11 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

11 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

K aei Sıhhat B YU a a N e d aT A aü akalıı ' 32000 köyün sıhki durumunu tesbit etti. Bakanlığın bir yıldanberi teşkilâtına yap- tırdığı anket bitmek üzeredir. Ankara — Sıhhat ve İçti- mat Muavenet Vekâleti : yurd sağlığını çok yakından alâka- "landıran ve memleketin en büyük davalarından biri olan köylünün sıhhi durumu üze- rinde bir senedenberi yapmak- | ta olduğu etüdleri bitirmek üzeredir. Bu etüdleri köylerde açtığı bir anket vasıtasile yapan ve- kalet, bugüne kadar 32,000 den fazla Türk köyünün sıhhi durumunu tesbit etmiştir. Bu anket gezici sıhhat memurla- Tına iki nüsha olarak doldur- tulmakta ve köy muallimi, P“h“' ve azalar - tarafından imzalanmaktadır. — Hükümet oktorunun mürakabesi altın- da yapılan bu tetkikler Vekâ- letçe de sıkı bir kontroldan geçirildikten ve tamamlandık- tan sonra, anketlerden bir kopyesi kaza hükümet doktor- larımın dosyasında saklanmak- ta, diğeri Vekâlette bırakıl- maktadır. Vekâlet, bu etüd- leri müfettişler, sıhhat müdür- leri, kaymakamlar ve nahiye müdürleri vasıtasile de kont- rol etmektedir. Anket, altı gruba ayrılmış- tır: İlk bölüm köyün umumi vaziyetidir. Bu kısımda köyün ev sayısı, nüfus, arazı, orman, evlerin yapılışı, üzerinin ne ile Badir çlduğa, mektebi, tale- besi, dükkâmı hamamı olup olmadığı, köy odalarının sa- yısı, sağlık kurucusu, telefon bulunup bulunmadığı, köy hal- kının başlıca çalışmaları (Çift- çi, bağcı, sebzeci, meyvacı, çeltikçi, pamukçu, afyoncu, tü- tüncü, arıcı, tavukçu, sütçü, kozacı, zeytinci, balıkçı, kö- mürcü, oduncu sayıları) sorul- maktadır. Köyün suları : İkinci bölüm köyün - suları hakkındadır: Burada köyün içinde ve kenarında suyu her zaman akan dere bulunup bu- lunmadığı, köy deniz veya göl kenarında mı, çeşme sa- yısı, sü yollarının vaziyeti, kuyu ve tulumbalı, arteziyen: | ler, kuyu sularının bulanıklık derecesi ve içilip içilmediği, köyün içindeki kaynaklar, ci- varda veya köyün içinde ma- den suyu olup olmadığı, varsa köylü içer mi, ılıca hamamı var mı, üstü örtülü değil mi, bu hamam muntazam mı ve etraftan halk gelir mi, ılıca- nın suyu çelikli veya kükürtlü olduğu, içme suyunun nereden alındığı - suallerinin cevapları yazılıdır. Köyün sağlığı ; Üçüncü bölüm köyün sağ- bk durumuna aiddir. Bu kı- sım da başlıca şu - süallere rastlıyoruz. Köy yakmında ya- zin kurumayan bataklık var mı, varsa genişliği, umumi helâ çukurları ve evlerde he- laların vaziyeti, bunların kapalı olup olmadığı, helâ sularile sebzelerin sulanıp — sulanma- dığı; köyde umumi çamaşır- hane var mı, köylüler çamaşır- larımı nerede yıkarlar, köy me- zarlığının - etrah dıvarla çev- rilmiş mi, köy sokakları temiz mi, gübreler muntazaman tar- lalara taşınır mı, köylü ne ya- kar (Odun, kömür, tezek, sa- man ve ot ve saire..) köyde kaç ahır var, bu ahırların kaçı evin içinde, bitişik veya ay- rıdır? İçtimat durum ; Anketin dördüncü kısmı iç- timal - vaziyete aittir. B sımda köylünün kumar ip olup olmadığı, içki içen ne içtikleri ve sayısı, esra: ve afyon kullananlar bulunup bu- lunmadığı tesbit edilmektedir. | Belli-başlı hastalıklar ; l Anketin beşinci kısmı köy- deki temas ediyor : Köyde salgın | halinde sıtma var mıdır, kaç