4 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

4 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

İ İ E . | | K y k g k l , Sabıh B İspanya veliahtı âsilere iltihak etti. — tan çıkarmışlardır. K tadır. —Başı 1 inci sahifede— Fransız Âsiler, işgal eyledikleri mın- takalarda komünistleri tevkif etmekte ve kurşuna dizmek- tedirler. Madrid hükümetince korsan ilân edilmiş olan Ah- mirante Çervera zırhlısı da âsilere yardım etmektedir. Şimaldeki âsi ordu kuman- danı general Mola'ya beş bin kişilik takviye kuvveti gönde- rilmiştir. Lizbondan verilen pir ha- bere göre, müthiş ve kanlı bir harpten sonra Villa Ranka âsilerin cline geçmiştir. Âsiler Goa Darama dağlarında da yeni ve hâkim bazı mevkileri zaptetmişlerdir. Bugünlerde Madrid üzerine taarruza geçilecektir. Madrid'i muhasara altına alan kuvvet- ler takviye edilmektedir. Bur- yos'tan toplar ve mühimmat gönderilmiştir. İspanyol Fas'ın- dan da tayyarelerle sevkiyat yapılmaktadır. Âsiler 12 İtal- yan tayyaresi ile 3 Ponkres tipi tayyare daha alınışlardır. Üçüncü Afrika alayı, İspanyol Fas'ından bu tayyarelerle ta- şınmıştır. Gene Lizbon'dan — verilen bir habere göre, İspanyâ veli- ahdı prens d'Aturi âsiler ve karlistlere iltihak etmiştir. Va: lansi'de yeniden isyan çıkmış- tır. Göta ve tu Rif hükümet donanması tarafından üç saat bombardıman edilmiştir. Sarakra mevkü de âsilerin eline geçmiştir. Madrid şima- lindeki Ovres Tones mevkiini âsiler zapteddiklerini — söyle- mektedir. Âsi ordu hâlâ Mad- rid'e 20 kilometre mesafede bulunmaktadır- Hükümet tay- yareleri, Dollaye'de iki treni bombardıman etmişler ve hat- Bu - tren- lerde bulunan mühimmat ber- hava edilmiştir. Âsiler, Goada Maradan or- dusu ile birlikte çekilen bır generalı mitralyöz ateşine u “tarak öldürmüşlerdir. Madrid'de - sindikalar - itti- hadı lideri, bir halkçı parti şefi tarafından öldürülmüştür. Harem Eveki isminde - bir rahip, memleketten harice ka- çacağı sırada yakalanmış ve üzerinde 9 milyon peçeta bu- Tunmuştur. General Albillana, âsilerin kabinesinde yer alacağı bildi- rildiğinden Madrid'de tevkif edilmiştir. Madrid'de hükümet bütün fabrikalara vaz'iyet etmiştir. Bütün bu fabrikalarda harp Mmalzemesi yapılacaktır. Âsiler tarafından ŞEndülüs valiliğine tayin edilen general Dolyani hükümete bir nota — wvererek, Gırnata ve Kartaba- — nin bombardıman edilmeme- mesini ve buradaki tarihi eser- lerin mahvolmaması için her- türlü tedbirler alındığını bil- dirmiştir . Bir İspanyol tayyarecisi, Cebelüttarık'ta muayyen -müh- letten fazla kaldığı için İngiliz — memurlarınca tevkif edilmiştir. — İki İngiliz zırhlısı da Cebelüt- tarık boğazından Akdenize eçmıştır Bunların Barselona te oldukları sanılmak- Madrid hükümetince seyyar hapishane ittihaz olu- nan bir Uruguay sefinesinde 200 âsi ile 300 karlist mah- bus bulunmaktadır. Mi A Üraı © a S “ 1 komünistleri İspanya'daki ihtilâl hakkında bir tebliğ neşrettiler Paris, 3 (Radyo) — Komü- nist partisi neşrettiği bir teb- liğde kendi görüşlerini efkârnı umumiyeye bildirmeği faideli bulduğunu bildirdikten sonra kısaca diyor ki: Ispaoyollar, nizamı