11 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

11 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

TTTT N TUT TT Y CF Nn *N FO0 OÇ T F P O U Sefir, masasının başına ge- çerek olurdu ve casusa da bir koltuk göstererek - oturmasını işaret elti ve: — Anlatabilirsiniz şimdi ! Dedi. Casus, geçen — hâdiseleri, Dosyanın ne suüretle aşırıldı- ğini anlattı. Nihayet Pibu- let'ten bahsederek: — Bu kızı öldürmeğe ka- rar vermiştim. Fakat görüyo- rum ki bu kararın tatbik za- Mmanı geçmiştir. Dedi. Prusya sefiri casusa alaylı bir gözle baktı ve; — Hiç şüphesiz bu kız gü- zel bir şeydi! Zavallı Stuber ben size çok zaman evel ve bir kaç 'defalar sizin kadin yüzünden mahvolacağınızı söy- lemedim mi?. Dedi. — Ekselânsi. Merhamet... Mani oldu. Henüz yirmi ya- şında bir kızcağız kolay, ko- lay öldürülemez. — Sizin bu kadar merha- met sahibi olduğunuzu 'elbet tasdik ederim. Fakat, dikkat ediniz, artık ihtiyarlamağa baş- ladınız! Sefir, Stuber'in söz söyle- mesine meydan bırakmadan: — Bütün bunlar can sıka- cak hâdiselerdir. Ve hiç şüp- hesiz diplomatik bir hâdise çıkaracaktır! Dedi. — Ben böyle sanmıyorum. Çünki bu işte benden başka alâkadar yoktur! — Ne ise.. Hele getirdiği- niz dosyayı tetkik edelim. Na- sıl bir şeydir anlıyalım.. — Ancak yarısını işliyebil- dim.. Ve bu da gösterir ki genç kızın evimde bulunması, sizin sandığınız gibi değildir. O istirahat ederken ben de iş görmekte idim. — Ne ise canım.. Şu hale göre siz Fransız ordusunun hali hazır hakkında kâfi bir malümat edirlmiş bulunuyor- sunuz, demektir. Fransız or- dusu, Prusya için şu anda bir “tehlüke midir?, — Zannetmiyorum.. Müsel- lah bir ihtilâf zuhurunda Üçün- cü Napolyon ordusunun bizim ordumuzu mağlüb edebilece- ğine — ihtimal — veremiyorum, Eğer M. Bismark, Prusya'nın menafii ve itilâsı namına Fransa ile bir harbe lüzum görüyorsa hiç tereddüt etmeden bu har- bi ilân etmelidir. Hele Avus, turya harbi bir gün bile teeh- hür etmemelidir. Çüriki Fran- SIZ. Ordusunun — mevcudiyeti, Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumi neşriyat vo yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet İdarehanesi: — ” İzmir — İkin C. Halk Telgra Telefon: veu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üç aylığı 500 kuruştur Yabancı memlek, için senelik ülcreti Kradır Her yerde 5 kuruştur. Beyler sokağı binası içinde o - sünü geçmiş nüshalar 25 kuruştur. i Tüama TANADOLU MATBAASINDA BASILMIŞTIR Siyaset..Aşk Edebi, Tarihi, macera romanı n B Avusturya ordusunu - takviye- den âcizdir. Casusun bu beyanatı Prusya sefirini sevindirdi; — Size çok teşekkür ede- rim! Dedi. Stuber ben zaten ancak size istinad ediyordum. Bu istihbaratı hemen ve şifre ile M. Dö Bismark'a bildire- ceğim. — Sonu var — Hamiyetli yurddaşlarımız tehlihesini bilen üyeler listesi: 1367 İsmail *Usta Sungurlu. Demirci 20, 1368 Ali çavuş Neziroğlu Karacabey Yeniç mahallesinde 20, 1369 Zeki Bolulu Galipçe mahallesinden 25, 1370 Demir Müniroğlu Seyran köylü 20, 1371 Hü- seyin Ömeroğlu 20, 1372 İb- rahim Misto oğlu Akçadağ Darıca köyünden 20, 1373 Yusuf oğlu Yusuf 20, - 1374 Haydar Habaoğlu Kepez kö- yünden 20, 1375 Talât Şık Merzifon yerli mallar üzerinde 20, 1376 Asım Helvacıoğlu manifaturacı 20, 1377 Sait Meriç ekmekçi 20, 1378 Re- şit Gemlik'te 20 1379 Tahir Aksoğan Malstya Aktar 20. Rus-Japon askeri arasında Çarpışma olmadı, yalandır Moskova, 9 (A.A) — Tas Ajansı bildiriyor: Royter Ajansının Dairen- den alarak neşrettiği ve 5 Ağustosta Pogranicanya istas- yonu yanında Japon ve Sov- yet kuvvetleri arasında bir çarpışma vukubulduğuna dair olan haberler - tamamile uy- durmadır. Ne bu istasyon civarında ne de Svyetvnancu hududunun diğer noktalarında son günlerde Sovyet ve Ja- pon askerleri arasında hiçbir çarpışma vukubulmamıştır. 