3 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

3 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 6

K VA - İrunceph K SN b esiı'ıdemkanlı harebeler devam ediyor. — İspanyaya hâlü gönüllü ve mühim- — Öyr gazetesinde mat gitmektedir. Tenkitler bilhassa M. Arşimbonun bir makalesine matuf tur. Bayonne, 2 (A.A) — Trente Popolar gazetesi, hükümetçi — tayyarelerin Sevil, Giranata, Kurtuba, Cadiks şehirlerini — bombardımanının âsilere bü- yük zayiat verdirmiş olduğunu — bildirmektedir. Paris, 2 (A.A) — Bir hü- kümet tayyaresi Borgos'u bom- bardıman etmiş ve epi hasa- rata sebebiyet vermiştir. 3 kişi ölmüş 18 kişi ağır surette ya- ralanmıştır. Londra, 2 (A.A) — Royte- rin resmi bir membadan öğ- rendiğine göre, İngiltere ve — Fransa hükümetleri İspanya işle- rine ademi müdahale anlaş- — masile alâkadar mes'elelerin — tetkiki ile mükellef beynelmi- — toplanacağı tahmin lel komitenin derhal — toplan- masına büyük ehemmiyet at- fetmektedirler. Bu komitenin bu hafta içinde Londra'da edilmek- tedir. Londra, 2 (A.A) — Öğre- — nmildiğine göre, Portekiz hükü- meti Lizbon'daki İngiliz büyük elçisine İspanya'ya harb mal- zemesi ihraç ve transiti "mem- Nuiyetini meriyet mevkiine koy- duğuna dair kat'i teminat ver- miştir. Asker toplanıyor: Hendaye, 1 (A.A) — Halkçı cephe Fransız -İspanya hudu- du üzerinde 18 den 55 yaşına kadar bütün erkeklerin silâh altına alınmasını emretmiştir. Bu emre itaai etmiyenler ka- çak muamelesi göreceklerdir. Portekiz'de faşizm Lizbon, 1 (A.A) — Porte- — kiz'de resmen faşist usulü se- -— lâm kabul edilmiştir. Muhaceret devamda Saint Dean De Luz, 1 (A.A) — İrun şehri sivil hal- kının hududa muhacereti de- vam etmektedir. Bu arada milli kuvvetler hava, kara ve denizden hücuma hazırlanmak- tadırlar. Muhasaraya uğrayanlar mukabelci bilmisil olarak otuz kadar esiri kurşuna dizmekle tehdit etmektedirler. Almodova'yı işgal etmiş olan Nasyonalist kuvvetler Toledo- ya yaklaşmaya devam etmek- tedirler. Toledo civarında Hendaye, 1 (A.A) — Bur: — gostan bildirildiğine göre, ge- neral Franko askerleri pazar tesi günü zarfında Tolede 30 Şazından yakaladım, vurdum yere.. Benden birkaç yaş bü- yük amma, ağzını burnunu da- gıttım. Benimle köy çocukları — varsın, eğlensin. Onların kur- sağımda birf lokma ekmekleri vardır. Gel gelelim, bu neci oluyor? Ben onu döverken görmüş- ler, koşup' geldiler. Ben de kaçtım. Deniz kenarında ya- | kalasaydım, gırtlağından tutar, denize atardım. Bekir, / yaşından beklenmi- yen bir ciddiyetle konuşuyor- du. Köşeyi dönmüştü. Mual- limle arabacı da onu takip ettiler. — — Ayağın acıdı. değil mi Bekir? | kında müzakerede : —Baştarafı | inci suyfada— kilometre yaklaşmışlardır. To- ledo'da bin kadar Franko'cu Alkazarı müdafaa etmektedir. Millici -tayyareler 'muhasara altında bulunan bin kişiye er- zak atmaktadırlar. Sulh müzakeresi yok Hendaye, 1 (AA) — Ge- neral Mola'nın halkçı cebhe liderleri ile bir uzlaşma hak- bulunmak üzere halen Fransız arazisinde bulunmakta olduğu hakkında Fransız gazetelerinin verdiği haberler yalanlanmaktadır. Milisler dum dum kur- şunu kullanıyorlarmış. Lizbon, 1 (A.A) — Gene- ral Liano dün akşam Sevil radyosunda şöyle demiştir: — Madrid'e yapılan siste- matik hava hücumları orada panik doğurmuştur. Burgos hükümeti — marksistlerin her halde