30 Temmuz 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

30 Temmuz 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

5 — heyecan ve zevkinde çürüyen, | Çeşit çeşit düşünüşlerin, çeşit çeşit | DÜŞÜNDÜKLERİM Sütunlarda Önümde yığınlarla gazete demeti, masanın sol tarafında kitaplar var, — Çekmecelerde mektablar, makaleler ve tetkik için gönderilmiş romanlar, — tarihi tefrikalar duruyor. Arka tarafımda dıvar boşluğunda, kiminin ömrü kısa bir zamanın kiminin de ağır ve — ifadeli yürüyüşleri daha çok yıllar uzayacak mecmualar var. Şöyle kendime geldim ve bunların heyeti umumiyesini düşündüm. Büyük bir âlemin içinde yaşıyordum. Evet, bu bir âlemdi elbet! üslüplara takılmış insanların, ayrı ayrı davalara inanmış veya hiç inanmadan sadece sehife doldurmuş olanların, insan zevkini ve insan ruhunun iptidal temayüllerini istismar etmeğe kalkanların. Roman diye san'atı kepaze edenlerin, Tarihi tefrika diye tarihi öldürenlerin, Veya bir damla su içinde büyük ve engin bir denizin bütün — varlı: Banı yaşatabilenlerin, Şöhretsiz ve mütevazi fakat ağır kıratla münevverlerin yaşadıkları — âlem.. Büyük bir yer değil, bir masanın üstü, birkaç çekmece, bir dıvar çinde kurulmuş âlem.. avaş onu muhayyelemin içine aldım. Büyülttüm, genişlettim, ayırdım. Ve nihayet gördüm ki, içimle yaşadır #killendirdim, yerlerini — gömiz ölemin tpkısı, ti kendisidir! — Hüdiseyi — kulaklarından — gözünü, ağzımı, burnunu, öksürüktü. Bir gazeleyi karıştırdım, Sütunlarına — baktım. Ne kadar çok insan — konüşüyordü, Hepsi de başka kafaların, başka rulların ” kaynaklarından Üa pehsiş. Kimi soğuk bir yaz şerbeti inşirahı veriyor. Kimi haşlanımış, ekşi bir su gibi.. Kimi tortulu ve bulanık.. Bir diğer eseri karıştırdım, Yazıcı bir cemiyet hâdisesine girmiş. yakalıyarak —sırt üstü y re yatırmış, yüzünü, hattâ ba; kılların dibini tetkik ediyor ye gösteriyor. Ben de o bâdiseyi görüyor gibi idim. Demek ki, yaşadı- 4 Şamiz ve hakiki alcmimizin bir parçası ile karşı karşıya gelmiştim. d Sonra, zavallı bir şülrin yazısını okudum. Güldüm: y — Hasta <dedim. ayni zamanda aptal ve buna ilâveten acınacak bir cahil! O da bu âlemin içinde kuru ve çatlak bir ses, hayır nezleli bir Elime Nedim'in divanı geçti. Birkaç parça okudum. Tarihin dıvar. — darından atılarak tü Lale devrine kadar gittim ve Sultan Deli İbrahim'le — beraber, Sadabade vardı! Bu yedi kutublu delinin, kaplumbağa üstüne Omum dikerek eğlendiğini ve Nedim'in bir erkek çocuğa derin derin — baktığını - gördüm. — Âlemdi, bu da tarihe gömülmüş bir âlemdi! — Sütunların nihayetsiz — ifadesine, satırların - koraltılarma — gömülmüş — bir âlem ki, tıpkı yaşanmış, yaşanan ve yaşanacak zamanların - bütün hüdise ve hareketlerini kucağına almış ta önümde diz çökmüş. Ve ben, üntika meraklısnı bir insan gibi bu sütünlara bakıyorum. Orkhan Rahmi Gökçe Olimpiyad meş'ale si Viyana yolunda. tletler Berlin'de toplanıyorlar. İtalyan atletleri Berlin'e vardılar. — Berlin, 29 (Radyo)— Olim- piyada iştirak edecek atletle- — rin son grupları da gelmek: hdıı Bugün Malta ve İsviç- yr mensup iki grup gel- tir. Bu akşam 207 atletten nürekkep Fransız grubu bek- nektedir. Peşte, 