4 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

4 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 3

hi 4 Halılarımızın ihracı mes'elesi. —— .— —Başı | inci sahifede— Muharririmiz Türkefis — rei- sinden, üzüm, incir ve diğer- mahsuller vaziyeli hakkında malümat istemiş ve Mecdet Alkin şunları söylemiştir: İzmir üzüm piyasası nor- maldir, tamamen müstahsil ve ihracatçının lehine inkişaf et- mektedir. Bidayeten 90 bin ton tahmin edilen üzüm re- koltesinin son kat'i tahminler neticesinde 60 bin ton olacağı anlaşılmıştır. Piyasa bunun tesiri altındadır. Kaliforniya ve Avusturalya'da üzüm te- kolteleri tahminleri de ilk tahminlerin dununda — tahak- kuk etmiştir. Bundan dolayı fiatlerin yükseleceği umumi- yetle tabil görülmektedir. İncir, — rekoltesinin — kat'i sekli henüz tesbit edileme- miştir. Bununla beraber fiat- lerin geçen seneki fiatlerden biraz daha yüksek olacağı ümid ediliyor. Çünkü beynel- milel umumi konjuktur üzüm ve incir piyasalarının müsaid şekilde inkişaf edeceğini gös- teriyor. Memleketimizin en mühim ihraç maddelerinden biri olan halılarımıza — gelince — alıcı memleketlerin döviz bakımın- dan aldıkları tedbirlerin tesi- rile maalesef ihracat durmuş gibidir. Bunu tekrar canlandırmak için halıyı ihraç ve teşvik etmek - istediğimiz — malların listesine idhal ettik ve hu- susi takasa mevzü - olma$sı esasını kabul eyledik. Aldığı- mız bu ve bunun gibi tedbir- ler sayesinde halı ihracatımı- zın önümüzdeki — senelerde daha fazla inkişaf edebilece- ği ümidimi taşıyoruz. Sonra Ege mıntakasının ne- fis ve rakipsiz yaş meyva ve sebzelerini bilhassa Suriye, Filistin ve Mısır gibi komşu memleketlere ihraç edebilmek imkânlarını araştırıyoruz. Bu maksadla Ege mıntakasına, bilhassa müstahsillere amba- lâj şekillerini göstermek üzere mütehassıs — arkadaşlarımızı gönderdik. Ziraat ve iş ban- kalarının iştirakile 100 — bin lira sermayeli bir limited şir- ket kurulması takarrür etti. Bu şirket şark vilâyetlerinde, bilhassa Karadeniz mıntaka- sında yetişen — elmalarımızın manipolâsyon ve ihracile işe başlıyacaktır. Şirketin faaliyet —merkezi Pazar (Karadenizdeki — Atina) kâzası olacaktır. Şirketin bu- rada elmaların kurutulmas! ve ambalajı için tesisat vücuda getirecektir. Şirketin İzmir'de bir şübe- Sinin açılması mes'clesi, şirket kat'i teşekkül ettikten sonra olacaktır. Bozulmağa müsaid istihsal Maddelerimizin mebzulen ye- tiştirildikleri yerlerden ihtiyaç Olan yerlere bozulmadan na- killerini temin maksadile so- ğuk hava tertibatını haiz de- Polar ve frigo motorlar frigo- Yifik vagonlar tesis ve işletil- Mesini kül halinde etüd“edi- Yoruz. Başka memleketlerde tesis edilmiş olan 'bu gibi de- Polarla işletilen frigo vagon Ve motorların şekilleri, idare , dahili tertibatları, ta- Hifeleri hakkında mahallerinde — Mcelemeler yaptırtıyoruz. . mız neticelere göre Afyoç - !sparta İzmir Dün ilk tren geldi Alfyon'dan İsparta yolu ile hareket eden ilk katar, De- nizli, Aydın ve Torbalı de. miryolunu takib ederek dün ilk seterini yapmış ve Afyon- dan İzmir'e selâmlar getirmiş- tir. Bu ilk katarın, Afyon'dan İsparta yolu ile gelişi müna- sebetile, birçok istasyonlarda halk tezahürat yapmışlardır. « ** Aydın, ( Hususi ) — Dün İzmir'den . kalkan ılk Alyon saat sür'at katarı Aydın'a geldi, halk - istasyonu doldurmuştu. Tren halkın alkışları ve “Ya- şasın cumuriyet, bizi insan binecek vagonlara