26 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

26 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

Birinci Fransova BÜYÜK TARİHİ TEFRİKA Çeviren: F. Şemseddin Benlı'oğîn Nihayet sulh şartlarını iki yaşlı kadın tâyin etti. Margrit yeni fikirleri himaye ! hemşirem! ,, ediyor. Kral da ahrarane hare- ketlerile reformeyi takviye cdı- yordu. Fakat validei krali yeni” gözde ve nüfuzu gittikçe art- makta olan An kralın bu fi- kir ve hallerini pek beğenmi- yorlardı. Kral ansızın Margriti evlen- dirdi; bu bir kraldı, fakat ara- zisi yoktu. Yani Navar kralı Hanri d'Albert'le. Hiç itiraz etmeden bu izdi- vacı kabul etti. Şu veya bu olmuş ne ehemmiyeti - vardı. Mutlaka evlenecek değil mi idi?. * ** İtalya'da, beş parasız kal- mış olan Burbon, halkın ka- nını emiyor, iliklerini kurutu- yordu. Birçok mezalim, adeta katliamlar yapıyordu. Halk bu kadar vahşet ve dehşet gör- memişti. Burbon'un geldiği, geçtiği yerlerde dehşet hüküm sürüyordu. Burbon adamlarına: — Siz de benim gibi beş parasızsınız.. Ya öleceğiz, va da zengin olarak buralardan gideceğiz! Diyordu. Burbon'un yağmacı sürüleri Lombardiya'yı silib süpürdük- ten sonra Roma üzerine yü- rüdüler. Burbon sürüsüne Pa- pa'nın ve kiliselerin muazzam servetlerini vadetmişti. Roma önüne vardığı zaman, en önde kendisi bulunuyordu. Sabahleyin bir kurşunla sağ kasığından yaralandı. Kendi- sini yakında küçük bir kili- seye götürürlerken, Burbon yarasının acısile kudurmuş gibi hâlâ; — Roma'ya.. Roma'ya!. Diye bağırıyordu. Burbon'un yaralanmış olma- sına rağmen, sürüleri Roma'ya girdiler. İspanyol'lar, bilhassa Alman'lar Burbon'un adam- larile Roma'yı yağmada müsa- bakaya girdiler. Roma'dajtaarruz ve tecavüze Uğramamış kadın ve çocuk kal- madı. Katledilerin mikdarı pek goktu. - Bazı evlerin bütün Mevcudu katledilmiş, eşyaları Yağmadan sonra açık bırakıl- Mışti. Bu bir sürü kudurmuş insan Papa yedinci Kleman'ı, impa- Tator namına esir ettiler. Bundan biraz müddet sonra, N'polı deki Fransız ordusu da Vebadan mahvoldu. Franso- v..'vm kardeşi Lotrek, Fran- #iz'ların kumandanı da öldü. sayede İtalya baştan başa 'in oldu! a Üşe Kadınların sulhu.. Biri Şarlken'in beşiğini sal- "$ ve bu kadar hırçın ola- l""'Y'lln:luş. Diğeri de Fran- Söva'yı mülâyemet ve şefkatle “Nmuş olan iki kadın bu » muhalif ve muharib ::l'hıdın uzlaştırmak, Avru- bu uzun - süren karışık- 'h'" kurtarmak için çalıştı- __a.. iki SİYasi bir Ilııı kadın, Kambray'da mülâkat — yaptılar, hiçbir Zıd. siyaset erbabından '“'ıllül mse olmadığı halde erine “Benim güzel l ' kümlardan — muhtelif Diye hitabeden | bu iki kadın “Daimi sulhun imparatorla kral arasında te- essüsüne ve maziden hiçbir iz bırakılmamasına karar ver- diler. Kral birinci Fransova - İtal- ya'dan el çekecek Şarlken de Burgonya'yı istemekten vaz- geçecekti. Burgonya Fransova ile Ele- neordan doğacak çocuğu ola- caktı. Şarlken'e, rehin olan Fran- sız prensleri için iki milyon altın Ekü verilecekti. Kadın elile ve kadın ruhile hazırla- nan bu mukavele iki tarafın da izzeti nefsini kırmıyacak bir şekilde idi. Bunların — kararlaştırıldığı günün akşamı daima roma- tizma ve basurdan mustarip olan validei krali ogluna şu mektubu yazdı: *“Beni sizi görmekten başka işgal eden bir ârzu yoktur. Sizi tatmin edilmiş görmek en büyük saadetimdir. Mütevazi anneniz ve tebaa- niz : Lüiz — Sonu var — a— — — Ödemiş ceza evi ıslâhatı Ödemiş ceza evindeki mah- imzalar taşıyan bir mektup aldık. Ha- yatlarını bir müddet bu çatı altında geçirmek bahtsızlığına uğrayan bu vatandaşlar, ceza evi müdürü Ziya'nın müesse- seyi ıslâh etmek, kandilerine iyi bakmak ve onlara birçok faydalar temin eylemek husu- sundaki mesaisini şükranla an- maktadırlar. Müdür, büyük gayretle 300 mahkümu evelâ yeni bir. bi- naya naklettirerek onlara bol ışık, bol hava temin etmiştir. Hapishanede bir kurs açmış, muallim getirtmiş, okuyup yaz- mağı öğretmiştir. San'at sahibi olmıyanlara marangozluk, fanile çorap ör- mek, geniş bahçede sebzeci- lk yapmak, fakir olanlara bakmak gibi birçok fevkalâ- delikler yapmıştır. Müdürün bu sistemli ve muntazam mesaisini biz. de takdir ederiz. Tavas tütünü Münasebetsiz bir şayia var. Çiftçi tamamen Tavus'lıdır. Tavas, (Hususi) — Bu sene ilçemiz çevresi dahilinde dikil- miş olan tütünlerin hiçbirinde hastalık yoktur ve çok güzel olmuştur. Yalnız havaların teh- likeli gitmesi çiftçileri korkut- maktadır. Tütünlerin toplanıb kurunması için geceli gündüzlü çalışılmaktadır. Fakat amele azdır. Kaza dahilinde 409 çiftçi tarafından tütün dikilmiştir. Bunlar meyanında hariçten altı kişi gelmiş, 61 ortakçı - ile müşterek tütün dikmişlerdir. Bu arada güya buradaki tütün- lerin kısmı küllisi kumpanya- lar namuhesabına diktirildiği hakkında bir şayia çıkarılmış ve Tavas halkını, pek haklı olâ- rak - sinirlendirmiştir. Tekrar işaret edeyim ki, hariçten gelip tütün dikenler yalmz 6 kişidir. -| tabur) dür tayyare - küvverle- K. itilâfta askeri kuvvet omanya herhangi bir harpta ateş hattına 1 mil- yon, Yugoslavya sekiz yüz bin, Çekoslovakya 18 60 yaşında 3 milyon asker çıkarabilir! Bu takdirde vazıyet nedir? Romanya'da münteşir - bir mecmua, küçük itilâf devletle- rinin askeri kuvvetleri hakkın- da en mevsuk malümatı neş- retmiştir, Küçük itilâf, bizim de yakından alâkadar olduğu- muz bir devletler grubudur, bu malümatı karilerimize ver- mekte bir fayda umuyoruz. . .. ! — Çekoslovakya kuvvetleri Hüber Böv-Meri'nin 1935 senesi 14 Teşrinievvelinde neş- rettiği bir eserine göre Çekos- lovakya'nın hazer zamanında kuvveti 12 fırkadır; bu fırka- | lar her kuvvetten müteşekkil- | dir. Her fırkanın 4 piyade, bir hafif, bir orta topçu alay- ları vardır. Bunlardan başka 14 avcı alayı ve 11 batarya da hudud topçu kuvveti mev- cuttur. Topçu kuvvetlerinin ıhiıynlı 10 alaydır, bunlar kismen mo- törleştirilmiştir. Bundan başka 4 alay hafif, 2 alay orta ve 4 alay da ağır topçu ihtiyatı daha vardır. Süvari kuvvetleri 4 alay (11 rine gelince herbiri 40 filoya ayrılmış 6 alaydır. Hazer zamanındaki kuvvetin ye- künu 150 bindir. Senede 75,000 asker silâh altına alınır; askeri | hizmet müddeti 18-24 aydır. Harb zamanında 18 ya- şından 60 yaşına kadar her Çekoslovok askerdir; ve Çe koslavak'ya tam 3,000,000 asker çıkarır. 2 - Yugoslavya kuvvetleri Gaston Gasteron 1936 Kâ- nunusanisinde ( Tan ) gazete- sinde neşrettiği bir ankete göre Yugoslavya kuvvetleri 9 Ağustos 1933 tarihindeki ahzı asker kanununa göre teşkil edilmiştir. Hizmeti askeriye 18 aydır. Yalnız bahriye ve tayyare için iki senedir. Her Yugoslav 30- 38 sene askerlik ile mükelleftir. Yugoslavya sulh zamanında “Zağrep, Növisad, Nisc, Üs- küp, Bosna, kol ordularından bir kuvvete maliktir. Bu kol ordular her kuvvetten müte- şekkil 16 fırka piyade, 2 fırka süvari, bir fırka hassa kuvvet- lerinden mürekkeptir. Her kolordu ve fırkanın ağır topları, hücum arabaları, zırhlı ötomobilleri, motörlü teşkilâtı, | istihkâm taburları, muhabere alayları vardır. Bunlar en sön usullere göre teşkil edilmiş- lerdir. 