12 Eylül 1936 Tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

12 Eylül 1936 tarihli Anadolu Gazetesi Sayfa 2

Anlaşılamamak Kelimeler, şahısların Tizyolojik teşekküllerine, kültür derecelerine, yaradılışlarımu zerginlik yakut fakirlkilerine göre mubtelif şekilde muh- telif mana kalıplarına girerler. Mefküre kelimesi bazılarına bayan Mef küreyi; bazılarına da büyük idealleri, milli ve beşeri ufukları, yanı yüzlü gaye kabramanlarını hatırlatır. n ilk heyecanımı içinde duymuyan, onun sibirle örülmüş yumuşak saçlarını parmaklarile okşamıyan, çiçekler gibi solan ve kırdaki otlar gibi Sevgi İrfan Hazar kuruyan o kısa zamanın, kısa ve füni lezzetini ömründe bir lâhze olsun tatnıyan adam <Aşk> kelime nden ne anlar? Bu adamm aşktan anla: yığı, ya bayat kitaplardan ve filmlerden alınına eğreti bir çeydir, yahut kelimeyi kaşıkla ve açıkla karıştıracak misbette kof bir telâkki seme- residir. Şu halde anlaşılmıyan ve hayatlarında takdir yüzü görmiyen büyük artist ve mütefekkirlerin betbahtlıklarını, kullandıkları bep bu kelime ve dolayısile yüksek mef humlu cümlelerin yığın tarafından hazmedile. memesi keyfiyetle ölçmelidir. Onlar, yığının - basit kelime izahlarını fersahlarce geride bırakmİş Tardır. Onlur, uzun yılların felsefe ve san'at savaşlarile derinleşmiyler; konuşmalarını bizim konuşmalarımızıa kat kat üstüne -bilmiyerek - çı- karmışlardır. Ayniştayn'ın, Bergson'un, Ahmed Yesevi'nin, Valery'nin ve eeki tiklerin tam ve bütün olarak el'an kavramlamaması bundan neş'et c Yığın, sizi anlamadıktan, ve yavrunuz gibi binbir meşekkatle bü tüp Kitriye, titriye orlaya koyduğunuz nurtopu kelimelerinize ve cümle- Terinize dudak kıvırdıktan sonra o yükselişin hezimetine acı acı gülme- mek mümkün mü? Kelimeler de aynen insan gibidirler. ları, gençlikleri, ihtiyarlıkları hep bizim gibi doğmaz ölenler de pekçoktur. Kelimeler, i Dünyaya gelişleri, çocukluk: Bunların içinde doğar anların bazan dostu, bazau sinsi bir düşmam, bazan en yüksek mertebelere yükselten hâmisi, be- zan da boyunlarımı acımadan vuran cellâdıdır. Ne zaman kelimelerle kardeşlik paktı imzalıyacağız? Ne zaman ye fanlar, az çok müşterek bir kültür seviyesine kavuşacak? Ne zaman mefküreyi bayan Mefküreyle, kerışlırmıyan insanlarla öpüşeceğiz? aşkı kaşıkla ve aşıkla Fransa'da amele hare- ketleri yeniden başladı. Grev büyüyor. Dahiliye vekili, fabrikaların tahliyesini istedi. Paris, 11 (Radyo) — Grev devam etmekte ve genişlemek- tedir. Şimalde greve iştirak etmiyen birkaç müessesede de grev ilân edilmiştir. M. Salingro dün Lil'e hare- ket etmiştir. Bu seyahat grev- lerle alâkadardır. Lil'de grev- cilerin adedi 38,000 dir. Maden amelesi, M. Blum'a siyasetini değiştirmesini teklif etmiştir. Fakat bu demarş amele muhitinde fena bir tesir yapmıştır. Reno fabrikasının 1500 ame- lesi, M. Blum'a itimad beyan etmiştir. M. Şotan, hariciye bakanlığında İspanya'nın Pa- ris sefirile uzun bir mülâkat yapmıştır. Lil, 11 (Radyo) — Dahiliye bakanı Lil'e gece 1,25 te var- mıştır. Gece olmasına rağmen hemen hükümet dairesine gi- derek grev işlerile meşgul ol- muştur. ELHAMRA ; Bu sabah ta amele sendi- kalarına