26 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

26 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Siyaset..Aşk Edebi, Tarihi, macera romanı , Casus, güzel kadını yuka- O riya, iş odasına aldı; kendisi bir koltuğa oturdu, Lüsiye'de oturacak yer gösterdi. Sonra, K bir siyara yaktı ve: : — İşte, dedi. Yök edilme- sine karar vermiş olduğumuz Pibulet firar etti. Bunun için ben bile Paris'i terki Tâzım | — görmeğe başladım, yarından sonra, dosyanın bir suretini beraberimde alarak İngiltere'ye gitmek fikrindeyim, Londra- dan da Berlin'e geçerim, Lüsi hayret içinde idi. Stü- | ber Lüsi'ye Pibulet'in Firari şeklini de anlattı. Lüsi, bu kadar aceleye lü- zum olmadığını sanıyordu. Fa- kat casus: — Size benim söyledikle- rim kâfidir; Vaziyet tehlüke- lidir. Bunun için her ihtimale karşı hududu aşmak lâzımdır. Elimizden kaçan bu kız saye- sinde senin ve benim bu dos- yayı nasıl aşırdığımızı çabuk 4 Ööğreneceklerdir. Bunun için M. Pietri ile aramızda bir hu: dut olursa çok iyi olur! Dedi. ç — Fakat bu hata sizindi. — Halbuki iş ne kadar yolunda gidiyordu. Karar veçhile bu kızı vaktinde imha etseydiniz bu haller hiç te başımıza gel- < Miüyecekti. — Ne çare! en mahir in- sanların da hatası oluyor işte! — Her halde bu kız hoşu- nuza gitti, bunun için öldür- — miye kıyamadınız, Fakat şim- — di kendimizi kurtarmağı dü- Şünüyoruz! ğ — Ne çare dedim ya.. Be- B nim güzel kızlara olan meyli- — © mi de bilirsin.. Ne yapalım.. — olan oldu. Maamafih henüz — kurtulmak imkânı var! — Fakat, ben hayatımı he- nüz düzeltmiş ve muayyen bir msüle bağlamıştım. Yine ser- — seriliğe 'başlamak bana çok güç geliyor! Buna da siz sc, bep oldunuz. Bu bir alçak- lıktır. — Rica ederim.. — Ricaya mahal yok. Ne desem azdır; Size vaziyetimi — izah etmiştim. Beni yine kötü — yola sürüklediniz, bu da yet- -— Miyormuş gibi bir de sevdaya — dalarak beni büsbütün mah- — Vettiniz. - — Haydi canım.. Prusya'da — ; »yaşamak ile Fransa'da yaşa- —— Mak arasında sizin için ne fark — vardır? Bizim san'atta olanlar — her zaman her şeye hazır ol- — malıdırlar! ANADOLU Günlük siyasal gazete Sahip ve başyazganı -Haydar Rüşdü ÖKTEM Umumt neşriyat ve yazı işleri müdürü: Hamdi Nüzhet İdarehanesi: ” İsmir İkinci Beyler sokağı İ C Halk partisi Binası içinde | Telgraf: İzmir — ANADOLU Telefon: 2776 -. Posta kutusu 405 ABONE ŞERAİTİ Yıllığı 1200, altı aylığı 700, üç D aylığı 500 kuruştur — | Yabancı memleketler için senelik aböne ücreti 27 liradır Her yerde 5 kuruştur - aS sünü geçmiş nüshalar 25 kuruştur. K ğ K? ANADOLU MATRAASINDA BASILMIŞTIR ; mıştır. 103 Casus biraz durduktan sonra! — Yoksa?, Dedi. Yüzbaşı Hanri'ye sizde mi âşık oldu- nuz?. — Ne münasebet?, Eğer tevkif edilirsem, her şeyi in- kâr edeceğim. Unutmamaniız lâzımdır ki benden sonra Han- ri'nin nezdine siz girdiniz. Bu- nuün için en ziyade sizden şüpheleneceklerdir! Bu, bir nevi tehdit idi. Fa- kat eski ve kaşarlanmış casus bu tehdide aldırmadı bile! soğuk bir ifade ilet — Fakat Pibulet sizi gör- dü, buna ne diyeceksiniz? Dedi, Lüsi bu söz üzerine