9 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

9 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 4

Söyla 4 fağmur, dolu ve ınadan Zararlar. *Başı 1 inci sahifede— ne derece zarar gördüğü hal tesbit edilecektir. Şehrimiz Türkofis müdürlü- & ticaret ve sanayi borsası taflarından Ege mıntakasın- bütün alâkadarlara tel- çekilmiş, son yağmur ve üdan mahsul zararının ne de olduğu sorulmuştur. rafla malümat beklenmek- © Nazilli, Denizli, Aydın, Sel- uk, Ortaklar Mıntakalarına da yağmur düş- r. Evelki gün Selçuk'a mır yağmamışsada dün sabah 'a başlamıştır. Sergiler- İncirler yağmurdan mu- faza edilmediği takdirde hur- tla halini alacaktır. rilcir mahsulü de İ ür, dr rekoltesinin ilk zaman- dlrda 40 bin ton olduğu işae dilmişse de hakiki tij '25 bin ton arasındadır. © Salâhiyettar ve alâkadar dai- &, kat'i rekolteyi bu suretle D zarar gör- m incir mıntakasına düşen murlardan 40-50 bin çuval ücirin de zarar gördüğü tah- | dnin edilmektedir. sü Pamuk rekoltesine gelince, |rekoltenin bu senc noksan ğu gelen malümattan an- İmıştı. Evelki akşamki yağ- ırlardan üzüm ve incirlerde ğu gibi pamuk mahsulü rar görmüştür. Çünkü lür, pamuğun rengini sa- ya “ve bir iki kuruş düşük Hatle satılmasına sebep olur. Barometre ömetre düşük olduğun- | yağmurun devam etmesi ali vardır. iyasadan satıcı ve ihracat- | irdan yaptığımız - tahkikala meğöre Ege mıntakasında sergi- leclerd ünBü seneki mahsulün yüzde rid30 - 3S şi derecesinde - idi, Yağmur yüzünden bu üzüm- Günlük siyasal gazete A Sahip ve 1 $ 'Haydar Rüşdü Kiyal ve yazı işleri Hamdi Nüzhet içinde ANADOLU a kutusu 405 <RAİTİ 700, üç Vırıı"ıır r 2 İADOLU MATBAASINDA — BASILMIŞTIR ve diğer incir | Bu yüzden | rekolte .| etmektedir. Fakat evelki | 5 kuruştur. | lerden bir kısmı karaböce nev” ine düşmüştür. Asmalarda kalan yaş üzüm- ler de yağımurun tesirile çat- hyarak balları akacaktır. Bu bundan sonra kurutu- iyi kalite etmek — güçtür itibarle lacak üzümlerden mahsul elde deniliyor. Dün üzüm ve incir ihracat- çıları, Avrupa'daki alıcı piya- | salara yeni teklifler yaparak üzüm ve incir fiatlerini yük- seltmişlerdir. B. daimi encümeni Belediye daimi encümeni, dün belediyede doktor Beh- çet Uz'un başkanlığında top- | lanmış, bazı kararlar almıştır. Manisa, 8 (Hususi muhabi- rimizden) — Bundan 15 gün evel yağan yağmurlardan bağ- | cılar birçok zarar görmüşler- dir. Asmalarda asılı olan üzümlerin hemen yarısı çürü- yerek mahvolmuştur. Bu yağmurdan telâşa dü- | şen bağcılar hemen faaliyete | üzüm kesmeğe baş- | lamış ve sergilere sermişler- | geçerek dir. Fakat dün ani olarak ha- vanın bozulması ile fırtına'nın çıkması ve bunu şiddetli bir dolu ve yağmurun takip et- | mesi bir felâket olmuştnr. Yağmur gece saat başlamış ve 2 saat bütün şid- | detile devam etmiştir. Sergi- lerde kuruyan bütün üzümleri | su almış ve kâmilen mahvet- miştir. Bu yüzden bağcılar büyük bir endişe içerisindedir. Yağmur kesilmişse de hava daha kapalı ve tekrar yağmur yağmak ihtimali vardır. Son yağan yağmurlardan | Manisa ovasında hemen hiç | tur. Bu zararlardan üzüm fia- tinin yükseleceği tahmin edil- mektedir. bulunan üzüm mikdarı, | Manisanın kurtuluşu Manisa 8 (Hususi