11 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

11 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

4i /8/ 936 ş — — Bâşı Tinci sahifede — Guadarama - cephesinde topçu kıtaları büyük bir taarruza hazır- Tanmaktadır. B Pampelune Navarre ili merke- O zinde tam bir sükün hükümferma- dir. Katalonya tayyareleri erkek — İisesini bombardımana tatarak tahe rip etmişlerdir İnsanca zayiat yoktur Bayan, 10 (AA) — Âsilerin Oyarzun yakinindeki umumi ka- — gargâhları hükümet kuvvetleri ta- — Fafından yapılan bombardıman ne- ticesinde alevler içinde yanmakta- dır, Çünkü silâh doposunda bir infilâk vukua gel ve mühimmat — Mmiştir. Burgos 10 (A.A) — Mad- rid'e doğru yapılacak olan — yürüyüşün muvaffakıyetle ba- şarılmasını temin edecek olan general Franko kuvvetlerinin muzaffer olması beklenirken general Nolu askere hitaben | neşrettiğt bir beyannamede ezcüm'e şunları söylemiştir : — İspanya'ya hakimiz. Bu ay içinde beni Madrid telsiz istasyonunda dinleyeceksiniz. Mücadeleye derhal girmeliyiz. Cebelüttarık, 10 (A.A) — Royter Ajansı bildiriyor : Son gelen haberlere göre, Cadiks'in teslim olduğu hak- kındaki şayialar asılsızdır. Ma- layadaki hükümet kuvvetleri Elcezire'yi zaptetmek için ha- zırlanmaktadırlar. — Elcezire'yi bombardıman etmiş olan Ja- imes Primero zırhlısı dün bazı kuvvetli kıtalar taşımakta idi. Bu kıtalar karaya inmeye ha- zır bir vaziyettedirler. Dün vukubulan bir bom- | bardıman esnasında - inkitaa uğramış olan Elcezire, Tarifa, Cadiks telefon teli yeniden işlemeye başlamıştır. Tahrip edilen topların ye- rine yerleştirilecek olan bazı âsi topçu bataryaları Cadiks'- den Elcezire'ye nakledilmiş- lerdir. Burgos, 10 ( Radyo ) — iler karargâh umumisinin bir tebliğine göre, âsi kuvvet- ler artır Madrit'e iyice yaklaş- mışlardır. Navar ve Davilla arşuvek- leri halka âsilere iltihak lüzu- munu — tavsiye etmişler ve Madrit hükümeti elinden kur- tuldukları için şükür etmele- rini bildirmişlerdir. - Cebelüttarık, 10 (Radvo)— Âsilere mensup büyük tayyare| Malaga limanı içinde hükü- mete mensup birinci Ceymis ve Çervantes ve Libertak kru- vazörlerini bombardıman et- mişlerdir. Bu bombardımanın ne kadrr zarar verdiği malüm değildir. Barselon, 10 ( Radyo ) — elon'da ve bütün Kata- lonya'da anarşi hükmüfermadır. Bu anarşi arasında Birleşik Amerika konsolosu yaralan- mıştır. Birçok kimseler bilâ muha- keme kurşuna dizilmektedir. Burgos, 10 (Radyo) — Mu- vakkat ihtilâl hükümeti namı- na halktan altın ianesi top- lanmaktadır. Halk buhususta büyük bir fedakârlık göster mektedir. Valadolit'ten büyük yardım- lar yapılmıştır. Kibar kadınlar mücevherlerini vermekte ve askere elbise vesaire dikmek- tedirler. lerinin müsaadenamelerini geri almıştır. Bunlar arasında — Yu- goslavya ve Türkiye ajanlarının Atina muhabirleri de vardır. İstonbol 10 (Hususi) — Son hâdiselerin - vukuundanberi Yuna- 700 kişi tevkif edilmiştir. K Ispanya isyanı Binlerce genç gönüllü ola- rak müracaat etmişlerdir. Tanca, 10 (Radyo) — Yeni Fas İspanyol askerleri Elcezi- re'ye sevkedilmiştir. Bu asker- ler İspanyol askerlerinin en mükemmelidir. Buryos, 10 (Radyo) — Âsi kuvvetler, Madrid Koreladenes mevkiini zaptet- miş ve sabık kral sarayı olan Esküryal karşısına gelmiştir. Tanca, 10 (Radyo) — Tanca beynelmilel mıntakası kontrol heyeti İspanya hükümetine mensub gemilerin limanı terk ettiklerini tesbit etmiştir. Madrid, 10 (Radyo)—Mad- rid cephesinde şiddetli bir topçu faaliyeti başlamıştır. Bu