Fransız mamulâtı dum dum kurşunları kullandıklarını tesbit etmiştir. Marksistler Muente Canilde mağlüp olmuşlardır. Hendaye, 1 (A.A) — Roy- ter Ajansı muhabirinden: Öğleden az evel âsi bir bombardıman tayyaresi İrun'a taarruz. ederek — müteaddid bambalar atmıştır. Bombalar- dan biri bir dinamit deposuna isabet etmiş, infilâk netice- sinde çok fazla hasarat vuku- bul_muşluı. ÂAsi topçuların bütün gün devam eden endahtına rağmen hiçbir piyade taarruzu yapıl- mamıştır. Gerek hükümet kuv- vetleri gerek âsiler tarafından elde edilen yeni muvaffakıyet- ler cephelerin ekserisinde faa- liyetin azalmadığını göstermek- tedir. Söylendiğine göre, Burgos ilk defa olarak bir hükümet tayyaresi tarafından bombar- dıman edilmiş ve birçok kim- seler Ölmüştür, Bütün İspanya'da hava ha- reketi yapılmış yedi mühim şehir bugün — bombardıman edilmiştir. Bunlar, Madrid, İrun, Burgos, Sevil, Cirna, Takordu rikasını bombardıman etmiş- lerdir. Paris, 2 (Radyo) — Mad- rid halk partisini temsil eden heyet, bu sabah gazetecileri kabul etmiştir. Heyet Marselino, — Paris'te İspanya hükümeti lehinde propagan: dalar yapacağını beyan eyle- miş ve hükümetle âsiler ara- sında hiçbir. uzlaşma imkânı kalmadığını ilâve eylemiştir. İspanya'nın Paris sefareta- nesinde komünizm lehine nü- mayiş yapılacaktır. Marselino, bü nümayişte bulunacak ve fakat söz söylemiyecektir. Cebelüttarık, 2 (Radyo) — (Vaster) torpidosu ile gelen muhacirler, general Varela kuvvetlerinin Malaga'ya çok yaklaştığını ve şehirde bir panik başladığını haber veri- yorlar. Paris, 2 (Radyo) — Karta- jon'da isyan eden bazı zabit- lerle bahriyelileri muhakeme etmek üzere Almerya'da hu- susi bir mahkeme teessüs et- miştir. Hendaye, 2 (Radyo)— İrun cephesindeki muharebeler, şid- detli surette devam - ediyor. İspanya'yı Fransa ile birleşti- Ten umumi yol, iki günden beri kapanmış bulunuyor. San Marsiyal kalesi âsilerin eline geçmiştir. İrun şehri de işgal edilmek üzeredir. Hükümet kuvvetlerinin, Fransız toprak- larına iltica etmek üzere bu- lundukları söyleniyor. Paris, 2 (Radyo) — İspan- ya'nın bura selareti . erkânı, Madrid hükümetini temsil et- mek - istemediklerinden istifa eylemişlerdir. Az bir müddet sonra, İspanya'yı hariç mem- leketlerde temsil eden kimse kalmıyacaktır. Londra, 2 (Radyo)— Deyli, Ekspres gazetesi, İngiliz tay- yarelerinden bir gurubun, bu- günlerde İspanya'ya gideceği- ni yazmakta ve bitaraflığını ihlâl ettiğinden hükümete çat- 'maktadır. Japon deniz reisi ve Kadiks'dir. Cebelüttarık, 2 (Radyo) — Madrid'tden gelen bir telgrafa göre miralay Bayo kuvvetleri Maryoka'da muvaffakıyetle iler- lemektedir, Âsilerin Lapalma yolunda büyük bir mağlübi- yete uğradıkları anlaşılmıştır. Barselon'dan mecruhları almak üzere Maryoka'ya vapur gön- derilmiştir. Astorya'da âsiler - top fba- yah gözlerini tekrar muallime- ye çevirdi : — Siz buraya hoca geldi- niz ha? — Evet! Niçin sordun! — Sana çocuk, diyecekler de ondan. Bizim köyde senin yaşta, hiç mi hiç kadın hoca görülmemiştir. Gehç kız cevap vermedi. Düşünür gibi oldu : Hakikaten öyleydi. Köy, ba- kalım kendisini nasıl karşılı- yacaktı? Tam bu sırada gene Be- kir'in sesini duydu : — Adın ne hoca hanım! Fatma mı, Ayşe mi, Zeynep | mi?, Genç kız bir kahkaha attı. Bu defa, Bekir de gülüyordu. Loşlukla daha esmerleşen yü- kuvvetleri