grev nihayet bulmuş gibidir. Yeni grevler de olmamıştır. Yalnız Bordo'da 300 grevci nümayişler yapmıştır. Hükü- met aldığı tedbirlerle hâdise çıkmasına meydan — verilme- miştir. İnşaat amelesi grevi devam etmektedir. lesko'ya hiddetleri Roma, 28 (Radyo) — Ce- nevre'de İtalyan gazetecileri- | nin Skandalı münasebetile ha- riciye bakanı M. Titülesko'nun kullandığı lisan hasebile İtal- ya hükümeti Romanya'dan petrol satınalmaklar vazgeç- mistir. Dılaha mes'eleyi bir izzeti nelis mes'elesi yapıııışlır Viyana'da te tevkıfat Viyana, 28 (Radyo) — Alman geyyahının İnsburg'a gelmesi yüzünden Hitler le- hinde nümayişler yapılmıştır. Nazi taraltarlarından 34 kişi tevkif edilmiştir. İtalyan'ların Titü- | Küçük Hnberler | — A Jan Jores pulu Paris, 28 (Radyo) — 3( Temmuzdan itibaren Jan Ja res'in meclisi meb'usanda nu tuk irad ederken alınmış res mini havi olan iki nevi puli ostalara verilecektir. rngll!ere—llulyı: Londra 28 (Radyo) — Tay: mis 've Morning Post gazete leri; İtalya ile yeniden başla mış olan ticaret müzakereleri: nin inkita ettiğini haber ver: mektedirler. - Fransız - İtalyan ticaret müzakereleri devam et- mektedir. Bir mülâkat Roma, 28 (Radyo) — Kont Ciyano Fransa'nın Roma se- firi ile dün uzun bir mülâkat yapmıştır. Habsburg'lar Viyana 28 (Radyo) — Habs- burg hanedanına aid emlâkin yakında iade edileceği kuv- vetle söyleniyor. Fransız dış işleri bakanı Paris, 28 (Radyo) — Say- lavlar kurulu koridorlarında öğrenildiğine göre dışbakan Delbos, Perşembe günü Dan- ziğ ve İspanya mes'eleleri hak- kında beyanatta bulunacaktır. Varşava'nın nüfusu Varşova, 28 (AA ) — 1 Haziranda yapılan umumi sa- yımın verdiği neticelere göre Varşova'nın nüfusu 1,229,085 kişidir. İrtifa uçuşu Moskova, 28 (A.A) — 26 Temmuzda tayyareci Mihail Aleksiyef bin kilo eşya yüklü bir tayyare ile Moskova'dan hareket etmiş ve 12 kilometre | 125 metre yükseğe çıkmıştır. M. Baldvin Tatil yapmıyacak Londra, 28 (H.R.)— Öğre- nildiğine göre Başbakan M. Baldvin tatil müddetini Eks- leben'de geçirmekten sarfı na- zar etmiştir. Bunun sebebi yakında başlıyacak beynelmi- lel müzakereler ve en başta | beşler konferausının toplantı- | devriyesi merasimi yapılacak- | sıdır. r. , İtalyan'lar ŞÜŞÜ Şimdi de : ç Diyorlar ki.. İngiltere, Habeşis- tan'ın İtalya'ya il- hakını tanımalıdır. —Başı | inci sahifede— Deyli Telgraf gazetesi de: Fevkalâde tedbirlerin kaldırıl- maş olduğgu sarada, İngiltere'nin Almanya gibi - Adis-Ababa sefaret: hanesini lâğvetmesi ve Adis-Ababa: da bulunan Hind askerlerini çek. mesi lânmmder. Demektedir. Roma 28 Çitadyo) — Popolodi Roma, M. Eden'in nutkumun csa- samı Lokarno ve Akdeniz uzlaşınası mes'elerinin teşkil ettiğini yazmak- tadır. Bu gazete diyor ki: Lokarno — konferansı İtalya ve Almanyanın iştiraki olmadan bir netice veremez. Bunü — alâkadar devletler , anladıkları —için — İtalya ile “Almanya'yı da davete karar vermişlerdir. M. Fden'in İtalya tübik edilev fevkalâde tedbirleri kaldırması mucibi —- meawnwmniyettir, Şimdi, Mabeşistan'ın İtalya'ya ilha- kr menelesinin balli lüzandır. aleyhine