29 Ağustos 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

29 Ağustos 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 5

DO muhacir tilesi geliyor ———0 0: aam | Yalnız 250 aile Çan- dar'lıda yerleştirile- SŞSŞEHİR HABERLERİ İzmir Köyleri- tek arazi dağıtılacak'nin Kalkınması. Bergama ve Dikili kaza- larında bazı tetkikler yapmış olan vali Fazlı Güleç, şeh- Timize dönmüş ve dün ma- kamında muhtelif işlerle meş- gül olmuştur. Romanya ve Bulgaristan'- dan İzmire gelecek ve kaza- larda iskân edilecek olan 900 Muhacir —ailesinden 250 si Çandar'lıda iskân edilecek- lerdir. Burada iskân edilecek Olan muhacirlere derhal tevzi edilecek arazi — tesbit edil- fh'ıştir. Muhacirler, Çandar'lı iskelesine çıkınca orada mu- Vakkaten iskân ve iaşeleri için tertibat alınmıştır. Bunun (için Valimiz tarafından kaymaka- Ma, lâzımgelen direktifler ve- tilmiştir. Diğer muhacir aile- i de vilâyetimizin muhtelif larında — iskân olunarak derhal müstahsil haline geti- Tilecek ve kendilerine arazi e tohumluk - ve saire verile- tektir. ; Denizli larımıza zengin bir şekilde İştirak ediyor. Dil bayramı — kararetle kutlulandı. Denizli, (Hususi) — Arsıu- J'—ll İzmir 1936 sergisine iş- N için ilimizde hummalı - Bir faaliyet vardır. Setgi ye- lflde 80 metre murabbat bir Saha üzerinde 2200 lira sar- sfile gayel güzel bir pavyon Yapılmaktadır.Memleketin top Otak mahsulleri ile küçük sa- ları, madenleri, dokuma- Mdabrikalar mamulâtı ve Salresi bu pavyonda teşhir | edilecektir. Başta ilbay Ekrem E:"8"1'r olmak üzere ticaret ıd'll ve memleketin ileri ge- N tüccar ve esnafı bu işle f:: Uğraşmakta ve teşhir edi- ek malların tasnifi ile meş- WıDolmııkkadırLır. enizli geçen yıllarda ol- duğu gibi bu yıl da sergideki ?Efı'ui boş bırakmıyacak daha Pülekâmil ve güzel bir şekil- © /hazırlıklı olarak - iştirak hi ektir. Bülün hazırlıklar tmiş ve mallar birer birer © başlanmıştır. Bi Dil bayramı il bayramı ilimizde gay&t Parlak bir şekilde kullgulğn- îı'luır. Törene saat 13,30 da '.ıu:winde lise öğretmenle- » Gen Şevket Acun'un bir İ ile başlarımış ve ku- ::llıyı_n açılış töreni radyo Ve dinlenmiş ve - kurultaya ı'lvid çekilmiştir. Gece hal- ! bandosunun da iştirakile del P edilen fener alayı cad- kh"l'l ııiolaşmış. öğretmenler ı"'“ Önünde gösteriler ya- TDiş, türlü ulusal oyunlar tir. Aış, şarkılar söylenmiş- Ed.q- gün saat 18 de İise a biyat öğretmeni Ekremin hakkı ahçesindeki Türk dili ve UNdaki söylevi dinlenmiş iyi '_Ğl'nfeler tertip edilerek Tâm İr gün geçirilmiştir. Bay- .;,mmch' gündüzlü üç gün u?lk ve dil devrimimizin Tacakıç düğu şekilde kutlula- ııı,ı_'""“'" tedkikleri ih“y.çı Ekrem Engür halkın Ve in"'"" Yakından görmek Çal a emek üzere bu hafta tirma y 3Vas ilçelerinde araş- âk az © İncelemede buluna- — “Mnüşlerdir. R. Akan —— : 6 - —— Dün vilâyette mü- him öir toplantı oldu İzmir köyleri kalkınması için beş senelik bir proğram ha- zırlanmasına karar verilmiştir. Vali Fazlı Güleç, bu mühim iş ile meşgul olmıya başla- miştir, Dün Sıhhat, Nafıa ve Maa- rif müdürleri ile İzmir'e bağlı nahiye müdürleri, Vilâyet ma- kamında Vali Fazlı Güleç'in reisliği altında bir toplantıya çağırılmışlardı. Toplantı, öğ- leden sonra olmuştur. Köylü- nün sağlık, kültür. ve Bayın- dırlık işleri için hazırlanacak beş yıllık proğram üzerinde konuşulmuş ve bu proğramın esasları tesbit edilmiştir. Ortamektepler Hikmet Türk tetkiklerine başladı. Kültür bakanlığı kültür ku- rulu üyesinden Hikmet Türk'ün şehrimize geldiğini ve bu sene orta mekteplere fazla müracaat vukubulduğu için ihtiyacı kar- şılamak için fazla ortamekteb -açtırmak hususunda tetkikata başlıyacağını yazmıştık. 