bozan- larla mücadelededirler. Amele diktatörlüğü — değil, mülkiyet hakkına hürmetkâr cumhuriyet nizamı istiyorlar. Bu uğurda kendilerile katolik- ler ve bazı muhafazakârlarada birleşmişlerdir. — Yani âsiler şefi G. Franko'nun İspanya için komüvist tehlikesi mev- cud bulunduğu hakkındaki beyanatı, asılsızdır. ve İspan- ya'da nizam istiyenler cumhu- riyet rejimini müdafaa etmek- tedirler. Bir yangın Tolon, 3 (Radyo) — (Mor- yen) kasabasında büyük bir yangın çıkmış ve üssübahri yanmıştır. Araplar Petrol borularına Bomba koydular.. Kudüs, 3 (Radyo)— Arap- ların İngiliz'ler ve yahudi'ler aleyhine - yapmakta oldukları taarruzlar bütün şiddetile de- vam etmektedir. Londra, 3 (Radyo)— Ajans Havas, Filistin “Araplarının, Musul petrollarının borularına bomba koyduklarını ve fakat muvaffak olamadıklarını yazı- yor. Bu tayyare nerede? Tolos, 3 (Radyo) — Fran- sa - Cenubi Amerika seferini yapan üç motörlü tayyareden haber alınamamıştır. bilâkis | ünün - 'elgraf Haberleri )Meşhur bir bolşevik İs- panya'da mı imiş? İIki alay âsilere geçti. Bir mira- lay da harpte öldü. Paris, 3 (Radyo) — Meşhur bolşevik (Belâgün') ün, İspan- ya'da bulunduğunu ve sarfe- dilmek üzere emrinde bir bu- çuk milyon (Peçeta) mevcud olduğunu söylüyorlar. Madrid, 3 (Radyo) — 12 zabitle 25 karabiner, Portekiz hudutlarına iltica eylemişlerdir. Fransız hudutlarındaki San Sebastien kasabası işgal edil- mek üzeredir. Seragadanara'da vukubulan — kanlı bir çarpış- mada amirallardan Narizana da ölü olarak bulunmuştur. Katalonya hükümeti, nevn:y lediği resmi bin bir leblığdı kişinin telef olduğunu - bildir- mektedir. Madrid, 3 (Radyo) — Va- lansiya'da hükümete sadık iki alay, âsilere iltihak eylemiştir. Saragona'da hükümet kuv- vetlerine bomba istimal edil- miştir. Roma; 3 (Radyo) — İspan- ya sefareti, İspanya hariciye nezaretinin resmi bir tebliğini neşrederek hariciye nazın M. (Bartya) ya atfolunan mülâkatı tekzip eylemektedir. Roma gazeteleri, yalancının kim olduğunu tefrik etmekten aciz kaldıklarını yazıyorlar. Ingiltere - Rusya deniz anlaşması Artık tahakkuk etmiştir. Şimdi de İngiltere - Almanya arasında —bir görüşme cereyan ediyor. Moskova, 2 (A.A) — Tas Ajansı bildiriyor : İki taraflı deniz muahedesi meselesinde 30 Temmuzda Londra'da Sovyetler - birliği ile İngiltere arasında bir an- laşma hasıl olmuştur. İngiliz. heyeti murahhasası Sovyetler birliği deniz kuvvet- lerinin husust bazı şeraitini tanımış ve birçok Sovyet is- teklerini kabul etmiştir. Buna mukabil Sovyet hü- kümeti de anlaşmanın elde edilebilmesi için mühim bir çok tavıılcıde bulunmuştur. Fransa'da yeni bir askeri mektep Buraya askerlerden başka sivil- ler de alınacaktır. Paris, 3 (Radyo) — Hükümet. iki merkezi bulunan yüksek kara, deniz ve hava orduları başkumandanlığı mektebi ihda- sını kabul etmiştir, Bu mektebe miralaydan yüksek general rütbesini taşıyan- lara kadar erkânı harplar alınacaktır. talebe olacaklardır. Harbiye mezunları da Kolejin ihdası, hernevi silâh kuvvetleri kumandanları ara- sında ahenk vücuda getirmek içindir. Talebeyi milli müdafaa komitesi seçecek