çok sintrlendi, Stüber: — Zavallı dostum, dedi. Ben sizi böyle çocukluk yapa- cak derecede cesaretsiz bil- miyor idim.. Şu sırada delilik, çocukluk, şımarıklık değil, ce- saret ve soğuk kanlılık lâzim- dır. Benim tavsiyem, henüz | vakit varken Prusya'ya gitme- nizdir! Eğer yüzbaşı Hanri'yi seviyorsanız, buna da ancak orada bir çare bulursunuz.. Burada tehlükeden başka bir şey yoktur! Lüsi, büyük bir asabiyet ile: — Susunuz Allah aşkına! Diye bağırdı. Berline gitmek benim için mahvolmaktır. Hal- buki ben burada zengin ve yüksek, kibar ve güzel bir delikanlı ile evlenecek ve ömrümün sonuna kadar asude ve mes'ud bir hayat geçire- cektim! — Cidden tuhaf Düşünü- yorsunuz. Biz. nihayet birer casus değil miyiz?. z var — ÖOdemiş Ordumuza bir tayyare hediye edecek.. Ödemiş, (Hususi) — Dün, Ödemiş'liler heyecanlı bir s günü yaşamışlardır. Tüze tî kanı Ş. Saraçoğlu'nun himaye- lerinde Altınova ile Ödemiş- spor kulüpleri arasında bir maç yapılmıştır. Maç çok te- miz bir düzenle oynanmış, maç 5-2 Altınova'nın lehinde neti- celenmiştir. Maç sonunda Ş. Saraçoğlu, Altınova'ya imzalı fotoğraflarını hediye etmiştir. $ — Özveren Ödemiş halkı hava tehlikesine karşı çok uyanık “davranmaktadır. Öde- miş halkı, orduya bir tayyare hediye etmiştir. Bu tayyare Ödemiş'lilerin d üncü tayya- residir. $ — Üçünclü Dil kurultayı- nin açılımı Ödemiş'te genel bir ilgi uyandırmış, kıvançla karşılanmıştır. Bugün saat 14 de bütün radyolar açık bulundu- rulmuş, halk kongredeki söy- levleri dinlemiştir. Akşamına Halkevi bahçesinde konser verilmiş, ulusal oyunlar oynan- Bu münasebetle E. Hamdi Akman Türkiye Cumu- riyetinin dil durumu üzerinde bir konferans vermiştir. $ — Bu yıl Ödemiş'in tü- tün ürünü çok iyidir. Halk larımsal durumdan memnun görünmektedir. $ — 3/9/936 da Ödemiş'in | buz fabrikasının açılma töreni yapılacaktır. Vur fakat dinle » Ercümend Talu'ya - Dün gece Hasan paşa pas- tahanesine bir dondurma ye- mek için gittiğim zaman gar- son Âli'ye "Son Posta'yı ver, okuyacağım,, dedim, Maksa- dim - dondurmanın - soğuk te- sirini gazetenin ılık yazılarını okurken azaltmak, hoş vakıt geçirmek idi. Yalnızdım, Son Pastayı açtığım vakitte ilk sa- hifesinde; “Vur gazetecilere, başlığı altında yazıyı okuyunuz,, diye hatırlatan bir fıkra gördüm. Sahifeyi açtım. * Glementine Delait,in sakallı resmi sizin yazınızı okumazdan evel bir sakallı kadının tasviri gözü- mün önüne geldi. Gözlerim mutaf dükkânında dolaşıyor gibi kıllar içinde kaldı. Yal- nız bununla kalmadı,- çocuk- luğumda İzmir'de sakallı Ele- ni'nin vaziyetini de düşündüm. İzmir'liler için meşhur bir si- madır. Bu düşünceler arasın- da iken sizin yazıyı okumağa başladım: “Gazetecilere vu- runuz,, diyorsunuz, "Abalılara vurur,, gibi. Bir çocuğun yap- macık sözünü ele almış, yola girmişsin; haklısın gazetecile- re vuürmalı, fakat dinlemeli derim. Biz gazeteciler dinlendikten sonra acısı tatlı olan bu mes- loğin — uğründa fedakârlığa katlanırız. Rehi aşkında fedakâr olamı kıska- mnm, Sana kendim olurum âlemi kur- ban edemem, Diyen şâirin ifade