29 (Radyo) — Dün saat 18 de olimpik meş'alesi ön Yugoslav atletinden ilk A atletine teslim edilmiş 20,5 te Peşte'ye vasıl ol- olmuş ve Alman'lar tarafından karşılanmışlardır. Akşam İtalyan'lara bir ziya- fet verilmiştir. Bükreş, 29 (Radyo) — Ro- manya sporcuları bugün mi- ralay Dombroyski'nin - riyase- tinde Berlin'e hareket etmiştir. Paris, 29 (Radyo) — Ber- lin Olimpiyatına- iştirak ede- cek sporculardan bir grup bu gün Berlin'e hareket etmiştir. Dançing tahkim edilecek. Londra, 29 (Radyo)— Dan- çing serbest şehri Nazi par- tisi ve hükümet, şehrin ve li- | manın tahkimine karar ver- miştir. Fransa'da yeni fırtınalar Paris, 29 (Radyo)— Büyük bir fırtına Fransa'nın yarıdan fazlasında hüküm sürmekte- dir. Yağmurlar yüzünden Sen nehrinin taşacağı tahmin edil- mektedir. dür. “Bu münasebetle Buda-Peş: spor şenlikleri - Saat 22 de meş'ale garba ve Avusturya hudutlarına doğ- rü hareket etmiştir. — Viyana, 29 (Radyo)—Olim- | pik meş'alesi bugün Macarlar tarafından saat 14,30 da Avus- | a atletlerine teslim edil- ve bu akşam saat 19 da Viyana'da beklenmektedir. Bcrlııı, 29 (Radyo ) — İki İtnlyın atleti Berlin'e vasıl ı 8 Ağustos cumartesi akşamı Şehir Gazinosunda Göztepe Spor Kulübü - Senelik Gardenpartisi Ç Fevkalâde o!arak yapılacaktır. Gccen sene Güzelyalı'da vcnlen bu gardenparti çok bü- ; bir rağbet ve memnuniyet kazanmış idi. Bu seneki ha- tarlıklarda azami fedakârlıklar gösterilmiştir. Muvaffakıyet daha büyük olacaktır. -| vatan haini Çerkes Etem ile | Ğünün İeig raf Almanya, Çekoslovakya- ya anlaşma teklif etti. .—— — İngiltere'den de müstemlekât istedi. Cevap veril- miyecek, fakat toprak verilecektir! Paris 29 (Radyo) — Övr gazetesinin Londra'dan öğren- diğine göre, İngiltere müstem- lekât nazıri Horsbi Bore, Al- manya'ya Amerika'daki muh- telif müstemlikelerden bir par: ça ayrılması hakkındaki - gizli bir plân hazırlamaktadır. Londra'da bu şekilde bir plân tanzim edilirken, Alman- ya da İngiltere hükümetine bir nota vererek müstemlekâtı arazisinin yeniden tevzüni is- temiştir. Bu notanın cevabsız kalacağı sanılmaktadır. Londra, 29 (Radyo)— Mor- ning Post gazetesi, Almanya- nin Çekoslovakya'ya on se- nelik bir ademi tecavüz mi- sakı akdini teklif edeceğini yazmaktadır. Berlin, 29 (Radyo) — Al- manya'nın, iki sene için Çe- koslovakya'ya bir anlaşma tek- ı lif ettiği haber verilmektedir. | Yapılan teklife göre, Alman- [ı ya, Çekoslovaya'yanın, federal haline gelmesini ve derhal Rusya ile olan anlaşmalarını | hükümden iskat etmesini iste- mektedir. Bu haber, Avrupa siyasal mahafilinde derin akısler yap' mıştır. —— ——— IŞ a.. e ÇA — İngiltere İki büyük zırhlı yaptırıyor. Londra, 29 (Radyo) — Do- nanma birinci Lordu Sir Sa- muel Hoar, İngiltere'nin inşa etmek üzere bulunduğu iki büyük zırhlının, gelecek sene ikinci kânuna bırakıldığını beyan eylemiştir. Çok yerinde Gebermelidirler ! İstanbul, 29 ( Hususi ) — Halep'te çıkan bir gazete, | kardeşi Reşide intihar etme- lerini tavsiye eylemekiedir. Mudurnu'daki Zarar ve ziyan.. Mudurnu, 29 (A.A) — Altı köy mahsulünü tamamen ve beş köyünkünü de kısmen tah- rip eden dolu birçok yolları da bozmuştur. Bu yüzden Bolu- Mudurnu