650 tayyareden mürekkep hava kuvveti vardır. Hazer halinde Yugoslavya ordusu seksen dört bin zabit, 9,500 ihtiyat zabiti ve 90000 askerden mürekkeptir. Bu miktar içinde, hudud kıt'aları, jandarma kuvvetleri, askeri ve bahri mektepler mevcudu dahil değildir. Harp halinde Yugoslav- ya, cepheye, ilk ateş hat- tına 800,000 den fazla as- ker sevkedebilir. 3 — Romanya kuvvetseri Uluslar sosyetesinin senelik kitabında Romanya ordusu hakkında şu malümat vardır: 21 firkadan mürekkep 8 | bla Nn aĞi kolordu, bunlır ırııındı fırkadan mürekkep avcı - ko- lordusu, bir fıkra her kuvvet- ten mürekkep hassa fırkası, 3 hırka süvari ve bir alay müstakil piyade — kuvvetleri vardır. Her kolordunun 7 ağır topçu alayı — bulunmaktadır. Topçu kuvvetleri ise 42 alay sahra topçusu ve ayrı obüs taburlarından — mürekkeptir. Bundan başka her biri 2-3 bataryadan mürekkep 22 grup ağır topçu, 4 alay cebel top- çu ve 8 alay tayyare — tapçu, 6 grup cebel topçu, 2 alay cebel obüs topçu ve 16 istih- kâm tapuru vardır. Romanya'nın hava kuvvet- leri 776 keşif, avcı ve bom- bardıman — tayyaresinden iba- rettir. Romanya ordusunda 4 alay gaz müdafaa kuvveti ve alay MAHKEMELERDE: | vazım itibarile hücum arabası vardır. Sulh zamanında Romanya ordusu 14,649 zabit, 107,624 neferden mürekkeptir. Bunlar arasında hudut muhafaza ta- burları ki 1292 zabit ve 22,600 kişidir. 615 zabit ve 19,676 neferden mürekkep jandarma kuvvetleri yoktur. Romanya hükümeti bir harb zamanında ilk ateş batlarına bir milyondan fazla asker ikame edebilir. '.O Bu hülâsayı vücuda getiren Romanya genera'i Anastasyo: “Şu hülâsadan görülüyor ki bir harb ihtimalinde Macaris- tan'a karşı küçük — itilâf dev- letlerinden her hangi birisi aded, maneviyat, silâh ve le- Macar — ordu- suna-faik bir kuvvet — arzede- bilir., demektedir. F. Ş. Cürkelli köyü ci- nayeti davası. Dağlı Emin, kızgın zeytınyağı ile işkence mi etmiş? Menemen — kazasının Tür- kelli köyünde dağlı Emin'i öldürmekle maznun Yanbastı Hüseyin ile suç arkadaşı bak- kal Ömer'in muhakemelerine dün Ağırcezada devam edil- miştir. Bu celsede müddeiu- mumi vak'a akşamı, Ömer'in bakkal —dükkânında — oturan dağlı Emin'le Yanbastı Hü- seyin'in neler konuştuklarının anlaşılması için Yafa'lı Ali adında birinin şahit olarak dinlenmesini, Naime ve Sual- tan adlarında iki şahit kadı- nın da tazyik gördükleri hak* kında iddia karşısında bunla: rın Menemen'de nezarete alı- np alınmadıklarının — mahalli jandarma — kumandanlığından sorulmasını istemiştir. Suçlunun vekili de bazı şa- hitlerin bulundukları — yerler ile Dağlı Emin'in öldürüldüğü dere içindeki mahallin, görül- mesine imkân bulunmadığını söylemiş ve arada mail bulun- duğundan bu yerde keşif ya- pılmasını istemiştir. Bundan başka ölü dağlı Eminin, Şark - vilâyetlerinde askerliğini yaptığı sırada zen- gin bir adamın evine girerek parasını alarak işkence — etti- ğini ve göbeğine kızgın zey- tinyağı dökdüğünü ötede be- ride söylemiş olduğunu bildir- miş, bunu duyan bazı şahitlerin adlarını vermiş, mahkemece dinlenmelerini istemiştir. , Ayni zamanda komşuların- dan bir kızatalip olan çoban İbrabimi, bu kızdan vazgeçirt- mek için adam-akıllı dövüldü- ğü halde bu adamın şerrin- den korkan şahitlerin, hiçbiri görmediklerini söylemiş olduk- larımı bildirmiştir, Mahkemece, hâdise yerinde keşif yapılmasına ve istenilen şa- hitlerin dinlenmeleri için celp- lerine karar verilerek muha- kemenin devamı başka bir güne bırakılmıştır. 