ettiği mana gazetecilik mesleğinin inceliklerini — tasvir — ediyor . Hattâ o derece ileri gidebi- lirim ki fedakârlık ve tesli- miyet sahasında inanan, inan- dıran gazeteci İhsan Raif'in koşmasında bildirdiği gibi. Sitemin taş olra nax gelir bana Hiddetin kış olsa yaz gelir hana, Demekten zevk alırız ve gazetecilikte azmü irade kuv- veti o derecede metindir ki, Olsa da yolum bataklı taçlı Atım yağız, elim çelik kırbaçlı Yolcuyam arkadağ bu yoldun döz: memen gerek Bu yoldan gidenlerin izi pek seyrek Şuura, seciyeye dayanan şantaj ve avantaj işlerinden uzaklaşan gazeteci benim gö- zümün önünde dördüncü kuv- vetin sembolüdür. Hem ma- tematik sembolüdür. Böyle gazetecilere — vurmalı, — fakat onları dinlemelidir. Senin Hasekinisa hastanesi civarında doğum evi için yaz: dığın yazıyı okuduğum zaman ne kadar sevinmiştim. Bu acı hakikatları filhakika yerinerek okudum. Sevindiğim — nokta, gözönüne alınır düşüncesi idi ve alındı. Bu manevi mükâfat bize kâfi değil mi? Yeter ar- tar bile, Falek her türlü esbabı cefasın toplasın gelsin Dönersem kahpeyim millet yolumn da bir azimetten. Diyen bizim gazetecilerin pi- ri piramıdır. Londra'da Hür- riyet gazetesinin yazdığı va- kitte bu hitabeleri düşünenler ezberlediler ve ölünceye ka- dar bu yoldan gittiler, dön- mediler. Eline geçirebilirsen Farik gazetesinin kolleksiyo- nunda “|315 tarihinde bu ay- larda 'yazdığım “Medeni is- tikbâlimizin esasları,, - başlığı altında yazılarımız. bu günün yeniliklerini terennüm etmiş idi. Sansör nazimülhikem şâir Hamdi'ye yaltaklanarak ga- eef gel taarruza — Başı Tinci sahifede — gönüllüler de vasıl olmuştur. Hava faaliyeti büyüktür. Paris, 25 (Radyo) — Gene- ral> Franko'nun - neşreylediği bir resmi tebliğe göre, Korvo şebrini bombardıman etmek istiyen İspanya hükümetinin kumandasındaki kuvvetler, âsi- lerin idaresinde bulunan hava filoları tarafından ateşe tutul- muş ve büyük zayiat verdir- mek suretile dağılmıştır. Yüzlerce hükümetçi, silâh- larını terkederek âsilere iltihak eylemişlerdir. Paris, 25 (Radyo) — Âsile- rin kumandasındaki Kanarya zırhlısı, dün sabah Pasajes şehrini bombardıman etmiştir. Paris, 25 (Radyo) — İrun cephesinde şiddetli tayyare bombardımanı başlamıştır. Ha- vas ajansı muhabiri, bu bom- bardımanın, o derece müessir olmadığını bildirmektedir Paris, 25 (Radyo) — Malaga âsilerin ateşi altındadır. Son gelen haberlere göre, şehrin muhtelif mahalleleri yanmak- tadir. , Moskova, 25 (Radyo ) — Hariciye komiserile Fransız sefarethanesi arasında İspan- ya'ya silâh ve mühimmat gön- derilmemesi için bir muhabere cereyan etmiştir. Lizbon 25 (Radyo) — Bor- gos'dan alınan bir habere göre âsilere yeniden 50 tayyare gel- miş ve bunlar Salamank'ta tap- lanmıştır. Madrid'e yeni bir hava taarruzu — hazırlanmak- tadır. Son Madrid bombardıma- nına 21 tayyare iştirak etmiş- tir. Fakat halktan hiçbir kim- seye zarar gelmemiştir. Enday, 25 (Radyo) — Ec- nebi zabitler idaresinde bü- AM S DA AM AA SAD KLAMME TUT zete sütununa geçirmeğe mu- vaffak —olduğum zencirleme yazılar bir gün geldi, sansör