4 Hikmet Türk, dün şehrimiz- deki liselerle — ortamekteplere giderek tetkiklerine başlamış ve müracaat edenlerin miktarı hakkında malümat - alınmıştır. Hikmet Türk; bir taraftan da” büu sene açılması tasavvur edi- len yeni ortamekteb - binaları için yerlerinde tetkikler yapa- dak ve bina sahiplerile anla- şacaktır. Cimon buhranı Türkiye - İtalya ticaret an- laşmasının — temdidi üzerine İzmir Gümrük anibarlarında bulunan ve uzun zamanberi çıkarılamıyan İimonlar, piya- saya çıkarılmıştır. Birkaç gün içinde piyasada limon buhra- ninin kalmıyacağı anlaşılmak- tadır. Gardenparti Karşıyaka Ülkü derneği, bu akşam Karşıyak erkek banyo- sunda bir gardenparti cektir. Dilekler a Otomobiller Değirmendağı caddesinde iş- liyen otomobillerin son süra't- le gelip geçtikleri bildirilmek- tedir. Bu sürgile yarın öbür gün bir facianın kopması ih- timali vardır. Ya şoförler biz- zat bundan vazgeçmeli, yahut ta belediye tarafından vazge- çirilmelidirler. Patlıyan lâğım Karataş'ta Yeni Türkiye soka- ğında 25 numaralı evin önün- deki lâğımn - patladığım ve halkın siıhhatinin — tehlikeye düştüğünü yazmıştık. Belediye, bu neşriyatımızla alâkadar ol- muş ve geceleri lâğım amele- leri göndererek tıkanmış olan bu lâğımı temizlettirmeğe baş- lamıştı. Üç gece çalışan lâ- gımcılar, bir daha görünme- mişlerdir ve patlıyan İâğım- dan taşan: - pislikler, sokağa akmaktadır. Belediye Reisinin, bu mesele ile alâkadar olma- sını ve sokak halkının sıhha> tini kurtarmasını dileriz. vere- | l üzüm Fiatleri tek- rar yükseldi. Bir İngiliz şirketi yakında İz- mirde şube açıyor. Ege mintakasından ve İz- mir piyasasından mübim mik- tarda kuru üzüm — mübayeası için İngiltere'de bir kooperatif namına İzmir'e gönderilmiş olan kooperatif umumi kâtibi, İstanbul'a gelmiştir. Bu zatın, yakında şehrimize geleceği ve piyesa vaziyetini tetkik ede- ceği, ayni zamanda İngiltere'ye ihraç etmek üzere kuru üzüm mübayeası için alâkadarlarla görüşeceği hbaber alınmıştır. Mühim bir şirket te yakında İzmir'de bir şube açacak, bu şirket, muhtelif ihracat mah- sullerimizi, İngiltere'ye ihraç ?;;' ın Deniz birincilikleri devam edecek Geçen hafta Güzelyalı'da başlıyan mıntaka deniz birin- cilik müsabakalarında -yalnız | yüzme ve kürek müsabakaları yapılmıştı. Geri kalan şarpi yarışları ve atlamalar da yarın Karşıyaka banyolarında yapı- lacaktır. Müsabakalar saat 10 da başlıyacak ve aşağıdaki program tatbik olunacaktır: Atlama müsabakaları: Tram- plen ve kuleden yapılacaktır. Tromplen — atlamaların — beşi mecburi, beşi ihtiyari olacak- tır. Bu atlamaları takibedecek olan kuleden atlamaların da de dördü ihtiyari ve dördü de mecburidir. Atlamalar dört perendeli, ileri, geri, durarak ve koşarak olmak üzere muhtelif şekillerde yapılacaktır. Müsabakaları de-. niz sporları yurdu başkanı Fahri Bayraktar, Halkevinden Ahmed, Göztepe'den Hâdi. K. S. K. tan Sadi Agâh ida: re edecektir. Atlamalardan sanra - şarpi yarışları yapılacaktır. Fuar - ve 9 eylül bayramı münasebetile 6 eylülde - İnci- raltında yapılacak büyük deniz eğlenceleri için deniz — ajanlı- ğının başkanlığında muntazam bir programın tesbiti için bir komite seçilmiş ve bügünden işe başlamıştır. ELHAM edecektir. Bu şirket, bilhassa üzüm ve incir üzerine fazla iş yapacaktır. . Kuru üzüm fiatleri, hergün biraz daha yükselmektedir. Fiatler, dün de bir miktar