26 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

26 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Hasta İrfan Hazar Fteklerini sarı sarı ultınla doldursanız Bunlar bağırır, çakıl taşlarıdır; islemem — bunları ben; diye yüzünüze Önüne top top kumaşlar, kat kat nefis elbiseler yığsanız; - Bunları ne yapayımı ben? E lin günün yüzüne, bunlarla çıkılır mı hiç? Çıplâğım, anlayor- musun? Diye yüzünüse çimkirir. En güzel ve düm-düz şosclerden geçerken suratını buruşturur. Yol mu bu belâler! Otomobildeki sartıntıdan az kalsın kalbim yerinden çıkıyordu; feryadını basar. Binlerce mumluk büker: Böyle şehre, böyle karanlık! aydınlıkta Yahut, ziyanın itiraz eder. Yazık masrafa! Binlerce Kendisine baz. — muharrirlerden ağır ağır sallar; — Gördüm; bepsi berbat. Okunmıyacak hikmetini yamurtlar. Siz, cevab vermek istersiniz; kitaplardaki movzulara geçersiniz men ağıımzı kapatır: der yazanın adını gördükten sonra. İçlerini -okumadım; bolluğunu israf telâkki eder. Sırf itiraz vta lira, yok yere heba olup berkesin gözü kamaşır, 6 ise dudak Tam yerinde; der. k için gidiyor; der, ve kitaplardan bahsetseniz; — başını derecede budala — şeyler; Hem, ne hecet okuyayım! Kalımı ve Ona hiçbir şey beğendiremezsiniz! O, hiçbir. şey beğenmez! O, ken- disinden ve dahiyane düşüncelerinden bin> in ve cemiyet için en tehlikeli kendisi, işte bu adamdır. Bu adam hastadır. Böyle Avrupada menhus bir hava esmekte! | — Başı T inci sayfada — mektedir. Almanya'nın — hususundaki tehalüki bariz bir şekilde gö- rülmektedir. Hitler'in bu husustaki iki kararnamesi ve Von Blum- berg'in vereceği emirlerle 1937 de Alman ordusu âzami had- dini bulacaktır, Berlin, 25 (Radyo) — Hava ve bahriyede askeri hizmetin iki sene olmasını emreden ka- rarname imzalanmıştır. Buna benzer yeni bir ka- rarname ile Alman ordusu hazer mevcudu arttırılacaktır. Almanya'nın, hazer vaktinde bir milyondan fazla askeri si- lâh altında bulunacaktır. Viyana, 25 (Radyo) — Ga- zeteler; Almanya'nın almış ol- duğu askeri tedbir!lerden bah- setmekte ve bu - tedbirlerin, Rusya'nın yapmakta - olduğu komünistlik bir karşılık teşkil ettiğini yaz- makta ve Avrupa'dâa menhus bir havanın estiğini ilâve ey- | lemektedirler. Paris, 25 (Radyo) — Al- manya'nın son askeri tedbir- leri dikkatle takib edilmekte- dir. Lehistan'da menfi bir te- sir husüle gelmemiştir. Maa- fih, Lehistan ordu mülettişi general Briç Miglimin general Gamelen'e iadei ziyareti s- rasında, vaziyet daha ziyade tenevvür edecektir. e Almanya'nın, bir anti komü- nist blok yapmak üzere İtalya, Avusturya ve Macaristan'la birleşmek istediği söyleniyor. Londra,;( 25 Radyo) — Al manya'nın askeri faaliyetini Londra'ya bildirmediği sanıl- maktadır. Çünkü bu Alman- ya'nın dahili bir işi demektir. Ve Versay muahedesi de şimdi mer'i değildir. İngiliz mahafili, Almanya'nın hizmet müddetini asker mevcudunu arttırmasını mühim ve büyük bir mes'ele addet- mektedir. Yalnız bu hareketin Rusya'nın son askeri tezyidi ile alâkadar olduğu anlaşıl- maktadır. Lehistan'da da alman'yanın bu