muhâbi- rimizden) — Bugün ilçemizin kurtuluş bayramı olması mü- nasebetile bütün şehir şehir baştan başa donatılmış ve büyük bir geçit resmi yapıl- mıştır. Havanın bulutlu ve yağ- mur tehlikesi olmasına rağ- men resmi geçitler birbirini takibederek büyük bir muvaf. fakıyetle neticelenmiştir. Uşak'tan gelenler Uşak, 8 (ALA) — 9 Eylül için şehrimizden İzmir fuarına gideceklerin sayısı pekçoktur. Dün için bilet alanlar arasında gidemiyenler vardır. Bunlar bugün normal postadan ayrı olarak hazırlanan trenle İzmir'e gitmişlerdir. Ayrca iki tren daha hazırlanacağı tahmin edi- liyor. usufRızaOkulu ESKİ DARÜL'İRFAN 'Memlckvtimııın en eski bir hususi okuldur. ANA ve İLK gısımları havidir. ANA kısmı 4 - 5 - 6 yaşındaki çocukları tabul eder. — OKUL, en yeni usüllerle çocukları hayata ve ORT A kul tahsiline hazırlar. 'e M a| itibaren başlanacaktır. Müracaat zamanları : Kestelli caddesi, No. 76, v Üa ” Saat dokuzdan on yediye kadardır. Fransızca dili İLK kısmın ikinci sıaıfından başlar. Her iki kısma öğrenci kaydına 1t EYLÜL taribinden | Telefon : 2914 Çimdikler . | oynıyamıyorlar.. | lazımdır. 8 de | denecek derecede üzüm yok- | ANADOLU Panayır babında Allah razı olsun şu doktor Behçet Salih'den! Ne yaptı, i yaptı, birkaç ay içinde şu pa: | nayırı kurdu. Yangın yerinde şimdi serseriler çelik-çomak Sezar'ın hak- kını, sezara vermek gerektir, derler. Behçet Salih'in enerjisi | de birkaç aylık bir gebelikten sonra bu nevzadı. doğurdu. Behçet Salih, çocuk hekimidir, | beşiğini sallasın ve eserini bü- yütüb yetiştirsin. Malümu ilâna ' hacet yok; | ZBu nevzada da bol gıda | Uzalmıyım; ben de - gidib î)aımyııı şöyle bir dolaştım. şi kısmen kendi çimdiklerimle, kismen de- ciddiyetle - tetkik ettim. Hakikaten Türkiye'deki mah- suller, eserler. bundan m Hazır ticaret, bol - kazanç devri geçeli yıllar oldu. Şimdi herkese kazaa da yi, diyorlar. Zota geldin mi; — Amman devlet etsin! Feryadını basarız. Himaye dediğimiz şeyse ülürük veya dua ile olmuyor. dayanıyor parayı bulmak için de vergi patırtısı ortaya çıkı- yor.. Bunu da duyunca; — Sakın -Diyoruz- yeni vergi | olmasın! İyi amma, himaye isteniyor yal.. Görülüyor ki, bu işi yan yana yürütebilmek için, yani köfeleri ağdırıb devirmemek için, biraz da bizim çalışmak- lığımız lâzımdır.. İstanbul'daki sana mamulâlı — ve ibareltir? himaye filân sanayi müessesesi, filân teşekkül, hi- | maye, maafiyet, diye diye hü- | kümet kapısının eşiğini eskitir. | de; kendini tanıtmak için pa- | nayıra bile gelmez. Mantıkın bu tepe takla marifetine bakıb da kızmamak imkânı var mı- dir?. “. Panayıra gitmeden evel şöyle bir çarşıyı da dolaştım. Bak- tım ki, otelci memnun, kahveci keyfinde, lokantacı göbek bü- yütmekte, şekerci — bal sızdır- | makta, yani piyasada paracık- lar tıkır. tıkır. dolaşmaktadır. Birkaç dosta; başımı sallıyarak, gözümü kırparak sordum: — Nasılsınız? Memnuniyetle diler: — Çok şükür, çok şükür. Biraz birşeyler düşüyor ke- seyel. — Elbette düşer, elbette daha düşecek.. Elverirki pana- yırın kadrini bilelim.. cevab — ver- * .. Panayırı ziyaretim gece vakti olmuştu.. Baktım ki, yerli ya- bancı binlerce kişi arı kovanı gibi dolub boşalıyorlar. Rengâ renk