3 General Asılacak mı? Madrid, 10 (Radyo) — Hü- kümet divanıharbı bugün top- lanmıştır, Bu divanıharpta Mad- rid'de tevkif edilen üç gene- ralin muhakemesi yapılacaktır. Yarın bunlar hakkında idam kararı verileceği tahmin edil- mektedir. EL işleri sergisi İstanbul, 10 (Hususi) — 29 Teşrini, evel — cumuriyet bayramında, Ankara'da eski ve yeni el işlerimize aid en- teresan bir sergi açılacaktır. Sergiyi iktisad vekâleti tertip etmektedir. Sofya'da şiddetli yağmurlar. Solya, 10 (A.A) — Dün gece ve bu sabah yağan şid- detli yağmurlar - neticesinde şehrin bazı aşağı mahalleleri sular altında kalmıştır. Tele- fon hatları bozulmuş ve muh- telif zararlar kaydedilmiştir. İnsanca zayiat yoktur. Köyceğiz orman yangını hâdisesi.. | gini) başlıklı | lüğüne | Denizli vilâyetine ve Köyce- Ankara, 10 (A.A) — Hava | Gazetenizin 1-8-936 gün ve 6679 sayılı nüshasının dordün- cü sahifesinin üçüncü sütur nunda (Köyceğiz orman yan- yazı.. Hakikata ve vesikalara aykırı bulun- makla aşağıdaki izahatın ayni sülünda neşrini — saygı ile dilerim, Acıpayam-Köyceğiz sınırla- rında 28-7-936 da çıkan or- man yadgını ilk defa deyne karakolumuz — tarafından gö- rülmüş ve bu karakol kuman- danının derhal köylü ile sön- dürmeğe hareket ettiğini tele- fon raporile bildirmesi üzerine keyfiyet ilçe orman mühendis- liğine ve ayni zamanda tele- fonla Denizli orman direktör- ve biraz sonra da ğize telgralfa bildirilmiş ve akşam üzeri Köyceğizden de bu iş hakkında telgraf alın- mıştı. 29-7-936 da iki Jandarma ile komutanı, orman mühen- disi, müddeiumumi yangın ma- | halline hareket ettiler. Sınırı- mız içindeki yangın kolunun 30-7-936 gününde söndürül> düğü ve Köyceğiz tarafındaki yangin yerine amele gelmedi- ği görülerek bızim taraftan oraya bir onbaşı ile 60 ame- le gönderildiği ve oradan ge- | len amele ile birleşilerek iki tarafın çalışmasile Köyceğiz , cihetindeki yangının da sön- dürüldüğü resmi kayda müs- tenit dosya ile sabit ve jan- darmanın — gösterdiği sür'at. Denizli orman direktörlüğün- ce takdir. edilmiş iken bu işi muhbirin - gazete sütununda (Köyceğiz hâdiseyi — muttâli olunca derhal Acıpayamı ha- berdar etmiş fakat Acıpayam istenen sür'ati gösteremediği için yangın bir müddet daha uzamıştır.) Şeklinde vesaik ve hakikat hilâfında yazması mak- sadı mahsusla hareket ettiği- ne delâlet eder. Ayni sütunun aşağı fıkra- sında (Kanuna uymıyan bazı hâdiseler olmuştur) diye yaz- dığı kısımdaki - ceryanı hale ve hakikata aykırı bulunmuş- tur. Mes'elenin aslı şudur. 29-7-936 günü baş gösteren rüzgarın yangını şiddetlendir- mesi ihtimaline karşı tetbirli bulunmak maksadile yukarıda söylenen heyetle mevcut diğer jandarmaların da yangın ma- haline gönderilmesi düşünül- müş ve Denizlide bulunan tüccardan' Ahmed'e ait ve Halil Ali'nin idaresindeki iki otomobilden birile şoför Halil Alinin Denizliye postayı ve diğer kuvvetlisinin 25 lira gibi azami bir ücretle yangın mın- takasına jandarmayı götürmesi jandarma dairesinde kararlaş- tırılmış ve bildirilmiş idi. Bu mühim devlet zararı karşısın- da başka otomobil bulunma- saydı postanın bir buçuk sa- atte araba veya at ile Kızıl- hisara ve Karahüyükten oraya gelecek