hareketine fazla bir ehem- miyet verilmemekte ve silâh- lanma faaliyetinin başdöndü- rücü ve tabii bir neticesi ad- dedilmektedir. siyasi askeri ve propagandasına | Hod- tipib tam aların yanında şka hiçbir yey — sevmez. N bi bir mikrop olan Berlin, 25 (Radyo) — Na: zilerin toplanacak kongresinde çok mühim ve ağır kararlar ittihaz olunacaktır. İngiliz-Mısır mu ahedesi bugün llmzalanıyor. Nöhas papas, Londra'dan Ce. nevre'ye gidecektir. Londra, 25 (Radyo) — İn- giltere ile Mısır arasında ak- dolunan itilâfname, yarın (Bu- | gün) saat onbuçukta Lokarno | salonunda imzalanacaktır. Muahede, İngiltere namına | | Lord Halifaks, Sir Con Simon, | Ramsey Makdonald, Sir Miles, | Lamson ve İngiltere hariciye nazırı Lord Eden - tarafından imzalanacaktır. Mısır namına, başbakan Nahas paşa imzalı- yacaktır. Kahire, 25 (Sadyo) — Ni- | nan Nahas paşaya bir telgraf çekmiş Mısır'ın Uluslar sösyesine hemen kabulünde ısrar etmesini tavsiye eylemiştir. Nahas paşa, mukaveleyi im- zadan sonra Cenevre'ye gide- cek bu mes'eleyi takib ede- | cektir. Gorede İngiliz mandası Ras İmro bunu istiyor! Londra, 25 (Radyo) — (Ni yoz Kronikel) gazetesinin ver- diği bir habere göre, (Gore)- deki Habeş hükümetini idare eden ve imparator Haile Se- lâsiye'nin — vekili olan Ras İmro, İngiltere'ye bir muhtra vermiş ve (Gore) ile havali- sinde İngiliz mandasını kabul edeceğini bildirmiştir. Atina'da yangın 5 ev, d mağaza yandı Atina, 25 (Radyo) — Bu sabah saat -7 de stotel caddesinde büyük bir yangın elmuş, 4 mağaza ve 5 ev yanmıştır. Zarar, milyonlara baliğ olmuştur. ve | yabet meclisi Londra'da bulu- | 'panya hâdiseleri Çankırı- da kömür ma- deni bulundu.. — e— 20 Bin liraya elek.- | trik de alınabilecek.. Çankırı, 24 (ALA) Nafıa bakanlığı tarafından gönderi- len mühendisler tarafından ya: pılan tetkikatta Yapraklı na- | hiyesinde büyük kömür ma- denleri bulunduğu ve ayrıca başka maden dâmarları olduğu anlaşılmiştır. Nafıa bakanlığı gönderilen fen işleri direktörü tarafından Çankırı elektriği hakkında yapılan - tetkikatta 20,000 lira sarfile kömürden elektirik istihsali temin edile- cektir. Ereğli Kö- mür Şirketi. Satın alınma Mukavelesi ya- kında imzalanacak. Ankara, 25 (Hususi muha- birimizden ) — Ereğli Kömür madenlerinin hükümetce satın alınması için şirket mümessil- | leri ile yapılan müzakereler neticelenmiştir. Şirketin salın alınması hakkındaki mukavele- namenin bugünlerde imzalan- | ması mhhtemeldir. Yusuf Kemal Londra elçisi mi "olacak? İstanbul, 25 (Hususi muha:- tarafından elçimiz Fethinin başka bir vazifeye naklolunacağı ve Lon- dra elçiliğine de . eski adliye vekili Yusuf Kemalin edileceği söyleniyor. Filistin'de Örfi idare ilân edildi Kudüs, 25 (Radyo) — Fi- | listin'de tedhiş hareketlerinin devamı hasabile İngiliz - fev- | kalâde komiseri bütün mem- lekette idareci örfiye ilânına karar vermiştir. | Birtaarruz esnasında, bir İngiliz ihtiyat zabiti ölmüştür. Onbeş . ağustostanberi, İn- ngliz'lerin zayiatı 11 — maktul | 109 mecruhtur. İngiltere ve İs- | tayin | Londra 25 (Radyo) — Bu- gün