kavuştur- du,, sesleri arasında istasyona girdi, Halk gece yarısına kadar ana hattın son sistem vagon- larını gezdi. Dün akşam çok iyi bir te- sadüfle, Türk Hava kurumu demiryolu boyundaki kahve- lerde eğlenceler tertib etmişti. Ankara postası buradan ge- çerken kıîîelcri dolduran 2 binden fazla halk tezahürat yaptı, muzikalar çaldı, fişenk- ler atıldı. Aydın'lı misafirlerimiz Aydın, (Hususi) — İlbay ve Parti ilyön kurul başkan vekili İhsan Kâhya oğlunun başkan- jındu Urbay Karabudak'la, lalkevi başkanı avukat Neşet Akkor, Başbakanımızı Aydın'a davet etmek ve fuarın açılma törenine iştirak etmek üzere dün İzmir'e gitmişlerdir. Nazilli'de bayram Nazilli'den yazılıyor: 30 ağüstos cutku ve uçak bayramları Nazilli'mizde çok canlı ve parlak gösterilerle kutlulanmıştır. Gündüz şübe meydanında kutlulama töreni yapıldıktan sonra hava kuru- mu adına ve bu günün değeri hakkında konferanslar verildi, Gece her taraf - aydınlatıl- mış ve halkevinde gösterit komitesi tarafından Ergenekon miştir. Yardımın azı çoğu ol- maz. Her ferdin hava davasına göstereceği il- giden az çok bir fayda çıkabilir. Türk hava kurumu memleketimizin muhtelif yer- lerinde et, balık, süt, yumurta, peynir, yağ, yaş meyva ve sebze mahsullerimizin muhala- zalarım ve arzettiğim gibi mebzulen yetiştirilen yerlerden büyük şehirlerimize bozulma- dan nakillerini temin için memleketimizin muhtelif yer- lerinde depolar tesis edip devlet demiryollarında firigo- rifik vagonlar işletmeği, 'muh- telif liman ve iskelelerimiz arasında frigo motörler ve bilhassa Ege mıntakasından Mısır, Sürye ve Filistin'e bu maddeleri bozulmadan sür'atle nakledebilmek imkânlarını araş- tırıyoruz. Henüz bu husustaki tetkik- lerimiz bitmediği için şimdi- den kat'i birşey söylemek doğru olmaz. DA Piyesi temsil edilmiş manzumeler| okunmuş ve bir de konser veril- Haa n ANADÖLÜ miz Fuara halk büyük alâka gösteriyor. Halkı rahatsız eden otobüscüler ceza gör- düler, Kocaeli öğretmenlerı geldiler. Belediye ve fuar komitesi reisi doktor Behçet Uz, dün akşam (fuara giderek geç vak- .te kadar bütün pavyonları gez- miş ve ekspozanların ihtiyaç- larını, dileklerini, dertlerini dinlemiştir. Bütün pavyonların gezilmesi 'mümkün olmadığın: dan bugün de henüz gezme- miş olduğu pavyonları geze- rek sahiplerile konuşacaktır. Fuar sahası, bilhassa akşam üzerleri ve gece, çok kalabalık olmaktadır. Binlerce halk fuar sahasında neş'eli bir hayat yaşamaktadır. Fuarla beraber şehrimizde gece hayatı da başlamıştır. Kemeraltı caddesinde bir Otel sahibi fazla ücret aldı- ğından belediyece cezalandı- rılmıştır. Gene bu şekilde bir taksi otomobili şoförü de tec- ziye edilmiştir. İki otobüs, lı.srdın aldıkları yolculnn Yanıkkilise cina- | Guıelyılı ya götürürken yarış edercesine — sevkettikleri için sabipleri onar lira para ceza- sına çarptırılmıştır. Kocaeli öğretmenleri Kokaeli — öğretmenlerinden 45 kişilik bir grup, dün eks- presle şehrimize gelmişlerdir. Öğretmenler fuarı, müzeleri, şehrimizbeki büyük mektep binalarım ve Kadife kalesini gezmişlerdir. Bugün de ted- kiklerine devam ederek yarın Konya, Adana, Mersin ve Kayseri'ye hareket edecekler- dir. Öğretmenler Ankara'ya da giderek çok kıymetli olan bu gezintilerini sona erdirecek ve mektepler açıldığı vakit vazifelerine başlayacaklardır. * Misafirler, dün matbâamıza da gelmişler, gazetemiz tertib, tabı tesisatını tetkik etmişler, arkadaşlarımızla — konuşmuş- lardır. yeti davası. Karısının başmı keserle parçala- yan Şakir neler söyledi. Karataş mahallesinde Yeni Türkiye sokağında Yanık ki- lisede karısı Emine'yi keserle başına vurmak — suretile uyku esnasında yaralayıb öldürmek- le maznun Şakir'in muhake- mesine dün şehrimiz Ağırceza mahkemesinde devam edil- miştir. Okunan istintak kararname- sinde maznunun Türk ceza kanünunun 449 uncu madde mucibince muhakeme edilmesi istenmekte idi. Bumadde, on sekiz sene hapis cezasını istil- zam etmektedir. Maznun isticvaba başlandı ve vak'ayı şöylece anlattı: — Karım Emine, öteden- beri bazı kimselerle, bilhassa Şakir isminde bir çocukla gayrimeşrü münasebette bulu- nuyordu. Bunu hissetmiştim, hattâ müteaddid defalar ame- lelik etmek üzere mağazaya gitmemesini tembih ettim, fa- kat beni dinlemedi ve tütün mağazasına gitmekte devam etti. Vak'a günü bana bir gömlek dikmek üzere aldığı kumaşı dikmediğini gördüm, bu yüzden aramızda bir ağız kavgası çıktı. Bu münazaa üzerine karım yatağımdan kalk- ti ve çocukların yattığı yere gitti, orada uyudu. Ben ©o sırada kendisine: — Artık mağazaya gitmi- yeceksin, senin fenalık yaptı- ğından şüphe - ediyorum, de- dim. O vakit karım: - Senin gözünün önünde yapacağım işte bakalım, ne yapacaksın? Dedi, bu sözlerden çok hid- detlendim ve keserle vurdum. Sonra öldü. Şahid olarak dinlenen kati- lin kızı Halime, vak'ayı şöyle anlattı: S — Hâdise günü babamla anam — entari mes'elesinden kavga ettiler, annem babamın yatağından kalkarak — bizim yatağımıza geldi ve uyuduk. Bir aralık annemin kolu yü- züme çarptı, uyandım, baktım, annem kan içinde idi, babam, elindeki keserle annemin ba- şına ikinci darbeyi indirdi, ben: — Baba, yazık değil mi? Neden vuruyorsun? Diye bağırdım. — Size böyle anne yara- maz! Sus seni de öldürürüm. Dedi ve ben susmağa mec- bur oldum. Annem namuslu bir kadındır, hiçbir fenalığını görmedim ve hissetmedim. Diğer bazı şahidler dinlendi ve muhakeme başka bir güne bırakıldı. Karaman sokağı cinayeti Karaman sokağında Kay- seri'li Ali'yi öldürmekle maz- nun Reşad ve Mustafa'nın muhakemelerine dün ağırceza:- da devam edilmiştir. Maznun- lar, müdafaa için hazırlana- madıklarını söyliyerek muha- kemenin göri bırakılmasını is- temişlerdir. Mahkeme heyeti, son defa olmak üzere muha- kemeyi bir hafta sonraya bı- rakmıştır. Çocuk esirgemesi Ağustos ayı içinde çocuk esirgeme kurumu bakım evin: de (406) hasta çocuk muayene ve tedavi edilmiş, ilâçları ve- rilmiştir, (28) ikiz çocuğa de- vamlı süt temin edildiği gibi (32) çocuğa da çamaşır da- ğatılmıştır. Trakya ü 'Muhteliti.. —— ... ——— Pazar günü İzmir muhteliti ile kar” şsılaşacaktır. Panayır münasebetile şeh- | "m'ıe mıntakası muhtelit takımı, pa- zar günü İzmir muhtelit takı- mi ile karşılaşacaktır. Ayni gün geçen hafta başlıyan şild maçlarına da devam edile- cektir. İlk maç saat 13 de Ege- spor - Buca arasında olacak- tır. Bu maçın hakemi Fehmi- dir. Yan hakemleri küçük Mustafa (A.O), Baha Konuralp (Altay). Saat 15 de Altay-Altınordu şilt maçı yapılacaktır. Maçın hakemi Sabri (İ. S.) yan ha- kemleri Ahmed Özgirgin ve İsmail (Göztepe) dir. Müubtelit takımlar maçı saa! KvüdüÜr ü M Mmkr(zn KA SL AA ) gelmiş olan Trakyıl | harbiye komiserine Kızılo | | | | 17 de - başlıyacaktır. Maçı (A.0.) dan Mustafa idare | edecektir. Çağrılan sporcular İzmir-Edirne maçı için, aşa- gıda isimleri yazılı sporcular pazar günü