29 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

29 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Siyaset.. Aşk Kuşların Çimdikler ,Edebi, Tarihi, macera romanı muzıplığı. 81 EENE| Dünkü nüshamızda bizim — Nerede oturuyor? — Yanınızda başka kim lk"île "";__l nı'-:f !f"h.h”b'hh — Madam Kora Pearl'ın | vardı? Bir kadın mı? KEOA LA NNN Di aa yanındadır! SW 'Eveli yapmak istememiş, yılnıılyıı- Polis müdürü, bundan üç Mareşal: zel parçalar halinde, espirler sene evvel, Kraliyat taraftar- | larının tevkifi sırasında bu İn- «giliz kadının isminin bu işe karıştığını derhatır. etti. Ve kâtibine, yüzbaşının verdiği bu malâmatı iyi kaydetmesini emretti. Mareşal Rondon: — Bence, vilâyetlerden yeni gelmiş olan bu genç kızın Prusya veya İtalya hesabına çalışan bir casusun vasıtası olduğuna ben ihtimal veremi- yorum. Çünki Paris'e gelmesi çok yenidir. Bu kadar az bir müddet içinde bu kadar hu- susi bir iş üzerinde anlaşmak mümkün olamaz! Dedi. Hanri, Lüsi'nin — sözlerini aklına getirerek: — Bu gibi kızların, nazarı dikkati celbetmedikleri — için casus'luk işlerinde kullanılma- ları çok muhtemeldir! Dedi. Mareşal, gayri ihtiyari bir hareket yaptı, mareşalın bu hareketle buna ihtimal verme- diğini anlatmak - istediği aşi- kârdı. Polis Müdürü: — Dün gece, saat kaçta uyudunuz?, Diye sordu. — Saat ona doğru! — Bu sırada yanınızda sade bu Pibulet mi vardı?. Henri bu sual karşısında biraz durdu; tereddüt etti. Doğruyu söylemek, Lüsiyi'de bu işe karıştırmak olacaktı; bu sebeble bu kadınla evlen- mek müsaadesini almak güç- leşecektil Aksini — söylemek, doğrudan doğruya yalancılık demekti! Yalancılığı ise vic- danına bir türlü kabul ettire- miyordu! Mareşal, yaverinin vicdanın- daki mücadeleyi hemen his setti ve: — Görüyorum ki bu kadımı bu işlere karıştırmak istemi- yorsunuz. Fakat bu mühim meselenin tenevvürü ve dos- yanın düşmanlar elinden kur- tarılması için sizden bütün teferrüatı öğrenmek isteriz. Bu kat'i surette |lâzımdır! - Polis müdürünün sualine cevap veri- .niz, hem de doğrusunu söyle- mek şartile! Dedi. Mareşalın bu sözleri, Han- ri'nin doğruyu — söylemesine yardım etti: — Vardı, dedi. Yalnız de- ğgildim Müsyü Lö Direktör! Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumt neşriyat ve yanı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet İdarehanesi: " İzmir İkinci Beyler sokağı ('. Halk - parti ııııu içinde Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 - Posta katusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, &ç aylığı 500 kuruştar Yabancı memleketler için senelik abone ücreti 27 liradır Her yerde 5 kuruştur u geçmiş Ml:ılıı 25 kuruştur. ANADOLU MATBAASINDA — BASILMIŞTIR D — Her halde sizi düelloya | icbar eden kadın, değil mi? 1 Diye sordu. Hanri, mareşalın bu sualini bir baş işareti ile tasdik etti. — Adı nedir? — Bunu söylemek mümkün değildir! Hanri'nin bu sözleri üzerine salonda derin bir süküt husu- le geldi. Mareşal ve polis müdürü birbirlerine elem ve ıstırabla bakıştılar. Polis müdürü: Fakat, dedi, bu hare- ketle kendinizi düşürdüğünüz feci vaziyeti bilmiyorsunuz?. Polis müdürü, sizi memleke- tin