olan Etem Ahmedin otomobilile — Denizliye nakli suretile posta otomobilinden de istifade edilecekti, hitabile işin ehemmiyeti taallül gös- teren şoföre anlatılmak iste- nilmişti. Biz yangının bir felaket ha:- lini almasına ve yüz binlerce Tiralık milli servetin heder olmasına imkân bırakmamak için uğraşırken Denizliye git» mek istiyen ve gazete muha- biri olduğunu jandarmaya söy- ANADOLU aai SON HABER YELEFON Londra, 10 (A.A) — Dip- lomatik mehafil beynelmilel gerginliğin yavaş yavaş izale olduğu kanaatindedir. Bu me- hafil Alman hükümeti tarafın- dan verilen teminatın Fransa tarafından teklif edilen ademi müdahale prensibi üzerinde bir ittifaka varılacağı ümidini doğurduğunu söylemektedirler. Tanca, 10 (A.A) — Gene- ral Franko'nun Tanca'daki beynelmilel komiteye bir ülti- matom göndermiş olduğu ha- berini salâhiyettar mahafil kati surette tekzip etmektedir. Generalin bu ayın dördün- de komiteye müracaat ederek İspanya hükümeti harp gemi- lerinin Tanca şehrinin - bita- Uraflık mahiyeti ile kabili telif olmıyacak şekilde bu limanda | faaliyette bulunmalarına komi- tenin' nazarı dikkatini celbet- | tiği andanberi vaziyette bir güna değişiklik yoktur. Londra, 10 (A.A) — İngil- tere ve Fransa hükümetleri İspanyol harb gemilerinin Tan- ca'dan geri çekilmeleri için Madrid hükümeti nezdinde ye- niden bir teşebbüste bulun- mağa karar vermişlerdir. Heriki hükümet Almanya- nın halka yardım etmekten ibaret olan insani bir mak- satla Tanca'ya harb gemileri göndermesine müsaade edil- mesi talebini is'afa karar ver- mişlerdir. leyen bir zatın işe müdahalesi ve tesiri yüzünden her iki otomobilin kaçıp gittiği jandar- ma tarafından haber verildi. Ber mutat Kızılhisar karako- lu önünde tevakkuf eden bu otomobillerden — şoför Halil Alinin Denizliye gitmesi ve diğerinin Acıpayamdan jan- darma — nakil ettikten sonra tekrar Denizliye dönmesi jan: darma — komutanı / tarafından malümatım altında Kızılhisar karakoluna — bildirilmiş iken ayni zatın tesiri ve işe mü- dahalesi sebebile Kızılhisar müdürünün çekinğen davran- masından her iki otomobil Denizliye — gitmiştir. Verilen emir kanunidir, bunu kimlerin ihlâl ettiği meydandadır. Tahaddüs eden bu durum karşısında boşluğu doldurmak üzere Köraman müdürü, kara- kolu ve bekçiler ile halkı yan- giın mahalline yetiştirmeleri te- lefonla tebliğ edilmiş ve felâ- ketin önü alınmıştır. Bu vak'anın iğlak ve vesilei hücum ittihaz edilmesi doğru bir hareket teşkil etmiyeceği izahtan müstağnidir. Acıpayam ilçebayı H. Akman ANADOLU — Mevzuubahs gazete muhabiri, bizim muha- birimizdir. Onun tesir ve mü- dahalesi kat'iyyen mevzuubahs olamaz. Çünkü nihyet 9 da bir vatandaştır. | hariciye YELCRAF Portekiz, bazı şartlarla'beraber, esas itiba- 3 rile Fransız teklifine muvafık cevab verdi. Mussolininin bir adamı, âsi hükümet reisinin yanında!: Alman'lar Barselon'a asker ç;karmaddar. Tanca'daki hükü met gemileri çekildi. İngiltere Almanya'nın hareketi üzerine tehlikeyi azalmış görüyor. Malüm olduğu veçhile Ver- say mMmuahedenamesi Alman harb gemilerinin Tanca lima- nında demir atmalarını menet- mektedir. Madrid, 10 (Radyo)—İspan- ya hükümeti, Beynelmilel ihti- lâtlara mani olmak için, Tan- ca'daki harb gemilerini geri çağırmıştır. Beynelmilel komisyon, İs- panyol gemilerinin Tanca li- manına demirlemesini yasak etmiştir. Halihazırda Tanca limanında iki İspanyol harb gemisi bulunmaktadır. Bunlar- dan biri, hasara uğramış olup gidemiyecek bir haldedir. Roma, 10 (Radyo) — M. Mussolini bugün Sayfiyeden Roma'ya dönmüştür. Bugün Kont dö Şambr'un dairesine — giderek Kont Çiyano'dan - İtalya işle- rine ademi müdahale notası- nin cevabını isteyecektir. Londra, 10 (Radyo) — Al- manya'nın Londra sefaretha- nesi, Alman harb sefinelerinin Barselona silâhlı asker çıkar- dıkları ve Almanya'nın âsilere Paris, 10 (A.A) ” — Dün Saint Colluvda parlak ve güzel bir hava altında ve bin- lerce halk huzurunda dünya sulh toplantısının büyük bay- ratı kutlanmıştır. Yeşillikler üzerinde tersim edilmiş olan Thaelmannın büyük bir resmi önünde söz alan kültür ba- kanı M. Jean Zay sulh bay: ramının bir daradoks değil fakat elzem inşacı — bir iman hareketi olduğunu ve bu hareketin şimdiki endişe- lere tercüman olduğunu söy- lemiştir, Bakan eski âfetli harbin yeniden hayatiyet göstermeğe başladığını ve bir Ayrupai sivil harb şekline girerek dün- yayı tehdit etmekte olduğunu işaret etmiş ve demiştir ki: Demokratlar müthiş tuzağa kaptırımyacaklardır.. Demök- ratlar besledikleri hürriyet aşkı ve düşünce ve ülkü kar- deşlerine karşı olan muhab- betleri sayesinde daima dür- bün düşünmeye devam ede- ceklerdir. Halk cephesi hü- kümeti büyük bir gayretle enternasyonal demokrasiyi an- cak kurtarabilecek olan barış için çalışmaktadır. Kültür Bakanının bu nutku- nu halk şiddetle alkışlanmış, muzika enternasyonal ve Mar- seyez'i çalmıştır. Halk, alkış- ve Paris'te büyük tezahürat | Sulh toplantısı bir bay- ram halinde geçti.. Halk “İspanya'ya tayyare gönde- relim!,, Diye bağırıştı. N TELSİZLE, silâh gönderdiği hakkındaki haberleri tekzib etmiştir. Paris 10 (Radyo) — Figarü gazetesi, M. Mussulini'ye me sup bir İtalyanın Buryosa ge lerek âsi hükümet reisi gene ral Kanabella ile mülâkat tiğini yazmaktadır. Londra, 10 (Radyo) — İs- panya işlerine ademi müda- hale teklifi karşısında, Porte- kiz hükümeti de muvafık ce“ vap vermiş, fakat Portekiz hudut ve menafiinin muhafa- zasını ileri sürmüştür. Londra siyasi mahafili, Por- tekiz'in endişesini mucib hiç bir sebep olmadığını ileri sür- mektedir. Çünkü İngiliz -Por- | tekiz dostluk muahedesi bu hususta kâfi bir teminattır. İtalya ve Almanya'nın ce- vabının da muvafık — olacağı tahmin edilmektedir. İngiltere'nin — Berlin - sefiri esasen bu mes'ele etrafında bazı teşebbüsatta bulunmuş ve vaziyeti mülâyim bulmuş- tur. Tanca beynelmilel mınta- kasında âsilerin noktai nazar- ları yanlıştır. Hükümet sefine- leri hususi muameleye - tâbi tutulmamıştır. lar arasında “İspanya'ya tay- yare göndereliı:ı: dyiyey bığız' mışlardır. Bundan sonra birçok hâtip- ler daha nutuk söylemişler ve alkışlanmışlardır. Her marşın | sonunda enternasyonal ve mar- - seyez çalınmıştır. Nümayiş esnasında, bir di- rek üzerine büyük bir İspanyol bayrağı çekilmiş ve kırmızı, mavi, beyaz elbiseler giymiş çocuklar, Fransa'yı temsil et- mişlerdir. Nümayişte ecnebi devletle- rin yüksek şahsiyetleri de ha- zır bulunmuşlar ve nutuk söy- lemişlerdir. Cezair müftüsü Neden öldürüldü? Paris, 10 (Radyo) — Cezair baş müftüsünün katli münase- betile birçok tevkifat yapıl- mıştır. Mevkuflar — arasında Cezair islâm âleminin maruf bir siması vardır. Bu adam, katilleri para ile teşvik et- mekle maznundur. Kadıköy ticaret odası Kadıköy, (Hususi) — Evelce lâğvedilmiş olan Kadıköy ti- caret odası tekrar ipka edil- miştir. Başkanlığa meclisi umu- mi azalarından Hamdi Arman, azalıklarına da Mehmed, Kâ- mil Panayırcı, Salih Tokatlı, Necib, Osman Kayyümoğlu, Halil İbrahim seçilmişlernir.