frengili var, bir yıldanberi ne kadar çiçek vakası olmuştur. Köyde göltre (Guşa) vakası var mı, sön bir yıldaki kara humma vakaları ne kadardır? | Köylünün yiyeceği : Anketin. altıncı ve son bö- lümü köylünün yiyeceğidir : Köylünün yediği ekmek hangi unla yapılmaktadır. (Buğday, mısır, arpa, çavdar, darı.) Köy- de her zaman yenen başlıca yemek nelerdir. Köyde bu su- ı allerden başka göze çarpan nelere rastlanıyor ?.. .. Yurdumuzdaki 40,999 köy- den bu anketler vasıtasile bu günkü yaşama şartları tesbit edilenlerin sayısı 32 bini çok aşmıştır. Bizzat Sıhhat Baka- nımızın büyük bir alâka ile takibettiği cevaplar tamamen geldikten sonra, Türk köyün- deki sıhhi kalkınmanın daya- nacağı esaslar belli olmuş ola- caktır. Hastaneden Kaçan mahkümlar.. Sağdan sola doğru Uşak'lı İsmail,Ahmet ve Tatar Ahmet Şehrimiz Memleket hasta- nesinin mahküm ve mevkuf- lara ait kısmından kaçmağa muvaffak olan esrar kaçakçısı Uşak'lı İsmail ile Ahmet oğlu Tatar Ahmet ve hırsızlıktan mevkuf Mehmet oğlu Ahmet'in yakalandıklarını ve tekrar ha- pisaneye tıkıldıklarını yazmış- tık. Bu üç kişi hakkında ha- pisaneden kaçmak suçundan kanuni takibata başlanmıştır. Uşak'lı İsmail, topaldır. ve topal olduğu halde mahküm- lara ait hastane koğuşundan pencere demirini kıvırıp bir insan geçebilecek kadar ver | yaptıktan sonra pencereden atlayıp kaçmış olması hayretle karşılanmıştır. Kontrol vazife- lerini ihmal ederek bunların kaçmalarına sebebiyet veren bir gardiyan ile iki jandarma hakkında da tahkikata de- vam edilmektedir. belli-başlı hastalıklara | | Belediye reisi dün İstanbul'a gitti. Fuar İıazırlıkla;ı, devam ediyor, Mısır heyeti geldi. Belediye reisi doktor. Behçet Uz, dün İstanbul'a hareket eden İzmir vapurile İstanbul'a gitmiştir. Yozgad saylavı Avni Doğan, Vali muavini Cavid, Belediye reis muavini Suad ve daha bir çok zevat vapurda kendisini uğurlamışlardır. Behçet Uz, İstanbul'da üç | gün kalarak İzmir Fuarı işleri hakkında Başbakanımız İsmet nönü'ne izahat verecek ve İstanbul'daki Ekspozanlarla gö- rüşecektir. İstanbul'daki sanayi müesseselerimizin İzmir fuarına iştiraklerini temin için lâzım gelen teşebbüslerde buluna- caktır. Dün sabah Kültürpark'a gi- den Belediye reisi, muhtelif inşaat ve hazırlık işlerini göz- den geçirmiş ve İstanbul'da bülunduğu esnada ne suretle çalışmaları lâzım geldiği hak- kında - alâkadarlara — direktif vermiştir. Belediye belediye reis muavini Suad Yurdkoru vekâlet edecek ve her akşam telefonla fuarda yapılan günlük işler hakkında reise malümat verecektir. Fuara resmen iştirake karar vermiş o'an Mısır hükümetinin, şehrimize gönderdiği heyet, dün limanımıza gelen Arkadya vapurile. şehrimize gelmiş ve vapurda belediye reis muavini Suad Yurtkoru ve fuar komi- tesi namma azadan Leblebici Reşad taraflarından karşılan- mıştır. İnşaatı yakında bitecek olan Trakya pavyonu için Trakya mıntakasısı umumi müfettişi general Kâzım Dirik tarafın- dan gönderilen umumi müfet- tişlik İktisad müşaviri şehrimize gelmiş ve dün komite başkanı Behçet Uz'la fuar yerini geze- rek Trakya paviyonunun inşaa- tını gözden geçirmiştir. Bu pavyonun dahili tezyinatı fev kalâde mükemmel bir şekilde olacaktır. Bursa paviyonu hazırlıkları için de Bursa ticaret odası başk. “b! şehrimize gelmiştir. Bursalılar