sular fışkıran havuzun başında kadınlar, çocuklar güle eğlene dolaşıyorlar.. Ve bu arada cici bici eşya ve mamulâtın karşısında genç kadınlar ve kızlar, hizaya dur- muşlar; imrene imrene; — Ah -Diyorlar- şunların hepsinden, hepsinden alabil- sek.. Gönül bu ya, panayırı kal- dırıb eve götürmek istiyen de bulunuyor.. İstanbul şehir operetinde yükselen kahkahaları dinliye dinliye yürürken, biri kolum- dan yakaladı ve başımı çevi- İş paraya | İ Euçlestırmı: | selâm verilmiştir. Üeska ile evleri ve sıhhi teşki- | Meselâ, kitara ve mandolinlerle 9 /9/ 936 Hi N HABER TELEFON , İrun zaferi Madrid'in vaziyetini güçleştir- miş. Blum kabinesi bile fena'vaziyete düştü YELGRAF TELSIZLE Asiler San Sebastiyen'de — mukavemet görüyorlar. |Londrada 15000 kişi nümayış yaptı!ar. İngı!ız işçileri İspanya hükümetine taraftar.' Madrid'in iaşesi temin ediliyor. ra, 8 (Radyo) — Roy- Ajansına göre, âsilerin İrun zaferi Madrid vaziyetini ve yeni bir saf- aya sokmuştur. ksi tesiri Fransa'da görü İ Nitekim, M. Blum, müfrit sol- ların tenkidine maruz kalmış- tır. M. Blum'un - bitaraflığını protesto için Fransa'da bü- tün işçiler bir saatlık grev yapmışlar, bitaraflık isteme- diklerini ihsas eylemişlerdir. Blum hükümeti müşkül vazi- yettedir. Londra, 8 (Radyo)— 15 Bin kemünist İspanya hükümeti le- hine nümayiş yapmış ve bunu arkalarından çocuklarının gel- diği eski “muhariplerin resmi geçidi takip etmiştir. Nelson âbidesi, kırmızı bayraklarla donatılmış, yumrük — sıkarak İspanya yardım komitesi hesabına yarım saat - içinde 500 İngiliz lirasından fazla toplanmıştır. Madrid, 8 (Radyo) — Hu- lâtı hükümetçilerin eline geç: miştir. Ovieda bombardıman edilmektedir. Âsilerin teslim olmaları beklenmektedir. - NLY KDUK F — Galiba, dedi, bir repor: taj yapmak istiyorsun!, Yok -Dedim- eşöyle bir ziyaret ve meraktan ibaret.. Dostum; — Bak! Dedi ve parmağile, bir genç çifti gösterdi: — Bunlar -Dedi- ilk ge burada tanıştılar. Dün nişan- landılar ve şimdi kol kola ge- ziyorlar. - Fena değil -Dedim- be- reketli ve uğurlu — olsun.. Pa- nayırda, evlenme dairesi de | bir gönül pavyonu açmalıydı. serenatlar yapılmalı “Hayat ve | aşk,, diye bir filim gösteril- meliydi.. Ve bir hoparlörde, aşkın şiirleri ve mukaddes ki- tabı okunmalıydı.. Işıklar ara-sıra karanlığın içinden: — BSevişmek ah ne hoştur! Yıldızların altında! Şarkısı söylenmeliydi. sönmeli ve rince bir dostla karşılaştım: Çimdik General Franko ve General Mola Asturyo maden amelesi müf- rezesi, San Sebastien yakı- ninde bir taarruza hazırlan- maktadır. Hendaye, 8 (Radyo) — Âsi- lerin San Sebastien taarruzu şiddetlenmiştir. Bazı istihkâm- ların mukavemeti de o nisbet- tedir. General Mola'nın bir taarruzu fecir vaktindenberi bombardımanla — karşılaşmak- tadır. Âsiler biraz ilerliyebil. mişlerdir. San Sebastien yolunu ateş: leri altında bulundurmakta- dırlar ve yollar, âsilerin ara- baları, bataryaları ve otomo- billerile doludur. Şehrin sukutu beklenmektedir. Fasılalı bir vardır. Hendaye, 8 (Radyo)— İrun konsolosluğuna — sığınan 40 Fransız sağ ve salimdir. Madrid, 8 (Radyo) — Hü- kümetçi vilâyetler paytahtın iaşesini temin etmekte ve er- zak göndermektedirler. Barselon, 8 (Radyo) — İrun müdafaasından dönen 1500 marksist buraya gelmektedir- ler. Bunlar, İrun mağazalarına milliyetperverleri aç bırakmak için ateş verdiklerini söyle- mekte ve Fransız hududundan geçerken alınan silâhlarını geri çevirmektedirler. Hendaye 8 (Radyo) — Ta- lavranın işgalinde âsiler, Mos- kovaya gönderilecek bir posta çantasını ele geçirmişlerdir. Londra 8 (Radyo) — Lond- raya gelen bir İspanyol dok- torunun söylediğine göre anar- bombardıman | şistlerin ihtilâl ilânlarında; San Juan dö Markardo klisesi ate- | şe verilmiş, mukaddes resim- ler parçalanmıştır. Komünist- ler, safahat âlemleri tertip et- İ mekte ve birçok kimseleri öl- dürmektedirler. Anvers, 8 (Radyo) Altı İspanyol vapuru mühimmat ve silâh yüklenmek - üzere li- manda beklemektedir. Hendaye, 8 (Radyo) — San Sebastien'den denizden Fransa'ya ilticalar devamdadır. Hükümet, San Sebastien'de faşist harekâtına karşı tedbir- ler almıştır. Plimut, 8 (Radyo) — Tre- ve dönyonlar kongresi, İspanya cumur rcisine İngiliz işçilerinin ve tredönyonlarının kendisine taralftar — olduklarını — bildir- miştir. ğ Burgos; 8 (Radyo) — Âsi- ler, Bilbav yollarına hâkim- dirler. San Sebastien, üç cep- heden çevrilmiş, denizden de âsi gemiler münakalâtı kes- miştir. Talavera — cephesinde âsiler bir mevzi alınışlardır Paris, & (Radyo) — Alka- zar'da muhasara altındaki fa- şi tler müdafaaya devam et- mekte, kıntarıcı yardım bek- lemektedirler. Kaymakam Ya- gus Estramadura cephesinde- ki fedakârlığından miralaylığa terfi ettirilmiştir. Rabat, 8 (Radyo) — Bir âsi haberi, kuvvetlerinin San Se- bastien'e dört kilometre yak- laştığını. bir Hendaye haberi de üç hükümet tayyaresinin İrun âsilerini bombardıman ederek infilâklar vukua getir- diğini bildiriyor. Talavera'da 445 milis, âsilerin eline düş- müştür, Madrid'de sükünet vardır, yalnız gıda maddesi noksandır. Bugün hükümet fabrikalarının — yaptıkları — ilk hücum arabaları bir resmi ge- çit tertib etmişlerdir. Harbın bir derece daha in- saniyetleştirilmesi için sefirler heyetile müzakere devam et- mektedir. Fransız hududun- daki sefirler, ilk fırsatta Mad- rid'e döneceklerdir. Paris. 8 (Radyo) — İspan- ya mes'elesi, cihanın nazarı dikkatini celbetmektedir. Bita- raflık komitesi, yarın (bugün) toplanacaktır. İngiltere, Portekiz'i de umu- mi uzlaşmaya sokmağa çalış- maktadır. Ruzname mechuldür. Fakat müzakeratın umumi ma- hiyette olacağı anlaşılıyor. Hendaye, 8 (Radyo) — Bir hükümet tayyaresi bu sabah Funtarabi'ye 12 bomba at- mıştir. Madrid, 8 (Radyo) — Hü- kümet, moratoryom ilân et- miştir. Rejim yolunda ölenle- rin çocuklarına yetimhane açıl- mak üzere 300 bin peçetalık kredi açılacaktır. Sevil, 8 (Radyo) — Bir âsi müfreze, Talevera mıntakasın- da 10 kamyon, 2 zırhli. oto- mobil, 2 tayyare zaptemiş, 100 esir almıştır. General — Varelâ, Molaga mıntakasında 120 esir, birçok harp malzemesi almıştır. Londra, 8 (Radyo) — İşçi partisi kamara lideri Major eski Etli bugün, iradettiği bir nutukta - demiştir ki: Vaziyet günden güne daha müşkül ve korkunç bir hal almaktadır. Tehlikelere, bil- hassa harbe sürükleyici ce- reyanlara karşı tedbirler al- mak artık bir mecburiyet olmuştur. —Sonu 8 inci sayfada—