riyaset etmiş ve: — İşgal edilen fabrikaların tahliyesi lüzumunu nazarı dik- katinize arzederim. Patronlarla müzakereyi ancak bu. suretle temin edebileceğiz, demiştir. Klermon Ferrande Mişclen fabrikası mıştır. İ. H. Veral İstanbul, 11 ( Husust ) — Tariş direktörü İsmail Hakkı Veral müteveccihen hareket etmiştir. Maraş saylavı Mitat dün öldü. İstanbul, 11 (AA) — Üç gün evelisi Kadıköy'ünde ge- çirdiği bir otomobil kazasında ağır sürette yaralanan ve Haydarpaşa hastanesine kaldı- rılarak tedavi altına alınan Maraş saylavı Mitat Alam dün gece vefat etmiştir. İzmir'e Telefon 2573 BUGÜN Heyecan ve merakla dolu bir mevzu, herkesin beğeneceği FRANSIZCA sözlü fevkalâde bir film: Gizli Yuva BAŞ ROLLERDE Robert Montgomery - Mauren O'sullivan Aşk bir sergüzeştçiyi doğru yola getirebilir mi? 1001 macera peşinde koşan bir çetenin sevimli ve şen elebaşısının maceraları ve heyecanlı bayatı.. Ayni zamanda İngiliz kralı SaMajeste sekizinci Edvard Ulu Önderimiz Atatürk'le beraber şereflerine tertib olunan Moda deniz yarışlarında Berlin Olimpiyatları Filminin ikinci kısmı geldi. 200, 400 ve 1500 metroluk koşuları, sırıkla yüksek atlama, maratton ve bütün yüzme yarışları tekmil teferi Fiatler: — 30 tile gösterilecektir. 40 50 60 Cumartesi tenzilüilı talebe matinesile Pazar 1 de başlar. ünün Telgraf İAnti komünist merkezlerde Rusya aley Kıtlık muhakkak imiş. Leningrad fabrikalarında Stalin aleyhtarlığı devam ediyormuş. ! Riga, 11 (Radyo) — Stalin | ningrad'da f hine haberler neşri hâlâ devam ediyor.. Rusyada şimdiye kadar 20 bin kişi tevkif edilmiş.. Aa e AF0 Ü, fabrikalarda bu ve Voroşilof aleyhine yapılan | aleyhtarlık pek şiddetli ve kuv- propağandalar Rusya'da de- vam etmektedir. Bilhassa Le- vetlidir. Londra, 11 (Radyo) — Var- : Fransızordusuma nevrasını bitirdi, Paris, 11 (Radyo) — Cenubi garbideki Fransız manevraları bitmiştir. Manevralarda General Gamelen, Harbiye Bakanı M. Daladiye, Hava Bakanı M. Piyer Got ve ecnebi ataşemiliter- leri hazır bulunmuştur. Paris, 11 (Radyo) — Manevraları bitiren Fransız orduları Var vilâyetinde üç resmi geçit yapmışlardır. Tayyarelerle de muhtelif nümayişler yapılmıştır. ve tebrik etmiştir. . Got, tayyarecileri takdir Aile faciası Anasını, dayısını öldürdü, 3 evi ateşledi, kendiside yaralı! İstanbul, 11 (Hususi muhabirimizden) — Çanakkale'de bir aile faciası olmuş ve Ali isminde bir adam, annesini öldür- müştür. Ali Girit muhacirlerinden olup, Çanakkale'de kundu- racılık yapmakta idi. Dün, henüz meçbul kalan hâdiseden dolayı annesini ve dayısını öldürmüş, üç evi de ateşe vererek yakmıştır. Katilin, kendisi de ağır yaralı olup ölmek üzeredir. Ingiliz komünistleri Mos- kova'nın kontrolünde. amelesi işe başla | Tredünyonlar kongresinde, ko- münistler itham edildi Londra, 11 (Radyo) — Tredünyonlar kongresi bugün de devam etmiştir. Kongre sekreteri Sir Valter Sitrin, komünist partisini itham ederek demiştir ki: — İngiliz komünist partisi son intihabatta kaybetmiştir. Bu: nun sebebi de Moskova'dan emir alarak hareket etmesidir. Fransa'da olanlar, bizim gibi değildir. Partiler biribiri aley- hine çalışmazlar, bu usuller