emniyet ve siyaseti hak- kında mühim bir mesele üze- rinde istintak etmektedir. Bu- nun için bu cürmün ikandan evel, izahı sırasında ve sonra gecen bütün hâdiseleri öğren- mek hakkımdır. Her şeyi olduğu gibi bana bildirmek mecburiyetindesiniz! M. Pictri esasen Hanri'nin bu vaziyetini çok şüpheli gör- miye başlamıştı. Mamafih: — Burada biz-bizeyiz. Eğer bu kadının bu cürümde alâ- kası olmadığı tahakkuk ederse, isminin hiç bir kimse tarafın- dan öğrenilmiyeceğini size na- musum Üzerine temin ederim! Bu kadının kim olduğunu öğ- renmek, onun malümatından- da istifade etmek kat'i surette lâzımdır! Bu kadın evinizden ne za- man çıktı, bilhassa en mühim nokta budur! Dedi. — Müsyü Lö Direktör; bu hususta sabahleyin ben her tahkikatı yaptım. Kendisini gördüm, ciddi surette istintak ettim. Bu kadının hiç bir şe den haberi olmadığı mubıi kaktır. Size de bir malümat veremiyeceği aşikârdır. — Olabilir! Fakat bizim de bir defa kendisini istintak. et- memiz lâzımdır. Bununla bera- ber, nezdinizde bulunan kadı- nın hüviyet ve ikametgâhını, nelerle meşgul olduğunu çok çabuk meydana çıkaracak va- sıtalarımın mevcut olduğunu da unutmayınız! Bizi bu - suüretle vakit kaybetmiye icbar etme- melisiniz.. —Sonu var— Üzüm satışları: Ç Alıcı KSK 5. 44 Ş. Remzi 12 Alyoti bira. 10 50 10 8 S. Emin YS 5 Vitel ' 875 69 521298 S21367 Zahire satışları: Ç. Alıcı Ki a İ 100 Buğday 625 625 409 Bakla 425 425 20 Kumdarı 4875 4875 186 B.pamuk — 41 44 Bu akşam Başdurakta Sıh- hat, Karataşta Santo, Tilki- likte Yeni İzmir, İrgatpaza- rında Asrt ve Güzelyerde Alfi- yet eczaneleri açıktır. 975 10 50| yaratmış ve sonuna bir hâdi- senin naklini ilâve etmiş. Ha- dise şu: Murad Çınar ve arkadaşları Hisar camii civarında oturur- larken, bir kuş muziplik ya- parak, dalların arasından; ba- ğırsağının — muhteviyatını salı- vermiş ve bu nesne, tesadüf bu ya, bizim Murad Çınarın başına düşmüş, O da: — Kâşki -demiiş- başımıza hep böyle kuşlar becerselerdi. Murad hakikaten zarifane söylemiş. Bu hâdise bana eski İzmir edebiyatçılarının ta- nıdıkları şair Ermenakli'yi ha- tırlattı. Ermenakli'nin başı, sinek kaydı değil de, deve kaydı cinsinden denecek şekilde kel ve tek kıldan mahrum imiş.. Bir gün, Evliya zade Re- fik'in babası, diğer bazı ta- nınmış simalar, günün şairleri, gene Hisar camii ağaçlığının altında — oturuyorlarmış. Ha- vada uçan bir kuş, her na- sılsa yukarıdan yestehlemiş ve bu pis madde, şap deyip Er- menakli'nin başına düşmüş.. Etrafındakiler bunu görünce hafifçe gülümsemişler. Erme- nakli, karşısındakilerin, sarı- ğim çıkarınca kel başına sıri- tacaklarını ve eğleneceklerini anlamış. Tam o sırada içle- rinden biri ; — Hocam - demiş - kuşun yaptığı şu — münasebetsizliği gördün mü? Merhum şair, tam bir piş- kinlikle mukabeleden başka çare bulamamış ve sarığını çıkararak ciddi bir tavırla; — Neden münasebetsizlik etsin -demiş- böyle başa, ben de olsam pislerim! Ve bu cevapla diğerlerini susturmuş. — Dostum — Murad müsterih olsun, Hisar camii ağaçlıklarının altında — böyle münasebetsizliklerin daha bir çok çeşidleri gelip geçmiştir. Başımıza hayat ve dostlarımız pislemesinler de varsın