saat 15 de spor levazımlarile birlikte halk sa- hasında hazır bulunacaklardır. K. S. K: Hilmi, İbrahim, Melih, Asım. İzmirspor: İbrahim, Fethi, Zihni, l*xımllah Adnan, Re- şad, Ömer. Burnava; Rasim Demirspor: Riza Göztepe: Mahmud, Halid. | Gürültülü Bir Vak'a.. Hırsızların ardın- dan silâh atıldı... Karantina'da Mısırlı cadde- sinde bir vak'a olmuştur. Ha- san oğlu boyacı Cemal'in 150 numaralı evine dıvar aşmak suretile hırsızlık maksadile iki kişi girmiş ve Cemal'in kay- nanası tarafından görülmüşler- dir. Bunları tutmak için taki- bedenler arasında bulunan ha- pishane gardiyanı Mehmed, korkutarak durmalarını temin için silâhı üç el havaya atmış- tır, Silâh sesine yetişen dev- riye memurları — hırsızlardan sabıkalı Arap İbrahim'i yaka- lamıştır. Arkadaşının Boşnak Cemal olduğunu söylemişse de Cemal'in Kütahya'da mevkuf bulunduğu anlaşılmıştır. Tah- kikı'.a devam edilmektedir. ELHA |v| R Alrosionzsza Rus ordu.nında viğ |Bazı Generaller 4 Tevkif edildi ... — <——t se a— —Baştarafı | inci suyfada ve Jümid ismindeki geni Kubuyanka hapish atılmışlard'r. Bu generaller ayrı hi lere kapatılmışlar ve ihti tan kat'i surette menedil lerdir. Ayni hapishanede neral Pudna ve general Sı nikol'ta vardır. Bu iki ral âli askeri mahkeme findan muhakeme - edili lerdir. İtham - ettikleri lere nazaran kurşuna dizilme- leri vvetle tahmin edik mektedir. a Berlin, 3 (Radyo) — Tas ajansının tekziplerine rağmen . Sovyet Rusya'nın uzak e taki — alaylarından — bi isyan halindedir. Ve Sı nun tasfiyesini kat'i sı emretmiştir. Kızıl ordunun sonbahar ma:- nevraları bu sebeple tehir edilmiştir. —— 1914 Sınıflarının umumi ve 1915 sınıfının bir kısmı silâh altına alınmıştır. Bunun sebes bi dabili vaziyettir. ” Ordu arasında ihtilâl "' yannameleri lutulmuştur; beyannameler - orduyu is) davet etmektedir; bunlar da “Kızılordunun — hakiki Troçkidir, Troçki için hare- kete geçmek ve intikam al mak İâzımdır,, denılme'de&,. Bu hâdiseler üzerine gene. raller arasında mareşal Vorni | şilol'un riyâsetinde bir içtima yapılmıştır. Bu içtimada ne karar ve V - diği henüz malüm değildir. Yalınız İzvestiya: * Orduyu biran evel ve detle temizlemek lâzımdır. Bu hâdiseler, ihtilâl teşebbi i- nin kat'i süretle yayıldığını göstermektedir. , Demekti Berlin, 3 ( Radyo) — ya'da yapılan tevkifat şimdiye kadar 8000 adedine bılığ ol muştur. XA Tas ajansı, Kırım'da hü met aleyhine bir suikast şebbüsü meydana çıkarılı Gürcistan'da bazı hareket nazarı dikkati celbetmiştir. — Stalin, Gürcistan'da bizzal bir teftiş yapmağa karar miş ve zırhlı bir trenle hate çıkacaktır. ' Bundan başka şimendifei hatlarının, köprülerin ve gar» ların sıkı bir. muhafaza ve kontrol altına alınması da em- redxlmışlır n V Beak akşam 9,15 seansmdan itibaren — Berlin Olimpiyatları İlk filimler geldi. Yaplun küşad merasimi, muazzam rermi geçitler, Olümpiyad meş'alesi g getirilmesi, ilk müsabakalar ve galibleri, ş Meshr oven diııgı birincisi YAŞAR filimde. Kahraman güreşçilerimizin İstanbul: A vdeti, vaptırda ve rıhtımda yapılan istikbal merasimi ve tezahüi TÜRKÇE İZAHATLI Ayni zamanda geçen hafta yetişmediğinden gösterilemiyen ve Venedik aramulasal Film müsabakasında birinciliği ihraz ederek Volpi kupasını kazanan Yaralı Poula Vessely Dikkat : Seanslar: 3-5-7-9,15 Kuş Reji: Villy Fors Cuma to cumartesi günü ı; ÇANAKKALE Filmi ilâve ola devam - edecektit | Cumartesi Pazar 1 de başlar — YN