5000 Lira Mükâfat... Domuz ı;ıülıellef- leri için ayrıldı.. Bu yıl, Vilâyet dahilinde mükellefiyetten fazla Domuz oldürülmüştür. Onun için Do- muz mükellefiyetinde muvaf- fak olan Vilâyetimiz halkına Ziraat Vekâletince 5000 lira mükâfat verilmesi takarrür et- miş ve havalesi Ziraat müdür- lüğüne gelmiştir. Vilâyetimizin bu seneki Do- muz mükellefiyeti 7000 idi. Halbu ki 3000 fazla Domuz telef edilmiştir. 5000 lira mü- kâfat, muhtelif kazalara şu suretle taksim edilmiştir: Çeşme'ye 75 lira, Karabu- run'a 200 lira, Urla'ya 250 lira, Seferihisar'a 150 lira, Bergama'ya 900 Jira, Dikili'ye 250 lira, Foça'ya 175 İira, Menemen'e 350 lira. Torbalı'ya 425 lira, Kemal paşa'ya 350 lira, Ödemiş'e 245 lira, Bayındır ve Tire ka- zalarına 350 şer lira, Kuşada- sına 350 Jira ve İzmir köyleri ile avcılar kulübüne 600 lira. Otomobil kazası Şoför Mehmet oğlu Necati, idaresindeki 81 numaralı oto- mabille Salhane tramvay cad- desinden geçerken, yolun bir tarafından diğer taralına geç- mek istiyen Ali karısı Ayşeye otomobilini çarptırmış. yüzü ile kolundan hafif surette ya- ralanmıştır. Yaralı hastaneye kaldırılmış ve şoför — tutul- müştur. 259 H. Alyoti 184 A. B. üzüm. 10 147 J. Taranto — 7 76 112 Ş. Riza halef. 8 50 93 B. S. Alazra. 8 25 56 L. Galemidis 9 75 52 Albayrak ti. 11 75 51 P. Paci T.1 49 N. Kâmil/ —7 47 T. Erman 9 50 44 H. Alanyalı 9625 33 Beşikçiz. M. 7 50 25 S. Emin 8 23 Y.E. Bencu. 8 25 18 H. Alberti 10 16 Y, İ. Talât 9 50 16 Vitel 12 50 110 J. Kohen 8 3912 12211 16123 İncir satışları: ç z vr Alıcı K. S. 1615 Ş. Remzi 603 A. Haydar 251 B. S. Alar. 188 Albayrak ti. 138 H. Şeşbeş 50 B. Franka 2905 5701 8606 * Zahire satışları: Ç. Cinsi 472 Buğday 677 Bakla S 4 Vag. bakla 5 120 Kumdarı 4 n © iea çza 0 oA 8 43 54 20000 kile pamuk4â3 1060 Kilo ke. kılı 53 l Nöbetğı' eczaneler ' Bu akşam Başdınakta Sıhhat Karataş'ta Santo, Tilkilik'te — Yeni İzmir, Irgad pazarında Asri, Güzelyerde Afiyet ec- zaneleri açıktır. Alman v iktısad nazırı Şaht Paris'te — : 4 . e— Şaht'ın Paris seyahatına ehemmiyet veriliyor — Paris, 25 (Radyo) — Al- manya finans bakanı doktor Şaht, bugün saat 16 da tay- yare ile Paris'e vasıl olmuştur. Doktor Şaht'ın seyahatı, hu- susi olmakla beraber, Al- manya - Fransa arasındaki fi- nansal münasebatın kuvvet- lenmesi çarelerini temin ede- cektir. Siyasi mahafilde bu seyahate ehemmiyet verilmek- tedir. z Şaht, Hitler Almanyasını temsilen ilk defa olarak Fran- sa'yı resmen — ziyaret eden Alman nazırıdır. Varna'da Yugoslavyaaleyhine — nümayişler yapıldı — İstanbul, 25 (Hususi muha- birimizden) — Dün, Bulgaris- tan'ın Varna şehrinde Yugos- lavya aleyhine nümayişler ya- pılmıştır. Nümayişçiler, üniver- site talebesidir. Hâdisenin se- — bebi, Varna'yı ziyarct eden Yugoslav mekteb gemisinin ön direğine Bulgar bandırası çekmemiş — olmasından ileri —— gelmiştir. Bu hâdise, Belgrat'ta — çok fena bir tesir yapmıştır. — — ş B