kuşlar pislesinler, zararı yoktur, yı- karsın, geçer gider. * .. Daha geçen gün bizim av- hda, parti kâtibi Asım'ın ge- tirdiği kafeslerde kanaryaların ötüşünü dinliyordum. İçlerin- den biri o kadar güzel ötü- yordu ki, ağzımı açarak hay- ran hayran, kafesin altına ka- dar yaklaştım. Tam bu sırada, salıverme- sin mi? Bereket; derhal sıç- radım ve kendi kendime güldüm : Gülü seven, dikenini de ,düşünmek gerektir. Hisar camiinin eski İzmir'i hatırlatan gölgeliklerinde yan gelebilmek için kuşlarının ma- rifetlerine de kafayı hazırla- mık lâzımdır. Çimdik fî!öbetçı eczaneler lz H“l”f İdam edildi... Asmara, 28(H.R.)—Gondra tezgâhlarında- yapılan taarruza iştirak eden iki Habeş'li, dün idam edilmiştir. YEL[İON 'l’lîı.SıZl.E Ispanya da feci sahneler geçtiği an eeve laşılıyor. 'Barselon'da 3 günde 37 0 ölü, 1000 yaralı var. İs- panya'nın her tarafında muharebeler devamdadır. Sen Lazar, 28 ( H.R ) — Meksik adındaki vapurla bu- | raya gelmiş olan mülteciler Koropya ve Attori eyaletlerin- de mütemadiyen birtakım feci sahnelerin devam etmekte ol- duğunu söylemişlerdir. Havas Ajansının Lizbon — muhabiri İspanya ile Portekiz arasında münakalâtın inde edilmiş ol- duğunu bildirmiştir. Hükümet kuvvetlerile âsi kuvvetler, ken- | di işgalleri altındaki yerlerde | asayişin normal şekilde olduğu nu iddia etmektedirler. İspanya'daki Amerikan bü- yük elçisi bir Amerikan gam botuna binmiş ve şimal ” sahi- lindeki bütün Amerikan kon- soloshanelerini teftişe hareket etmiştir. Madrid, 28 (H. R.) — Âsi- lerin kumandanlarından gene- ral Mola'nın kuüvvetleri pay- tahtın su ihtiyacını temin eden su depolarını ellerinde bulun- durmaktadırlar. Barselon'dan bildirildiğine göre Miralay San- dino kuvvetleri birçok sevkul ceyş yerleri zabtetmişlerdir. Saragoza üzerine yürümekte- dirler. Barselon, 28 (H. R.) — Bar- selon'da üç günde ölenlerin sayısı 370 tir. Bundan başka | 1000 kadar yaralı vardır. Tec- | rübesiz Şoförler tarafından da | birçok telefata sebebiyet ve- rilmiştir. Stander'de hükümet kuvvet- leri Oviyedo'ya doğru ilerile- mekte olup bu şehre hâkim mevzileri işgal etmişlerdir. Valadolit garnizonu kuman- danı general Molarido âsileri tarafına geçmekten imtina et- tiğinden âsiler kendisine kur- şun atmışlardır. “General üç yerinden yaralanmıştır. Hendeya'da hükümet kış- lalarını işgal eden âsilere şid- detli bombardıman açılmış ve âsilere teslim olmuşlardır. Dün sabahsşiddetli top düellosu olmuşlur. Bir faşist kolu Sevil şehri üzerine dağru yürümektedir. Madrid, 28 (Radyo) — Sen Sebastien'de vaziyet çok na- ziktir. Bütün evlerin kapıları sivil muhafızlar tarafından tu- tulmuştur. Paris, 28 (H.R) — Bitaraf müşahitler, bu sabahki beya- natlarında İspanya ihtilâlinin nasıl neticeleneceği hakkında tahminlerde bulunmaktan içti- nap etmişlerdir. Simdiki hal- de her iki taraf ta kati neti- ceyi almak için hazırlıkla meş- gül bulunmaktadırlar. — İspan- ya'da şimdi devam eden harp- ler, ufak tefek müsademeler- den ibaret addediliyor. Madrid, 28 (Radyo) — Dün isyan eden Almira kruvazörü âsilere iltihak etmiştir. Berlin, 28 (Radyo) — Bu- giinıbiı kruvazör ve iki muh- rip İspanya