teftişi.. Tokyo, 2 (A.A) — Harbiye bakanı Nagano tayyare - ile Tateyama'ya hareket etmiştir. Mumaileyh orada amiral Taka- hasi kumandasındaki 70 harb gemisinden mürekkeb bir Ja- pon filosunu teftiş edecek ve bundan sonra filo manevraya çıkacaktır. Bu manevranın he- rede yapılacağı gizli tutulmak- tadır. zünde sanki yalnız gözleri ve yalnız bem-beyaz dişleri gö- züküyordu. — Neden dedim ya, bilir misin hoca hanım! — Bilmiyorum Bekir. Söyle de öğreneyim! * — Bizim bu köydeki ka- dınların, kızların hepsinin adı bunlardan ibaret. Ha, dur bakayım, şu Çınarlı çeşmenin dibinde oturan eski kadın ho- caya da Ümmü Gülsüm Molla diyorlar. Ondan da kendini sakın hoca hanım. Şirret, ca- daloz birşey! Namaz kılmıyan köy kızlarını evine çağırır, tövbe çektirir, tabanlarına ye- dişer tane sopa vurdurur. sanmaan ANADOLU &5 “ZINGAL,, Parkeleri NK EEEMERTR A FUT LAT TPT TP TCTCT En modern ve en son sistem usulle fırınlanmış ve kurutul- | izah eylemiştir. Genç muallime artık ken- | dini tutamıyor ve mütemadi- yen gülüyordu. Bir kö)ly_ırı- | e muş, içinde haşerat yaşatmaz, şeklini kat'iyyen _değiştir- mez, çok uzun müddet en modern konförü temin eder. Üü vi ci dia EVLERİNİZİN TA 3ANLARINI | ZINGAL Parkelerinden YAPTIRINIZ Satış mahalli: Hilâl kereste fabrikası keresteciler. Telefon 3776 Aeria (Rus Tayyare- Nasıl ya- ticaret gemileri 'ciler Paris'te.. İralanmış?. İcabında kruvazör haline girecektir.. Vaşington, 2 (Radyo) — Birleşik Amerika bahriye li- derleri, ihtiyaç anında 350 ticaret sefinesinin muavin kru- vazör haline ifrağı için tedbir- ler ittihaz etmişlerdir. Bu ha- zırlıklar 350,000,000 - dolarlık bir masrafı mucib olacaktır. Letonya Statükoda değişiklik yapılmasına taraftar Riga, 2 (AA) — Dişişleri bakanı M. Munters Letonya hükümetinin milletler cemi- yeti sekreterliğine cemiyetin ıslâhi hakkında verdiği cevabı gazetelere bildirmiştir. Dış işleri bakanı ayni za- manda İspanya işlerine mü- dahale mes'elesi hakkında Le- tonya'nın hattı hareketini de Cemiyetin ıslâhi mes'elesin- de Letonya, Estonya, Litvanya ile birlikte Statüde hiçbir de- ğişiklik yapılmaması tarafta- rıdır. İspanya işlerine ademi mü- dahale mes'elesinde ise Le- tonya'nın fikri bu mes'elenin harp Tevazımına ambargo ko- nulması ile bitmiyeceği mer- kezindedir. Fransa'da Büyük Orman yangını. Paris, 2 (Radyo) — Livrd ormanı, ateşler içindedir. Bü- yük yollar kapanmıştır. Bin- lerce amele, yangını söndür- mek için uğraşıyorlar. Yanan ormana yakın olarak çiftlikler tahliye edilmiştir. Zarar mü- himdir. Uşak'ın kurtuluşu Uşak, 2 (ALA) — Uşak'ın kurtuluşunun 14 üncü yıldö- nümü coşkun tezahüratla kut- lulandı. larından geçiyordu. Dik-dik ona baktı. Sonra Bekir'i göz- den geçirdi. Bekir aldırış et- medi. — İlâhi Bekir, sen neler biliyormuşsun böyle! — Benim bildiğimden de- ğil hoca hanım! Mehimed Da- yının Fatma'yı falakaya yatır: mış ta kızın tabanlarını şişir- miş. Geçen gün Fatma kula- Zıma fısıldadı : — Şu Ümmü Gülsüm Mol- lanın evini taşlarsan sana sade yağlı yumurta pişiririm. Dedi. bunları. — taşladın mı evi? Bekir başını kaldırdı. Bu sual gücüne gitmiş gibiydi : — Ne olursa olsun, bir ih- tiyarın evini taşlamam ben.. Ondan da işittim ge ga— Fransız hava Bakanı tarafından Kabul edildiler ... Paris, 2 (Radyo) — Fransız Hava Nazırı, bugün Rus