İngiltere'de kabili tatbik değildir. Fransa'da faşizm de zayiflemiş değil, sadece silâhlarından tecrit edilmiştir. İngiliz amele partisi otonomdur, hiçbir. kim- senin kontrolü altında değildir. Fakat İngiliz komünist partisi Moskova'nın kontrolü altındadır. Demiştir. Sir Valter Sitrin'in bu beyanatından sonra, komünizm aley- hine bir takrir vermiş, bir-iki rey mukabilinde büyük bir ek seriyetle kabul edilmiştir. Plimavz, 11 ( A.A ) — Tredüyonlar koöngresi 7 reye karşı ittifakla kabul ettiği bir karar suretinde bundan sonraki hâ- diseler hakkında büyük bir tayakkuz derpiş etmekle beraber işlerine müdahale edilmemesini kararlaştırmıştır. Kongre diğer bir karar suretinde bir harp vukuunda sefer- berlik için hükümete hiçbir surette yardım edilmiyeceğini ve böyle bir teşebbüse mukavemet edeceğini beyan etmektedir. Cim Lon;los Gelecek mi? Bu ayın yirmisinde bekler iyor. İstanbul, 11 (Hususi muha- birimizden) — Yunan'lı peh- livan - Cim Londos'un — İstan- bul'a gelmesi için Futbol ko- mitesi teşebbüslerine devam etmektedir. Londos'un bu ayın yirmisinde İstanbul'a gelmesi ve Dinarlı Mehmed ile güreş- mesi muhtemeldir. Adliyede mü- başir yerine posta İstanbul, 11 (Hususi muha- birimizden) — Adliye vekâleti, bundan böyle Adliye tebliğle- rinin mübaşirler yerine posta ile yapılmasını kararlaştırmıştır. Lizbon'daki ıisvan Madrid hükümetinin teşviki ile çıkmış Lizbon, 11 (Radyo) — Por- tekiz kabine reisi matbuata verdiği bir tebliğde iki Porte- kiz sefinesinin isyanının İspan- yol parası ve diğer bir dev- Tetin direktifi olduğunu bildirmiştir. Bu tebliğde, Avrupa dev- letlerinin de nazarıdikkati ba- zı müfrit solluk propaganda- larına çekilmiştir. M. Eden Londra, 11 (Radyo) — M. Eden vazifesine başladığı za- man, Lokarno konferansı için İtalya ve Berlin'de teşebbü- satta bulunacaktır. ile ab şova ve Riga'dan alınan son haberlere göre Rusya'da vazi- yet hâlâ karışıktır İ Morning — Post Deyli Meyl Gazeteleri, Rusya'da son günlerdeki tevkifatın -20,000 den fazla olduğunu yazmakta- dırlar. Mevkufları muhafaza - için hapisaneler kâfi gelmemiştir. Londra, 11 ( Radyo ) — Trans Osecan ve Stold Ekzanj ajanslarının bildirdiğine göre, Sovyet müddeiumumisi Visniski aleyhine bir galeyan hasıl ol- muş, bu da birçok yeni tev- kifata sebebiyet vermiştir. Kovno, 11 (Radyo) — Rus- ya'da kıtlık muhakkaktır. Bu- seneki buğday rekoltesi azlığı, önbeş senedenberi görülme- miştir. Rusya'da askeri idare 10 milyon ton buğdayı ithar et- miştir. ve & Parti genel sekre- terimizin teşekkürü İstanbul, 11 (A.A)— Kur- tuluş yildönümü bayramını erleri Yeni cürmü- imeşhut kanunu. —a 202 e— Dün Adliye Vekilinin riya- setinde toplandı. İstanbul, 11 (Hususi ) — Bu- gün Adliye Vekilimizin riya: setinde, adliye müsteşarının huzurile bir toplantı yapılmış ve ay başından itibaren tat- , bikine başlanacak olan yeni cürmü meşhut kanununun tat- bikatı hakkında müzakerelerde bulunulmuş ve tedbirler alın- mıştır. İstanbul, 11 (Hususi muha- birimizden) — Şehrimizde bu- lunmakta olan Adliye Vekili- miz Şükrü Saraçoğlu, yeni ad- liye kanunları hakkında izahat almak üzere adliye müsteşarı ile Adliye Vekâleti