sularına hareket etmiştir. Bunlarla, İspanya, su- O ehi larındaki Alman deniz kuvvet- leri beşe baliğ olacaktır. Mevsuk — membadan alınan haberlere göre, hükümet Gua- darama dağlarında âsilere ya- lip geldiğini ilân etmiştir. Fa- kat bazı haberlere göre harb henüz devam etmektedir. Harb vakıa hükümet kıtaları — tara- fından kazanılmıştır; âsiler mü- hükümet ise, imdat vermek- ten âcizdir. Bunun için bu harb nihayet en fazla muka- vemet meselesi olmuştur. San Sebastiyen'den gelen yeni haberlerde İron'da harb yeniden başlamıştır. — Âsiler kaybettikleri yerleri istirdat için büyük bir şiddetle hücum etmektedirler. Âsiler de*Alineo'da bir za- fer kazanmışlardır. Bu müsa- hükümet kıt' alarından 300 kişi Belgrad, 28 (Radyo) - Olim- | piyad meş'alesi Bulgar — toprak- larından geçtik- ten sonra bu- gün Belgrad'a getirilmiştir. Bu münasebetle şe- hir baştan başa donatılmış - ve birçok spor te- zahüratı yapıl- miş, küçük kral da bu tezahü- rala iştifak et- miştir. Meş'ale bu akşam Macaris- tan hududlarına varacaktır. Berlin, 28 (Radyo) — Beş binden fazla sporcu ve atlet olimpiyatta yer- leşmiş ve an tremanlara başlamışlardır. Berlin, 28 (Radyo)— Olim- piyad oyunlarının küşad gü- nüne bir hafta kalmıştır. Yüz | binlerce ziyaretçi şimdiden Almanya'ya gelmiş bulunmak- tadır. Berlin halkı, bu münasebet- le Almanya'ya dört milyon ziyaretçinin geleceğini tahmin etmektedir. Almanya hükü- meti, ziyaretçiler için yüzlerce tercüman hazırlamıştır. Her tarafta büyük bir faa- liyet vardır. Oteller, pansi- yonlar dır. fazla seyirci alacak kadar ge- tiştirler. Bundan başka yüzme stadının tribünleri 20,000 ki- temadiyen imdat almaktadırlar; demede âsilerden 60 kişi ve | şimdiden — dolmuştur. | Olimpiyad sahası 131 hektar- | Tribunlar. 100,000 den | maktul düşmüştür. Cebelüttarik, 28 (Radyo)— Elcezire'den Malâka'ya yeni âsi kuvvetler sevkedilmektedir. General Franko İspanyol Fa- sından büyük tayyarelerle im- dat sevketmektedir. Malaga'da âsilerle hükümet kıtaları arasında bir müsade- me olmuştur. Fakat netice he- nüz tavazzuh etmiş değildir. Burada hükümete sadık harp Bunlar âsileri emrini almış- sefineleri vardır. bombardıman lardır. Hükümet kıtaları önünde bulunan ateşlemişlerdir. Paris, 28 (Radyo) — Mad- den gelen haberlere göre hü- kümet kuvvetlerinin vazıyeti heryerde fenaşlaşmıştır. Hava yolile nakledilen yüzlerce âsi Albeşira dekreye inerek bu- sını zaptetmişlerdir. âsilerin ormanları Almanya’da 4 milyon seyirci bekleniyor. Meş'ale Belgrad'a getirildi. Ber- lin'de büyük İıazırlıklar var. ÖŞ 5 ıxıuhsru)ııı * nnxun HKÜ DAT Olimpiyad meş'alesinin geçeceği yol şiliktir. Diğer küçük stadlar da yekün olarak 100,000 se- yirci istiabına müsaiddir. Olimpiyad sahasında vücu- da getirilen büyük çan kulesi 76 metre yüksekliktedir. Bü- tün saha 1,3000,000 metre murabbardır. 24 tramvay ve 6 şimendüfer hattı mütema- diyen ziyaretçileri sahaya ta- şıyacaklır. Yunan ihti- yat zabitleri... Atina, 28 (Radyo) —Ağustos ayında tayyare ihtiyat zabit- lerinin birinci kısmı talime davet edilecektir. Bunlardan sonra diğer iki sımf tayyare ihtiyat zabitleri de davet edi- leceklerdir.