ve kolejde yüksek sevkülceyiş mes'eleleri ile mali, iktısadi ve diplomasi mes'eleler tedris edilecektir. Bü koleje siviller de kabul edilecek, bilhassa hariciye memurları alınacaktır. Bu suretle dıplomallır ile ordu erkânı yardımda bulunabileceklerdir. Sovyet merkez icra ko- mitesi kongresi.. Sekizinci kongre fevkalâde bir mahiyet arzedecektir. Moskova 3 (A.A) — Sovyetler birliği merkezi icra komi- tesi 25 ikinci teşrinde toplanacak olan sekizinci Sovyetler kongresini fevkalâde bir kongre mahiyetinde görmeğe karar vermiştir. Daha evel mahalli Sovyetler bir İlkteşrinde 15 ikin- citeşrine kadar olan müddet zarfında toplanacaklardır. Ye- dinci Sovyetler kongresinin verdiği karar mucibince önümüz- deki kongredeki Sovyetler makamatı prenşip itibarile seçilmiş olarak gelmiyecektir. Zira Sovyetler makamatının önümüzdeki genel seçimi yeni seçim sistemi üzerinden yapılacaktır. Sovyetler birliğinin hususi coğ: rafi durumu ve dahili harp ve muahedeler neticesi olarak Soövyetler birliği filosunun alı- nip götürülmüş olması sebebile Soövyet heyeti — murahhasası Londra muahedesi bazı ihtirazi kayıtlar muştur. Evelemirde Sovyetler birliği Japonya ile bu mes'ele hak- kında bir anlaşma temin edil- mediği müddetçe uzak doğu- daki deniz kuvvetleri için mu- kavele ile bağlanmak imkânını görememektedir. Bununla beraber ğgudaki diğer devletler muahe- delerle derpiş edilen hadleri tecavüz etmedikçe Sovyetler birliği hükümeti bu hududu geçmek tasayvurunda değildir. Bundan başka Sovyet he- yeti murahhasası Sovyet deniz inşaatının inkişafına ait hususi şartlara bağlı teknik üç mes'- metnine koydür uzak do- Bükreşte otomobil kazası. Bükreş 3 (Radyo) — Çe- koslovakya sefirinin bindiği otomobil bugün bir kazaya maruz kalmış ve sefir - karısı ile beraber yaralanmıştır. Ya- ralılar hastaneye — nakledil- mişlerdir, Şevket Süreyya Iktısad Vekâleti genel müdürü olacak Istanbul, 3 ( Hususi ) Ankara ticaret müdürü Şev- ket Süreyya istifa etmiştir. İktısad Vekâleti umum mü- İcari faaliyeti.. |Akdeniz misa- 'kına girmiyecek dürlüğüne tayin edileceği söy- lenmektedir. Adis-Ababada İtalyan ti- Roma, 3 (Radyo) — Mesa- jero'nun Adis-Ababa'dan al- dığı bir habere göre ilk amele taburu Cibuti'den Adis-Aba- bıXı gelmiştir. dis-Ababa'da resmi ve nimresmi binaların inşasına bü- yük bir faaaliyetle devam edil- mektedir. Dün iki yolcu treni gelmiş ve pekçok İtalyan malları da depolara nakledilmiştir. Almanya Londra, 3 (Radyo) — Deyli Herald, beşler kongresinden bıhsederken. Akdeniz misa- kının büyük müşkülâta uğra- yacağını ve Almanya'nın bu misakta yer almıyacağını yaz- maktadır. .. . Küin Mari Serborg, 3 (Radyo)—(Küin Mari) vapuru, bugün Ameri- ka'dan 4 günde gelmiştir. Va- pur, bu sefer saatta 29 mil yol kateylemiştir. Boğazlar komisyo- nu dağıldı İstanbul, 3 (Hususi) — Bo- gazlar komisyonu bugün son içtimamı akdetmiş ve dağılma kararı vermiştir. Belgrad Bül- eledeki ihtirazi kayıtlarına 15- rar etmiştir. Sovyet heyeti murahhasası müdafaası için kati surette lâzım olan en az tadil teklif- lerinde bulunmuştur. İngiliz hükümeti bu teklif- leri kabul etmiştir. Nihayet Sovyet hükümeti muahedeyi imzaya muvafaka- tını Almanya tarafından da buna benzer ahdi kuyudatın kabul edilmesine bağlı bulun- durmuştur. Ayni zamanda İngiltere ile Almanya arasında da görüş- meler cereyan etmiş olduğuna göre, Almanya'nın bu kabil taahhütleri kabule hazır oldu- gu farzedilebilir. Tokyo. 