müd rini İstanbul'a çağırmıştır. İspanya ve Almanya Âsi general, esirlerin kismenRusveFransız olduklarını söylüyor Burgos, 11 (Radyo) — Ge- neral Kabatellâ Alman gazete muhab'rlerine: — Almanya'nın son kalkın ması bizim için güzel bir mi- saldir. Vaki tekliflere rağmen biz memleketimizi harap eden hainlerle mütarekeyi reddettik. İspanya bizimdir: bizce Kata- büyük törenle kutlulıyan Tire, Kula, Bayındır, Balıkesir, Na- zilli, Alaşehir, Söke, Aydın, Turgutlu, — Akhisar, İnegöl halkının bu heyecanına ter- cüman olan ve Büyük Şef- lerine ve bu duygu ile min- net ve şükranlar sunan tel yazılarına dahiliye vekili ve parti genel sekreteri Şükrü Kaya teşekkür tebrik cevapları vermiştir. Nü u ) Tecim ve siyaset münasebatı Cenevre'deki bir Karar ve dilekler.. Cenevre, 11 (AA) — Mil- letler cemiyeti ekonomi komi- tesi bugün beynelmilel ekono- mik münasebetlerin bugünkü durumu hakkındaki genel mü- | zakereyi bitirmiştir. Avustur- ya, Macaristan, Lehistan, Çe- koslovakya, İngiltere, Fransa ve Söyyetler birliği delegeleri söz almışlardır, Toplantıdan sonra neşredi- len tebliğde, bütün Helegele- rin en büyük zorluğu koönten- jan ve döviz kontrolü - siste- minde buldukları bildirilmek- tedir. İşlerin normal olarak tekrar - başlaması ile beynel- milel siyasal durum arasında sıkı bir münasebat mevcud olduğundan delegeler mütte- fiktirler. Bu durum baki kal- dıkça işlerin tekrar başlaması imkânsızdır. Bazı hatipler tecim müca- delesini canlandırmak için ted- birler alınmak - süretile ön ayak olmanın ekonomi saha- sında en ehemmiyetli. mevki işgal eden memiketlere aid olduğunu bildirmişlerdir. Bu istikamctte tahakkuk edecek her anlaşma genel durum üze- rinde müsaid bir tesir hasıl edecektir. ve | paraya yapilan bu | cezasız. kalmıyacağım | ederim,, demiştir. |Boğazlar komisyonü lonya yoktur. Biz komünizm cereyanma nihayet vereci Mazirid ve . Barselon'da l | bekliyenler yoktur. Fransa komünistlere yardım | etmekle hata ediyor. Aldığı- mız esirlerin çoğu Fransız ve Rus'tur. Elde ettiğimiz silâh- lar da hep Fransız silâhlarıdır. İspanya'da vaziyet düzelin- o kadar şiddetli askeri bir diktatörlük tesis edilecektir. Zaferden sonra, Paris'e nak- ledilmiş olan Ispanya banka- sının — altınlarının - iadesinde israr edeceğiz. Milli servet ve suikastıfi temin dağıldı Cenevre, 10 (A.A) — Bey” nelmilel Boğazlar komisyonu başkanı Montrö mukavelesi mucibince komisyonun işleri bundan böyle Türkiye tara” fından görüleceği için komi$” yonun mesaisine nihayet ver” mesi kararlaştırıldığından Mil letler cemiyeti genel sekrete” rini haberdar etmiştir. Avusturya hariciye müsteşarı Roma'da" Viyana, 11 (Radyo) — M: Smit Roma'ya 14 Eylülde vastİ olacaktır. j Bu seyahatın siyasi mahiyet! olmayıb basit bir temastaf ibaret olduğu söylenmektedif: M. Smit Roma'daki ikamet! sırasında M. Mussoüni'yi 'de ziyaret edecek ve Cenevre'yt giderek Uluslar sosyetesind Âvusturya'yı temsil edecektif Beşler konferanst Londra, 11 (A.A) — Deyli Telgraf gazetesine göre, DES ler konferansının halen istif? zaç edilmiş olan İtalya VCÖ manya'ya da uygun gc!d'ı; takdirde 19 ilkteşrinde top'? nacağını yazıyor. g