kabine M. Baldvinin ri: yasetinde toplanmıştır. Bu iç- timada Sir Nevil Çemberlayn, hariciye müsteşarı M. Vansti- yar, dahiliye bakanı Sir Con Simon, Lord Halifaks, harbiye irtibat bakanı Sir Tomas İs- kip, Sir Samuel Hoar, Sir | Markolm Makdonal, Sir Orzbi: gor hazır bulunmuştur. Kabine beynelmilel vaziyeti, | İspanya hâdiselerini tetkik et- | miştir. Bu içtimaın Almanya- nin — küvvetlerini — artırmasile alâkası olmadığı sanılmaktadır. birimizden) — Londra' büyü u ; biritditden) < Londra büyük | ÇÖ L Ce gur. 18 00845 yaşlarında -olup cümhuriyete-olan | lunmuştur. T;eilg“r“îaş- Haberleri Bulgaristanda ihtilâl doğ mak üzere idi. ——— : .—— Suikastçılar yakalandılar. &un: lar Kralı öldürmek istivorlardı. İstanbul, 25 hab (Hususi muhabirimizden) Sofya'dan gelen e göre, Bulgaristanda yeni bazı ihtilâl hareketleri be- lirmiş ve bir suikast ş dana çıkal i Makedonya ko: rinden Protey aş'arının bir darbei hükümet hazırladıkları, Kral Boris'i öl- dürmek için suikast tertip eyledikleri tesbit edilmiştir. Dün, Portey seler tevkif edilmiştir. Japon, deniz ve kara or- dusu kuvvetlendirilecek Kabine, devlet reformları progra- mını tasvib etti. Tokyo, 25 (A.A) — Uzun görüşmelerden sonra kabine dev let reformları proğramını tasvib etmiştir. Bu program ilk ola- ştır. erof ve arka- of taraftarlarından birçok ki “ak kara, deniz ve hava» ordularının kuvvetletlendirilmesini ve tedris sisteminin toplu ve milli bir esasa dayanmasını tasar- Tamaktadır. Bundan başka vergiler ıslâh edilecek, tabii felâketlere karşı sigorta teşkilâtı tevsi edilecek, köylüler daha geniş bir şekilde himaye ve yardım görecek, balıkçılar, küçük sanat erbabı ve tüccarlara mali yardımlarda bulunulacaktır. Endüstri ve dış ticareti himaye edilecek, Mançuko'ya muhaceret ve sermaye ihracı kolaylaştırılacak ve devair muamelâtı da daha pratik bir şekle ifrağ ol Faşist aleyhtarı milisler 60 bini buldu. Bazı kışlalara tanınmış sosya- listlerin adlarını verdiler. Barselon, 24 (A.A) mitesi umumi sekreteri Jacgues Miravilles gazetecilere beya- natta bulunarak: Komitenin bugün 60,000 azası bulunduğunu unacaktır Faşist alehtarı milisler merkezi ko- sadakat ve ihlâsları hakkında teminat vermeğe mecbur tutul- maktadırlar. N. Miravilles silâh ve mühimmat imalâtı ile cebhedeki sıh- hiye otomobilleri ve sıhhiye servislerinin mükemmel surette tensik edilmiş olduğunu ilâve etmiştir. Milislerin birçok kam | yonları, sıhhiye otomobilleri ve sıhhiye levazımı vardır. Halihazır da Faşist aleyhtarı milisler tarafından işgal edil- mekte olan Barselon kışlalarına şu isimler verilmiştir: Birinci Jak, piyade kışlasına Kral Marks ismi verilmiştir. Pedro Alba kışlasının adı Michel Bakounine olmuştur. Halihazırda Argon cephesinde tiyatro temsilleri, sırk ve muzik hol tuürneleri yapılmak için hazırlıklarda bulunulmaktadır. Bunlara iştirak etmek üzere şimdiden birçok artist kaydolun- muştur. Yakında 16 Bin Muhacir Daha Gelecek.. Bunların bir kısmı İzmir'e, bir kısmı da Aydın havalisine yerleştirilecektir.. İstanbul, 25 (Hususi muhabirimizden) — Yakında