tay- yareciler heyetini kabul etmiş ye uzun müddet konuşmuştur. Rus — tayyareciler — heyeti, Fransız manevralarına iştirak etmişti. Bir Yugoslav tayvaresi düştü Tesadüf eseri olarak kurtulan pilotun garib ifadesi Viyana, 2 (Radyo) — Yu- goslavya harb tayyarelerinden biri, ansızın Avusturya hudut- larına düşmüş ve parçalan- mıştır. Pilot, harika kabilinden kurtulmuş ve verdiği ifadede- kendisinin, — Yugoslavya'dan kaçmak istediğini ve bundan dolayı eline geçirdiği tayyare ile fikrini kuvveden file çıkar- dığını söylemiştir. Rus-Fransız Gazeteleri ara- sında münakaşa.. Paris, 2 (Radyo) — Paris Pupuler gazetesile Moskova'da çıkan Pravda gazetesi arasında şiddetli bir mücadele baş gös- termiştir. Leon Blum'un naşiri efkârı olan Pupuler gazetesi, Rus- ya'da vukubulan idamları hoş görmemekte ve bu halin, sos- yalist memleketler için çok fena tesir yaptığını — ileri sür- mektedir. Fransa'da doğum azalıyor. Paris, 2 (Radyo) — Ayan- dan M. Ober bir nutkunda: — Fransa'da — tevellüdatın azalması, memleket - istikbali için en büyük bir tehlikedir. Demiştir. Değirmenci Gâvur beni döv- dü de, ihtiyar diye dokun- madım. Bir yıkık çatı dibinden ge- çiyorlardı. Dört-beş tavuk, te- lâşla fırladılar. Sağa sola ko- şuştular. İleride çıngıraklı bir kapı açıldı. Ve ihtiyar bir ka- dın göründü. Elinde değneği vardı. — Naha geliyor Ümmü Gül- süm Molla.. Adın neydi hoca hanım, söylemedin! — Rizan!. Bekir inanmamış görünü- yordu. — Rizan hal. O da ne demek? — Ayşe ne demekse o da 6 demek.. Bekir birkaç defa mırıldandı : — Rizan hoca hanım, Ri- Zabıta tahki- kat yapmaktadır.. Birinci Aziziye mahallesinde Sinekli caddesinde 94 numa- ralı evde oturan Kula'lı Süley- man kızı 13 yaşlarında Üm- mühan, oda tahtalarını yıkar- ken ayağı kayarak yere düş- müş ve meydanda tersine kon- muş, ağzı yukarıda bırakılmış kınsız bir bıçağın üzerine te- sadüf ederek büğründen yara- lanmıştır. Kemalpaşa'da Cinayet Bir kişi dayakla öldürüldü. Kemalpaşa kazasının Ören- köyünde Mustafa oğlu Kâzım ile arkadaşı Mehmed oğlu Hüseyin Tahsin, ayni köyden Kerim oğlu aşçı Mustafa'yı bilinmiyen bir sebepten dolayı döğerek öldürmüşlerdir. Ka- tiller tutulmuş ve adliyeye ve- rilmişlerdir. Fransız ticaret nazırı Paris, 2 (Radyo) — Fransa ticaret nazırı Pol Basti, Var- şova'ya gidecek ve orada açı- lacak olan maden ve ticaret sergisinin açılış merasiminde bulunacaktır. M. Heryo Sulh kongre- sine iştirak için Brüksel'e gitti... Paris, 2 ( Radyo ) — M Heryo, M. İzraeli ile birlikte Brüksel'e gitmişlerdir. Burada cihan sulh kongresine iştirak edeceklerdir. Lord Sesil de Brüksele ıılıa Brüksel, 2 (Radyo) — Ci- han sulhu için burada topla: nacak beynelmilel konferansa iştirak edecek olan Lord Sesil ile M. Heryo buraya gelmiş” lerdir. j zan hoca hanım! Cadı Molla yaklaşıyor. Aman lâfa tutma* sın bizil! ğ İhtiyar kadınla aralarında iki-üç metre kalmıştı ki, onum: | değneğine dayanarak doğrul | duğunu gördüler. Dikkatle bar kıyordu. Gözleri, derin çe | kurların içinde iki baykuş gö" zü parıltısı ile dönüyordu. — | Rizan hiç ona 4 Sanki görmemiş gibi yap!P geçti. İhtiyar kadın, kızmışt!- | — Bekirl -diye seslendi- kifit imiş o bakayım? Bekir cevap vermedi. Ki bacı daha geriden geliyordu * 4 — Söylesen & veled, SÖ lesen el. j Bekir, yüzüne bir tokat miş gibi kızardı : » Sonu var -