posta otomobili ge- lememiş, posta hayvanlarla ta- şınmıştır. Fransa'da faşist cemiyetleri.. | Paris, 29 (A.A) — Feshe- dilen faşist cemiyetlerinin tek- rar teşekkül etmekte oldukla- rına dair vukubulan — ihbarlar üzerine birçok taharriyat yapıl- mış ve bu meyanda Sovyet aleyh- tarları komitesi merkezinde araştırmalarda bulunulmuştur. Polis bir takım vesikalar ele geçirmiş ve bunları adli- yeye tevdi etmiştir. Italya - Habe- şistan Ras Kassa'nın oğlu da Yakalananlar Arasında mı? Adis-Ababa, 29 (Radyo) — Yapılan temizleme ameliyatı üzerine meydana çıkarılan Ha- beş rüesası arasında Ras Kas- sa'nın oğlu da vardır. Bunlar şiddetli bir müsademe netice- sinde meydana çıkarılmıştır. Bu müsademelerde yedi çete dağıtılmış ve Habeş âsileri 1000 maktul birakarak kaç- mışlardır. Yerli halk ta bu temizleme ameliyatına yardım etmiştir. Eskişehir valisi istifa etti.. İstanbul, 29 (Hususi muha- birimizden) — Eskişehir va- lisi Talât, istifa etmiştir. | kişaflarına taalluk Akdeniz Emniyeti.. İstanbul gazeteleri bu hususta neler söylüyorlar? İstanbul, 29 (A.A) — Yu- nus Nadi Cumuriyette, İngilir dış bakanı Eden'in son nut- kunda, Akdeniz-de emniyet tedbirlerinin lüzumsuz — oldu- ğuna dair beyanatının manâsı, İngiltere'nin şimdi Lokarno | devletlerini bir araya - topla- mak gaygüsü - ile İtalya'yı bu toplantıya iştirake — teşvik et- mek olduğunu — söyliyor ve Akdeniz emniyeti mes'elesinde ısrar ederek diyor ki: “Akdeniz emniyeti diye, müstakil ve mühim başlı ba- şına bir mes'ele vardır. Onu, heybeti ile göz önüne almak cesaretini göstermelidir. (Tan) gazetesi baş yazısın- da, Eden'in son nutkundan ve bu nutkunun emniyet ve Türk—İngiliz dostluğunun in- eden kis- mından bahs ile şunları ya- zıyor: *Eğer boğazlar anlaşması iki memleket arasında sıkı ve samimi bir yakinlik husule getirmek gibi bir netice ver- miş ise, bunu her iki taraf hesabınada, dünya sulhu ve emniyeti hesabına da memnu- niyete değer bir netice ad- detmek - icabeder... Denizli ve Kastamonide El sanayii teşkilât- landırılacak.. Ahkara, 29 (Hususi muha- birimizden) — Denizli ve Kas- tamoni'de el sanayiinin teşki- lâtlandırılması karararlaştırıl- mıştır. Denizli'de, bir pamuklu bez boya ve terbiye fabrikası ku- rulacaktır. İrak İsyanı Bastırıldı... Bağdad, 29 (Radyo)—İrak'ta Başgösteren isyan, tamamen bastırılmıştır. İsyan mıntaka- sında âsayiş ve intizam iade edilmiştir. Bu sebeple bir ira- dei krali, örfi idareyi kaldır: mıştır. İsyan mürettiplerinden idama manküm olanların ce- zası; müebbet küreğe çevril- miştir. Vekiller heyeti toplandı Ankara, 29 (AA) — İcra vekilleri heyeti bugün Başve- kil İsmet İnönü'nün reisliği altında toplanarak — muhtelif işler -üzerinde görüşmelerde bulunmuş ve bu işlere ait ka- rarlar vermiştir. Dil kurultayına Japon ve Sovyet âlimleri gelecek İstanbul, 29 (Hususi muha- birimizden) — Üçüncü dil kurultayına, Sovyet ve Japon âlimleri de iştirak edecek- lerdir. Uşak'ta Ortamekteb jihtiyacı vardır.. Uşak, 29 (ALA) — Bu yıl ilçemiz ilk okullarına — 4004 talebe devam etmiş ve bun: lardan 2370 talebe terfi eyle- miş ve 458 talebe mezun ol- muştur. Mektebi bitirenler orta okula girmiye