3 (Radyo ) İn- giltere |ile Rusya arasında aktolunan deniz misakı, Ja- ponya hükümetince — tetkik edilmektedir. Hariciye nazını, bu misakı, bahriye nezare- tine göndermiştir. Tetkikat bitmeden evvel birşey söylen- memektedir. bülü İstanbul'da İstanbul, 3 (Hususi)— Meş- hur Viyana Bülbülü Bosna'lı Bahriye bugün Belgrad'dan şehrimize - gelmiştir. Viya'na Bülbülü Hilâlhahmer menfeatine müsamereler verecektir. Kuru meyva istiyor- Türkofisin Paris şubesinden gelen bir mektupta - Paris'te kuru meyva ticaretile me: ul mübim bir firmanın Türk ru meyva ihracatçılarile mü- irişmek istediği bil- T Başvehıl Ankara'dan Hareket etti.. Ankara, 3 (Hususi muhabi- rimizden) — Başvekil İsmet İnönü bu akşamki ekspresle İstanbul'a hareket etmiştir. İstanbul gazete- leri neler yazıyorlar? İstanbul, 3 (A.A) — Yunus Nadi Cumuriyette, Ankara'dan geçecek bir kanalla devlet merkezini denize bağlamak mevzuu üzerinde fikir yürüt- mektedir. Tan'da Ahmed Emin Yal- matı boğazların tahkimi mes'e- lesinden bahsile diyor ki: Boğazlar mes'elesinin hal- linden sonra - Türk'ün - varlı- ğında yeni safhalar açılıyor. Yeni hamleler için ruhi ba- kımdan çok müsaid vaziyet- teyiz. Çin'de çar- Çangay-Çek 300 BinEyilik Ordu hazırlıyor.. Nankin, 3 (Radyo) — Ku- anksi ile Kungton orduları arasında şiddetli muharebeler başlamıştır. Son gelen haber- ler, Çin'de şiddetli mücadele- lerin başladığını bildirmektedir. Ecnebi tebaaları, (Uçao)ya toplanmaktadır. Çangay-Çek, üçyüz bin kişilik bir ordu ha- aırlamaktadır. Çoban Mehmed ve arkadaşları galip p —Başı V inci sahifede— İstanbul, 3 (Hususi muha- birimizden telefonla) — Gü- reşlerin ikinci kısmı da yapıl- mıştır. 61 kiloda Ankaralı Ahmed, rakibi Japon Pomyayı sayı hesabile yenmiştir. İkinci güreş 79 kiloda Mer- sinli Ahmed, çok tehlikeli rakibi olan maruf Alman peh- livanı Şütleri sayı hesabile yenmiştir. 87 kiloda büyük Mustafa pek mükemmel bir güreş ya- parak yüzümüzü güldürdü ve dünkü — mağlübiyetin acısını çıkardı. Mustafa, rakibininin sırtını iki üç kerre yere ge- tirdi isede hakemler sayma- dılar ve neticede sayı hesabile galib geldi. Çoban Mehmedin müsaba- kası çok heyecanlı oldu. Bumü- sabaka tam saat 12,20de bittti. Çoban da daha ilk dakikalar- da faik güreşerek Belçika'lı rakibini ezmiş ve hattâ iki kerede tuş yapmıştır. Fakat hâkemler bunu şüpheli gör- müşler ve müsabakaya devam edilmesini bildirmişlerdir. Ne- ticede Çoban'da say! hesabile galib ilân edilmiştir. 8 Ağustos cumartesi akşamı Şehir Gazinosunda Göztepe Spor Kulübü Senelik Gardenpartisi Fevkalâde olarak yapılacaktır. Geçen sene Güzelyalı'da verilen bu gardenparti çok bü- yük bir çağbet ve memnuniyet kazanmış idi. Bu seneki ha- zırlıklarda azami fedakârlıklar gösterilmiştir. daha büyük olacaktır. x Muvaffakıyet ?