fuara çok küvvetli bir şekilde iştirak ederek Bur- sa ipeğinden yaptıkları ku- maşları, çok ucuza satmak için hazırlanmışlardır. Bursa pavi- yonu fuarın en güzel bir ye- mndedir. İş bankası bu sene yalnız kömür teşhir edecektir. reisine Bunun için fuarda kiraladiğı 105 metre murabbalık bir yer- de paviyonun - inşaatına baş- lamak üzere mühendisler dün şehrimize gelmişlerdir. İnşaata devam edilmekte olan İnhi- sarlar paviyonu bitmek üzere- dir. Kültür parkın etrafındaki küçük antreler tamamen bit- miştir. Büyük antrenin de bir an evvel inşasına çalışılmaktadır. İzmirpalas —önünden — fuvara kadar kesme ve Bandırma taşlarile — yaptırılmakta — olan yollar bitecektir. Büyük antre- den fuvarın içine doğru beton bir yol yaptırlacak ve bunun arkasında da bir ziya sütunu vücuda getirilecektir. Fuar münasebetile İstanbul | Şehir tiyatrasu operet tropun- | dan 50 kişilik bir heyetin İz- mir'e geleceğini ve fuar zama- nında temsiller vereceğini yaz- | ANADOLU FM dN aa e SÜY SEHİR HABERLERİ, üzümrekoltesi G bin ton_ Salihli'de gene Üzüm rekoltesi, son yağ- murlardan ehemmiyetli surette zarar görmüştür. İlk zamanlar üzümün — doğüşunda rekolte 90 bin ton tahmin edilmişti. Fakat son vaziyetlerde rekol- tenin azami olarak 65-70 bin ton arasında olacağını göster- miştir. Dün - Salihli'den- şehrimiz Türkofisine gelen bir telgrafta Salihli üzüm mıntakasına ye- niden dolu've yağmur düş- tüğü ve bağların zarar gör- mıştık. Bunun için şehr tiyat: rosu san'atkârlarından büyük | Behzad, Pazar günü şehrimize gelmiş ve dün Behçet Uz'la | görüşerek fuar yerinde inşasına başlanmış olan açık hava ti- yatrosunun , mevki — vesaire tertibatı hakkında malümat vermiştir. Bebzad, dün İzmir vapurile İstanbul'a gitmiştir. Şehir tiyatrosu öperet kısmı- nın, göleceği kat'i surette va- dedilmiştir. Fuar yerinde Şa- şal ve Yamanlar sularının sa- tışı için birer satış yeri yap- tırılmasına başlanmıştır. Nafia komiser Vekili İlmi öldü.. Şehrimiz Nafia komiser ve- kili ve Nafia müfettişi iken son zamanda tekaüd edilen İlmi uzun bir hastaliktan sonra dün vefat etmiştir. Çok nazik ve müktedir. bir zat olan İlmi'nin — velatı, — tanıdıklarını teessürlere garketmiştir. Ke- derli ailesine - taziyetlerimizi sunarız. Et kaçakçıları da yakalanmış mıştır. Haber aldığımıza göre kaçak etler, beygir eti ve bu di di etlere sahte dam, Çekirdeksiz UÜzüm Mübayeası İnhisarlar Faaliyete geçti.. İnhisarlar idaresi tarafından lBumıvı havalisinden çekir- deksiz yaşüzüm mübayeasına Hakkı Balcıoğlu Bir müddettenberi Avrupa- da seyahatta bulunan Ticarct odası reisi Hakkı Balcıoğlu, şehrimize dönmüştür. Yarın Nazilli'ye gidecek ve bütün incir mıntasında tetkikler ya- pacaktır. Ayni zamanda İzmir piyasasına incir gönderme işini de müstahsillerle görüşerek tanzim edecektir. Türkiye iş ve ziraat bankaları .. .. uzum kurumu Ltd. şirketinden Üzüm yetiştiren mıntakalarda müteşekkil kredi kooperatif- lerine bir kolaylık ölmek üzere kurumumuz - tarafından İzmir borsasında bir satış bürosu tesis edilmiştir. Üzünlerini delâletimizle satmak istiyecek olan koo| eratiflere azami kolaylık gösterilecek ve fazla — masraf ile külfet tahmi- linden ictinaj edilerek malları en uy: n şartlarla satılacaktır. Satışlar mallarıı kurumumuza sevkeden kooperatiflerin arzı ve