hazırlanıyorlar, Fakat orta okullar kendi mü- davimlerini bile sığıştırmak müşkülâtı ile karşılaştığından orta mektebe girmek - istiyen ilk mezunların vaziyeti müş- külât arzetmektedir. Vaziyet şimdiden Kültür - bakanlığına bildirilmiştir. Pamuk ipliği Sümerbank Yetiştirecek Ankara, 29 (A A) — İktisat vekâleti — tarafından — verilen emir üzerine piyasada ihtiyaç hissedilen pamuk - ipliklerini iki gün zarfında piyasaya dök- mek üzere Sümerbank kendi fabrikalarına emir - vermiştir. Bu suretle piyasanın iplik ih- tiyacı birkaç güne kadar faz- lasile temin edilmiş olacaktır. Büyük Şef Ankara'ya vardı. —Başı T inci sahifede— | şam toplannış ve Montrö boğâzlar mukavelenamesi münasebetile bü- yük millet meclisine veri'ecek ka- nunları tetkik etmiştir. Ankara, (Hususi) — Büyük millet meclisi yarın öğleden sonra saat 14 te Mustafa Abdülhalik Ren- da'nın riyasetinde toplanacaktır. Ankara, 29 (Hususi) — Fırka gurubu bügün öğleden sonra top- lanmış, boğazlar mükavelenamesi Haberlerı İtalya Türkiye ve Yunanis- tana teminat vermiş! Atina 29 (Radyo) — Ati- naiekanea, M. Eden'in Akde- | niz hakkındaki beyanatından bahsederek: Bu vaziyetin düzelmiş gö- rünmesi, — İtalya'nın Türkiye ve Yunanistan'a verdiği kat'i teminattan — doğmuştur. Bu, açık siyaselin bir neticesidir. Demektedir. Londra 29 (Radyo) — Avam kamarasının bugünkü toplan- tısında, amele partisine men- sup saylaylardan (Halidey)in istizah takririne hükümelçe ce- vab verilmiş ve İngiltere'nin askeri, hava ve deniz kuvvet- lerini bir taahhüt altına soka- cak hiçbir anlaşması olmadığı ve tamamen serbest bulundu- Hu bildirilmiştir. Fas'ta İsyan çıkmak üzere İstanbul, 29 (Hususi) Son gelen haberlere Fas'ta vaziyet çok gergindir. Fransızlar aleyhine bir isyan çıkacağı bildiriliyor. Büyük bir orman yangını Acıpayam, 29 (Hususi) — Köyceğiz — Acıpayam mülte- kasında Deyne Karabayır or- manlarında iki gün — evvel çıkan bir yangın bütün - şid detile devam etmekte ve genişlemektedir. Alâkadar me- murlar, bugün yangın mahal- lıne gılmek üzeredirler. İspanya'da göre, | Faşist Liderleri tutuldu.. Madrit, 29 (Rydyo) — İs- panya faşistler liderleri ile zevceleri, bugün İspanya hü- kümeti tarafından tevkif edil- mişlerdir. Afyon için avans verilecek.. Ankara, 29 (Hususi muha- birimizdsn) — Ziraat Bankası bir Ağustos'tan itibaren afyon almağa başlıyacak ve müstah- sile avans da verecektir. Fransa'da grev Bordo, 29 (Radyo)— İnşaat amelesi grevi hitam bulmuş Otelciler grevi devam etmek- tedir. Şoamen'de, yukarı Marn vali- si greve nihayet verilmesini tavsiye etmiştir. Fransız kabinesi Paris, 29 (Radyo) — Ka- bine meclisi yarın Elize sara- yında toplanacaktı. Bu içtima önümüzdeki Cumartesine talik edilmiştir. Anadolu satışı Bazı satıcılar, bizim arzu- muz hilâfına, şehrin bir iki yerinde ve bazı kazalarda Kazâlarda Anadolu'yu 3—3,5 kuruşa satmaktadırlar. Bu, sırf satıcılar arasındaki hususi re- kabetlerden ileri gelmektedir. Yoksa, gazetemizin fiati, her zaman olduğu gibi beş kuruş- tur. Kendilerine ihtarat yapıl- mış olmakla beraber bu gibi ahvalde Anadolu'yu sevenlerin bizi haberdar etmelerini dileriz. strafımda müzakerede bulunmuştur. | geg aa