memuru tayin edilen kıl kuy- ruk Kemâl için faaliyet ser- mayesi oldu. Beni çok hırpa- ladılar. İrade ve azmimizin metaneti gösterdi ki hak yo- lunda, millet yolunda gaze- “tede şuura,: seciyeye dayanan yazılar değerli göründü ve yaşıyoruz. Öteki ve berikile- rin hepsi çil yavrusu gibi da- gildi. Ne Mizan'cı Murat'tan eser ve ne. de volkancı Vah- deti'den haber var!. Molan zade Rifat'ın serbes- tisi görünmiyor. Bunlar da gazeteci idi. İşte bunlar çık- tığı vakitte 12 ağustos 1936 tarih ve 2166 No.lu Son Pos- ta'nın ikinci sahifesinin son sütununda “Sözün kısası,, baş- lığı altında: Vur gazetecilerel Diye hitabınız o kadar ye- rinde sarfolunmuş bir hitaptır ki bu emrinizi saniye kaçır- maksızın yerine getirecek yalmız ben değilim. Bütün cumuriyet havasını teneffüs eden Türk vatandaşlarıdır. Yoksa iyi gö- ren, iyi düşünen, iyi yazan, iyi söyliyen ve iyilik için çalı- şan inkılâpçı gazetecilere; Vur fakat dinle. Derim. Bu yüzden de saygılarımı sunarım. M. Hıfzı Nalbandoğlu Ş MA ea yük âsi kuvvetleri Sen Se- bastiyen üzerine yürümekte- dirler, Âsilerde şimdi son sistem hava topları vardır. Hükümet ordusunda Belçika'cı zabitler.. Londra, 25 (A.A) — Hen- dayeden Daily Telgraf gaze- tesine bildirildiğine göre, İs- panyal hükümet — kuvvetleri şimdi. Fransız ve Belçika'lı askeri eksperler - tarafından talim ve terbiye edilmektedir. Fransa'da iane toplanıyor Paris, 25 (A.A) — Fransız komünist partisi sekreterliğinin haber verdiğine göre, bu parti İspanya hükümet kuvvetleri için açılan ianelere devam edebilmek için sosyalist parti ile temasa girişecekür. Uminite gazetesinin tahmi- nine göre, bu ianeler miktarı şimdiye kadar bir milyon 989 bin franga baliğ olmuştur. Harbın önünü almağa çalışıyorlaşmış.. Londra, 25 (A.A) — Mor- ning Post gazetesinin haber vördiğine göre, İspanya işle- rine ademi müdahale hakkın- da yapılan görüşmeleri üzeri- ne bazı İspanyol şahsiyetleri harbın önünü almak için te- şebbüslere girişmişlerdir. Gazete buna bir misal ol- mak üzere İspanya'nın Lond- ra büyük elçisinin seyahatini zikretmektedir. Bir mütareke yapılması için gayri resmi gö- rüşmelere girişilmiş bulunmak- tadır. Kont Romanones'in bu görüşmelere — iştirak — elmesi muhtemel görünmektedir. Ar- jantin'in Madrid büyük elçisi ve İngiltere ve Fransa elçile- rinin yardımı ile yapılan mü- zakereler hâdiselere yeni bir veçhe verebilecektir. Şimdiye kadar sivil esirlerle rehinele- rin mübadelesi teklif edilmiş- tir. Ademi müdahale ittifakı sulhun bir müdahale imkânı- nı vermektedir. Maamafih her iki taraftan birinin kazanaca- ğı muvaffakıyet böyle bir mü- dahaleyi tehlikeye düşürebi- lecektir. Rusya ademi müdahale Kararını kabul etti.. Londra, 25 (A.A) — Daily Herald gazetesinin kaydetti- ğine göre, Almanya'nın silâh- lar üzerine ambargo ilân et- tiği bir sırada B. Litvinof ile Fransa büyük elçisi Mosko- va'da bir kati ademi müda- hale ittifakı imza etmişlerdir. Times diyor ki : “Madrid otoriteleri şimdi müsadere edilen eşyanın ia- desi hakkındaki meşru Alman talebini yerine getirecek