talimataameleri dairesinde yapılacaktır. Kurumumuzla muamele yapacak olan kooperaliflere her hal- Vta muntazam bir surette' piyasa temevvücatı hakkında malü- mat verilecektir. Yüzde bir buçuk komisyon çuval başına beş kuruş ardiye ve hakiki simsariye ile sigorta ücreti. Delâletimizle satılmak üzere gönderilecek üzümlerin paçal- lanmamış ve kuru olması şarttır. Mal gönderen kooperatiflerin muvazzah adreslerini bildirerek kurumumuzu keyfiyelten tahri- ren haberdar etmeleri rica olunur. 2536 : 12 d3 dünden itibaren başlanmıştır. Haber aldığımıza göre İnhisar idaresi yaş çekirdeksiz. üzüm- leri 2,75 kuruştan satınalmak- tadır. Mübayea edilen mah- suller, arabalarla İnhisarlar idaresinin Şehitler'deki Şarap fabrikasına taşınmağa başlan- mıştır. İi Misket üzümleri henüz ta- mamen kemale gelmiş vazi- î'ene olmadığından bu üzüm- lerin mübayeasına henüz baş- lanmamıştır. Fakat çok geç- meden onların da mübayeası- na başlanacaktır. Seyyah'geliyor * Arstralya adlı 32,000 ton- lüok- bir. transatlantik seyyah vapuru limanımıza gelecek ve 360 seyyah getirecektir. Bu seyyahları karşılamak ve gez- dirmek için şimdiden hazırlık yapılmaktadır. Üç ay uzatıldı 20 Temmuz 936 tarihinde müddeti bitmiş olan Türkiye- Yugoslavya ticaret ve kıliring anlaşmalarının müddeti vekil- ler heyeti kararile üç ay uza- tılmıştır. Bu ar, şehrimiz- deki alâkadarlara tebliğ edil- ; miştir. dan bağlar zarar gördü. 4 Beygir etini sahte mü- hürle halka yidirecekti — — Dün belediye et takib memurları Osman ve Vasıf 100 kiloya yakın kaçaçak et yakalamışlardır. bir mühürle mezbahaha damgası taklit edilmiş bulunyordu. ı düştü. yağmur ve dolu-—f' düğü bildirilmiştir. Havalar, bozuk gidecek olursa üzüm rekoltesinin daha düşeceği de- tahmin edilmektedir. * .. Berlin Türk ticaret odasın- dan şehrimizdeki alâkadarlara — gelen bir mektupta Türkiye- den Almanya'ya gelecek her türlü mahsulün, menşe şaha: | detnamesi bulunması lâzımgel- diği ve menşe şahadetname- ' siz hiçbir malın ithaline müsa- ade edilmiyeceği bildirilmiştir. Bu etlerin üzerinde sahte ve haklarında takibata başlan- bir müteahhit imi: İzmir vapurunda bir ölüm vak'ası.. Pazar günü İstanbul'dan li- | manımıza gelen Denizyolları işletme idaresinin İzmir vapu- — runda bir ölüm vak'ası olmuş: tur: Vapurun marangozu Hü- seyin oğlu Şükrü Salih, san- cılanmış ve Kösten açıklarında ölmüştür. Vapur doktoru, san- — cılanan Şükrü'ye müshil ilâcı vermişti. Ölüm vak'ası üzerine vapur İzmir'e geldikten sonra sahil sıhhat müdürlüğü — tara: fından ölü muayene edilmi; ve barsak düğümlenmesinden öldüğü anlaşılmıştır. O şekilde — verilen rapor üzerine vapur — yolcularının çıkmasına müsaa- de edilmiştir. Fakat yolcular, bir saat kadar bekletilmiştir. Kadıköy heberleri —— Kadıköy, (Hususi) — Hır- — sızlıktan dolayı altı ay hapse — mahküm - mükerrer — sabıkalı- lardan Cesur Mustafa bir ko: layını bularak hapishaneden kaçmış, fakat yakalanmış, eski — yerine tıkılmıstır. $ — Denizli'de piyade kıta- atında stajda bulunan ilçemi zin jandarma bölük kuman- — danı Şükrü stajını bitirerek vazifesi başına gelmiştir. Kadıköy (Hususi) — İlçes miz çevresi dahilinde bilumum — köylerin telefon tesisi bitiril- miştir. Şimdi de Alaşehir — ve Eşme ilçelerile telefon şebes — | kesi tesis edilmek üzeredir. —