yükselmiştir. Muhtelif — kalite- lere göre dünkü fiatler şöy- ledir: , 7 Numara üzüm 9-9,5 kuruş, 8 numara 9,75-10,5 kuruş, 9 numara 12-12,5 kuruş, 10 nu- mara 14-14,5 kuruş, 11 nu- numara 18-18,5 kuruştur. Pi- yasa, çok sağlamdır ve fiatle- rin yeniden yükseleceği ümid edilmektedir. Fuhuşa teşvik Zihni tevkif edildi 12 yaşında Ester adında | bir Yahudi kızını fuhuşa teş- | vik ederek menfaat mukabi- Bnde bazı erkeklere verdiği tesbit olunan Zihni adında biri, zabılaca tutulmuş — ve adliyeye — verilmiştir. — Zihni, dün — müstantiklikte — isticvap. edildikten sonra tevkif olun- muştur, G. Enstitüsü İlk mekteb muallimlerinden | ve Jlise mezunlarından Gazi mek — istiyenlerin müracaatı üzerine İzmir maaril müdür- lüğünce vekâletten bu husus- taki şartlar sorulmuştu. Vekâ- let — cevabımı vermiş, şınlın bildirmiştir. Enstitüde tahsil müddeti iki senedir. Tavukçuluk kooperatifler'i Bergama, Foça, Çeşme ka- zalarile nahiyelerinde yeni ta- vukçuluk kooperatifi teşkilâtı vücuda getirilmiştir. Bu koo- peraliflere müdürlük yapacak olanları yetiştirmek için ya- kında Burnava Ziraat mekte- binde bir kurs açılacaktır. Doğum Deferdarlık — tahsilât Şeli Kadri Gülce'nin bir kiz çocu- gu dünyaya geldiği memnuni- yetle haber alınmıştır. Yavruya uzun Ömürler diler, ebevey- nini tebrik ederiz. RA Telelon 2573 Müjde... Müjde... Müjde... Bugün matinelerden itibaren Zafer bayramı ve sinemamızın 036-37 mevsimi ilk açılması şerefine büyük program 1 — Bütün İzmir halkının büyük sabırsızlık ve heyecanla beklediği 'Türk'ün şehametini tarihe altın harflerle yazdırdığı kalramanlık diyarı Montrö zaferinden evvol ve sonra... ÇANAKKALE Türkçe sözlü hâdisat filmi - Çanakkale'de yapılan bütün merasim 2 — Venedik atsmılusal Tilm ederek Volpi ki müsabakasında birinciliği ihraz upasını kazanan YARALI KUŞ Paula Vessely Reji. Villi Forst Fiatler 30, 40, 50, 60 kuruştur. Sosuslar £ B. 5. 7. akşamları 91 malivesi ve pazar günü omu 5 de., Cumartesi teazilâtlı — tulebe a 1 de başlar Liman ve güm- rük hamalları ———t » 4 . —— Yeni tarifenin tatbi- kine başlandı. Gümrük ambarlarında bu- lunan tüccar eşyasının, güm- rük ambarlarının liman işlet- me idaresi müdürlüğüne devir ve teslimi münasebetile bu idareye devri için tesbit mua- melesine devam edilmektedir. Şimdi, gümrük ambarlarında- ki bütün işler, Liman işletme müdürlüğü memurları tarafın- dan görülmektedir. Son za- manda vapurlardan gümrük ambarlarına çıkarılmış — olan 12,000 parça tüccar ve saire işyası, gümrük idaresi me- murlarına — teslim edilmeden doğrudar doğruya limatı iş- letme müdürlüğü memurları tarafından teslim olunmuştur. Bu suretle devir ve teslim mua- melesinin uzamaması temin edilmiş olmaktadır. Iktısat vekâletinden tasdik edilerek gelmiş olan yeni li- man terifesinin tatbikine baş- lanmıştır. Yeni tarifede itha- lât keşyası için bazı tenzilât yapılmıştır. Ton başına 250 kuruş alınan tahliye ücreti, 225 kuruşa indirilmiştir. Yeni gümrük hamaliye tarifesinde de mühim miktarda tenzilât vardır. Muhtelif eşyada güm- tük hamaliye tarifesi ton ba- şına 260 kuruşa kadar yük- selmekte idi. Yeni tarifede bu miktar 150. kuruşa indiril- miştir. " terbiye enstitüsüne devam ct- Bqşggrdiyan Ölümle tehdid edildi Şehrimiz umumi hapishane baş gardiyanı, İsmaile — bir tehdid —mektubu — gönderil- miştir. Posta ile gönderilmiş olan bu tehdid mektubunda baş. gardiyanın, — hapishane meydanında öldürüleceği bil- dirilmekte ve beşinci ferha- neden Şevki adında - birinin çıkarılarak — yerine Kâzımın konması istenmektedir. Mek- tupta baş gardiyana, bazı kimselere taraftarlık yapma- ması da bildirilmektedir-Müd- deiumumilikçe bu hâdise üze- rinde tetkiklere başlanmıştır. Bazı mahkümların iladeleri alınmış ve — yazıları — tetkik olunmuştur. Kâzım Dirik Trakya umumt mülettişi Kâ- zam Dirik, İzmir fuarının açıl- ma merasiminde — bulunmak üzere yarın şehrimize gele- cektir. Mebuslarımızın - tetkikleri Mebuslarımız Hamdi Aksoy ve Rahmi Köken, Bergama ve Dikili'de bir tetkik seyahati yaparak şehrimize dönmüş- lerdir. Trakya'lılar geliyor Trakya mıntakası umumi müfettişliği istatistik müdürü ve İzmir eski istatistik müdürü Nazım dün şehrimize gelmiş- tir. Ve Trakya Turing kulübü şubesinin tertib ettiği İzmir seyahatine iştirak eden(40) kişi de gelmiştir. Daııygl Çamlıbel Ankara san'atlar mektebi müdürü Danyal! Çümlibel, me- zuniyetle şehrimize gelmiştir. Eylülün ilk haftasında dönc- cektir. Ka Gavl, 3 Menemen bele. - diyesinin faaliyeti.. Menemen (Hususi) İlçemize müretteb 150 hane muhacir kardeşin yerleştirilecekleri ev« ler hazırlanmıştır. Karşıyaka ortamektebine de- vam edecek fakir ve bikes talebe için vesaiti nakliye ücreti olarak geçen sene 300 lira tahsisat konulmuştu. Bu- sene daha fazla talebenin de- vam pdeceği anlaşıldığından «700 lira tahsisat konmuştüur. Sebze hali Üçyüz sene evel inşa edil- miş olan Kârvansaray namile yadedilen taş bina şimdiye kadar metrük bir vaziyette idi. Şimdi binanın alt katındaki 22 oda islâh edilerek sebze hali haline konmaktadır. Bu- günlerde inşaat ikmal edile- cektir. Bu suretle hem bele- diyeye mühim bir varidat te- min edilmiş ve hem de sebze satışı sıhhi bir şekle konmuş olacaktır. Elektirik Mevcud 19 beygir kuvvetin- deki motör, şehrin elektirik cereyanı ihtiyacını karşılyama- dığından tenvirat işi 120 bey- girlik diğer bir motörle be- raber münakasaya konulmuş ve mühendis Abdurrahman Ağaoğlu üzerine ihalesi ya- pılmıştır. Su işleri Yamanlar dağından alınan su, memleketin ihtiyacını tatmin — etmemektedir. Gene Yaman- lar dağının karakol mevkiin- deki membalardan su getiril- mesi kararlaştırılmış ve keşfi 2060 I 1a çıkmıştır. İnşaat mü- nakasa neticesinde mühendis Nejad tarafından 1200 liraya indirilmiş ve ihalesi yapıl- muştır. 4 Z Bozdoğan'da WBozdoğan, (Hususi) — Dil kurultayımızın toplanışı bura- da bayrâm”şeklinde kutlu'an- dı. Merasimde kaymakam, rüe- sa, şehrin ileri gelenleri, genç- liği ve münev.erleri hazır bu- lundu. tarafından dil devrimini izah eden bir konferans verildi. Davullar, zurnalar - çalınmış, şehir bahçeleri gezilmiş, hattâ ertesi sabah belediye önünde de eğlenceler yapılmıştır. Nazilli'de dil bayramı Nazilli, (Hususi) — Dil bayramı Nazilli'de çok büyük bir törenle kutlülandı. Kurul- tayda verilen konferans kala- balık bir kütle tarafından din- lendi. Gece Halkevinde dili- mizin manâ ve şumulü ve gü- neş dil teorisi hakkında çok önemli bir konferans verildi. Bundan sonra (Türk dili kurtulurken) ve (Dilimiz) adlı manzumeler okundu. Konser verildi. Yunanistan'da döviz tasarrufua Aiina Türkofis şubesinddn şehrimizdeki alâkadarlara ge- len malümata göre döviz ta- sarruğı maksadile Yunanistan- da çarşamba ve cumartesi günleri et satışları yasak edil- miştir. Mussolini ile Görüşecek.. — | Viyana, 28 ÇAA) — Horti bugün öğleden sonra Liz'e gitmek üzere Hinter riss'den hareket etmiştir. Söylendiğine göre, Amiral oradan Dolbia- — coya giderek M. Hitler'e mü- lâki olacaktır, — Muallim Osman Tan — Amiral Horti ..