ve Kamerun gemisinin tevkif ve muayene edilmesi — hâdisesi hakkında memnun edici be- yanatta bulunacaklardır.., » Morning Post gazetesinin kanaatına göre, ancak ademi müdahale - ittifakının imzasın- dan sonra — diktatörlüklerin hüsnüniyetleri hakkında emni- yet — beslenebilecektir. Maa- mafih İtalya ve Almanya'nın Fransız teklifini kabul edişleri bile ileri atılmış bir adım telâkki edilebilir. Hendaye, 24 (ALA) — İh- tilâlcilerin 3 tayyaresi bu sa- bah İrun'u bombardıman et- mişlerdir. İstasyom yakınine 9 DĞ geçtiler. — bomba düşerek ciddi hasar- lara sebebiyet vermiştir. Ora- zun ihtilâlcilerine kumanda etmekte olan albay Ortezde Zages'in hükümet kuvvetleri tarafından bombardımanı es- nasında telef olmuş olduğu resmen teyid edilmektedir. Berlin, 24 (AA ) — B. Şaht'ın Fransa bankası mü- dürü B. Labeyrin'in ziyaretini iade etmek üzere bu hafta içinde Paris'e yapacağı seya- hate Nasyonal Sosyalist ma- hafili yalnız ekonomi değil ayni zamanda siyaset bakı- mından büyük bir hâdise na- zarile bakmaktadır. Filhakika Dr. Şaht Paris'e gidecek olan ilk Nasyonal Sosyalist nazırıdır. Bir Alman nazırı tarafından Paris'e yapı- lan en son seyahat 1931 yı- hnda B. Bruning'in berabe-> rinde hariciye nazırı B. Cur- tius olduğu halde yapmış ol- duğu seyahattir. Bu seyahat esnasında Alman nazırları Pa- ris'te B. Laval ve B. Brianda mülâki olmuştur. Lonra, 24 (A.A) — Royter Ajansının itimada şayan bir membadan bildirdiğine göre Gebel Zorjon hâdisesine İs- panyol kruvazörü kutmandanı- nın itizarda bulunması - dola- yisile artık kapanılmış naza- rile bakılmaktadır. İııgillem hükümeti açık de- nizlerde İngiliz gemilerinin ta- harri edilmiyeceğine dair Mad- rid hükümeti — tarafından ve- rilmiş olan teminat üzerine mezkür hükümete' memnuni- yetini bildirmiştir. Ayni zamanda İngiltere hü- kümeti İspanya hükümetincı İngiliz gemilerinin açık de- nizde yeni İspanya sahilleri- nin üç mil ilerisinde tevkif ve taharri - edilmelerinin hu- kuku düvele mugayir - oldu- gunu da bildirmiştir. Lizbon, 24 (AVA) — Ke- merun — sap-sağlam — olduğu halde Tage'ye gelmiştir. Hendaye, 24 (A.A) — İhti- lâlcilerin taayareleri bu sabah İrun şehri ile bu şehrin önün- de mevzi almış bulunan hü- kümet kuvvetleri geçenlerde tel örgülerle tahkim edilmiş olan mevzilerini - durmaksızın takviye etmektedirler. Diğer taraftan hükümetin topçu kuvvetleri Oviedo'yu Bambardıman — etmektedirler. Kaç gündenberi orada mah- sur bulunan Albay Arnda ge- neral Mola'ya bir telgraf çe- kerek kendisine hemen im- datta bulunulmadığı takdirde teslim olmak mecburiyetinde kalacağını bildirmiştir. Burgosa yeniden bir takım Fas'lı müfrezelerle yarın şimal cephesine hareket — edecek- lerdir. Alınan diğer bir takım ha- berlerde - ihtilâlcilerin cenub cephesinde tali bir takım mu- valfakiyetler elde etmiş olduk- ları bildirilmektedir. Lizbon, 24 (A.A) — On beş modern bambardıman tay- yaresinin Madrid'e karşı yapı- lacağı zannolunan bir bom- bardımana iştirak etmek üzere” | Salamancue tayyare meydü- — nına inmiş olduğu rivayet edilmektedir. j