hareketin bir taarruz. mukad- demesi olduğu sanılmaktadır. Cebelüttarık, 10 (Radyo) — Cebelüttarık valisi general Ha- rington, neşrettiği beyanna- mede halka sıkı bir bitaraflık tavsiyesinde bulunmuştur. Aksi hareket edenler hudud harici edileceklerdir. Buryos, 10 (Radyo) — Âsi kuvvetler ve hükümet rcisi general Kapatella bütün ihti- yatların silâh altına alınmasını emretmiştir. Bu ihtiyatlar as- keri usulü mucibince hemen davete icabet edeceklerdir. Badakos şehri bugünlerde âsilerin eline düşecektir. Monpelyon şimdiden zapte- dilmiştir. Badakos'un zaptın- dan sonra bu kuvvetler de Madrid üzerine yürüyecektir. Paris, 10 (Radyo) — Sol cenah taraftarlarının naşiri ef- kârı olan Lö Jur gazetesinin hususi — muhabirinin İspanya- dan aldığı haberlere göre bu ayın sekizinci günü, İspanya- daki âsi kuvvetler kumandan- ları general Franko ve gene- ral Mola kuvetleri, birkaç yerde birleşmeğe muvaflak ol- muşlardır. Bu suretle isyancı- ların şimal ve cenub kuvvet- Teri birbirine yardım imkânını daha kolaylıkla elde edecektir. Telefoncular, iki ordunuri tele- fon hatlarını birbirine bağla- mışlardır. Bu suretle Sevil ve Borgus arasında telefonla gö- rüşmek imkânı elde edilmiştir. Bu hafta içinde nihai muha- rebenin verileceği kuvvetle söy- leniyor. Londra, 10 (Radyo)— Tay- mis gazetesi neşrettiği bir makalede, İspanya vaziyeti do- layisile İngiltere'nin Akdeniz civarında sıyasetini mevzuu bahsederek, hükümetin bu hususta çok dikkatlı davrandığını yazmakta ve amele partisi tarafından İspanya'ya sevkedilmek istenen iaşe mevaddının sevkine hü- kümetçe müsaade edilmediğini bildirmektedir. Paris, 10 (Radyo)— Şimiye kadar İspanya'dan hicret eden Almanlar'ın sayısı 2300 ü bulmuştur. Burgos, 10 (Radyo) — Ka- tolik liderlerinden M. Madar- yaga, komünistler tarafından kurşuna dizilmiştir. Atina, 9 (LA) — Atina ajansı bildiriyor: Otoriteler hükümetin muka- bil tedbirler almasına müseb- bib olan karışıklık unsurlg- rnı yakalamağa devam et- mektedirler. Emniyeti umumiye direktör- lüğü tarafından alınan son malümata göre, 5 ağustosta / şafak sökerken amele kütle- leri Atina'nın muhtelif mey- N İ Günün Mtaksas, işçilere verd «ve ıgım sözü tutacağım. Diyor. Yunan başvekili, hükümet ve amele menfaatine olarak sonuna kadar mücadele edeceğini söyliyor. Atina, 10 (Hususi) — Başvekil Genecal Metaksas, verdiği getireceğini söylemiştir. Mumaileyh beyanatının sonunda, — Şimdiye kadar elde ettiğim merhale çok evel temin edilecekti, fakat komünist propa- gandaları ile bazı siyasi hâdiseler buna mani oldu. İktısad vekili, hükümetle amele arasındaki ihtilâfı hallederek noktainazarları birleştirmeğe memur edilmiştir. Kendilerinin birşey yapabile- ceklerini zannedenler tamamile aldanıyorlar. Çünkü ben onların hepsini tanıyorum ve ben onlarla hükümet ve amele menfaatine olarak sonuna kadar mücadele edeceğim,, demiştir. Birin Londra, 10 (Radyo) makladır. Fransa'da, ayrı tutmaktadır. idare örneğinin kim etmişlerdir. ... giliz gazetesi nin yazdıkları. Fransa'da tam bir hürriyet var! Mancister Gardiyan gazetesi, Fran- sa'nın harici vaziyeti üzerine neşrettiği bir makalede: *“Fransa'daki siyasi vaziyet, şimdiye kadar görülmemiş bir liberalizm arzetmektedir. Fransa'da diktatörlüğü andıran hiçbir şey yoktur. Yeni hükümet, çok geniş bir hürriyet hakkı tanı- Moskova'nın tahrikâtı olduğu haberleri ise bu sobebden yalandır. Çünkü bunlar Hitler ve Robendrop tarafından işaa edilmiş