Bulgaris- tan ve Romanya'da 16 bin muhacir getirilecektir. İlk kafile Köstence'de vapur beklemektedir. Bu muhacirlerin bir kısmı İzmir'e ve bir kısmı da Hatalisine yeleştirileceklerdir. Aydın . e '," . Yunanistan'da Bankalar Kongresi toplandı. Atina, 25 (Radyo ) — Bu gün, gerek burada ve gerekse Pire'de bankalar kongresi açıl- mıştır. Bu koöngrede, bütün bankalar direktörleri hazir bu” | Sporcularımız Eylülde Rusyaya gidecekler. İstanbul, 25 (Hususi muha- birimizden) — Eylül haftası Piçinde milli fudbol, iskrim ve | güreş takımlarımız Sovyet Rus- | a gidecekler ve muhtelif maçlar — yapacak- Hükümetin neşrettiği kam- | şehirlerde biyo kararnamesinde, kambiyo | lardır. Sinyor Grandi Napoli, 25 (Radyo) — İtal- ya'nın Londra sefiri M. Grandi bir aydanberi burada bulur maktadır. Dün Roma'ya git- miştir. ihracatı yasak edildiğinden, (Celâl Bayar bütün — bankâlarda — külliyetli | ; ; mevduat kabul edilmiştir. IStanbul da.. İstanbul 25 (Hususi muha- Hükümet, kambiyo kaçak- birimizden) — İktısad Vekili çılığına mani olmak için hu- Celâl Bayar, bugün Ankara süsi zabıta — teşkilâtı ihdas eylemiştir, vapurile şehrimize gelmiştir. 'Fas Kahraman |Abdülkerim Kaçmış. — . — Fransa müstemleki Nezareti bu haberi Teyit etmediğini bildiriyor Paris, 25 ( Radyo) — Fa kahramanı Abdülkerim'in, mer fi bulunduğu (Revinyon) ada sından kaçtığını, (Maten) ga zetesi yazıyor. Fransız müs temlekât nezareti, bu haberit teyit etmemekte — olduğunı kaydetmektedi İzmir fuarı İstanbul tacirleri fuara iştirak mes. elesini konuşuyorlar İstanbul, 25 (Hususi muha- birimizden) — İzmir fuarına iştirak edecek olan — İstanbul tacirleri, bugün ticaret oda- sında Val uhiddin Üstünda ğın reisliğinde yapmışlardır. Bu toplahtıda; İstanbul'daa İzmir'e gidecek vaziyeti de görüşülmüştür. Perşi zartesi günü İstanbul'dan İz- mir'e üç vapur hareket ede- cek ve fuarı görmek isteyen- leri götürecektir. Bu seferlerde tenzilâtlı tarjfe tatbik - edile- cektir, Katil Abdullah 24 sene ağır hapse mahküm oldu İstanbul, 25 (Hususi muha- birimizden) — Galata posta- nesi muhasebecisini parasına tamahan öldüren Abdullah ve arkadaşının muhakemeleri bit- miş, Abdullah'ın suçu sabit olduğundan idama mahküm olmuştur. Ancak katilin yaşı küçük olduğundan idam ka rarı 24 sene ağır hapse tahvil edilmiştir. Süveyşin müdafaası 25 senelik bir itilâfname imzalanacakmış İstanbul, 25 (Hususi muha- birimizden) — Yakında şeh- rimize bir Mısır heyeti gele- ve Süveyş kanalının mdafaası için 25 senelik bir itilâfname imzalanacağı — yazı- liyor. Afrika'dan Dönen kıt'alar. Napoli, 25 (Radyo) — Tos- kana vapuru ile dün şimali Afrikadan motörlü kıt'alardan bir kısmı avdet etmiştir. Cenova, 25 (Radyo) — Sar- donya vapuru ile doğu Afri- ka'dan bir kısım asker daha avdet etmiştir. Kâzım Dirik İzmire geliyor İstanbul, 25 (Hususi muhar birimizden) — Trakya umumi müfettişi general Kâzım Dirik Edirne'den şehrimize gelmiş" tir. Kâzım Dirik, panayırın açılışında hazır bulunmak üzere İzmire gidecektir. r bir toplantı seyyahların c, cumartesi ve pa- cc;