şeylerdir. Fransa, garpta olduğu kadar şarkta da sulh ve sukün istemekte, fakat Almanya şarkı daima Fransa'da nümune olacak bir hürriyet hâkimdir. Biaenaleyh Moskova veya Berlinde yoktur. Bu kadar karışık bir siyaset sahasında bizde müte- yakkız davranmalıyız. Çünkü hürriyeti takyid eden şeytani bir kuvvet her tarafa el atmak aranmasına lüzum istemektedir. Demektedir. Asilerin maneviya tı çok bozuktur! Madrid, 10 (Radyo) — Havas Ajansının Guadarama ceb- hesindeki muhabiri, hükümet kuvvetlerinin mütemadiyen mu- vaffakıyet kazanmakta olduklarını haber veriyor. Âsiler, bom- bardıman edilmiş ve büyük bir çevirme hareketi yapılmıştır. Bu hareket ilerlemiştir. Komünist ziyaret etmişlerdir. Hükümet kuvvetleri, yeni mevzilerini tah- Nihai taarruzun, muhtemeldir. Bu hafta başlangıcında kat'i, muharebe yapıla- caktır. İspanya Dahiliye nazırı, Valadolit ve Kurtubada âsile- rin vaziyetlerinin çok fenalaşmış ve kuvvei maneviyelerinin kı rılmış, yiyecek,” içeceklerinin hiç kalmamış olduğunu - söyle- miştir. Madrid'te vaziyet sakindir, Madrid elektirik cereyanı hiç kesilmemiştir. Ovido'daki âsiler teslim olmuşlardır. Yüksek Arap meclisi meb'uslardan ikisi cebheyi bu mevzilerden bugün toplanıyor Meclis vaziyeti tetkik edecek ve belkide ihtilâlin genişletilmesine karar verecektir Kahire, 10 (Radyo) — Arap liderleri, kendi aralarında mü: him bir içtima akdetmişler ve Filistin'deki muvazenesi mes'elesi için İngiltere'nin son tatbik etmek istediği Arap ve Yahudi karar hakkında görüşmüşlerdir. Yarın toplanacak olan yüksek Arap meclisinin çok mühim kararlar alacağı haber veriliyor. İhtilâlin genişlemesinden korkuluyor. Kudüs, 10 (Radyo) — Filistin'in her tarafında vaziyet vaha- metini muhafaza ediyor. istememektedirler. danlarında toplanacak ve son- ra muazzam bir miting halinde Stad — sokağında meydanı ile iç bakanlığı ara- sında nümayişlerde — buluna- caktır. Bu nümayişler esnasında greve riayet etmiyen dükkân- lara ve polise taarruz edile- cek ve nümayişçiler başbakan- lığın siyasi bürosu önünde hâdiseler çıkaracaklardı. Bundan sonra nümayişçiler iç, iş ve milliekonomi bakan- hğinin — pençerelerini taşa tu- tacak ve geçen otomobil ve arabalara taarrüz edeceklerdi. Bir komünist delegasyonu Konkord | | | | Arap - liderleri, ihtilâli duvdurm.'ıkl başbakanlık müsteşarı Yorga- kopulos'u ziyaret ederek ame- lenin hükümetçe kararlaştıril- mış olan mecburi- hakemliği hiçbir zaman kabul — etmiye- ceğini ve buna yalnız 24 sa- atlik değil, icabında 248 sa- atlik bir grevle mukabele edi- leceğini, icabında sokak mu- harebelerine bile girişileceğini kendisine bildirmiştir. Komünistlerin orduda bile propaganda da bulundukları ih- tarı üzerine komünist delege- ler şu cevabı vermişlerdir: Orduyu zehirlemek lüzumlu değildir. Fakat eğer - sınıflar arasında bir mücadele başlı- beyanatta; himaye ettiğini, kendisinin işçilere karşı büyük bir sevgisi olduğunu ve verdiği yapılması | hükümetin — işçileri sözü — yerine Asiler Bir İngiliz kaptanı öldürdüler. Bayon, 10 (Radyo) — İn: gilterenin konsolosunun aldığı habere göre âsi Almirante Çervera zırhlisinin bombar- diman ettiği bir İngiliz ya: tında kaptan ölmüş ve kap- tanın karısı da yaralanmıştır. Maktül yat kaptanı Gömez zırhlısına nakil ve âsiler şid- detle protesto edilmiştir. Telgraf Haberleri | Kudüs'te 'Bir yahudi öldürüldü Kudüs, 10 (Radyo) — Ya- fa'da bugün bir İngiliz mali müessesesine bir bomba atıl- mıştır. Yafa yakınlarında bir yahudi bahçesinde de bir ya- hudi araplar tarafından katle- dilmiştir. İta_lya Habeş çetelerine ye- niden mühlet verdi Harar, 10 (Radyo) — İki aylık temizlik hareketinden sonra Garamolata'da hiçbir Habeş kuvveti kalmamıştır. Şimdiye kadar 7000 Habeş'li silâhlarile teslim olmuşlardır. Diğer beşbin Habeş'lide Trab- lusgarp kıt'alarına dehalet et- mişlerdir. Adis-Ababa, 10 (Radyo) — Ras Hailo ve Ras Gebe'de Habeş gönüllüleri başında gayri meşgul sahada - dolaş- makta ve çetelere dehalet tavsiye etmektedirler. Mareşal Graçyani'de çete- lere yeniden dehalet müsaa- desi ve mühleti vermiştir. Bu müsaâde dıvarlara yapıştırılan beyannamelerle ilân edilmiştir. Bir - Alman gazetesi- nin iddiasına bakılır. Rusya, Ispanya'ya aske- ri heyet g öndermiş.. İspanya hareketi, komünistlerle Yahudi ve Masonlar aleyhine imiş. Berlin, 10 (Redyo) — Vol- kişer Beobahter gazetesinin Paris muhabirine göre, İspan:- ya'daki halk cephesi, Paris'e bir heyet göndrmiştir. Bu he- yet, Fransız halk cephesile temas ederek mühim mes'ele- lerde mutabik kalacaktır. Bu heyetin reisi, Madrid'de münteşir Elsol, (Toprak) ga- zetesi Paris muhabiri M. Esp- lanas'dır; azalar arasında Aza: nasnın kardeşi, meclis reisinin oğlu ve meb'us Volano vardır. Volkişer Beobahter gazetlesi, “Ayni zamanda bir Sovyet | askeri heyeti de Barselona'ya vasıl olmuştur. Bunlar da Ko- münizmi — takviyeye memur- durlar.,. Maten gazetesi de: “Rusya yakında harici siya- setinin hatalarını anlıyacaktır. Çünkü kendisile — ittifak eden milletlerin rejimile oynamıştır.,, Demektedirler. Londra, 10 (Radyo) Deyli Meyl gazetesi Burgos- tan İspanya'da faşizmin âsile- rin işgali altında bulunan yer- lerde büyük bir sür'atle ge- yacak olursa ordu kızil - ola- caktır. Çünkü bu böyle ol- mazsa onun dağılması mu- karrerdir. Emniyeti umumiye direktör- lüğünün raporu, amele mer- kezleri idare meclislerinin son günlerdeki toplantılar esna- sındaki görüşmelerini - bildir- mektedir. Bu toplantıların birinde baş- kan Evagelin şu sözleri söyle- miştir: Hükümet adamları şimdiden bilmelidirler ki, amele sınıfı ben mücadelede ölsem bile bu mücadeleye devam ede- nişlediği haberini almıştır. Âsilere göre, general Fran- ko'nun isyanı bütün İspanyol- ları bir hedef üzerinde ve sür'atle toplamaktadır. Bu harbın hitamından sonra, İspanya'da krallığın iadesine muhakkak nazarı ile bakmak lazımdır. Halbuki âsilerin id- diasına göre hareket doğru- dan doğruya komunizm düş- | manlığıdır. Ayni — zamanda | yahudilere — ve farmasonlara | düşmanlıktır. | Kraliyetçi kıt'alar papazla- | rın ve karlistlerin kumandası | altındadırlar, bunlar kollarında | menekşe renginde bir haç ta | şımaktadırlar. | — Sevil, 10 (Radyo) — Ge- | neral Mola, Fransa'yı Madrid hükümetine yardım etmekle itham ederek demiştir ki: Madrid'e Fransa'dan tayya- relerle yalnız on - ton altın | gönderilmiştir. *“Fransız'lar henüz maksa- dımızı anlamamış görünüyor- lar; maksadımız. garbi Avru- payı kaplıyan komunizmi im- hadır.,, Birlik merkezi genel sekre- teri Voruksis'de şu sözleri söylemiştir: — Tasarlanan 24 - saatlık grev ile amele sınıfı bir pe- nalenik umumi grev yapmak kararını ilân etmiş buluna- caktır. Amele sınıfı hükümeti devirmek — için icabında silâh muharebesine de - girişecektir. Çarşamba günü amele ve memurlar mücadeleye devam kararında — olduklarını isbat edeceklerdir. Çarşamba günü amele sınıfı arzularına mani olmak istiyen- leri grev silâhi ile vurmak için toplanmış bulunacaktır.